МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
25.08.2011 N 326
Про впровадження соціально-педагогічноїпослуги "Університет третього віку"
З метою надання методичної допомоги органам праці та
соціального захисту населення обласних, районних, районних у
містах адміністрацій, виконавчих комітетів міських рад відповідно
до Закону України "Про соціальні послуги" ( 966-15 ), Плану дій з
реалізації Концепції реформування системи соціальних послуг на
період до 2012 року, затвердженого розпорядженням Кабінету
Міністрів України від 30.07.2008 N 1052-р ( 1052-2008-р ),
постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2009 N 1417
( 1417-2009-п ) "Деякі питання діяльності територіальних центрів
соціального обслуговування (надання соціальних послуг)"
Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо організації
соціально-педагогічної послуги "Університет третього віку" у
територіальному центрі соціального обслуговування (надання
соціальних послуг), що додаються:
2. Департаменту соціальних послуг (Тарабукіна І.І.):
2.1. Наказ довести до Міністерства соціальної політики
Автономної Республіки Крим, головних управлінь праці та
соціального захисту населення обласних, Київської міської,
Управління праці та соціального захисту населення Севастопольської
міської державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування.
2.2. Здійснювати методичне керівництво впровадження
соціально-педагогічної послуги "Університет третього віку".
2.3. Узагальнити інформацію щодо впровадження надання
соціально-педагогічної послуги "Університет третього віку" до
1 листопада 2011 року.
3. Міністерству соціальної політики Автономної Республіки
Крим, головним управлінням праці та соціального захисту населення
обласних, Київської міської, Управлінню праці та соціального
захисту населення Севастопольської міської державних
адміністрацій:
3.1. Забезпечити: впровадження соціально-педагогічної послуги "Університет
третього віку" у територіальних центрах соціального обслуговування
(надання соціальних послуг); надання методичної допомоги у підготовці навчальних програм
для надання соціально-педагогічної послуги "Університет третього
віку"; участь фахівців-викладачів у навчальному процесі "Університет
третього віку" відповідно до навчальної програми; подання узагальненої інформації щодо організації
соціально-педагогічної послуги "Університет третього віку"
територіальними центрами соціального обслуговування (надання
соціальних послуг) до 15 жовтня 2011 року.
3.2. Щорічно до 1 червня наступного за звітним року
забезпечувати збір та подання узагальненої інформації
Мінсоцполітики України щодо надання соціально-педагогічної послуги
"Університет третього віку" протягом навчального року.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника
Міністра Л.Дроздову.
Віце-прем'єр-міністр
України - Міністр С.Тігіпко
ПОГОДЖЕНО:
Т.в.о. Міністра освіти
і науки, молоді
та спорту України П.Куліков
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ Міністерства
соціальної політики України
25.08.2011 N 326
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇщодо організації соціально-педагогічної
послуги "Університет третього віку"
у територіальному центрі соціального
обслуговування (надання соціальних послуг)
Вступ
В Україні навчання людей похилого віку є інноваційним
проектом, що має на меті впровадження та практичну реалізацію
принципу навчання впродовж всього життя. Люди старшого віку - це
ті, хто готується до виходу на пенсію або вже має статус
пенсіонера. Відповідно до меморандуму безперервної освіти
Європейського Союзу освітні системи повинні вміти гнучко
адаптуватися до сучасних умов. Сьогодні концепція навчання
впродовж всього життя прийнята і здійснюється в більшості
розвинутих країн світу. Це особливо важливо для вирішення проблем людей старшого
віку, покращення якості їх життя, збереження та формування їх
активної життєвої позиції. Тому в "Університетах третього віку"
необхідно показати переваги, задоволення, користь і нові
горизонти, що відкриваються завдяки безперервному навчанню. При
цьому роль викладача носить специфічний характер, оскільки він
виступає більше консультантом, наставником, посередником і
організатором.
1. Загальні положення
1.1. Надання соціально-педагогічної послуги "Університет
третього віку" (далі - послуга) забезпечується структурним
підрозділом територіального центру соціального обслуговування
(надання соціальних послуг) (далі - територіальний центр).
1.2. Послуга надається за наявності не менше 30 слухачів
старшого віку.
1.3. У своїй діяльності персонал керується рішеннями та
наказами Міністерства соціальної політики України, Міністерства
соціальної політики Автономної Республіки Крим, головного
управління праці та соціального захисту населення, відповідної
обласної, Київської міської, Управління праці та соціального
захисту населення Севастопольської міської, районної, районної у
містах державних адміністрацій, керівництва територіального
центру.
1.4. Метою надання послуги є реалізація принципу навчання
людей старшого віку впродовж всього життя та підтримка фізичних,
психологічних та соціальних здібностей.
1.5. Слухачами курсу можуть бути люди похилого віку, що мають
освіту будь-якого рівня, та зацікавлені брати участь в освітніх
програмах.
2. Основні завдання
2.1. Основними завданнями надання послуги є організація та
проведення безкоштовного навчання та освітніх заходів для людей
похилого віку згідно із затвердженими директором територіального
центру програмами та планами організації послуги.
2.2. Надання послуги має забезпечити: - створення умов та сприяння всебічному розвитку людей
похилого віку; - реінтеграцію людей похилого віку в активне життя
суспільства; - надання допомоги людям похилого віку в адаптації до
сучасних умов життя шляхом оволодіння новими знаннями, зокрема
щодо: - процесу старіння та його особливостей; - сучасних методів збереження здоров'я; - набуття навичок самодопомоги; - формування принципів здорового способу життя; - основ законодавства стосовно людей похилого віку та його
застосування на практиці; - формування та розвитку навичок використання новітніх
технологій, насамперед інформаційних та комунікаційних; - потенціалу та можливостей волонтерської роботи; - підвищення якості життя людей похилого віку, завдяки
забезпеченню доступу до сучасних технологій та адаптації до
технологічних перетворень; - формування практичних умінь і навичок; - можливість для розширення кола спілкування та обміну
досвідом.
2.3. Сприяння спільно з державною службою зайнятості у
подальшому працевлаштуванні слухачів (за їх бажанням).
3. Порядок організації навчання
3.1. Під час організації надання послуги в залежності від
потреби слухачів утворюються відповідні факультети: - літературний; - мистецький; - комунікаційних та інформаційних технологій; - основ медицини, здорового способу життя; - іноземних мов; - інші. До організації навчання людей похилого віку можуть бути
залучені фахівці місцевих органів влади (за їх згодою), місцевих
управлінь праці та соціального захисту населення, охорони
здоров'я, юстиції, Пенсійного фонду України, служби зайнятості,
територіального центру. Навчання в "Університетах третього віку" здійснюється як
викладачами, так і волонтерами. Принцип "рівний-рівному" є одним із основоположних в
організації надання послуги і передбачає якомога ширше залучення
до викладання та проведення занять людей похилого віку, які мають
відповідний досвід та освіту, обізнані з темою та проблемами, що
передбачені програмою. Для викладання окремих тем курсу, доцільно
залучати викладачів вищих навчальних закладів різних рівнів
акредитації, студентів, вчених із академічних інститутів та
дослідницьких центрів, вчителів загальноосвітніх шкіл та старших
школярів, представників громадських організацій.
3.2. Процес навчання людей похилого віку повинен базуватися
на принципах добровільності та методах навчання дорослих
(додаток 1) (поєднання теоретичних та практичних знань). 3.2.1. Навчання людей похилого віку передбачає: - врахування життєвого досвіду та наявних знань, навичок
слухачів; - інтерактивну форму взаємодії між учасниками навчального
процесу. 3.2.2. Навчання людей похилого віку повинно відбуватися за
зверненням слухача та без застосування формальної перевірки
отриманих знань та вмінь. 3.2.3. У навчальному процесі повинні застосовуватись як
традиційні методи навчання, так і тренінгові методики, модульне
навчання, які базуються на методах навчання дорослих. 3.2.4. При організації навчального процесу необхідно
враховувати індивідуально-фізіологічні особливості слухачів, стан
здоров'я та потреби. 3.2.5. Оптимальна наповнюваність навчальних груп 15 осіб,
можлива і більша чисельність, але вона, як правило, не повинна
перевищувати 25 осіб. 3.2.6. При плануванні лекцій у навчальному курсі кількість
учасників може бути збільшена. 3.2.7. Організація місць для навчання повинна відбуватися з
урахуванням індивідуальних особливостей слухачів (наприклад, при
проблемах зі слухом слід запропонувати слухачеві сісти ближче). 3.2.8. Кількість та тривалість занять повинна плануватися з
урахуванням фізичних можливостей (тривалість заняття не повинна
перевищувати 45 хвилин). 3.2.9. Навчальний процес повинен передбачати перерви. 3.2.10. Викладачу слід керувати силою голосу, говорити
повільно, м'яко. 3.2.11. Викладачу слід звертати увагу на самопочуття слухачів
протягом усього заняття.
3.3. Навчання людей похилого віку слід проводити у
спеціально-обладнаних приміщеннях, що відповідають
санітарно-гігієнічним нормам, та з відповідним обладнанням. При
виборі приміщення для навчання необхідно звертати увагу на те, щоб
вхід до приміщення був обладнаний поручнями чи пандусом, поблизу
була туалетна кімната. 3.3.1. Кімната для занять повинна бути просторою та добре
провітрюватися, її можна оздоблювати квітами та декоративними
засобами. 3.3.2. У кімнаті має бути дошка чи фліпчарт та засоби для
роботи з ними. Бажано мати телевізор, відеомагнітофон,
мультимедійний пристрій тощо.
3.4. Тривалість курсу. 3.4.1. Навчальний (базовий) курс триває протягом академічного
року (дата початку та закінчення навчання визначається
директором). Рекомендована тривалість курсу - 72 навчальні години,
що передбачає навчання протягом 1 год. 40 хв. (два заняття по
40 хвилин з перервою 20 хвилин), кожного тижня у визначені дні. 3.4.2. Якщо слухачі закінчили базовий курс, вони можуть
об'єднуватися в групи (факультети) за інтересами та продовжувати
навчання, відповідно по їх потреб, уподобань та інтересів.
4. Оцінювання курсу
4.1. Оцінювання курсу орієнтоване виключно на заохочення
слухачів "Університету третього віку", оскільки основним принципом
організації навчання є отримання тими, хто навчається, задоволення
від навчання та участі в навчальному процесі.
4.2. Територіальний центр заохочує слухачів, видаючи їм
сертифікати (додаток 2), що підтверджують опанування слухачами
базової програми відповідного курсу.
5. Структура програми
5.1. Програма курсу включає теми, що стосуються теоретичних
знань та підходів до вивчення проблем людей старшого віку,
передбачають набуття слухачами знань щодо збереження здоров'я,
організації життя в старшому віці, правової грамотності, вмінь
використання сучасних комунікаційних та інформаційних технологій,
організації дозвілля тощо.
5.2. Організатори та викладачі використовують цю програму як
основу, орієнтуючись, насамперед, на потреби слухачів (які теми є
для них цікавими) та наявні ресурси (чи є викладачі, що обізнані
щодо змісту запропонованих тем, чи є інфраструктура) та
розробляють свою власну програму, яка може включати лише деякі із
запропонованої тематики, а також містити нові.
6. Права та обов'язки
6.1. Слухачі мають право: - знати принципи, що лежать в основі надання послуги; - отримувати послугу та закінчувати навчання за власним
бажанням; - брати участь у процесі навчання; - на доступність; - отримувати інформацію про надані послуги.
6.2. Слухачі повинні: - підтримувати добрі стосунки з іншими слухачами, викладачами
та керівниками територіального центру; - ощадливо ставитися до обладнання, де надається послуга; - брати активну участь в організації послуги; - поважати цінності та організаційні засади "Університету
третього віку".
6.3. Територіальний центр повинен: - забезпечувати надання якісних соціальних послуг, відповідні
умови для навчання, ефективну організацію надання послуги; - розробляти та впроваджувати нові програми розвитку та
навчання відповідно до потреб слухачів; - враховувати думку слухачів при визначенні часу навчання,
формуванні навчальних груп.
Заступник директора
Департаменту соціальних
послуг - начальник відділу
реформування системи
соціальних послуг О.Суліма
Додаток 1до пункту 3.2. розділу 3
Методичних рекомендацій
Методи навчання дорослих
Мозковий штурм - в парах, малих чи великих групах швидко
генеруються та фіксуються (письмово чи усно) всі ідеї/коментарі
щодо заданої теми. Коли ідеї генеровані, їх можна об'єднати або
привести до ладу. Вивчення випадків - індивідуально або в малих групах викладач
презентує слухачам тему або ситуацію з реального життя для
обговорення, аналізу, прийняття рішення. Дебати/дискусії - публічний обмін думками між двома сторонами
з актуальної теми. Слухачі індивідуально або поділившись на
команди кваліфіковано та в межах певних часових рамок
аргументовано доводять тезу, запропоновану до обговорення.
Учасники дебатів/дискусії мають на меті отримання певного
результату - сформувати у слухачів позитивне враження від власної
позиції, виявити істину через зіставлення різних поглядів,
правильне розв'язання проблем. Індивідуальні вправи - слухачі проводять час індивідуально
над виконанням завдання: розробляють плани, розмірковують над
інформацією, почуттями та своїм ставленням. Навчання в парах - розбиті на пари слухачі розмірковують над
питанням чи темою, заданими викладачем, потім діляться своїми
думками з партнером. Викладач може попросити слухачів поділитися
своїми думками або представити групі думки партнера. Доповідь - слухачі можуть представити детально розглянуту
ситуацію чи питання, які стосуються теми, що вивчається.
Презентація може відбуватися перед всією аудиторією з метою
розгляду, обговорення, вирішення проблеми тощо. Розповіді історій - слухачі діляться конкретним досвідом,
який має відношення до теми, яка вивчається. Це може бути історія
з власного життя чи історія з життя друзів, знайомих, колег. Ці
розповіді допомагають забезпечити персональний зв'язок з
матеріалами та допомагають слухачам визначити свої інтереси,
цінності, точку зору. Інші слухачі мають змогу реагувати на
різноманітність досвіду інших людей. Розв'язання проблеми - ставиться певна проблема та
презентується відповідний метод вирішення даної проблеми.
Учасникам надається можливість індивідуально чи в групі
представити шляхи вирішення поставленої проблеми. Практичне оволодіння навичками - відводиться час для
демонстрування/засвоєння нових навичок, потім відводиться певний
час, щоб слухачі мали змогу попрактикуватися. Конференція - люди з різним досвідом з даного предмету
запрошуються на заняття з метою представлення своїх поглядів,
відповідей на запитання, обговорення питань. Гра - виконання певного завдання в різних ролях та в ігровій
формі. Демонстрація/показ - фахівець, який володіє певною навичкою,
демонструє для слухачів процес її застосування з подальшим її
засвоєнням.
Заступник директора
Департаменту соціальних
послуг - начальник відділу
реформування системи
соціальних послуг О.Суліма
Додаток 2до пункту 4.2. розділу 4
Методичних рекомендацій
Міністерство соціальної політики України
Територіальний центр соціальногообслуговування (надання соціальних послуг)
СЕРТИФІКАТ
Виданий на підтвердження того, що ___________________________ __________________________________________________________________(прізвище, ім'я, по батькові)
пройшов(-ла) курс навчання в "Університеті третього віку" на
факультеті __________________________________________ (____ годин)(назва)
Прослухані курси:
Директор територіального
центру соціального
обслуговування (надання
соціальних послуг) ___________________________________(П.І.Б.)
Завідувач відділення ___________________________________(П.І.Б.)
Джерело:Офіційний портал ВРУ