Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
23 травня 2024 року № 520/26066/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Бадюкова Ю.В., розглянувши в приміщенні суду в м. Харкові в порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 (далі по тексту позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі по тексту відповідач, ІНФОРМАЦІЯ_2 ), в якому просить суд:
- визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код: НОМЕР_1 ; місцезнаходження: АДРЕСА_1 ), які полягають у направленні ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) на медичний огляд Військово-лікарською комісією при ІНФОРМАЦІЯ_1 та врученні ОСОБА_1 Повістки на відправку на 25.09.2023 року о 09:00;
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 (ідентифікаційний код: НОМЕР_1 ; місцезнаходження: АДРЕСА_1 ) утриматися від вчинення дій, спрямованих на призов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) на військову службу під час мобілізації.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що вважає дії ІНФОРМАЦІЯ_1 , які полягають у направленні його на медичний огляд Військово-лікарською комісією при ІНФОРМАЦІЯ_4 та врученні Повістки на відправку на 25.09.2023 року о 09:00 протиправними, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 22.09.2023 відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі за позовною заявою ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2023 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення. Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 22.09.2023 у справі №520/26066/23 залишено без змін.
Постановою Верховного суду від 07 березня 2024 року касаційну скаргу ОСОБА_1 задоволено. Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 22 вересня 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2023 року у справі №520/26066/23 скасовано а справу направлено до Харківського окружного адміністративного суду для продовження розгляду на стадії вирішення питання щодо відкриття позовного провадження.
Ухвалою суду від 01.04.2024 року відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена 15 квітня 2024 року відповідачу, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.
Відповідач, у встановлений судом строк, правом надати відзив не скористався.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст. 229 КАС України.
Згідно положень ст. ст. 12, 257 КАС України даний спір віднесено до категорії справ, що підлягають розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження, враховуючи, що відповідача повідомлено належним чином про наявність позову щодо оскарження його рішення.
Згідно ч. 5 ст. 262 КАСУ суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Позивач, ОСОБА_1 , 1986 року народження у відповідності до частини 9 статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» має статус військовозобов`язаного. Вказаний юридичний факт підтверджується Довідкою взамін військового квитка (серія НОМЕР_3 ), виданою ІНФОРМАЦІЯ_5 31.10.2013 року за № 123.
Військово-облікові дані Позивача: номер військово-облікової спеціальності: 600543А; найменування спеціальності відповідно до Довідки: Оператор електронних обчислювальних машин АСУ; військове звання: Солдат.
Позивач перебуває на військовому обліку у Фрунзенському районному військовому комісаріаті міста Харкова (назва на поточний момент ІНФОРМАЦІЯ_6 ) з 28.11.2013 року.
ОСОБА_1 працює у ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» (код ЄДРПОУ 37364327; місцезнаходження: 61072, місто Харків, проспект Науки, будинок 27-Б, поверх 8) на посаді керівника Департаменту внутрішнього інформаційно-технічного забезпечення з 13.10.2021 року, що підтверджується Наказом Директора ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» від 12.10.2021 року № 401/К. Форма організації праці дистанційна робота.На підставі Наказу Міністерства цифрової трансформації України «Про визначення підприємств, установ і організацій критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період» від 20.02.2023 року № КВ2 (пункт 4 Додатку до Наказу) ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» було визначено підприємством, критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Наказом Міністерства економіки України від 08.05.2023 року № 3165 ОСОБА_1 було заброньовано за ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» на період мобілізації та на воєнний час та надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації строком на 6 місяців до 07.11.2023 року.
На виконання вимог пункту 11 Порядку бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76 (надалі за текстом іменується «Порядок бронювання військовозобов`язаних»), 17.05.2023 року Товариством з обмеженою відповідальністю «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» було видано ОСОБА_1 Витяг з наказу Мінекономіки про бронювання військовозобов`язаного, що підтверджується Розпискою про отримання бланку спеціального військового обліку від 17.05.2023 року.
Крім того, на виконання вказаного нормативно-правового припису та з метою постановки ОСОБА_1 на спеціальний військовий облік, ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» у встановлені строки було направлено до ІНФОРМАЦІЯ_7 Повідомлення про бронювання військовозобов`язаного ОСОБА_1 .
За даними офіційного сайту АТ «УКРПОШТА» (трек-номер відправлення 7903300416670) вказане Повідомлення було отримане ІНФОРМАЦІЯ_6 31.05.2023 року.
На підставі Наказу Директора ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» від 08.09.2023 року № 74/ ВД ОСОБА_1 направлено у відрядження з міста Львова, Україна, до міста Варшава, Республіка Польща. Мета відрядження: участь у робочих нарадах з представниками ПЛАРІУМ ПОЛАНД ЛЛС, які відбудуться з 18.09.2023 по 02.10.2023 у м. Варшава, Республіка Польща, та будуть присвячені співпраці з питань закупівлі комп`ютерного, офісного, мережевого, серверного та іншого сервісного обладнання, а також пошуку потенційних контрагентів для закупівлі зазначеного обладнання за кордоном, укладення договорів про поставку програмної продукції та іншого сервісного обладнання. Строк відрядження: 18 днів; з 15.09.2023 по 02.10.2023.
Як вказує позивач у позовній заяві, 12.09.2023 року ОСОБА_1 був затриманий на вулиці у місті Львів представниками ІНФОРМАЦІЯ_1 та доставлений до приміщення ІНФОРМАЦІЯ_4 за адресою: АДРЕСА_3 .
Під час першого спілкування з представниками відповідача, а також після доставлення до приміщень відповідача ОСОБА_1 пред`явив посадовим особам Довідку та Витяг з наказу Мінекономіки про бронювання військовозобов`язаного. Позивачем також було доведено до відома працівників Відповідача, що його перебування у місті Львові є тимчасовим і пов`язано зі службовим відрядженням, було пред`явлено належним чином завірені документи, які підтверджують вказаний юридичний факт.
Позивач вказує, що вказані обставини були проігноровані працівниками ІНФОРМАЦІЯ_4 міста Львова, а право Позивача на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації було у грубій формі поставлено ними під сумнів з надуманих підстав. Жодного обґрунтування рішення про невизнання відстрочки працівниками ІНФОРМАЦІЯ_4 міста Львова Позивачеві надано не було. На прохання Позивача надати належне правове обґрунтування невизнання права на відстрочку йому було у грубій формі відмовлено.
Ігноруючи відстрочку позивача від призову на військову службу під час мобілізації, а також юридичний факт перебування на військовому обліку у ІНФОРМАЦІЯ_7 , працівник ІНФОРМАЦІЯ_4 вручив ОСОБА_1 направлення на проходження медичного огляду військово- лікарською комісією.
За результатами проходження медичного огляду військово- лікарською комісією позивачеві було усно повідомлено, що ІНФОРМАЦІЯ_2 прийнято рішення про призов ОСОБА_1 на військову службу та вручено йому Повістку на відправку на 25.09.2023 року о 09:00, підписану Начальником ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Стаття 35 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» визначають загальний і спеціальний облік військовозобов`язаних та резервістів. Так, ч.ч.1, 2 вказаної статті передбачено:
- на загальному військовому обліку перебувають резервісти, а також військовозобов`язані, які не заброньовані за центральними та місцевими органами виконавчої влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і закладами освіти незалежно від підпорядкування і форми власності на період мобілізації та на воєнний час;
- на спеціальному військовому обліку перебувають військовозобов`язані, заброньовані за центральними та місцевими органами виконавчої влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями на період мобілізації та на воєнний час.
Відповідно до ч.1 ст. 39 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації проводиться в порядку, визначеному цим Законом та Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". На військову службу під час мобілізації призиваються резервісти та військовозобов`язані, які перебувають у запасі і не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації.
Відповідно до ст. 24 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» бронювання військовозобов`язаних, які перебувають у запасі, здійснюється в мирний та у воєнний час з метою забезпечення функціонування органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ і організацій в особливий період.
Порядок бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану затверджений Постановою КМУ від 27 січня 2023 р. № 76 (надалі Порядок № 76), визначає механізм бронювання під час дії воєнного стану військовозобов`язаних за списками військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час.
Згідно з п. 1 вказаного Порядку № 76 цей Порядок визначає механізм бронювання під час дії воєнного стану військовозобов`язаних за списками військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, які працюють:
в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, у разі, коли це необхідно для забезпечення функціонування зазначених органів;
на підприємствах, в установах і організаціях, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), у разі, коли це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень);
на підприємствах, в установах і організаціях, які здійснюють виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань;
на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Згідно з п. 2 Порядку № 76, бронювання військовозобов`язаних, зазначених у пункті 1 нього Порядку, здійснюється згідно з рішенням Мінекономіки за списками військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час (далі - список), погодженими Генеральним штабом Збройних Сил (військовозобов`язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, Службі зовнішньої розвідки, - за списками, погодженими СБУ, Службою зовнішньої розвідки).
Заброньованим військовозобов`язаним надається відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації.
У рішенні Мінекономіки зазначається строк дії відстрочки, який не може перевищувати: строку проведення мобілізації - для військовозобов`язаних, зазначених в абзаці другому пункту 1 цього Порядку; шість місяців - для військовозобов`язаних, зазначених в абзацах третьому - п`ятому пункту 1 цього Порядку.
Згідно з п.п. 6,9,10 Порядку № 76 встановлено, що:
- підприємства, установи і організації, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), подають список до органу державної влади, іншого державного органу, який встановив (довів) мобілізаційне завдання (замовлення). В обґрунтуванні зазначається: інформація про відповідність облікових даних військовозобов`язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам.
- орган державної влади, інший державний орган, який встановив (довів) мобілізаційне завдання (замовлення), проводить перевірку повноти заповнення списку, наявності наданого до нього обґрунтування, а також дотримання вимог щодо кількості військовозобов`язаних, які підлягають бронюванню, та у строк не більше ніж п`ять робочих днів з дня отримання списку подає його на погодження Генеральному штабу Збройних Сич (СБУ, Службі зовнішньої розвідки),
- з метою погодження списки, подані відповідно до пунктів 4-8 цього Порядку, розглядаються щодо повноти заповнення та наявності обґрунтувань Генеральним штабом Збройних Сил (СБУ, Службою зовнішньої розвідки) у строк не більше ніж 10 робочих днів з дня їх отримання. Генеральний штаб Збройних Сил (СБУ, Служба зовнішньої розвідки) подає погоджені відповідно до абзацу першого цього пункту списки до Мінекономіки.
- кількість військовозобов`язаних, які підлягають бронюванню, повинна становити 50 відсотків кількості військовозобов`язаних підприємства, установи і організації на дату подання списку. У разі наявності обґрунтованої потреби кількість військовозобов`язаних, які підлягають бронюванню, може перевищувати 50 відсотків кількості військовозобов`язаних підприємства, установи і організації на дату подання списку;
- за результатами перевірки списків, поданих відповідно до пункту 9 нього Порядку, щодо повноти їх заповнення, наявності обґрунтувань та погодження Генеральним штабом Збройних Сил (СБУ, Службою зовнішньої розвідки) Мінекономіки приймає у строк не більше ніж п`ять робочих днів з дня отримання зазначених списків рішення про бронювання військовозобов`язаних.
Як вбачається з копії Наказу Мінекономіки від 08.05.2023 року №3165, відповідно до пункту 10 Порядку бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 № 76 Деякі питання реалізації положень Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію щодо бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час, листа Генерального штабу Збройних Сил України від 01.05.2023 № 300/1/С/4687, та з метою забезпечення функціонування економіки та життєдіяльності населення в особливий період, наказано:
1. Забронювати за ТОВ «МЕГОГО» та ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» на період мобілізації та на воєнний час військовозобов`язаних, які працюють у зазначених товариствах, за списками, погодженими Генеральним штабом Збройних Сил України (реєстраційний номер 300/1/С/4687 від 01.05.2023), крім військовозобов`язаних, щодо яких відсутнє погодження Генерального штабу Збройних Сил України про бронювання згідно з листом Генерального штабу Збройних Сил України від 01.05.2023 № 300/1/С/4687.
2. Надати заброньованим згідно з пунктом 1 цього наказу військовозобов`язаним відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації строком на 6 місяців.
Як вбачається з витягу зі списку заброньованих осіб ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН», позивача включено у вказаний список.
Тобто, наявність наказу Мінекономіки від 08.05.2023 року №3165, яким позивачу надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації строком на шість місяців, свідчить про те, що відносно позивача була проведена визначена законодавством процедура бронювання, надання відстрочки від призову позивачу погоджене Генеральним штабом Збройних Сил України за наявності ВОС 600543А.
Відповідачем не наведено жодної норми, яка б надавала йому право оцінювати правомірність прийняття наказів Мінекономіки про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та, відповідно, за наслідками такої оцінки приймати рішення про наявність підстав для їх виконання або залишення без виконання.
На виконання вимог пункту 11 Порядку бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 року № 76, 17.05.2023 року Товариством з обмеженою відповідальністю «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» було видано ОСОБА_1 Витяг з наказу Мінекономіки про бронювання військовозобов`язаного, що підтверджується Розпискою про отримання бланку спеціального військового обліку від 17.05.2023 року.
Крім того, на виконання вказаного нормативно-правового припису та з метою постановки ОСОБА_1 на спеціальний військовий облік, ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» у встановлені строки було направлено до ІНФОРМАЦІЯ_7 міста Харкова Повідомлення про бронювання військовозобов`язаного ОСОБА_1 .
За даними офіційного сайту АТ «УКРПОШТА» (трек-номер відправлення 7903300416670) вказане Повідомлення було отримане ІНФОРМАЦІЯ_6 31.05.2023 року.
Отже, відповідач вийшов за межі своїх повноважень, проігнорувавши чинний наказ Мінекономіки.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про необхідність визнання протиправними дій ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код: НОМЕР_1 ; місцезнаходження: АДРЕСА_1 ), які полягають у направленні ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) на медичний огляд Військово-лікарською комісією при ІНФОРМАЦІЯ_1 та врученні ОСОБА_1 Повістки на відправку на 25.09.2023 року о 09:00 та зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 (ідентифікаційний код: НОМЕР_1 ; місцезнаходження: АДРЕСА_1 ) утриматися від вчинення дій, спрямованих на призов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) на військову службу під час мобілізації.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.
Враховуючи викладене, суд вважає вимоги позивача правомірними та такими, що підлягають задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до положень ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 14, 22, 194, 243, 246, 249, 250, 255, 263, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) які полягають у направленні ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) на медичний огляд Військово-лікарською комісією при ІНФОРМАЦІЯ_1 та врученні ОСОБА_1 Повістки на відправку на 25.09.2023 року о 09:00.
Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) утриматися від вчинення дій, спрямованих на призов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) на військову службу під час мобілізації.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) судові витрати в загальному розмірі 2147,20 (дві тисячі сто сорок сім гривень 20 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ).
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 23 травня 2024 року.
Суддя Бадюков Ю.В.