ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
Н А К А З
01.11.2006 N 363
Про внесення змін до Довідника типовихпрофесійно-кваліфікаційних характеристик посад
державних службовців
З метою приведення змісту та структури Довідника типових
професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних
службовців ( v0065354-99 ) до діючої нормативно-правової бази та
нормопроектувальної техніки Н А К А З У Ю:
1. Внести зміни до Довідника типових
професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних
службовців (випуск N 76) ( v0065354-99 ), що додаються.
2. Начальнику інформаційно-аналітичного управління
Головдержслужби (Балюку В.В.) розмістити цей наказ на веб-сайті
Головдержслужби України та опублікувати у "Віснику державної
служби України".
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника
Начальника Головдержслужби Сороко В.М.
Начальник Головдержслужби Т.Мотренко
ПОГОДЖЕНО:
Заступник Міністра праці
та соціальної політики
України М.О.Солдатенко
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ Головдержслужби
01.11.2006 N 363
ЗМІНИ ТА ДОПОВНЕННЯдо Довідника типових професійно-кваліфікаційних
характеристик посад державних службовців
( v0065354-99 )
1. У тексті Довідника ( v0065354-99 ) внести загальні зміни
наступного змісту: 1) слова "готувати рішення", "вносити (готувати) запити",
"формувати вимоги до запиту" в усіх відмінках і формах числа
замінити словами "готувати проект рішення", "вносити (готувати)
проект запитів", "формувати вимоги до проектів запитів"
відповідно, в усіх відмінках і формах числа; 2) слова "готувати матеріали" в усіх відмінках і формах числа
замінити словами "готувати матеріали керівнику свого підрозділу,
та проекти матеріалів керівництву" в усіх відмінках і формах
числа; 3) слова "законодавчі й нормативні акти" замінити словами
"нормативно-правові акти"; 4) в абзаці "Має право" усіх характеристик посад Довідника: а) де мова йде про забезпечення або ведення ділового
листування, перед словами "забезпечувати (вести) ділове
листування" доповнити словами "у процесі виконання покладених на
структурний підрозділ завдань, у межах наданих повноважень"; б) де зустрічається функція здійснення перевірки органів
виконавчої влади, підприємств, установ, організацій тощо", додати
слова "відповідно до затвердженої програми та планів проведення
названого заходу або за дорученням керівництва"; в) де зустрічається функція внесення пропозицій щодо
вдосконалення роботи свого підрозділу, слова "вносити до різних
інстанцій пропозиції" в усіх відмінках і формах числа замінити
словами "вносити на розгляд керівництва пропозиції" в усіх
відмінках і формах числа. 5) В абзаці "Повинен знати" усіх характеристик посад
Довідника слова "акти законодавства" в усіх відмінках замінити
словами "закони України" в усіх відмінках, слова "Укази Президента
України" в усіх відмінках - словами "укази та розпорядження
Президента України" в усіх відмінках, слова "постанови та
розпорядження Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України"
в усіх відмінках - словами "постанови Верховної Ради України,
постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України, інші
підзаконні нормативно-правові акти, що регулюють розвиток
відповідних" в усіх відмінках. 6) В кінці абзацу "Стаж роботи" усіх характеристик посад
Довідника додати слова "при необхідності, виходячи із виконання
структурним підрозділом основних завдань та функцій".
2. Перше речення першого абзацу розділу 1 "Передмова"
Довідника ( v0065354-99 ) викласти в наступній редакції: "Довідник
типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних
службовців (надалі - Довідник) містить рекомендовані матеріали
щодо типових кваліфікації та компетенції посад, які мають бути
використані при розробці конкретних професійно-кваліфікаційних
характеристик та посадових інструкцій державних службовців".
3. Друге речення першого абзацу розділу 1 "Передмова"
Довідника ( v0065354-99 ) викласти в наступній редакції: "Довідник розроблено на виконання Закону України "Про
державну службу" ( 3723-12 ) та пункту 2 заходів щодо здійснення
Програми кадрового забезпечення державної служби, затвердженої
Указом Президента України від 10 листопада 1995 року N 1035/95
( 1035/95 ), з урахуванням вимог постанов Кабінету Міністрів
України: - від 27 квітня 2000 року N 733 ( 733-2000-п ) "Про примірні
переліки управлінь, відділів, інших структурних підрозділів
Київської міської та районної у місті Києві державних
адміністрацій" із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету
Міністрів від 27 травня 2004 року N 700 ( 700-2004-п ); - від 12 березня 2005 року N 179 ( 179-2005-п ) "Про
упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої
влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних
адміністрацій"; - від 11 травня 2005 року N 328 ( 328-2005-п ) "Про структуру
місцевих державних адміністрацій". У першому реченні другого абзацу розділу 1 "Передмова" після
слова "посадових" вилучити слова "положеннях та".
4. До розділу 2 "Загальні положення" Довідника
( v0065354-99 ) внести наступні зміни: 1) третій абзац пункту 2.1 викласти в такій редакції: "Довідник служить основою при: розробці посадових інструкцій головних спеціалістів,
провідних спеціалістів, спеціалістів тощо, які закріплюють їх
обов'язки, права і відповідальність; розробці положень про структурні підрозділи у частині, що
стосується прав та обов'язків їх керівників; підборі та розстановці кадрів, здійсненні контролю за
правильністю їх використання у відповідності зі спеціальністю та
кваліфікацією; конкурсному підборі та атестації державних службовців; формуванні дійового кадрового резерву; організації стажування в державних органах влади; розробці та вдосконаленні програм підготовки та підвищення
кваліфікації державних службовців відповідно до змісту їх
професійної діяльності"; 2) у четвертому абзаці пункту 2.1 після слів "посадових
інструкцій" доповнити словами "державних службовців"; 3) пункт 2.2 викласти в редакції: "Довідник містить типові
професійно-кваліфікаційні характеристики посад державних
службовців, найменування яких відповідають вимогам постанови
Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2000 р. N 733
( 733-2000-п ) "Про примірні переліки управлінь, відділів, інших
структурних підрозділів Київської міської та районної у місті
Києві державних адміністрацій", постанови Кабінету Міністрів
України від 11 травня 2005 року N 328 ( 328-2005-п ) "Про
структуру місцевих державних адміністрацій", постанови Кабінету
Міністрів України від 12 березня 2005 року N 179 ( 179-2005-п )
"Про упорядкування структури апарату центральних органів
виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих
державних адміністрацій". Конкретні найменування посад державних службовців центральних
і місцевих органів виконавчої влади повинні відповідати
найменуванням, наведеним у реєстрі посад державних службовців,
який формує та веде Головдержслужба України відповідно до
покладених на неї завдань згідно з її Положенням, затвердженим
Указом Президента України від 2 жовтня 1999 року N 1272
( 1272/99 ) "Про Положення про Головне управління державної служби
України", вносить в установленому порядку до Мінпраці України та
Держспоживстандарту України пропозиції щодо внесення відповідних
змін та доповнень до Національного класифікатора України
"Класифікатор професій ДК 003:2005" ( vb375609-05, vc375609-05 ).
Віднесення посад державних службовців до відповідних категорій
повинно здійснюватись відповідно до вимог статті 25 Закону України
"Про державну службу" ( 3723-12 ); 4) пункт 2.4 викласти в редакції: "До Довідника не включені
професійно-кваліфікаційні характеристики посад державних
службовців, правовий статус яких регулюється Конституцією
( 254к/96-ВР ) та спеціальними законами України, державних
службовців - керівників, які згідно із законодавством
призначаються Президентом України, Кабінетом Міністрів України,
обираються або затверджуються колегіальним органом"; 5) у сьомому абзаці пункту 2.5 після слів "допущені до її
зайняття" доповнити словами "крім керівних посад"; 6) перший абзац пункту 2.6 викласти в редакції: "Державний
службовець повинен мати, як правило, повну вищу освіту
(освітньо-кваліфікаційний рівень - спеціаліст, магістр за
спеціальностями галузі "Державне управління" або іншими,
професійно орієнтованими для державної служби, з додатковим
підвищенням кваліфікації за професійними програмами вказаної
галузі), а на посадах керівників структурних підрозділів та їх
заступників - обов'язково повну вищу освіту", а п'ятий абзац цього
пункту - вилучити; 7) другий абзац пункту 2.7 викласти в редакції: "знаннями з
Конституції України ( 254к/96-ВР ), законів України "Про державну
службу" ( 3723-12 ) та "Про боротьбу з корупцією" ( 356/95-ВР ), а
також законодавства з урахуванням специфіки функціональних
повноважень відповідного державного органу та структурного
підрозділу", а восьмий абзац цього пункту - у редакції: "глибоке
знання питань економіки та вміння застосовувати їх на практиці"; 8) в першому абзаці пункту 2.10 слова "повинна" замінити на
"може", а в третьому абзаці цього пункту після слів "отримали"
доповнити словами "другу".
5. До розділу 3 "Типові професійно-кваліфікаційні
характеристики посад державних службовців міністерств, інших
центральних органів виконавчої влади" Довідника ( v0065354-99 )
внести наступні зміни: 1) в кінці абзацу "Повинен знати" характеристик посад додати
слова "володіти державною мовою"; 1) абзац "Стаж роботи": а) характеристик посад "Директор департаменту", "Начальник
самостійного управління (самостійного відділу)", "Заступник
начальника самостійного відділу", "Начальник територіального
управління" - замість слів "не менше 5 років або стаж роботи за
фахом на керівних посадах в інших сферах управління не менше 7
років" доповнити словами "чи на керівних посадах в інших сферах
управління не менше 5 років"; б) характеристик посад "Начальник відділу у складі
департаменту, відділу у складі самостійного управління (завідувач
сектору у складі департаменту, самостійного управління та
самостійного відділу)", "Заступник начальника відділу у складі
департаменту, у складі самостійного управління", "Завідуючий
самостійного сектору" викласти в наступній редакції "Стаж роботи
за фахом на державній службі на посаді головного спеціаліста чи в
інших сферах управління не менше 3 років"; в) характеристики посади "Головний спеціаліст" викласти в
наступній редакції "Стаж роботи за фахом в державній службі на
посаді провідного спеціаліста не менше 1 року або стаж роботи за
фахом в інших сферах управління не менше 3 років"; г) характеристики посади "Провідний спеціаліст" викласти в
наступній редакції "Стаж роботи за фахом в державній службі на
посаді спеціаліста I або II категорії не менше 1 року або стаж
роботи за фахом в інших сферах управління не менше 2 років"; д) характеристики посади "Спеціаліст I категорії" викласти в
наступній редакції "Стаж роботи за фахом в державній службі на
посаді спеціаліста II категорії чи в інших сферах управління за
фахом не менше 1 року"; е) характеристики посади "Спеціаліст II категорії" викласти в
наступній редакції "Стаж роботи за фахом на державній службі чи в
інших сферах управління за фахом не менше 1 року"; 2) доповнити наступні посади: а) після посади "Директор департаменту" - посаду "Заступник
директора департаменту" та посаду "Заступник директора
департаменту - начальник відділу" (додатки 4, 2); б) після посади "Начальник самостійного управління
(самостійного відділу)" - посаду "Заступник начальника
самостійного управління - начальник відділу" (додаток 3); 4) у тексті типової професійно-кваліфікаційної характеристики
посади "Директор департаменту": а) перед першим реченням першого абзацу "Завдання, обов'язки
та повноваження" ввести речення "Здійснює керівництво координацією
роботи, пов'язаної з виконанням основних завдань високого ступеня
складності (багатогалузевість, багатофункціональність,
програмно-цільовий напрям діяльності)"; б) у першому реченні після слів "підпорядкованих структурних
підрозділів" доповнити словами "(відділів, сектору)"; в) у першому абзаці "Завдання, обов'язки та повноваження"
виключити такі речення: "Забезпечує координацію та регулювання
окремого напрямку діяльності, який характеризується комплексністю
питань з певним рівнем автономності їх вирішення у відповідній
сфері управління та з урахуванням визначених показників.",
"Затверджує структуру та штатний розпис, а також положення про
структурні підрозділи, посадові інструкції працівників
департаменту.", "Видає, у межах своєї компетенції, розпорядження,
організовує та контролює їх виконання.". 5) У абзаці "Завдання, обов'язки та повноваження"
характеристики посади "Начальник управління (самостійного
відділу)" розділу 3 п'яте речення викласти в наступній редакції:
"У межах наданих повноважень визначає політику та стратегію
діяльності самостійного управління (самостійного відділу)". 6) У абзаці "Повинен знати" характеристики посади "Заступник
начальника управління (самостійного відділу)" розділу 3 слова
"методи проведення міжнародних переговорів та укладення
міжнародних контрактів" вилучити, тому що ця функція не є типовою; 7) У тексті типової професійно-кваліфікаційної характеристики
посади "Начальник територіального управління": а) У шостому реченні абзацу "Завдання, обов'язки та
повноваження" перед словами "погоджує призначення" доповнити
речення "Призначає на посади та звільняє з посад відповідно до
законодавства працівників територіального управління", перед
словами "розпоряджається коштами" доповнити реченням "Затверджує
структуру, а також положення про структурні підрозділи, посадові
інструкції працівників територіального управління. Затверджує
штатний розпис територіального управління та погоджує його з
відповідним керівництвом органу виконавчої влади"; б) друге речення абзацу "Має право" викласти в редакції:
"Видавати накази, розпорядження у межах компетенції, визначеної
центральним органом виконавчої влади, організовувати та
контролювати їх виконання";
6. До тексту типових професійно-кваліфікаційних характеристик
посад державних службовців розділу 4 "Типові
професійно-кваліфікаційні характеристики посад державних
службовців місцевої державної адміністрації" Довідника
( v0065354-99 ) внести наступні зміни: 1) абзац "Стаж роботи": а) характеристики посади "Заступник начальника головного
управління, самостійного управління (самостійного відділу,
служби)" цей абзац викласти в наступній редакції "Стаж роботи за
фахом у державній службі на керівних посадах не менше 3 років або
стаж роботи за фахом на керівних посадах в інших сферах економіки
не менше 4 років"; б) характеристики посади "Головний спеціаліст" викласти в
наступній редакції "Стаж роботи за фахом на державній службі на
посаді провідного спеціаліста не менше 1 року, або стаж роботи за
фахом в інших сферах економіки не менше 3 років"; в) характеристики посади "Провідний спеціаліст" викласти в
наступній редакції "Стаж роботи за фахом на державній службі на
посаді спеціаліста I або II категорій не менше 1 року або стаж
роботи за фахом в інших сферах економіки не менше 2 років"; 2) У абзаці "Завдання, обов'язки та повноваження"
характеристики посади "Завідувач сектору апарату місцевої
державної адміністрації" слова "постанов і розпоряджень Верховної
Ради України, Кабінету Міністрів України" замінити словами
"постанов Верховної Ради України, постанов і розпоряджень Кабінету
Міністрів України"; 3) Для посади "Начальник головного управління, самостійного
управління (самостійного відділу, служби)": а) у абзаці "Завдання, обов'язки та повноваження" перед
словами "визначає ступінь відповідальності" доповнити реченням
"Подає у порядку, передбаченому законодавством, пропозиції щодо
призначення на посади заступників начальника головного управління,
самостійного управління (самостійного відділу, служби)"; б) у абзаці "Завдання, обов'язки та повноваження" перед
словами "керує розробкою проектів" доповнити реченням "Затверджує
структуру, а також положення про структурні підрозділи, посадові
інструкції працівників головного управління, самостійного
управління (самостійного відділу, служби). Затверджує штатний
розпис головного управління, самостійного управління (самостійного
відділу, служби) та погоджує його з відповідним керівництвом
місцевої державної адміністрації"; в) у абзаці "Завдання, обов'язки та повноваження" перед
словами "контролює своєчасне заміщення вакансій" доповнити
реченням "Призначає на посади, звільняє з посад та переміщує
працівників головного управління, самостійного управління
(самостійного відділу, служби)"; г) у абзаці "Має право" перед словами "у встановленому
порядку запитувати" доповнити реченням "Видавати у межах своєї
компетенції розпорядження, накази, організовувати та контролювати
їх виконання".
7. До тексту типових професійно-кваліфікаційних характеристик
посад державних службовців розділу 5 "Типові
професійно-кваліфікаційні характеристики посад державних
службовців, що мають наскрізний характер" Довідника
( v0065354-99 ) внести наступні зміни: 1) абзац "Стаж роботи": а) характеристики посади "Керуючий справами" викласти в
наступній редакції "Стаж роботи за фахом на державній службі на
керівних посадах або на керівних посадах в інших сферах управління
не менше 5 років"; б) характеристики посади "Керівник правової служби" викласти
в наступній редакції "Стаж роботи за фахом на державній службі або
стаж роботи за фахом в інших сферах на керівних посадах не менше 5
років"; 2) До тексту посади "Керівник правової служби": а) у третьому реченні абзацу "Завдання, обов'язки та
повноваження" слова "законодавчих та нормативно-правових актів"
замінити словами "проектів нормативно-правових актів"; б) у шостому реченні першого абзацу слова "для передачі до
арбітражних, слідчих та судових органів, здійснює облік та
зберігання судових і арбітражних справ" замінити словами "для
передачі до слідчих та судових органів, здійснює облік та
зберігання судових справ"; в) тринадцяте речення першого абзацу викласти у наступній
редакції "Веде довідково-інформаційну роботу з питань
нормативно-правових актів, облік чинних нормативно-правових
актів"; г) у абзаці "Повинен знати" слова "порядок укладення та
оформлення договорів і угод" замінити словами "порядок укладення,
зміни, розірвання та оформлення договорів і угод"; 3) у абзаці "Повинен знати" характеристики посади "Керівник
кадрової служби" розділу 5 слова "нормативні акти, накази, рішення
відповідного керівництва" замінити словами "розпорядчі акти
відповідного керівництва"; 4) у третьому абзаці "Має право" характеристики посади
"Начальник відділу - головний бухгалтер" слова "постанови,
розпорядження, методичні, нормативні та інші керівні матеріали
органів державного управління" замінити словами "розпорядчі
документи, методичні та інші керівні матеріали органів державного
управління".
8. Додаток 1 "Рекомендації щодо підготовки посадових
інструкцій державних службовців" Довідника ( v0065354-99 )
викласти у редакції, що додається (додаток 1).
9. У Додатку 2 "Визначення термінів і понять" Довідника
( v0065354-99 ) наведені визначення викласти в наступній редакції: 1) Бакалавр - освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти
особи, яка на основі повної загальної середньої освіти здобула
базову вищу освіту, фундаментальні і спеціальні уміння та знання
щодо узагальненого об'єкта праці (діяльності), достатні для
виконання завдань та обов'язків (робіт) певного рівня професійної
діяльності, що передбачені для первинних посад у певному виді
економічної діяльності Закон України "Про вищу освіту" ( 2984-14 ) (пункт 2 ст. 8)
/ Відомості Верховної Ради (ВВР), 1996, N 30, ст. 141; 2) Державна таємниця (далі також - секретна інформація) - вид
таємної інформації, що охоплює відомості у сфері оборони,
економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, державної безпеки
та охорони правопорядку, розголошення яких може завдати шкоди
національній безпеці України та які визнані у порядку,
встановленому цим Законом, державною таємницею і підлягають
охороні державою. Закон України "Про державну таємницю" ( 3855-12 ) /
Відомості Верховної Ради (ВВР), 1994, N 16, ст. 93; 3) Магістр - освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти
особи, яка на основі освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра
здобула повну вищу освіту, спеціальні уміння та знання, достатні
для виконання професійних завдань та обов'язків (робіт)
інноваційного характеру певного рівня професійної діяльності, що
передбачені для первинних посад у певному виді економічної
діяльності. Закон України "Про вищу освіту" ( 2984-14 ) (пункт 4 ст. 8)
/ Відомості Верховної Ради (ВВР), 1996, N 30, ст. 141; 4) Молодший спеціаліст - освітньо-кваліфікаційний рівень
вищої освіти особи, яка на основі повної загальної середньої
освіти здобула неповну вищу освіту, спеціальні уміння та знання,
достатні для здійснення виробничих функцій певного рівня
професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у
певному виді економічної діяльності. Закон України "Про вищу освіту" ( 2984-14 ) (пункт 1 ст. 8)
/ Відомості Верховної Ради (ВВР), 1996, N 30, ст. 141; 5) Освіта - основа інтелектуального, культурного, духовного,
соціального, економічного розвитку суспільства і держави. Закон України "Про освіту" ( 1060-12 ) / Відомості Верховної
Ради (ВВР), 1991, N 34, ст. 451; 6) Спеціаліст - освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти
особи, яка на основі освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра
здобула повну вищу освіту, спеціальні уміння та знання, достатні
для виконання завдань та обов'язків (робіт) певного рівня
професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у
певному виді економічної діяльності. Закон України "Про вищу освіту" ( 2984-14 ) (пункт 3 ст. 8)
/ Відомості Верховної Ради (ВВР), 1996, N 30, ст. 141; 7) Стандарт - документ, розроблений на основі консенсусу та
затверджений уповноваженим органом, що встановлює призначені для
загального і багаторазового використання правила, інструкції або
характеристики, які стосуються діяльності чи її результатів,
включаючи продукцію, процеси або послуги, дотримання яких є
необов'язковим. Стандарт може містити вимоги до термінології,
позначок, пакування, маркування чи етикетування, які
застосовуються до певної продукції, процесу чи послуги. Закон України "Про стандартизацію" ( 2408-14 ) (ст. 1) /
Відомості Верховної Ради (ВВР), 2001, N 31, ст. 145.
Додаток 1до змін до Довідника типових
професійно-кваліфікаційних
характеристик посад
державних службовців
РЕКОМЕНДАЦІЇщодо підготовки посадових інструкцій
державних службовців
Посадова інструкція - документ, що видається з метою
регламентації організаційно-правового статусу працівника, його
конкретних завдань та обов'язків, прав, відповідальності,
забезпечує умови для його ефективної роботи. Посадова інструкція розробляється керівниками структурних
підрозділів (начальником управління, начальником самостійного
відділу, начальником відділу, завідувачем самостійного сектору,
завідувачем сектору) на посаду кожного працівника управління,
відділу, сектору на основі вимог Довідника типових
професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних
службовців ( v0065354-99 ), Додатка 1 до нього, положення про
відповідний структурний підрозділ та затверджується заступником
керівника органу виконавчої влади. У посадовій інструкції мають бути чітко окреслені місце та
роль державного службовця в діяльності підрозділу, межі його
повноважень та відповідальності. Підготовка та періодичне уточнення посадових інструкцій мають
забезпечувати раціональний розподіл та необхідну кооперацію праці
державних службовців при виконанні завдань та функцій відповідного
підрозділу. Як інструмент для оцінки результатів діяльності, посадові
інструкції використовуються при атестації спеціалістів, посадових
переміщеннях, формуванні резерву, висуненні на керівні посади,
заохоченні. Посадові інструкції можуть бути типовими і конкретними.
Типові посадові інструкції розробляються для однотипних
організацій і структурних підрозділів. При розробці посадових інструкцій необхідно забезпечити
єдиний підхід до їх побудови, формулювання змісту розділів,
послідовності їх викладу. При цьому вони повинні відображати все
коло посадових обов'язків, повноважень і відповідальності
працівника, мати чіткі й короткі формулювання, бути гнучкими й
динамічними. Посадові інструкції працівників відділів (секторів) у складі
територіальних органів центральних органів виконавчої влади
готуються їх керівниками і затверджуються керівником
територіального органу. Посадові інструкції готуються у двох примірниках, один з яких
зберігається у секторі кадрової роботи (оригінал), а другий - у
начальників відповідних структурних підрозділів (територіальних
органів). Державному службовцю видається під розписку копія
посадової інструкції. Текст посадової інструкції, як правило, складається з
наступних розділів: Загальні положення. Завдання та обов'язки. Права. Відповідальність. Взаємовідносини (зв'язки) за посадою. У правому куті першої сторінки інструкції розташовується
слово "Затверджено", вказуються посада керівника, ініціали та
прізвище, підпис керівника про її затвердження, а також дата
затвердження. У заголовку посадової інструкції наводиться повна назва
посади та структурного підрозділу.
Загальні положення
Розділ включає: - найменування посади із зазначенням структурного підрозділу
та основну мету діяльності працівника (наприклад: "Секретар
колегії міністерства забезпечує організацію засідань колегії"); - підпорядкованість працівника (вказується посада посадової
особи, якій безпосередньо підпорядковується працівник); - порядок призначення на посаду та припинення виконання
посадових обов'язків; - перелік нормативних, методичних та інших документів, якими
керується працівник, що займає дану посаду; - кваліфікаційні вимоги (рівень освітньої підготовки, рівень
кваліфікації, фах, необхідний стаж роботи за фахом, відповідний
стаж державної служби, інші вимоги); - вимоги до спеціальних знань і навичок (зазначається, що
працівник повинен вміти працювати на комп'ютері та знати програмні
засоби, знати законодавство з питань охорони праці, правила
техніки безпеки та пожежної безпеки, гігієни праці). У цьому ж розділі рекомендується мати пункт про те, кого
відповідальний працівник заміщує на час відсутності з поважних
причин (відпустка, хвороба тощо), а також хто заміщує його. Завдання та обов'язки У розділі встановлюється конкретний зміст діяльності
працівника, зокрема зазначається: - відносно самостійна ділянка роботи відповідно до положення
про підрозділ. Ділянка роботи може визначатися або тематично, або
шляхом виділення групи питань з відповідних напрямів, або
закріпленням за працівником переліку самостійних питань; - перелік видів робіт, з яких складаються функції, що
виконуються. При встановленні видів робіт слід визначати їх за
організаційно-юридичними ознаками (здійснює, організовує,
розглядає, виконує, забезпечує, контролює, бере участь, готує
тощо); Завдання та обов'язки працівника мають відповідати завданням
і функціям підрозділу та вимогам професійно-кваліфікаційної
характеристики відповідної посади. При переліку обов'язків їх слід розбити на групи: - обов'язки з розробки, підготовки або участі в складанні
документів з конкретних питань, що знаходяться в компетенції
працівника (наказів, інструкцій і т. п.); - обов'язки зі своєчасного і якісного збору, обробки, аналізу
і використання інформації (узагальнень, звітів, правок, усної
інформації і т. п.); - обов'язки з використання працівником організаційних,
методичних, інструкторських, контрольно-інспекційних та інших форм
роботи (виїзди на місця, скликання нарад або участь у них,
проведення семінарів, консультацій, т. п.); - обов'язки з дотримання термінів виконання конкретних
завдань. Також у цьому розділі зазначається, що працівник зобов'язаний
дотримуватись правил внутрішнього трудового розпорядку. Виконує
інші доручення керівника структурного підрозділу. Права У розділі визначаються засоби, за допомогою яких працівник
має забезпечувати у процесі своєї діяльності виконання покладених
на нього завдань та обов'язків. Наприклад, вносити пропозиції
керівнику з відповідних питань та покращення роботи, приймати
певні рішення, узгоджувати проекти документів, візувати у межах
своєї компетенції окремі документи, виконувати обов'язки
представництва підрозділу з певних питань, брати участь у нарадах
і проводити їх, проводити у межах своєї компетенції перевірки,
готувати інформаційні матеріали, отримувати необхідну для
виконання своїх завдань та функцій інформацію від відповідних
установ і підрозділів, долучати до роботи спеціалістів, необхідних
для виконання поставленого завдання. Відповідальність У розділі зазначаються критерії оцінки роботи і ступінь
персональної відповідальності працівника. Критеріями оцінки є
об'єктивні показники, що характеризують якість і своєчасність
виконання роботи, використання наданих прав. Державний службовець несе відповідальність за неякісне або
несвоєчасне виконання посадових завдань та обов'язків,
бездіяльність або невикористання наданих йому прав, порушення норм
етики поведінки державного службовця та обмежень, пов'язаних з
прийняттям на державну службу та її проходженням. Взаємовідносини (зв'язки) за посадою У розділі зазначається: від кого, в які терміни і яку
інформацію одержує працівник; кому, яку і в які терміни
представляє; з ким погоджує проекти документів, що готуються; з
ким спільно готує документи, а також розглядаються інші питання
інформаційних взаємозв'язків працівника з підрозділами, особами,
організаціями, установами. Посадову інструкцію підписує керівник структурного
підрозділу. Датою введення в дію посадової інструкції є дата її
затвердження. Після затвердження посадова інструкція передається
працівнику, який проставляє на ній: "З інструкцією ознайомлений",
дата, підпис. Обов'язковими реквізитами посадової інструкції є:
найменування установи, дата, заголовок до тексту, візи узгодження,
підпис, гриф затвердження. Посадові інструкції повинні бути замінені і наново
затверджені в наступних випадках: - при зміні назви установи, (організації, підприємства) або
структурного підрозділу; - при зміні назви посади.
Додаток 2до змін до Довідника типових
професійно-кваліфікаційних
характеристик посад
державних службовців
ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРАДЕПАРТАМЕНТУ - НАЧАЛЬНИК ВІДДІЛУ
Завдання, обов'язки та повноваження. Здійснює керівництво
діяльністю департаменту у межах делегованих повноважень та відділу
у складі департаменту, визначає ступінь відповідальності
працівників відділу; розподіляє обов'язки між працівниками
відділу, очолює та контролює їх роботу. У разі відсутності
директора департаменту (якщо не має заступника директора
департаменту) виконує його обов'язки. Забезпечує виконання
покладених на відділ у складі департаменту завдань щодо участі у
реалізації державної політики у сфері (галузі) управління та
закріплених відділом у складі департаменту показників. Бере участь
у розробці проектів нормативно-правових актів, окремих положень
комплексних державних програм з питань, що належать до компетенції
відділу у складі департаменту. Готує проекти рішень за напрямами
діяльності департаменту у межах наданих відділу у складі
департаменту повноважень. Регулює роботу відділу у складі
департаменту щодо його ефективної взаємодії з іншими підрозділами,
суміжними сферами, науковими організаціями, провідними експертами
з питань, що стосуються діяльності відділу у складі департаменту.
Аналізує стан і тенденції розвитку за напрямом, який знаходиться в
межах компетенції відділу у складі департаменту, вносить
пропозиції щодо усунення негативних та закріплення позитивних
тенденцій. Узагальнює матеріали інших відділів для вироблення
єдиного документа чи проекту рішення від департаменту.
Організовує, регулює та контролює своєчасний та якісний розгляд
працівниками відділу у складі департаменту звернень від органів
виконавчої влади, громадських об'єднань, підприємств, установ та
організацій, громадян з напряму діяльності відділу у складі
департаменту, а також готує за ними проекти відповідних рішень.
Вживає необхідних заходів щодо вдосконалення організації роботи
відділу у складі департаменту. Подає пропозиції керівництву
департаменту про призначення на посади, звільнення з посад та
переміщення працівників відділу у складі департаменту, своєчасне
заміщення вакансій, заохочення та накладення стягнень, сприяє
підвищенню кваліфікації працівників. Здійснює контроль за веденням
діловодства, збереженням документів. Організовує роботу з
документами у відповідності з чинним законодавством. Забезпечує
захист державної таємниці за напрямами діяльності відділу у складі
департаменту, дотримання законодавства України з питань, що
належать до компетенції департаменту, та дотримання працівниками
підрозділу законодавства України з питань державної служби та
боротьби з корупцією, правил внутрішнього трудового розпорядку.
Виконує інші доручення директора департаменту, керівництва
центрального органу виконавчої влади. Має право. За дорученням вищого керівництва представляти
центральний орган виконавчої влади в інших органах влади та
департамент, в межах повноважень, у структурних підрозділах
міністерства, інших органах виконавчої влади з питань з питань, що
належать до компетенції департаменту. Здійснювати перевірку
діяльності органів виконавчої влади, підприємств, установ,
організацій згідно з чинним законодавством у межах наданих
повноважень. Одержувати в установленому порядку від органів
виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств,
установ та організацій інформацію, необхідну для виконання
покладених на нього завдань. В процесі виконання покладених на
відділ у складі департаменту завдань забезпечувати та
організовувати ділове листування з органами виконавчої влади,
підприємствами, установами та організаціями у межах наданих
повноважень. У встановленому порядку готувати проекти запитів на
безкоштовне отримання від органів виконавчої влади, підприємств,
установ, організацій, громадських об'єднань необхідних
статистичних та оперативних даних, звітів з питань, що стосуються
діяльності відділу у складі департаменту. Вносити пропозиції щодо
вдосконалення роботи відділу у складі департаменту міністерства та
іншого органу виконавчої влади, в якому працює державний
службовець, з питань, що стосуються його повноважень. Повинен знати. Конституцію України ( 254к/96-ВР ); акти
законодавства, що стосуються державної служби та діяльності
відповідного органу виконавчої влади; Постанови Верховної Ради
України, укази та розпорядження Президента України, постанови та
розпорядження Кабінету Міністрів України, інші нормативно-правові
акти, що регулюють розвиток відповідної сфери (галузі) економіки
держави; порядок підготовки та внесення до відповідних органів
проектів нормативно-правових актів; сучасні методи управління
персоналом, державну політику з напряму діяльності відділу у
складі департаменту; основи державного управління, економіки,
фінансів, кредиту, трудового законодавства, ринку праці та права;
форми та методи роботи із засобами масової інформації; правила
ділового етикету; правила та норми охорони праці та протипожежного
захисту; основні принципи роботи на комп'ютері та відповідні
програмні засоби; ділову мову; володіти державною мовою. Кваліфікаційні вимоги. Повна вища освіта відповідного
професійного спрямування. Стаж роботи за фахом у державній службі на керівних посадах
чи на керівних посадах не менше 3 років або стаж роботи в інших
сферах управління не менше 5 років. Післядипломна освіта у сфері
управління: магістр державного управління за відповідною
спеціалізацією (при необхідності, виходячи із виконання
структурним підрозділом основних завдань та функцій).
Додаток 3до змін до Довідника типових
професійно-кваліфікаційних
характеристик посад
державних службовців
ЗАСТУПНИК НАЧАЛЬНИКА САМОСТІЙНОГОУПРАВЛІННЯ - НАЧАЛЬНИК ВІДДІЛУ
Завдання, обов'язки та повноваження. Здійснює керівництво
діяльністю самостійного управління у межах делегованих йому
начальником самостійного управління повноважень та відділу у
складі самостійного управління, визначає ступінь відповідальності
працівників відділу; розподіляє обов'язки між працівниками
відділу, очолює та контролює їх роботу. У разі відсутності
начальника самостійного управління виконує його обов'язки.
Забезпечує виконання покладених на відділ у складі самостійного
управління завдань щодо участі у реалізації державної політики у
сфері (галузі) управління та закріплених за відділом у складі
самостійного управління показників. Бере участь у розробці окремих
положень комплексних програм (розділів програм), аналітичних
матеріалів, балансових розрахунків, планових показників,
комплексних заходів, пропозицій, прогнозів розвитку сфери (галузі)
управління, проектів нормативно-правових актів з питань, що
належать до компетенції відділу у складі самостійного управління.
Готує проекти рішень за напрямами діяльності самостійного
управління у межах наданих відділу у складі самостійного
управління повноважень. Узагальнює матеріали інших відділів для
вироблення єдиного документа чи проекту рішення від управління.
Організовує та регулює роботу відділу у складі самостійного
управління щодо його ефективної взаємодії з іншими підрозділами,
суміжними сферами, науковими організаціями, провідними експертами
з питань, що стосуються діяльності відділу у складі управління.
Аналізує стан і тенденції розвитку за напрямом, який знаходиться в
межах компетенції відділу у складі самостійного управління,
вносить пропозиції щодо усунення негативних та закріплення
позитивних тенденцій. Організовує, регулює та контролює своєчасний
та якісний розгляд працівниками відділу у складі самостійного
управління звернень від органів виконавчої влади, громадських
об'єднань, підприємств, установ та організацій, громадян з напряму
діяльності відділу у складі самостійного управління, а також готує
за ними проекти відповідних рішень. Вживає необхідних заходів щодо
вдосконалення організації роботи відділу у складі самостійного
управління. Подає пропозиції керівництву самостійного управління
про призначення на посади, звільнення з посад та переміщення
працівників відділу у складі самостійного управління, своєчасне
заміщення вакансій, заохочення та накладення стягнень, сприяє
підвищенню кваліфікації працівників. Забезпечує дотримання
працівниками відділу у складі самостійного управління
законодавства України з питань державної служби та боротьби з
корупцією, правил внутрішнього трудового розпорядку. Здійснює
контроль за веденням діловодства, збереженням документів.
Організовує роботу з документами у відповідності з чинним
законодавством. Виконує інші доручення керівництва центрального
органу виконавчої влади. Має право. За дорученням керівників міністерств та інших
центральних органів виконавчої влади представляти орган виконавчої
влади в інших управлінських структурах з питань, що належать до
його компетенції та наданих повноважень, та відділ у складі
самостійного управління у структурних підрозділах міністерства, в
інших органах виконавчої влади з питань, що належать до його
компетенції. В процесі виконання покладених на відділ у складі
самостійного управління завдань вести та організовувати ділове
листування з органами виконавчої влади, підприємствами, установами
та організаціями у межах наданих повноважень. У встановленому
порядку готувати проекти запитів на безкоштовне отримання від
органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій,
громадських об'єднань необхідних статистичних та оперативних
даних, звітів з питань, що стосуються діяльності відділу у складі
самостійного управління і належать до його повноважень.
Здійснювати перевірку діяльності органів виконавчої влади,
підприємств, установ, організацій згідно з чинним законодавством у
межах наданих повноважень. Вносити пропозиції щодо вдосконалення
роботи відділу у складі самостійного управління міністерства та
іншого органу виконавчої влади, в якому працює державний
службовець, з питань, що стосуються його повноважень. Повинен знати. Конституцію України ( 254к/96-ВР ); акти
законодавства, що стосуються державної служби та діяльності
відповідного органу виконавчої влади; Постанови Верховної Ради
України, укази та розпорядження Президента України, постанови та
розпорядження Кабінету Міністрів України, інші нормативно-правові
акти, що регулюють розвиток відповідної сфери (галузі) економіки
держави; порядок підготовки та внесення проектів
нормативно-правових актів; державну політику з напряму діяльності
відділу у складі самостійного управління; основи державного
управління, економіки, фінансів, кредиту, ринку праці, права та
політології; форми та методи роботи із засобами масової
інформації; правила ділового етикету; правила та норми охорони
праці та протипожежного захисту; основні принципи роботи на
комп'ютері та відповідні програмні засоби; ділову мову; володіти
державною мовою. Кваліфікаційні вимоги. Повна вища освіта відповідного
професійного спрямування. Стаж роботи за фахом у державній службі на керівних посадах
чи на керівних посадах не менше 3 років або стаж роботи в інших
сферах управління не менше 5 років. Післядипломна освіта у сфері
управління: магістр державного управління за відповідною
спеціалізацією (при необхідності, виходячи із виконання
структурним підрозділом основних завдань та функцій).
Додаток 4до змін до Довідника типових
професійно-кваліфікаційних
характеристик посад
державних службовців
ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА ДЕПАРТАМЕНТУ
Завдання, обов'язки та повноваження. Здійснює керівництво
діяльністю департаменту у межах делегованих повноважень. У разі
відсутності директора департаменту виконує його обов'язки.
Забезпечує координацію та регулювання окремого напрямку
діяльності, який характеризується комплексністю їх вирішення у
відповідній сфері управління та з урахуванням визначених
показників. Організує розроблення та впровадження, в межах
компетенції департаменту, державних науково-технічних та
соціальних програм, планів розвитку відповідної сфери управління,
сприяє вдосконаленню структури управління у цій сфері. Здійснює
державний нагляд (якщо входить до завдань департаменту) за
дотриманням підприємствами, установами, організаціями всіх форм
власності вимог законодавства України та міжнародних договорів
України з питань, що належать до його компетенції. Аналізує, у
межах наданих повноважень, стан та тенденції розвитку відповідної
сфери управління, хід виконання проектів, програм, які стосуються
діяльності департаменту, вживає заходів щодо усунення недоліків та
закріплення позитивних тенденцій. Бере участь у розробці проектів
нормативно-правових актів з питань, що стосуються діяльності
департаменту. Організує виконання наукових програм,
проектно-конструкторських розробок, сприяє практичному
впровадженню у відповідній сфері управління досягнень науки та
техніки, нових технологій та передового досвіду. Визначає, у межах
своєї компетенції, потреби і пріоритетні напрями підготовки,
перепідготовки та підвищення кваліфікації відповідних працівників,
у тому числі за рахунок міжнародної технічної допомоги та інших
форм міжнародного співробітництва та вносить відповідні пропозиції
директору департаменту щодо проведення цієї роботи. Вивчає та
ефективно використовує міжнародний досвід. Організовує, забезпечує
і контролює надання державних послуг в межах закріпленої за
департаментом компетенції. Здійснює, у межах наданих повноважень,
організаційну роботу, спрямовану на реалізацію державної політики
у відповідній сфері управління, зокрема з урахуванням міжнародних
договорів з питань, що належать до компетенції департаменту. Разом
з відповідними органами державної влади вживає заходів,
спрямованих на дотримання вимог щодо стандартів, метрологічних
норм та правил. Забезпечує захист державної таємниці за напрямами
діяльності департаменту. Забезпечує дотримання законодавства
України з питань, що належать до компетенції департаменту. Виконує
інші доручення директора департаменту, керівництва центрального
органу виконавчої влади. Має право. За дорученням вищого керівництва представляти
центральний орган виконавчої влади в інших органах влади з питань,
що належать до компетенції департаменту. Залучати фахівців органів
виконавчої влади, підприємств, установ та організацій (за
погодженням з їх керівниками) до розгляду питань, що належать до
його повноважень. Здійснювати перевірки, інспекції та контроль
згідно з чинним законодавством з питань, що належать до його
компетенції у відповідній сфері управління у межах наданих
повноважень. Одержувати в установленому порядку від органів
виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств,
установ та організацій інформацію, необхідну для виконання
покладених на нього завдань. У процесі виконання покладених на
департамент завдань забезпечувати ділове листування з органами
виконавчої влади та органами місцевого самоврядування,
підприємствами, установами та організаціями з питань, що належать
до його компетенції. За дорученням вищого керівництва здійснювати
особистий прийом громадян з питань, що стосуються його
компетенції. Повинен знати. Конституцію України ( 254к/96-ВР ); акти
законодавства, що стосуються діяльності відповідного органу
виконавчої влади та питань державної служби; Постанови Верховної
Ради України, укази та розпорядження Президента України, постанови
та розпорядження Кабінету Міністрів України, конвенції, стандарти
та рекомендації міжнародних організацій, що стосуються розвитку
відповідного органу виконавчої влади; порядок підготовки та
внесення проектів нормативно-правових актів; сучасні методи
управління персоналом; основи економіки, фінансів, ринку праці,
трудового законодавства, психології праці; правила ділового
етикету; правила охорони праці та протипожежного захисту; основні
принципи роботи на комп'ютері та відповідні програмні засоби;
ділову мову; володіти державною мовою. Кваліфікаційні вимоги. Повна вища освіта відповідного
професійного спрямування. Стаж роботи за фахом у державній службі на керівних посадах
чи на керівних посадах не менше 3 років або стаж роботи в інших
сферах управління не менше 5 років. Післядипломна освіта у сфері
управління: магістр державного управління за відповідною
спеціалізацією (при необхідності, виходячи із виконання
структурним підрозділом основних завдань та функцій).
Джерело:Офіційний портал ВРУ