Про затвердження Змін до Положення про порядок подання відомостей про структуру власності банку
Відповідно до статей 7, 15, 56 Закону України “Про Національний банк України”, статей 34, 66, 67 Закону України “Про банки і банківську діяльність”, Закону України “Про адміністративну процедуру”, з метою гармонізації процедур Національного банку України щодо порядку подання відомостей про структуру власності банку до Національного банку України із загальними принципами адміністративної процедури, підвищення прозорості та ефективності здійснення Національним банком України функцій публічної адміністрації Правління Національного банку України постановляє:
1. Затвердити Зміни до Положення про порядок подання відомостей про структуру власності банку, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 21 травня 2015 року № 328 (зі змінами) (далі - Положення), що додаються.
2. Національний банк України здійснює розгляд заяв, клопотань, документів, отриманих до 31 грудня 2024 року, щодо яких станом на 01 січня 2025 року не прийнято рішення, відповідно до Положення з урахуванням строків, визначених законодавством України, що діяли до 31 грудня 2024 року, починаючи з 01 січня 2025 року.
3. Постанова набирає чинності з 01 січня 2025 року.
Зміни
до Положення про порядок подання відомостей про структуру власності банку
1. У розділі I:
1) пункт 1 викласти в такій редакції:
“1. Це Положення розроблено згідно із Законами України “Про банки і банківську діяльність” (далі - Закон про банки), “Про Національний банк України”, іншими законами України та визначає вимоги і порядок подання банками відомостей про структуру власності банку до Національного банку України (далі - Національний банк).”;
2) розділ після пункту 61 доповнити одинадцятьма новими пунктами 62-612 такого змісту:
“62. Національний банк здійснює адміністративне провадження щодо прийняття рішень, визначених цим Положенням, відповідно до Закону України “Про адміністративну процедуру”.
63. Адміністративне провадження щодо прийняття Національним банком рішень, визначених цим Положенням, розпочинається у разі:
1) отримання Національним банком заяви банку в письмовій формі (далі - заява);
2) складання Національним банком (день реєстрації) доповідної записки про початок адміністративного провадження за власною ініціативою, у якій зафіксовано наявність підстав для початку адміністративного провадження.
Перебіг строку в адміністративному провадженні починається з наступного дня після настання події, з якою пов’язано його початок.
64. Національний банк повідомляє банк про початок адміністративного провадження невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів після його початку, шляхом надсилання листа за підписом члена Правління Національного банку чи керівника структурного підрозділу Національного банку, на якого покладені повноваження щодо прийняття визначених цим Положенням рішень (далі - уповноважена особа Національного банку).
У листі зазначаються права та обов’язки учасника адміністративного провадження, включаючи порядок ознайомлення з матеріалами адміністративної справи, а також способи подання ним своїх пояснень і зауважень у справі та строк, протягом якого учасник адміністративного провадження має право їх подати.
Повідомлення про початок адміністративного провадження оформляється як лист Національного банку за підписом уповноваженої особи Національного банку та надсилається електронною поштою.
65. Національний банк залишає заяву без руху, якщо заяву подано з порушенням установлених законодавством України та цим Положенням вимог.
66. Національний банк надсилає банку лист про залишення заяви без руху за підписом уповноваженої особи Національного банку протягом трьох робочих днів із дня отримання такої заяви.
Національний банк у листі про залишення заяви без руху зазначає виявлені недоліки з посиланням на порушені вимоги цього Положення, спосіб/порядок і строк усунення виявлених недоліків, а також способи, порядок і строк оскарження рішення про залишення заяви без руху.
Національний банк має право продовжити строк усунення виявлених недоліків у разі подання банком обґрунтованого клопотання.
67. Заява вважається поданою банком у день первинного подання в разі усунення банком виявлених недоліків у строк, визначений Національним банком. Строк розгляду документів Національний банк продовжує на строк залишення заяви без руху.
68. Національний банк має право під час адміністративного провадження повідомити банк у листі за підписом уповноваженої особи Національного банку про потребу в доопрацюванні поданого пакета документів, якщо документи не відповідають вимогам законодавства України, та/або про надання ним додаткових документів/інформації, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення, у визначений у листі строк.
Банк у разі неможливості надати доопрацьовані та/або додаткові документи/інформацію у визначений Національним банком строк має право подати заяву про зупинення адміністративного провадження на строк, необхідний для подання таких документів/інформації.
Національний банк у разі неподання банком у визначений строк доопрацьованих та/або додаткових документів/інформації або заяви про зупинення адміністративного провадження приймає рішення за результатом розгляду наявних у Національного банку документів/інформації.
69. Національний банк має право під час адміністративного провадження зупинити адміністративне провадження для перевірки достовірності поданих банком документів/інформації та/або отримання інформації від державних органів, іноземних державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та фізичних осіб, якщо відсутність такої перевірки та/або таких документів/інформації перешкоджає об’єктивному вирішенню справи.
Національний банк повідомляє банк про зупинення адміністративного провадження в листі за підписом уповноваженої особи Національного банку з наведенням обґрунтування.
Перебіг строку адміністративного провадження відновлюється з дня припинення обставини, що спричинила зупинення адміністративного провадження, а в разі неподання запитуваних документів/інформації - з робочого дня, наступного за днем спливу строку, визначеного для їх подання.
610. Національний банк має право продовжити строк прийняття рішення, визначеного цим Положенням, але не більше ніж на 15 календарних днів у разі потреби перевірки достовірності поданих документів/інформації та/або отримання додаткових документів/інформації, необхідних для прийняття таких рішень.
Національний банк повідомляє банк у листі за підписом уповноваженої особи Національного банку про продовження строку прийняття рішення з обґрунтуванням прийняття рішення не менше ніж за три робочих дні до завершення граничного строку для його прийняття, визначеного Законом України “Про адміністративну процедуру”.
611. Рішення Національного банку, визначені цим Положенням, приймає Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності банків, оверсайта платіжної інфраструктури (далі - Комітет з питань нагляду), крім процедурних рішень, що приймаються до початку безпосереднього розгляду Комітетом з питань нагляду питання про вирішення адміністративної справи.
Процедурні рішення, що приймаються до початку безпосереднього розгляду Комітетом з питань нагляду питання про вирішення адміністративної справи, приймає уповноважена особа Національного банку.
612. Рішення Національного банку за результатами розгляду адміністративної справи, яке може негативно вплинути на право особи, свободу чи законний інтерес, яке є адміністративним актом, повинно містити:
1) дату подання заяви та її стислий зміст (у разі прийняття акта за заявою банку);
3) зміст документів і відомості, враховані під час розгляду справи;
4) посилання на докази або інші матеріали справи, на яких ґрунтуються висновки;
5) детальну правову оцінку обставин, виявлених Національним банком, і чітке зазначення висновків, зроблених на підставі такої правової оцінки виявлених обставин;
6) підстави прийняття рішення з належним обґрунтуванням;
7) інформацію про право особи, яка стала об’єктом рішення Національного банку, оскаржити таке рішення;
8) інформацію про спосіб, порядок і строк оскарження рішення, включаючи інформацію про вид суду, до якого особа може подати позов;
9) інформацію про те, що оскарження рішення в судовому порядку не зупиняє його виконання, із зазначенням правових підстав для цього.”;
3) у пункті 7:
в абзаці другому слова “[рішення приймає Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності банків, оверсайту платіжної інфраструктури (далі - Комітет з нагляду)]” замінити словами “(рішення приймає Комітет з питань нагляду)”;
в абзаці третьому слова “протягом трьох робочих днів після його прийняття” замінити словами “невідкладно, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів з дня його прийняття”;
4) абзац перший пункту 71 викласти в такій редакції:
“71. Національний банк у разі подання банком до Національного банку заяви про визнання структури власності банку прозорою та підтвердних документів приймає рішення про визнання структури власності банку прозорою чи рішення про відмову у визнанні структури власності банку прозорою (рішення приймає Комітет з питань нагляду) залежно від того, чи приведено структуру власності банку, яка була визнана непрозорою, у відповідність до вимог Національного банку щодо її прозорості, визначених цим Положенням. Національний банк повідомляє банк про прийняте рішення та надсилає його копію електронною поштою Національного банку невідкладно, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня його прийняття.”;
5) розділ після пункту 71 доповнити двома новими пунктами 72, 73 такого змісту:
“72. Банк, структура власності якого була приведена у відповідність до вимог цього Положення, після складання доповідної записки, визначеної в підпункті 2 пункту 63 розділу I цього Положення, та щодо якого Національний банк не прийняв рішення про визнання структури власності непрозорою, має право подати до Національного банку документи про структуру власності та підтвердні документи після приведення структури власності у відповідність до вимог цього Положення, але не пізніше дня прийняття Національним банком рішення про визнання структури власності банку непрозорою.
73. Національний банк закриває адміністративне провадження згідно із Законом України “Про адміністративну процедуру”.”.
2. Пункт 17 розділу II виключити.
3. В абзаці другому пункту 19 розділу III слова “має право відмовити банку в розміщенні” замінити словами “повідомляє банк про невідповідність”.