ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
16 листопада 2021 року м. Дніпросправа № 160/2616/21
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Головко О.В. (доповідач),
суддів: Ясенової Т.І., Суховарова А.В.,
за участю секретаря судового засідання Замкової А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2021 року (суддя Верба І.О.) в адміністративній справі
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області
про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив: визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови в належному перерахунку, нарахуванні та виплаті пенсії з 01.03.2018; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок, нарахування та негайну повну виплату пенсії без обмеження граничного (максимального) розміру, без обмеження будь-яким строком, згідно з довідкою про розмір грошового забезпечення, оформленої та поданої на виконання рішення суду по справі № 160/2447/20, із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення, загальної суми в наступних розмірах: посадовий оклад - 4720 грн.; оклад за військове звання майор - 1790 грн.; процентна надбавка за вислугу років 45% - 2929,50 грн.; надбавка 100% (надбавка за виконання особливо важливих завдань) - 9439, 50 грн.; надбавка за безперервну військову службу 70% - 13215,30 грн.; премія 33,33% - 10697,03 грн.; одноразова грошова допомога при звільненні - 791,78 грн.; всього - 43583,11 грн., з урахуванням індексу інфляції відповідно до приписів статті 3 Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати», починаючи з 01.03.2018, з врахуванням фактично виплачених сум, до змін у законодавстві, передбачаючих збільшення виплат; рішення звернути до негайного виконання.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2021 року позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, яка полягає у не проведенні перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 з 05.03.2019 з урахуванням 100 відсотків суми підвищеної пенсії, визначеному станом на 01.03.2018. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо нездійснення ОСОБА_1 перерахунку та виплати пенсії з 01.04.2019 на підставі довідки Дніпропетровського обласного територіального центра комплектування та соціальної підтримки, яка оформлена на виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.06.2020 у справі № 160/2447/20. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду в Дніпропетровській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з урахуванням проведених платежів: з 05.03.2019 з урахуванням 100 відсотків суми підвищеної пенсії, визначеному станом на 01.03.2018; з 01.04.2019 на підставі довідки Дніпропетровського обласного територіального центра комплектування та соціальної підтримки, яка оформлена на виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.06.2020 у справі № 160/2447/20. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати, позов задовольнити у повному обсязі в редакції вимог, викладених позивачем. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення. Також апелянт звертає увагу на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, а саме розгляд справи без виклику сторін, що порушило право позивача на ефективний захист.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.
Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та отримує пенсію на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
У лютому 2021 року Дніпропетровським обласним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки Міністерства оборони України, на виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду у справі № 160/2447/20, направлено до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 (ФД 104527).
На запит позивача від 13.01.2021 Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повідомило про відсутність підстав для здійснення перерахунку пенсії на підставі оновленої довідки, оскільки судовим рішенням у справі № 160/2447/20 не зобов`язано органи Пенсійного фонду України вчинити будь-яку дію щодо перерахунку пенсії.
Вважаючи протиправними такі дії відповідача, ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та висновкам суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» № 103 від 21.02.2018 встановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».
Згідно з пунктом 2 постанови виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) проводити з 1 січня 2018 року у таких розмірах: з 1 січня 2018 р. 50 відсотків; з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року 75 відсотків; з 1 січня 2020 року 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 року в адміністративній справі № 826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року (вказані судові рішення також залишені без змін постановою Верховного Суду від 12 листопада 2019 року), зокрема, визнано протиправними та нечинними пункти 1 та 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» № 103 від 21.02.2018.
Також рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.05.2019 по справі № 826/12704/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019, визнано протиправним та скасовано пункт 3 Постанови № 103.
Таким чином зміни, внесені постановою № 103, зокрема до додатку 2 до Порядку № 45, в якому визначено форму довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, були визнані судом протиправними та нечинними, відтак з 05.03.2019 дня набрання законної сили рішенням у справі № 826/3858/18, діє редакція додатку 2 до Порядку № 45, яка діяла до зазначених змін та до якої входили наступні види грошового забезпечення: посадовий оклад, підвищення посадового окладу, оклад за військовим (спеціальним) званням, надбавка за вислугу років, надбавка за виконання особливо важливих завдань, надбавка за службу в умовах режимних обмежень, надбавка за знання та використання в роботі іноземної мови, надбавка за почесне звання «заслужений» чи «народний», доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук чи вчене звання, надбавка за спортивні звання, премія.
При цьому колегія суддів зазначає, що порядок дій, які повинно вчинити Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області стосовно перерахунку пенсій у зв`язку із втратою чинності положеннями пункту 3 постанови КМУ № 103 та змін до додатку 2 Порядку № 45, не змінився.
Також в адміністративній справі № 553/3619/16-а Верховний Суд дійшов висновку, який викладено у постанові від 10 жовтня 2019 року, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган ПФУ.
Перерахунок може бути здійснено після надходження до органу Пенсійного фонду довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій.
З огляду на викладене колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність бездіяльності щодо нездійснення перерахунку пенсії позивача на підставі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення.
Разом з тим, колегія суддів апеляційної інстанції знаходить помилковими висновки суду першої інстанції щодо строку, з якого має бути здійснено перерахунок та виплату пенсії позивачеві.
Відповідно до частини 3 статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.
Оскільки постанова КМУ № 103 як правовий акт не відповідає Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», суд має застосовувати правові акти, які мають вищу юридичну силу, тобто положення зазначених законів.
Виходячи з наведених висновків суду щодо невідповідності постанови КМУ № 103 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та необхідності застосування до цих правовідносин саме приписів законів, які регулюють питання пенсійного забезпечення, а не нормативно-правового акту Кабінету Міністрів України, суд вважає, що належним способом відновлення порушеного права позивача на отримання пенсії у належному розмірі є зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 саме з 01 березня 2018 року, а не з 05.03.2019, з 01.04.2019, як визначено судом першої інстанції.
Щодо доводів апелянта, що перерахунок має бути проведений урахуванням індексу інфляції відповідно до приписів статті 3 Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати», суд апеляційної інстанції вважає їх помилковими.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» підприємства, установи і організації всіх форм власності та господарювання здійснюють компенсацію громадянам втрати частини доходів у випадку порушення встановлених строків їх виплати, у тому числі з вини власника або уповноваженого ним органу (особи).
Статтею 2 Закону передбачено, що компенсація громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати провадиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати доходів, нарахованих громадянам за період починаючи з дня набрання чинності цим Законом.
Під доходами у цьому Законі слід розуміти грошові доходи громадян, які вони одержують на території України і які не мають разового характеру:
пенсії; соціальні виплати; стипендії; заробітна плата (грошове забезпечення) та інші.
Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що основною умовою для виплати громадянину компенсації втрати частини доходів є порушення встановлених строків виплати нарахованих доходів (у тому числі пенсії).
Предметом розгляду в даній адміністративній справи є протиправна відмова органу Пенсійного фонду України у здійсненні перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 . Тобто, пенсія позивачу у належному розмірі не була нарахована, а тому позовна вимога щодо компенсації втрати частини доходу у зв`язку з порушенням строків виплати є передчасною і такою, що не підлягає задоволенню.
Також не підлягають задоволенню позовні вимоги щодо зобов`язання відповідача здійснити перерахунок пенсії без обмеження граничного (максимального) розміру, без обмеження будь-яким строком, оскільки судом не може бути вирішено спір на майбутнє. Суд не може передбачати можливі зміни у законодавстві і не може підміняти функції інших гілок влади.
Суд апеляційної інстанції не вважає обгрунтованими й доводи апелянта про порушення судом першої інстанції норм процесуального права, а саме розгляд справи без виклику сторін, адже даний спір є справою щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, яка відповідно до статті 263 КАС України розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
При цьому статтею 262 КАС України визначено, що суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу.
Враховуючи сукупність викладених обставин, колегія суддів доходить висновку, що судом першої інстанції вірно встановлено обставини справи, проте неправильно застосовано окремі положення норм матеріального права, у зв`язку з чим судове рішення підлягає зміні.
Керуючись ст.ст. 243, 317, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2021 року в адміністративній справі № 160/2616/21 змінити в частині визначення дати, з якої має бути проведено перерахунок пенсії, зазначивши в мотивувальній частині та в пункті 141 резолютивної частини рішення замість дат « 05.03.2019» та « 01.04.2019», дату « 01.03.2018».
В іншій частині рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з 16 листопада 2021 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Повна постанова складена 17 листопада 2021 року.
Головуючий - суддяО.В. Головко
суддяТ.І. Ясенова
суддяА.В. Суховаров