Справа № 909/680/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11.06.2021 м. Івано-ФранківськГосподарський суд Івано-Франківської області у складі судді Ткаченко І. В., при секретарі судового засідання Cегін І. В., розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу № 909/680/20 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "О.І. Груп" до комунального некомерційного підприємства "Обласна клінічна лікарня Івано-Франківської обласної ради" про визнання протиправним та скасування рішення тендерного комітету.
ТОВ "О.І. Груп" звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області із позовом до КНП "ОКЛ Івано-Франківської обласної ради" із вимогою визнати протиправним і скасувати рішення тендерного комітету КНП "ОКЛ Івано-Франківської обласної ради" в частині відхилення тендерної пропозиції ТОВ "О.І. Груп" в межах відкритих торгів UA-2020-06-26-008907-а, що оформлене протоколом засідання тендерного комітету від 20 липня 2020 р. № 20/1.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідач відхилив тендерну пропозицію позивача із підстав невиконання останнім вимоги тендерної документації щодо надання копій сертифікатів уведення в експлуатацію об`єкта, виданого органом державного архітектурно-будівельного контролю, або копій сертифікатів, що засвідчують відповідність закінченого будівництва об`єкта (черги, окремого пускового комплексу) проектній документації та підтверджують його готовність до експлуатації. Однак, на думку позивача, така, встановлена відповідачем, умова є дискримінаційною, що штучно зробила ТОВ "О.І. Груп" конкурентно неспроможним, незважаючи на найкращу цінову пропозицію і критерій кваліфікації.
05 серпня 2020 р., суд постановив ухвалу про відкриття провадження у справі в порядку загального позовного провадження та призначив підготовче засідання на 01 вересня 2020 р., однак в цей день судове засідання не відбулося у зв`язку з перебуванням судді Ткаченко І. В. у відпустці.
21 жовтня 2020 р., суд призначив підготовче засідання на 17 листопада 2020 р.
17 листопада 2020 р., до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, із змісту якого вбачається, що відповідач проти позову заперечує, при цьому зазначив, що причиною відхилення тендерної пропозиції відповідача стала невідповідність поданих ТОВ "О.І. Груп" документів умовам та вимогам тендерної документації. Також відповідач вказав на те, що при розгляді та оцінці документів, поданих у складі пропозиції ТОВ "О.І. Груп", КНП "ОКЛ Івано-Франківської обласної ради" неухильно дотримано вимог ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", а також інших норм чинного законодавства про публічні закупівлі.
16 лютого 2021 р., суд закрив підготовче провадження та призначив розгляд цієї справи по суті на 18 березня 2021 р.
18 березня 2021 р., у зв`язку із збільшенням захворюваності на коронавірусну інфекцію COVID-19 серед працівників суду та згідно з розпорядженням голови Господарського суду Івано-Франківської області від 02 березня 2021 р. № 5-г суд постановив ухвалу про відкладення розгляду даної справи.
07 квітня 2021 р., суд призначив розгляд справи по суті на 20 травня 2021 р.
20 травня 2021 р., суд відклав розгляд справи на 09 червня 2021 р.
В судовому засіданні, 09 червня 2021 р., судом оголошено перерву до 11 червня 2021 р.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд
в с т а н о в и в:
26 червня 2020 р., КНП "ОКЛ Івано-Франківської обласної ради" на веб-порталі Уповноваженого органу, офіційній системі електронних закупівель "Рrоzоrrо", оприлюднене оголошення про заплановану закупівлю робіт за кодом ДК 021:2015:45454000-4- ДСТУ Б.Д. 1.1-1-2013 "Реконструкція приміщень відділення невідкладної (екстреної) медичної допомоги для розміщення апарату МРТ на вул. Федьковича, 91 у м. Івано-Франківську (ідентифікатор закупівлі UА-2020-06-26-008907-а).
В додатку 3 до Тендерної документації замовником визначено перелік документів, які повинен надати учасник для підтвердження відповідності кваліфікаційним кретеріям, а саме:
- наявність обладнання та матеріально-технічної бази, зокрема, довідка у довільній формі, що містить інформацію про наявність в учасника відповідного обладнання та матеріально-технічної бази, необхідних для виконання робіт зазначених у вказаній тендерній документації. Вказати основні власні та орендовані засоби, які необхідні для виконання робіт. Інформація про обладнання, машини, механізми учасника;
- наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
- наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору, зокрема, інформаційна довідка, яка містить відомості про виконання аналогічного договору, тобто договору з виконання робіт (надання послуг) з реконструкції, нового будівництва закладів охорони здоров`я третього рівня; копії аналогічних договорів, що наведені в довідці про виконання аналогічного договору; оригінали позитивних листів-відгуків за підписом посадової особи організації із якою укладено договір, що свідчить про добросовісне, якісне та своєчасне виконання зобов`язань учасника по договорах, що наведені в довідці про виконання аналогічного договору та відсутні факти (випадки) їх невиконання або неналежного виконання з боку учасника. Учасник повинен підтвердити інформацію, зазначену у довідці. надавши у складі тендерної документації як мінімум дві копії договорів завірених учасником (або сканкопії оригіналів) та копії сертифікатів уведення в експлуатацію об`єкта, виданого органом державного архітектурно-будівельного контролю (завірених належним чином) або копії сертифікатів, що засвідчують відповідність закінченого будівництвом об`єкта (черги, окремого пускового комплексу) проектній документації та підтверджує його готовність до експлуатації;
- наявність фінансової спроможності, зокрема, копії балансу та звіту про фінансові результати (звіт про сукупний дохід) за останній звітний період з відміткою про прийняття уповноваженим органом; копію звіту про рух грошових коштів за останній звітний період, з відміткою про прийняття уповноваженим органом; оригінал довідки з обслуговування банку (банків) про відсутність (наяність) заборгованості за кредитами, виданої не раніше ніж за місяць до дати подання учасником документів.
На участь у торгах було подано три тендерних пропозиції: ТОВ "О. І. Груп", ТОВ "БК СТРУКТУРА" та ТОВ "ПРИКАРПАТТЯ ІНВЕСТ ГРУП".
Згідно з даними наявного в матеріалах справи протоколу розгляду тендерних пропозицій від 20 липня 2020 р., тендерним комітетом встановлено невідповідність найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції вимогам тендерної документації на закупівлю робіт та відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ "О. І. Груп" на підставі абз. 2 п. 1 ч. 1 ст. 31 Закону України "Про публічні закупівлі", оскільки учасник процедури закупівлі не відповідає встановленим абз. 1 ч. 3 ст. 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
ТОВ "О. І. Груп" вважає таке рішення тендерного комітету незаконним.
Отже, предметом спору у даній справі є вимога позивача про визнання протиправним та скасування рішення тендерного комітету.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлені Законом України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон). Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Відповідно до положень ст. 1 Закону, тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
За змістом ч. 1 ст. 5 Закону, закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно із ст. 10 Закону, замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, зокрема, оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, тендерну документацію та проект договору про закупівлю.
Відповідно до ст. 11 Закону, для організації та проведення процедур закупівель замовник утворює тендерний комітет (комітети) або визначає уповноважену особу (осіб). Тендерний комітет діє на засадах колегіальності та неупередженості. Членство в тендерному комітеті або визначення уповноваженої особи (осіб) не повинно створювати конфлікт між інтересами замовника та учасника чи між інтересами учасників процедури закупівлі, наявність якого може вплинути на об`єктивність і неупередженість прийняття рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі. Уповноважена особа (особи) під час організації та проведення процедур закупівель повинна забезпечити об`єктивність та неупередженість під час процесу організації та проведення процедур закупівлі в інтересах замовника.
Рішення тендерного комітету оформлюється протоколом із зазначенням дати прийняття рішення. У рішенні відображаються результати поіменного голосування членів комітету, присутніх на засіданні тендерного комітету, з кожного питання. Протокол підписується всіма членами комітету, присутніми на його засіданні. У разі відмови члена тендерного комітету підписати протокол про це зазначається у протоколі з обґрунтуванням причин відмови.
В ч. 1 ст. 13 Закону визначено, що закупівлі можуть здійснюватися шляхом застосування однієї з таких конкурентних процедур: відкриті торги; торги з обмеженою участю; конкурентний діалог.
За змістом частин 1, 2 ст. 16 Закону, замовник вимагає від учасників подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.
Згідно із ст. 20 Закону, відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Під час проведення відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи. Для проведення відкритих торгів має бути подано не менше двох тендерних пропозицій.
Приписами ст. 22 Закону встановлено вимоги до тендерної документації, зокрема, в частинах 1, 3, 4 ст. 22 Закону визначено, що тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація може містити також і іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне включити. При цьому тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Відповідно до частин 1, 11 ст. 26 Закону, тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб-підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.
Із змісту положень Закону України "Про публічні закупівлі" вбачається, що замовник самостійно визначає кваліфікаційні критерії з тих, що передбачені ст. 16 Закону України "Про публічні закупівлі". Вимоги тендерної документації та перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність таким вимогам, визначаються замовником самостійно, виходячи саме зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель, закріпленими у ст. 3 Закону та з дотриманням вимог чинного законодавства.
Так, в додатку 3 до Тендерної документації замовником визначено перелік документів, які повинен надати учасник для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям.
Згідно з ч. 1 ст. 31 Закону України "Про публічні закупівлі", замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо, зокрема, учасник процедури закупівлі не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Відповідно до протоколу засiдання тендерного комітету комунального некомерційного підприємства "Обласна клінічна лікарня Івано-Франківської обласної ради" від 20 липня 2020 р. № 20/1, розміщеного на веб-прорталі "Рrozorro" (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-06-26-008907-a), в порушення вимог тендерної документацiї учасником - ТОВ "О.І. Груп" не було надано у складi тендерної пропозицiї наступний перелiк документiв: - копiї сертифiкатiв уведення в експлуатацiю об`єкта, виданого органом державного архiтектурно-будiвельного контролю (завiрених належним чином) або копiї сертифiкатiв, що засвiдчують вiдповiднiсть закiнченого будiвництвом об`єкта (черги, окремого пускового комплексу) проектнiй документацiї та пiдтверджує його готовнiсть до експлуатацiї (п. 1.3 додатку 3 до Тендерної документації); - копiю звiту про рух грошових коштiв за останнiй звiтнiй перiод, з вiдмiткою про прийняття уповноваженого органу, засвiдчений учасником (п. 1.4 додатку 3 до Тендерної документацiї); - розрахунок загально-виробничих та адмiнiстративних витрат (п. 7 роздiлу III Тендерної документацiї); - учасником було надано у складi тендерної пропозицiї договiрну цiну, проте в порушення вимог п. 7 роздiлy III Тендерної документацiї не визначено вид договiрної цiни "тверда/динамiчна"; - учасником було допущено порушення вимог п. 1. 4 додатку 3 до Тендерної документацiї, зокрема, не надано у складi пропозицiї копiї балансу та звiту про фiнансовi результати (Звiт про сукупний дохiд) за останнiй звiтний перiод (за 2019 piк) з вiдмiткою про прийняття уповноваженим органом.
Саме ряд вказаних невідповідностей умовам та вимогам тендерної документації стали причиною відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ "О.І. Груп".
Відповідно до ст. 13 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Враховуючи те, що позивач не надав суду належних та допустимих доказів в підтвердження дотримання ним всіх умов та вимог тендерної документації, а також не надав доказів порушення відповідачем вимог Закону України "Про публічні закупівлі", у задоволенні позову ТОВ "О.І. Груп" про визнання протиправним і скасувати рішення тендерного комітету КНП "ОКЛ Івано-Франківської обласної ради" в частині відхилення тендерної пропозиції ТОВ "О.І. Груп" в межах відкритих торгів UA-2020-06-26-008907-а, що оформлене протоколом засідання тендерного комітету від 20 липня 2020 р. № 20/1, слід відмовити.
Судові витрати, згідно з положеннями ст. 129 ГПК України, суд покладає на позивача.
Керуючись статтями 129, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд
в и р і ш и в:
у позові товариства з обмеженою відповідальністю "О.І. Груп" до комунального некомерційного підприємства "Обласна клінічна лікарня Івано-Франківської обласної ради" про визнання протиправним та скасування рішення тендерного комітету - відмовити.
Судові витрати, пов`язані з розглядом справи, - покласти на позивача.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя І. В. Ткаченко
Повний текст рішення складено 29 червня 2021 р.