МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
05.05.2008 N 149
Про затвердженняТимчасової методики комплексної оцінки
обсягів непродуктивного відпливу (вивезення)
фінансових ресурсів за межі України
Відповідно до Указу Президента України від 17.03.2007
N 216/2007 ( 216/2007 ) "Про рішення Ради національної безпеки і
оборони України від 16 лютого 2007 року "Про заходи щодо
запобігання непродуктивному відпливу капіталів за межі України"
Н А К А З У Ю:
Затвердити Тимчасову методику комплексної оцінки обсягів
непродуктивного відпливу (вивезення) фінансових ресурсів за межі
України, що додається.
Міністр Б.М.Данилишин
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ Міністерства
економіки України
05.05.2008 N 149
ТИМЧАСОВА МЕТОДИКАкомплексної оцінки обсягів
непродуктивного відпливу (вивезення)
фінансових ресурсів за межі України
I. Загальні положення
Комплексна оцінка обсягів непродуктивного відпливу
(вивезення) фінансових ресурсів за межі України здійснюється з
метою визначення загального масштабу такого відпливу (вивезення),
його структури, пропорцій та основних тенденцій. Відповідна
інформація дасть змогу визначити чинники, що спричинюють
переміщення ресурсів за кордон, та стане базою для опрацювання
відповідних заходів, спрямованих на скорочення такого відпливу
(вивезення), а також протидію його негативним проявам.
Ця Методика являє собою сукупність принципів, порядку
проведення розрахунків та організаційних процедур із визначення
обсягу непродуктивного відпливу (вивезення) зазначених ресурсів та
запровадження цілісної системи відслідковування відповідних
процесів.
Застосування цієї Методики забезпечить регулярний (щорічний)
моніторинг непродуктивного відпливу (вивезення) фінансових
ресурсів з України як важливого індикатора стану національної
економіки.
II. Інформаційне забезпечення
Джерелами інформаційного забезпечення комплексної оцінки
обсягів непродуктивного відпливу (вивезення) фінансових ресурсів
за межі України (далі - комплексна оцінка) є дані Мінекономіки,
Держмитслужби, Держкомстату, Національного банку.
Комплексна оцінка проводиться на базі даних за повний
попередній календарний рік, якщо інше не передбачене окремо.
III. Терміни, що використовуються у Методиці
Міжнародний рух фінансових ресурсів - сукупність будь-яких
операцій з переміщення через державний митний кордон як усередину
певної країни, так і назовні активів (коштів), незалежно від їх
національної належності та джерел походження.
Відплив (вивезення) фінансових ресурсів - переміщення через
державний митний кордон активів (коштів), що походять з джерел в
економіці даної держави, а також розміщення за кордоном активів,
що належать її резидентам (незалежно від країни походження
ресурсів).
Канали відпливу (вивезення) фінансових ресурсів - це
визначені відповідно до основних видів підприємницької діяльності
групи, що об'єднують тотожні за змістом форми міжнародного руху
фінансових ресурсів, зокрема переміщення їх через державний митний
кордон певної країни. Основними каналами відпливу (вивезення)
фінансових ресурсів є зовнішньоторговельний, інвестиційний,
фінансово-кредитний.
Форми відпливу (вивезення) фінансових ресурсів - це конкретні
види операцій з переміщення через державний митний кордон держави
фінансових ресурсів, що здійснюються фізичними та юридичними
особами - суб'єктами підприємницької діяльності (резидентами та
нерезидентами), які належним чином ідентифікуються, обліковуються
та можуть бути віднесені до певних каналів.
Схема відпливу (вивезення) фінансових ресурсів - принципова
будова дій з практичної реалізації певних форм руху фінансових
ресурсів, яка за певних умов відповідно до специфіки завдань, що
вирішуються фізичними та юридичними особами - суб'єктами
підприємницької діяльності, забезпечує останнім необхідні умови
переміщення зазначених ресурсів через державний митний кордон.
Способи відпливу (вивезення) фінансових ресурсів: легально -
з дотриманням чинного законодавства країн донора та реципієнта;
напівлегально (приховане вивезення) - коли всі передбачені законом
правила формально виконуються, але реальний зміст угод, що
реалізуються, відрізняється від офіційно задекларованого;
нелегально, у тому числі контрабандно.
Непродуктивний відплив (вивезення) фінансових ресурсів -
переміщення через державний митний кордон активів (коштів), що
походять з джерел в економіці даної країни, а також розміщення за
кордоном активів, що належать її резидентам (незалежно від країни
походження ресурсів), якщо з переміщених сум не були сплачені
податки або всередині держави існує дефіцит інвестицій, який
перевищує припустиму граничну межу.
Обсяг непродуктивного відпливу (вивезення) фінансових
ресурсів - визначена за певними критеріями макроекономічної
(загальнодержавної) доцільності частина загального обсягу активів
(коштів), переміщених через державний митний кордон держави.
Критеріями визначення непродуктивного характеру відпливу
(вивезення) фінансових ресурсів є порушення чинного законодавства
при здійсненні операцій з переміщення фінансових ресурсів через
державний митний кордон, несплата податків і встановлена за
певними критеріями економічної безпеки держави наявність
незадоволеної потреби національної економіки в інвестиціях, що
оцінюється через систему індикаторів (додаток 2).
IV. Процедура розрахунку інтегрального показника обсягів непродуктивного відпливу (вивезення) фінансових ресурсівза межі України
Обсяг непродуктивного відпливу (вивезення) фінансових
ресурсів за межі України являє собою інтегральний показник, що
визначається як сума базових складових такого відпливу за формулою
NVF = NLVF + PVF + PU, (1)
де: NVF - обсяг непродуктивного відпливу (вивезення)фінансових ресурсів за межі України;
NLVF - обсяг непродуктивного легального відпливу
(вивезення) фінансових ресурсів;
PVF - обсяг прихованого відпливу (вивезення) фінансових
ресурсів;
PU - обсяг незареєстрованого відпливу (вивезення)
фінансових ресурсів.
Кожна з наведених вище трьох базових складових формується з
певного набору складових елементів (або елементарних складових),
розмір яких визначається автономно за спеціально визначеними
формулами та джерелами інформації.
Грошова одиниця всіх розрахунків, що здійснюються з метою
визначення обсягу непродуктивного відпливу (вивезення) фінансових
ресурсів, - долари США, як це передбачено Керівництвом щодо
складання платіжного балансу МВФ (п'яте видання), на основі якого
Національним банком визначаються методологічні основи розроблення
платіжного балансу та зовнішнього боргу України.
Оскільки ряд показників платіжного балансу України має
від'ємне значення (позиція "Помилки та упущення", дебет окремих
статей за переліком, наведеним у додатках 1, 3 і 4), при
здійсненні розрахунків слід застосовувати їх модуль (абсолютну
величину).
Розрахунок обсягів непродуктивного легального відпливу(вивезення) фінансових ресурсів
Легальний відплив (вивезення) фінансових ресурсів
характеризується сукупністю певних ознак, а саме: легітимністю,
тобто підконтрольністю державі та здійсненням у санкціонованих
(передбачених законодавством або як мінімум ним не заборонених)
формах; транскордонністю господарських операцій, що кваліфікуються
як відплив ресурсів, що перетинають державний митний кордон.
Легальний відплив (вивезення) фінансових ресурсів
здійснюється із застосуванням таких схем:
надання позик (комерційних кредитів) нерезидентам;
здійснення прямих інвестицій з України;
здійснення портфельних інвестицій з України;
вивезення (репатріація) доходів нерезидентів, отриманих від
інвестицій в економіку України;
сплата капітальних трансфертів;
сплата інших поточних трансфертів.
Показники легального відпливу (вивезення) фінансових ресурсів
за межі України визначаються на підставі матеріалів та за
методологією формування платіжного балансу України.
Позики (комерційні кредити) являють собою передачу
позикодавцем позичальникові цінностей (грошових коштів) на умовах
строковості, повернення та сплати відсотків за їх використання.
Вкладення коштів, майна, цінних паперів тощо класифікується
як прямі інвестиції, якщо воно забезпечує 10 або більше відсотків
участі у статутному капіталі підприємства та/або істотну участь в
управлінні його діяльністю. Прямі інвестиції здійснюються у формі
внесків іноземної валюти; будь-якого рухомого і нерухомого майна
та пов'язаних з ним майнових прав; акцій, облігацій та інших
цінних паперів, грошових вимог та права на вимоги виконання
договірних зобов'язань і будь-яких прав інтелектуальної власності.
До портфельних інвестицій належать цінні папери, що дають
право на участь у капіталі, боргові цінні папери - облігації та
інші довгострокові боргові цінні папери, інструменти грошового
ринку та похідні фінансові інструменти.
Доходи нерезидентів від інвестицій в економіку України
поділяються на доходи від прямих, портфельних та інших інвестицій,
тобто на доходи від участі в капіталі та від боргових зобов'язань
(проценти).
Трансферти - цінності, що передаються на безповоротній
основі, коли в обмін на передані ресурси не надходить якогось
вартісного еквівалента і, отже, є відпливом (вивезенням) капіталу
з-під юрисдикції України. Трансферти поділяються на поточні та
капітальні, які, у свою чергу, можуть здійснюватись у натуральній
та грошовій формі.
Трансферт у натуральній формі вважається капітальним, якщо
він включає передачу прав власності на основний капітал або
анулювання боргу кредитором, коли одна із сторін не отримує в
обмін ніякого вартісного еквівалента.
Поточні трансферти - будь-які трансферти, що не є
капітальними та включають приватні перекази, благодійну допомогу в
грошовій формі, грошові внески органів державного управління,
одержану технічну і гуманітарну допомогу у формі
товарно-матеріальних цінностей.
Розрахунок обсягу непродуктивного легального відпливу
(вивезення) фінансових ресурсів за межі України (NLVF)
здійснюється за формулою
NLVF = [Lnr x (1-b/100)+Knr+Mnr+VDnr+TRk+TRip] x k (2)N де: Lnr - обсяги позик (комерційних кредитів), наданих
банками нерезидентам;
b - середньозважена річна відсоткова ставка, під яку
позики (комерційні кредити) надавалися банками
нерезидентам;
Knr - обсяги прямих інвестицій з України;
Mnr - обсяги портфельних інвестицій з України;
VDnr - обсяги вивезених доходів нерезидентів, отриманих
від інвестицій в економіку України;
TRk - обсяги сплачених капітальних трансфертів;
TRip - обсяги інших сплачених поточних трансфертів;
k - коефіцієнт непродуктивності легального відпливу
N
(вивезення) фінансових ресурсів.
Перелік показників і джерел вхідної інформації для розрахунку
складових елементів непродуктивного легального відпливу
(вивезення) фінансових ресурсів за межі України наведено в додатку
1.
Непродуктивність легального відпливу (вивезення) ресурсів
оцінюється через відповідну систему критеріїв та індикаторів,
визначених згідно з такими складовими економічної безпеки держави: макроекономічна (інвестиційна); виробнича; соціальна.
У додатку 2 наведено перелік індикаторів потреби національної
економіки в інвестиційних ресурсах, на базі яких визначається
комплексний інтегральний критерій непродуктивності легального
відпливу (вивезення) фінансових ресурсів за межі України. Кожному
з критеріїв відповідає певний набір індикаторів (k1 ... ki), які
в сукупності характеризують інтегральний критерій непродуктивності
легального відпливу (вивезення) фінансових ресурсів. Цей
інтегральний критерій (k) з позицій інтересів національної
економіки встановлює ступінь доцільності легального відпливу
(вивезення) ресурсів на даному етапі розвитку держави.
Інтегральний критерій непродуктивності легального відпливу
(вивезення) фінансових ресурсів розраховується за формулою
lk = E r (3)
ki
i=1
де: k - інтегральний критерій непродуктивності легального
відпливу (вивезення) фінансових ресурсів,
розрахований за фактичними даними за звітний рік,
k змінюється в інтервалі [0;1];
r - вагові коефіцієнти окремих індикаторів,
ki що характеризують критерії непродуктивності
легального відпливу (вивезення) ресурсів;
ki - індикатори потреби національної економіки в
інвестиційних ресурсах;
i - кількість індикаторів потреби національної економіки
в інвестиційних ресурсах;
E - знак суми.
Інтегральний критерій непродуктивності легального відпливу
(вивезення) фінансових ресурсів:
дорівнює одиниці тоді, коли всі складові критерії та
індикатори потреби національної економіки в інвестиціях набувають
"найгірших" значень, а отже, легальний відплив (вивезення)
фінансових ресурсів у звітному періоді визнається непродуктивним з
позицій інтересів національної економіки, і весь обсяг легально
вивезених з України ресурсів включається до складу непродуктивного
відпливу (вивезення);
дорівнює нулю тоді, коли всі показники є "найкращими", а
отже, легальний відплив (вивезення) фінансових ресурсів у звітному
періоді визнається продуктивним з позицій інтересів національної
економіки, і вся сума легально вивезених з України ресурсів
виключається зі складу непродуктивного відпливу (вивезення) за
межі України;
знаходиться в межах ]0, 1[, якщо у звітному періоді мало
місце виконання лише частини критеріїв та відповідних їм
індикаторів потреби національної економіки в інвестиціях.
Розрахунок інтегрального критерію непродуктивності легального
відпливу (вивезення) фінансових ресурсів здійснюється послідовно
таким чином:
за фактичними даними звітного періоду розраховуються окремі
індикатори потреби національної економіки в інвестиційних ресурсах
(ki);
здійснюється зіставлення кожного з індикаторів (ki) та
встановлених для них порогових значень, причому якщо значення
індикатора не відповідає встановленій вимозі, йому присвоюється
наведене в додатку 2 значення вагового коефіцієнта (ki), а якщо
відповідає - такий ваговий коефіцієнт буде дорівнювати нулю;
визначається інтегральний критерій непродуктивності
легального відпливу (вивезення) фінансових ресурсів (k) за
формулою (3).
Критерії непродуктивності легального відпливу (вивезення)
фінансових ресурсів та відповідні їм індикатори, згідно з якими
визначається інтегральний показник непродуктивності, відповідають
тим, що встановлені у Методиці розрахунку рівня економічної
безпеки України, затвердженій наказом Міністерства економіки
України від 02.03.2007 N 60 ( v0060665-07 ), та переглядаються
відповідно до змін, що вносяться до зазначеної Методики.
Розрахунок обсягів прихованого відпливу (вивезення)фінансових ресурсів
Прихований відплив (вивезення) фінансових ресурсів являє
собою переміщення через державний митний кордон України коштів і
цінностей як необлікованої частини легального експорту (імпорту)
товарів, послуг і фінансових активів, що здійснюється на основі
реалізації різноманітних схем спотворення реальних цін та інших
умов договорів (контрактів), а також укладання угод, заздалегідь
орієнтованих на невиконання.
Прихований відплив (вивезення) фінансових ресурсів може
відбуватися шляхом:
спотворення обсягів і цін експортної продукції, внаслідок
чого різниця залишається на закордонних рахунках партнерів
українських постачальників;
недоотримання виручки за експорт товарів та послуг і платежів
за фіктивними операціями з цінними паперами;
неповернення валютної виручки за експортними операціями.
Прихований відплив (вивезення) фінансових ресурсів (PVF)
визначається як сума складових елементів, що відображають окремі
схеми такого вивезення, та розраховується за формулою
PVF = PVFex + PVKeif + UV, (4)
де: PVFex - прихований відплив (вивезення) фінансовихресурсів за рахунок спотворення обсягів та цін
експортної продукції;
PVKeif - обсяги недоотриманої виручки за експорт товарів
та послуг, що не надійшла, і платежі за
фіктивними операціями з цінними паперами;
UV - загальний обсяг сум за експортними операціями,
щодо яких мало місце порушення резидентами
встановлених законодавством термінів розрахунків
в іноземній валюті, та за імпортними операціями,
щодо яких мало місце порушення термінів
надходження продукції після здійснення платежів.
Розрахунок складових елементів прихованого відпливу
(вивезення) фінансових ресурсів за межі України здійснюється з
використанням формул (5 - 9) та джерел вхідної інформації, які
наведені в додатку 3.
Прихований відплив (вивезення) фінансових ресурсів за рахунок
спотворення обсягів і цін експортної продукції (PVFex)
визначається за основними товарними групами (з урахуванням
чотирьох знаків згідно з УКТЗЕД ( 2371а-14, 2371б-14,
2371в-14, 2371г-14 )), питома вага яких у загальному обсязі
експорту становить не менше 10%, а також за країнами - основними
торговельними партнерами України. У разі необхідності оцінка може
здійснюватися за всіма товарними групами і географічними напрямами
експорту.
Розрахунок сукупної вартості прихованого вивезення фінансових
ресурсів за рахунок спотворення обсягів цін експортної продукції
проводиться шляхом додавання від'ємних значень різниці між річнимua
обсягом експорту, визначеним за даними Держмитслужби ( Q ) (1) вij розрізі основних товарних груп (i) щодо окремих товарних позицій
(j) (у межах товарних груп, сформованих з урахуванням чотирьох
знаків згідно з УКТЗЕД ( 2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14 )
та обсягу імпорту, зафіксованого уповноваженими органамиb країн-партнерів (Q ).
ij _______________
(1) Скоригований на коефіцієнт k з метою врахування у
tr вартості експортних контрактів витрат на транспортування
продукції.
обсягом експорту, визначеним за даними Держмитслужби ( Q ) (1) вij розрізі основних товарних груп (i) щодо окремих товарних позицій
(j) (у межах товарних груп, сформованих з урахуванням чотирьох
знаків згідно з УКТЗЕД ( 2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14 )
та обсягу імпорту, зафіксованого уповноваженими органамиb країн-партнерів (Q ).
ij _______________
(1) Скоригований на коефіцієнт k з метою врахування у
tr вартості експортних контрактів витрат на транспортування
продукції.
Загальний принцип визначення обсягів прихованого відпливу
(вивезення) за цією схемою (формула 5) полягає в порівнянні
сукупних вартісних показників, відображених у "дзеркальній
статистиці" України та її торговельних партнерів.
rPVFвх = E PVFвх (5)
i=1 i
де: PVFвх - прихований відплив (вивезення) фінансовихi ресурсів за рахунок спотворення обсягів
і цін експортної продукції щодо основних
товарних груп;
E - знак суми;
i - основні товарні групи експорту, визначені згідно
з УКТЗЕД ( 2371а-14, 2371б-14, 2371в-14,
2371г-14 ) та узгоджені в рамках "дзеркальної
статистики" з даними країн - партнерів,
i = (1;r);
j - окремі товарні позиції в межах товарних груп,
сформованих з урахуванням чотирьох знаків згідно
з УКТЗЕД ( 2371а-14, 2371б-14, 2371в-14,
2371г-14 ), j = (1;S), причому:
SPVFвх = E PVFвх (6)
i j=1 j
де:ua e PVFex = Q x k - Q x k (7)
j ij tr ij є
за умови:
-
| PVFex < 0 < j (8)
| PVFex >=0,02 , - j
uaде: Q - обсяг експорту продукції з України за основними
ij товарними групами (з урахуванням чотирьох знаків
згідно з УКТЗЕД ( 2371а-14, 2371б-14, 2371в-14,
2371г-14 )) до основних торговельних партнерів
України (ЄС-27), тис. доларів США;
k - коефіцієнт урахування у цінах експортних контрактівtr витрат на транспортування продукції за основними
товарними групами.
Для перерахунку показників торгівлі з ЄС у доларовий
еквівалент застосовується коефіцієнт переводу валют (k ) за
формулою є
EURк = ----- є ER
де: EUR - офіційний курс національної грошової одиницідо 100 євро, встановлений Національним банком,
у середньому за рік;
ER - офіційний курс національної грошової одиниці до 100
доларів США, встановлений Національним банком, у
середньому за рік, грн./100 доларів США.
Обсяг недоотриманої виручки за експорт товарів та послуг, що
не надійшла, і платежі за фіктивними операціями з цінними паперами
(PVFeif) визначаються на підставі даних платіжного балансу за
позицією "Обсяги недоотриманої виручки за експорт товарів та
послуг, що не надійшов, і платежі за фіктивними операціями з
цінними паперами" рахунку операцій з капіталом і фінансових
операцій.
Загальний обсяг сум за експортними операціями, щодо яких мало
місце перевищення встановлених законодавством України строків
розрахунків (UV), визначається за показником "порушення
резидентами встановлених законодавством термінів розрахунків в
іноземній валюті під час здійснення експортних операцій".
Показник та джерело вхідної інформації для розрахунку обсягу
незареєстрованого відпливу (вивезення) фінансових ресурсів (PU)
наведені в додатку 4. Як значення показника PU береться значення
позиції "Помилки та упущення" платіжного балансу України за умови
набуття ним у звітному періоді від'ємного значення.
V. Узагальнення отриманих результатів
У результаті здійснення розрахунків за визначеними вище
процедурами і формулами визначається обсяг і питома вага кожної з
базових та елементарних складових непродуктивного відпливу
(вивезення) фінансових ресурсів, а на підставі порівняння з даними
попередніх років робляться висновки щодо тенденцій, сформованих у
сфері їх руху.
Комплексна оцінка супроводжується відповідним аналізом
факторів, які вплинули на зміну інтегрального показника обсягу
непродуктивного відпливу (вивезення) фінансових ресурсів за межі
України, його базових складових та окремих елементів структури. На
цій підставі опрацьовується система заходів, спрямованих на
протидію або мінімізацію негативного впливу на національну
економіку непродуктивного відпливу (вивезення) фінансових ресурсів
за межі України.
Організаційне забезпечення
Комплексна оцінка обсягів непродуктивного відпливу
(вивезення) фінансових ресурсів за межі України проводиться у
декілька етапів.
1. Центральні органи виконавчої влади та установи в межах
своїх повноважень надають необхідні відомості або розраховують
відповідні показники та складові елементи непродуктивного відпливу
(вивезення) фінансових ресурсів (додатки 1, 2, 3 і 4) і надсилають
їх Мінекономіки.
2. Мінекономіки на підставі поданої центральними органами
виконавчої влади та установами інформації про елементи структури
та окремі показники розраховує узагальнений (комплексний) показник
обсягу непродуктивного відпливу (вивезення) фінансових ресурсів за
межі України та надсилає отримані результати ДПА, Держмитслужбі,
Держфінпослуг, Національному банку для проведення більш детального
аналізу.
3. Зазначені центральні органи виконавчої влади у межах
повноважень проводять аналіз обсягу, структури та динаміки
непродуктивного відпливу (вивезення) фінансових ресурсів за межі
України. Отримані висновки разом з аналізом факторів, виявлених
тенденцій, пропозиціями щодо заходів, спрямованих на подолання
чинників та унеможливлення подальшої реалізації схем
непродуктивного відпливу (вивезення) ресурсів, подаються для
зведення Мінекономіки.
4. Мінекономіки узагальнює отримані матеріали та в
установлений термін подає результати комплексної оцінки разом із
відповідними висновками та пропозиціями Кабінетові Міністрів
України. Організаційно-технічне забезпечення роботи з проведення
комплексної оцінки непродуктивного відпливу (вивезення) фінансових
ресурсів за межі України покладається на Мінекономіки, яке: забезпечує під час здійснення комплексної оцінки взаємодію
заінтересованих центральних органів виконавчої влади та установ; вносить у разі необхідності власним рішенням зміни і
доповнення до цієї Методики; здійснює комплексну оцінку обсягів непродуктивного відпливу
(вивезення) фінансових ресурсів за межі України; проводить аналіз обсягу, структури, динаміки, сформованих
тенденцій непродуктивного відпливу (вивезення) фінансових ресурсів
за межі України та готує пропозиції щодо заходів, спрямованих на
подолання причин такого відпливу (вивезення). Зазначені матеріали
в установленому порядку подає Кабінету Міністрів України та в разі
потреби - Раді національної безпеки і оборони.
Директор департаменту
економічної стратегії Н.І.Горшкова
Додаток 1до Тимчасової методики
комплексної оцінки обсягів
непродуктивного відпливу
(вивезення) фінансових
ресурсів за межі України
показників та джерел вхідної інформації
для розрахунку складових елементів
непродуктивного легального відпливу (вивезення)
фінансових ресурсів за межі України
------------------------------------------------------------------ | N | Найменування | Одиниця | Умовне | Джерело вхідної | |з/п | показника | виміру |позначення | інформації | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| | 1 |Обсяг позик | млн. | L |відомча звітність | | |(комерційних | доларів | nr |Національного банку | | |кредитів), | США | | | | |наданих | | | | | |банками | | | | | |нерезидентам | | | | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| | 2 |Середньозважена|відсотків | b | - " - | | |річна | | | | | |відсоткова | | | | | |ставка, під яку| | | | | |позики | | | | | |(комерційні | | | | | |кредити) | | | | | |надавалися | | | | | |банками | | | | | |нерезидентам | | | | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| | 3 |Обсяги прямих | млн. | K |від'ємне значення | | |інвестицій з | доларів | nr |позиції "За | | |України | США | |кордоном" показника | | | | | |"Прямі інвестиції" | | | | | |рахунку операцій з | | | | | |капіталом та | | | | | |фінансових операцій | | | | | |(Платіжний баланс і | | | | | |зовнішній борг | | | | | |України/ | | | | | |Аналітично- | | | | | |статистичне видання | | | | | |Національного банку,| | | | | |зареєстроване | | | | | |Мін'юстом | | | | | |19.05.2006, | | | | | |свідоцтво КВ | | | | | |N 11236-116ПР) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| | 4 |Обсяги | - " - | M |від'ємне значення | | |портфельних | | nr |позиції "Зарубіжні | | |інвестицій з | | |цінні папери" | | |України | | |показника | | | | | |"Портфельні | | | | | |інвестиції" рахунку | | | | | |операцій з капіталом| | | | | |та фінансових | | | | | |операцій (Платіжний | | | | | |баланс і зовнішній | | | | | |борг України/ | | | | | |Аналітично- | | | | | |статистичне видання | | | | | |Національного банку,| | | | | |зареєстроване | | | | | |Мін'юстом | | | | | |19.05.2006, | | | | | |свідоцтво КВ | | | | | |N 11236-116ПР) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| | 5 |Обсяг вивезених| млн. | VD |позиція дебету | | |доходів | доларів | nr |"Доходи від | | |нерезидентів, | США | |інвестицій" рахунку | | |отриманих від | | |поточних операцій | | |інвестицій в | | |(Платіжний баланс і | | |економіку | | |зовнішній борг | | |України | | |України/ | | | | | |Аналітично- | | | | | |статистичне видання | | | | | |Національного банку,| | | | | |зареєстроване | | | | | |Мін'юстом | | | | | |19.05.2006, | | | | | |свідоцтво | | | | | |КВ N 11236-116ПР) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| | 6 |Обсяги | - " - | TR |позиція дебету | | |сплачених | | k |"Капітальні | | |капітальних | | |трансферти" рахунку | | |трансфертів | | |операцій з капіталом| | | | | |та фінансових | | | | | |операцій (Платіжний | | | | | |баланс і зовнішній | | | | | |борг України/ | | | | | |Аналітично- | | | | | |статистичне видання | | | | | |Національного банку,| | | | | |зареєстроване | | | | | |Мін'юстом | | | | | |19.05.2006, | | | | | |свідоцтво КВ | | | | | |N 11236-116ПР) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| | 7 |Обсяги інших | - " - | TR |позиція дебету "Інші| | |сплачених | | ip |сектори" поточних | | |поточних | | |трансфертів рахунку | | |трансфертів | | |поточних операцій | | | | | |(Платіжний баланс і | | | | | |зовнішній борг | | | | | |України/ | | | | | |Аналітично- | | | | | |статистичне видання | | | | | |Національного банку,| | | | | |зареєстроване | | | | | |Мін'юстом | | | | | |19.05.2006, | | | | | |свідоцтво КВ | | | | | |N 11236-116ПР) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| | 8 |Обсяг валового | млн. | VNOK |позиція "Валове | | |нагромадження | гривень | |нагромадження | | |основного | | |основного капіталу" | | |капіталу | | |експрес-інформації | | | | | |"Валовий внутрішній | | | | | |продукт у поточних | | | | | |та порівняних | | | | | |цінах" (видання | | | | | |Держкомстату) | | | | | |позиція "Валове | | | | | |нагромадження | | | | | |основного капіталу" | | | | | |розділу 2.5 "Валовий| | | | | |внутрішній продукт | | | | | |за категоріями | | | | | |кінцевого | | | | | |використання"/ | | | | | |Статистичний | | | | | |бюлетень | | | | | |"Національні рахунки| | | | | |України" (видання | | | | | |Держкомстату) або | | | | | |Статистичний | | | | | |щорічник України | | | | | |(видання | | | | | |Держкомстату) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| | 9 |Обсяг ВВП | млн. | GDP |позиція "Валовий | | |України | гривень | |внутрішній продукт" | | | | | |експрес-інформації | | | | | |"Валовий внутрішній | | | | | |продукт у поточних | | | | | |та порівняних | | | | | |цінах" (видання | | | | | |Держкомстату) | | | | | |позиція "Валовий | | | | | |внутрішній продукт" | | | | | |розділу 2.1 "Валовий| | | | | |внутрішній продукт" | | | | | |/ Статистичний | | | | | |бюлетень | | | | | |"Національні рахунки| | | | | |України" (видання | | | | | |Держкомстату) або | | | | | |Статистичний | | | | | |щорічник України | | | | | |(видання | | | | | |Держкомстату) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |10 |Капітал | млн. | FDI |позиція "Капітал | | |нерезидентів в | доларів | t |нерезидентів в | | |Україні на | США | |Україні на кінець | | |кінець року | | |звітного періоду" | | | | | |розділу "Прямі | | | | | |іноземні інвестиції | | | | | |в Україну"/ | | | | | |Статистичний | | | | | |бюлетень "Інвестиції| | | | | |зовнішньоекономічної| | | | | |діяльності" (видання| | | | | |Держкомстату) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |11 |Капітал | - " - | FDI |позиція "Капітал | | |нерезидентів в | | t-1 |нерезидентів в | | |Україні на | | |Україні на початок | | |початок року | | |звітного періоду" | | | | | |розділу "Прямі | | | | | |іноземні інвестиції | | | | | |в Україну" / | | | | | |Статистичний | | | | | |бюлетень "Інвестиції| | | | | |зовнішньоекономічної| | | | | |діяльності" (видання| | | | | |Держкомстату) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |12 |Рентабельність |відсотків | k3 |розділ "Фінансово- | | |операційної | | |економічний стан | | |діяльності | | |суб'єктів | | |підприємств | | |господарювання | | |промисловості | | |України"/ | | | | | |Статистичний | | | | | |бюлетень (видання | | | | | |Держкомстату) | | | | | |позиція | | | | | |"Промисловість" | | | | | |розділу 3.6 | | | | | |"Рентабельність | | | | | |операційної | | | | | |діяльності за видами| | | | | |економічної | | | | | |діяльності"/ | | | | | |Статистичний | | | | | |щорічник України | | | | | |(видання | | | | | |Держкомстату) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |13 |Ступінь зносу | - " - | k4 |колонка | | |основних | | |"Промисловість" | | |засобів | | |таблиці "Ступінь | | |промисловості | | |зносу основних | | | | | |засобів регіонів | | | | | |України за видами | | | | | |економічної | | | | | |діяльності"/ | | | | | |Статистичний | | | | | |бюлетень "Основні | | | | | |засоби України" | | | | | |(видання | | | | | |Держкомстату) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |14 |Частка | - " - | k5 |позиція "Частка | | |населення із | | |населення із | | |сукупними | | |середньодушовими | | |витратами, які | | |сукупними витратами | | |нижче 75 % | | |у місяць, нижче 75 %| | |медіанного | | |медіанного рівня | | |рівня сукупних | | |сукупних витрат" | | |витрат (рівень | | |розділу "Розподіл | | |бідності) | | |населення за рівнем | | | | | |середньодушових | | | | | |сукупних витрат"/ | | | | | |Статистичний | | | | | |бюлетень "Витрати і | | | | | |доходи | | | | | |домогосподарств | | | | | |України" (видання | | | | | |Держкомстату) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |15 |Середньомісячна| гривень | Zmid |позиція | | |номінальна | | |"Середньомісячна | | |заробітна плата| | |номінальна заробітна| | |штатного | | |плата штатного | | |працівника, | | |працівника, всього | | |всього в | | |по економіці | | |економіці | | |України, грн." | | |України | | |розділу "Основні | | | | | |показники соціально-| | | | | |економічного | | | | | |розвитку України"/ | | | | | |Експрес-бюлетень | | | | | |"Заробітна плата та | | | | | |стан її виплати" | | | | | |(видання | | | | | |Держкомстату) або | | | | | |Статистичний | | | | | |бюлетень N 12 | | | | | |(видання | | | | | |Держкомстату) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |16 |Прожитковий | гривень | pr |Закон України про | | |мінімум для | | Pr |Державний бюджет | | |працездатних | | min |України (за звітний | | |осіб в Україні | | |рік) | | |(на кінець | | | | | |звітного | | | | | |періоду) | | | | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |17 |Мінімальна | - " - | P | - " - | | |пенсія за віком| | min | | | |в Україні (на | | | | | |кінець звітного| | | | | |періоду) | | | | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |18 |Прожитковий | - " - | pr | - " - | | |мінімум для | | Pr | | | |непрацездатних | | min | | | |осіб в Україні | | | | | |(на кінець | | | | | |звітного | | | | | |періоду) | | | | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |19 |Офіційний курс | грн./100 | ER |позиція "100 доларів| | |національної | доларів | |США" розділу | | |грошової | США | |"Офіційний курс | | |одиниці до 100 | | |гривні щодо | | |доларів США, | | |іноземних валют, | | |встановлений | | |встановлений | | |Національним | | |Національним банком | | |банком, у | | |України в середньому| | |середньому за | | |за період (рік)"/ | | |рік | | |Щомісячне | | | | | |статистичне видання | | | | | |Національного банку | | | | | |"Бюлетень | | | | | |Національного банку | | | | | |України" | ------------------------------------------------------------------
Додаток 2до Тимчасової методики
комплексної оцінки обсягів
непродуктивного відпливу
(вивезення) фінансових
ресурсів за межі України
індикаторів потреби національної економіки
в інвестиційних ресурсах, на базі яких визначається
комплексний інтегральний критерій непродуктивності
легального відпливу (вивезення)
фінансових ресурсів за межі України
------------------------------------------------------------------------------------------------------ | Назва критерію | Назва | Формула розрахунку | Умовне | Порогове | Ваговий | | (відповідно до | індикатора | індикатора | позначення | значення |коефіцієнт,| | складових | | |індикаторів |індикаторів | rki | | економічної | | | | | | | безпеки | | | | | | | держави) | | | | | | |----------------+----------------+----------------------------+------------+------------+-----------| |Макроекономічний|рівень валового | VNOK | k1 | >=25% | 0,183 | |(інвестиційний) |нагромадження | ----- x 100 | | | | | |основного | GDP | | | | | |капіталу, % до | | | | | | |ВВП | | | | | | |----------------+----------------------------+------------+------------+-----------| | |частка прямих |ER x (FDI - FDI ) | k2 | >5% | 0,15 | | |іноземних | t t-1 | | | | | |інвестицій у |--------------------- x 100 | | | | | |ВВП, % | GDP | | | | |----------------+----------------+----------------------------+------------+------------+-----------| |Виробничий |рентабельність | - | k3 | >5% | 0,167 | | |операційної | | | | | | |діяльності | | | | | | |підприємств | | | | | | |промисловості, | | | | | | |% | | | | | | |----------------+----------------------------+------------+------------+-----------| | |ступінь зносу | | k4 | 3 | 0,111 | | |середньомісячної| Zmid | | | | | |номінальної | ------- | | | | | |заробітної плати| pr | | | | | |штатного | Pr | | | | | |працівника до | min | | | | | |прожиткового | | | | | | |мінімуму для | | | | | | |працездатних | | | | | | |осіб (в | | | | | | |останньому | | | | | | |місяці звітного | | | | | | |періоду), разів | | | | | | |----------------+----------------------------+------------+------------+-----------| | |відношення | | k7 | >1,5 | 0,111 | | |мінімального | Pmin | | | | | |розміру пенсії | ------- | | | | | |за віком (в | npr | | | | | |останньому | Pr | | | | | |місяці звітного | min | | | | | |періоду) до | | | | | | |прожиткового | | | | | | |мінімуму для | | | | | | |непрацездатних | | | | | | |осіб (в | | | | | | |останньому | | | | | | |місяці звітного | | | | | | |періоду), разів | | | | | ------------------------------------------------------------------------------------------------------
Примітки: 1. Порогове значення індикатора встановлюється відповідно
до x згідно з додатком 1 до Методики розрахунку рівня
опт економічної безпеки України, затвердженої наказом
Міністерства економіки України від 02.03.2007 N 60
( v0060665-07 ), та коригується відповідно до змін, унесених до
зазначеної Методики. опт економічної безпеки України, затвердженої наказом
Міністерства економіки України від 02.03.2007 N 60
( v0060665-07 ), та коригується відповідно до змін, унесених до
зазначеної Методики. 2. Розшифрування умовних позначень показників і джерел
інформації для розрахунку індикаторів непродуктивності легального
відпливу (вивезення) ресурсів за межі України наведено в додатку
1.
Додаток 3до Тимчасової методики
комплексної оцінки обсягів
непродуктивного відпливу
(вивезення) фінансових
ресурсів за межі України
показників та джерел вхідної інформації
для визначення обсягів прихованого відпливу
(вивезення) фінансових ресурсів
за межі України
------------------------------------------------------------------ | N | Найменування | Одиниця | Умовне | Джерело вхідної | |з/п | показника | виміру |позначення | інформації | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |1. |Обсяг експорту | тис. | ua |дані Держмитслужби | | |продукції з | доларів | Q |та Держкомстату/ | | |України за | США | ij |Щоквартальний | | |основними | | |бюлетень | | |товарними | | |Держмитслужби | | |групами (з | | | | | |урахуванням | | | | | |чотирьох знаків| | | | | |згідно з | | | | | |УКТЗЕД | | | | | |( 2371а-14, | | | | | | 2371б-14, | | | | | | 2371в-14, | | | | | | 2371г-14 ) | | | | | |до основних | | | | | |торговельних | | | | | |партнерів | | | | | |України (ЄС-27)| | | | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |2. |Обсяг продукції| - " - | b |дані Євростату/ | | |за основними | | Q |Intra- and extra- EU| | |товарними | | ij |trade data. Eurostat| | |групами (з | | |Statististical book/| | |урахуванням | | |http://www.epp. | | |чотирьох знаків| | |eurostat.ec.europa. | | |згідно з | | |eu | | |УКТЗЕД) | | | | | |( 2371а-14, | | | | | | 2371б-14, | | | | | | 2371в-14, | | | | | | 2371г-14 ), | | | | | |яка імпортуєть-| | | | | |ся основними | | | | | |торговельними | | | | | |партнерами | | | | | |України (ЄС-27)| | | | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |3. |Коефіцієнт | - | k |дані Держмитслужби | | |урахування в | | tr |та Держкомстату | | |цінах | | | | | |експортних | | | | | |контрактів | | | | | |витрат на | | | | | |транспортування| | | | | |продукції за | | | | | |основними | | | | | |товарними | | | | | |групами | | | | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |4. |Обсяг | тис. | PVF |позиція "Обсяги | | |недоотриманої | доларів | eif |недоотриманої | | |виручки за | США | |виручки за експорт | | |експорт товарів| | |товарів і послуг, | | |та послуг, що | | |оплати за імпорт, | | |не надійшов, і | | |що не надійшов, та | | |платежі за | | |платежі за | | |фіктивними | | |фіктивними | | |операціями з | | |операціями з цінними| | |цінними | | |паперами" рахунку | | |паперами | | |операцій з капіталом| | | | | |та фінансових | | | | | |операцій (Платіжний | | | | | |баланс і зовнішній | | | | | |борг України/ | | | | | |Аналітично- | | | | | |статистичне видання | | | | | |Національного банку,| | | | | |зареєстроване | | | | | |Мін'юстом | | | | | |19.05.2006, | | | | | |свідоцтво КВ | | | | | |N 11236-116ПР) | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |5. |Офіційний курс | грн./100 | EUR |позиція "100 євро" | | |національної | євро | |розділу "Офіційний | | |грошової | | |курс гривні щодо | | |одиниці до 100 | | |іноземних валют, | | |євро, | | |встановлений | | |встановлений | | |Національним банком | | |Національним | | |України в середньому| | |банком, у | | |за період (рік)/ | | |середньому за | | |Щомісячне | | |рік | | |статистичне видання | | | | | |Національного банку | | | | | |"Бюлетень | | | | | |Національного банку | | | | | |України" | |----+---------------+----------+-----------+--------------------| |6. |Загальний обсяг| тис. | UV |показник "Порушення | | |сум за | доларів | |резидентами | | |експортними | США | |встановлених | | |операціями, | | |законодавством | | |щодо яких мало | | |термінів розрахунків| | |місце порушення| | |в іноземній валюті | | |резидентами | | |під час здійснення | | |встановлених | | |експортних операцій | | |законодавством | | |та термінів | | |термінів | | |надходження | | |розрахунків в | | |продукції за | | |іноземній | | |імпортними | | |валюті, та за | | |операціями після | | |імпортними | | |здійснення платежів"| | |операціями, | | |(інформація | | |щодо яких мало | | |Національного банку,| | |місце порушення| | |яка щомісяця | | |термінів | | |надається | | |надходження | | |Мінекономіки | | |продукції після| | |відповідно до | | |здійснення | | |постанови Кабінету | | |платежів | | |Міністрів України і | | | | | |Національного банку | | | | | |від 26.12.95 N 1044 | | | | | |( 1044-95-п ) | | | | | |"Про заходи щодо | | | | | |забезпечення | | | | | |контролю за | | | | | |зовнішньоекономічною| | | | | |діяльністю та | | | | | |валютного | | | | | |контролю") | ------------------------------------------------------------------
Додаток 4до Тимчасової методики
комплексної оцінки обсягів
непродуктивного відпливу
(вивезення) фінансових
ресурсів за межі України
05.05.2008 N 149
ПОКАЗНИК ТА ДЖЕРЕЛОвхідної інформації для розрахунку обсягу
незареєстрованого відпливу (вивезення)
фінансових ресурсів
------------------------------------------------------------------ | Найменування |Одиниця виміру | Умовне | Джерело | | показника | | позначення | вхідної | | | | | інформації | |------------------+---------------+--------------+--------------| |Обсяг | млн. доларів | PU |від'ємне | |незареєстрованого | США | |значення | |відпливу | | |позиції | |(вивезення) | | |"Помилки та | |фінансових | | |упущення" | |ресурсів | | |(Платіжний | | | | |баланс і | | | | |зовнішній борг| | | | |України/ | | | | |Аналітично- | | | | |статистичне | | | | |видання | | | | |Національного | | | | |банку, | | | | |зареєстроване | | | | |Мін'юстом | | | | |19.05.2006, | | | | |свідоцтво КВ | | | | |N 11236- | | | | |116ПР) | ------------------------------------------------------------------
Джерело:Офіційний портал ВРУ