Про затвердження Правил етичної поведінки суб’єктів лобіювання
Відповідно до частини першої статті 6 Закону України “Про лобіювання” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Правила етичної поведінки суб’єктів лобіювання, що додаються.
2. Ця постанова набирає чинності одночасно із введенням в дію Закону України “Про лобіювання”, але не раніше дня її опублікування.
ПРАВИЛА
етичної поведінки суб’єктів лобіювання
1. Ці Правила встановлюють вимоги до етичної поведінки суб’єктів лобіювання відповідно до Закону України “Про лобіювання”.
Ці Правила не поширюються на діяльність, що не є лобіюванням відповідно до Закону України “Про лобіювання” (не містить всіх ознак лобіювання).
2. У цих Правилах терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про лобіювання” та “Про запобігання корупції”.
Загальні правила етичної поведінки суб’єктів лобіювання
3. Для сприяння прозорості здійснення лобіювання, підвищення довіри громадськості до процедур формування політики суб’єкти лобіювання зобов’язані поважати демократичні цінності та суспільні блага, бути порядними та доброчесними у своїй діяльності, діяти прозоро та відкрито, надавати достовірну інформацію про свою діяльність, дотримуватись законодавства про захист інформації та персональних даних, а також уникати проявів недоброчесного впливу та запобігати конфлікту інтересів.
4. У своїй діяльності суб’єкт лобіювання повинен:
дотримуватись принципів лобіювання, бути ввічливим у спілкуванні з об’єктами лобіювання, клієнтами, іншими суб’єктами лобіювання, фізичними особами, які здійснюють лобіювання від імені юридичної особи - суб’єкта лобіювання, громадянами, іноземцями та особами без громадянства, дотримуватись етики ділового спілкування;
поважати честь і гідність об’єктів лобіювання, клієнтів, інших суб’єктів лобіювання, фізичних осіб, які здійснюють лобіювання від імені юридичної особи - суб’єкта лобіювання;
уникати висловлювань, що принижують честь і гідність, заподіюють шкоду діловій репутації об’єкта лобіювання, клієнта, іншого суб’єкта лобіювання, фізичної особи, яка здійснює лобіювання від імені юридичної особи - суб’єкта лобіювання, нетактовних та принизливих висловлювань, а також поширення таких висловлювань через медіа, соціальні мережі тощо;
не допускати прояву будь-якої форми дискримінації, зокрема за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
утримуватись від принизливих коментарів чи інших висловлювань щодо зовнішності, статі, віку, національної чи етнічної приналежності, сімейного стану, віросповідання об’єкта лобіювання, клієнта чи іншого суб’єкта лобіювання, фізичної особи, яка здійснює лобіювання від імені юридичної особи - суб’єкта лобіювання, громадян, іноземців та осіб без громадянства;
уникати дій сексуального характеру, виражених словесно (об’єктивація, непристойні зауваження тощо) або фізично (доторкання, поплескування тощо), щодо будь-яких осіб;
виявляти стриманість у разі критики чи незгоди з опонентами;
не допускати порушення прав інших осіб під час реалізації своїх професійних прав;
дотримуватись інших обмежень, передбачених Законом України “Про лобіювання”.
Взаємодія суб’єктів лобіювання з об’єктами лобіювання
5. Суб’єкт лобіювання під час лобіювання зобов’язаний дотримуватись етики ділового спілкування.
Обов’язок дотримуватися цих Правил від імені юридичної особи - суб’єкта лобіювання покладається на осіб, які здійснюють лобіювання від імені такої юридичної особи.
Суб’єкт лобіювання під час здійснення лобіювання надає об’єкту лобіювання інформацію про: свої прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), факт здійснення лобіювання, сферу та предмет лобіювання, клієнтів або інших бенефіціарів.
Фізична особа, яка здійснює лобіювання від імені юридичної особи - суб’єкта лобіювання, під час здійснення лобіювання також надає об’єкту лобіювання інформацію про найменування юридичної особи, від імені якої вона здійснює лобіювання.
Суб’єкт лобіювання зобов’язаний надавати об’єкту лобіювання достовірну інформацію та не вводити в оману щодо сфери та предмета лобіювання, клієнта або іншого бенефіціара, не перешкоджати діяльності та дотримуватися режиму роботи об’єктів лобіювання.
6. Суб’єкт лобіювання зобов’язаний уникати поширення в медіа або іншим способом (зокрема за допомогою Інтернету) завідомо неправдивих відомостей, що принижують честь, гідність та ділову репутацію об’єкта лобіювання.
Суб’єкту лобіювання забороняється використовувати Реєстр прозорості для поширення завідомо неправдивих відомостей про об’єкт лобіювання.
7. Суб’єкту лобіювання забороняється використовувати під час здійснення лобіювання погрози, шантаж тощо, спонукати об’єкт лобіювання до зловживання впливом, підбурювати об’єкт лобіювання до порушення вимог законодавства, що поширюються на нього, використовувати неетичні методи та інші методи, які суперечать законодавству та цим Правилам.
8. Способи врегулювання конфлікту інтересів під час здійснення лобіювання визначаються договором лобіювання та цими Правилами.
У разі потреби юридичні особи - суб’єкти лобіювання, що є громадськими об’єднаннями, іншими неприбутковими підприємствами, установами та організаціями, які здійснюють лобіювання в комерційних інтересах бенефіціара без укладення договору лобіювання, вживають заходів для запобігання та врегулювання конфлікту інтересів відповідно до вимог законодавства та їх установчих документів або внутрішніх правил.
Взаємодія суб’єктів лобіювання з клієнтами, бенефіціарами
9. Суб’єкт лобіювання, представляючи інтереси клієнта/бенефіціара, зобов’язаний діяти лише в їх інтересах.
10. Суб’єкт лобіювання надає клієнту інформацію про хід здійснення лобіювання відповідно до договору лобіювання.
11. Суб’єкту лобіювання забороняється укладати договір лобіювання з клієнтом, якщо методи лобіювання, які повинні бути застосовані в рамках договору, не відповідають Конституції України, Закону України “Про лобіювання” та цим Правилам.
12. Клієнт має право ознайомлюватися з будь-якими аналітичними матеріалами суб’єкта лобіювання, пов’язаними з виконанням договору лобіювання, якщо інше не передбачено таким договором.
13. Конфіденційна інформація, що стосується клієнтів суб’єктів лобіювання, не підлягає розголошенню, крім випадків, коли розголошення такої інформації здійснено за згодою клієнта або відповідно до вимог законодавства.
14. Суб’єкт лобіювання зобов’язаний невідкладно в день, коли йому стало відомо про обставини, за яких заборонено здійснення лобіювання в комерційних інтересах особи, яка не може бути бенефіціаром, чи на замовлення особи, яка не може бути клієнтом, або фінансування лобіювання за рахунок коштів (засобів), які не можуть бути джерелом фінансування лобіювання відповідно до Закону України “Про лобіювання”, зупинити здійснення лобіювання на замовлення такого клієнта та/або в комерційних інтересах такого бенефіціара.
15. У разі припинення або зупинення статусу суб’єкта лобіювання з підстав, передбачених Законом України “Про лобіювання”, суб’єкт лобіювання зобов’язаний у визначені Законом України “Про лобіювання” строки повідомити про такі обставини клієнту.
16. У разі виключення з Реєстру прозорості відомостей щодо фізичної особи, яка здійснює лобіювання від імені юридичної особи - суб’єкта лобіювання, з підстав, передбачених Законом України “Про лобіювання”, юридична особа - суб’єкт лобіювання зобов’язана у визначені Законом України “Про лобіювання” строки повідомити про такі обставини клієнту.
17. Клієнт із суб’єктом лобіювання здійснюють розрахунки, пов’язані з лобіюванням, у безготівковій формі.
Взаємодія суб’єктів лобіювання з іншими суб’єктами лобіювання
18. Суб’єкт лобіювання зобов’язаний уникати:
утиску або мобінгу (цькування) інших суб’єктів лобіювання, фізичних осіб, які здійснюють лобіювання від імені юридичної особи - суб’єкта лобіювання;
свідомого поширення неправдивих відомостей про інших суб’єктів лобіювання, фізичних осіб, які здійснюють лобіювання від імені юридичної особи - суб’єкта лобіювання;
спроб схилити клієнта іншого суб’єкта лобіювання до розірвання з ним договору лобіювання;
вчинення дій, визначених законодавством як недобросовісна конкуренція;
підбурювання об’єкта лобіювання до уникнення контактів з іншими суб’єктами лобіювання, фізичними особами, які здійснюють лобіювання від імені юридичної особи - суб’єкта лобіювання.
19. Суб’єкти лобіювання зобов’язані уникати висловлювань, що принижують честь та гідність інших суб’єктів лобіювання, заподіюють шкоду їх діловій репутації, містять нетактовні та принизливі коментарі, або свідомого поширення неправдивої інформації про них та у будь-який спосіб перешкоджання їх діяльності.