УХВАЛА
24 листопада 2021 року
м. Київ
справа № 342/1225/18
провадження № 61-17872св20
Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду Грушицького А. І. (суддя-доповідач), Литвиненко І. В.,Ткачука О. С.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1 ,
відповідачі: Городенківська міська рада Івано-Франківської області, Городенківська районна державна адміністрація Івано-Франківської області, Державна казначейська служба України,
третя особа - ОСОБА_2 ,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної казначейської служби України на постанову Івано-Франківського апеляційного суду від 19 жовтня 2020 року у складі колегії суддів: Максюти І. О., Василишин Л. В., Горейко М. Д.,
у справі за позовом ОСОБА_3 до Городенківської міської ради Івано-Франківської області, Городенківської районної державної адміністрації Івано-Франківської області, Державної казначейської служби України, третя особа - ОСОБА_2 , про відшкодування шкоди, звільнення від сплати податків та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів
У жовтні 2018 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Городенківської міської ради Івано-Франківської області (далі - Городенківська міська рада), Городенківської районної державної адміністрації Івано-Франківської області (далі - Городенківська РДА), Державної казначейської служби України, третя особа - ОСОБА_2 , про відшкодування шкоди, звільнення від сплати податків та зобов`язання вчинити дії.
На обґрунтування позовних вимог зазначала, що вона є власником квартири АДРЕСА_1 .
20 серпня 2018 року внаслідок пожежі, що сталася у квартирі АДРЕСА_2 було істотно пошкоджено її квартиру та належне у ній майно. Після пожежі їй стало відомо, що зазначена квартира не є жилим приміщенням у розумінні законодавства України, оскільки у 1995 році Городенківською міською радою були видані приватизаційні документи на неіснуючу квартиру АДРЕСА_3 , проте згідно з технічною документацією станом на 1995 рік, і на теперішній час будинок не має другого поверху, тобто квартира АДРЕСА_2 була створена у 1995 році лише на паперових носіях приватизаційної документації без дотримання будь-яких протипожежних вимог щодо вогнетривкої ізоляції, зокрема, квартира АДРЕСА_2 жодним чином не була ізольована від дерев`яного покриття (стелі) квартири
АДРЕСА_4 , відстань від підлоги до стелі у квартирі АДРЕСА_2 була 205-207 см, що на понад 40 см менше, ніж нормативно встановлено Державними будівельними нормами (далі - ДБН), стіни зазначеної квартири створені з відходів обробки деревини - тирси, перемішаної з відщепами дерева, вати, та скріплені висохлою глиною.
Крім того, відсутні відомості про одержання від органів державного пожежного нагляду позитивних результатів експертизи (перевірки) на відповідність нормативним актам з пожежної безпеки проектної та іншої документації щодо реконструкції будинку АДРЕСА_5 , що підтверджує проведення самовільної реконструкції зазначеного будинку Городенківською міською радою (власником будинку до 1995 року), що призвело до негативних наслідків - пожежі, яка сталася 20 серпня 2018 року в зоні знаходження квартири АДРЕСА_2 .
За змістом статті 86 КЦЗ України забезпечення житлом постраждалих, житло яких стало непридатним для проживання внаслідок надзвичайної ситуації, здійснюється місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, зокрема, шляхом закупівлі квартир або житлових будинків. Будівництво або закупівля житлових будинків чи квартир для постраждалих, які проживали у приватному житловому фонді, здійснюється за рахунок державних коштів, які виділяються на зазначені цілі, за вирахуванням коштів, отриманих постраждалим за страхування будинку, якщо будинок був застрахований. Придбання шляхом централізованої закупівлі житлового будинку чи квартири для постраждалого здійснюється за бажанням одержувача. Розмір грошової компенсації за зруйновану або пошкоджену квартиру (житловий будинок) визначається за показниками опосередкованої вартості спорудження житла у регіонах України відповідно до місцезнаходження такого майна.
Згідно з наказом Міністерства регіонального розвитку від 06 грудня 2018 року № 335 «Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України» опосередкована ціна одного квадратного метра загальної площі квартир будинку (з урахуванням ПДВ) в розрізі регіонів України, станом на 01 січня 2019 року в Івано-Франківській області становить 10 655,00 грн.
Позивач звернулася до Городенківської міської ради із заявою про передачу квартири АДРЕСА_1 , загальною площею 54,30 кв. м у власність відповідачеві, а тому відповідно до положень статті 86 КЦЗ України та статті 1166 ЦК України вона має право на відшкодування майнової шкоди в розмірі 578 566,50 грн (опосередкована вартість квартири) та 50 000,00 грн на відшкодування майнової шкоди заподіяної пошкодженням належного їй майна, що знаходилося у квартирі (меблів тощо).
Внаслідок пожежі вона та її малолітній син ОСОБА_4 не мають власного місця проживання, з кінця серпня 2018 року змушені проживати у інших осіб, що змінило їх звичний спосіб життя, позбавляє можливості займатися звичною роботою, підготовкою малолітнього сина до навчання та завдає моральні страждання.
Посилаючись на наведене, просила:
- стягнути з Держави Україна шляхом списання з державного бюджету України 578 566,50 грн на відшкодування майнової шкоди за пошкоджену пожежею та наслідками її гасіння квартиру АДРЕСА_1 з підстав, передбачених статтею 86 КЦЗ України;
- встановити, що зазначену квартиру було передано нею у власність Городенківської міської ради;
- звільнити її від сплати податків та інших обов`язкових платежів при реєстрації права власності на придбану квартиру за ціною до 578 566,50 грн;
- стягнути з Городенківської міської ради 50 000,00 грн на відшкодування майнової шкоди (збитків), заподіяної пошкодженням належного їй майна та 100 000,00 грн на відшкодування моральної шкоди.
Рішенням Городенківського районного суду Івано-Франківської області
від 23 травня 2019 року у задоволенні позову відмовлено.
Ухвалою Івано-Франківського апеляційного суду від 13 серпня 2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Городенківського районного суду від 23 травня 2019 року повернуто апелянту.
Постановою Верховного Суду від 01 квітня 2020 року ухвалу Івано-Франківського апеляційного суду від 13 серпня 2019 року скасовано, справу передано для продовження розгляду до суду апеляційної інстанції.
Постановою Івано-Франківського апеляційного суду від 19 жовтня 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено.
Рішення Городенківського районного суду Івано-Франківської області від 23 травня 2019 року скасовано.
Ухвалено нове рішення, яким позов ОСОБА_1 задоволено частково.
Зобов`язано Городенківську міську раду Івано-Франківської області прийняти у свою власність пошкоджену внаслідок надзвичайної події квартиру АДРЕСА_1 , а також частину земельної ділянки, якою для обслуговування будинку користувалася ОСОБА_1 .
Стягнуто з Державної казначейської служби України за рахунок коштів Державного бюджету України шляхом списання коштів з єдиного казначейського рахунку на користь ОСОБА_1 622 757,90 грн компенсації за пошкоджене житло.
У задоволенні іншої частини позову відмовлено.
Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги
У касаційній скарзі, поданій у грудні 2020 року до Верховного Суду, Державна казначейська служба України, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати і прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.
Рух справи в суді касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 27 січня 2021 року відкрито касаційне провадження у цивільній справі, витребувано її з Городенківського районного суду Івано-Франківської області.
23 листопада 2021 року справу розподілено колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду в складі суддів: Грушицького А. І. (суддя-доповідач), Литвиненко І. В., Ткачука О. С.
Позиція та висновки Верховного Суду
Відповідно до частини п`ятої статті 401 ЦПК України суд касаційної інстанції призначає справу до судового розгляду за відсутності підстав, встановлених частинами третьою, четвертою цієї статті. Справа призначається до судового розгляду, якщо хоча б один суддя із складу суду дійшов такого висновку. Про призначення справи до судового розгляду постановляється ухвала, яка підписується всім складом суду.
Виходячи з викладеного, зважаючи на те, що під час проведення попереднього розгляду справи не встановлено обставин, передбачених частинами третьою, четвертою статті 401 ЦПК України, суд вважає за необхідне призначити справу до судового розгляду.
Відповідно до частини першої статті 402 ЦПК України у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 400 цього Кодексу.
Керуючись статтями 401, 402 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду
УХВАЛИВ:
Справу за позовом ОСОБА_3 до Городенківської міської ради Івано-Франківської області, Городенківської районної державної адміністрації Івано-Франківської області, Державної казначейської служби України, третя особа - ОСОБА_2 , про відшкодування шкоди, звільнення від сплати податків та зобов`язання вчинити дії призначити до судового розгляду.
Справу розглянути в порядку спрощеного позовного провадження колегією в складі п`яти суддів за наявними у справі матеріалами без повідомлення учасників справи.
Інформацію про дату розгляду справи оприлюднити на офіційному веб-порталі судової влади України.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Судді: А. І. Грушицький
І. В. Литвиненко
О. С. Ткачук