Деякі питання створення та функціонування електронної системи реєстрів у галузі рослинництва “е-рослинництво”
Відповідно до частини дванадцятої статті 122, частини п’ятої статей 123 і 124, частини третьої статті 125 Закону України “Про насіння і садивний матеріал”, абзацу шостого частини першої статті 6, частини п’ятої статті 91 Закону України “Про охорону прав на сорти рослин” та з метою запровадження електронної системи реєстрів у галузі рослинництва “е-рослинництво” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок створення та функціонування електронної системи реєстрів у галузі рослинництва “е-рослинництво”, що додається.
2. Внести до Порядку видачі, скасування, тимчасового зупинення дії свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1031 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 4, ст. 136; 2019 р., № 90, ст. 3000; 2021 р., № 42, ст. 2542), зміни, що додаються.
дії Міністерства аграрної політики та продовольства щодо ведення Реєстру заявок, Державного реєстру сортів рослин, придатних для поширення в Україні, Державного реєстру патентів на сорти рослин, які не завершені до набрання чинності цією постановою, здійснюються відповідно до порядків ведення зазначених Реєстрів, що діяли на дату подання заявки на відповідний сорт рослин;
відомості, що містяться у діючих реєстрах у галузі насінництва та охорони прав на сорти рослин на момент набрання чинності цією постановою, вносяться до електронної системи реєстрів у галузі рослинництва “е-рослинництво” протягом трьох місяців з дати набрання чинності цією постановою.
4. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
5. Ця постанова набирає чинності з 1 грудня 2024 року.
ПОРЯДОК
створення та функціонування електронної системи реєстрів у галузі рослинництва “е-рослинництво”
1. Цей Порядок визначає механізм створення та функціонування електронної системи у галузі рослинництва “е-рослинництво”, складовими частинами якої є реєстри, визначені Законами України “Про насіння і садивний матеріал” та “Про охорону прав на сорти рослин”, яка забезпечує можливість електронної інформаційної взаємодії між фізичними та юридичними особами, фізичними особами - підприємцями, державними органами, а також державними електронними інформаційними ресурсами.
Відносини щодо прийняття, набрання чинності, оскарження в адміністративному порядку, припинення дії, виконання адміністративних актів у сфері рослинництва, насінництва та розсадництва та охорони прав на сорти рослин, передбачені цим Порядком, регулюються Законом України “Про адміністративну процедуру” з урахуванням особливостей, встановлених Законами України “Про охорону прав на сорти рослин” та “Про насіння і садивний матеріал”.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
електронна система реєстрів у галузі рослинництва “е-рослинництво” (далі - система) - організована сукупність інформаційно-комунікаційних систем, що забезпечує створення, збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення реєстрових даних та надання реєстрової інформації у сфері рослинництва, насінництва та розсадництва та охорони прав на сорти рослин, а також електронну інформаційну взаємодію з іншими суб’єктами;
витяг - документ в електронній формі, що формується за допомогою програмних засобів системи за критеріями пошуку, зазначеними у запиті на його формування.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про насіння і садивний матеріал”, “Про охорону прав на сорти рослин”, “Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”, “Про публічні електронні реєстри”, “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги”.
Створення та функціонування системи
3. Держава в особі Мінагрополітики є власником системи та реєстрів, що є її складовими частинами, програмно-технічних засобів та виключних майнових прав на програмне забезпечення (далі - власник системи). Мінагрополітики є держателем зазначених реєстрів.
забезпечує створення та функціонування системи та реєстрів, що є її складовими частинами;
організовує роботу із забезпечення функціонування системи та реєстрів, що є її складовими частинам;
організовує електронну (технічну та інформаційну) взаємодію системи та реєстрів, що є її складовими частинами;
забезпечує оприлюднення реєстрової інформації у формі відкритих даних.
4. Адміністратором системи та реєстрів, що є її складовими частинами (далі - адміністратор системи), є Український інститут експертизи сортів рослин, що належить до сфери управління Мінагрополітики.
здійснює заходи із впровадження, ведення та адміністрування системи та реєстрів, що є її складовими частинами;
здійснює проведення технічних і технологічних заходів для забезпечення роботи системи та реєстрів, що є її складовими частинами, хостингу;
здійснює заходи із впровадження та супроводження програмного забезпечення системи та реєстрів, що є її складовими частинами;
забезпечує збереження та захист реєстрових даних, що міститься в системі та реєстрах, що є її складовими частинами;
забезпечує технічну взаємодію з іншими інформаційно-комунікаційними системами (реєстрами, базами даних тощо);
забезпечує здійснення технічних і технологічних заходів з надання, блокування та анулювання доступу до системи та реєстрів, що є її складовими частинами;
організовує і проводить навчання щодо роботи із системою та реєстрами, що є її складовими частинами.
Під час електронної реєстрації публічних реєстраторів та/або створювачів реєстрової інформації адміністратор системи забезпечує їх вхід до неї шляхом електронної ідентифікації та автентифікації із застосуванням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису (далі - кваліфікований електронний підпис).
Адміністратор системи не пізніше наступного робочого дня з дня отримання від користувача повідомлення про надання доступу до системи надає йому такий доступ.
3) користувачі системи, якими є:
посадові особи Мінагрополітики;
виробники насіння і садивного матеріалу;
постачальники насіння і садивного матеріалу;
фізичні особи, які мають намір скласти кваліфікаційний іспит та отримати статус аудитора із сертифікації (агронома-інспектора);
органи з оцінки відповідності;
заявники або їх представники відповідно до Закону України “Про охорону прав на сорти рослин”;
володільці патентів на сорти рослин;
власники майнових права на поширення сорту рослин;
службові особи експертних закладів (експерти сорту).
6. Складовими частинами системи є реєстри, визначені Законами України “Про насіння і садивний матеріал” та “Про охорону прав на сорти рослин”, які пов’язані між собою електронною інформаційною взаємодією, а саме:
база даних сортів, яка складається із таких взаємопов’язаних електронних реєстрів, як Реєстр заявок, Державний реєстр сортів рослин, придатних для поширення в Україні (далі - Реєстр сортів), Державний реєстр патентів на сорти рослин (далі - Реєстр патентів), Реєстр представників з питань інтелектуальної власності на сорти рослин (далі - Реєстр представників);
Державний реєстр суб’єктів насінництва та розсадництва (далі - Реєстр суб’єктів);
Реєстр аудиторів із сертифікації (агрономів-інспекторів) (далі - Реєстр аудиторів);
Реєстр органів з оцінки відповідності;
Реєстр сертифікатів на насіння та/або садивний матеріал (далі - Реєстр сертифікатів).
7. Інфраструктура системи складається з тестового та промислового середовища.
Тестове середовище призначене для розроблення та тестування електронної інформаційної взаємодії з використанням тестових даних.
Промислове середовище призначене для організації електронної інформаційної взаємодії між електронними інформаційними ресурсами суб’єктів електронної взаємодії. У промисловому середовищі здійснюється обмін реєстровими даними, які використовуються для надання публічних (електронних публічних) послуг.
8. Основними функціями системи є забезпечення:
функціонування реєстрів, що є складовими частинами системи;
електронної інформаційної взаємодії між системою та реєстрами, інформаційно-комунікаційними системами, держателем яких є Мінагрополітики, та іншими інформаційно-комунікаційними системами (реєстрами, кадастрами, базами даних тощо) державних органів та установ;
доступу до реєстрів, що є складовими частинами системи;
формування звітної та аналітичної інформації;
ведення довідників, які містяться в реєстрах, що є складовими частинами системи.
Користування системою та реєстрами, що є її складовими частинами, є безоплатним.
Реєстрові дані, що міститься в системі та реєстрах, що є її складовими частинами, підлягають довічному зберіганню.
9. Електронна інформаційна взаємодія між системою та іншими інформаційно-комунікаційними системами (реєстрами, кадастрами, базами даних тощо) державних органів та установ здійснюється засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів “Трембіта” з дотриманням вимог Законів України “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги”, “Про захист персональних даних”, “Про публічні електронні реєстри”, “Про електронні документи та електронний документообіг”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”.
Обсяг та структура даних, якими обмінюються суб’єкти електронної взаємодії через програмні інтерфейси електронних інформаційних ресурсів (сервіси), визначаються договорами про інформаційну взаємодію, укладеними відповідно до Порядку електронної (технічної та інформаційної) взаємодії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 р. № 606 “Деякі питання електронної взаємодії електронних інформаційних ресурсів” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 73, ст. 2455).
У разі відсутності технічної можливості передачі даних засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів “Трембіта” електронна інформаційна взаємодія може здійснюватися з використанням інших інформаційно-комунікаційних систем із застосуванням у них відповідних комплексних систем захисту інформації з підтвердженою відповідністю за результатами державної експертизи в порядку, встановленому законодавством.
10. Реєстрові дані до системи вносяться державною мовою з використанням програмного забезпечення, що забезпечує її сумісність і взаємодію з іншими інформаційними системами та мережами, що становлять інформаційний ресурс держави.
11. Система функціонує у цілодобовому режимі, крім випадків проведення планових та позапланових профілактичних та/або технічних робіт, пов’язаних з усуненням технічних помилок чи технічного збою в роботі, тривалість проведення яких визначається адміністратором системи за умови згоди власника системи.
Інформація про проведення профілактичних та/або технічних робіт з підтримки системи оприлюднюється на офіційному веб-сайті Мінагрополітики за три календарних дні до дати проведення таких робіт, крім випадків, коли через терміновість проведення таких робіт своєчасне попередження неможливе.
12. Захист інформації в системі здійснюється відповідно до вимог законодавства у сфері захисту інформації в інформаційних, електронних комунікаційних та інформаційно-комунікаційних системах.
Надання, обробка та захист реєстрових та персональних даних, що містяться у системі, здійснюються з дотриманням вимог Законів України “Про захист персональних даних”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах” та інших законодавчих актів, що регулюють відповідні правовідносини.
Формування переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню (оновленню) у формі відкритих даних із системи, здійснюється з урахуванням обмежень щодо їх оприлюднення відповідно до вимог Закону України “Про захист персональних даних”.
Публічна інформація із системи у формі відкритих даних підлягає оприлюдненню відповідно до Закону України “Про доступ до публічної інформації”.
Інформування правоволодільця про внесення до системи або реєстрів, що є її складовими частинами, інформації про нього та належне йому майно, майнові, правові та інші спеціальні статуси, а також про її зміну здійснюється адміністратором системи шляхом повідомлення в електронній формі протягом десяти робочих днів з дня настання такої події.
13. Надання користувачу доступу до системи здійснюється з використанням ідентифікаторів доступу, а також кваліфікованого електронного підпису, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання, що є сумісними з програмним забезпеченням системи.
14. Припинення доступу користувача до системи в разі припинення виконання ним своїх функцій (звільнення із займаної посади, переведення на іншу посаду, яка не передбачає виконання повноважень, пов’язаних з використанням системи, відпусткою по догляду за дитиною до досягнення нею трьох років) здійснюється адміністратором системи не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після отримання повідомлення від користувача.
Доступ до системи також припиняється адміністратором системи у разі виявлення фактів (ознак) компрометації особистого ключа чи ідентифікаторів доступу, в інших випадках, передбачених законодавством та умовами відповідного договору.
Надання (відновлення) користувачу доступу до системи, діяльність якого зупинена, здійснюється адміністратором системи після закінчення строку зупинення його діяльності не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від нього.
15. Документи, повідомлення, рішення, витяги, які формуються та отримуються користувачами під час функціонування системи та реєстрів, що є її складовими частинами, вважаються офіційними документами та/або відомостями, передбаченими Законами України “Про охорону прав на сорти рослин” та “Про насіння і садивний матеріал”.
16. База даних сортів, яка складається з Реєстру заявок, Реєстру сортів, Реєстру патентів, Реєстру представників (далі - база даних сортів), містить визначені Законом України “Про охорону прав на сорти рослин” відомості про сорти рослин, дії та статус за заявкою на сорт рослини та забезпечує технічні можливості для зберігання, надання доступу до наявної інформації та здійснення процедури державної реєстрації сорту та прав на сорт, набуття прав підтримувача за допомогою електронних сервісів.
17. Публічними реєстраторами бази даних сортів є посадові особи Мінагрополітики, які згідно з визначеними посадовими обов’язками забезпечують реалізацію державної політики у сфері охорони прав на сорти рослин, та Українського інституту експертизи сортів рослин.
18. Створювачами реєстрових даних бази даних сортів є фізичні та юридичні особи, які провадять діяльність у сфері охорони прав на сорти рослин (заявники або їх представники), посадові особи Мінагрополітики, які згідно з визначеними посадовими обов’язками забезпечують реалізацію державної політики у сфері охорони прав на сорти рослин, та Українського інституту експертизи сортів рослин.
19. Відомості, внесені до бази даних сортів, не пізніше 20 днів з дати їх внесення публікуються в офіційному виданні та оприлюднюються на веб-сайті Мінагрополітики.
20. Об’єктом Реєстру заявок є інформація про заявки на сорти рослин.
21. Інформаційними джерелами, які є підставою для внесення інформації про заявки на сорти рослин до Реєстру заявок, є:
відомості із заявок на сорти рослин та додані до них документи, визначені статтею 20 Закону України “Про охорону прав на сорти рослин” та Порядком складання, подання та розгляду заявки на сорт, затвердженим наказом Мінагрополітики від 31 серпня 2023 р. № 1609 (далі - Порядок подання заявки);
відомості про заявку на сорт рослин, передбачені частиною четвертою статті 34 Закону України “Про охорону прав на сорти рослин”;
документи, які формуються за результатами розгляду заявок на сорти рослин згідно із статтею 25 Закону України “Про охорону прав на сорти рослин” та Порядком подання заявки.
22. Реєстрові дані вносяться до Реєстру заявок фізичною та/або юридичною особою (заявником або його представником) із застосуванням кваліфікованого електронного підпису такої особи.
23. Якщо заявка на сорт рослин подана до Мінагрополітики в паперовій формі відповідно до вимог Порядку подання заявки, реєстрові дані вносяться до Реєстру заявок відповідно до інформації про заявку на сорт рослин.
24. Заявник має право відкликати заявку на сорт рослин у будь-який час до дати одержання ним рішення про державну реєстрацію сорту та/або прав на сорт, реєстрові дані про що вносяться до Реєстру заявок.
25. Заявник має право вносити зміни, виправлення та уточнення до матеріалів заявки на сорт рослин до прийняття рішення про державну реєстрацію сорту та/або прав на сорт або про відмову у державній реєстрації сорту та/або прав на сорт.
26. Об’єктом Реєстру сортів є інформація про сорти, придатні для поширення в Україні.
Інформаційними джерелами, які є підставою для внесення інформації до Реєстру сортів, є:
експертні висновки за заявкою на сорт рослин;
відомості щодо державної реєстрації майнових прав на поширення сорту, визначені частиною другою статті 34 Закону України “Про охорону прав на сорти рослин”;
документи, які формуються за результатами розгляду клопотань власника майнового права на поширення сорту або підтримувача сорту відповідно до статей 33, 34, 38, 42 і 501 Закону України “Про охорону прав на сорти рослин” та Порядку подання заявки.
У разі здійснення державної реєстрації сорту відповідно до частини третьої статті 12 Закону України “Про охорону прав на сорти рослин” до інформації, зазначеної в абзаці четвертому цього пункту, належить опис сорту, отриманий Мінагрополітики від компетентних органів будь-якої іншої договірної сторони Міжнародної конвенції з охорони нових сортів рослин. Відшкодування витрат на одержання такого опису та його переклад державною мовою забезпечує заявник за заявкою на сорт рослин.
27. Реєстрові дані вносяться посадовими особами Мінагрополітики на підставі прийнятих рішень щодо державної реєстрації сорту, набуття прав підтримувача, припинення та/або відновлення чинності майнового права на поширення сорту, права підтримувача сорту, зміни власника та підтримувача сорту з накладенням кваліфікованого електронного підпису таких осіб.
28. Інформація про об’єкт Реєстру сортів вноситься протягом двох робочих днів з дня прийняття рішення Мінагрополітики про державну реєстрацію сорту та/або отримання реєстрових даних заявки на сорт рослин від заявника та у випадках, передбачених Законом України “Про охорону прав на сорти рослин”.
29. Реєстрові дані, внесені до Реєстру сортів, можуть бути змінені за ініціативою заявника, володільця відповідних прав на сорт або Мінагрополітики.
30. Об’єктом Реєстру патентів є інформація про сорти, майнові права інтелектуальної власності на сорт, які засвідчено патентом на сорт, та відомості про такі сорти, що містяться в патентах.
Інформаційними джерелами, які є підставою для внесення реєстрових даних до Реєстру патентів, є:
експертні висновки за заявкою на сорт рослин;
відомості щодо державної реєстрації майнових прав інтелектуальної власності на сорти, визначені частиною третьою статті 34 Закону України “Про охорону прав на сорти рослин”;
документи, які формуються за результатами розгляду клопотань володільця патенту або його представника відповідно до статей 39 і 40 Закону України “Про охорону прав на сорти рослин” та Порядку подання заявки.
31. Реєстрові дані вносяться посадовими особами Мінагрополітики на підставі прийнятих рішень щодо державної реєстрації прав на сорт, припинення та/або відновлення чинності майнових права інтелектуальної власності на сорт, зміни володільця патенту з накладенням кваліфікованого електронного підпису таких осіб. Реєстрові дані до Реєстру патентів вносяться протягом двох робочих днів з дня прийняття рішення Мінагрополітики та/або отримання заявки на сорт рослин від заявника та у випадках, передбачених Законом України “Про охорону прав на сорти рослин”.
32. Реєстрові дані, внесені до Реєстру патентів, можуть бути змінені за ініціативою володільця патенту, його представника або Мінагрополітики.
33. Об’єктом Реєстру представників є інформація про осіб, які виступають від імені авторів сорту, селекціонерів, заявників, володільців патентів, власників майнового права на поширення сорту, підтримувачів сорту (далі - представники).
внесення до Реєстру представників інформації про представника протягом 20 днів від дати подання заяви на визнання прав на сорт;
присвоєння представнику реєстраційного номера (в порядку черговості);
внесення змін до записів Реєстру представників у разі зміни відомостей про представників;
виправлення технічних помилок у Реєстрі представників.
35. Реєстр представників містить такі реєстрові дані:
реєстраційний номер представника;
прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) представника;
відомості про адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання/перебування представника;
реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта представника (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті);
унікальний номер запису представника в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);
адресу для листування, номер телефону, адресу електронної пошти;
строк дії документа, що підтверджує повноваження представника, зокрема довіреності, виданої заявником;
дату актуалізації реєстрових даних;
прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи, найменування юридичної особи (автора сорту, селекціонера, володільця патенту, власника майнових прав на поширення сорту), від імені якої виступає представник.
36. Інформаційними джерелами, які є підставою для внесення реєстрових даних, передбачених пунктом 36 цього Порядку, до Реєстру представників є інформація, зазначена у заяві на визнання прав на сорт відповідно до Порядку подання заявки.
37. До реєстрових даних, зазначених у пункті 36 цього Порядку, які містить Реєстр представників, можуть вноситися зміни.
Внесення змін та виправлення технічних помилок у Реєстрі представників здійснює Мінагрополітики на підставі клопотання представника або у разі їх виявлення Мінагрополітики.
38. У разі зміни реєстрових даних, які містяться в Реєстрі представників, представник зобов’язаний протягом десяти робочих днів з дати настання таких змін подати оновлені дані до Мінагрополітики.
39. З метою актуалізації реєстрових даних, які містяться в Реєстрі представників, Мінагрополітики має право звернутися до представника за адресою, зазначеною в Реєстрі представників, з вимогою підтвердити реєстрові дані, які містяться в Реєстрі представників.
Представник повинен подати запитувану інформацію протягом 30 календарних днів з дня отримання відповідного запиту Мінагрополітики.
Інформація подається до Мінагрополітики в паперовій або електронній формі.
В електронній формі інформація подається на адресу електронної пошти Мінагрополітики (doc@minagro.gov.ua) з накладенням кваліфікованого електронного підпису представника.
40. Інформація про представника та/або зміни до реєстрових даних, які містяться в Реєстрі представників, вносяться посадовими особами Мінагрополітики, які є публічними реєстраторами, протягом 20 календарних днів з дня подання разом із заявкою документа, що підтверджує повноваження представника, зокрема довіреності, виданої заявником, та/або надходження до Мінагрополітики клопотання від представника.
41. Інформація про представників, зміни до реєстрових даних, які містяться в Реєстрі представників, інформація про виправлення в цьому реєстрі технічних помилок у Реєстрі представників публікуються в офіційному виданні Мінагрополітики.
42. Створювачами реєстрової інформації Реєстру суб’єктів є юридичні особи та фізичні особи - підприємці, які здійснюють виробництво насіння та/або садивного матеріалу для його реалізації відповідно до Закону України “Про насіння і садивний матеріал” або провадять один із таких видів професійної діяльності, як розмноження, виробництво, збереження та/або обробка, введення в обіг, імпорт садивного матеріалу.
Публічними реєстраторами Реєстру суб’єктів є посадові особи Мінагрополітики.
43. Об’єктом Реєстру суб’єктів є така інформація про суб’єктів насінництва та розсадництва:
найменування або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) суб’єкта насінництва та розсадництва, його місцезнаходження або місце проживання, код згідно з ЄДРПОУ або реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім випадків, коли фізична особа через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відмітку в паспорті);
найменування ботанічного таксона, сорту, який він виробляє, або одного з таких видів професійної діяльності, як розмноження, виробництво, збереження та/або обробка, введення в обіг, імпорт садивного матеріалу;
категорія (генерація) та кількість (обсяг) насіння, садивного матеріалу, включеного до виробничої програми або заяви постачальника;
номер і дата видачі документа, на підставі якого набуто право на використання сорту.
44. Інформаційними джерелами, які є підставою для внесення інформації до Реєстру суб’єктів, є заява, подана через електронний кабінет користувача системи (далі - електронний кабінет) юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, яка здійснює виробництво насіння та/або садивного матеріалу для його реалізації відповідно до Закону України “Про насіння і садивний матеріал” або провадить один із таких видів професійної діяльності, як розмноження, виробництво, збереження та/або обробка, введення в обіг, імпорт садивного матеріалу, з накладенням кваліфікованого електронного підпису, та рішення Мінагрополітики про включення таких осіб до Реєстру суб’єктів.
45. Для включення до Реєстру суб’єктів юридична особа або фізична особа - підприємець подає заяву, в якій зазначаються:
відомості про наявність у штатному розписі спеціаліста відповідної кваліфікації для організації насінництва та/або розсадництва або наявність у фізичної особи - підприємця відповідної кваліфікації для організації насінництва та/або розсадництва (виключно виробником);
відомості про наявність матеріально-технічної бази, необхідної для провадження господарської діяльності у сфері насінництва та/або розсадництва;
найменування ботанічного таксона, сорту, категорія (генерація) та кількість (обсяг) насіння, садивного матеріалу, включеного до виробничої програми;
номер та дата видачі документа, на підставі якого набуто право на використання сорту;
дані про особу, яка надала право на використання сорту (у разі використання сорту за правочином).
46. Юридична особа або фізична особа - підприємець, яка подає заяву, несе відповідальність за достовірність інформації, зазначеної в ній.
47. Підставами для відмови у включенні до Реєстру суб’єктів є:
невідповідність поданих документів вимогам Закону України “Про насіння і садивний матеріал”;
виявлення у поданих документах недостовірної інформації.
48. Рішення Мінагрополітики про включення юридичної особи або фізичної особи - підприємця до Реєстру суб’єктів або про відмову у включенні до Реєстру приймається Мінагрополітики протягом десяти календарних днів з дня надходження заяви.
Внесення відомостей до Реєстру суб’єктів здійснюється безоплатно.
49. Рішення про включення, відмову у включенні, виключення юридичної особи або фізичної особи - підприємця з Реєстру суб’єктів відображаються в системі.
У разі включення до Реєстру суб’єктів юридична особа або фізична особа - підприємець за допомогою програмних засобів системи має можливість безоплатно сформувати витяг, якому присвоюється реєстровий номер, за допомогою якого здійснюється ідентифікація суб’єкта насінництва та розсадництва в Реєстрі суб’єктів.
50. Якщо протягом десяти календарних днів з дня надходження заяви Мінагрополітики не прийме рішення про включення або вмотивовану відмову у включенні до Реєстру суб’єктів, юридична особа або фізична особа - підприємець має право на виробництво насіння, садивного матеріалу для їх реалізації без включення до Реєстру суб’єктів з останнього дня строку розгляду заяви.
51. У разі зміни інформації про ботанічний таксон, найменування сорту, категорію (генерацію) та кількість (обсяг) насіння, садивного матеріалу, включеного до виробничої програми, номер та дату видачі документа, на підставі якого набуто право на використання сорту, особу, яка надала право на використання сорту, суб’єкт насінництва та розсадництва зобов’язаний подати оновлені відомості до Мінагрополітики через систему.
52. Підставою для виключення суб’єкта насінництва та розсадництва з Реєстру суб’єктів є:
подання суб’єктом насінництва та розсадництва заяви про його виключення з Реєстру суб’єктів;
неподання суб’єктом насінництва та розсадництва оновлених відомостей про ботанічний таксон, найменування сорту, категорію (генерацію) та кількість (обсяг) насіння, садивного матеріалу, включеного до його виробничої програми, номер та дату видачі документа, на підставі якого набуто право на використання сорту;
систематичне грубе порушення законодавства у сфері насінництва та розсадництва;
припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.
53. Рішення про виключення суб’єкта насінництва та розсадництва з Реєстру приймається Мінагрополітики.
54. Створювачами реєстрової інформації Реєстру аудиторів є аудитори із сертифікації (агрономи-інспектори).
Публічними реєстраторами Реєстру аудиторів є посадові особи Мінагрополітики.
55. Об’єктом Реєстру аудиторів є інформація про аудитора із сертифікації (агронома-інспектора).
Реєстр аудиторів містить такі реєстрові дані:
прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) аудитора із сертифікації (агронома-інспектора), унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі;
номер та дату видачі свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора);
вид робіт, які аудитор із сертифікації (агроном-інспектор) має право виконувати;
номер та дата видачі свідоцтва про підвищення кваліфікації (за наявності);
дату скасування чи тимчасового зупинення дії свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора);
найменування посади аудитора із сертифікації (агронома-інспектора), якщо аудитор провадить діяльність як посадова особа Мінагрополітики, чи найменування державного підприємства, установи, організації, що належить до сфери управління Мінагрополітики.
56. Інформаційними джерелами, які є підставою для внесення інформації до Реєстру аудиторів, є подана до Мінагрополітики заява кандидата про допуск до складення кваліфікаційного іспиту та отримане ним свідоцтво аудитора із сертифікації (агронома-інспектора).
57. У разі зміни відомостей, які містяться в Реєстрі аудиторів, аудитор із сертифікації (агроном-інспектор) зобов’язаний протягом десяти робочих днів з дати настання таких змін подати оновлені відомості до Мінагрополітики через систему.
Підставою для відмови у внесенні змін до відомостей, які містяться в Реєстрі аудиторів, є:
виявлення у поданій заяві недостовірної інформації;
скасування дії свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора).
Мінагрополітики протягом п’яти робочих днів з дня надходження повідомлення від аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) вносить зміни до Реєстру аудиторів та інформує такого аудитора через систему.
У разі відмови у внесенні змін до відомостей, які містяться в Реєстрі аудиторів, аудитор із сертифікації (агроном-інспектор) може повторно подати Мінагрополітики через систему відомості після усунення причин, що стали підставою для відмови.
58. Підставою для виключення аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) з Реєстру аудиторів є прийняття Мінагрополітики рішення про скасування свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) відповідно до частини десятої статті 182 Закону України “Про насіння і садивний матеріал”.
Рішення про виключення аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) з Реєстру аудиторів приймається Мінагрополітики не пізніше наступного робочого дня після прийняття рішення про скасування свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора).
Виключення аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) з Реєстру аудиторів здійснюється протягом трьох робочих днів після прийняття відповідного рішення.
Рішення Мінагрополітики про виключення з Реєстру аудиторів відображається у системі.
Реєстр органів з оцінки відповідності
59. Ведення Реєстру органів з оцінки відповідності здійснюється з використанням програмного забезпечення системи, що забезпечує його сумісність і взаємодію з іншими інформаційними системами та мережами, що становлять інформаційний ресурс держави.
Створювачами реєстрової інформації Реєстру органів з оцінки відповідності є органи з оцінки відповідності.
60. Об’єктом Реєстру органів з оцінки відповідності є інформація про підприємства, установи, організації чи їх підрозділи, акредитовані та уповноважені на провадження діяльності з оцінки відповідності у сфері насінництва та розсадництва.
Реєстр органів з оцінки відповідності містить такі реєстрові дані:
ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ, повне та скорочене (за наявності) найменування юридичної особи;
адресу для листування, номер телефону, адресу електронної пошти;
інформацію про матеріально-технічну базу, зокрема наявність лабораторій;
кількість кваліфікованого персоналу, який працює на постійній основі;
номер та дату прийняття рішення національного органу з акредитації про видачу, тимчасове зупинення дії, поновлення дії та скасування атестата про акредитацію;
номер та дату прийняття рішення Мінагрополітики про уповноваження підприємства, установи, організації чи їх підрозділу, акредитованого національним органом з акредитації, на провадження діяльності з оцінки відповідності у сфері насінництва та розсадництва, тимчасове зупинення дії, скасування зазначеного рішення;
види робіт, на виконання яких орган з оцінки відповідності уповноважено Мінагрополітики.
61. Підставою для включення до Реєстру органів з оцінки відповідності відомостей про орган з оцінки відповідності є рішення Мінагрополітики про уповноваження підприємства, установи, організації чи їх підрозділу, акредитованого національним органом з акредитації, на провадження діяльності з оцінки відповідності у сфері насінництва та розсадництва.
62. Відомості про орган з оцінки відповідності вносяться до Реєстру органів з оцінки відповідності не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття Мінагрополітики рішення про уповноваження підприємства, установи, організації чи їх підрозділу, акредитованого національним органом з акредитації на провадження діяльності з оцінки відповідності у сфері насінництва та розсадництва.
63. Інформаційними джерелами, які є підставою для внесення інформації до Реєстру органів з оцінки відповідності, є подана до Мінагрополітики засобами системи підприємством, установою, організацією заява про уповноваження на провадження діяльності з оцінки відповідності у сфері насінництва та розсадництва.
64. У разі зміни реєстрових даних, які містяться в Реєстрі органів з оцінки відповідності, орган з оцінки відповідності зобов’язаний протягом одного робочого дня з дня настання таких змін подати Мінагрополітики оновлені відомості через систему.
Підставою для відмови у внесенні змін до реєстрових даних, які містяться в Реєстрі органів з оцінки відповідності, є виявлення у поданих відомостях недостовірної інформації.
Мінагрополітики протягом п’яти робочих днів з дня надходження відомостей від органу з оцінки відповідності вносить зміни до Реєстру органів з оцінки відповідності та інформує такий орган через систему.
У разі відмови у внесенні змін до реєстрових даних, які містяться в Реєстрі органів з оцінки відповідності, орган з оцінки відповідності може повторно подати Мінагрополітики через систему відомості після усунення причин, що стали підставою для відмови.
65. Підставою для виключення органу з оцінки відповідності з Реєстру органів з оцінки відповідності є скасування атестата про акредитацію або рішення про уповноваження органу з оцінки відповідності.
66. Виключення органу з оцінки відповідності з Реєстру органів з оцінки відповідності здійснюється Мінагрополітики не пізніше наступного робочого дня після скасування атестата про акредитацію або рішення про уповноваження органу з оцінки відповідності.
Рішення Мінагрополітики про виключення органу з оцінки відповідності з Реєстру органів з оцінки відповідності відображається у системі.
67. Орган з оцінки відповідності, виключений з Реєстру, не має права на провадження діяльності з оцінки відповідності у сфері насінництва та розсадництва.
68. У разі виявлення технічних помилок у Реєстрі органів з оцінки відповідності Мінагрополітики протягом одного робочого дня виправляє їх.
Інформація про виправлення технічних помилок у Реєстрі органів з оцінки відповідності відображається у системі.
69. Ведення Реєстру сертифікатів здійснюється з використанням програмного забезпечення системи, що забезпечує його сумісність і взаємодію з іншими інформаційними системами та мережами, що становлять інформаційний ресурс держави.
Створювачами реєстрових даних Реєстру сертифікатів є органи з оцінки відповідності.
70. Об’єктом Реєстру сертифікатів є інформація про видані сертифікати на насіння та/або садивний матеріал.
Реєстр сертифікатів містить такі реєстрові дані:
номер, дату видачі та строк дії сертифіката на насіння та/або садивний матеріал, виданого органом з оцінки відповідності (суб’єктом видачі сертифіката);
найменування або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) суб’єкта насінництва та розсадництва, якому видано сертифікат, код згідно з ЄДРПОУ;
найменування ботанічного таксона, сорту, категорію (генерацію), номер та масу партії, номери етикеток;
інформацію про скасування сертифіката на насіння та/або садивний матеріал.
Відомості про сертифікат на насіння та/або садивний матеріал вносяться до Реєстру сертифікатів органом з оцінки відповідності (суб’єктом видачі сертифіката) за умови успішної автентифікації не пізніше наступного робочого дня з дня його видачі.
Внесення до Реєстру сертифікатів інформації про скасування сертифіката на насіння та/або садивний матеріал здійснюється Мінагрополітики не пізніше наступного робочого дня з дня його скасування.
У разі виявлення у Реєстрі сертифікатів технічної помилки орган з оцінки відповідності (суб’єкт видачі сертифіката) протягом одного робочого дня виправляє її.
Інформація про виправлення технічної помилки у Реєстрі сертифікатів відображається у системі.
ЗМІНИ,
що вносяться до Порядку видачі, скасування, тимчасового зупинення дії свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора)
Порядок видачі, скасування, тимчасового зупинення дії свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1031 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 4, ст. 136; 2019 р., № 90, ст. 3000; 2021 р., № 42, ст. 2542), викласти в такій редакції:
“ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК
видачі, скасування, тимчасового зупинення дії свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора)
1. Цей Порядок визначає процедуру видачі, скасування, тимчасового зупинення дії свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора).
2. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
кандидат - фізична особа, яка має намір скласти кваліфікаційний іспит та отримати статус аудитора із сертифікації (агронома-інспектора);
кваліфікаційний іспит - іспит, який проводиться для перевірки та підтвердження наявності у кандидата необхідного рівня теоретичних і практичних знань та умінь у сфері насінництва та розсадництва;
свідоцтво аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) - документ, який визначає кваліфікаційну придатність аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) для проведення визначених у ньому видів робіт із сертифікації насіння і садивного матеріалу;
систематичне грубе порушення аудитором із сертифікації (агрономом-інспектором) - порушення законодавства у сфері насінництва та розсадництва під час проведення робіт із сертифікації насіння і садивного матеріалу, за результатами якого неможливо здійснити заходи щодо його усунення та яке вчинено два і більше разів протягом одного календарного року;
витяг - документ в електронній формі, що формується за допомогою програмних засобів електронної системи реєстрів у галузі рослинництва “е-рослинництво” (далі - система), який містить інформацію про аудитора із сертифікації (агронома-інспектора), за критеріями пошуку, зазначеними у запиті на його формування, та підтверджує реєстрацію такого аудитора в Реєстрі аудиторів із сертифікації (агрономів-інспекторів) (далі - Реєстр).
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про насіння і садивний матеріал”, “Про захист персональних даних”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”, “Про публічні електронні реєстри”, “Про адміністративну процедуру”, “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги”.
3. Для отримання свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) кандидат повинен:
мати повну вищу агрономічну освіту та стаж роботи за спеціальністю не менше одного року;
пройти атестацію шляхом складення кваліфікаційного іспиту, порядок підготовки та проведення якого затверджується Мінагрополітики.
4. Для допуску до складення кваліфікаційного іспиту кандидат подає до Мінагрополітики заяву, яка формується електронними засобами системи, після проходження кандидатом ідентифікації та автентифікації з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, та/або інших засобів ідентифікації, які дають змогу встановлювати особу, в якій, крім відомостей про кандидата, зазначається інформація про повну вищу агрономічну освіту та стаж роботи за спеціальністю.
До заяви додаються копія документа про вищу освіту та документ, що підтверджує стаж роботи.
Зазначена заява повинна відповідати вимогам Закону України “Про електронні документи та електронний документообіг”.
5. Заява про допуск до складення кваліфікаційного іспиту реєструється Мінагрополітики в день її надходження відповідно до вимог статті 42 Закону України “Про адміністративну процедуру”.
У разі невідповідності заяви або надання в ній інформації не в повному обсязі посадова особа Мінагрополітики приймає рішення про залишення заяви без руху відповідно до статті 43 Закону України “Про адміністративну процедуру”.
Кандидат відповідає за достовірність інформації, зазначеної в заяві.
Адміністративне провадження у справі щодо допуску до складення кваліфікаційного іспиту розпочинається з дня подання відповідної заяви Мінагрополітики та здійснюється відповідно до Закону України “Про насіння і садивний матеріал” з урахуванням особливостей Закону України “Про адміністративну процедуру”.
6. Підставами для відмови у допуску до складення кваліфікаційного іспиту є:
виявлення у поданій заяві та документах, що до неї додаються, недостовірної інформації;
відсутність у кандидата повної вищої агрономічної освіти;
наявність у кандидата стажу роботи за спеціальністю менше одного року;
набрання чинності рішенням суду про визнання кандидата особою з обмеженою дієздатністю або недієздатною особою;
кандидат уже є аудитором із сертифікації (агрономом-інспектором), дія свідоцтва якого тимчасово зупинена;
кандидат раніше не склав кваліфікаційний іспит та станом на день прийняття Мінагрополітики рішення про допуск або відмову у допуску до складення кваліфікаційного іспиту минуло менше двох місяців з дня складення таким кандидатом зазначеного іспиту;
кандидат раніше був аудитором із сертифікації (агрономом-інспектором) та з дня прийняття рішення про позбавлення його права провадити діяльність у сфері насінництва та розсадництва відповідно до частини третьої статті 28 Закону України “Про насіння і садивний матеріал” минуло менше п’яти років.
7. Рішення про допуск або відмову у допуску кандидата до складення кваліфікаційного іспиту приймається Мінагрополітики протягом десяти робочих днів з дня надходження заяви, яке відображається у системі.
Разом з інформацію про допуск кандидата до складення кваліфікаційного іспиту уповноважена особа Мінагрополітики інформує кандидата через засоби системи про дату та час його проведення.
8. Кваліфікаційний іспит проводиться у формі тестування на платформі Реєстру, доступ до якого кандидат отримує після автентифікації та ідентифікації з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації.
Тестові завдання генеруються системою автоматично.
Кожен тест містить тестові завдання, спрямовані на:
перевірку теоретичних та практичних знань загальних вимог законодавства у сфері насінництва та розсадництва;
перевірку теоретичних та практичних знань та умінь стосовно робіт з визначення сортових якостей насіння і садивного матеріалу;
перевірку теоретичних та практичних знань та умінь стосовно робіт з проведення відбору проб насіння і садивного матеріалу.
Після закінчення часу, відведеного для складення кваліфікаційного іспиту, система відображає його результат.
Кандидати, які набрали суму балів, що становить 60 і більше відсотків максимальної суми балів, яку може бути виставлено під час надання відповідей, вважаються такими, що успішно склали кваліфікаційний іспит.
Кандидати, які набрали менше 60 відсотків максимальної суми балів, вважаються такими, що не склали кваліфікаційний іспит.
Кандидат, який успішно склав кваліфікаційний іспит, отримує статус аудитора із сертифікації (агронома-інспектора), відомості про якого вносяться до Реєстру.
Особа, яка не склала кваліфікаційний іспит, допускається до його повторного складення не раніше ніж через два місяці.
9. Свідоцтво аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) є безстроковим та видається безоплатно.
За допомогою програмних засобів системи кандидат має можливість безоплатно сформувати витяг, якому присвоюється реєстровий номер, за допомогою якого здійснюється ідентифікація в Реєстрі, в якому зазначається вид робіт, які аудитор із сертифікації (агроном-інспектор) має право проводити.
10. Аудитори із сертифікації (агрономи-інспектори) зобов’язані не менше одного разу на чотири роки складати повторний кваліфікаційний іспит.
Невиконання вимоги щодо складення повторного кваліфікаційного іспиту у встановлений строк є підставою для тимчасового зупинення дії свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) за рішенням Мінагрополітики до моменту складення повторного кваліфікаційного іспиту.
Рішення про поновлення дії свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора), яку тимчасово зупинено, приймається Мінагрополітики протягом п’яти днів з дня складення повторного кваліфікаційного іспиту.
11. Аудитор із сертифікації (агроном-інспектор) має право проводити роботи із сертифікації виключно:
за наявності свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора);
за видами культур та видом робіт, що зазначені у свідоцтві аудитора із сертифікації (агронома-інспектора).
12. Підставою для прийняття Мінагрополітики рішення про скасування свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) є:
звернення аудитора із сертифікації (агронома-інспектора);
рішення суду, зокрема щодо обмеження дієздатності особи, яка є аудитором із сертифікації (агрономом-інспектором), визнання її недієздатною, безвісно відсутньою;
надання завідомо неправдивих відомостей, що призвели до прийняття рішення про видачу свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора);
встановлення Держпродспоживслужбою факту систематичного грубого порушення аудитором із сертифікації (агрономом-інспектором);
смерть особи, яка є аудитором із сертифікації (агрономом-інспектором).
13. Рішення про скасування свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) приймається Мінагрополітики протягом десяти календарних днів з дати отримання Мінагрополітики документа, що підтверджує настання обставин, зазначених в абзацах другому - п’ятому пункту 12 цього Порядку.
У разі встановлення факту систематичного грубого порушення аудитором із сертифікації (агрономом-інспектором) Держпродспоживслужба звертається до Мінагрополітики з письмовим умотивованим клопотанням щодо розгляду питання про скасування свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора).
14. Копія рішення про скасування свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) надсилається відповідному аудитору із сертифікації (агроному-інспектору) не пізніше наступного робочого дня після його прийняття через засоби системи, крім випадку, зазначеного в абзаці шостому пункту 12 цього Порядку.
15. У разі прийняття рішення про скасування свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) з підстав, передбачених абзацами четвертим та п’ятим пункту 12 цього Порядку, особа може подати заяву про допуск до складення кваліфікаційного іспиту аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) не раніше ніж через п’ять років після прийняття Мінагрополітики рішення про скасування свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора).
16. Рішення про скасування свідоцтва аудитора із сертифікації (агронома-інспектора) може бути оскаржене аудитором із сертифікації (агрономом-інспектором) у порядку адміністративного оскарження відповідно до Закону України “Про адміністративну процедуру” або у судовому порядку.”.
ПЕРЕЛІК
постанов Кабінету Міністрів України, що втратили чинність
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 р. № 881 “Про затвердження Порядку ведення Реєстру аудиторів із сертифікації (агрономів-інспекторів)” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 97, ст. 3159).
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 р. № 882 “Про затвердження Порядку ведення Державного реєстру суб’єктів насінництва та розсадництва” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 97, ст. 3160).
3. Постанова Кабінету Міністрів України від 7 грудня 2016 р. № 916 “Про затвердження Порядку ведення Реєстру органів з оцінки відповідності” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 99, ст. 3226).
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 р. № 979 “Про затвердження Порядку ведення Реєстру сертифікатів на насіння та/або садивний матеріал” (Офіційний вісник України, 2017 р., № 1, ст. 14).
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 755 “Про затвердження Порядку ведення реєстру патентів на сорти рослин” (Офіційний вісник України, 2018 р., № 76, ст. 2534).
6. Постанова Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 757 “Про затвердження Порядку ведення реєстру заявок на сорти рослин” (Офіційний вісник України, 2018 р., № 76, ст. 2536).
7. Постанова Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2018 р. № 774 “Про затвердження Порядку ведення Державного реєстру сортів рослин, придатних для поширення в Україні” (Офіційний вісник України, 2018 р., № 78, ст. 2597).
8. Пункти 168, 169, 171, 172, 200, 202 і 203 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 6 листопада 2019 р. № 916 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 90, ст. 3000).
9. Пункти 27-30, 34, 36 і 37 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 19 травня 2021 р. № 489 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 42, ст. 2542).