Про внесення змін до Митного кодексу України щодо встановлення особливостей проходження служби в митних органах та проведення атестації посадових осіб митних органів
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести до Митного кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2012 р., №№ 44-48, ст. 552) такі зміни:
1. Частину другу статті 4 доповнити абзацом другим такого змісту:
"Термін "близькі особи" у цьому Кодексі вживається у значенні, наведеному в Законі України "Про запобігання корупції".
2. Абзац четвертий частини першої статті 320 викласти в такій редакції:
"Не допускається визначення форм та обсягів митного контролю іншими державними органами, у тому числі правоохоронними органами, а також участь їх посадових та службових осіб у здійсненні митного контролю".
3. Абзац перший частини шостої статті 356 викласти в такій редакції:
"6. Взяття проб (зразків) товарів, що перебувають під митним контролем, за ініціативою посадових та службових осіб інших державних органів, у тому числі правоохоронних органів, а також декларантів здійснюється такими особами самостійно, з використанням власних технічних засобів для взяття проб (зразків) товарів, з дозволу та у присутності посадових осіб відповідного митного органу".
4. Статтю 546 викласти в такій редакції:
1. Митниця є митним органом, який у зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань, покладених на митні органи.
2. Митниця є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, має окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку та бланк із зображенням Державного Герба України та із своїм найменуванням і діє відповідно до Конституції України, цього Кодексу, інших нормативно-правових актів та на підставі положення, яке затверджується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
3. Керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, може делегувати керівнику митниці окремі повноваження, визначені цим Кодексом, законодавством про державну службу, іншими законами України та положенням про центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику. Перелік таких делегованих повноважень визначається положенням про митницю.
4. Керівник митниці, його перший заступник та заступники призначаються на посади та звільняються з посад керівником центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, відповідно до законодавства про державну службу без погодження з іншими органами державної влади чи органами місцевого самоврядування.
5. До призначення на посаду керівника митниці керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, інформує про відібрану на посаду кандидатуру міністра, який спрямовує та координує діяльність центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, який протягом одного місяця з дня отримання такої інформації може провести співбесіду з кандидатом на посаду керівника митниці та поінформувати про свою позицію щодо кандидатури керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику. Проведення міністром, який спрямовує та координує діяльність центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, співбесіди з кандидатом та результати такої співбесіди не зупиняють призначення кандидата на посаду керівника митниці і не є підставою для його звільнення з посади.
6. Митниця здійснює свою діяльність на території однієї, двох чи більше адміністративно-територіальних одиниць України. Зони діяльності митниць визначаються положеннями про ці митниці.
7. Створення, реорганізація та ліквідація митниці здійснюються в порядку, визначеному законодавством".
5. Частини другу і третю статті 569 викласти в такій редакції:
"2. Посадові особи, які вперше прийняті на службу до митних органів і раніше не перебували на державній службі, складають Присягу державного службовця відповідно до Закону України "Про державну службу".
3. Відносини, що виникають у зв’язку з прийняттям на державну службу до митних органів, проходженням та припиненням державної служби в митних органах, визначаються законодавством про державну службу, крім особливостей, передбачених цим Кодексом".
6. Статтю 570 викласти в такій редакції:
"Стаття 570. Особливості прийняття на службу до митних органів
1. На службу до митних органів приймаються громадяни України, які досягли 18-річного віку і здатні за своїми діловими та моральними якостями, освітнім рівнем і станом здоров’я виконувати завдання, покладені на митні органи. З прийняттям на службу може бути встановлено випробування відповідно до Закону України "Про державну службу".
2. Прийняття на службу осіб, які претендують на зайняття посад державної служби категорій "Б" і "В" у митних органах, здійснюється за результатами відкритого конкурсу, що проводиться відповідно до законодавства про державну службу, якщо інше не передбачено законом.
Прийняття на службу до митних органів на посади, які не є посадами державної служби, здійснюється в порядку, визначеному законодавством України про працю, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
3. На службу до митних органів не може вступити особа, яка:
1) визнана недієздатною або цивільна дієздатність якої обмежена у встановленому законом порядку;
2) має громадянство (підданство) іншої держави;
3) має судимість за вчинення умисного кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята у встановленому законом порядку;
4) відповідно до рішення суду позбавлена права займатися діяльністю, пов’язаною з виконанням функцій держави, або займати відповідні посади;
5) протягом останнього року притягалася до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією;
6) не пройшла спеціальну перевірку або не надала згоду на її проведення;
7) підпадає під заборону, встановлену Законом України "Про очищення влади";
8) була звільнена з митних органів у зв’язку з неподанням письмової заяви про надання згоди на проходження атестації, передбаченої Законом України "Про внесення змін до Митного кодексу України щодо встановлення особливостей проходження служби в митних органах та проведення атестації посадових осіб митних органів", у зв’язку з письмовою відмовою від проходження такої атестації або на підставі рішення атестаційної комісії про неуспішне проходження зазначеної атестації - протягом 10 років з дня звільнення.
4. Особи, які претендують на зайняття посад державної служби в митних органах, повинні відповідати загальним та спеціальним вимогам до їхньої професійної компетентності.
Загальні вимоги до осіб, які претендують на зайняття посад державної служби у митних органах, визначаються законодавством про державну службу.
Спеціальні вимоги до осіб, які претендують на зайняття посад державної служби категорій "Б" і "В" у митних органах, визначаються з урахуванням митних компетенцій.
Перелік митних компетенцій та їх рівні для посад державної служби категорій "Б" і "В" у митних органах затверджується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
Для цілей цього розділу термін "митні компетенції" означає вимоги до професійної компетентності посадових осіб митних органів, які займають посади державної служби категорій "Б" і "В", що містять сукупність характеристик (знань, умінь, навичок, здібностей, мотивів, цінностей), які забезпечують виконання посадовими особами обов’язків на високому рівні для реалізації завдань, покладених на митні органи.
5. З особами, які приймаються на службу до митних органів на посади державної служби категорій "Б" і "В", укладаються контракти про проходження служби в митних органах відповідно до цього Кодексу. Типова форма та порядок укладення контракту про проходження служби в митних органах затверджуються Кабінетом Міністрів України.
До істотних умов контракту належать:
1) місце роботи і посада в митному органі;
2) перелік спеціальних вимог до осіб, які претендують на зайняття посад державної служби в митних органах, за якою укладається контракт;
5) завдання і ключові показники ефективності, строк (період) їх виконання;
6) порядок ротації, підстави, що надають право на відмову від ротації;
9) відповідальність сторін та порядок вирішення спорів;
10) підстави зміни умов, припинення дії та розірвання контракту.
Сторони можуть визначити додаткові умови контракту про проходження служби в митних органах.
Контракт про проходження служби в митних органах укладається строком до трьох років.
Дія контракту про проходження служби в митних органах, за умови належного його виконання посадовою особою митного органу, може бути продовжена за угодою сторін на визначений ними строк, але не більше ніж на три роки, шляхом підписання сторонами відповідних змін до контракту.
6. Контрактом про проходження служби в митних органах можуть встановлюватися додаткові, крім передбачених законом, підстави припинення державної служби.
7. На керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, його першого заступника та заступників, а також на інших посадових осіб митних органів не поширюється дія законодавства про державну службу в частині процедури щорічного оцінювання результатів службової діяльності державних службовців".
7. Доповнити статтями 5701-5703 такого змісту:
"Стаття 5701. Керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику
1. Керівництво діяльністю центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, здійснює його керівник, який призначається на посаду та звільняється з посади Кабінетом Міністрів України в порядку, визначеному цим Кодексом.
2. Керівником центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, може бути громадянин України, який має вищу юридичну та/або економічну освіту за ступенем не нижче магістра, загальний стаж роботи не менше 10 років, досвід роботи на керівних посадах в органах державної влади, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності не менше п’яти років, вільно володіє державною мовою, є доброчесним і компетентним, здатний за своїми діловими та моральними якостями, освітнім і професійним рівнем, станом здоров’я виконувати відповідні посадові обов’язки.
3. На посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, не може бути призначено особу, яка:
1) не відповідає вимогам, встановленим частиною другою цієї статті;
2) за рішенням суду визнана недієздатною або цивільна дієздатність якої обмежена;
3) має судимість за вчинення кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята у встановленому законом порядку;
4) притягалася на підставі обвинувального вироку суду, що набрав законної сили, до кримінальної відповідальності за вчинення корупційного кримінального правопорушення або кримінального правопорушення, пов’язаного з корупцією;
5) відповідно до обвинувального вироку суду, що набрав законної сили, позбавлена права займатися діяльністю, пов’язаною з виконанням функцій держави, або обіймати певні посади;
6) протягом останнього року притягалася до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією;
7) протягом двох років до подання заяви про участь у конкурсі на зайняття цієї посади, незалежно від тривалості, входила до складу керівних органів політичної партії або перебувала у трудових чи інших договірних відносинах з політичною партією;
8) є членом політичної партії, організації, забороненої законом або судом;
9) не пройшла спеціальну перевірку або не надала згоду на її проведення;
10) не подала передбачену Законом України "Про запобігання корупції" декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік;
11) має громадянство (підданство) іншої держави;
12) не пройшла перевірку, передбачену Законом України "Про очищення влади", або підпадає під заборону, встановлену зазначеним законом;
13) не подала заяву про відсутність заборгованості із сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред’явлення виконавчого документа до примусового виконання, або в неї виявлено таку заборгованість.
4. Керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, призначається на посаду строком на п’ять років. Одна і та сама особа не може обіймати цю посаду більше ніж два строки поспіль.
5. Керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, має першого заступника та заступників, які призначаються на посади та звільняються з посад керівником центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, без обов’язкового проведення конкурсного відбору строком на п’ять років.
6. Повноваження керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, припиняються у зв’язку з його звільненням або смертю.
Керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, звільняється з посади у разі:
1) закінчення строку його повноважень;
2) подання письмової заяви про припинення повноважень за власним бажанням;
3) призначення чи обрання на іншу посаду за його згодою;
4) досягнення 65-річного віку;
5) неможливості виконання службових обов’язків за станом здоров’я відповідно до висновку медичної комісії, порядок надання якого визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби, та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я;
6) набрання законної сили рішенням суду про визнання його недієздатним або про обмеження його цивільної дієздатності, або про визнання його безвісно відсутнім чи оголошення померлим;
7) набрання законної сили обвинувальним вироком суду стосовно нього у зв’язку з вчиненням злочину чи кримінального проступку;
8) набрання законної сили рішенням суду щодо притягнення його до адміністративної відповідальності за пов’язане з корупцією правопорушення, яким на нього накладено стягнення у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, що пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
9) припинення громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України;
10) встановлення факту наявності громадянства (підданства) іноземної держави або набуття громадянства (підданства) іноземної держави під час обіймання посади;
11) невідповідності обмеженням щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, передбаченим Законом України "Про запобігання корупції", встановленої рішенням суду, що набрало законної сили;
12) наявності висновку Комісії з проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, передбаченої частиною дев’ятою цієї статті, про неефективність діяльності центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та неналежне виконання обов’язків його керівником;
13) набрання законної сили рішенням суду про визнання його активів або активів, набутих за його дорученням іншими особами або в інших передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави;
14) наявності заборгованості із сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред’явлення виконавчого документа до примусового виконання.
7. Керівник центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, має право ініціювати перед Кабінетом Міністрів України звільнення керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, виключно з підстав неналежного виконання основних показників роботи у порядку, передбаченому Законом України "Про державну службу".
8. У разі звільнення керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, з посади або його відсутності повноваження керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, виконує його перший заступник, а в разі відсутності першого заступника - заступник, але не більше одного року.
9. Через один рік та через три роки з дня призначення керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, проводиться зовнішня незалежна оцінка (аудит) ефективності діяльності центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
Зовнішня незалежна оцінка (аудит), передбачена абзацом першим цієї частини, проводиться Комісією з проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику (далі - Комісія з проведення оцінки), у складі трьох осіб, які призначаються Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років до проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту) надавали Україні міжнародну технічну допомогу у сферах проведення структурних реформ, фінансової та технічної підтримки України, запобігання та протидії корупції.
Рішення про початок формування Комісії з проведення оцінки приймається Кабінетом Міністрів України не пізніше ніж за три місяці до спливу, відповідно, одного та трьох років з дня призначення на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
Міністерство закордонних справ України визначає перелік відповідних міжнародних та іноземних організацій протягом 10 календарних днів з дня прийняття рішення про початок формування Комісії з проведення оцінки. Зазначені міжнародні та іноземні організації погоджують пропозицію спільного списку кандидатів до складу Комісії з проведення оцінки у складі не менше трьох осіб та не менше одного кандидата на заміну у разі дострокового припинення повноважень члена Комісії з проведення оцінки.
Рішення про визначення членів Комісії з проведення оцінки приймається на відкритому засіданні Кабінету Міністрів України не пізніше ніж через 14 календарних днів з дня надходження пропозицій міжнародних та іноземних організацій. Таке рішення повинно містити перелік визначених членів Комісії з проведення оцінки, а також перелік кандидатів на заміну членів Комісії з проведення оцінки у разі дострокового припинення їх повноважень (у кількості не менше одного кандидата).
Комісія з проведення оцінки затверджує і оприлюднює критерії та методику проведення оцінки (аудиту) ефективності діяльності центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, виходячи із завдань, покладених на митні органи відповідно до статті 544 цього Кодексу, у тому числі критерії визнання неналежним виконання обов’язків керівником центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та критерії неефективності діяльності центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
Членом Комісії з проведення оцінки може бути особа, яка має вищу освіту, досвід роботи у сфері митної справи та/або зовнішньоекономічної діяльності та/або досвід протидії корупції в Україні, за кордоном чи в міжнародних організаціях не менше п’яти років, володіє необхідними знаннями та навичками для проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту), а також має бездоганну ділову репутацію, високі професійні і моральні якості та відповідає критерію доброчесності.
Не може бути членом Комісії з проведення оцінки особа, зазначена в абзацах третьому - сьомому частини четвертої статті 5702 цього Кодексу.
Члени Комісії з проведення оцінки діють незалежно та не повинні виконувати доручення чи вказівки, надані будь-якою особою.
Для проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту) члени Комісії з проведення оцінки мають право:
1) доступу до інформації щодо експортно-імпортних операцій конкретних суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, матеріалів справ про порушення митних правил, особових справ посадових осіб, іншої інформації та документів, які є у володінні центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, з урахуванням обмежень, передбачених Законом України "Про державну таємницю";
2) проводити конфіденційні інтерв’ю з посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та його територіальних органів, працівниками інших органів державної влади, а також з іншими особами, які володіють інформацією (документами), необхідними для проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту), з дотриманням вимог Закону України "Про державну таємницю";
3) звертатися до органів державної влади, будь-яких фізичних чи юридичних осіб із запитом про надання пояснень, документів чи інформації, необхідних для проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту). Орган або особа, які отримали запит Комісії з проведення оцінки, зобов’язані надати необхідні пояснення та/або документи (їх копії) чи інформацію протягом 10 календарних днів з дня отримання запиту;
4) користуватися допомогою помічників.
Члени Комісії з проведення оцінки, їхні помічники мають право збирати, зберігати та аналізувати інформацію, необхідну для проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту), у тому числі персональні дані, інформацію з обмеженим доступом. Порядок доступу та обробки інформації з обмеженим доступом (крім інформації, віднесеної до державної таємниці відповідно до закону) визначає Комісія з проведення оцінки.
Члени Комісії з проведення оцінки та їхні помічники зобов’язані забезпечувати захист і нерозголошення персональних даних, інформації з обмеженим доступом, що стали їм відомі у зв’язку із здійсненням відповідних повноважень. Членам Комісії з проведення оцінки, їхнім помічникам забороняється втручатися у дії посадових осіб митних органів, які здійснюють митний контроль та митне оформлення, а також вчиняти будь-які дії щодо товарів, транспортних засобів або інших осіб, які знаходяться у зонах митного контролю.
У висновку Комісії з проведення оцінки повинен міститися обґрунтований висновок щодо ефективності діяльності центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, а також рекомендації щодо підвищення ефективності його діяльності та усунення виявлених недоліків у роботі.
Висновок Комісії з проведення оцінки про неефективність діяльності центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та неналежне виконання обов’язків його керівником є підставою для звільнення керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
Висновок Комісії з проведення оцінки вважається ухваленим, якщо за нього проголосували всі члени Комісії з проведення оцінки.
Висновок Комісії з проведення оцінки оприлюднюється на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України протягом п’яти календарних днів з дня його затвердження.
Організаційно-технічне забезпечення діяльності Комісії з проведення оцінки здійснює Секретаріат Кабінету Міністрів України. Фінансування, організаційно-технічне та експертне забезпечення діяльності Комісії з проведення оцінки, її членів та їхніх помічників може здійснюватися за рахунок залучення міжнародної технічної допомоги.
Стаття 5702. Порядок призначення та звільнення керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику
1. Керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, призначається на посаду Кабінетом Міністрів України за поданням керівника центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за пропозицією комісії з проведення конкурсу (далі - конкурсна комісія).
Керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, звільняється з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Прем’єр-міністра України з підстав, визначених частинами шостою і сьомою статті 5701 цього Кодексу, а також з інших підстав, визначених Законом України "Про державну службу".
2. Організацію та проведення конкурсу на зайняття посади керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, здійснює конкурсна комісія відповідно до цього Кодексу.
3. До складу конкурсної комісії включаються шість осіб, які визначаються Кабінетом Міністрів України, з них:
три особи - на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років до дня закінчення строку повноважень керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, або до дня дострокового припинення його повноважень (звільнення) надавали Україні міжнародну технічну допомогу у сферах проведення структурних реформ, фінансової та технічної підтримки України, запобігання і протидії корупції;
три особи - на підставі пропозицій центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Міністерство закордонних справ України визначає перелік відповідних міжнародних та іноземних організацій не пізніше ніж за три місяці до дня закінчення строку повноважень керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, або протягом трьох робочих днів з дня дострокового припинення його повноважень у порядку, встановленому цим Кодексом. Зазначені міжнародні та іноземні організації погоджують пропозицію спільного списку кандидатів до складу конкурсної комісії у складі не менше трьох осіб.
Рішення про визначення членів конкурсної комісії приймається на відкритому засіданні Кабінету Міністрів України.
Конкурсна комісія формується Кабінетом Міністрів України у порядку, встановленому цим Кодексом, не пізніше ніж за два місяці до завершення строку повноважень керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, або протягом 14 календарних днів з дня дострокового припинення його повноважень.
4. Членом конкурсної комісії може бути особа, яка має вищу освіту, бездоганну ділову репутацію, високі професійні і моральні якості, необхідні для належного виконання повноважень члена конкурсної комісії, та відповідає критерію доброчесності.
Не може бути членом конкурсної комісії особа, яка:
1) за рішенням суду визнана недієздатною або цивільна дієздатність якої обмежена;
2) має судимість за вчинення кримінального правопорушення, не погашену або не зняту в установленому законом порядку, або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією;
3) відповідно до обвинувального вироку суду, що набрав законної сили, позбавлена права займатися діяльністю, пов’язаною з виконанням функцій держави, або обіймати певні посади;
4) уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про запобігання корупції";
5) входить до складу керівного органу політичної партії.
Конкурсна комісія вважається повноважною у разі її затвердження в повному складі, передбаченому частиною третьою цієї статті.
Повноваження членів конкурсної комісії припиняються у день набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України про призначення на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
Повноваження члена конкурсної комісії припиняються достроково у разі:
подання особистої заяви про припинення повноважень;
внесення конкурсною комісією пропозиції про дострокове припинення повноважень її члена;
набрання законної сили обвинувальним вироком суду стосовно нього;
набрання законної сили рішенням суду про визнання його недієздатним або про обмеження його цивільної дієздатності, або про визнання його безвісно відсутнім чи оголошення померлим;
Рішення про дострокове припинення повноважень члена конкурсної комісії приймає Кабінет Міністрів України та при цьому визначає члена конкурсної комісії на заміну в порядку, встановленому цією статтею для визначення членів конкурсної комісії.
5. Рішення конкурсної комісії приймаються на її засіданні. Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосували не менше чотирьох членів конкурсної комісії, у тому числі не менше двох членів конкурсної комісії, визначених Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій.
У разі однакової кількості членів конкурсної комісії, які підтримали рішення, та кількості членів конкурсної комісії, які не підтримали його або утрималися під час голосування, або не брали участі у голосуванні незалежно від причини, голосування з відповідного питання проводиться повторно до прийняття рішення відповідно до абзацу першого цієї частини.
Якщо при проведенні повторних голосувань з відповідного питання рішення відповідно до абзацу першого цієї частини не прийнято протягом 24 годин з моменту першого голосування, вважається прийнятим рішення, за яке проголосувало не менше трьох членів конкурсної комісії, у тому числі не менше двох членів конкурсної комісії, визначених Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій.
Член конкурсної комісії може брати участь у її засіданні в режимі відеоконференції, про що зазначається у відповідному протоколі засідання.
6. Голова та секретар конкурсної комісії обираються шляхом відкритого голосування з числа членів конкурсної комісії.
7. Засідання конкурсної комісії є відкритими для представників міжнародних організацій, громадськості, медіа і журналістів. Забезпечуються відео- та аудіофіксація, а також трансляція в режимі реального часу засідань конкурсної комісії на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України.
Інформація про час і місце проведення засідання конкурсної комісії оприлюднюється на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України не пізніше ніж за 24 години до його початку.
8. Роботу та організаційно-технічне забезпечення конкурсної комісії та її членів забезпечує Секретаріат Кабінету Міністрів України. Фінансування діяльності конкурсної комісії, її членів та їхніх помічників може здійснюватися за рахунок залучення міжнародної технічної допомоги.
1) визначає та оприлюднює регламент своєї роботи, порядок проведення конкурсу, а також критерії та методику оцінювання кандидатів на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику;
2) визначає умови та строки проведення конкурсу в частині, не визначеній цим Кодексом, розміщує оголошення про проведення конкурсу на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України;
3) розглядає документи, подані особами для участі в конкурсі, досліджує матеріали стосовно кандидатів, оцінює професійний досвід, знання та особисті якості кандидатів;
4) проводить тестування кандидатів на знання законодавства, тестування загальних здібностей, виконання практичних завдань та інших тестувань або завдань (у разі їх призначення конкурсною комісією);
5) за результатами тестувань відбирає кандидатів, з якими на своєму засіданні проводить співбесіду щодо відповідності критеріям доброчесності та професійної компетентності;
6) відбирає із загального числа кандидатів осіб, стосовно яких проводяться спеціальна перевірка, передбачена Законом України "Про запобігання корупції", і перевірка, передбачена Законом України "Про очищення влади";
7) з числа кандидатів, які пройшли тестування, співбесіду та перевірки, передбачені пунктами 4-6 цієї частини, шляхом відкритого голосування окремо стосовно кожного кандидата відбирає двох кандидатів, які згідно з обґрунтованим рішенням конкурсної комісії мають найкращі професійний досвід, знання та особисті якості для виконання посадових обов’язків керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, а також відповідають критеріям доброчесності та професійної компетентності; вносить керівнику центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику подання стосовно цих двох кандидатів;
8) оприлюднює інформацію про осіб, які подали заяву про участь у конкурсі, результати тестування та виконання завдань стосовно кожного кандидата (у тому числі оцінки, виставлені кожним членом конкурсної комісії кожному кандидату, якщо виставлення оцінок передбачено методикою оцінювання), інформацію про кандидатів, відібраних для проведення співбесіди та перевірок, передбачених пунктами 4-6 цієї частини, та про кандидатів (кандидата), включених до подання для призначення на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, а також іншу інформацію про конкурсний відбір та діяльність конкурсної комісії, передбачену цим Кодексом та актами конкурсної комісії;
9) проводить повторний конкурс у разі відхилення всіх кандидатів у зв’язку з їх невідповідністю вимогам до керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, передбаченим цим Кодексом, або у зв’язку з непроходженням спеціальної перевірки, передбаченої Законом України "Про запобігання корупції", чи перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади".
10. Члени конкурсної комісії з метою здійснення своїх повноважень мають право:
1) збирати, перевіряти та аналізувати інформацію, у тому числі з обмеженим доступом (крім інформації, віднесеної до державної таємниці відповідно до закону), про кандидатів на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та їхніх близьких осіб;
2) мати на період проведення конкурсу тимчасовий безоплатний доступ до реєстрів, баз даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи;
3) брати участь у засіданнях та інших заходах, що проводяться конкурсною комісією;
4) звертатися до кандидатів на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, органів державної влади, а також будь-яких інших фізичних чи юридичних осіб із запитом про надання пояснень, документів чи інформації, необхідних для розгляду кандидатів на цю посаду на відповідність критеріям доброчесності та професійної компетентності. Орган або особа, які отримали запит конкурсної комісії, зобов’язані надати необхідні пояснення та/або відповідні документи (їх копії) чи інформацію протягом 10 календарних днів з дня отримання запиту;
5) з метою збирання, перевірки та аналізу інформації, у тому числі з обмеженим доступом, користуватися допомогою помічників.
Члени конкурсної комісії зобов’язані:
забезпечувати захист і нерозголошення персональних даних, інформації з обмеженим доступом, що стала їм відома у зв’язку із здійсненням повноважень;
брати участь у роботі конкурсної комісії особисто, без делегування своїх повноважень іншим особам, у тому числі іншим членам конкурсної комісії;
не використовувати в інших цілях, ніж для здійснення своїх повноважень як членів конкурсної комісії, персональні дані та іншу інформацію, що стала їм відома у зв’язку з участю в роботі конкурсної комісії;
повідомляти конкурсну комісію про те, що член конкурсної комісії перебуває чи перебував в особистих чи ділових стосунках із кандидатом на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та/або про наявність іншого конфлікту інтересів або обставин, що можуть вплинути на об’єктивність та безсторонність під час прийняття таким членом рішення стосовно відповідного кандидата, та відмовлятися (заявляти самовідвід) від участі у збиранні та розгляді інформації про такого кандидата і голосуванні стосовно нього. Порядок врегулювання конфлікту інтересів члена конкурсної комісії, помічника члена конкурсної комісії визначається регламентом конкурсної комісії.
Помічники членів конкурсної комісії виконують доручення членів конкурсної комісії щодо одержання за письмовим зверненням члена конкурсної комісії, перевірки та аналізу інформації, у тому числі з обмеженим доступом (крім інформації, віднесеної до державної таємниці відповідно до закону), необхідної для здійснення повноважень конкурсної комісії, а також мають інші права та обов’язки, визначені цим Кодексом та регламентом конкурсної комісії.
Помічники членів конкурсної комісії зобов’язані забезпечувати захист і нерозголошення персональних даних, інформації з обмеженим доступом, що стала їм відома у зв’язку із здійсненням повноважень.
11. Особа, яка претендує на участь у конкурсі, подає у зазначений в оголошенні строк такі документи:
1) заяву про участь у конкурсі з наданням згоди на проведення спеціальної перевірки відповідно до Закону України "Про запобігання корупції", перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади", та на обробку персональних даних відповідно до Закону України "Про захист персональних даних";
2) автобіографію, що містить прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду (заняття), місце роботи, громадську роботу (у тому числі на виборних посадах), членство в політичних партіях, у тому числі в минулому, наявність трудових або будь-яких інших договірних відносин з політичною партією протягом двох років, що передують поданню заяви, незалежно від тривалості, контактний номер телефону та адресу електронної пошти, а також відомості про наявність чи відсутність судимості;
3) декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за рік, що передує року, в якому оприлюднено оголошення про конкурс, у порядку, встановленому законом. Якщо особою, яка бажає взяти участь у конкурсі, незалежно від обставин подано декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік, її повторне подання не вимагається;
4) заяву про відсутність заборгованості із сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред’явлення виконавчого документа до примусового виконання;
5) мотиваційний лист, у якому викладаються мотиви призначення на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та власне бачення можливої майбутньої діяльності на цій посаді;
6) інші документи, передбачені законами України "Про державну службу" і "Про запобігання корупції".
Відомості з поданих відповідно до цієї частини документів підлягають оприлюдненню на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України протягом трьох робочих днів після закінчення строку для подання заяв на конкурс, крім відомостей, які відповідно до Закону України "Про захист персональних даних" віднесені до інформації з обмеженим доступом, та відомостей про контактний номер телефону і адресу електронної пошти кандидата.
12. Кандидат на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, вважається таким, що відповідає критерію доброчесності, якщо є незалежним, чесним, неупередженим, непідкупним, сумлінним, дотримується етичних норм та демонструє бездоганну поведінку у професійній діяльності та особистому житті, а також стосовно якого та його близьких осіб немає сумнівів щодо законності джерел походження майна, відповідності рівня життя задекларованим доходам, відповідності способу життя кандидата його статусу.
Оцінювання конкурсною комісією відповідності кандидатів критерію доброчесності здійснюється з урахуванням такого:
оцінювання спирається на інформацію без часових або територіальних обмежень;
кандидат вважається таким, що не відповідає критерію доброчесності, у разі доведення невідповідності або наявності в конкурсної комісії обґрунтованого сумніву у відповідності;
будь-який висновок чи оцінка національного або міжнародного органу щодо доброчесності кандидата, наявності чи відсутності порушень у його рішеннях, діях чи бездіяльності не є наперед визначальними та обов’язковими для конкурсної комісії.
Кандидат на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, вважається таким, що відповідає критерію професійної компетентності, якщо має необхідні знання та досвід для виконання відповідних повноважень, продемонстрував аналітичні здібності, усні та письмові комунікаційні навички, лідерські здібності та спроможність наполегливо працювати.
13. Керівник центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, вносить на розгляд Кабінету Міністрів України подання про призначення відібраного з числа учасників конкурсу кандидата на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
Кабінет Міністрів України протягом 10 днів з дня внесення керівником центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, подання про призначення кандидата на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, на відкритому засіданні призначає таку особу на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
14. Рішення конкурсної комісії може бути оскаржено до суду лише кандидатом, якого не визначено переможцем конкурсу.
Оскарження рішення конкурсної комісії не зупиняє призначення переможця конкурсу на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
Рішення конкурсної комісії можуть бути оскаржені до суду лише з питань додержання встановленого цим Кодексом порядку організації та проведення конкурсу на зайняття посади керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
Стаття 5703. Особливості проходження служби в митних органах
1. З метою оцінювання рівня професійної компетентності та планування професійного розвитку посадових осіб митних органів один раз на рік проводиться перевірка рівня митних компетенцій таких осіб.
За результатами такої перевірки для кожної посадової особи формується індивідуальна програма професійного розвитку.
У разі встановлення за результатами перевірки рівня митних компетенцій недостатнього рівня відповідної митної компетенції для займаної посади посадова особа зобов’язана пройти підвищення кваліфікації відповідно до законодавства.
Порядок проведення перевірки рівня митних компетенцій, форма та порядок складання індивідуальної програми професійного розвитку посадових осіб митних органів затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
2. До посадової особи митного органу з урахуванням положень контракту щодо надання згоди на ротацію може бути застосована ротація. Періодичність проведення ротації визначається порядком проведення ротації посадових осіб митних органів, який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Ротація - це тимчасове, строком не більше ніж на три місяці, переміщення посадової особи митного органу на іншу посаду державної служби (у межах однієї категорії посад державної служби) шляхом оформлення рішення про направлення з метою вирівнювання навантаження, вирішення тимчасових завдань, пов’язаних із забезпеченням діяльності митного органу, у межах зони діяльності однієї митниці або до зони діяльності іншої митниці.
Ротація у межах зони діяльності однієї митниці або до зони діяльності іншої митниці проводиться за рішенням керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, який може делегувати право на прийняття рішення щодо ротації в межах зони діяльності однієї митниці керівнику митниці.
3. У разі поновлення на посаді за рішенням суду особи, яка станом на дату поновлення більше одного року не проходила перевірку рівня митних компетенцій, така особа поновлюється на відповідній посаді шляхом укладення контракту про проходження служби в митних органах строком до трьох місяців.
З метою оцінювання рівня професійної компетентності та планування професійного розвитку така особа протягом 20 робочих днів з дня укладення контракту зобов’язана пройти перевірку рівня митних компетенцій.
У разі встановлення достатнього рівня митних компетенцій для займаної посади строк дії контракту такої особи продовжується шляхом укладення додаткової угоди до контракту, у тому числі щодо уточнення завдань та ключових показників ефективності, а також строку (періоду) їх виконання.
У разі встановлення за результатами перевірки недостатнього рівня відповідної митної компетенції для займаної посади такій особі пропонується переведення на нижчу посаду, а в разі її незгоди із запропонованою посадою така особа підлягає звільненню з посади шляхом розірвання контракту про проходження служби в митних органах".
8. У частині другій статті 572 слова "близькі родичі" замінити словами "близькі особи".
9. Доповнити статтями 5721-5723 такого змісту:
"Стаття 5721. Проведення психофізіологічного опитування із застосуванням поліграфа
1. Кандидати на зайняття посад державної служби в митних органах, а також посадові особи митних органів під час проходження служби в таких органах за рішенням керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та за їхньою згодою можуть проходити психофізіологічне опитування із застосуванням поліграфа.
Психофізіологічне опитування із застосуванням поліграфа полягає у проведенні нешкідливого для життя і здоров’я людини опитування з використанням поліграфа - багатоканального пристрою, призначеного для реєстрації та запису в реальному часі показників емоційного напруження особи, що виникає як реакція на інформацію у вигляді слів, зображень тощо.
2. Результати психофізіологічного опитування із застосуванням поліграфа використовуються виключно як інформація ймовірного характеру, що сприяє формуванню характеристики кандидата на зайняття посади державної служби в митному органі або посадової особи митного органу.
3. Результати психофізіологічного опитування із застосуванням поліграфа не можуть бути підставою для ініціювання кримінального провадження, дисциплінарного провадження або провадження у справі про адміністративне правопорушення чи для прийняття рішення про відмову особі у зайнятті посади.
4. Результати психофізіологічного опитування із застосуванням поліграфа посадової особи митних органів під час проходження служби в таких органах підлягають обов’язковому знищенню через сім днів після проведення такого опитування.
Результати психофізіологічного опитування із застосуванням поліграфа кандидата на зайняття посади в митних органах підлягають обов’язковому знищенню через 14 календарних днів після оголошення результатів конкурсу на зайняття відповідної посади.
Виготовлення та збереження копій результатів психофізіологічного опитування із застосуванням поліграфа забороняються.
5. Психофізіологічне дослідження із застосуванням поліграфа проводять посадові особи митних органів, на яких покладено обов’язки з проведення таких досліджень. Для проведення психофізіологічного дослідження із застосуванням поліграфа дозволяється залучати інших осіб, які мають відповідні знання та відповідають встановленим кваліфікаційним вимогам, на підставі відповідних договорів (меморандумів).
6. Порядок проведення психофізіологічного опитування із застосуванням поліграфа, а також умови зберігання та використання результатів такого опитування, порядок доступу до інформації, що міститься в них, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Стаття 5722. Проведення перевірки на доброчесність та моніторингу способу життя посадових осіб митних органів
1. Посадові особи митних органів під час проходження служби підлягають перевірці на доброчесність та моніторингу способу життя, періодичність та порядок проведення яких визначається Кабінетом Міністрів України.
Посадові особи митних органів зобов’язані подавати декларацію доброчесності, форма та порядок подання якої визначаються Кабінетом Міністрів України.
2. Перевірка на доброчесність та моніторинг способу життя здійснюються з метою забезпечення доброчесності посадових осіб митних органів та дотримання вимог, встановлених законами України "Про запобігання корупції", "Про державну службу", запобігання порушенню такими посадовими особами правил етичної поведінки, запобігання конфлікту інтересів, скоєнню вчинків, які можуть негативно вплинути на репутацію посадової особи та авторитет митних органів.
3. У разі виявлення під час перевірки на доброчесність та моніторингу способу життя ознак недоброчесної поведінки, у тому числі невідповідності рівня життя посадової особи митного органу задекларованому нею майну і доходам, наявності конфлікту інтересів, незаконного збагачення чи необґрунтованих активів відповідна інформація є підставою для звернення митного органу до відповідного спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції для вжиття ним необхідних заходів у межах компетенції та є обов’язковою підставою для відкриття дисциплінарного провадження стосовно такого працівника.
4. Матеріали перевірки на доброчесність та моніторингу способу життя посадових осіб митних органів належать до інформації з обмеженим доступом у митних органах.
Стаття 5723. Дисциплінарний комітет
1. Дисциплінарний комітет утворюється з метою сприяння митним органам в організації проведення перевірки посадових осіб митних органів на доброчесність та моніторингу способу життя.
2. До складу Дисциплінарного комітету входять:
1) три посадові особи митних органів, які мають бездоганну ділову репутацію, високі професійні та моральні якості, відповідають критеріям професійної етики та доброчесності, мають досвід роботи не менше семи років у системі митних органів або на посадах державної служби;
2) три особи, визначені міжнародними та іноземними організаціями, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років надавали Україні міжнародну технічну допомогу у сферах проведення структурних реформ, фінансової та технічної підтримки України, запобігання та протидії корупції, з числа відібраних ними представників громадських об’єднань, спілок, асоціацій та інших об’єднань юридичних осіб, що протягом останніх трьох років здійснюють діяльність, спрямовану на покращення бізнес-клімату, захисту прав та інтересів бізнесу в Україні (за згодою);
3) одна особа, визначена Радою бізнес-омбудсмена.
Положення про Дисциплінарний комітет та його персональний склад затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Організаційно-технічне забезпечення діяльності Дисциплінарного комітету здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
З метою підтримки діяльності та роботи членів Дисциплінарного комітету можуть залучатися експерти, фахівці міжнародних та іноземних організацій (за згодою)".
10. Статтю 585 викласти в такій редакції:
"Стаття 585. Оплата праці посадових осіб та працівників митних органів
1. Держава забезпечує достатній рівень оплати праці посадових осіб та працівників митних органів з метою створення матеріальних умов для незалежного і сумлінного виконання ними службових обов’язків.
2. Заробітна плата посадової особи митного органу складається з:
3) надбавки за спеціальне звання;
4) надбавки за виконання особливо важливої роботи;
5) надбавки за персональну кваліфікацію;
6) надбавки за виконання особистих ключових показників ефективності;
8) премії за значні особисті досягнення;
9) інших виплат, передбачених законодавством.
3. Схеми посадових окладів посадових осіб митних органів визначаються Кабінетом Міністрів України та не включаються до загальної схеми посадових окладів державних службовців. Порядок встановлення, призупинення, зменшення чи скасування надбавок та встановлення премій, зазначених у пунктах 2-8 частини другої цієї статті, визначається Кабінетом Міністрів України.
Кабінет Міністрів України затверджує каталог типових посад посадових осіб митних органів, яким визначаються переліки груп митних компетенцій та алгоритм формування таких груп.
Розмір посадового окладу для посад центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, встановлюється для кожної посади залежно від групи митних компетенцій та не може бути менше 14 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року.
Розмір посадового окладу для посад територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, встановлюється для кожної посади залежно від групи митних компетенцій та не може бути менше 12 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року.
Сукупний розмір надбавок, визначених пунктами 4-6 частини другої цієї статті, не може перевищувати 90 відсотків посадового окладу.
Загальний розмір командної премії, яку може отримати одна посадова особа митного органу за рік, не може перевищувати 30 відсотків фонду її посадового окладу за рік.
Виплата заробітної плати здійснюється в межах фонду оплати праці, затвердженого кошторисом відповідного органу.
Особливості оплати праці посадових осіб та працівників митних органів з питань, не врегульованих цим Кодексом, визначаються Кабінетом Міністрів України.
4. Для інших категорій працівників умови оплати праці визначаються відповідними актами законодавства".
11. Розділ XXI "Прикінцеві та перехідні положення" доповнити пунктами 66 і 67 такого змісту:
"66. Установити, що тимчасово, на період дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, положення частин п’ятої та восьмої статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" не застосовуються до проведення конкурсу, передбаченого цим Кодексом, та призначення на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
67. Установити, що до посадових осіб та працівників митних органів, що перебувають у стадії ліквідації на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Митного кодексу України щодо встановлення особливостей проходження служби в митних органах та проведення атестації посадових осіб митних органів", застосовуються розміри та умови оплати праці, що діяли до дня набрання чинності зазначеним законом".
II. Прикінцеві та перехідні положення
1. Цей Закон набирає чинності з 31 жовтня 2024 року, крім пункту 3 розділу I цього Закону, який набирає чинності з дня, наступного за днем набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації деяких положень Митного кодексу Європейського Союзу", та пункту 10 розділу I цього Закону, який набирає чинності з 1 січня 2025 року.
2. Внести до статті 211 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., № 38, ст. 385; 2020 р., № 28, ст. 188) такі зміни:
у частині третій слова "за погодженням з міністром, який спрямовує та координує діяльність такого центрального органу виконавчої влади" виключити;
доповнити частиною шостою такого змісту:
"6. Призначення на посади та звільнення з посад керівників та заступників керівників територіальних органів, а також самостійних структурних підрозділів апарату центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснюються без погодження з міністром, який спрямовує та координує діяльність зазначених центральних органів виконавчої влади".
3. З метою підтвердження належного рівня доброчесності та професійної компетентності посадові особи митних органів, крім керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та його першого заступника і заступників, призначених відповідно до статті 5701 Митного кодексу України, підлягають одноразовій атестації відповідно до цього Закону.
Проведення атестації розпочинається за рішенням керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, яке у день його прийняття оприлюднюється на офіційному веб-сайті такого центрального органу виконавчої влади. Протягом 14 календарних днів з дня прийняття такого рішення посадові особи митних органів, які підлягають атестації, подають письмову заяву про надання згоди на проходження атестації або про відмову від проходження атестації.
Строк проведення атестації не може перевищувати 18 місяців - для першої черги та 36 місяців - для другої черги з дня призначення на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, в порядку, визначеному статтею 5702 Митного кодексу України, крім випадків, передбачених абзацом четвертим цього пункту, в яких атестація може бути проведена поза межами зазначеного строку.
Якщо посадові особи митних органів, які підлягають атестації відповідно до цього Закону та у період її проведення перебувають у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами, у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, є вагітними жінками або проходять базову військову службу, призвані на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийняті на військову службу за контрактом, вони під час дії цих обставин можуть пройти атестацію за власним бажанням або відмовитися від її проходження у цей період. Неподання такими посадовими особами заяви про надання згоди на проходження атестації за власним бажанням означає відмову від її проходження у цей період. У такому разі зазначені посадові особи митних органів підлягають атестації протягом шести місяців після припинення обставин, передбачених цим абзацом, які перешкоджали її проведенню, у тому числі за межами строку для проведення атестації, встановленого абзацом третім цього пункту.
Відпустка чи тимчасова непрацездатність посадової особи митного органу не є підставою для відмови від проходження атестації. Такі посадові особи проходять атестацію протягом строку, визначеного абзацом третім цього пункту.
Неподання посадовою особою митних органів, яка підлягає атестації, письмової заяви про надання згоди на проходження атестації або її письмова відмова від проходження атестації є підставою для припинення державної служби такої особи.
Атестація проводиться атестаційними комісіями, що утворюються за рішенням керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику. Порядок організації та проведення атестації, критерії і методика оцінювання доброчесності та професійної компетентності посадових осіб під час проведення атестації, не врегульовані цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Атестація проводиться у дві черги:
перша черга атестації - для заступників керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, керівників підрозділів центрального апарату центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та їх заступників, керівників митних органів та їх заступників;
друга черга атестації - для інших посадових осіб митних органів.
До складу кожної атестаційної комісії першої черги атестації включаються 12 членів, з яких:
шість осіб визначаються керівником центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику;
шість осіб визначаються міжнародними та іноземними організаціями, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років надавали Україні міжнародну технічну допомогу у сферах проведення структурних реформ, фінансової та технічної підтримки України, запобігання та протидії корупції, з числа відібраних ними представників від громадських об’єднань, спілок, асоціацій та інших об’єднань юридичних осіб, що протягом останніх трьох років здійснюють діяльність, спрямовану на покращення бізнес-клімату, захист прав та інтересів бізнесу в Україні. Перелік таких міжнародних та іноземних організацій надається Міністерством закордонних справ України на запит керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, і оприлюднюється на офіційному веб-сайті цього центрального органу виконавчої влади. Зазначені міжнародні та іноземні організації погоджують пропозицію спільного списку кандидатів до складу атестаційних комісій.
Склад та кількість атестаційних комісій другої черги атестації визначаються керівником центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
У разі припинення повноважень члена атестаційної комісії у період проведення атестації на його заміну призначається новий член атестаційної комісії.
Членом атестаційної комісії може бути особа, яка має вищу освіту, бездоганну ділову репутацію, високі професійні і моральні якості, володіє необхідними знаннями та навичками для виконання повноважень члена атестаційної комісії, відповідає критерію доброчесності.
Членом атестаційної комісії не може бути особа, зазначена в абзацах третьому - п’ятому та сьомому частини четвертої статті 5702 Митного кодексу України.
Засідання атестаційної комісії першої черги атестації є повноважним, якщо на ньому присутні не менше семи членів атестаційної комісії, з яких не менше трьох її членів, визначених на підставі пропозицій зазначених у цьому пункті міжнародних та іноземних організацій, та трьох членів, визначених керівником центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
Рішення атестаційної комісії першої черги атестації вважається прийнятим, якщо на засіданні атестаційної комісії за нього проголосували не менше семи членів атестаційної комісії, у тому числі не менше трьох її членів, визначених на підставі пропозицій зазначених у цьому пункті міжнародних та іноземних організацій, та трьох членів, визначених керівником центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
У разі однакової кількості членів атестаційної комісії першої черги атестації, які підтримали рішення, та кількості членів, які не підтримали його або утрималися під час голосування, або не брали участі в голосуванні незалежно від причини, голосування з відповідного питання проводиться повторно до прийняття рішення згідно з абзацом дев’ятнадцятим цього пункту.
Атестаційна комісія за результатами проведення атестації приймає одне з таких рішень: рішення про успішне проходження посадовою особою митного органу атестації або рішення про неуспішне проходження посадовою особою митного органу атестації.
Члени атестаційної комісії можуть брати участь у засіданні атестаційної комісії дистанційно в режимі відеоконференції.
Голова та секретар атестаційної комісії обираються з числа членів атестаційної комісії шляхом відкритого голосування.
Засідання атестаційної комісії є відкритим для представників медіа і журналістів. Інформація про час та місце проведення засідання атестаційної комісії оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, не пізніш як за 24 години до його початку.
Під час проведення атестації забезпечується відео- та аудіофіксація тестувань та співбесід.
Організаційно-технічне забезпечення атестаційних комісій покладається на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику. Фінансування, організаційно-технічне та експертне забезпечення роботи атестаційних комісій та їх членів, у тому числі секретаріату, що утворюється для допомоги в їхній діяльності, може здійснюватися за рахунок залучення міжнародної технічної допомоги.
Проведення атестації посадових осіб митних органів включає такі етапи:
тестування з метою визначення рівня знання законодавства України, що проводиться письмово за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій;
тестування з метою визначення рівня загальних здібностей, що проводиться письмово за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій;
проведення співбесіди з особами, які пройшли попередні етапи, з метою оцінювання їх відповідності критеріям доброчесності та професійної компетентності. При цьому застосовуються вимоги до оцінювання відповідності критерію доброчесності, передбачені статтею 5702 Митного кодексу України.
До початку атестації рішенням керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, щодо порядку організації та проведення атестації можуть встановлюватися додаткові етапи атестації.
Результати тестувань та додаткових етапів атестації у разі їх проведення за рішенням керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, стосовно кожної посадової особи оприлюднюються відповідною атестаційною комісією на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, не пізніш як за 48 годин до проведення співбесіди.
Неявка посадової особи митного органу, яка підлягає атестації, без поважних причин на будь-який з етапів атестації, а також неуспішне проходження такою особою будь-якого з етапів атестації є окремими підставами для прийняття рішення про неуспішне проходження атестації такою посадовою особою. Причина неявки підтверджується документально у строк, визначений атестаційною комісією, але не менше двох робочих днів з дня неявки. Атестаційна комісія оцінює належність причини неявки працівника до поважних причин. Неподання документального підтвердження причини неявки у строк, визначений атестаційною комісією, є підставою для визнання неявки такою, що була без поважних причин.
Члени атестаційної комісії з метою здійснення своїх повноважень мають право:
збирати, перевіряти та аналізувати інформацію, у тому числі з обмеженим доступом (крім інформації, віднесеної до державної таємниці відповідно до закону), про посадових осіб митних органів, які проходять атестацію, та їхніх близьких осіб;
мати на період атестації тимчасовий безоплатний доступ до реєстрів, баз даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи;
брати участь у засіданнях та інших заходах, що проводяться атестаційною комісією;
звертатися до посадових осіб митних органів, які проходять атестацію, а також до будь-яких інших фізичних чи юридичних осіб із запитом про надання пояснень, документів чи інформації, необхідних для розгляду питання про відповідність особи критеріям доброчесності та професійної компетентності;
з метою збирання, перевірки та аналізу інформації, у тому числі з обмеженим доступом, користуватися допомогою членів секретаріату атестаційної комісії.
Для проведення співбесіди атестаційна комісія має право отримувати в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та його територіальних органах, Національному антикорупційному бюро України, Державному бюро розслідувань, Національному агентстві з питань запобігання корупції, інших органах державної влади будь-яку інформацію про посадову особу митного органу, необхідну для цілей атестації, у тому числі інформацію про:
матеріали дисциплінарних проваджень стосовно посадової особи митного органу;
скарги, які надходили на дії посадової особи митного органу, із стислим описом суті таких скарг;
випадки недотримання посадовою особою митного органу правил етичної поведінки та доброчесності;
доходи, склад майна, витрати, фінансові зобов’язання посадової особи та її близьких і пов’язаних осіб;
іншу інформацію та документи, необхідні для роботи атестаційної комісії (особові справи, послужні списки, біографічні довідки тощо). Орган державної влади або особа, які отримали запит члена атестаційної комісії, зобов’язані надати необхідні пояснення та/або документи (їх копії) чи інформацію протягом 10 календарних днів з дня отримання запиту.
Члени атестаційної комісії зобов’язані:
забезпечувати захист і нерозголошення персональних даних, інформації з обмеженим доступом, що стали їм відомі у зв’язку із здійсненням повноважень;
брати участь у роботі атестаційної комісії особисто, без делегування своїх повноважень іншим особам, у тому числі іншим членам атестаційної комісії;
не використовувати в інших цілях, ніж для здійснення своїх повноважень як членів атестаційної комісії, персональні дані та іншу інформацію, що стала їм відома у зв’язку з участю в роботі атестаційної комісії;
повідомляти атестаційну комісію про те, що член атестаційної комісії перебуває чи перебував в особистих чи ділових стосунках із посадовою особою митного органу, яка проходить атестацію в цій атестаційній комісії, та/або про наявність іншого конфлікту інтересів або обставин, що можуть вплинути на об’єктивність та безсторонність під час прийняття таким членом атестаційної комісії рішення стосовно особи, яка проходить атестацію, і відмовлятися (заявляти самовідвід) від участі у збиранні інформації, розгляді питання про таку особу і голосуванні стосовно неї. Порядок врегулювання конфлікту інтересів членів атестаційної комісії та членів її секретаріату визначається порядком організації та проведення атестації посадових осіб митних органів.
Члени секретаріату атестаційної комісії за дорученням членів атестаційної комісії мають право одержувати за письмовим зверненням члена атестаційної комісії, перевіряти та аналізувати інформацію, у тому числі інформацію з обмеженим доступом (крім інформації, віднесеної до державної таємниці відповідно до закону), необхідну для здійснення повноважень атестаційної комісії, а також мають інші права та обов’язки, визначені цим Законом. Члени секретаріату атестаційної комісії зобов’язані забезпечувати захист і нерозголошення персональних даних, інформації з обмеженим доступом, що стали їм відомі у зв’язку із здійсненням повноважень.
Посадова особа митного органу, яка підлягає атестації, під час проходження атестації має право доводити до атестаційної комісії свою позицію в усній чи письмовій формі, надавати усні та письмові пояснення, заперечення, документи, доводи, міркування на підтвердження своєї професійної компетентності та доброчесності.
Фізичні та юридичні особи, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, громадські об’єднання мають право подавати до атестаційної комісії відомості, які можуть свідчити про невідповідність посадової особи митного органу критеріям професійної компетентності та доброчесності. Такі звернення (у тому числі анонімні) розглядаються атестаційною комісією, за умови що наведена в них інформація стосується конкретної посадової особи або її близьких осіб та містить фактичні дані, які можуть бути перевірені під час співбесіди. Для цього графік проведення тестувань та співбесід із зазначенням прізвищ, імен, по батькові (за наявності), посад не пізніш як за 10 календарних днів до дати їх проведення оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
Оприлюднення графіка проведення тестувань та співбесід на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, вважається належним повідомленням посадових осіб митних органів про час, дату та місце проведення тестування та співбесіди.
Результати проходження співбесіди посадовою особою митного органу оприлюднюються на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, наступного робочого дня після її проведення. Рішення атестаційної комісії про неуспішне проходження атестації посадовою особою митного органу є підставою для припинення державної служби такої особи.
Рішення про звільнення такої посадової особи приймається суб’єктом призначення або керівником державної служби у 14-денний строк з дня прийняття відповідного рішення атестаційної комісії.
Наказ про звільнення посадової особи митного органу за результатами атестації може бути виданий суб’єктом призначення або керівником державної служби у період відпустки, тимчасової непрацездатності такої посадової особи із зазначенням дати звільнення, яка є першим робочим днем після закінчення відпустки або наступним робочим днем за днем закінчення періоду тимчасової непрацездатності, зазначеного у документі про тимчасову непрацездатність.
Рішення атестаційної комісії за результатами проведення атестації має бути доведено до відповідної посадової особи митного органу у порядку, визначеному статтею 91 Закону України "Про державну службу", протягом п’яти робочих днів з дня його прийняття.
Повторне проходження атестації забороняється, крім випадків її проходження посадовими особами, звільненими з митних органів з підстави неуспішного проходження атестації та стосовно яких набрало законної сили рішення суду про їх поновлення на посаді.
Документи про проходження атестації посадовою особою митного органу, у тому числі результати атестації, зберігаються в особовій справі такої посадової особи.
Положення статті 87 Закону України "Про державну службу" застосовуються до посадових осіб митних органів у частині, що не суперечить цьому Закону.
Рішення про звільнення посадової особи митного органу з підстави неуспішного проходження атестації може бути оскаржено до суду лише особою, стосовно якої воно прийнято, виключно з питань додержання процедури прийняття рішення про звільнення, а також порядку організації та проведення атестації, неуспішне проходження якої стало підставою для звільнення. Суд під час розгляду таких скарг не оцінює повторно факти чи твердження, оцінені атестаційною комісією, та відповідні висновки, зроблені атестаційною комісією на підставі обґрунтованого сумніву.
Для цілей цього пункту термін "митні органи" означає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, спеціалізований орган з питань експертизи та досліджень, спеціалізований орган з питань спеціалізованої підготовки та кінологічного забезпечення, митниці, митні пости.
4. Керівнику центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, після завершення проведення атестації посадових осіб митних органів відповідно до цього Закону забезпечити заповнення вакантних посад у митних органах шляхом проведення відкритих конкурсів у порядку, передбаченому законодавством про державну службу, з урахуванням особливостей, визначених Митним кодексом України.
5. Кабінету Міністрів України:
1) протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом:
забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону;
привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом;
2) протягом двох місяців з дня набрання чинності цим Законом сформувати комісію з проведення конкурсу з відбору на посаду керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, відповідно до статті 5702 Митного кодексу України;
3) через три місяці з дня видання розпорядження про призначення керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, за результатами конкурсу, проведеного у порядку, встановленому статтею 5702 Митного кодексу України, забезпечити утворення таким керівником атестаційних комісій та проведення атестації посадових осіб митних органів відповідно до цього Закону;
4) протягом шести років з дня набрання чинності цим Законом забезпечити підготовку і подання на розгляд Верховної Ради України законопроекту про припинення участі міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод надавали Україні міжнародну технічну допомогу у сферах проведення структурних реформ, фінансової та технічної підтримки України, запобігання і протидії корупції, у формуванні комісії з проведення конкурсу на зайняття посади керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та Комісії з проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, через вісім років з дня набрання чинності цим Законом.