ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 жовтня 2021 рокуЛьвівСправа № 140/16928/20 пров. № А/857/16477/21Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
Головуючого судді Сеника Р.П.,
суддів Судової-Хомюк Н.М., Хобор Р.Б.,
розглянувши у порядку письмового провадження в залі суду в м. Львові апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року у справі № 140/16928/20 за адміністративним позовом Державна екологічна інспекція у Волинській області до Мар`янівської селищної ради про зупинення виконання робіт,-
суддя в 1-й інстанції Смокович В.І.,
час ухвалення рішення 24.02.2021 року,
місце ухвалення рішення м. Луцьк,
дата складання повного тексту рішення 01.03.2021 року,
В С Т А Н О В И В :
Державна екологічна інспекція у Волинській області (далі позивач, інспекція, контролюючий орган) звернулась із позовом до Мар`янівської селищної ради (далі відповідач, Марянівська с/р) про зупинення виконання робіт шляхом тимчасової заборони вивезення та захоронення побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище, що розташоване на території Мар`янівської селищної ради (координати 50.477766. 24.767894) до усунення порушень вимог законодавства про відходи, а саме: розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів; створення полігону для захоронення твердих побутових відходів; забезпечення збирання та видалення побутових відходів на вибраний полігон та забезпечення їх роздільного збирання; здійснення контролю за поводженням з відходами на території ради; здійснення обліку відходів.
Позовні вимоги обгрунтовано тим, що відповідно до наказу Державної екологічної інспекції у Волинській області від 20 травня 2020 року №92 та направлення від 20 травня 2020 року №305 було проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Мар`янівської селищної ради, за наслідками якої складено акт 21-29 травня 2020 року.
В ході перевірки було встановлено, що на несанкціоноване сміттєзвалище організовано видалення побутових відходів з території селища міського типу Мар`янівка та з території Горохівської міської ради. Видалення відходів здійснюється два рази на тиждень, трактором, що перебуває на балансі Мар`янівського ВУЖКГ (знаходиться в стані припинення). Несанкціоноване звалище відходів не перебуває на балансі ні Мар`янівської селищної ради, ні ТОВ Еталон. Документи про виділення земельної ділянки під полігон твердих побутових відходів, а також паспорт місця видалення відходів відсутні.
У зв`язку з виявленими порушеннями селищному голові видано припис від 29 травня 2020 року №000466, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства, зафіксовані актом перевірки від 21-29 травня 2020 року.
В подальшому, з метою перевірки виконання вимог вищезазначеного припису позивачем проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства відповідачем, за наслідками якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 12-18 листопада 2020 року, яким встановлено, що жоден пункт припису №000466 не виконано, у зв`язку з чим Мар`янівському селищному голові видано новий припис від 18 листопада 2020 року №000489, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства, виявлені під час проведення перевірки, а саме в частині не виконання вимог припису від 29 травня 2020 року №000466 та встановлено термін його виконання до 18 грудня 2020 року.
Позивач зазначає, що за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом з відповідним позовом до адміністративного суду.
Враховуючи факт порушення вимог законодавства у сфері поводження з відходами, а також те, що на момент подання позовної заяви вимоги по усуненню цих порушень відповідачем не виконано та не вжито жодних заходів щодо їх виконання позивач просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року у справі № 140/16928/20 у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Рішення суду першої інстанції оскаржив позивач, подавши на нього апеляційну скаргу.
В апеляційній скарзі апелянт зазначає, що рішення суду першої інстанції є незаконним, необґрунтованим та таким, що винесене з порушенням норм як матеріального так і процесуального права.
В обґрунтування апеляційних вимог апелянт зазначає, що факти порушення відповідачем вимог законодавства є встановленими та доведеними. Крім того, видані приписи не оскаржувалися, є чинними та підлягають виконанню.
Просить скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року у справі № 140/16928/20 та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги повністю.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, дослідивши обставини справи, доводи апеляційної скарги та заперечень на неї, колегія суддів приходить до переконання, що вона підлягає до часткового задоволення з наступних підстав.
Відповідно до ч.1 ст.309 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог у справі, суд першої інстанції виходив з того, що для забезпечення виконання вимог чинного законодавства в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій розміщено сміттєзвалище твердих та інших побутових відходів, що знаходиться поза межами населеного пункту села Цегів і містом Горохів повинна перебувати в комунальній власності відповідача і оформлена згідно чинного законодавства.
Отже, на думку суду першої інстанції, оскільки зазначена в позові земельна ділянка, розташована за межами населеного пункту, тому Мар`янівська селищна рада не є її розпорядником.
Аналіз публічної карти свідчить про те, що вказана у позові земельна ділянка є неінвентаризована і у розпорядженні відповідача як комунальна власність не знаходиться, а у суміжній ділянці (кадастровий номер 0720888600:01:001:2522) в графі тип власності зазначено державна власність (арк.спр.79-80).
Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції прийшов до переконання, що позовні вимоги Держекоінспекції не знайшли свого підтвердження фактичними обставинами справи.
Розглядаючи спір, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Встановлено, підтверджено матеріалами справи, що громадянка ОСОБА_1 подала до Державної екологічної інспекції у Волинській області звернення від 05 травня 2020 року, у якому повідомила, що на території Мар`янівської ОТГ склалася критична ситуація з експлуатації полігону, що знаходиться між містом Горохів та селом Цегів Горохівського району. На даний час полігон переповнений повністю, захоронення відходів здійснюється на прилеглій до полігону території, що в свою чергу є засміченням з потраплянням фільтрату на прилеглі території. Документи на землю під полігоном відсутні. У зв`язку з тим, що незадовільний стан полігону може призвести до катастрофи в екологічній сфері та погіршення стану здоров`я, просить провести позапланову перевірку ТОВ Еталон та Мар`янівської селищної ради (арк. спр. 11).
З метою перевірки дотримання Мар`янівською селищною радою вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів керуючись статтями 4, 6, 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, інспекцією видано наказ від 20 травня 2020 року №92 на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням Мар`янівської селищної ради вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів щодо охорони земель та експлуатації полігону на території Мар`янівської селищної ради (арк. спр. 13).
За наслідками вказаної перевірки складено акт 21-29 травня 2020 року, яким встановлено, що з території селища міського типу Мар`янівка на несанкціоноване звалище організовано видалення побутових відходів, що експлуатується ТОВ Еталон та використовується для видалення відходів з території Горохівської міської ради. Несанкціоноване звалище відходів не перебуває на балансі ні Мар`янівської селищної ради, ні ТОВ Еталон. Документи про виділення земельної ділянки під полігон твердих побутових відходів, а також паспорт місця видалення відходів відсутні (арк. спр. 15).
У зв`язку з виявленими порушеннями Мар`янівському селищному голові ОСОБА_2 видано припис від 29 травня 2020 року №000466, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства, зафіксовані актом перевірки від 21-29 травня 2020 року, а саме: привести у відповідність до вимог законодавства щодо поводження з відходами на території селищної ради: розробити та затвердити схему санітарного очищення населених пунктів; створити полігон для захоронення твердих побутових відходів: забезпечити збирання та видалення побутових відходів на вибраний полігон та забезпечити їх роздільне збирання; здійснювати контроль за поводженням з відходами на території ради; здійснювати облік відходів та встановлено термін виконання припису до 29 липня 2020 року (арк. спр. 20).
В подальшому, з метою перевірки виконання вимог припису №000466 начальником державної екологічної інспекції видано наказ від 11 листопада 2020 року №342 (арк. спр. 29) та направлення від 11 листопада 2020 року №510 (арк. спр. 30) на проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів та проведено в період з 12 листопада 2020 року по 18 листопада 2020 року позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Мар`янівською селищною радою.
За наслідками позапланової перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 12-18 листопада 2020, яким встановлено, що жоден пункт припису №000466 не виконано (арк. спр. 31), у зв`язку з чим селищному голові видано новий припис від 18 листопада 2020 року №000489, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства, виявлені під час проведення перевірки, а саме в частині не виконання вимог припису від 29 травня 2020 року №000466 та встановлено термін виконання припису до 18 грудня 2020 року (арк. спр. 35).
Враховуючи факт порушення вимог законодавства у сфері поводження з відходами, а також те, що на момент подання позовної заяви вимоги по усуненню цих порушень відповідачем не виконано позивач звернувся з даним позовом до суду.
З приводу спірних правовідносин колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України №877-V від 05.04.2007 «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі Закон №877-V).
Відповідно до ст. 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 5 ст. 4 Закону №877-V передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Як підтверджено матеріалами справи та не заперечується сторонами, за наслідками проведення позапланової заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням Мар`янівської селищної ради вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства 21-29 травня 2020 року, в якому зазначено, що селищним головою організовано видалення побутових відходів з території селища міського типу Мар`янівка на несанкціоноване звалище відходів, що експлуатується ТОВ Еталон та використовується для видалення відходів з території Горохівської міської ради. Видалення відходів здійснюється два рази на тиждень, трактором, що перебуває на балансі Мар`янівського ВУЖКГ (знаходиться в стані припинення). Несанкціоноване звалище відходів не перебуває на балансі ні Мар`янівської селищної ради, ні ТОВ Еталон. Документи про виділення земельної ділянки під полігон твердих побутових відходів, а також паспорт місця видалення відходів відсутні.
Згідно зі ст. 7 Закону №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає відповідний наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, і предмет перевірки, та на підставі якого оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, що підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою. Перед початком перевірки суб`єкта господарювання посадові особи, які проводять перевірку, пред`являють керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі направлення та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надають суб`єкту господарювання копію направлення на перевірку, а також інформують цих осіб про мету перевірки. Крім того, цією ж нормою встановлено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Частиною 1 ст. 12 Закону №877-V встановлено, що невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.
Колегія суддів зазначає, що у зв`язку з виявленими порушеннями Мар`янівському селищному голові видано припис від 29 травня 2020 року №000466, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства.
За наслідками повторної перевірки на підставі з метою перевірки виконання вимог припису від 29 травня 2020 року №000466 на підставі наказу від 11 листопада 2020 року №342 установлено, що жоден пункт припису №000466 не виконано, у зв`язку із чим було винесено новий припис від 18 листопада 2020 року №000489.
Апеляційний суд звертає увагу на те, що приписи не оскаржувалися, є чинними.
Натомість, предметом спору у цій справі є наявність або відсутність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю)
Згідно з частиною першою статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.
Правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України визначає Закон України "Про відходи".
Частина четверта статті 33 Закону України Про відходи передбачає, що зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
Вимоги щодо зберігання та видалення відходів, зокрема на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.
Відповідно до частини другої статті 55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних та екологічних норм.
Згідно зі статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Як правильно встановлено судом першої інстанції, що жодних дозвільних документів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки для розміщення сміттєзвалища твердих побутових відходів на території Мар`янівської селищної ради немає як і відсутній наявний робочий проект землеустрою щодо технічної рекультивації земельної ділянки зайнятої звалищем сміттям. Цей факт не заперечують сторони.
Жодних перевірок Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту-земельної ділянки для сміттєзвалища побутових відходів, що знаходиться між містом Горохів та селом Цегів Горохівського району матеріалами справи не підтверджується.
Мар`янівська селищна рада Луцького району Волинської області є органом місцевого самоврядування, до компетенції якої згідно зі статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" належить вирішення питань у сфері поводження з небезпечними відходами відповідно до законодавства.
Відповідно до підпункту 6 та підпункту 15 пункту "а" частини першої статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 № 280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР), до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин; затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.
Згідно з підпунктом 2 пункту "а" частини першої статті 33 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, участь у підготовці загальнодержавних і регіональних програм охорони довкілля.
Пунктом 7 частини 1 статті 33 Закону № 280/97-ВР передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства.
Відповідно до статті 21 Закону України "Про відходи" від 05 березня 1998 року №187/98-ВР (далі Закон № 187/98-ВР), органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; д) вжиття заходів для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами; е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами; є) координацію діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції тощо. Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.
Статтями 21, 27, 28, 31, 32, 33 Закону №187/98-ВР на сільські ради покладені обов`язки щодо організації збирання і видалення побутових відходів, створення полігонів для їх захоронення, організацію роздільного збирання корисних компонентів, затвердження місцевих та регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням, вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами.
Відповідно до статті 33 Закону №187/98-ВР, зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення). На кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів. Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов`язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Відповідно до статті 2 Закону України Про благоустрій населених пунктів від 06 вересня 2005 року №2807-IV (далі - Закон № 2807-IV) благоустрій населених пунктів передбачає розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів.
Статтею 5 Закону №2807-IV визначено, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють, серед інших, органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
З аналізу вищенаведених нормативно-правових актів убачається, що у питаннях визначення режиму використання безхазяйних відходів, відповідальності за додержання умов поводження з ними, ліквідації несанкціонованих та неконтрольованих звалищ відходів, здійснення контролю за діяльністю суб`єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами орган місцевого самоврядування виступає як уповноважений законом орган.
Актом перевірки від 21-29 травня 2020 року встановлено, що головою Мар`янівської селищної ради організовано видалення побутових відходів з території смт. Мар`янівка на несанкціоноване звалище відходів. Документи про виділення земельної ділянки під полігон твердих побутових відходів, а також паспорт місця видалення відходів відсутні, не здійснюються заходи щодо роздільного збирання відходів.
У зв`язку з виявленими порушеннями, приписом №000466 від 29.05.2020 року зобов`язано Мар`янівську селищну раду привести у відповідність до вимог законодавства поводження з відходами на території селищної ради, а саме: розробити та затвердити схеми санітарного очищення населених пунктів; створити полігон для захоронення твердих побутових відходів; забезпечити збирання та видалення побутових відходів на вибраний полігон та забезпечити їх роздільне збирання; здійснити контроль за поводженням з відходами на території ради; здійснювати облік відходів.
Згідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч. ч. 1, 4 ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Так, для застосування заходів реагування суд повинен встановити факт порушення, яке підтверджено належними доказами.
У разі порушення вимог екологічного законодавства суд може за зверненням органу державного нагляду (контролю) прийняти рішення про необхідність повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг, з метою припинення відповідних правопорушень та припинення створення загрози безпеці здоров`я та життя людей.
Колегія суддів зазначає, що з моменту прийняття припису (29.05.2020) та до дати подання апеляційної скарги Держекоінспекції до суду (13.08.2021) минув значний період часу (більше року), а порушення усунуті не були.
Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги належним чином обґрунтовані, підтверджені наявними матеріалами справи та підлягають частковому задоволенню, із врахуванням вищевикладеного.
Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАСУ України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі «РуїзТорія проти Іспанії», параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.
У рішенні «Петриченко проти України» (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Інші зазначені позивачем апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.
За наведених обставин, судом першої інстанції допущено неправильне застосування норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, що відповідно до пункту 4 частини першої статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття постанови про часткове задоволення позовних вимог.
Керуючись ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325,328, 329 КАС України, апеляційний суд,
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції у Волинській області задовольнити частково.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року у справі № 140/16928/20 скасувати та прийняти постанову, якою позовні вимоги задовольнити частково.
Заборонити Мар`янівській селищній раді вивезення та захоронення побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище, що розташоване на території Мар`янівської селищної ради (координати 50.477766. 24.767894) до усунення порушень вимог законодавства про відходи, встановлених приписами від 29 травня 2020 року №000466 та від 18 листопада 2020 року №000489.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Р. П. Сеник судді Н. М. Судова-Хомюк Р. Б. Хобор Повне судове рішення складено 21.10.2021 року