Деякі питання розподілу публічних інвестицій
Відповідно до частини п’ятої статті 331 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Утворити Міжвідомчу комісію з питань розподілу публічних інвестицій у складі згідно з додатком.
2. Затвердити такі, що додаються:
Положення про Міжвідомчу комісію з питань розподілу публічних інвестицій;
Порядок розподілу коштів державного бюджету на підготовку та реалізацію публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій.
3. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
4. Ця постанова набирає чинності одночасно із Законом України від 16 січня 2025 р. № 4225-IX “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо актуалізації та удосконалення деяких положень”, але не раніше дня її опублікування.
СКЛАД
Міжвідомчої комісії з питань розподілу публічних інвестицій
Міністр фінансів, голова Міжвідомчої комісії
Перший заступник Міністра фінансів, заступник голови Міжвідомчої комісії
Заступник Міністра фінансів, заступник голови Міжвідомчої комісії
Перший заступник Міністра економіки
Перший заступник (заступник) Міністра розвитку громад та територій
Перший заступник (заступник) Міністра охорони здоров’я
Перший заступник (заступник) Міністра освіти і науки
Перший заступник (заступник) Міністра енергетики
Перший заступник (заступник) Міністра культури та стратегічних комунікацій
Перший заступник (заступник) Міністра соціальної політики
Перший заступник (заступник) Міністра внутрішніх справ
Перший заступник (заступник) Міністра закордонних справ
Перший заступник (заступник) Міністра юстиції
Перший заступник (заступник) Міністра захисту довкілля та природних ресурсів
Перший заступник (заступник) Міністра молоді та спорту
Перший заступник (заступник) Міністра у справах ветеранів
Заступник Міністра цифрової трансформації
Заступник Міністра аграрної політики та продовольства
Керівник самостійного структурного підрозділу Мінфіну, секретар Міжвідомчої комісії
ПОЛОЖЕННЯ
про Міжвідомчу комісію з питань розподілу публічних інвестицій
1. Міжвідомча комісія з питань розподілу публічних інвестицій (далі - Комісія) є тимчасовим консультативно-дорадчим органом Кабінету Міністрів України.
2. Комісія утворюється з метою розподілу коштів державного бюджету на підготовку та реалізацію публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави з урахуванням обсягу державних гарантій, що надаються для забезпечення виконання боргових зобов’язань за кредитами (позиками), які залучаються для підготовки та реалізації публічних інвестиційних проектів (далі - публічні інвестиції).
3. У своїй діяльності Комісія керується Конституцією і законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції і законів України, актами Кабінету Міністрів України та цим Положенням.
4. Основними завданнями Комісії є:
розподіл публічних інвестицій на відповідний рік з урахуванням критеріїв пріоритетності, ступеня готовності та наявності відповідного джерела фінансового забезпечення;
застосування єдиних підходів до визначення оптимальних джерел та механізмів фінансового забезпечення публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави з огляду на характеристики таких проектів та програм;
забезпечення дотримання граничних обсягів видатків, надання кредитів з державного бюджету та державних гарантій на відповідний рік за різними складовими публічних інвестицій для забезпечення боргової стійкості та мінімізації фіскальних ризиків;
сприяння ефективному використанню коштів державного бюджету на підготовку та реалізацію публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави.
5. Комісія відповідно до покладених на неї завдань:
розглядає та схвалює консолідований перелік публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави і розподіл публічних інвестицій на їх підготовку та реалізацію на плановий та два наступні за плановим бюджетні періоди у розрізі джерел і механізмів фінансового забезпечення;
здійснює аналіз результатів моніторингу стану підготовки та реалізації затверджених у переліку публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій та за його результатами готує і подає Мінфіну для прийняття відповідних рішень пропозиції та рекомендації щодо коригування або припинення (зупинення) фінансового забезпечення таких проектів та програм;
подає Стратегічній інвестиційній раді розроблені за результатами своєї роботи пропозиції та рекомендації.
отримувати в установленому порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання покладених на неї завдань;
залучати до участі у своїй роботі представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками), а також незалежних експертів (за згодою).
7. Комісія під час виконання покладених на неї завдань взаємодіє з відповідними центральними органами виконавчої влади.
8. Посадовий склад Комісії затверджує Кабінет Міністрів України.
Комісію очолює голова, який є за посадою Міністром фінансів. Голова Комісії має двох заступників.
затверджує персональний склад Комісії та вносить у разі потреби до нього зміни;
планує та координує діяльність, а також здійснює загальне керівництво Комісією;
скликає засідання Комісії та головує на них.
У разі відсутності голови Комісії його обов’язки виконує один із заступників голови Комісії.
готує матеріали, необхідні для роботи Комісії;
забезпечує інформування членів Комісії та всіх запрошених осіб про дату, час та місце проведення засідань Комісії;
веде та оформлює протоколи засідань Комісії.
11. Формою роботи Комісії є засідання, що проводяться за рішенням голови Комісії.
Засідання Комісії проводить її голова, а в разі його відсутності - один із заступників голови.
Голова Комісії може прийняти рішення про проведення засідання у режимі реального часу (он-лайн) із використанням відповідних технічних засобів, зокрема через Інтернет, або про участь члена Комісії в такому режимі у засіданні.
Засідання Комісії вважається правоможним, якщо на ньому присутні більш як половина її членів.
12. На своїх засіданнях Комісія розробляє пропозиції (рекомендації) з питань, що належать до її компетенції.
Пропозиції (рекомендації) вважаються схваленими, якщо за них проголосувало більш як половина присутніх на засіданні членів Комісії.
У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні.
Пропозиції (рекомендації) Комісії оформлюються протоколом засідання, який підписується головуючим на засіданні та секретарем і надсилається всім членам Комісії та Кабінетові Міністрів України.
Член Комісії, який не підтримує пропозиції (рекомендації), може викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу засідання.
13. Пропозиції (рекомендації) Комісії можуть бути реалізовані шляхом прийняття Кабінетом Міністрів України рішення, проект якого вносить орган виконавчої влади відповідно до своїх повноважень.
14. Організаційно-технічне та інформаційно-аналітичне забезпечення засідань Комісії здійснює Мінфін.
ПОРЯДОК
розподілу коштів державного бюджету на підготовку та реалізацію публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій
1. Цей Порядок визначає механізм розподілу коштів державного бюджету на підготовку та реалізацію публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави з урахуванням обсягу державних гарантій, що надаються для забезпечення виконання боргових зобов’язань за кредитами (позиками), які залучаються для підготовки та реалізації публічних інвестиційних проектів та програм (далі - публічні інвестиції).
2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
життєвий цикл публічного інвестиційного проекту - період часу, який складається з послідовних дій та етапів, кожен з яких має свої часові межі, та спрямований на досягнення результатів публічного інвестиційного проекту;
моніторинг стану підготовки та реалізації публічного інвестиційного проекту та програми публічних інвестицій - комплекс заходів щодо постійного і безперервного аналізу інформації про стан підготовки та реалізації публічного інвестиційного проекту та програми публічних інвестицій для здійснення контролю за відповідністю запланованих витрат, результатів, плану реалізації проекту та програми фактичним даним з метою вчасного виявлення відхилень від плану та ефективного впровадження публічного інвестиційного проекту та програми публічних інвестицій;
новий публічний інвестиційний проект або нова програма публічних інвестицій - публічний інвестиційний проект або програма публічних інвестицій, фінансове забезпечення яких або будь-яких їх складових не здійснювалося у попередні бюджетні періоди;
підготовка публічного інвестиційного проекту - передінвестиційний етап життєвого циклу публічного інвестиційного проекту, який включає розроблення проекту, здійснення передінвестиційних досліджень (попереднє і повне техніко-економічне обґрунтування), оцінку проекту, прийняття рішення щодо його доцільності та включення до секторального портфеля публічних інвестицій, прийняття рішення Стратегічною інвестиційною радою щодо включення проекту до єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави;
реалізація програми публічних інвестицій - здійснення заходів, передбачених програмою публічних інвестицій для досягнення встановлених цільових показників, зокрема відбір публічних інвестиційних проектів, що відповідають затвердженим у рамках програми критеріям, розподіл відповідних коштів державного бюджету в межах загального обсягу програми та моніторинг реалізації відібраних проектів;
реалізація публічного інвестиційного проекту - інвестиційний етап життєвого циклу публічного інвестиційного проекту, який включає, зокрема, розроблення проектної документації та її затвердження, отримання відповідних дозволів, підготовку та проведення процедур закупівель, укладення договорів, виконання будівельних робіт, придбання та встановлення обладнання, управління заходами проекту, навчання персоналу, прийняття в експлуатацію;
розпочатий публічний інвестиційний проект або розпочата програма публічних інвестицій - публічний інвестиційний проект або програма публічних інвестицій, фінансове забезпечення яких або будь-яких їх складових здійснювалося у попередні бюджетні періоди на будь-якому етапі їх життєвого циклу.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Бюджетному кодексі України.
3. З метою здійснення розподілу публічних інвестицій на плановий бюджетний період та два наступні за плановим бюджетні періоди міністерства у межах орієнтовного розподілу коштів за основними напрямами публічного інвестування у розрізі сфер діяльності у затвердженому середньостроковому плані пріоритетних публічних інвестицій держави формують на основі схваленого Стратегічною інвестиційною радою єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави переліки нових та розпочатих публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій за формою згідно з додатком з урахуванням таких критеріїв:
1) пріоритетність - до переліку включаються публічні інвестиційні проекти з найвищими балами пріоритезації в єдиному проектному портфелі публічних інвестицій держави у відповідному секторі;
2) ступінь готовності - до переліку насамперед включаються вже розпочаті публічні інвестиційні проекти та програми публічних інвестицій, стратегічна доцільність яких залишається актуальною, нові публічні інвестиційні проекти, які мають завершені передінвестиційні дослідження (попереднє техніко-економічне обґрунтування для проектів вартістю до 50 млн. гривень, повне техніко-економічне обґрунтування для проектів вартістю понад 50 млн. гривень), успішно пройшли відповідну оцінку та готові до реалізації, нові публічні інвестиційні проекти та програми, які визначені Стратегічною інвестиційною радою пріоритетними для подальшої підготовки, але не відповідають критеріям наявних програм з підтримки підготовки проектів;
3) наявність відповідного джерела фінансового забезпечення - до переліку включаються нові програми публічних інвестицій у разі наявності підтвердженого джерела фінансового забезпечення, нові публічні інвестиційні проекти - у разі наявності джерела фінансового забезпечення, що відповідає характеристикам такого проекту згідно з методикою визначення джерел і механізмів фінансового забезпечення публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій, затвердженою Мінфіном.
4. Міністерства подають сформовані переліки публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій Мінфіну до 10 липня року, що передує плановому, разом з обґрунтуванням відповідності критеріям, визначеним пунктом 3 цього Порядку.
5. Мінфін здійснює аналіз поданих міністерствами переліків публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій на відповідність орієнтовному розподілу коштів за основними напрямами публічного інвестування у розрізі сфер діяльності, інформації, що міститься в єдиному проектному портфелі публічних інвестицій держави, та підходам до визначення джерел і механізмів фінансового забезпечення, а також щодо обґрунтованості зазначеної потреби у фінансовому забезпеченні з огляду на поточний стан та плани реалізації відповідних проектів та програм.
6. Мінфін за результатами здійсненого аналізу, передбаченого пунктом 5 цього Порядку, формує консолідований перелік публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій єдиного проектного портфеля публічних інвестицій держави і розподіл публічних інвестицій на їх підготовку та реалізацію на плановий та два наступні за плановим бюджетні періоди у розрізі джерел і механізмів фінансового забезпечення (далі - консолідований перелік) з урахуванням:
граничного обсягу дефіциту державного бюджету;
граничного обсягу державного боргу та гарантованого державою боргу;
граничного обсягу надання державних гарантій;
встановлених обсягів щорічних видатків на виконання довгострокових зобов’язань у рамках державно-приватного партнерства на відповідні бюджетні періоди;
вимог щодо спрямування не менше 70 відсотків загального обсягу публічних інвестицій на продовження (завершення) реалізації розпочатих публічних інвестиційних проектів відповідно до планів їх реалізації та строків введення в експлуатацію основних засобів.
7. Мінфін до 20 липня року, що передує плановому, подає Міжвідомчій комісії з питань розподілу публічних інвестицій (далі - Комісія) консолідований перелік.
8. Комісія на підставі інформації, отриманої від Мінфіну відповідно до пункту 7 цього Порядку, у тижневий строк приймає на своєму засіданні рішення щодо розподілу публічних інвестицій на підготовку та реалізацію публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій у розрізі таких проектів та програм із зазначенням відповідних джерел і механізмів їх фінансового забезпечення з урахуванням вимог статті 331 Бюджетного кодексу України та пункту 6 цього Порядку.
Рішення Комісії та консолідований перелік розміщуються на офіційному веб-сайті Мінфіну.
9. На підставі розподілу публічних інвестицій, здійсненого відповідно до пункту 8 цього Порядку, головні розпорядники коштів державного бюджету подають Мінфіну у встановленому порядку бюджетні запити за бюджетними програмами, в рамках яких передбачаються підготовка та реалізація відповідних публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій.
10. Обсяг державних гарантій, які надаються для забезпечення виконання боргових зобов’язань за публічними інвестиційними проектами, визначається законом про Державний бюджет України на відповідний рік згідно з переліком публічних інвестиційних проектів, для забезпечення виконання боргових зобов’язань за якими можуть надаватися державні гарантії, визначеним відповідно до розподілу публічних інвестицій, передбаченого пунктом 8 цього Порядку.
11. Якщо протягом бюджетного періоду за результатами піврічного моніторингу стану підготовки та реалізації публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій встановлено порушення строків розроблення або реалізації проекту або програми, або підвищення вартості проекту або програми більш як на 10 відсотків, або виявлено невідповідність предмета закупівель меті та кінцевому результату, якого планується досягти в результаті реалізації проекту або програми, такі проекти або програми за пропозицією Мінфіну чи інших членів Комісії підлягають повторному розгляду Комісією в установленому порядку. Рішення Комісії є підставою для розгляду питання про передачу коштів державного бюджету на публічні інвестиційні проекти та програми публічних інвестицій, які реалізуються у визначені строки, у встановленому бюджетним законодавством порядку.
12. У разі встановлення за результатами піврічного моніторингу випадків ненабрання чинності кредитними угодами в рамках підготовки та реалізації публічних інвестиційних проектів, під які передбачалося надання державних гарантій відповідно до розподілу, здійсненого відповідно до пункту 8 цього Порядку, за пропозицією Мінфіну Комісія може здійснювати перегляд переліку таких проектів. За результатами такого перегляду та у випадку наявності в єдиному проектному портфелі публічних інвестицій держави проектів, під які можуть надаватися державні гарантії і які перебувають на відповідній стадії готовності, Комісія може приймати рішення про заміну або включення додаткових проектів до переліку з дотриманням граничного обсягу надання державних гарантій, встановленого законом про Державний бюджет України на відповідний бюджетний період.
13. Мінфін за рішенням Комісії готує та подає Держаудитслужбі пропозиції щодо проведення державного фінансового аудиту за публічними інвестиційними проектами та програмами публічних інвестицій, строк реалізації яких завершується або щодо яких виявлено та документально підтверджено факт шахрайства чи вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення стосовно підготовки або реалізації таких проектів та програм.
ПЕРЕЛІК
нових та розпочатих публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій
ПЕРЕЛІК
постанов Кабінету Міністрів України, що втратили чинність
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 571 “Деякі питання управління державними інвестиціями” (Офіційний вісник України, 2015 р., № 64, ст. 2116).
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 938 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 571” (Офіційний вісник України, 2015 р., № 92, ст. 3135).
3. Постанова Кабінету Міністрів України від 23 березня 2016 р. № 254 “Про внесення змін до Порядку відбору державних інвестиційних проектів” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 28, ст. 1114).
4. Пункт 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 949 “Деякі питання фінансування державних інвестиційних проектів” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 100, ст. 3260).
5. Пункт 2 змін, що вносяться до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 12 січня 2011 р. № 18 і від 22 липня 2015 р. № 571, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 р. № 198 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 30, ст. 876).
6. Постанова Кабінету Міністрів України від 4 липня 2017 р. № 452 “Про внесення зміни в додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 571” (Офіційний вісник України, 2017 р., № 57, ст. 1682).
7. Пункт 4 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 р. № 997 (Офіційний вісник України, 2018 р., № 1, ст. 13).
8. Постанова Кабінету Міністрів України від 5 червня 2019 р. № 463 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 571” (Офіційний вісник України, 2019 р., № 48, ст. 1639).
9. Пункт 30 змін, що вносяться до актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25 вересня 2019 р. № 850 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 78, ст. 2697).
10. Постанова Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2019 р. № 860 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 571” (Офіційний вісник України, 2019 р., № 80, ст. 2739).
11. Постанова Кабінету Міністрів України від 3 червня 2020 р. № 437 “Про внесення зміни в додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 571” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 46, ст. 1478).
12. Постанова Кабінету Міністрів України від 8 липня 2020 р. № 567 “Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 571” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 57, ст. 1782).
13. Постанова Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2020 р. № 725 “Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 571” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 69, ст. 2225).
14. Постанова Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2020 р. № 998 “Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 571” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 89, ст. 2853).
15. Постанова Кабінету Міністрів України від 7 квітня 2021 р. № 312 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 571” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 31, ст. 1788).
16. Постанова Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 646 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 571” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 52, ст. 3209).
17. Постанова Кабінету Міністрів України від 24 листопада 2021 р. № 1215 “Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 571” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 94, ст. 6065).
18. Пункт 39 змін щодо найменувань окремих центральних органів виконавчої влади, що вносяться до актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2023 р. № 416 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 47, ст. 2568).