Деякі питання оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану
Відповідно до пункту 15 частини першої статті 5 та статті 32 Закону України “Про електронні комунікації” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок створення та діяльності системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування та Національного центру оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України для цілей оборони та безпеки держави в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану, що додається.
2. Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації в місячний строк привести найменування Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій та Положення про Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій у відповідність із Законом України “Про електронні комунікації” та цією постановою.
3. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
ПОРЯДОК
створення та діяльності системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування та Національного центру оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України для цілей оборони та безпеки держави в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану
1. Цей Порядок визначає процедури здійснення заходів з підготовки електронних комунікаційних мереж загального користування до функціонування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану, механізми здійснення їх оперативно-технічного управління, повноваження суб’єктів системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування та умови їх взаємодії щодо надання електронних комунікаційних послуг для цілей оборони та безпеки держави в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану, обсяги та строки подання інформації постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг про електронні комунікаційні мережі, які вони експлуатують, до Національного центру оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України (далі - Національний центр).
2. Дія цього Порядку поширюється на постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг (далі - постачальники) незалежно від форми власності, які мають у власності та/або експлуатують електронні комунікаційні мережі.
3. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
заявка - викладене у паперовій або електронній формі звернення підрозділу оперативно-технічного управління до Національного центру щодо отримання електронних комунікаційних послуг;
звичайний режим функціонування - режим функціонування системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування в умовах мирного часу;
інтерфейс - фізичний або програмний елемент, що забезпечує взаємодію між технічними засобами електронних комунікаційних мереж постачальників та кінцевим (термінальним) обладнанням спеціального користувача електронних комунікаційних послуг;
інформаційно-аналітична система оперативно-технічного управління - автоматизована система, що призначена для автоматизації процесів збирання, накопичення, обліку, зберігання та аналізу поточної і статистичної інформації від постачальників про стан електронних комунікаційних мереж, для автоматизації процесів організації, підготовки та забезпечення ефективного використання ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування та їх оперативно-технічного управління в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного та воєнного стану, а також для оперативної взаємодії в мирний час;
логічне з’єднання - налаштування технічних засобів електронних комунікацій постачальника для створення інтерфейсу певного виду електронної комунікаційної послуги із заявленими параметрами через організоване фізичне з’єднання;
надзвичайний режим функціонування - режим функціонування системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування, який установлюється у разі введення в Україні чи в окремих її місцевостях режимів надзвичайного або воєнного стану, а також у випадку виникнення надзвичайної ситуації на загальнодержавному, регіональному або місцевому рівні;
одержувач послуги - спеціальний користувач електронних комунікаційних послуг, його підрозділ, підпорядкована йому установа, організація, які отримують електронні комунікаційні послуги, або учасник ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, відбудовних робіт та здійснення відповідних заходів, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська або Севастопольська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування або інший користувач електронних комунікаційних послуг, визначений в розпорядженні Національного центру;
оперативно-технічне управління електронними комунікаційними мережами загального користування - комплекс заходів із забезпечення сталого функціонування електронних комунікаційних мереж в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану, аналізу їх стану, а також прийняття та реалізації рішень щодо організаційно-технічних заходів стосовно управління електронними комунікаційними мережами і надання електронних комунікаційних послуг для цілей оборони та безпеки держави;
підрозділ оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами (системами) спеціального користувача електронних комунікаційних послуг (підрозділ оперативно-технічного управління) - головний орган управління електронною комунікаційною мережею (системою) спеціального користувача електронних комунікаційних послуг, через який подаються заявки від структурних підрозділів спеціального користувача електронних комунікаційних послуг на отримання електронних комунікаційних послуг та ресурсів електронних комунікацій до Національного центру;
порт доступу - електротехнічний або оптикотехнічний роз’єм обладнання електронної комунікаційної мережі постачальника, на якому створено один або кілька інтерфейсів електронних комунікаційних послуг;
постачальник послуг мобілізаційного завдання (замовлення) - постачальник, який залучений до виконання мобілізаційних завдань (замовлень) згідно з мобілізаційним планом;
пункти управління Національного центру - стаціонарні (мобільні) об’єкти, спеціально обладнані та оснащені системами і технічними засобами електронних комунікацій та автоматизації управління, де розміщуються структурні підрозділи Національного центру, які уповноважені приймати та реалізовувати рішення з оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування та забезпечують оперативно-технічну взаємодію з центрами управління національних та іноземних постачальників;
система оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування (система оперативно-технічного управління мережами) - сукупність функціонально пов’язаних органів управління системи оперативно-технічного управління мережами, пунктів управління Національного центру, центрів управління постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг та технічних засобів оперативно-технічного управління;
спеціальний користувач електронних комунікаційних послуг (далі - спеціальний користувач) - сили безпеки і сили оборони, які користуються або замовляють електронні комунікаційні послуги;
технічні засоби оперативно-технічного управління - обладнання електронних комунікацій, систем і засобів автоматизації управління, що забезпечують збір, обробку та передачу інформації з питань оперативно-технічного управління;
фізичне з’єднання - приєднання технічного засобу електронних комунікацій (кінцевого (термінального) обладнання) одержувача послуг до порту доступу електронної комунікаційної мережі постачальника для створення технічної можливості отримання електронних комунікаційних послуг;
центри управління постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг (далі - центри управління мережами) - структурні підрозділи (посадові особи) постачальників, які виконують визначені функції безпосереднього управління власними електронними комунікаційними мережами, забезпечують оперативно-технічну взаємодію з пунктами управління Національного центру.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Кодексі цивільного захисту України, Законах України “Про електронні комунікації”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”, “Про національну безпеку України”, “Про правовий режим надзвичайного стану”, “Про правовий режим воєнного стану”, “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
Порядок створення та діяльності системи оперативно-технічного управління мережами
4. Система оперативно-технічного управління мережами призначена для єдиного та ефективного здійснення оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування для цілей оборони та безпеки держави в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану.
5. До складу системи оперативно-технічного управління мережами входять:
Адміністрація Держспецзв’язку - головний орган управління в системі оперативно-технічного управління мережами;
інформаційно-аналітична система оперативно-технічного управління та технічні засоби оперативно-технічного управління.
6. Постачальники створюють центри управління мережами та забезпечують сталість їх роботи.
7. Взаємодія Національного центру з центрами управління мережами з метою оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування здійснюється за допомогою інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління та інших технічних засобів оперативно-технічного управління.
Авторизований доступ до інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління мережами надає Національний центр відповідно до попередньо наданих переліків посадових осіб центрів управління мережами, що мають кваліфікований електронний підпис.
8. Для системи оперативно-технічного управління мережами встановлено два режими функціонування:
9. Основними завданнями системи оперативно-технічного управління мережами є:
1) у звичайному режимі функціонування:
організація та здійснення заходів з підготовки електронних комунікаційних мереж загального користування до використання в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану;
участь у проведенні комплексних тренувань на підставі відповідної директиви Головнокомандувача Збройних Сил у взаємодії з підрозділами оперативно-технічного управління;
2) у надзвичайному режимі функціонування:
безперервне і ефективне управління електронними комунікаційними мережами;
забезпечення функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування, у тому числі мобільного зв’язку в інтересах функціонування автоматизованих систем централізованого оповіщення;
організація та здійснення заходів з оперативного відновлення, усунення пошкоджень або перевантажень електронних комунікаційних мереж загального користування з використанням наявних ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування;
першочергове виділення, резервування і відновлення ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування в інтересах державної системи урядового зв’язку, Національної системи конфіденційного зв’язку та електронних комунікаційних мереж (систем) спеціальних користувачів;
забезпечення функціонування інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління та резервного пункту управління Національного центру;
забезпечення сумісності програмно-технічних засобів інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління та технічних засобів оперативно-технічного управління центрів управління мережами.
10. Система оперативно-технічного управління мережами переводиться у надзвичайний режим функціонування розпорядженням Національного центру:
після отримання сигналів оповіщення про оголошення режиму надзвичайного стану засобами загальнодержавної автоматизованої системи централізованого оповіщення;
за рішенням Адміністрації Держспецзв’язку на період дії в Україні чи в окремих її місцевостях режимів надзвичайного або воєнного стану, введених відповідно до Законів України “Про правовий режим надзвичайного стану” і “Про правовий режим воєнного стану”.
11. Національним центром скасовується надзвичайний режим функціонування:
після отримання сигналів оповіщення про скасування режиму надзвичайного стану засобами загальнодержавної автоматизованої системи централізованого оповіщення;
за рішенням Адміністрації Держспецзв’язку після завершення дії режимів надзвичайного або воєнного стану.
12. Про зміну режимів функціонування системи оперативно-технічного управління мережами Національний центр видає відповідне розпорядження, яке негайно (але не пізніше однієї години з моменту видання такого розпорядження) доводиться до відома центрів управління мережами.
Порядок створення та діяльності Національного центру
13. Національний центр створюється за рішенням Адміністрації Держспецзв’язку.
14. Основними завданнями Національного центру є:
1) у звичайному режимі функціонування:
аналіз готовності електронних комунікаційних мереж постачальників до виконання доведених до них мобілізаційних завдань (замовлень), стану їх готовності до функціонування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану;
взаємодія із центрами управління мережами, у тому числі іноземними, та підрозділами оперативно-технічного управління спеціальних користувачів;
участь у формуванні та уточненні мобілізаційних завдань (замовлень) спеціальних користувачів;
забезпечення функціонування інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління;
2) у надзвичайному режимі функціонування (крім завдань звичайного режиму функціонування):
забезпечення централізованого оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування через центри управління мережами постачальників для цілей оборони та безпеки держави та забезпечення сталого функціонування таких мереж;
забезпечення функціонування резервного пункту управління Національного центру.
15. Національний центр з метою виконання основних завдань у звичайному режимі функціонування:
1) взаємодіє з постачальниками з питань формування та уточнення із спеціальними користувачами мобілізаційних завдань (замовлень) щодо необхідних електронних комунікаційних послуг та ресурсів електронних комунікаційних мереж для забезпечення потреб національної безпеки, оборони, охорони правопорядку;
2) збирає, накопичує, обліковує, зберігає та аналізує поточну і статистичну інформацію про стан електронних комунікаційних мереж загального користування, необхідну для забезпечення сталого функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану, за формами згідно з додатками 1-5;
3) із застосуванням єдиної системи класифікації та ідентифікації ліній електронних комунікаційних мереж, трактів, комутаційних станцій та інших ресурсів об’єктів управління створює і веде базу даних про потреби спеціальних користувачів у ресурсах електронних комунікаційних мереж загального користування;
4) разом з постачальниками послуг мобілізаційного завдання (замовлення) розробляє плани відновлення функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану в межах мобілізаційного завдання;
5) погоджує постачальникам послуг мобілізаційного завдання (замовлення) плани підготовки до функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану в межах мобілізаційного завдання;
6) відповідно до програми, затвердженої Адміністрацією Держспецзв’язку, організовує та проводить навчання власного персоналу, персоналу центрів управління мережами постачальників послуг мобілізаційного завдання (замовлення), а також персоналу підрозділів оперативно-технічного управління щодо взаємодії в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану на безоплатній основі;
7) організовує через підрозділи оперативно-технічного управління інформування спеціальних користувачів щодо змін стану функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування, які можуть вплинути на якість надання електронних комунікаційних послуг спеціальним користувачам;
8) забезпечує функціонування, безпеку, розвиток та кіберзахист інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління.
16. Національний центр з метою виконання основних завдань у надзвичайному режимі функціонування (крім завдань звичайного режиму функціонування):
1) виконує оперативно-технічне управління електронними комунікаційними мережами загального користування через центри управління мережами постачальників;
2) вирішує питання першочергового виділення, резервування і відновлення ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування для потреб державної системи урядового зв’язку, Національної системи конфіденційного зв’язку та електронних комунікаційних мереж (систем) спеціальних користувачів;
3) забезпечує організацію оперативної заміни пошкоджених ліній, трактів і каналів електронних комунікаційних мереж загального користування та використання альтернативних ліній, трактів і каналів згідно з відповідними планами, відстежує здійснення центрами управління мережами заходів щодо відновлення функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування;
4) координує проведення аварійно-відновлювальних робіт з використанням наявних ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування;
5) з метою оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування видає розпорядження, які є обов’язковими для виконання постачальниками, зокрема:
в умовах дії в Україні чи в окремих її місцевостях режимів надзвичайного або воєнного стану, введених відповідно до Законів України “Про правовий режим надзвичайного стану” і “Про правовий режим воєнного стану”, з дотриманням прав і свобод людини і громадянина, передбачених частиною другою статті 64 Конституції України, на виконання рішень Президента України, Кабінету Міністрів України, Ради національної безпеки і оборони України, Національного банку або за офіційними зверненнями керівників СБУ, Державного бюро розслідувань, Національної поліції, БЕБ, спеціальних користувачів на тимчасове обмеження надання електронних комунікаційних послуг для цілей оборони та безпеки держави щодо:
- обмеження доступу до ресурсів Інтернету (веб-сайтів, автономних систем, ІР-адрес) у технічно можливий спосіб для постачальників;
- відключення постачальниками кінцевого (термінального) обладнання абонентів від електронної комунікаційної мережі постачальника, елементів електронних комунікаційних мереж загального користування, скорочення переліку електронних комунікаційних послуг, припинення надання таких послуг, обмеження доступу до окремих видів послуг (з доступу до Інтернету тощо);
- обмеження доступу до веб-сайтів, з використанням яких організовуються, проводяться азартні ігри чи надається доступ до них без відповідної ліцензії, шляхом блокування доменних імен;
на виконання заявок спеціальних користувачів щодо:
- виділення ресурсу електронних комунікаційних мереж загального користування;
- надання електронних комунікаційних послуг, їх зміни або припинення;
- за погодженням з постачальником, а також за наявності технічної можливості розміщення технічних засобів спеціальних користувачів на елементах фізичної інфраструктури електронних комунікаційних мереж постачальників;
- заборони або припинення профілактичних, ремонтно-налагоджувальних та інших робіт на електронних комунікаційних мережах загального користування;
до моменту припинення або скасування надзвичайного або воєнного стану щодо забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж.
Організація взаємодії з Мінцифри і регуляторним органом здійснюється шляхом періодичного обміну інформацією з питань, що належать до компетенції Національного центру.
17. Національний центр оснащується двома пунктами управління (основним та резервним), структуру, оснащення та місця розгортання яких визначає Адміністрація Держспецзв’язку. До складу основного та резервного пунктів управління Національного центру входять мобільні пункти управління.
18. Відповідальність за готовність пунктів управління Національного центру до виконання завдань оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану покладається на керівника Національного центру.
19. З метою забезпечення сталого функціонування системи оперативно-технічного управління мережами в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану пункти управління (основний та резервний) Національного центру функціонують одночасно.
20. У разі переведення системи оперативно-технічного управління мережами у надзвичайний режим функціонування Національний центр першочергово вживає таких заходів:
1) видає розпорядження про переведення у надзвичайний режим функціонування системи оперативно-технічного управління мережами та організації постачальниками цілодобового функціонування їх центрів управління мережами;
2) організовує цілодобове чергування в основному та резервному пунктах управління Національного центру;
3) уточнює першочергову потребу спеціальних користувачів щодо активації електронних комунікаційних послуг за мобілізаційним завданням (замовленням);
4) вирішує питання резервування і відновлення ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування для потреб державної системи урядового зв’язку, Національної системи конфіденційного зв’язку та електронних комунікаційних мереж (систем) спеціальних користувачів;
5) забезпечує організацію обходів та оперативної заміни пошкоджених ліній, трактів і каналів електронних комунікаційних мереж загального користування згідно з відповідними планами та оперативною обстановкою в електронних комунікаційних мережах загального користування, сприяє здійсненню центрами управління мережами заходів щодо відновлення функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування;
6) координує проведення аварійно-відновлювальних робіт з використанням наявних ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування;
7) приймає рішення про заборону або припинення профілактичних, ремонтно-налагоджувальних та інших робіт на електронних комунікаційних мережах загального користування, інформує центри управління мережами про прийняте рішення;
8) повідомляє Адміністрації Держспецзв’язку, центрам управління мережами та пунктам управління Національного центру про прийняті рішення та дії для вирішення організаційно-технічних питань, пов’язаних з оперативно-технічним управлінням електронними комунікаційними мережами загального користування, та контролю за їх виконанням.
Завдання та функції центрів управління мережами
21. До основних завдань центрів управління мережами належать:
1) у звичайному режимі функціонування - забезпечення готовності функціонування власних електронних комунікаційних мереж до функціонування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану;
2) у надзвичайному режимі функціонування (крім завдань звичайного режиму функціонування):
здійснення безперервного контролю за технічним станом власних електронних комунікаційних мереж, їх готовності до виконання своїх функцій;
за розпорядженнями Національного центру здійснення управління ресурсами власних електронних комунікаційних мереж в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану.
22. Відповідно до основних завдань центри управління мережами виконують такі функції:
1) у звичайному режимі функціонування:
беруть участь в уточненні мобілізаційних завдань (замовлень) спеціальних користувачів відповідно до власних технічних можливостей;
збирають поточну інформацію про стан власних електронних комунікаційних мереж і якість електронних комунікаційних послуг, які надаються з їх використанням та ведуть її облік;
2) у надзвичайному режимі функціонування (крім завдань звичайного режиму функціонування):
організовують та забезпечують відповідно до розпорядження Національного центру надання необхідних електронних комунікаційних послуг для забезпечення потреб національної безпеки, оборони, охорони правопорядку;
проводять у взаємодії з Національним центром аварійно-відновлювальні роботи на власних електронних комунікаційних мережах з використанням наявних ресурсів електронних комунікаційних мереж та здійснюють контроль за їх проведенням.
23. Постачальники повинні забезпечити взаємодію власних центрів управління мережами з пунктами управління Національного центру через інформаційно-аналітичну систему оперативно-технічного управління та власні технічні засоби оперативно-технічного управління.
Підготовка електронних комунікаційних мереж загального користування до використання в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного та воєнного стану
24. Підготовка електронних комунікаційних мереж загального користування до функціонування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного та воєнного стану покладається на постачальників та здійснюється відповідно до вимог законодавства у сфері електронних комунікацій.
25. Спеціальний користувач визначає власну потребу в електронних комунікаційних послугах, виходячи з мобілізаційних завдань (замовлень) в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану та через власний підрозділ оперативно-технічного управління надсилає до Національного центру заявку за типами звернень:
підключення послуги - фізичне та логічне з’єднання кінцевого (термінального) обладнання спеціального користувача з технічними засобами електронних комунікаційних мереж постачальника;
активація нової послуги - організація нового логічного з’єднання для наявного фізичного з’єднання;
модифікація послуги - зміна параметрів наявного логічного з’єднання для наявного фізичного з’єднання;
припинення надання послуги - видалення наявного логічного з’єднання без відключення (розбирання) наявного фізичного з’єднання;
відключення послуги - видалення наявного логічного з’єднання та відключення (розбирання) наявного фізичного з’єднання.
26. Національний центр опрацьовує технічну можливість реалізації заявки підрозділу оперативно-технічного управління, визначає та узгоджує з ним перелік постачальників послуг мобілізаційних завдань (замовлень).
27. Національний центр інформує відповідні центри управління мережами постачальників послуг мобілізаційних завдань (замовлень) щодо необхідності організації надання визначених електронних комунікаційних послуг.
28. Національний центр щороку до 1 грудня проводить з підрозділами оперативно-технічного управління уточнення мобілізаційних завдань (замовлень).
29. Перевірка готовності електронних комунікаційних мереж загального користування до роботи в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану здійснюється не частіше ніж два рази на рік шляхом проведення комплексних тренувань.
30. Планування комплексних тренувань здійснюється на підставі відповідної директиви Головнокомандувача Збройних Сил. Строки проведення комплексних тренувань доводяться Генеральним штабом Збройних Сил до спеціальних користувачів, Національного центру та постачальників послуг мобілізаційних завдань (замовлень), що надають електронні комунікаційні послуги спеціальним користувачам, не пізніше, ніж за два місяці до їх початку.
31. Загальне керівництво організацією та проведення комплексних тренувань здійснюються Генеральним штабом Збройних Сил.
32. Постачальники на період проведення комплексних тренувань за розпорядженнями Національного центру надають спеціальним користувачам електронні комунікаційні послуги на безоплатній основі.
Умови взаємодії Національного центру, спеціальних користувачів та постачальників
33. У звичайному режимі функціонування системи оперативно-технічного управління мережами взаємодія здійснюється:
постачальників із спеціальними користувачами щодо надання електронних комунікаційних послуг та/або виділення ресурсів - на договірних засадах;
постачальників із спеціальними користувачами щодо організації та надання електронних комунікаційних послуг за мобілізаційним завданням (замовленням) - лише через Національний центр відповідно до вимог цього розділу;
Національного центру з підрозділами оперативно-технічного управління - відповідно до спільних нормативно-правових актів Адміністрації Держспецзв’язку та спеціальних користувачів.
34. Взаємодія постачальників з Національним центром здійснюється відповідно до частини сьомої статті 32 Закону України “Про електронні комунікації”.
35. У надзвичайному режимі функціонування системи оперативно-технічного управління мережами взаємодія постачальників із спеціальними користувачами здійснюється через центри управління мережами та підрозділи оперативно-технічного управління.
Підрозділи оперативно-технічного управління взаємодіють з центрами управління мережами через Національний центр або безпосередньо за погодженням з Національним центром.
36. Замовлення електронних комунікаційних послуг здійснюється спеціальними користувачами централізовано через власні підрозділи оперативно-технічного управління за типами звернень, зазначеними у пункті 25 цього Порядку.
37. Автоматизація процесів взаємодії Національного центру з підрозділами оперативно-технічного управління під час отримання заявок за різними типами звернень забезпечується інформаційно-аналітичною системою оперативно-технічного управління.
38. Заявки на отримання електронних комунікаційних послуг можуть оформлятися у паперовій та електронній формі засобами інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління.
39. Підрозділ оперативно-технічного управління надсилає заявки, оформлені у паперовій формі, на адресу Національного центру, а заявки в електронній формі реєструє в інформаційно-аналітичній системі оперативно-технічного управління шляхом заповнення електронної форми відповідно до обраного типу звернення згідно з пунктом 25 цього Порядку.
40. Авторизований доступ до інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління надається Національним центром відповідно до попередньо наданих переліків посадових осіб підрозділів оперативно-технічного управління, що мають кваліфікований електронний підпис.
41. У заявках підрозділу оперативно-технічного управління обов’язково зазначаються:
адреси або об’єкти електронних комунікаційних мереж постачальників, на яких необхідно надати електронну комунікаційну послугу або вже надається така послуга;
технічні параметри електронної комунікаційної послуги;
контактні дані відповідальних осіб одержувачів послуги для організації фізичних та логічних з’єднань за електронною комунікаційною послугою;
дата завершення надання або тимчасового відключення електронної комунікаційної послуги для звернень за типами “припинення надання послуги”, “відключення послуги”.
42. Строки опрацювання заявок в Національному центрі:
у звичайному режимі функціонування системи оперативно-технічного управління мережами - не пізніше п’яти робочих днів з моменту отримання заявки;
у надзвичайному режимі функціонування системи оперативно-технічного управління мережами - не пізніше двох годин з моменту отримання заявки.
Заявки, подані засобами інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління з позначкою “терміново”, опрацьовуються не пізніше однієї години з моменту отримання заявок.
43. Для опрацювання технічної можливості надання замовлених електронних комунікаційних послуг Національний центр надсилає запити до центрів управління мережами.
44. Центри управління мережами у разі наявності спроможності надати замовлені електронні комунікаційні послуги резервують необхідний для цього ресурс електронних комунікаційних мереж загального користування та інформують Національний центр про готовність надання замовлених електронних комунікаційних послуг.
У разі наявності необхідного ресурсу для надання замовлених електронних комунікаційних послуг, але за умови його використанні іншим одержувачем послуги інформується Національний центр для прийняття відповідного рішення.
45. За результатами опрацювання заявки Національний центр інформує підрозділ оперативно-технічного управління про можливість надання електронних комунікаційних послуг та про постачальників, які готові надавати такі електронні комунікаційні послуги.
46. Підрозділ оперативно-технічного управління після отримання інформації від Національного центру про варіанти організації замовлених електронних комунікаційних послуг обирає постачальника або постачальників та інформує про своє рішення Національний центр.
47. З урахуванням прийнятого підрозділом оперативно-технічного управління рішення Національний центр в умовах надзвичайного або воєнного стану з метою забезпечення надання електронних комунікаційних послуг за обраним типом звернення згідно з пунктом 25 цього Порядку видає відповідні розпорядження.
48. Центр управління мережею для заявок за типом звернення “підключення послуги” організовує фізичне та логічне з’єднання у надзвичайному режимі функціонування системи оперативно-технічного управління мережами не пізніше однієї доби з моменту отримання розпорядження Національного центру (за наявності технічної можливості).
49. Центр управління мережею для заявок за типом звернень “активація послуги”, “модифікація послуги” організовує логічне з’єднання у надзвичайному режимі функціонування системи оперативно-технічного управління мережами не пізніше двох годин з моменту отримання розпорядження Національного центру (за наявності технічної можливості).
50. Центр управління мережею для заявок за типом звернення “припинення надання послуги” видаляє логічне з’єднання у надзвичайному режимі функціонування системи оперативно-технічного управління мережами не пізніше двох годин з моменту отримання розпорядження Національного центру.
51. Центр управління мережею для підтвердження готовності до використання організованих інтерфейсів логічних з’єднань разом з одержувачем послуг проводять тестування на виділених для цього портах доступу.
52. У надзвичайному режимі функціонування про виконання розпорядження Національного центру центр управління мережею повідомляє Національному центру засобами інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління або електронною поштою у строк, зазначений у розпорядженні.
53. Національний центр після підтвердження підрозділом оперативно-технічного управління організації замовлених електронних комунікаційних послуг вносить дані до інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління про початок надання електронних комунікаційних послуг.
54. У надзвичайному режимі функціонування кінцевим строком надання електронної комунікаційної послуги є дата прийняття розпорядження Національного центру про видалення логічного з’єднання або відключення фізичного з’єднання.
55. В умовах надзвичайного або воєнного стану Національний центр може встановлювати своїм розпорядженням тимчасові обмеження у наданні електронних комунікаційних послуг споживачам на строк, зазначений у розпорядженні, але не довше строку дії надзвичайного або воєнного стану.
Обсяги та порядок подання інформації про електронні комунікаційні мережі до Національного центру
56. Постачальники подають до Національного центру:
інформацію про ресурси електронних комунікаційних мереж за формою згідно з додатком 1;
інформацію про точки взаємоз’єднання електронних комунікаційних мереж за формою згідно з додатком 2;
інформацію про волоконно-оптичні та радіорелейні лінії електронних комунікаційних мереж, що перетинають кордон, за формою згідно з додатком 3;
інформацію про заходи щодо реорганізації електронних комунікаційних мереж, що супроводжуються перериванням надання послуг спеціальним користувачам електронних комунікаційних послуг, за формою згідно з додатком 4;
інформацію про подію в електронній комунікаційній мережі в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану, що супроводжується перериванням надання послуг спеціальним користувачам електронних комунікаційних послуг, за формою згідно з додатком 5.
57. Інформація, зазначена у додатках 1-3, подається постачальниками до Національного центру щороку до 1 березня станом на 1 січня поточного року в електронній формі за допомогою відповідних програмних засобів апаратно-програмного комплексу інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління. До впровадження інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління інформація, зазначена у додатках 1-3, подається відповідно до запиту Національного центру (в тому числі надісланого за допомогою електронної пошти за адресами, зазначеними у договорі з Національним центром) щодо конкретного об’єкта протягом п’яти робочих днів з дати його отримання.
У разі зміни інформації протягом року, що настає за звітним, постачальники до 15 числа першого місяця наступного кварталу (крім IV кварталу) подають інформацію про такі зміни.
58. Інформація, зазначена у додатку 4, не пізніше ніж за одну добу до запланованої дати проведення робіт подається постачальниками до Національного центру електронною поштою з автоматизованого робочого місця постачальника, призначеного для взаємодії з інформаційно-аналітичною системою оперативно-технічного управління щодо робіт, запланованих до проведення на електронній комунікаційній мережі постачальника, які можуть спричинити переривання надання послуг спеціальним користувачам на строк більше ніж 24 години. У разі перенесення дати проведення робіт постачальник окремо інформує Національний центр за формою згідно з додатком 4.
59. Інформація, зазначена у додатку 5, подається електронною поштою з автоматизованого робочого місця постачальника, призначеного для взаємодії з інформаційно-аналітичною системою оперативно-технічного управління щодо всіх подій на електронній комунікаційній мережі постачальника, які спричинили переривання надання послуг спеціальним користувачам:
щодо дати та часу події, орієнтовного переліку сервісів, на які вплинула подія, - не пізніше ніж протягом 15 хвилин з моменту, коли постачальнику стало відомо про подію;
щодо очікуваної тривалості відсутності сервісів - протягом однієї години з моменту, коли постачальнику стало відомо про подію;
щодо фактичної дати та часу відновлення сервісів спеціальним користувачам - не пізніше ніж протягом 15 хвилин з моменту, коли відновлено надання сервісів.
60. Інформацію про наявність потреби у ресурсах електронних комунікаційних мереж та електронних комунікаційних послуг для цілей оборони та безпеки держави в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану спеціальні користувачі подають до Національного центру на умовах конфіденційності.
61. Постачальники в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану відповідно до запитів Національного центру повинні подати інформацію про ресурси та можливості власних електронних комунікаційних мереж у разі потреби їх використання для цілей оборони та безпеки держави.
62. Постачальники несуть відповідальність згідно із законодавством за достовірність і своєчасність поданої до Національного центру інформації.
Захист інформації та забезпечення безпеки системи оперативно-технічного управління мережами
63. Для забезпечення захисту інформації та безпеки функціонування інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління в Національному центрі та технічних засобах оперативно-технічного управління в центрах управління мережами створюються комплексні системи захисту інформації або системи управління інформаційною безпекою з урахуванням вимог законодавства у сфері захисту інформації в інформаційних, електронних комунікаційних та інформаційно-комунікаційних системах.
64. Національний центр, його посадові та службові особи несуть відповідальність згідно із законом за створення та функціонування комплексної системи захисту інформації в інформаційно-аналітичній системі оперативно-технічного управління, а також за захист інформації та забезпечення безпеки функціонування інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління та технічних засобів оперативно-технічного управління.
Посадові та службові особи Національного центру зобов’язані не розголошувати і не використовувати в інший спосіб інформацію з обмеженим доступом, що стала їм відома у зв’язку з виконанням своїх службових повноважень та професійних обов’язків, крім випадків, установлених законом і лише в інтересах національної безпеки.
65. Захист інформації та забезпечення безпеки функціонування інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління та технічних засобів оперативно-технічного управління здійснюються на всіх етапах передавання, приймання, обробки, збереження даних з метою:
1) запобігання витоку, втраті і підробленню інформації;
2) запобігання несанкціонованому застосуванню, знищенню, модифікації, спотворенню, копіюванню, блокуванню інформації;
3) запобігання несанкціонованому втручанню в роботу оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування;
4) збереження конфіденційності документованої інформації;
5) захисту від проникнення та активізації шкідливого програмного забезпечення.
ІНФОРМАЦІЯ
про ресурси електронних комунікаційних мереж
ІНФОРМАЦІЯ
про точки взаємоз’єднання електронних комунікаційних мереж
ІНФОРМАЦІЯ
про волоконно-оптичні та радіорелейні лінії електронних комунікаційних мереж, що перетинають кордон
ІНФОРМАЦІЯ
про заходи щодо реорганізації електронних комунікаційних мереж, що супроводжуються перериванням надання послуг спеціальним користувачам електронних комунікаційних послуг
ІНФОРМАЦІЯ
про подію в електронній комунікаційній мережі в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану, що супроводжуються перериванням надання послуг спеціальним користувачам електронних комунікаційних послуг
ПЕРЕЛІК
актів Кабінету Міністрів України, що втратили чинність
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 29 червня 2004 р. № 812 “Деякі питання оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану” (Офіційний вісник України, 2004 р., № 26, ст. 1696).
2. Пункт 52 змін, що вносяться до актів Кабінету Міністрів України з питань діяльності Служби зовнішньої розвідки, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2006 р. № 726 (Офіційний вісник України, 2006 р., № 22, ст. 1609).
3. Пункт 32 змін, що вносяться до актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 8 грудня 2006 р. № 1700 (Офіційний вісник України, 2006 р., № 50, ст. 3324).
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2013 р. № 856 “Про внесення зміни до пункту 2 Порядку оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану” (Офіційний вісник України, 2013 р., № 92, ст. 3400).
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 17 липня 2014 р. № 276 “Про внесення змін до Порядку оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану” (Офіційний вісник України, 2014 р., № 59, ст. 1617).
6. Пункт 26 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 р. № 437 (Офіційний вісник України, 2016 р., № 56, ст. 1942).
7. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 січня 2019 р. № 51 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 29 червня 2004 р. № 812” (Офіційний вісник України, 2019 р., № 12, ст. 421).