Про затвердження принципів торговельної політики гарантованого покупця
Відповідно до пункту 31 частини третьої статті 5 Закону України “Про ринок електричної енергії” Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити принципи торговельної політики гарантованого покупця, що додаються.
ПРИНЦИПИ
торговельної політики гарантованого покупця
1. Ці принципи розроблені на виконання Закону України “Про ринок електричної енергії” (далі - Закон) і запроваджені з метою декларування моделі поведінки гарантованого покупця електричної енергії (далі - гарантований покупець) на ринку електричної енергії під час здійснення операцій з купівлі-продажу електричної енергії, експортних операцій та отримання доступу до пропускної спроможності міждержавних перетинів у рамках виконання спеціальних обов’язків із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії та інших функцій, які забезпечує гарантований покупець відповідно до законодавства.
2. Торговельна політика гарантованого покупця (далі - торговельна політика) поширюється на операції гарантованого покупця з купівлі-продажу електричної енергії за двосторонніми договорами, на ринку “на добу наперед”, внутрішньодобовому ринку, з метою врегулювання небалансів та під час здійснення експортних операцій.
3. Гарантований покупець діє відповідно до законодавства на підставі його статуту, затвердженого в установленому порядку, та згідно з Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності зі здійснення функцій гарантованого покупця, затвердженими постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 р. № 1471.
Діяльність гарантованого покупця регламентується Законом та іншими нормативно-правовими актами, відповідно до яких регулюється діяльність учасників ринку електричної енергії.
4. Торговельна політика ґрунтується на принципах:
1) максимізації доходу гарантованого покупця на ринку електричної енергії для виконання покладених на нього спеціальних обов’язків відповідно до Закону;
2) вжиття заходів до досягнення збалансованості та забезпечення покриття власними доходами всіх витрат;
4) сприяння розвитку відновлюваної енергетики;
5) рівності прав на купівлю-продаж електричної енергії;
6) відображення економічно обґрунтованих витрат;
7) відповідальності за недотримання вимог нормативно-правових актів, відповідно до яких регулюється діяльність учасників ринку електричної енергії;
8) співробітництва та інтеграції із суміжними ринками електричної енергії.
5. Гарантований покупець під час реалізації торговельної політики забезпечує дотримання її принципів шляхом:
купівлі-продажу всієї відпущеної електричної енергії, виробленої на об’єктах електроенергетики з альтернативних джерел енергії за встановленим “зеленим” тарифом відповідно до законодавства;
відкритості та прозорості доступу до даних, необхідних для проведення торгів або для укладення договорів на всіх сегментах ринку, шляхом розміщення на своєму офіційному веб-сайті інформації (у форматі, придатному для копіювання та/або завантаження) та підтримання її актуальності;
створення умов для рівності прав на купівлю-продаж електричної енергії шляхом збереження конфіденційної інформації стосовно своєї діяльності, розкриття якої може надавати комерційні переваги для учасників ринку електричної енергії;
створення умов для розвитку добросовісної конкуренції, зокрема шляхом встановлення кількості лотів, що пропонуються одночасно до продажу, загального обсягу, стартової ціни, періоду купівлі-продажу та іншої інформації щодо проведення торгів, яка є необхідною для укладення договорів або надасть змогу залучити якомога більшу кількість потенційних покупців;
максимальної ефективності та довгострокової результативності діяльності гарантованого покупця шляхом встановлення цін відповідно до ринкової кон’юктури та економічної доцільності.
6. Господарська діяльність гарантованого покупця для досягнення мети торговельної політики та забезпечення дотримання її принципів провадиться за рахунок купівлі-продажу електричної енергії на різних сегментах ринку електричної енергії, зокрема шляхом раціонального та економічно виправданого розподілу обсягів, що пропонуються для купівлі-продажу за двосторонніми договорами, на ринку “на добу наперед”, внутрішньодобовому ринку, під час врегулювання небалансів та здійснення експортних операцій.
Під раціональним та економічно виправданим розподілом гарантованим покупцем обсягів купівлі-продажу електричної енергії розуміється таке співвідношення обсягів електричної енергії, запропоноване на різних сегментах ринку, що відповідає торговельній політиці та з огляду на наявні у гарантованого покупця історичні дані, поточний стан ринку електричної енергії та прогноз поведінки його учасників дає найкращий економічний ефект.
7. Для формування оптимальної цінової пропозиції гарантований покупець пропонує для продажу електричну енергію за цінами, що відповідають поточній ситуації на відповідному сегменті ринку електричної енергії.
8. Під час здійснення експортних операцій та отримання доступу до пропускної спроможності міждержавних перетинів гарантований покупець керується Порядком здійснення гарантованим покупцем експорту електричної енергії, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2024 р. № 282 “Деякі питання здійснення гарантованим покупцем експорту електричної енергії” (Офіційний вісник України, 2024 р., № 28, ст. 1809).
9. Гарантований покупець здійснює продаж електричної енергії за двосторонніми договорами, на ринку “на добу наперед”, внутрішньодобовому ринку, під час врегулювання небалансів з урахуванням обсягу електричної енергії, реалізованого під час здійснення експорту електричної енергії та на відповідних сегментах ринку електричної енергії, та інформації про погодинну гранично допустиму потужність, надану оператором системи передачі.
10. Обсяги електричної енергії, які пропонуються гарантованим покупцем для продажу за двосторонніми договорами, на ринку “на добу наперед”, внутрішньодобовому ринку, під час врегулювання небалансів та здійснення експорту електричної енергії, визначаються гарантованим покупцем самостійно на підставі власного прогнозного обсягу, запропонованого гарантованим покупцем для продажу на всіх сегментах ринку електричної енергії, та становлять не менше економічно доцільного прогнозованого обсягу продажу, який розраховується гарантованим покупцем з урахуванням прогнозного балансу об’єднаної енергетичної системи України, прогнозу погодинних обсягів відпуску та споживання електричної енергії генеруючими одиницями продавців та споживачів за “зеленим” тарифом.
11. Економічно доцільний прогнозний обсяг продажу електричної енергії розраховується гарантованим покупцем з урахуванням прогнозного балансу об’єднаної енергетичної системи України, прогнозу погодинних місячних обсягів відпуску та споживання електричної енергії генеруючими одиницями продавців та споживачів за “зеленим” тарифом, що входять до балансуючої групи гарантованого покупця (далі - генеруючі одиниці), очікуваної вартості купівлі-продажу такої електричної енергії на організованих сегментах ринку та небалансів.
12. Прогнозний погодинний обсяг відпуску та споживання електричної енергії генеруючими одиницями розраховується на основі обсягу фактично відпущеної та спожитої електричної енергії генеруючими одиницями у минулих аналогічних періодах, скоригованих пропорційно відношенню встановленої потужності активних генеруючих одиниць (фактичний відпуск яких більше 0 МВт•год) на дату розрахунку до встановленої потужності активних генеруючих одиниць минулих періодів, з урахуванням заявок виробників на вихід з балансуючої групи гарантованого покупця та фактичних обмежень оператора системи передачі.
13. Гарантований покупець здійснює власне прогнозування обсягів відпуску та споживання електричної енергії генеруючими одиницями на підставі даних, наданих учасниками його балансуючої групи, з урахуванням:
1) історичних даних щодо потужності, відпуску та споживання електричної енергії генеруючими одиницями;
2) прогнозу погодних умов (швидкість вітру, сонячне випромінювання тощо);
3) статистичних даних та отриманої в результаті їх обробки інформації;
4) інформації щодо прогнозних обсягів команд із зменшення навантаження та команд з операційної безпеки оператора системи передачі (за наявності такої інформації).