Про затвердження Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення
Відповідно до пункту 18 частини другої статті 22 Закону України «Про зайнятість населення», пунктів 9, 10 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 року № 280, правління Пенсійного фонду України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Порядок розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, що додається.
2. Департаменту з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації (Бондаренко О.) разом з Юридичним департаментом (Рябцева Т.) подати цю постанову на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Ця постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування.
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК
розслідування страхових випадків та обгрунтованості виплати матеріального забезпечення
1. Цей Порядок визначає механізм розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення на випадок безробіття зареєстрованим безробітним (далі - розслідування).
2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
території, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окуповані Російською Федерацією,- території, для яких не визначено дати завершення бойових дій (дати припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації Російською Федерацією, визначені Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженим наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за № 1668/39004;
термін «роботодавець» - у значенні, наведеному в Законі України «Про організації роботодавців, їх об’єднання, права і гарантії їх діяльності»;
терміни «страховий випадок» та «допомога по безробіттю» - у значеннях, наведених у Законі України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття»;
термін «інформаційно-аналітична платформа електронної верифікації та моніторингу» - у значенні, наведеному в Законі України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат»;
терміни «зареєстрований безробітний» та «зайнятість» - у значеннях, наведених у Законі України «Про зайнятість населення»;
терміни «реєстр страхувальників Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування», «реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування», «застрахована особа» та «страхувальник» - у значеннях, наведених у Законі України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»;
терміни «регіональний центр зайнятості» та «філія» - у значеннях, наведених у Положенні про Державну службу зайнятості, затвердженому наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 16 грудня 2020 року № 2663, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 28 грудня 2020 року за № 1305/35588.
3. Розслідування проводиться філіями регіональних центрів зайнятості, а також міськими, районними та міськрайонними центрами зайнятості (до їх припинення) (далі - центри зайнятості) за період перебування особи у статусі зареєстрованого безробітного.
4. Розслідування проводиться під час подання особою заяви про надання (поновлення) статусу зареєстрованого безробітного, перебування особи у статусі зареєстрованого безробітного та/або після припинення реєстрації особи як безробітного, у разі надходження від державних органів, підприємств, установ, організацій або громадян інформації, яка впливає на умови реєстрації особи як безробітного та/або перебування особи у статусі зареєстрованого безробітного, призначення та виплати матеріального забезпечення на випадок безробіття, та/або якщо така інформація розміщена в медіа.
5. Розслідування здійснюється шляхом:
1) звіряння відомостей, поданих особою під час реєстрації або перереєстрації як безробітного та протягом перебування особи у статусі зареєстрованого безробітного, на підставі яких надається (поновлюється) статус зареєстрованого безробітного (особа перебуває у статусі зареєстрованого безробітного), та/або даних, зазначених у документах страхувальника, що вносяться до Єдиної інформаційно-аналітичної системи державної служби зайнятості та впливають на умови отримання (поновлення) статусу зареєстрованого безробітного, перебування у статусі зареєстрованого безробітного, призначення та виплати матеріального забезпечення на випадок безробіття, з реєстром страхувальників та реєстром застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, а також здійснення інформаційного обміну з Міністерством фінансів України щодо встановлення відповідності таких відомостей та/або даних, що впливають на визначення права особи на призначення та виплату їй матеріального забезпечення на випадок безробіття, даним, що обробляються стосовно такої особи в інформаційно-аналітичній платформі електронної верифікації та моніторингу відповідно до Закону України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат»;
2) інформаційного обміну з Адміністрацією Державної прикордонної служби України щодо знаходження за межами України осіб, які перебувають у статусі зареєстрованого безробітного або бажають отримати статус зареєстрованого безробітного;
3) проведення виїзних планових та позапланових перевірок страхувальників (у разі потреби).
6. Державна служба зайнятості під час проведення центрами зайнятості розслідування шляхом звіряння відомостей та/або даних, визначених у підпункті 1 пункту 5 цього Порядку, взаємодіє з Державною податковою службою України, Пенсійним фондом України, Міністерством юстиції України шляхом обміну відповідною інформацією.
Інформаційний обмін з Міністерством фінансів України, визначений у підпункті 1 пункту 5 цього Порядку, здійснюється на підставі договорів про інформаційну взаємодію, укладених між Державним центром зайнятості та Міністерством фінансів України відповідно до Закону України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат».
7. Обмін інформацією здійснюється між Державним центром зайнятості, Державною податковою службою України, Пенсійним фондом України, Міністерством юстиції України та Адміністрацією Державної прикордонної служби України у визначеному ними порядку щодо відомостей:
з Державною податковою службою України - про перебування на обліку як страхувальників роботодавців, фізичних осіб - підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, за даними реєстру страхувальників Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування;
з Пенсійним фондом України - про періоди зайнятості та підстави звільнення особи з останнього місця роботи (служби) (за даними періоду, що передує місяцю реєстрації особи як безробітного), періоди зайнятості особи під час перебування її у статусі зареєстрованого безробітного; ознаку наявності в особи (зареєстрованого безробітного) доходів від зайнятості, виконання робіт за трудовим договором (контрактом), у тому числі за сумісництвом, виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами та на інших умовах, передбачених законодавством; державні виплати (допомога, компенсація, надбавка, яку (які) отримує відповідно до законодавства особа (зареєстрований безробітний) на догляд за дитиною з інвалідністю, особою з інвалідністю I групи або за особою похилого віку, яка за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досягла 80-річного віку (у разі фактичного здійснення догляду за такою особою (такими особами)); нарахування сум єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) за патронатних вихователів, батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу, прийомних батьків, якщо особа (зареєстрований безробітний) є патронатним вихователем, та/або одним із батьків-вихователів дитячого будинку сімейного типу, та/або одним із прийомних батьків та отримує грошове забезпечення відповідно до законодавства); виплати, що здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України; допомогу по частковому безробіттю, виплата якої здійснюється за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (за наявності), або виплати, що здійснювалися до 31 грудня 2022 року за рахунок коштів Фонду соціального страхування України (за наявності); підтвердження факту сплати за застраховану особу (застрахованою особою) єдиного внеску за даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування;
з Адміністрацією Державної прикордонної служби України - про перетин особою державного кордону України за даними інтегрованої міжвідомчої інформаційно-комунікаційної системи щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон;
з Міністерством юстиції України - про державну реєстрацію особи (зареєстрованого безробітного) як фізичної особи - підприємця за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
8. Під час обміну інформацією суб’єкти інформаційної взаємодії дотримуються вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах», упроваджують організаційно-технічні заходи, які забезпечують захист інформації, що передається, з урахуванням ступеня обмеження доступу до неї та відповідно до законодавства у сфері захисту інформації.
Для захисту інформації застосовуються засоби технічного захисту інформації, які мають позитивний експертний висновок за результатами державної експертизи у сфері технічного захисту інформації, та засоби криптографічного захисту інформації, які мають позитивний експертний висновок за результатами державної експертизи у сфері криптографічного захисту інформації.
9. Електронна інформаційна взаємодія здійснюється з використанням інформаційних систем суб’єктів електронної взаємодії засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів «Трембіта» з дотриманням Законів України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», «Про захист персональних даних», «Про публічні електронні реєстри», «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах» та інших нормативно-правових актів.
У разі відсутності технічної можливості передання даних з використанням системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів «Трембіта» електронна інформаційна взаємодія може здійснюватися з використанням інших інформаційно-комунікаційних систем із застосуванням у них відповідних комплексних систем захисту інформації з підтвердженою відповідністю за результатами державної експертизи в порядку, установленому законодавством.
Обсяг та структура даних, якими обмінюються суб’єкти інформаційних відносин через програмні інтерфейси електронних інформаційних ресурсів (сервіси), визначаються договорами про інформаційну взаємодію, укладеними відповідно до Порядку електронної (технічної та інформаційної) взаємодії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 вересня 2016 року № 606 «Деякі питання електронної взаємодії електронних інформаційних ресурсів».
10. Якщо під час проведення розслідування шляхом звіряння та/або здійснення інформаційного обміну з Міністерством фінансів України, визначених підпунктом 1 пункту 5 цього Порядку, виявлено невідповідність відомостей та/або даних щодо особи, стосовно якої проводиться розслідування, центр зайнятості здійснює перевірку у страхувальника щодо виявленої невідповідності шляхом використання засобів комунікації, у тому числі електронних, або виїзної перевірки (планової чи позапланової).
Перевірка, визначена абзацом першим цього пункту, не здійснюється у разі визнання особою, стосовно якої проводиться розслідування, виявленої невідповідності, що впливає на умови надання (поновлення) особі статусу зареєстрованого безробітного, перебування особи у статусі зареєстрованого безробітного, призначення та виплати такій особі матеріального забезпечення на випадок безробіття. У такому разі керівник центру зайнятості приймає рішення щодо проведення розслідування з урахуванням даних, що надійшли шляхом обміну інформацією.
Рішення про проведення розслідування шляхом виїзної планової або позапланової перевірки приймає керівник центру зайнятості.
11. За результатами проведення розслідування в разі виявлення невідповідності, що впливає на умови надання (поновлення) особі статусу зареєстрованого безробітного, перебування особи у статусі зареєстрованого безробітного, призначення та виплати такій особі матеріального забезпечення на випадок безробіття, складається акт розслідування страхових випадків та обґрунтованості призначення і виплати матеріального забезпечення на випадок безробіття згідно з додатком до цього Порядку (далі - акт розслідування), який підписують посадові особи центру зайнятості, які проводили таке розслідування, а також посадові особи страхувальника (у разі проведення виїзної перевірки у страхувальника).
До акта розслідування додаються матеріали розслідування.
Особа, стосовно якої проводилося розслідування, ознайомлюється з актом розслідування та підписує його.
У разі відмови посадових осіб страхувальника (у разі проведення виїзної перевірки у страхувальника) та/або особи, стосовно якої проводилося розслідування, підписати акт розслідування, в акті розслідування робиться відповідна відмітка.
У разі відмови посадових осіб страхувальника (у разі здійснення розслідування шляхом проведення перевірки у страхувальника) та/або особи, стосовно якої проводилося розслідування, надати пояснення щодо виявленої невідповідності в акті розслідування робиться відповідна відмітка.
У разі визнання особою, стосовно якої проводилося розслідування, виявленої невідповідності, в акті розслідування робиться відповідна відмітка.
Якщо посадові особи страхувальника (у разі проведення виїзної перевірки у страхувальника) та/або особа, стосовно якої проводилося розслідування, не погоджуються з актом розслідування, вони підписують акт розслідування із зауваженнями, які є невід’ємною частиною акта розслідування.
У разі неможливості здійснити розслідування шляхом проведення перевірки у страхувальника з причин, визначених абзацом першим пункту 12 цього Порядку, в акті розслідування зазначається причина, з якої неможливо здійснити таке розслідування.
До Єдиної інформаційно-аналітичної системи державної служби зайнятості вноситься інформація про результати проведення розслідування із зазначенням інформації про наявність/відсутність невідповідності.
12. У разі неможливості здійснити розслідування шляхом проведення перевірки у страхувальника щодо виявленої невідповідності з причин його перебування на територіях, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, або його відсутності за місцезнаходженням юридичної особи / місцем проживання (перебування) фізичної особи - підприємця, а також за місцем провадження його господарської діяльності керівник центру зайнятості приймає рішення щодо проведення розслідування з урахуванням даних, що надійшли шляхом обміну інформацією.
У разі зміни обставин, що впливають на умови проведення розслідування (наприклад, страхувальник вийшов на зв’язок, повернувся до України, перереєструвався на території України (крім територій, визначених абзацом першим цього пункту)), здійснення розслідування шляхом проведення перевірки може бути поновлено в межах двох років з дня складення акта розслідування, у якому відповідно до абзацу восьмого пункту 11 цього Порядку зазначено причину, з якої неможливо було здійснити розслідування шляхом проведення перевірки у страхувальника.
За результатами проведення розслідування рішення приймаються відповідно до законодавства про зайнятість населення та загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття.
13. За результатами проведення розслідування шляхом інформаційного обміну з Адміністрацією Державної прикордонної служби України щодо знаходження за межами України осіб, які перебувають у статусі зареєстрованого безробітного або бажають отримати статус зареєстрованого безробітного, акт розслідування складається, якщо отримана інформація впливає на умови перебування особи, стосовно якої проводиться розслідування, у статусі зареєстрованого безробітного, призначення та виплати такій особі матеріального забезпечення на випадок безробіття.
Інформація про перетин державного кордону України особами, які перебувають у статусі зареєстрованого безробітного або бажають отримати статус зареєстрованого безробітного, отримана за результатами проведення розслідування, вноситься до Єдиної інформаційно-аналітичної системи державної служби зайнятості та додатків до персональної картки, форми яких затверджені наказом Міністерства економіки України від 28 серпня 2023 року № 12384 «Про затвердження форм персональної картки та додатків до неї і направлення на працевлаштування», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 04 вересня 2023 року за № 1545/40601.
14. У разі виявлення під час проведення розслідування невідповідності, що впливає на умови надання (поновлення) особі статусу зареєстрованого безробітного, перебування особи у статусі зареєстрованого безробітного, призначення та виплати зареєстрованому безробітному матеріального забезпечення на випадок безробіття, керівник центру зайнятості приймає рішення щодо особи, стосовно якої проводилося розслідування, відповідно до пункту 15 цього Порядку з урахуванням відомостей, унесених до акта розслідування.
15. За результатами проведення розслідування керівник центру зайнятості приймає рішення щодо припинення реєстрації особи як безробітного і виплати допомоги по безробіттю та/або щодо стягнення суми виплаченого матеріального забезпечення на випадок безробіття та вартості наданих соціальних послуг з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати такій особі матеріального забезпечення на випадок безробіття та надання соціальних послуг, у разі наявності однієї з таких підстав:
1) установлення одного з таких фактів:
належності особи до категорії зайнятого населення під час перебування особи у статусі зареєстрованого безробітного;
поновлення особи на роботі за рішенням суду, що набрало законної сили;
подання особою недостовірних відомостей та документів, на підставі яких було прийнято рішення про надання їй статусу зареєстрованого безробітного, призначення (виплату) матеріального забезпечення на випадок безробіття та надання соціальних послуг;
виконання зареєстрованим безробітним оплачуваної роботи (надання послуг), крім виконання оплачуваних робіт під час проходження зареєстрованим безробітним виробничого навчання та виробничої практики на підприємстві, в установі, організації, індивідуального навчання на робочому місці (на виробництві) або стажування, участі у громадських роботах або інших роботах тимчасового характеру, суспільно корисних роботах під час воєнного стану, виконання оплачуваної роботи, пов’язаної з організацією підготування та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, виконання обов’язків присяжного в суді;
неповідомлення в період реєстрації зареєстрованим безробітним центру зайнятості про виїзд за межі України та/або перебування зареєстрованого безробітного за межами державного кордону України понад установлений законодавством строк;
вступу зареєстрованого безробітного на навчання за денною, дуальною формами здобуття освіти (крім професійного навчання зареєстрованих безробітних за направленням центру зайнятості);
досягнення зареєстрованим безробітним пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», або призначення такій особі пенсії на пільгових умовах або за вислугу років;
2) з інших підстав, визначених законодавством про зайнятість населення та загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття.
Стягнення суми виплаченого матеріального забезпечення на випадок безробіття та вартості наданих соціальних послуг здійснюється відповідно до законодавства про зайнятість населення та загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття.
Якщо за результатами розслідування встановлено, що центр зайнятості призначив матеріальне забезпечення на випадок безробіття на підставі відомостей (даних), що призвели до заниження (завищення) його розміру, керівник центру зайнятості після отримання уточнених даних страхувальника приймає рішення про перерахунок допомоги по безробіттю з дня її призначення відповідно до законодавства.
Суми переплат, які встановлені за результатами розслідування, що виникли з вини страхувальника, відшкодовуються в повному обсязі таким страхувальником відповідно до вимог законодавства про зайнятість населення та загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття.
Рішення, зазначені в цьому пункті, приймаються не пізніше ніж наступного дня після дня складання акта розслідування.
16. Центр зайнятості протягом трьох робочих днів після прийняття рішення щодо повернення коштів надсилає рекомендованим листом відповідному адресату (особі або страхувальнику) повідомлення про необхідність протягом 30 календарних днів з дня отримання повідомлення повернути (відшкодувати) неправомірно отримані (виплачені) кошти та/або вартість отриманих соціальних послуг.
У разі неможливості вручення повідомлення про необхідність повернення (відшкодування) коштів з підстав, передбачених Правилами надання послуг поштового зв’язку, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 05 березня 2009 року № 270 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2023 року № 1071), відмови особи або страхувальника повернути (відшкодувати) кошти добровільно, а також у разі неповернення (відшкодування) їх у встановлений строк стягнення таких коштів здійснюється в судовому порядку відповідно до законодавства.
17. Рішення центру зайнятості може бути оскаржено до регіонального центру зайнятості, Державного центру зайнятості або в судовому порядку.
Начальник |
|
Директор |
|
Додаток |
АКТ
розслідування страхових випадків та обґрунтованості призначення і виплати матеріального забезпечення на випадок безробіття