Про реалізацію експериментального проекту щодо нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Погодитися з пропозицією Міністерства розвитку громад та територій і Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури стосовно реалізації до набрання чинності законодавчим актом щодо врегулювання питань нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, але не довше ніж протягом двох років з дня набрання чинності цією постановою експериментального проекту щодо нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури (далі - експериментальний проект).
2. Затвердити Порядок реалізації експериментального проекту щодо нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, що додається.
3. Установити, що під час реалізації експериментального проекту не застосовуються:
1) постанова Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1998 р. № 1482 “Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності” (Офіційний вісник України, 1998 р., № 38, ст. 1405);
2) постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. № 1764 “Про затвердження Порядку державного фінансування капітального будівництва” (Офіційний вісник України, 2001 р., № 52, ст. 2374);
3) постанова Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 466 “Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт” (Офіційний вісник України, 2011 р., № 34, ст. 1404);
4) постанова Кабінету Міністрів України від 13 листопада 2013 р. № 835 “Про затвердження Порядку відбору інвестиційних проектів, для реалізації яких надається державна підтримка” (Офіційний вісник України, 2013 р., № 90, ст. 3321; 2018 р., № 1, ст. 13);
5) постанова Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 571 “Деякі питання управління державними інвестиціями” (Офіційний вісник України, 2015 р., № 64, ст. 2116);
6) постанова Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 1070 “Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 2, ст. 64).
4. Міністерству розвитку громад та територій і Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури подати Кабінетові Міністрів України:
протягом місяця з дня завершення реалізації експериментального проекту звіт про результати його реалізації;
протягом двох місяців з дня набрання чинності цією постановою пропозиції стосовно внесення змін до законодавчого акта щодо врегулювання питань нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури.
ПОРЯДОК
реалізації експериментального проекту щодо нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури
1. Цей Порядок визначає процедуру реалізації експериментального проекту щодо нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, у тому числі об’єктів, на яких виконання робіт із захисту не завершено (далі - експериментальний проект), що повинні бути здійснені протягом максимально скорочених строків.
Іншими інженерно-технічними заходами із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури у цьому Порядку є заходи та інженерно-технічні рішення, спрямовані на забезпечення захисту таких об’єктів, що не належать до нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту чи ремонту (влаштування габіонів, біг-бегів, контейнерів тощо).
2. Експериментальний проект спрямований на забезпечення життєдіяльності населення України в умовах воєнного стану.
3. Координаторами експериментального проекту є Мінрозвитку та Агентство відновлення.
Агентство відновлення забезпечує проведення моніторингу стану реалізації експериментального проекту.
4. Учасниками експериментального проекту є Міненерго, ДСНС, оператори критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, Адміністрація Держспецзв’язку, обласні та Київська міська військові адміністрації, Мінрозвитку, Агентство відновлення, служби відновлення та розвитку інфраструктури в областях, проектні та будівельні організації (за згодою).
Учасники експериментального проекту взаємодіють з Агентством відновлення з метою проведення моніторингу стану реалізації експериментального проекту, зокрема, надають інформацію щодо реалізації проектів нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту, інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, а також щодо стану використання коштів державного бюджету, що спрямовуються на реалізацію експериментального проекту.
5. Оператори критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, обласні та Київська міська військові адміністрації подають до Міненерго переліки об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, які підлягають новому будівництву, реконструкції, капітальному ремонту, ремонту, а також на яких повинні бути здійснені інші інженерно-технічні заходи з їх захисту за рахунок коштів державного бюджету (далі - перелік об’єктів критичної інфраструктури), та інформацію про місця їх розташування.
Переліки об’єктів критичної інфраструктури формуються виходячи з інформації щодо обґрунтування потреби у фінансуванні відповідних об’єктів та документальних підтверджень визначення очікуваної вартості.
Одночасно з поданням переліків об’єктів критичної інфраструктури операторами критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, обласними та Київською міською військовими адміністраціями Агентству відновлення подаються:
для нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту об’єктів - завдання на проектування;
для ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури - техніко-економічне обґрунтування, відомості про технічні параметри об’єктів, дефектні акти, дані про обсяг фінансування.
Проектні рішення щодо нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту об’єктів у частині, що стосується типів захисних споруд цивільного захисту та характеру інженерного обладнання елементів об’єктів критичної інфраструктури, узгоджуються з ДСНС.
6. Міненерго протягом п’яти робочих днів з дати отримання інформації відповідно до абзацу другого пункту 5 цього Порядку затверджує за погодженням із Мінрозвитку зведений перелік об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, які підлягають новому будівництву, реконструкції, капітальному ремонту, ремонту та іншим інженерно-технічним заходам із захисту, із зазначенням їх місця розташування або надсилає відповідному оператору критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, обласній, Київській міській військовій адміністрації обґрунтовану відмову у включенні до зведеного переліку у разі ненадання або надання в неповному обсязі інформації, визначеної пунктом 5 цього Порядку.
Після врахування зауважень Міненерго оператори критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури або обласні, Київська міська військова адміністрації можуть повторно подати до Міненерго переліки об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору та інформацію про місця їх розташування відповідно до пункту 5 цього Порядку.
7. Для здійснення за рахунок коштів державного бюджету нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури обласними та Київською міською військовими адміністраціями Агентству відновлення подається інформація про наявність виділених в установленому порядку земельних ділянок для будівництва відповідних об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури.
8. На період воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, передбачені експериментальним проектом, здійснюються без вилучення, викупу чи відведення земельної ділянки, відповідності містобудівній документації, отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, отримання права на виконання будівельних робіт, а також без використання Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва та оформлення речових прав на земельні ділянки.
Проектна документація на об’єкти нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту не завантажується в Єдину державну електронну систему у сфері будівництва.
Проведення експертизи проектної документації на об’єкти нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту здійснюється за рішенням замовника будівництва. У разі прийняття рішення щодо проведення експертизи проектної документації на об’єкти нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту така експертиза здійснюється без використання Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
Використання земельних ділянок (у тому числі лісогосподарського призначення) для цілей, визначених цим пунктом, до моменту їх вилучення, викупу чи відведення в установленому законодавством порядку здійснюється за умови погодження такого використання з:
власником земельної ділянки - для земель приватної форми власності;
відповідною обласною чи Київською міською військовою адміністрацією - для земель державної форми власності;
відповідним органом місцевого самоврядування - для земель комунальної форми власності.
Використання земельних ділянок (у тому числі лісогосподарського призначення) для цілей, визначених цим пунктом, не здійснюється без погодження такого використання.
Після припинення чи скасування воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях балансоутримувачі зазначених в абзаці першому цього пункту об’єктів вживають заходів щодо формування (у разі необхідності) земельних ділянок, а також щодо їх вилучення, викупу чи відведення, державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі та державної реєстрації речових прав на земельні ділянки відповідно до законодавства.
У разі виникнення потреби у вирубуванні дерев і чагарників на земельних ділянках лісогосподарського призначення, що використовуються для цілей, визначених цим Порядком, спеціальний дозвіл на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубний квиток) видається відповідно до статті 69 Лісового кодексу України за зверненням замовника робіт (послуг) з нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури на підставі погодження, наданого відповідно до абзаців четвертого - сьомого цього пункту, з дотриманням вимог Порядку вирубування дерев і чагарників та використання одержаної при цьому деревини у разі зміни цільового призначення земельних лісових ділянок або встановлення сервітуту з метою їх використання в цілях, не пов’язаних із веденням лісового господарства, та переведення земельних лісових ділянок до нелісових земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 лютого 2023 р. № 105 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 19, ст. 1088).
9. Замовниками робіт (послуг) з нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури за рахунок бюджетних коштів є служби відновлення та розвитку інфраструктури в областях, обласні та Київська міська військові адміністрації та Агентство відновлення.
У разі коли реалізація експериментального проекту здійснюється за рахунок коштів операторів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, такі оператори є замовниками робіт (послуг) з нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту належних їм об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури.
Замовники робіт (послуг) з нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури щомісяця інформують Агентство відновлення щодо реалізації відповідних проектів, а також щодо стану використання коштів державного бюджету, спрямованих на реалізацію експериментального проекту.
Реалізація експериментального проекту за рахунок коштів державного бюджету (зокрема, за рахунок коштів міжнародних фінансових організацій та іноземних урядів), державної підтримки (державних гарантій) або у формі державно-приватного партнерства здійснюється в рамках реалізації публічного інвестиційного проекту “Будівництво захисних споруд від ураження безпілотними літальними апаратами та ракетами на об’єктах енергетичної інфраструктури”.
10. Розмір та строк здійснення попередньої оплати робіт (послуг) за рахунок коштів державного бюджету встановлюються у договорах про закупівлю робіт (послуг) за рішенням головного розпорядника бюджетних коштів виходячи із необхідності, що обґрунтовується, зокрема реальним станом поставки товару, виконання робіт, надання послуг, сезонністю робіт, циклом виробництва. Строк здійснення попередньої оплати робіт (послуг) установлюється до виконання таких договорів у повному обсязі, але не більше шести місяців.
11. Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів відповідно до експериментального проекту, в тому числі тих, будівництво яких розпочато до чи під час реалізації експериментального проекту і буде завершено після закінчення його реалізації, здійснюється на підставі акта готовності об’єкта до експлуатації, який подається замовником будівництва до ДІАМ у паперовій формі без зазначення відомостей про:
державну реєстрацію прав на земельну ділянку;
містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки;
документи, що надають право на виконання будівельних робіт;
результати контрольного геодезичного знімання.
У разі будівництва об’єкта критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури за чергами будівництва та/або пусковими комплексами їх прийняття в експлуатацію може здійснюватися за чергою будівництва та/або пусковим комплексом, передбаченими проектною документацією.
12. Після прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів (черг будівництва та/або пускових комплексів, передбачених проектною документацією) замовники будівництва, визначені абзацом другим пункту 9 цього Порядку, передають на підставі акта приймання-передачі закінчені будівництвом об’єкти (черги будівництва та/або пускові комплекси, передбачені проектною документацією) операторам критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, які забезпечують експлуатацію об’єктів критичної інфраструктури.
Оператор критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури протягом п’яти робочих днів з дня отримання акта приймання-передачі від замовника будівництва, визначеного абзацом другим пункту 9 цього Порядку, здійснює приймання закінчених будівництвом об’єктів (черг будівництва та/або пускових комплексів, передбачених проектною документацією) та затверджує акт приймання-передачі або надає замовникам вмотивовану письмову відмову із зазначенням конкретних причин, з яких акт приймання-передачі не затверджено.
У разі відсутності зауважень до акта приймання-передачі оператор критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури затверджує отриманий від замовника будівництва акт приймання-передачі та надає замовнику будівництва один примірник акта протягом п’яти робочих днів.
У разі неотримання замовником будівництва вмотивованої відмови у затвердженні оператором критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури акта приймання-передачі протягом шести робочих днів закінчені будівництвом об’єкти (черги будівництва та/або пускові комплекси, передбачені проектною документацією) вважаються такими, що прийняті зазначеним оператором, а акт приймання-передачі таким, що затверджений.