open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст
Чинна


ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
соціальної політики України
03 червня 2024 року № 269-Н


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 липня 2024 р.
за № 1160/42505

ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ
соціальної послуги медіації

{Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики
№ 360-Н від 02.08.2024 - зміни опрацьовуються}

I. Загальні положення

1. Цей Державний стандарт визначає зміст, обсяг, умови, порядок надання та показники соціальної послуги медіації.

2. Цей Державний стандарт застосовується під час організації та в процесі надання надавачами соціальних послуг соціальної послуги особам, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах і потребують застосування щодо них та за їх участі заходів із профілактики ймовірного (що може виникнути) конфлікту/спору, усунення або мінімізації негативних наслідків наявного (що вже виник) конфлікту/спору, моніторингу та контролю якості її надання.

3. За домовленістю між надавачем соціальної послуги та отримувачем соціальної послуги або за рішенням надавача соціальної послуги соціальна послуга може надаватись понад обсяг, визначений цим Державним стандартом.

4. У цьому Державному стандарті терміни вживаються в таких значеннях:

договір надання соціальної послуги медіації (далі - договір про надання соціальної послуги) - угода про надання соціальної послуги медіації з метою запобігання виникненню або врегулювання конфлікту/спору, укладена між сторонами можливого або наявного конфлікту/спору та медіатором (медіаторами) у письмовій формі;

згода на інформаційно-оціночну зустріч з медіатором (медіаторами) - письмова згода сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору на участь в інформаційно-оціночній зустрічі з медіатором;

{Абзац третій пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 360-Н від 02.08.2024}

згода на медіацію - письмова згода сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору на отримання послуг з медіації, зафіксована в оціночній формі за результатами інформаційно-оціночної зустрічі з медіатором;

індивідуальний план надання соціальної послуги медіації (далі - індивідуальний план) - документ, складений медіатором (медіаторами) на підставі визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги та іншої сторони (інших сторін) наявного або ймовірного конфлікту/спору, у якому зазначено заходи, що проводяться в межах надання соціальної послуги, відомості про необхідні ресурси, періодичність і строки проведення заходів, відповідальних за їх проведення, дані щодо моніторингу результатів та відмітки про виконання таких заходів;

інформаційно-оціночна зустріч з медіатором (далі - ІОЗМ) - зустріч медіатора (медіаторів) із кожною стороною наявного або ймовірного конфлікту/спору, що проводиться з дотриманням принципів медіації під час підготовки до медіації для інформування сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору про процедуру медіації, оцінювання наявного або ймовірного конфлікту/спору на медіабельність, прийняття рішення щодо проведення медіації, отримання поінформованої згоди сторін наявного або ймовірного конфлікту/спору на участь у медіації, формування переліку тем, що розглядатимуться під час медіації;

конфлікт - розбіжності, протилежність інтересів сторін, відмінна позиція двох або більше суб’єктів/осіб щодо будь-яких питань, у зв’язку з якими одній зі сторін чи обом сторонам може бути завдано моральної та/або матеріальної шкоди, іншим чином порушено їхні права та/або інтереси;

медіабельність - сукупність факторів, що свідчать (дають підстави вважати) про можливість розв’язання/усунення наявного або ймовірного конфлікту/спору шляхом медіації та про спроможність сторін такого конфлікту/спору брати участь в медіації, про допустимість, можливість і доцільність застосування медіації для запобігання виникненню та/або для розв’язання/усунення вирішення конкретного конфлікту/спору між сторонами у поточний час;

отримувач соціальної послуги - особа, яка належить до вразливих груп населення та/або перебуває у складних життєвих обставинах і потребує застосування щодо неї та за її участю заходів з профілактики ймовірного конфлікту/спору, усунення або мінімізації негативних наслідків наявного конфлікту/спору, за винятком випадків:

наявного конфлікту/спору між потерпілою особою та особою, яка вчинила злочин / кримінальний проступок або підозрюється чи обвинувачується у вчиненні злочину / кримінального проступку - щодо цього злочину / кримінального проступку;

торгівлі людьми;

жорстокого поводження з дітьми;

домашнього насильства, насильства за ознакою статі, якщо упродовж року до дати звернення за наданням соціальної послуги щодо однієї із сторін наявного конфлікту/спору було застосовано/застосовується обмежувальний або терміновий заборонний припис, направлено для проходження програми для кривдника або проходить таку програму, взято на профілактичний облік в поліції у зв’язку з домашнього насильства;

соціальна послуга медіації (далі - соціальна послуга) - позасудова добровільна, конфіденційна, структурована процедура, під час якої сторони, з яких хоча б одна належить до вразливих груп населення та/або перебуває у складних життєвих обставинах, за допомогою медіатора (медіаторів) намагаються запобігти виникненню або врегулювати наявний чи ймовірний конфлікт/спір шляхом переговорів, яка проводиться відповідно до цього Державного стандарту та складається з підготовки до проведення медіації та проведення медіації;

спір - конфлікт між суб’єктами правовідносин з приводу порушення прав та законних інтересів;

сторона медіації, залучена до медіації за ініціативою отримувача соціальної послуги - фізична особа, юридична особа або група осіб, яка надала згоду на запобігання виникненню або на врегулювання наявного чи ймовірного конфлікту/спору між нею та отримувачем соціальної послуги шляхом проведення ІОЗМ та медіації.

Інші терміни в цьому Державному стандарті вживаються у значеннях, наведених у Сімейному кодексі України, Законах України «Про соціальні послуги» та «Про медіацію».

Принципи медіації та статус медіатора регулюються Законом України «Про медіацію», а надання соціальної послуги медіації - Законом України «Про соціальні послуги».

II. Загальні підходи до організації та надання соціальної послуги

1. Для отримання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів отримувач соціальної послуги звертається до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районної у мм. Києві та Севастополі державної адміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або відповідної військової / військово-цивільної адміністрації (у разі її утворення) (далі - уповноважений орган) з письмовою заявою відповідно до Порядку організації надання соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 587.

Заява може подаватись в електронній формі з використанням державних електронних інформаційних ресурсів з накладанням електронного підпису заявника, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.

Підставою для надання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів є рішення уповноваженого органу.

Рішення про надання/відмову у наданні соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів уповноважений орган приймає відповідно до Порядку організації надання соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 587.

Рішення про надання/відмову у наданні соціальної послуги надавачем соціальних послуг недержавного сектору приймає відповідний надавач на підставі письмової заяви отримувача соціальної послуги (у випадку надання соціальної послуги не за рахунок бюджетних коштів).

2. Відмова в наданні соціальної послуги здійснюється з підстав, передбачених частиною першою статті 24 Закону України «Про соціальні послуги», а також у разі відмови сторін медіації, медіатора (медіаторів) від участі у медіації.

Рішення про відмову у наданні соціальної послуги має бути вмотивованим. Протягом 3 робочих днів з дати прийняття рішення про відмову

у наданні соціальної послуги надавач соціальної послуги інформує про це отримувача соціальної послуги із зазначенням причин шляхом надсилання письмового повідомлення, зокрема, засобами електронного зв’язку.

Якщо відмова у наданні соціальної послуги пов’язана з відсутністю ресурсів у надавача соціальної послуги, додатково зазначається інформація про інших надавачів соціальних послуг, які надають таку соціальну послугу.

Якщо рішення про відмову приймається надавачем соціальної послуги, копія такого рішення надсилається уповноваженому органу (для надавачів соціальної послуги, які надають таку послугу за бюджетні кошти або з установленням диференційованої плати).

3. Припинення надання соціальної послуги здійснюються з підстав, передбачених частиною другою статті 24 Закону України «Про соціальні послуги», частиною другою статті 17 Закону України «Про медіацію», а також у разі:

відмови отримувача соціальної послуги, іншої сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору від участі в ІОЗМ;

виявлення немедіабельності наявного або ймовірного конфлікту/спору протягом часу надання соціальної послуги;

поведінка сторони (сторін) медіації свідчить про її (їх) неспроможність у поточний час брати участь в медіації, приймати самостійні рішення щодо предмета медіації;

у разі визнання медіатора недієздатним / обмежено дієздатним.

Надавач соціальної послуги протягом 3 робочих днів з дати прийняття рішення про припинення надання соціальної послуги інформує про це отримувача соціальної послуги шляхом надсилання письмового повідомлення. У повідомленні зазначається підстава припинення надання соціальної послуги, а також інформується про можливість оскарження цього рішення відповідно до законодавства.

4. Соціальна послуга дитині надається за згодою її законного представника, а в разі його відсутності - посадової особи органу опіки та піклування.

Якщо дитина є стороною наявного або ймовірного конфлікту/спору або медіації, присутність такої особи під час підготовчих заходів і проведення медіації обов’язкова.

Індивідуальна зустріч медіатора (медіаторів) з дитиною віком до 14 років без присутності її законного представника, посадової особи органу опіки та піклування може проводитись за наявності письмового дозволу законного представника / такої особи.

Медіатор, який працює з дітьми, повинен мати відповідну спеціальну документально підтверджену підготовку.

5. Медіатор (медіатори) має (мають) право відмовитись від участі в наданні соціальної послуги за наявності конфлікту інтересів, із етичних або особистих міркувань. У такому разі надавач соціальної послуги визначає іншого медіатора (інших медіаторів) або, якщо це неможливо, приймає рішення про припинення надання соціальної послуги.

6. Надавач соціальної послуги має право залучати до забезпечення підготовки та організації надання соціальної послуги своїх працівників та/або працівників інших надавачів соціальних послуг (зокрема, на договірних засадах), які також зобов’язані дотримуватись принципів медіації та принципів надання соціальних послуг.

7. Документи, передбачені цим Державним стандартом, можуть бути складені і підписані в електронній формі з використанням державних електронних інформаційних ресурсів із накладанням кваліфікованого електронного підпису (або удосконаленого електронного підпису, який базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа).

III. Оцінювання індивідуальних потреб

1. Оцінювання потреб отримувача соціальної послуги для прийняття рішення уповноваженим органом про надання / відмову у наданні соціальної послуги здійснюється відповідно до Порядку організації надання соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 587.

2. Надавачем соціальної послуги здійснюється оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги для складання індивідуального плану надання соціальної послуги (далі - індивідуальний план) та укладення договору про надання соціальної послуги (далі - договір).

Перед проведенням оцінювання здійснюється підготовка до надання соціальної послуги, зокрема проводиться ІОЗМ з отримувачем соціальної послуги та іншою стороною (іншими сторонами) наявного або ймовірного конфлікту/спору, про що зазначається в індивідуальному плані заходи з надання соціальної послуги. ІОЗМ проводяться медіатором (медіаторами) із сторонами наявного або ймовірного конфлікту/спору для визначення медіабельності такого конфлікту/спору, індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги та прийняття медіатором (медіаторами) рішення про участь сторін наявного або ймовірного конфлікту/спору в отриманні соціальної послуги.

Надалі оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги проводиться медіатором (медіаторами) протягом всього періоду надання соціальної послуги з метою коригування індивідуального плану.

2. За результатами ІОЗМ з отримувачем соціальної послуги та іншою стороною (іншими сторонами) наявного або ймовірного конфлікту/спору визначається потреба в соціальній послузі та фіксується згода всіх сторін такого конфлікту/спору щодо надання соціальної послуги.

3. За результатами ІОЗМ медіатором (медіаторами) заповнюється оціночна форма (додаток 3 до цього Державного стандарту), яка підписується отримувачем соціальної послуги та медіатором (медіаторами) або іншою стороною наявного чи ймовірного конфлікту/спору та медіатором (медіаторами), відповідно.

4. Коригування медіатором (медіаторами) індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги проводиться за погодженням із ним після проведення ІОЗМ з усіма іншими сторонами наявного або ймовірного конфлікту/спору у разі надання ними заяв стосовно додаткових тем для надання соціальної послуги.

5. Результати оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги є підставою для розробки та коригування індивідуального плану.

IV. Складання індивідуального плану надання соціальної послуги

1. Соціальна послуга надається відповідно до індивідуального плану (додаток 2 до цього Державного стандарту).

Індивідуальний план складається до початку проведення ІОЗМ з отримувачем соціальної послуги та іншими сторонами наявного або ймовірного конфлікту/спору і має містити підготовчі заходи для прийняття рішення щодо надання соціальної послуги.

Індивідуальний план складається у двох примірниках і підписується отримувачем соціальної послуги (його законним представником) і медіатором (медіаторами). Один примірник індивідуального плану надається отримувачу соціальної послуги, інший - залишається у надавача соціальної послуги.

Після проведення підготовки до надання соціальної послуги відповідно до визначеної потреби у її наданні індивідуальний план доповнюється пунктами щодо проведення медіаційних зустрічей під час надання соціальної послуги.

Надалі індивідуальний план коригується медіатором (медіаторами) з урахуванням результатів оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги та інших сторін наявного або ймовірного конфлікту/спору, зокрема, за результатами проведення медіаційних зустрічей.

2. Індивідуальний план коригується медіатором (медіаторами) протягом 5 робочих днів після завершення оцінювання індивідуальних потреб (проведення ІОЗМ чи медіаційної зустрічі) із залученням отримувача соціальної послуги.

3. В індивідуальному плані зазначаються:

загальні відомості про отримувача соціальної послуги;

заходи, що проводяться при наданні соціальної послуги (зміст соціальної послуги);

періодичність і строки проведення заходів (обсяг соціальної послуги);

відомості про виконавців заходів;

дані щодо моніторингу результатів надання соціальної послуги та перегляду індивідуального плану (за потреби).

4. Індивідуальний план також містить відмітки про його виконання, що посвідчуються підписами отримувача соціальної послуги, інших учасників медіації, медіатора (медіаторів).

Індивідуальний план з відмітками про виконання, підписаний надавачем соціальної послуги, виконує функцію акта надання-отримання послуг відповідно до договору про надання соціальної послуги та договору медіації (у разі його укладання).

V. Укладення договору про надання соціальної послуги

1. Договір про надання соціальної послуги (далі - договір) укладається в письмовій формі між надавачем соціальної послуги та отримувачем соціальної послуги чи його законним представником.

Кожна зі сторін отримує один примірник договору.

Істотними умовами договору є назва соціальної послуги, умови її надання, вартість, права, обов’язки та відповідальність сторін, строк дії та інші умови, які сторони визнають істотними.

Невід’ємними частинами договору є індивідуальний план та договір про проведення медіації (у разі його укладання).

Договору присвоюється номер, що відповідає номеру особової справи.

VI. Місце та строки надання соціальної послуги

1. Соціальна послуга надається:

у приміщенні надавача соціальних послуг;

за місцем, визначеним медіатором (медіаторами) і погодженим з усіма сторонами медіації, у виключних випадках - за місцем проживання/перебування отримувача соціальної послуги;

онлайн із використанням програмних і технічних засобів дистанційної синхронної та/або асинхронної комунікації за запитами отримувача соціальної послуги або за пропозицією надавача соціальної послуги та/або медіатора (медіаторів) - за наявності технічних можливостей та за згодою всіх сторін медіації;

у змішаному форматі.

2. Соціальна послуга надається тимчасово - не менше ніж 1 раз на місяць протягом періоду, що не перевищує 1 року.

3. Строки надання соціальної послуги визначаються індивідуально із залученням отримувача соціальної послуги з урахуванням результатів оцінки його індивідуальних потреб медіатором (медіаторами) і зазначаються в договорі про надання соціальної послуги.

Договір про надання соціальної послуги укладається на строк не більше 1 року.

VII. Принципи надання соціальної послуги

1. Соціальна послуга надається з дотриманням:

основних принципів надання соціальних послуг (дотримання прав людини, прав дитини та прав осіб з інвалідністю; гуманізм; забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків; повага до честі та гідності; толерантність; законність; соціальна справедливість; доступність та відкритість; неупередженість та безпечність; добровільність; індивідуальний підхід; конфіденційність; максимальна ефективність та прозорість використання надавачами соціальних послуг бюджетних та інших коштів; забезпечення високого рівня якості соціальної послуги);

принципів медіації (добровільність; конфіденційність; нейтральність; незалежність та неупередженість медіатора; самовизначення та рівність прав сторін медіації).

2. Дотримання принципів надання соціальних послуг і принципів медіації при наданні соціальної послуги забезпечується з урахуванням того, що:

медіатор може припинити свою участь в наданні соціальної послуги за наявності конфлікту інтересів, з етичних або особистих міркувань;

обмін інформацією з питань надання соціальної послуги між надавачем соціальної послуги та медіатором (медіаторами) не є порушенням принципу конфіденційності, якщо інформація є необхідною для організації надання соціальної послуги;

перебування медіатора у договірних (цивільно-правових, трудових та інших) відносинах із органами державної влади, органами місцевого самоврядування, з надавачами соціальних послуг не є порушенням принципу незалежності та нейтральності медіатора;

медіатор має бути неупередженим у ставленні до сторін, фактів, суджень у наявному або ймовірному конфлікті/спорі, не має права оцінювати поведінку та погляди сторін медіації за винятком випадків явного порушення ними правових та/або етичних норм або правил проведення медіації;

медіатор не має права бути представником однієї зі сторін з питань, які стосуються конфлікту/спору що є предметом медіації;

медіатор не може суміщати функцію медіатора з функцією надання соціальних послуг в одному й тому ж конфлікті (спорі);

принцип конфіденційності (щодо медіації) не поширюється на випадки виявлення дитини, яка перебуває в складних життєвих обставинах внаслідок жорстокого поводження з нею або наявності загрози її життю чи здоров’ю; фактів домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (за згодою постраждалої особи), а також щодо неповнолітньої особи; потреби запобігання заподіянню шкоди фізичному чи психічному здоров’ю особи або вчиненню кримінального правопорушення; потреби дотримання вимог стосовно документального оформлення надання соціальної послуги, контролю її якості, статистичної звітності, фінансового (бюджетного) планування і контролю. При цьому особи, долучені до оброблення такої інформації відповідно до законодавства, зобов’язані забезпечувати її конфіденційність.

VIII. Зміст соціальної послуги

1. Наданням соціальної послуги передбачено:

підготовку до медіації;

проведення медіації;

укладення сторонами медіації угоди за результатами медіації.

2. Підготовка до медіації.

Підставою підготовки до надання соціальної послуги є укладання договору про надання соціальної послуги. Датою початку підготовки до надання соціальної послуги є дата укладення договору про надання соціальної послуги.

Підготовка до надання соціальної послуги проводиться з дотриманням усіх принципів медіації. Під час підготовки до надання соціальної послуги проводяться ІОЗМ та інші підготовчі заходи, в межах яких медіатор:

установлює зв’язок (контакт) із отримувачем соціальної послуги та отримує його згоду на індивідуальну ІОЗМ;

надає отримувачу соціальної послуги для ознайомлення кодекс професійної етики медіатора, якого він дотримується у своїй діяльності;

проводить ІОЗМ з отримувачем соціальної послуги та заповнює оціночну форму, що містить письмову згоду на участь / відмову від участі в медіації отримувача соціальної послуги на проведення медіації;

коригує індивідуальний план (за потреби);

у разі визначення наявного або ймовірного конфлікту/спору як медіабельного та надання згоди отримувачем соціальної послуги на участь в медіації одержує від отримувача соціальної послуги контактні дані іншої сторони (інших сторін) конфлікту/спору, встановлює зв’язок (контакт) з нею (ними) та отримує згоду на індивідуальну ІОЗМ з кожною із таких сторін;

надає іншій стороні (сторонам) наявного або ймовірного конфлікту/спору для ознайомлення кодекс професійної етики медіатора, якого він дотримується у своїй діяльності;

при проведенні ІОЗМ з кожною стороною наявного або ймовірного конфлікту/спору заповнює оціночні форми, що містять письмову згоду на участь в медіації / відмову від участі в медіації кожної сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору;

приймає рішення щодо власної участі в медіації, якщо всі сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору надали згоду на участь у медіації;

коригує індивідуальний план (за потреби);

укладає договір про проведення медіації або зазначає в індивідуальному плані причину припинення надання соціальної послуги;

проводить заходи, необхідні для підготовки до медіації або припинення підготовки до медіації.

Підготовчі заходи проводяться медіатором (медіаторами) щодо всіх учасників медіації, в тому числі щодо представників, перекладачів, фахівців, якщо сторони медіації домовились про їх залучення і такі особи дали згоду на участь в медіації (додаток 4 до цього Державного стандарту).

Отримувач соціальної послуги, інші сторони наявного або ймовірного конфлікту/спору та інші залучені особи мають право в будь-який час відмовитись від участі в ІОЗМ та/або в інших підготовчих заходах.

Тривалість ІОЗМ зі сторонами конфлікту/спору в межах надання соціальної послуги становить до 1,5 години, а інформаційні зустрічі з іншими залученими учасниками - до 0,5 години. Інформаційні зустрічі із залученими учасниками можуть проводитись у груповому або індивідуальному форматі.

Результатами підготовки до надання соціальної послуги є:

визначення індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги та сторони (сторін), що залучається (залучаються) до надання соціальної послуги за заявою отримувача соціальної послуги - сторони (сторін) наявного або ймовірного конфлікту/спору;

визначення медіабельності наявного або ймовірного конфлікту/спору:

прийняття всіма учасниками медіації рішення про надання соціальної послуги або прийняття рішення про припинення надання соціальної послуги відповідно до пункту 4 розділу II цього Державного стандарту;

коригування індивідуального плану надання соціальної послуги (за потреби);

складення проєкту договору медіації (за потреби).

У разі прийняття медіатором (медіаторами) рішення про неможливість його (їх) особистої участі у наданні соціальної послуги за умови медіабельності наявного або ймовірного конфлікту/спору надавач соціальної послуги вирішує питання про можливість залучення іншого медіатора або припинення надання соціальної послуги у зв’язку з відсутністю ресурсу.

3. Проведення медіації.

Підставою для проведення медіації є укладення договору про проведення медіації. Такий договір є невід’ємною частиною договору про надання соціальної послуги. Датою початку медіації є дата укладення договору про проведення медіації.

Медіатор (медіатори) протягом 5 робочих днів з дати підписання договору медіації встановлює зв’язок (контакт) зі сторонами медіації з метою погодження формату, черговості, періодичності, часу, тривалості, місця проведення медіаційних зустрічей, вносить ці дані до індивідуального плану надання соціальної послуги.

Медіація може проводитись у форматі спільних або окремих почергових медіаційних зустрічей медіатора (медіаторів) з кожною стороною медіації безпосередньо або онлайн із використанням технічних і програмних засобів дистанційної синхронної та/чи асинхронної комунікації.

В індивідуальному плані соціальної послуги медіатором (медіаторами) та отримувачем соціальної послуги (іншою стороною медіації) проставляються підписи, що підтверджують його виконання або інші пов’язані з медіаційними зустрічами обставини.

Індивідуальний план коригується відповідно до потреб сторін медіації та доповнюється/змінюється за погодженням з ними після виконання кожного наступного пункту плану.

Під час медіації медіатор (медіатори) сприяє (сприяють) сторонам в уточненні порядку денного медіаційної зустрічі, налагодженні комунікації, поясненні одна одній свого бачення наявного або ймовірного конфлікту/спору, у визначенні можливих шляхів запобігання цьому конфлікту/спору або його розв’язання, в досягненні згоди щодо розв’язання конфлікту/спору та/або усунення (відшкодування) спричиненої шкоди, в аналізі з точки зору прийнятності та реалістичності їх виконання, за необхідності - в коригуванні рішень, домовленостей.

Сторони медіації та інші залучені до медіації учасники мають право в будь-який час відмовитись від участі в ній.

Медіацією передбачається проведення від 1 до 12 медіаційних зустрічей тривалістю до 3 годин кожна (без урахування ІОЗМ). У разі потреби в проведенні більшої від зазначеної кількості медіаційних зустрічей вносяться зміни до індивідуального плану, тривалість таких зустрічей визначається за окремим рішенням надавача соціальної послуги, що приймається за наявності відповідного ресурсу та тягне за собою продовження дії договорів про надання соціальної послуги та медіації (за потреби).

Сторони медіації мають право відмовитись від формулювання домовленостей за результатами медіації, припинивши медіацію на етапі обговорення варіантів рішень чи інтересів сторін, або оформити домовленості їх у погодженій ними формі. При припиненні медіації без формулювання домовленості медіація не може визнаватись неуспішною/неефективною.

Інформація про досягнення або недосягнення домовленості між сторонами чи інші підстави припинення медіації вноситься медіатором (медіаторами) до індивідуального плану надання соціальної послуги та засвідчується підписами сторін медіації.

4. Якщо під час підготовки до надання соціальної послуги або під час медіації медіатором (медіаторами) виявлено ознаки жорстокого поводження з дитиною або загрозу її життю чи здоров’ю, медіатор припиняє надання соціальної послуги. В такому разі медіатор (медіатори) зобов’язаний (зобов’язані) невідкладно, у строк, що не перевищує 1 доби, повідомити про це (в усній або в письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації) органи Національної поліції та службу у справах дітей за місцем виявлення або проживання/перебування такої дитини. Факт такого повідомлення фіксується у формі, передбаченій додатком 5 до цього Державного стандарту. Якщо немає можливості звернутись до органів Національної поліції та служби у справах дітей, медіатор (медіатори), якому (яким) стало відомо про дитину, яка постраждала від жорстокого поводження з нею або життю чи здоров’ю якої загрожує небезпека, зобов’язаний (зобов’язані) негайно звернутися до інших суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству.

Якщо під час підготовки до надання соціальної послуги або під час медіації медіатором (медіаторами) виявлено ознаки домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі стосовно повнолітньої особи, медіатор (медіатори) припиняють надання соціальної послуги медіації. При цьому медіатор (медіатори) зобов’язаний (зобов’язані) повідомити повнолітню особу, постраждалу від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, про право звернутися до органів Національної поліції. Медіатор (медіатори) повідомляє (повідомляють) органи Національної поліції про домашнє насильство та/або насильство за ознакою статі виключно за наявності поінформованої згоди повнолітньої постраждалої особи на таке повідомлення. Факт повідомлення та надання згоди на нього фіксується у формі, передбаченій додатком 6 до цього Державного стандарту.

IХ. Використання ресурсів при організації надання соціальної послуги

1. Соціальну послугу безпосередньо надає медіатор, який проводить заходи, що становлять зміст соціальної послуги.

Для надання соціальної послуги з питань, пов’язаних з сімейними відносинами, або за наявності більше ніж двох сторін наявного або ймовірного конфлікту/спору необхідно за можливості передбачити залучення двох медіаторів (ко-медіацію).

Надавач соціальної послуги за потреби може залучати до її надання (у тому числі на договірних засадах) інших фахівців за згодою отримувача соціальної послуги.

2. Надавач соціальної послуги вживає заходів щодо підвищення професійного рівня своїх працівників, а також свого професійного рівня (якщо надавач є фізичною особою - підприємцем).

3. Надавач соціальної послуги розробляє та затверджує посадові інструкції медіаторів та інших працівників, залучених до надання соціальної послуги, посади яких передбачено штатним розписом.

Х. Приміщення та обладнання

1. Надавач соціальної послуги забезпечує собі та своїм працівникам робоче місце (робочі місця) для проведення ІОЗМ та медіаційних зустрічей, зберігання документації, адміністративної роботи тощо, необхідну матеріально-технічну базу для організації та надання соціальної послуги.

2. Надавач соціальної послуги забезпечує відповідність приміщень, у яких надається соціальна послуга, санітарно-гігієнічним, будівельним і технічним нормам, вимогам пожежної безпеки та іншим нормам згідно із законодавством.

3. Зазначені ресурси можуть забезпечуватись на умовах співпраці з іншими надавачами соціальних послуг (за потреби та на договірній основі), з підприємствами, установами, організаціями, закладами, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування.

4. Медіація має проводитись в окремому приміщенні, у якому можуть перебувати мінімум 4 особи, дотримуються відповідні санітарно-гігієнічні вимоги та забезпечується достатня звукоізоляція з метою конфіденційності. ІОЗМ може проводитись у приміщенні, в якому можуть перебувати мінімум 2 особи.

5. При наданні соціальної послуги онлайн із використанням програмних і технічних засобів дистанційної синхронної та/чи асинхронної комунікації вимоги щодо обладнання приміщень надавачів соціальної послуги не застосовуються.

ХI. Інформаційно-методичне забезпечення організації надання соціальної послуги

1. Надавач соціальної послуги організовує інформаційно-методичне забезпечення своєї діяльності, зокрема забезпечує своїх працівників нормативно-правовими актами, методичними та іншими матеріалами з питань надання соціальних послуг.

2. Надавач соціальної послуги вживає заходів для обміну досвідом з іншими надавачами соціальної послуги.

ХII. Взаємодія з іншими суб’єктами системи надання соціальних послуг

1. Надавач соціальної послуги організовує виконання заходів з її надання із залученням (за потреби та на договірній основі) інших підприємств, установ, організацій, закладів незалежно від форми власності та господарювання, органів та фізичних осіб.

2. Суб’єкти системи надання соціальних послуг, залучені до надання соціальної послуги, вживають заходів щодо захисту персональних даних відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних» і конфіденційної інформації щодо отримувачів соціальної послуги / їхніх законних представників, інших сторін наявного або ймовірного конфлікту/спору та інших учасників медіації, зокрема, інформації, що стала відома під час підготовки та проведення інформаційно-оцінкових та/або медіаційних зустрічей.

XIII. Документація для організації процесу надання соціальної послуги

1. Надавач соціальної послуги провадить діяльність відповідно до Конституції України, законів України та інших нормативно-правових актів з питань, що належать до його компетенції, установчих документів (положень, статутів) та/або господарських договорів (для юридичних осіб та/або фізичних осіб - підприємців).

2. Документація ведеться, оформляється та зберігається відповідно до вимог законодавства.

3. Надавач соціальної послуги формує особову справу отримувача соціальної послуги з таких документів, оформлених відповідно до цього Державного стандарту, а саме:

рішення уповноваженого органу або заява про надання соціальної послуги медіації (у разі її надання недержавним надавачем соціальної послуги) (додаток 8);

індивідуальний план надання соціальної послуги (додаток 2);

договір про надання соціальної послуги;

згода на інформаційно-оціночну зустріч з медіатором (медіаторами) (додаток 1);

оціночні форми за результатами інформаційно-оціночних зустрічей з медіатором (медіаторами) (додаток 3);

повідомлення про дитину, яка постраждала від жорстокого поводження або стосовно якої існує загроза його вчинення (додаток 5);

поінформована згода на проведення медіації за наявності ознак домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (додаток 6);

згода на участь в медіації (додаток 4);

повідомлення про відмову медіатора від участі у наданні соціальної послуги медіації (додаток 9);

основні заходи, що становлять зміст соціальної послуги медіації, форми роботи та орієнтовний час для їх виконання (додаток 10);

відгуки отримувача соціальної послуги та/або іншої сторони (інших сторін) наявного або ймовірного конфлікту / спору про організацію та надання соціальної послуги медіації (за наявності).

ХIV. Оцінювання якості надання соціальної послуги

1. Якість надання соціальної послуги визначається під час проведення зовнішнього та внутрішнього оцінювання якості соціальної послуги.

2. Надавач соціальної послуги проводить опитування отримувачів соціальної послуги та/або їхніх законних представників з метою отримання відгуків стосовно організації та надання соціальної послуги.

3. Результати опитувань обговорюються під час проведення аналізу діяльності надавача соціальної послуги і враховуються в подальшій роботі з метою підвищення якості надання соціальної послуги.

XV. Моніторинг та оцінювання діяльності з надання соціальної послуги

1. Діяльність надавача соціальної послуги підлягає моніторингу, внутрішньому та зовнішньому оцінюванню на відповідність соціальної послуги, що ним надається, законодавству України, в тому числі вимогам цього Державного стандарту.

Результати моніторингу, внутрішнього та зовнішнього оцінювання використовуються для усунення виявлених недоліків і вжиття заходів для покращення якості надання соціальної послуги та діяльності надавача соціальної послуги.

2. Під час моніторингу вивчаються статистичні, адміністративні та оперативні дані з питань надання соціальної послуги.

3. При проведенні внутрішнього та зовнішнього оцінювання застосовуються показники якості соціальної послуги (додаток 11).

4. Внутрішнє оцінювання проводиться надавачем соціальної послуги не рідше ніж 1 раз на рік.

З метою оцінювання розробляються і впроваджуються процедури консультування/анкетування/опитування отримувачів соціальної послуги / їхніх законних представників щодо відповідності обсягу, змісту, умов і порядку надання соціальної послуги вимогам, визначеним у цьому Державному стандарті.

5. Зовнішнє оцінювання проводиться центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами відповідно до законодавства.

До процедури оцінювання залучаються надавачі соціальної послуги та отримувачі соціальної послуги / їхні законні представники.

Надавач соціальної послуги вживає заходів щодо інформування отримувачів соціальної послуги про проведення зовнішнього оцінювання надавачів соціальної послуги.

6. Результати моніторингу та оцінювання якості надання соціальної послуги оприлюднюються і поширюються серед населення адміністративно-територіальної одиниці, де провадить діяльність надавач соціальної послуги.

ХVI. Фінансово-економічне обґрунтування вартості соціальної послуги

1. Вартість соціальної послуги визначається з урахуванням її собівартості, адміністративних витрат і податку на додану вартість відповідно до законодавства.

2. Вартість соціальної послуги, що надається за рахунок коштів місцевих бюджетів, формується з урахуванням фінансових можливостей відповідних місцевих бюджетів.

Заступник
генерального директора
Директорату розвитку
соціальних послуг -
керівник експертної
групи з питань розвитку
системи надання
соціальних послуг















О. Суліма


Додаток 1
до Державного стандарту надання
соціальної послуги медіації
(пункт 3 розділу ХIII)

ЗГОДА
на інформаційно-оціночну зустріч з медіатором (медіаторами)


Додаток 2
до Державного стандарту надання
соціальної послуги медіації
(пункт 1 розділу IV, пункт 3 розділу ХIII)

ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПЛАН
надання соціальної послуги медіації


Додаток 3
до Державного стандарту надання
соціальної послуги медіації
(пункт 6 розділу III, пункт 2 розділу VIII,
пункт 3 розділу ХIII)

ОЦІНОЧНА ФОРМА
за результатами інформаційно-оціночної зустрічі з медіатором (медіаторами)


Додаток 4
до Державного стандарту надання
соціальної послуги медіації
(пункт 2 розділу VIII, пункт 3
розділу ХIII)

ЗГОДА
на участь в медіації


Додаток 5
до Державного стандарту надання
соціальної послуги медіації
(пункт 4 розділу VIII, пункт 3
розділу ХIII)

ПОВІДОМЛЕННЯ
про дитину, яка постраждала від жорстокого поводження або стосовно якої існує загроза її життю чи здоров’ю


Додаток 6
до Державного стандарту надання
соціальної послуги медіації
(пункт 4 розділу VIII, пункт 3
розділу ХIII)

ПОВІДОМЛЕННЯ
про домашнє насильство та/або насильство за ознакою статі щодо повнолітньої особи


Додаток 7
до Державного стандарту надання
соціальної послуги медіації
(пункт 4 розділу VIII, пункт 3
розділу ХIII)

ПОІНФОРМОВАНА ЗГОДА 
на проведення медіації за наявності ознак домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі


Додаток 8
до Державного стандарту надання
соціальної послуги медіації
(пункт 3 розділу ХIII)

ЗАЯВА
про надання соціальної послуги медіації


Додаток 9
до Державного стандарту надання
соціальної послуги медіації
(пункт 3 розділу ХIII)

ПОВІДОМЛЕННЯ
про відмову медіатора від участі в наданні соціальної послуги медіації



Додаток 10
до Державного стандарту надання
соціальної послуги медіації
(пункт 3 розділу ХV)

ОСНОВНІ ЗАХОДИ,
що становлять зміст соціальної послуги медіації, форми роботи та орієнтовний час для їх проведення

Захід

Форма роботи (і / гр.)*

Орієнтовний час проведення, хв. (середній показник)**

1

2

3

4

1

Встановлення зв’язку (контакту) з отримувачем соціальної послуги медіації (далі - соціальна послуга) та/або іншою стороною (іншими сторонами) конфлікту/спору, отримання згоди на ІОЗМ

і

30

2

ІОЗМ з отримувачем соціальної послуги та/або іншою стороною (іншими сторонами) конфлікту/спору, визначення медіабельності конфлікту/спору

і

90

3

Заповнення оціночної форми

і

15

4

Консультування отримувача соціальної послуги в разі відмови іншої сторони конфлікту/спору від ІОЗМ та/або медіації

і

180

5

Погодження дати, часу, місця, формату, періодичності, черговості, тривалості зустрічей (спільних чи індивідуальних)

і / гр.

30

6

Ознайомлення отримувача соціальної послуги та/або іншої сторони (інших сторін) конфлікту/спору з кодексом професійної етики, якого дотримується медіатор у своїй діяльності

і

15

7

Коригування індивідуального плану надання соціальної послуги медіації

і

20

8

Укладання договору медіації

гр.

30

9

Оформлення доповідної записки про припинення соціальної послуги

і

30

10

Проведення медіаційних зустрічей з метою уточнення порядку денного переговорів, сприяння сторонам медіації у налагодженні комунікації, поясненні одна одній свого бачення конфлікту/спору, у визначенні можливих шляхів запобігання або розв’язання конфлікту/спору, у досягненні згоди щодо розв’язання конфлікту/спору та/або усунення/відшкодування спричиненої шкоди, в аналізі з точки зору прийнятності та реалістичності виконання заходів медіації, за необхідності - в коригуванні рішень, домовленостей (до 12 зустрічей)

і / гр.

180

11

Фіксування проміжних домовленостей сторін за результатами медіаційних зустрічей (за потреби)

і

30

12

Проведення інформаційних зустрічей з іншими залученими учасниками медіації (відповідно до кількості учасників медіації)

і

30

13

Оформлення та надсилання до Національної поліції, служби у справах дітей повідомлення (зі згодою повнолітньої постраждалої особи) про домашнє насильство / жорстоке поводження з дитиною

і

60

14

Оформлення поінформованої згоди на проведення медіації за наявності ознак домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі

і

15

15

Оформлення заяви медіатора про відмову від участі в медіації

і

15

16

Отримання відгуків отримувача соціальної послуги та/або іншої сторони (інших сторін) конфлікту/спору про організацію та надання соціальної послуги медіації

і

10

17

Координація з ко-медіатором, розподіл функцій та аналіз результатів медіаційної зустрічі (щодо кожного медіатора та кожної медіаційної зустрічі)

і

20

__________
* і - індивідуальна форма роботи; гр. - групова форма роботи
** Час, необхідний для проведення заходів з надання соціальної послуги, є орієнтовним; застосовується як середній показник, що може змінюватись з урахуванням ступеня індивідуальної потреби отримувача соціальної послуги



Додаток 11
до Державного стандарту надання
соціальної послуги медіації
(пункт 3 розділу ХV)

ПОКАЗНИКИ
якості соціальної послуги медіації

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: