ПОСТАНОВА
Іменем України
27 березня 2019 року
Київ
справа №855/92/19
адміністративне провадження №А/9901/74/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
Головуючого - Бевзенка В.М.,
суддів - Білоуса О.В., Данилевич Н.А.,
за участі:
секретаря судового засідання - Ігнатенко О.В.
представників позивача - ОСОБА_1
представників відповідача - Краснощок А.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні
апеляційну скаргу кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 в особі уповноваженого представника ОСОБА_4
на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.03.2019 (головуючий - Василенко Я.М., судді - Кузьменко В.В., Шурко О.І.)
за позовом кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 в особі ОСОБА_1
до Центральної виборчої комісії,
треті особи - Державне підприємство Редакція газети "Голос України", Публічне акціонерне товариство "Національна суспільна телерадіокомпанія України",
про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Кандидат на пост Президента України ОСОБА_3 в особі довіреної особи ОСОБА_1 (надалі - кандидат ОСОБА_3) звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з позовом до Центральної виборчої комісії (надалі - ЦВК), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Державне підприємство Редакція газети "Голос України" (надалі - ДП РГ "Голос України"), Публічне акціонерне товариство "Національна суспільна телерадіокомпанія України" (надалі - ПАТ "НСТУ"), в якому просив:
1.1. визнати протиправною бездіяльність ЦВК щодо відсутності розміщення в періодичному друкованому виданні газети "Голос України" роз'яснення щодо заборони надання грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей;
1.2. визнати протиправною бездіяльність ЦВК щодо відсутності транслювання телерадіоорганізацією - Національною суспільною телерадіокомпанією України роз'яснення щодо заборони надання грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей;
1.3. зобов'язати ЦВК забезпечити виконання частини 7 статті 64 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" щодо розміщення та транслювання роз'яснення щодо заборони надання грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей в повному обсязі у всіх передбачених Законом України "Про вибори Президента України" засобах масової інформації, без виключення.
2. На обґрунтування вимог позивач зазначив, що відповідач не забезпечив виконання вимог статті 64 Закону України "Про вибори Президента України", у зв'язку з чим допустив протиправну бездіяльність.
3. У судовому засіданні представник позивача звернув увагу Суду на помилковість у третій позовній вимозі посилання на частину 7 статті 64 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", оскільки малася на увазі частина 7 статті 64 саме Закону України «Про вибори Президента України».
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
4. Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.03.2019 у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
5. Приймаючи вказане рішення суд першої інстанцій виходив з того, що ЦВК прийнято постанову від 26.03.2014 №76, якою затверджено Роз'яснення щодо заборони надання виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей під час виборчого процесу з виборів Президента України. На виконання частини 7 статті 64 Закону України "Про вибори Президента України" дане роз'яснення надіслане ЦВК до Національної суспільної телерадіокомпанії України і редакцій газет "Голос України", "Урядовий кур'єр" з метою оприлюднення. Судами досліджено, що ЦВК були укладені відповідні договори про надання послуг з публікації матеріалів з даними засобами масової інформації, проте, газетою "Голос України" умови відповідного договору дотримані не були. Оскільки ЦВК вжито усіх передбачених заходів щодо виконання вимог частини 7 статті 64 Закону України "Про вибори Президента України", то на думку суду першої інстанції, протиправної бездіяльності відповідачем допущено не було.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву на неї
6. Позивач подав апеляційну скаргу на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.03.2019, в якій просить:
- оскаржуване судове рішення скасувати і ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
6.1. Аргументи позивача.
6.2. Позивач вважає, що рішення суду першої інстанції є незаконним, винесене з порушенням норм матеріального і процесуального права, висновки викладені у рішенні суду не відповідають обставинам справи.
6'.3. Позивач вказує, що ЦВК допущено протиправну бездіяльність щодо незабезпечення виконання укладених з ДП РГ "Голос України" і ПАТ "НСТУ" договорів, адже договори носять загальний характер, а на підтвердження їх фактичного виконання не надано первинних бухгалтерських документів. Позивач наголошує, що роз'яснення ЦВК публікувалося у газеті "Урядовий кур'єр" без будь-яких нагадувань, а те, що у газеті "Голос України" таке роз'яснення опубліковане лише після численних дзвінків від ЦВК не мало значення при вирішенні справи. Також вважає, що ЦВК повинна була затвердити текст та форму матеріалу для трансляції ПАТ "НСТУ".
7. Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.03.2019 - без змін.
7.1. Вважає, що аргументи відповідача не повинні братися судом апеляційної інстанції до уваги, оскільки ЦВК фактично не допущено жодної протиправної бездіяльності, а судом першої інстанції ухвалено законне та обґрунтоване рішення.
8. Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ДП РГ "Голос України" пояснень щодо апеляційної скарги не подала.
9. Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ПАТ "НСТУ" подала пояснення щодо апеляційної скарги, в яких зазначає про відсутність підстав для її задоволення.
Рух адміністративної справи
10. Ухвалами Верховного Суду від 25.03.2019 відкрито провадження за даною апеляційною скаргою та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 26.03.2019 о 16:00 год.
11. Сторони під час судового розгляду підтримали свої доводи і заперечення, з підстав викладених в апеляційній скарзі та відзиві на неї.
12. У судове засідання, призначене 27.03.2019 о 13:00 год. не прибули представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, про дату, час і місце розгляду справи повідомлялись належним чином, подали заяви про розгляд справи за їх відсутності.
ІІ. МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Фактичні обставини справи
13. На підставі постанови ЦВК "Про початок виборчого процесу чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року" від 27.12.2018 №253 з 31.12.2018 оголошено початок виборчого процесу чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.
14. Постановою ЦВК №62 від 15.01.2019 ОСОБА_3 зареєстрований кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року (а.с. 13-14).
15. Постановою ЦВК від 26.03.2014 №76 затверджено Роз'яснення щодо заборони надання виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей під час виборчого процесу з виборів Президента України (надалі - Роз'яснення) і встановлено, що в разі проведення виборів Президента України, Роз'яснення, затверджене пунктом 1 постанови, надсилається Національній суспільній телерадіокомпанії України, редакціям газет "Голос України" та "Урядовий кур'єр" для оприлюднення в порядку, визначеному частиною 7 статті 64 Закону України "Про вибори Президента України", з уточненням виду та дати виборів (а.с. 57-58).
16. Крім того, постановою ЦВК від 20.12.2018 №250 затверджено Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року, в якому порядковим номером 58 Додатку передбачено, що друк на першій сторінці в газетах "Голос України" і "Урядовий кур'єр" та транслювання телерадіоорганізаціями двічі на тиждень тексту Роз'яснення починається за двадцять два дні до дня виборів, а саме з 09.03.2019.
17. У зв'язку з цим, між ЦВК (замовник) та ДП РГ "Голос України" (виконавець) укладено договір від 22.01.2019 №09-2019 (надалі - договір №09-2019), відповідно до пункту 1.1. якого виконавець зобов'язується за завданням замовника надавати послуги з публікації матеріалів замовника про організацію підготовки та проведення виборів, що підлягають обов'язковому оприлюдненню в газеті "Голос України" відповідно до Закону України "Про вибори Президента України" (код ДК 021:2015: 22211000-2 - періодичні спеціалізовані видання) (надалі - матеріали, газета, послуги), а замовник зобов'язується оплатити надані виконавцем послуги (а.с. 67-70).
17.1. Пунктом 1.2. даного договору обумовлено, що матеріали до друку готуються замовником самостійно та публікуються виконавцем на підставі відповідних листів (заявок). Пунктом 2.1. договору передбачено, що виконавець повинен надати замовнику передбачені цим договором послуги, якість яких відповідає умовам, встановленим відповідними нормативно-правовими актами, виходячи зі специфіки конкретного виду послуг, та вимогам замовника, зазначеним у додатках до цього договору. Підпунктами 5.1.1, 5.3.1 пункту 5.1 договору на замовника покладені обов'язки надавати виконавцю листи (заявки) на публікацію матеріалів у газеті, а також якісно і у визначені замовником та/або Законом України "Про вибори Президента України" строки публікувати у газеті матеріали, що є предметом цього договору, на підставі відповідних листів (заявок) замовника. Матеріали друкуються у дні виходу газети у світ (вівторок - субота).
17.2. Листом від 01.03.2019 №21-32-1431 ЦВК надіслано до ДП РГ "Голос України" текст відповідного Роз'яснення з метою забезпечення його розміщення відповідно до частини 7 статті 64 Закону України "Про вибори Президента України" двічі на тиждень, починаючи з 09.03.2019, на першій сторінці газети (а.с. 77-78).
18. Виконання договору №09-2019 підтверджується наданою копією першої сторінки випуску газети "Голос України" від 23.03.2019 №57 (7063) (а.с. 102).
19. Окрім того, між ЦВК (замовник) та ПАТ "НСТУ" (виконавець) укладено договір від 07.03.2019 №84-2019 (надалі - договір №84-2019), відповідно до пункту 1.1 якого виконавець зобов'язується за завданням замовника своїми силами та засобами надавати послуги код згідно з ДК 021:2015: 64228000-0 - послуги з транслювання теле та радіопередач (послуги з надання ПАТ "НСТУ" ефірного часу для оприлюднення матеріалів про організацію підготовки та проведення виборів, що підлягають обов'язковому оприлюдненню на загальнодержавних каналах теле- і радіомовлення відповідно до Закону України "Про вибори Президента України") (далі - послуги), а замовник зобов'язується оплатити надані послуги (а.с. 59-62).
19.1. Пунктом 2.1. даного договору обумовлено, що виконавець повинен надати замовнику передбачені цим договором послуги, якість яких відповідає умовам, встановленим відповідними нормативно-правовими актами, виходячи зі специфіки конкретного виду послуг, та вимогам замовника, зазначеним у додатках до цього договору. Підпунктом 5.2.1 пункту 5.2 договору передбачено, що послуги надаються двічі на тиждень, починаючи за двадцять два дні до дня чергових виборів Президента України, що відбудуться 31.03.2019 відповідно до власної сітки мовлення. Підпунктом 6.1.1 пункту 6.1 на замовника покладено обов'язок забезпечувати виконавця інформацією, необхідною для належного надання послуг, зокрема надати виконавцю текст Роз'яснення ЦВК щодо заборони надання виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей під час виборчого процесу з виборів Президента України, затвердженого постановою ЦВК від 26.03.2014 №76 на електронному та паперових носіях. Підпунктом 6.3.1 пункту 6.3 на виконавця покладено обов'язок забезпечити надання послуг, а саме виробництво та оприлюднення матеріалів про організацію підготовки та проведення виборів, що підлягають обов'язковому оприлюдненню на загальнонаціональних каналах теле- і радіомовлення виконавця, якість яких відповідає умовам, встановленим договором та нормативно-правовими актами у цій галузі. У додатку №1 до договору сторони погодили вартість послуг за одну хвилину, а також, що вказані роз'яcнення ЦВК будуть розміщуватися на телеканалі "UA: ПЕРШИЙ" та радіоканалі під позивним "УКРАЇНСЬКЕ РАДІО".
19.2. Листом від 01.03.2019 №21-32-1430 ЦВК надіслано до ПАТ "НСТУ" текст відповідного Роз'яснення з метою забезпечення його розміщення відповідно до частини 7 статті 64 Закону України "Про вибори Президента України" двічі на тиждень, починаючи з 09.03.2019, на загальнонаціональних теле- та радіоканалах (а.с. 79-80).
20. Виконання договору №84-2019 підтверджується наданими ефірними довідками про вихід ролику на телеканалі "UA: ПЕРШИЙ" 09-10, 14, 17, 19-20 березня 2019 року та матеріалів на радіоканалі під позивним "УКРАЇНСЬКЕ РАДІО" 09, 12, 16, 19 березня 2019 року та відео й аудіо файлами зі змістом роз'яснення (а.с. 84, 96-97).
21. Також, між ЦВК (замовник) та Державним підприємством Редакцією газети "Урядовий кур'єр" (виконавець) укладено договір від 24.01.2019 №15-2019, відповідно до пункту 1.1 якого виконавець зобов'язується за завданням замовника надавати послуги з публікації матеріалів замовника про організацію підготовки та проведення виборів, що підлягають обов'язковому оприлюдненню в газеті " Урядовий кур'єр" відповідно до Закону України "Про вибори Президента України" (код ДК 021:2015: 22211000-2 - періодичні спеціалізовані видання) (надалі - матеріали, газета, послуги), а замовник зобов'язується оплатити надані виконавцем послуги (а.с. 63-66, 72-76). Водночас, позивачем не оскаржується бездіяльність відповідача щодо відсутності розміщення Роз'яснення у даному періодичному друкованому виданні.
IІІ. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
22. Закон України "Про Центральну виборчу комісію" від 30.06.2004 №1932-IV (далі - Закон №1932-IV):
Частина 1 стаття 1. Статус Центральної виборчої комісії
1. Центральна виборча комісія (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України".
Частина 1 стаття 2. Основні принципи діяльності Комісії
1. Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України".
Частина 2 стаття 3. Незалежність Комісії
2. Комісія та її члени зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України".
Пункти 1, 4 стаття 17. Загальні повноваження Комісії
Комісія:
1) забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України та права на участь у референдумах;
4)забезпечує однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України".
Пункти 1, 17 стаття 18. Повноваження Комісії щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України
Комісія:
1)організовує підготовку і проведення виборів Президента України;
17)здійснює інші повноваження відповідно до цього Закону, Закону України "Про вибори Президента України" та інших законів України".
23. Закон України "Про вибори Президента України" від 05.03.1999 №474-XIV (далі - Закон №474-XIV):
Частина 2 пункт 8 стаття 25. Повноваження Центральної виборчої комісії
2. Центральна виборча комісія, крім повноважень, визначених Законом України "Про Центральну виборчу комісію":
8) забезпечує виготовлення і розміщення на загальнодержавних каналах теле- і радіомовлення інформаційних програм для виборців з роз'ясненням засад і порядку проведення виборів, їх ролі у житті суспільства і держави, процедури голосування, прав та обов'язків виборців, механізмів контролю за дотриманням законодавства про вибори Президента України".
Частина 1 стаття 58. Форми і засоби передвиборної агітації
1. Передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата на пост Президента України. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України".
Частини 6, 7 стаття 64. Обмеження щодо ведення передвиборної агітації
6. Забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей. Така передвиборна агітація або надання виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати чи не голосувати за певного кандидата або згадуванням його імені, вважається підкупом виборців, зазначеним у пункті 1 частини третьої статті 56 цього Закону <…>.
7. Центральна виборча комісія забезпечує розміщення в державних засобах масової інформації роз'яснення щодо заборони надання грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей. Текст роз'яснення затверджується Центральною виборчою комісією і двічі на тиждень друкується в газетах "Голос України" і "Урядовий кур'єр" на першій сторінці та транслюється телерадіоорганізаціями, починаючи за двадцять два дні до дня виборів".
ІV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
24. Відповідно до статті 1 Закону №1932-IV, ЦВК, як постійно діючий колегіальний державний орган, наділена повноваженнями з організації підготовки і проведення виборів Президента України в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України. При цьому, з огляду на норми частини 2 статті 3 Закону №1932-IV, ЦВК зобов'язана діяти лише на підставі, в межах власних повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.
25. Зокрема, статтею 17 Закону №1932-IV визначені загальні повноваження ЦВК, до яких належить забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян України, однакового застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України (пункти 1, 4 частини 1).
26. У свою чергу, статтею 18 Закону №1932-IV конкретизовані повноваження ЦВК щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України та зазначено, що для цих цілей ЦВК здійснює також інші повноваження, у тому числі, відповідно до Закону №474-XIV.
27. Так, згідно з пунктом 8 частини 2 статті 25 Закону №474-XIV, ЦВК забезпечує виготовлення і розміщення на загальнодержавних каналах теле- і радіомовлення інформаційних програм для виборців з роз'ясненням засад і порядку проведення виборів, їх ролі у житті суспільства і держави, процедури голосування, прав та обов'язків виборців, механізмів контролю за дотриманням законодавства про вибори Президента України.
28. Частиною 7 статті 64 Закону №474-XIV, задля дотримання обмежень щодо ведення передвиборної агітації визначених цією статтею, на ЦВК покладено обов'язок забезпечувати розміщення в державних засобах масової інформації роз'яснення щодо заборони надання грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей, текст якого затверджується ЦВК та повинен двічі на тиждень друкуватись в газетах "Голос України" і "Урядовий кур'єр" на першій сторінці та транслюватись телерадіоорганізаціями, починаючи за двадцять два дні до дня виборів.
29. Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що ЦВК в межах наданих їй повноважень зобов'язана здійснити усі необхідні дії з метою забезпечення розміщення відповідного роз'яснення у засобах масової інформації.
30. Водночас, безпідставно стверджувати про невиконання чи неналежне виконання ЦВК даного обов'язку в разі, якщо затверджений нею текст роз'яснення не був опублікований та/або не транслювався суб'єктами, визначеними частиною 7 статті 64 Закону №474-XIV, з причин, які не залежали від волі ЦВК.
31. Як правильно встановлено судом першої інстанції та знайшло підтвердження під час апеляційного розгляду справи, відповідачем було затверджено текст Роз'яснення, укладено договори з ДП РГ "Голос України" та ПАТ "НСТУ" та надіслано останнім текст Роз'яснення для розміщення.
32. Судом досліджено, що виконання ПАТ "НСТУ" умов договору №84-2019, фактично, мало місце, що підтверджується достатніми належними і допустимими доказами. Доводи апеляційної скарги з приводу того, що ЦВК не затвердила текст та форму матеріалу для трансляції ПАТ "НСТУ" відхиляються судом. Норми частини 7 статті 64 Закону №474-XIV наділяють ЦВК повноваженнями лише щодо затвердження тексту роз'яснення щодо заборони надання грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей. Окрім того, підпунктами 6.1.1, 6.3.1 договору №84-2019 ЦВК та ПАТ "НСТУ" було обумовлено, що виробництво та оприлюднення матеріалів належить до обов'язків виконавця, яким є ПАТ "НСТУ", а замовник - ЦВК, повинен забезпечувати його необхідною для цього інформацією.
33. Щодо неналежного виконання ДП РГ "Голос України" умов договору №09-2019, то наявними у матеріалах справи доказами підтверджується, що ЦВК виконало свої зобов'язання за цим договором і не мало безпосереднього впливу на причини його невиконання ДП РГ "Голос України", а отже, не допустило протиправної бездіяльності.
34. Відповідно до частини 1 статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
35. Рішення суду першої інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог ухвалене з додержанням норм матеріального і процесуального права і підстави для його скасування, встановлені КАС України, відсутні.
36. З огляду на наведене, апеляційну скаргу слід залишити без задоволення.
37. Зважаючи на вимоги частини 1 статті 3, частини 1, пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 №3674-VI та статті 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" від 23.11.2018 №2629-VIII, з позивача підлягає стягненню до спеціального фонду державного бюджету судовий збір у сумі 2305,20 грн. (з розрахунку 1536,80 грн.*150%) за подання апеляційної скарги.
Керуючись статтями 272, 273, 277, 278, 315-317 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 в особі уповноваженого представника ОСОБА_4 - залишити без задоволення.
2. Рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.03.2019 у справі №855/92/19 за позовом кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 в особі довіреної особи ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Державне підприємство Редакція газети "Голос України", Публічне акціонерне товариство "Національна суспільна телерадіокомпанія України" про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії - залишити без змін.
3. Стягнути з кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 до спеціального фонду Державного бюджету України (отримувач коштів: УК у Печер.р-ні/Печерс.р-н/22030102; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 38004897; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО): 899998; рахунок отримувача: 31219207026007; код класифікації доходів бюджету: 22030102 "Судовий збір (Верховний Суд, 055)" судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 2305 (дві тисячі триста п'ять) гривень 20 (двадцять) копійок.
4. Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення і не оскаржується.
Головуючий суддя В.М. Бевзенко
Судді О.В. Білоус
Н.А. Данилевич