Про затвердження Методологічних положень щодо організації статистичного спостереження за змінами тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом
Відповідно до статей 8, 12, 13, 14 Закону України "Про державну статистику" та з метою подальшого вдосконалення методології державних статистичних спостережень у галузі статистики цін НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалені Комісією з питань удосконалення методології та звітної документації Держстату України Методологічні положення щодо організації статистичного спостереження за змінами тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом (далі - Методологічні положення), що додаються.
2. Методологічні положення, затверджені цим наказом, ввести в дію з 1 серпня 2012 року.
3. Департаменту статистики цін (Калабуха О.С.):
3.1. Здійснювати організаційне керівництво щодо застосування на практиці Методологічних положень, затверджених цим наказом.
3.2. Забезпечити оприлюднення Методологічних положень на офіційному веб-сайті Держстату України.
4. Визнати таким, що втратив чинність з 1 серпня 2012 року, наказ Держкомстату від 7 березня 2002 № 114 "Про затвердження методологічних положень щодо організації статистичного спостереження за змінами тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом".
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Власенко Н.С.
МЕТОДОЛОГІЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
щодо організації статистичного спостереження за змінами тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом
Індекси тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом розраховуються в Україні з 2002 року в рамках опрацювання ряду макроекономічних показників, які ґрунтуються на міжнародних стандартах.
Метою розроблення цих положень є підготовка роз’яснень щодо:
• основних визначень і термінів;
• інструментарію, який використовується для проведення державного статистичного спостереження;
• порядку організації і проведення державного статистичного спостереження;
• розрахунку основних показників державного статистичного спостереження;
• поширення інформації стосовно індексів тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом.
Індекси тарифів використовуються для аналізу і прогнозування цінових процесів в економіці, перерахунку показників системи національних рахунків у постійні ціни.
Методологічні положення базуються на єдиних методологічних принципах побудови індексів тарифів відповідно до міжнародних стандартів. При підготовці Методологічних положень враховані норми законів України "Про державну статистику", "Про залізничний транспорт", "Про інформацію" та ін.
Індекс тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом характеризує зміни у часі рівня тарифів на вантажні перевезення при незмінній структурі перевезення вантажів за різними ознаками: виду вантажу і його маси, швидкості доставки, відстані перевезення вантажів, типу рухомого складу, рівню використання його вантажопідйомності та ін. Він є показником зміни вартості фіксованого набору перевезених вантажів у поточному періоді порівняно з базисним.
Побудова індексів тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом складається з таких етапів:
• визначення базової організації;
• відбір послуг-представників;
• визначення документів первинного обліку та порядку збору інформації щодо тарифів;
• формування вагової структури;
• розрахунки індивідуальних, групових та зведеного індексів тарифів.
Статистичне спостереження за змінами тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом проводиться щоквартально, розрахунки індексів тарифів здійснюються на державному рівні за послугами-представниками по країні в цілому.
При визначенні індексів тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом використовується така термінологія.
Базисний період індексу - період часу, для якого значення індексу приймається за 1,0, або 100%.
Базова організація - організація, підприємство транспорту, де проводиться спостереження за зміною тарифів на вантажні перевезення.
Вагова структура (вагові коефіцієнти) - частка доходів послуг-представників, яка визначена на основі фактичних доходів підприємств від надання послуг на вантажні перевезення залізничним транспортом.
Індекс базисний - індекс, який отримують шляхом зіставлення з рівнем періоду, що прийнятий за базу порівняння.
Індекс тарифів - відносний показник, виражений у коефіцієнтах або відсотках, що характеризує зміну тарифів у часі (індекс динаміки).
Індекс тарифів груповий - індекс тарифів для виду послуг, які є середньозваженими з індивідуальних індексів тарифів послуг-представників.
Індекс тарифів довгостроковий - індекс тарифів послуг-представників поточного або попереднього періоду порівняно з базисним.
Індекс тарифів зведений - середньозважений із групових індексів.
Індекс тарифів індивідуальний - індекс, отриманий на основі тарифів за видами сполучення послуг-представників у звітному та попередньому кварталах.
Послуга-представник - це сукупність видів послуг, які є однорідними за своїми властивостями та призначенням і мають однакові тенденції щодо зміни тарифів.
Репрезентативність - властивість вибіркової сукупності відтворювати основні характеристики генеральної сукупності.
Середня відстань перевезення - визначається шляхом ділення вантажообороту на обсяг перевезеного вантажу.
Тариф - грошове відображення вартості надання послуги на вантажні перевезення.
3. Основні характеристики державного статистичного спостереження
Обстеження зміни тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом - це державне статистичне спостереження, що здійснюється окремо по кожній послузі-представнику та виду сполучення на постійній основі з квартальною періодичністю, а щодо доходів від вантажних перевезень залізничним транспортом - один раз на рік.
Метою проведення державного статистичного спостереження є отримання даних щодо зміни тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом для розрахунку індексів тарифів.
Державне статистичне спостереження на вантажні перевезення залізничним транспортом має такі основні характеристики:
• Вид державного статистичного спостереження:
- за ступенем охоплення одиниць: несуцільне основного масиву;
- за часом реєстрації даних: поточне.
• Організаційна форма державного статистичного спостереження:
спеціально організоване статистичне спостереження - облік.
• Спосіб державного статистичного спостереження:
• Одиниця державного статистичного спостереження:
• Респондент державного статистичного спостереження:
• Органи, які здійснюють державне статистичне спостереження:
• Місце проведення державного статистичного спостереження:
• Національні класифікації, що використовуються при проведенні державного статистичного спостереження:
КВЕД - Класифікація видів економічної діяльності;
КСПОВО - Класифікатор системи позначень одиниць вимірювання та обліку.
4. Етапи проведення та розробки державного статистичного спостереження
Розробка та проведення розрахунків показників державного статистичного спостереження за змінами тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом здійснюється на державному рівні за такими етапами:
4.1. Визначення базової організації
Тарифи на вантажні перевезення залізничним транспортом єдині для всіх залізниць і встановлюються Міністерством інфраструктури України, структурним підрозділом якого є Державна адміністрація залізничного транспорту України (Укрзалізниця), за погодженням з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством фінансів України.
Тобто Укрзалізниця є підприємством, що акумулює дані всіх залізниць: Донецької, Львівської, Одеської, Південної, Південно-Західної, Придніпровської, і має повноваження надавати інформацію щодо тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом.
4.2. Відбір послуг-представників
Для забезпечення репрезентативності розрахунків індексів тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом доходи на відібрані послуги-представники та види сполучення повинні складати не менше половини доходів від надання послуг залізницею.
Відбір проводиться у два етапи:
На першому етапі відбираються послуги-представники, які забезпечують найбільшу суму доходів у загальному обсязі перевезень, надаються протягом тривалого періоду, характеризуються відносною стабільністю властивостей та відображають динаміку тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом.
Серед вантажів, що перевозяться залізничним транспортом, цим вимогам відповідають такі вантажі:
• мінерально-будівельні вантажі;
• нафта та темні нафтопродукти;
• хімічні та мінеральні добрива;
На другому етапі відбираються види сполучення, які займають найбільшу частку в загальному обсязі доходів від надання послуг залізницею:
• відправлення експортних вантажів (умовне позначення - Е);
• прибуття імпортних вантажів (умовне позначення - Ім);
• перевезення вантажів у межах України (умовне позначення - У).
4.3. Документи первинного обліку та порядок збору інформації щодо тарифів
Підставою для надання інформації щодо тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом за відібраними послугами-представниками, видами сполучення та стосовно доходів від перевезення вантажів є форма внутрішньої галузевої звітності Укрзалізниці № ЦО-12 "Звіт про перевезення вантажів, їх пробіги і одержані доходи по залізницях України", яка затверджена наказом Укрзалізниці від 15.08.2002 № 424-ц. На основі документів первинного обліку Укрзалізниця щоквартально надає інформацію щодо тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом та раз на рік щодо доходів від перевезення вантажів, що визначається Угодою "Про надання інформації" між Держстатом України та Укрзалізницею від 21.03.2012 № 1-37/2012-ЦЮ.
Дані стосовно тарифів та доходів на відібрані послуги-представники за Угодою надаються у формі таблиць:
• "Інформація щодо тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом" (додаток 1);
• "Інформація щодо доходів від вантажних перевезень залізничним транспортом" (додаток 2).
Спостереженню підлягають тарифи на вантажні перевезення залізничним транспортом без податку на додану вартість (ПДВ), акцизного збору та інших податків станом на 21 число останнього місяця звітного кварталу. Якщо на дату спостереження вантажні перевезення не здійснювалися, то вказуються тарифи, за якими проводилося транспортування вантажів у найближчий до дати спостереження час.
Для забезпечення порівняння тарифів по кожному виду вантажу визначено масу повагонної відправки та тип рухомого складу. Тариф вказується в розрахунку на середню відстань перевезення кожного виду вантажу відповідного виду сполучення. Середня відстань є незмінною на весь звітний рік і визначається на основі даних попереднього року.
4.4. Формування вагової структури
Основою інформаційної бази для формування вагової структури (вагових коефіцієнтів) є дані про доходи від вантажних перевезень залізничним транспортом за попередній рік.
Вагові коефіцієнти відображають відносну значимість послуг-представників на вантажні перевезення залізничним транспортом, що вимірюється їх часткою в доходах від надання послуг на вантажні перевезення залізничним транспортом і віддзеркалюють ступінь впливу зміни тарифів кожного виду послуг-представників на величину індексів тарифів у цілому. За допомогою вагових коефіцієнтів на державному рівні здійснюється агрегація індивідуальних індексів до зведеного.
Перегляд вагової структури проводиться на щорічній основі. Процедура перегляду та переходу на нові вагові коефіцієнти здійснюється відповідно до існуючих стандартів, що дозволяє розрахувати індекси тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом за різні періоди з використанням різних базисних років.
4.5. Розрахунки індивідуальних та групових індексів тарифів
Індивідуальні індекси тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом по кожному виду сполучення розраховується на основі тарифів на відібрані для спостереження послуги-представники за формулою:
де: | ip,k,v,t/t-l | - індекс тарифу послуги-представника (k) за видом сполучення (v) звітного кварталу (t) до попереднього кварталу (t-1); | |
Pk,v,t | - тариф послуги-представника (k) за видом сполучення (v) звітного кварталу (t), грн.; | ||
Pk,v,t-1 | - тариф послуги-представника (k) за видом сполучення (v) попереднього кварталу (t-1), грн. |
На основі індивідуальних індексів тарифів послуг-представників розраховуються групові індекси за формулою середньогеометричної незваженої:
де: | Ik | - груповий індекс тарифу послуги-представника (k) за всіма видами сполучень; |
n | - кількість видів сполучення послуг-представників; | |
П | - знак множення. |
Приклад розрахунку (за формулою 2) групових індексів тарифів на основі індивідуальних індексів послуг-представників на вантажні перевезення залізничним транспортом наведено нижче:
№ | Найменування послуг-представників | Вид сполучення | Тариф, грн. | Індивідуальний індекс тарифів, | |
попередній квартал | звітний квартал | ||||
А | Б | В | 1 | 2 | 3 = 2 : 1 х 100 |
01 | Перевезення 1 тонни вугілля | ||||
на середню відстань перевезення 682 км | Е | 54,76 | 55,91 | 102,1 | |
на середню відстань перевезення 554 км | Ім | 45,18 | 46,04 | 101,9 | |
на середню відстань перевезення 372 км | У | 33,31 | 33,88 | 101,7 | |
02 | Перевезення 1 тонни руди залізної | ||||
на середню відстань перевезення 684 км | Е | 74,28 | 76,06 | 102,4 | |
на середню відстань перевезення 472 км | Ім | 37,40 | 38,18 | 102,1 | |
на середню відстань перевезення 317 км | У | 36,80 | 36,80 | 100,0 | |
03 | Перевезення 1 тонни мінерально-будівельних вантажів | ||||
на середню відстань перевезення 429 км | Е | 34,10 | 35,29 | 103,5 | |
на середню відстань перевезення 363 км | Ім | 24,78 | 25,40 | 102,5 | |
на середню відстань перевезення 358 км | У | 24,78 | 24,87 | 100,0 |
Таким чином, тарифи на перевезення однієї тонни вугілля за всіма видами сполучень у звітному кварталі (t) порівняно з попереднім кварталом (t-1) зросли на 1,9%, руди залізної - на 1,5%, мінерально-будівельних вантажів - на 2,0%.
4.6. Розрахунки зведеного індексу тарифів
Зведений індекс тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом розраховується на основі групових індексів тарифів послуг-представників і частки доходів від вантажних перевезень залізничним транспортом за базисний період.
Розрахунки зведених індексів тарифів здійснюються за модифікованою формулою Ласпейреса:
де: | Izt/t-1 | - зведений індекс тарифів звітного кварталу (t) до попереднього (t-1); |
Wk,0 | - частка доходів послуги-представника (k) у вантажних перевезеннях залізничним транспортом у базисному періоді (0); | |
ik,t/0 | - довгостроковий індекс тарифів послуги-представника (k) звітного періоду (t) порівняно з базисним (0); | |
ik,t-1/0 | - довгостроковий індекс тарифів послуги-представника (k) попереднього періоду (t-1) порівняно з базисним (0). |
Приклад розрахунку (за формулою 3) зведеного індексу тарифів на основі групових індексів тарифів послуг-представників на вантажні перевезення залізничним транспортом наведено нижче:
№ | Найменування послуг-представників | Групові індекси тарифів | Частка доходів, | |
попередній квартал | звітний квартал | |||
А | Б | 1 | 2 | 3 |
Усі вантажі: | 100,0 | |||
01 | Вугілля | 109,1 | 111,2 | 52,0 |
02 | Руда залізна | 109,8 | 111,4 | 30,2 |
03 | Мінерально-будівельні вантажі | 110,2 | 112,4 | 17,8 |
Таким чином, тарифи на вантажні перевезення залізничним транспортом у звітному кварталі (t) порівняно з попереднім (t-1) підвищилися на 1,8%.
5. Розрахунки індексів тарифів до різних базисних періодів
Розрахунки індексів тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом здійснюються з квартальною періодичністю.
Щоквартально, крім індексів тарифів до попереднього кварталу, розраховуються індекси до IV кварталу попереднього року, до відповідного кварталу та відповідного періоду попереднього року.
Для розрахунку зазначених індексів використовуються такі формули:
до IV кварталу попереднього року:
де: | It-1/0 | - індекс тарифів попереднього кварталу до IV кварталу попереднього року; |
It/t-1 | - індекс тарифів звітного кварталу до попереднього. |
до відповідного кварталу попереднього року:
де: | T | - поточний рік; |
T-1 | - попередній рік; | |
T-2 | - рік, що передує попередньому; | |
I0(T-1)/0(T-2) | - індекс тарифів IV кварталу попереднього року до IV кварталу року, що передує попередньому; | |
ItT/0(T-1) | - індекс тарифів звітного кварталу поточного року до IV кварталу попереднього року; | |
It(T-1)/0(T-2) | - індекс тарифів відповідного кварталу попереднього року до IV кварталу року, що передує попередньому. |
до відповідного періоду попереднього року:
де: | n | - кількість кварталів, що складає період; |
ItT/0(T-2) | - індекс тарифів кварталів поточного року до IV кварталу року, що передує попередньому; | |
It(T-1)/0(T-2) | - індекс тарифів відповідних кварталів попереднього року до IV кварталу року, що передує попередньому. |
У публікаціях та офіційних повідомленнях дані щодо індексів тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом наводяться з одним десятковим знаком після коми.
6. Поширення даних державного статистичного спостереження
Статистична інформація щодо індексів тарифів на вантажні перевезення за послугами-представниками поширюється у вигляді економічних доповідей, статистичних збірників і бюлетенів, таблиць для веб-сайту в друкованому й електронному вигляді.
Основними статистичними публікаціями зі статистики щодо індексів тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом є:
- економічна доповідь "Про соціально-економічне становище України";
- збірник "Україна у цифрах" та "Статистичний щорічник України";
• "Статистичний бюлетень № 1";
• "Основні макроекономічні показники соціально-економічного розвитку України";
- статистичний збірник "Індекси цін виробників";
- таблиці для офіційного веб-сайту.
При поширенні інформації користувачам виконуються вимоги Закону України "Про державну статистику" стосовно конфіденційності даних.
Перелік використаної літератури
1. Закон України "Про державну статистику" (зі змінами та доповненнями) від 02.10.1992 р., № 2657-XI.
2. Закон України "Про залізничний транспорт" від 04.07.1996 р., № 273/96-ВР.
3. Закон України "Про інформацію" від 02.10.1992 р., № 2657-XII.
4. Глосарій до плану статистичного спостереження, затверджений наказом Держкомстату України від 29.12.2009 № 498.
5. Єріна А.М. Організація вибіркових обстежень: Навчальний посібник. - К.: КНЕУ, 2004.
6. Статистика: Підручник / Герасименко С.С., Головач А.В., Єріна А.М. та ін.; за наук. ред. Герасименка С.С. - 2-ге вид., перероб. і доп. - К.: КНЕУ, 2000.
7. Термінологічний словник / наук. керівник О.О. Васєчко - 1-е видання, - К.: ІВЦ Держкомстату України, 2004.
ІНФОРМАЦІЯ
щодо тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом
за ____ квартал 20__ року
№ | Найменування послуг-представників | Вид сполучення | Тариф на 21 число останнього місяця кварталу без ПДВ та акцизного збору, грн. | |||
попереднього кварталу | звітного кварталу | |||||
А | Б | В | 1 | 2 | ||
01 | Перевезення 1 т вугілля | Х | Х | Х | ||
на середню відстань перевезення ______ км | Е | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | Ім | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | У | |||||
02 | Перевезення 1 т руди залізної | Х | Х | Х | ||
на середню відстань перевезення ______ км | Е | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | Ім | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | У | |||||
03 | Перевезення 1 т мінерально-будівельних вантажів | Х | Х | Х | ||
на середню відстань перевезення ______ км | Е | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | Ім | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | У | |||||
04 | Перевезення 1 т чорних металів | Х | Х | Х | ||
на середню відстань перевезення ______ км | Е | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | Ім | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | У | |||||
05 | Перевезення 1 т нафти та темних нафтопродуктів | Х | Х | Х | ||
на середню відстань перевезення ______ км | Е | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | Ім | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | У | |||||
06 | Перевезення 1 т світлих нафтопродуктів | Х | Х | Х | ||
на середню відстань перевезення ______ км | Е | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | Ім | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | У | |||||
07 | Перевезення 1 т хімічних і мінеральних добрив | Х | Х | Х | ||
на середню відстань перевезення ______ км | Е | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | Ім | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | У | |||||
08 | Перевезення 1 т коксу | Х | Х | Х | ||
на середню відстань перевезення ______ км | Е | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | Ім | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | У | |||||
09 | Перевезення 1 т хімічних вантажів | Х | Х | Х | ||
на середню відстань перевезення ______ км | Е | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | Ім | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | У | |||||
10 | Перевезення 1 т зернових культур | Х | Х | Х | ||
на середню відстань перевезення ______ км | Е | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | Ім | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | У | |||||
11 | Перевезення 1 т лісових вантажів | Х | Х | Х | ||
на середню відстань перевезення ______ км | Е | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | Ім | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | У | |||||
12 | Перевезення 1 т цементу | Х | Х | Х | ||
на середню відстань перевезення ______ км | Е | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | Ім | |||||
на середню відстань перевезення ______ км | У |
__________ |
|
ІНФОРМАЦІЯ
щодо доходів від вантажних перевезень залізничним транспортом
за 20__ рік
№ | Найменування послуги-представника | Доходи |
А | Б | 1 |
01 | Перевезення вугілля | |
02 | Перевезення руди залізної | |
03 | Перевезення мінерально-будівельних вантажів | |
04 | Перевезення чорних металів | |
05 | Перевезення нафти та темних нафтопродуктів | |
06 | Перевезення світлих нафтопродуктів | |
07 | Перевезення хімічних і мінеральних добрив | |
08 | Перевезення коксу | |
09 | Перевезення хімічних вантажів | |
10 | Перевезення зерна і продуктів перемелу | |
11 | Перевезення лісових вантажів | |
12 | Перевезення цементу |
{Текст взято з сайту Держстату України http://www.ukrstat.gov.ua/}