ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2024 р. Справа № 480/8029/22Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Чалого І.С.,
Суддів: Ральченка І.М. , Катунова В.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 02.06.2023, головуючий суддя І інстанції: О.В. Соп`яненко, м. Суми, повний текст складено 02.06.23 по справі № 480/8029/22 за позовом ОСОБА_1 до Адміністрації Державної прикордонної служби України
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Адміністрації Державної прикордонної служби України (далі відповідач), в якому просить визнати протиправною бездіяльність Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо неврахування ОСОБА_1 пільгової вислуги років, а саме 07 років 04 місяця 08 днів, за весь час проходження служби в ДПСУ, згідно п. 4 Постанови Кабінету Міністрів України № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особами офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітника служби судової охорони та членам їхніх сімей" від 17.07.92 року, нездійснення перерахунку надбавки за вислугу років з 40% на 50% відповідно до додатку 16 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 не внесення змін до п. 3 та п. 14 грошового атестату №154 і не направлення нового грошового атестату (зі змінами) та довідки "Про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення" до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області для перерахунку ОСОБА_1 пенсії за вислугу років у відповідності до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії, що затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1; зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України здійснити перерахунок надбавки за вислугу років із зарахуванням періоду пільгової вислуги років, а саме 07 років 04 місяця 08 днів, за весь час проходження служби в ДПСУ, згідно п. 4 постанови Кабінету Міністрів України № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особами офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітника служби судової охорони та членам їхніх сімей" від 17.07.92 року, яка дає право на встановлення 50 процентної надбавки за вислугу років, згідно додатка 16 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 та внести зміни до п. 3 та п. 15 грошового атестату №154, направити новий грошовий атестат (зі змінами) та довідку "Про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення" до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області для перерахунку ОСОБА_1 пенсії за вислугу років у відповідності до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії, що затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1.
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 02.06.2023 позовні вимоги ОСОБА_1 залишено без задоволення.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
На обґрунтування вимог апеляційної скарги вказав, що відповідач не мав права відмовляти йому у перерахунку надбавки за вислугу років з 40 % до 50 %, оскільки у позивача наявні 25 років 01 місяць 18 днів вислуги років необхідної для перерахунку надбавки за вислугу років згідно вимог пункту а частини 1 статті 12 Закону № 2262-ХІІ та постанови Кабінету Міністрів України від 20.08.2017 № 704. З наказу про звільнення відповідач не заперечує проти наявності у нього пільгової вислуги років, проте відмовляє у врахуванні пільгової вислуги років до загальної вислуги років. Зазначає, що основним актом, на підставі якого здійснюється обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу є Закон № 2262-ХІІ. Пільгове обчислення періоду проходження військової служби є похідним від визначальної підстави і може визначатися іншими підзаконними нормативно - правовими актами, зокрема Постановою № 393. Можливість пільгового обчислення вказаного періоду пов`язується, насамперед зі спеціальним статусом, якого особи набули в результаті виконання відповідної роботи, яка визначена у законодавчому порядку.
Скориставшись правом подання відзиву на апеляційну скаргу, відповідач просив рішення суду першої інстанції залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення. Вважає, що позивач помилково ототожнює поняття умова набуття права на призначення пенсії за вислугу років із поняттям обчислення розміру надбавки за вислугу років, оскільки вони є відмінними, адже до складу першої включається як календарна та пільгова вислуга років, а до складу другого - лише календарна.
Позивач надав відповідь на відзив, в якій не погодився з доводами позивача у відзиві на апеляційну скаргу.
У відповідності до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними у ній доказами та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що наказом начальника НОМЕР_1 прикордонного загону від 11.08.2020 №322-ос старшого прапорщика ОСОБА_1 (П-022454), старшину начальника групи логістики відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_1 " І категорії (тип А), звільненого з військової служби у запас наказом начальника НОМЕР_1 прикордонного загону від 10.07.2020 №268-ОС за підпунктом "а" (у зв`язку із закінченням строку контракту) п. 2 ч. 5 ст. 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" без права носіння військової форми одягу (а.с. 13).
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 11.11.2021 у справі №480/4173/21 зобов`язано Адміністрацію Державної прикордонної підготувати та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області необхідні для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років документи, визначені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" затвердженого Постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 року № 3-1 та Інструкцією про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та з інших соціальних питань, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17.09.2018 року № 760 (а.с. 44-46).
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 у справі №480/3827/22 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області призначити ОСОБА_1 пенсію за вислугою років на підставі пункту "а" ст.12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з дня звернення із заявою про призначення пенсії, а саме з 16.02.2022 року (а.с. 47-49).
Відповідно грошового атестата №154, позивач має відсоткову надбавку за вислугу років у розмірі 40%, а вислуга років складає 17 років 09 місяців 10 днів (а.с. 16).
Не погоджуючись з розміром надбавки позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив здійснити перерахунок надбавки за вислугу років, із зарахуванням періоду пільгової вислуги років, згідно додатка 16 Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 з урахуванням вищевказаної вислуги років, обчисленої на пільгових умовах. Також просив внести зміни до грошового атестату на направити новий грошовий атестат та довідку "Про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії для обчислення пенсії" до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області для перерахунку пенсії у відповідності до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії, що затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1 (а.с.14).
Відповідач листом №11/Р-10153-16244 від 21.11.2022 повідомив позивача про те, що при нарахуванні та виплаті йому грошового забезпечення розмір надбавки за вислугу років 5 прикордонним загоном визначено у відповідності до наказу МВС №558 у розмірі 40% з урахуванням посадового окладу та окладу за військовим званням за наявну у нього вислугу років на військовій службі у календарному обчисленні 17 років 09 місяців 10 днів 9 (а.с. 15).
Не погодившись з такою відповіддю, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих визначених у грошовому атестату позивача та урахуванням, зокрема надбавки за вислугу років, розмір якої було правомірно та обґрунтовано визначено відповідачем згідно положень Наказу №558.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із положеннями статті 14 Закону України від 03.04.2003 №661-IV "Про Державну прикордонну службу України" (далі - Закон №661-IV) до особового складу Державної прикордонної служби України входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України.
Відповідно до п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснювати в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури, Міністерством юстиції, Службою безпеки, Управлінням державної охорони, Службою зовнішньої розвідки, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації (далі державні органи).
Пунктом 6 цієї Постанови передбачено виплачувати надбавку за вислугу років військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби та військовослужбовців розвідувальних органів), особам рядового і начальницького складу в розмірах згідно здодатком 16, а військовослужбовцям розвідувальних органів (крім військовослужбовців строкової військової служби) - в розмірі 3 відсотків посадового окладу за кожний календарний рік вислуги років, але не більше 50 відсотків посадового окладу.
Додатком 16 до Постанови №704 також визначено, що надбавки за вислугу років військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу призначаються в розмірі, зокрема: від 15 до 20 років 40 відсотків від посадового окладу та окладу за військовим званням. Також, про використання пільгової вислуги років для обчислення надбавки за вислугу років в даному пункті також не зазначено.
Отже, механізм розрахунку надбавки за вислугу років встановлений спеціальним законодавством, яке регулює специфіку проходження служби військовослужбовців Державної прикордонної служби України.
На виконання пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", з метою визначення порядку та умов виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, Міністерством внутрішніх справ України було прийнято Наказ від 25.06.2018 №558 "Про затвердження Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Державної прикордонної служби України", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 липня 2018 р. за №854/32306 (далі - Наказ №558).
Як було зазначено вище, позивач проходив службу у Сумському прикордонному загоні Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України, який пізніше перейменовано у 5-й прикордонний загін Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України без зміни нумерації військової частини.
Отже, грошове забезпечення позивача визначалося відповідно до Наказу №558 та відповідач при розрахунку надбавки за вислугу років повинен враховувати приписи нормативно-правових актів, які визначають порядок та умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, а саме положення Наказу №558.
Колегія суддів акцентує увагу, що вказаний нормативно-правовий акт не суперечить нормативно-правовим актам, що мають вищу юридичну силу, а тому має в обов`язковому порядку враховуватися під час вирішення спору у спірних правовідносинах.
З огляду на матеріали справи, відповідач діяв саме з урахуванням положень пункту 1 частини 1 розділу ІІІ Наказу №558 Міністерства внутрішніх справ України, у тому числі і при визначенні розміру надбавки за вислугу років, яка виплачувалась позивачу у розмірі 40% до посадового окладу (від 15 до 20 років), що підтверджується копією грошового атестату позивача, з урахуванням окладу за військовим званням на місяць.
Так, згідно пункту 1 ч.1 розділу ІІІ Наказу №558, особам офіцерського складу, особам рядового, сержантського і старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом, за наявності вислуги років на військовій службі виплачується надбавка за вислугу років у відсотках до посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням у таких розмірах на місяць: - від 1 до 5 років - 25%; - від 5 до 10 років - 30%; - від 10 до 15 років - 35%; - від 15 до 20 років - 40%; - від 20 до 25 років - 45%; - 25 і більше років - 50%.
Отже, при нарахуванні та виплаті позивачу надбавки за вислугу років необхідно враховувати вислугу років у календарному обчисленні - 17 років, оскільки у пункті 2 частини 1 розділу ІІІ Наказу №558 йдеться про те, що до вислуги років зараховується стаж обчислений самев календарному обчисленні.
Відповідно до пп. 2 п. 1 розділу III наказу №558, визначений виключний перелік періодів та видів служби, які враховуються для обчислення вислуги років, необхідної для отримання надбавки за вислугу років. Серед вказаних періодів відсутнє посилання на необхідність врахування пільгової вислуги років, яка враховується для призначення пенсії та обчислена відповідно до Постанови № 393, для призначення вказаної надбавки.
Згідно витягу з наказу начальника НОМЕР_1 прикордонного загону від 11.08.2020 №322-ОС, вислуга позивача у календарному обчисленні складає 17 років 09 місяців 10 днів.
Аналізуючи норми права, що регулюють спірні правовідносини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції , що позивач мав право на призначення надбавки за вислугу років лише в розмірі 40 відсотків від посадового окладу та окладу за військовим званням, що відповідає 17 рокам військової служби в календарному обчисленні.
Суд апеляційної інстанції дійсно звертає увагу на те, що відповідно до п. 6 розділу III Наказу №558 визначено ряд періодів служби на посадах, при обчисленні яких вислуга років для виплати відсоткової надбавки зараховується на пільгових умовах:
1) за два місяці - місяць служби на посадах льотного складу за умови виконання норм нальоту, установлених законодавством для зарахування вислуги років на пенсію на пільгових умовах. При цьому обчислення вислуги років для встановлення розміру відсоткової надбавки за службу на посадах льотного складу в штабах, управліннях авіаційних з`єднань від авіакорпусу, корпусу протиповітряної оборони і вище, військових навчальних закладах провадиться не раніше ніж з 01 січня 1990 року;
2) за півтора місяця - місяць служби осіб офіцерського складу, осіб рядового і старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом:
на кораблях, катерах, суднах, на посадах, які визначені в пункті 1 Переліку посад осіб офіцерського, рядового і старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом у Морській охороні Державної прикордонної служби України, місяць служби на яких зараховується до вислуги років для виплати відсоткової надбавки за півтора місяця, який наведено в додатку до цієї Інструкції;
в управліннях загонів, дивізіонів Морської охорони на посадах, які визначені в пункті 2 Переліку посад осіб офіцерського, рядового і старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом у Морській охороні Державної прикордонної служби України, місяць служби на яких зараховується до вислуги років для виплати відсоткової надбавки за півтора місяця, за умови щорічного плавання на кораблях, катерах і суднах, які перебувають у строю не менше 60 днів.
Тобто, наказом № 558 передбачено, що окремі види службу можуть зараховуватися в пільговому розмірі саме для встановлення надбавки за вислугу років, водночас вислугу років для виплати відсоткової надбавки, яка зараховується на пільгових умовах, слід відрізняти від вислуги років для визначення розміру пенсії особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 Постанови № 393, яка зараховується на пільгових умовах, позаяк це два різних види пільгової вислуги років.
Водночас матеріалами справи не підтверджується, що позивач проходив службу на вищеперейменованих посадах, що визначені п. 6 розділу III Наказу №558, тому підстав для зарахування надбавки за вислугу років на пільгових умовах не вбачається.
Колегія суддів уважає, що позивач помилково ототожнює поняття умова набуття права на призначення пенсії за вислугу років із поняттям обчислення розміру надбавки за вислугу років, оскільки вони є відмінними, адже до складу першого включається як календарна та пільгова вислуги років, перелік яких визначений Постановою № 393, а до складу другого - лише календарна або пільгова, за умов якщо спеціальним законодавством (в даному випадку Наказом № 558) передбачено врахування окремих періодів як пільгових.
Верховний Суд в складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду в постанові від 14.04.2021 у справі №480/4241/18 зробив такі правові висновки:
- в цілях Закону №2262-ХІІ календарна вислуга це вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів відповідного періоду (календарний рік 365 календарних днів, календарний місяць 30 календарних днів);
- для призначення пенсій за вислугу років за Законом №2262-ХІІ календарна вислуга років може бути зарахована на пільгових умовах відповідно до Порядку №393.
Системний аналіз вказаних нормативно-правових актів та практики Верховного Суду дає підстави дійти висновку про те, що "стаж служби в прикордонному загоні" та "вислуга років" не є тотожними за змістом правовими категоріями.
Вислуга років є періодом служби, який вираховується роками, наявність якої дає право на призначення особі пенсії за вислугу років, зокрема, і на пільгових умовах у випадку пільгового (кратного) зарахування вислуги років (при цьому, таке зарахування не є самостійним видом вислуги і не конкурує з її календарним обчисленням, а є лише пільговим зарахуванням уже наявної вислуги).
Суд звертає увагу, що пільгове (кратне) обчислення на умовах Постанови № 393 стосується лише вислуги років для визначення пільгових умов призначення пенсій за вислугу років та їх розміру відповідно до Закону №2262-ХІІ .
Таким чином, право на призначення позивачу пенсії за вислугу років було визначено з загальної кількості вислуги років, у тому числі пільгових років (що підтверджено рішенням Сумського окружного адміністративного суду у справі №480/3827/22).
При цьому, норми чинного законодавства, на які посилається позивач в обґрунтування своєї позиції у справі, зокрема Постанови № 393, стосуються питань пов`язаних з необхідністю врахування пільгового стажу особи при вирішенні питання про призначення пенсії.
Отже, розмір надбавки за вислугу років було правомірно та обґрунтовано визначено відповідачем згідно положень Наказу №558 в розмірі 40 %, що відповідає 17 календарним рокам вислуги.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів, переглянувши справу, дійшла висновку, що суд першої інстанції ухвалив рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
Дана справа є справою незначної складності, тому рішення суду апеляційної інстанції не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, зазначених в підпунктах: "а", "б", "в", "г" пункту 2 ч. 5 статті 328 КАС України.
З огляду на результат апеляційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді апеляційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 02.06.2023 по справі № 480/8029/22 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя І.С. Чалий Судді І.М. Ральченко В.В. Катунов