Про затвердження Порядку забезпечення надання підтримки міжнародним рятувальним командам, які допомагають у ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій
Відповідно до пункту 81 частини першої статті 16 Кодексу цивільного захисту України Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок забезпечення надання підтримки міжнародним рятувальним командам, які допомагають у ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, що додається.
ПОРЯДОК
забезпечення надання підтримки міжнародним рятувальним командам, які допомагають у ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій
1. Цей Порядок визначає механізм національної підтримки, що надається центральними, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування міжнародним рятувальним командам, які допомагають у ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, у разі отримання Україною міжнародної допомоги для ліквідації наслідків надзвичайної ситуації або відповідного запиту під час їх транзиту через територію України для надання міжнародної допомоги іншим державам у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та у зворотному напрямку; у разі проведення міжнародних навчань у сфері цивільного захисту на території України за участю зазначених міжнародних рятувальних команд або транзиту через територію України та у зворотному напрямку для участі у відповідних навчаннях.
2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
держава, що надає допомогу - держава, що пропонує та надає свої рятувальні команди або допомогу у вигляді товарів, робіт і послуг (крім допомоги у грошовій формі);
міжнародна рятувальна команда, яка допомагає у ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій - аварійно-рятувальне формування іноземної держави, що направляється в Україну для надання допомоги у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації або прямує транзитом через територію України для надання міжнародної допомоги іншим державам у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації (участі в міжнародних навчаннях у сфері цивільного захисту) та у зворотному напрямку (далі - міжнародна рятувальна команда);
місце дислокації - визначене керівником робіт із ліквідації наслідків надзвичайної ситуації місце тимчасового розміщення міжнародної рятувальної команди для організації роботи штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації (далі - штаб), центру зв’язку, проживання, відпочинку, харчування, зберігання обладнання та майна для ліквідації наслідків надзвичайної ситуації (участі в міжнародних навчаннях у сфері цивільного захисту);
місце проведення міжнародних навчань у сфері цивільного захисту - позначені (знаками, покажчиками, прапорцями, пояснювальними написами) на період проведення навчань умовно пошкоджені комунальні та енергетичні мережі, інші комунікації, а також технологічні елементи об’єктів, місця імітації пожеж, забруднених ділянок, зруйнованих частин будівель, споруд, сховищ, укриттів, підвалів із урахуванням специфіки діяльності та особливостей територіального розміщення підприємства, установи, організації;
офіцер зв’язку - представник ДСНС, що вільно володіє англійською та/або іншою іноземною мовою, на якого покладено функції щодо зустрічі в пункті пропуску (пункті контролю) через державний кордон України, супроводження територією України, забезпечення комунікації та координації міжнародних рятувальних команд із командою підтримки міжнародних рятувальних команд (далі - команда підтримки) і керівником робіт із ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, штабом і силами цивільного захисту, залученими до ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
підтримка міжнародних рятувальних команд, які допомагають у ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій - діяльність центральних, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, на які відповідно до цього Порядку покладено функції щодо сприяння міжнародним рятувальним командам у випадках, передбачених пунктом 1 цього Порядку (далі - підтримка міжнародних рятувальних команд).
Інші терміни вживаються в значенні, наведеному в Кодексі цивільного захисту України та інших нормативно-правових актах.
3. Підтримка міжнародних рятувальних команд передбачає комплекс заходів центральних, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування із сприяння міжнародним рятувальним командам у випадках, передбачених пунктом 1 цього Порядку, які здійснюються з моменту:
прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про направлення запиту на отримання міжнародної допомоги для ліквідації наслідків надзвичайної ситуації до повернення (виїзду за межі території України) останньої міжнародної рятувальної команди, що залучалася для надання допомоги у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації на території України;
направлення запиту Голови ДСНС до уповноваженого органу адміністративно-територіальної одиниці суміжної іноземної держави на отримання допомоги для ліквідації наслідків надзвичайної ситуації в разі її виникнення на території прикордонної області України;
отримання пропозиції від іноземної держави щодо надання допомоги у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
отримання запиту від держави, що надає допомогу постраждалій державі, про надання підтримки міжнародним рятувальним командам під час їх транзиту через територію України та у зворотному напрямку;
отримання запиту від міжнародної рятувальної команди про участь у міжнародних навчаннях у сфері цивільного захисту як в разі їх проведення на території України, так і в разі транзиту міжнародної рятувальної команди через територію України та у зворотному напрямку для участі у відповідних навчаннях.
Перетинання державного кордону України міжнародними рятувальними командами у випадках, передбачених пунктом 1 цього Порядку, здійснюється відповідно до Порядку перетинання державного кордону України аварійно-рятувальними формуваннями для локалізації та ліквідації надзвичайних ситуацій, зумовлених стихійним лихом, аваріями і катастрофами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 1997 р. № 912 (Офіційний вісник України, 1997 р., № 35, с. 47).
4. Формування команди підтримки покладається на ДСНС. Рішенням Голови ДСНС призначаються керівник та члени команди підтримки. На керівника команди підтримки покладається організація виконання основних завдань, визначених пунктом 8 цього Порядку.
ДСНС відповідно до характеру та масштабу надзвичайної ситуації з моменту отримання інформації про наявність підстав, передбачених пунктом 3 цього Порядку, невідкладно надсилає запити через систему електронного документообігу відповідно до Типової інструкції з документування управлінської інформації в електронній формі та організації роботи з електронними документами в діловодстві, електронного міжвідомчого обміну, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 55 “Деякі питання документування управлінської діяльності” (Офіційний вісник України, 2018 р., № 23, ст. 770), до відповідних центральних органів виконавчої влади про надання кандидатур представників до складу команди підтримки (додатково копії надсилаються на адреси електронної пошти відповідних центральних органів виконавчої влади).
Відповідні центральні органи виконавчої влади надають ДСНС запитувану інформацію через систему електронного документообігу в установленому порядку протягом одного робочого дня з моменту отримання зазначеного запиту (додатково копії надсилаються на адресу електронної пошти ДСНС).
Після отримання зазначеної інформації ДСНС невідкладно формує команду підтримки із залученням представників, зокрема:
Мінінфраструктури (Агентства відновлення, Державіаслужби);
Адміністрації Держприкордонслужби;
За зверненням ДСНС до складу команди підтримки можуть залучатися представники інших центральних органів виконавчої влади відповідно до їх компетенції.
5. Центральні органи виконавчої влади забезпечують участь своїх представників у складі команди підтримки для здійснення спільних заходів, проведення консультацій, оперативного обміну інформацією відповідно до завдань, покладених на заінтересовані центральні органи виконавчої влади.
6. Команда підтримки починає діяльність із моменту:
прийняття рішення Кабінетом Міністрів України (або Головою ДСНС у випадку, визначеному частиною третьою статті 136 Кодексу цивільного захисту України) про направлення запиту на отримання міжнародної допомоги для ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
отримання запиту про надання підтримки міжнародним рятувальним командам під час транзиту через територію України від держави, що надає допомогу іншій державі;
отримання запиту від іншої держави про участь міжнародної рятувальної команди в міжнародних навчаннях у сфері цивільного захисту, що проводяться як на території України, так і території іншої держави.
Команда підтримки завершує діяльність із моменту повернення (виїзду за межі території України) міжнародної рятувальної команди.
7. Для забезпечення сталої роботи членів команди підтримки використовується державний центр управління в надзвичайних ситуаціях ДСНС. За рішенням керівника команди підтримки робочими місцями членів команди підтримки можуть бути робочі місця у відповідних центральних органах виконавчої влади. У такому разі організація взаємодії та обмін інформацією здійснюється із використанням засобів телефонного та електронного зв’язку.
8. Основними завданнями команди підтримки є:
організація зустрічі міжнародних рятувальних команд у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України;
організація заходів, необхідних для переміщення через державний кордон України представників, транспортних засобів, вантажів та іншого майна міжнародних рятувальних команд;
організація взаємодії із заінтересованими центральними органами виконавчої влади з питань щодо забезпечення першочергового пропуску в пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України;
створення в разі необхідності в пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України оперативної групи із залученням представників центральних органів виконавчої влади чи відповідних територіальних органів (підрозділів), зокрема ДСНС, для організації заходів, пов’язаних із перетинанням державного кордону України міжнародними рятувальними командами;
надання підтримки щодо комунікації та координації із міжнародними рятувальними командами;
організація заходів із супроводження міжнародних рятувальних команд із пункту пропуску (пункту контролю) через державний кордон України до місця проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт (місця проведення міжнародних навчань у сфері цивільного захисту) та у зворотному напрямку;
сприяння в межах компетенції міжнародним рятувальним командам з питань щодо матеріально-технічного забезпечення (паливо, транспорт, проживання, харчування тощо), взаємодії із центральними, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, медіа, громадськістю;
організація заходів із надання міжнародним рятувальним командам, що прибули до України для надання допомоги у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, інформації про керівний склад і структуру штабу, сили цивільного захисту, залучені до ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, порядок взаємодії з ними;
забезпечення в межах компетенції безпеки міжнародних рятувальних команд (персоналу, обладнання та майна) у разі їх участі у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації на території України (участі в міжнародних навчаннях у сфері цивільного захисту) та під час транзиту через територію України;
урегулювання питань, що виникають під час перебування міжнародних рятувальних команд на території України.
зустріч міжнародних рятувальних команд офіцером зв’язку в пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України за погодженням із органом охорони державного кордону України;
супроводження міжнародних рятувальних команд офіцером зв’язку, що вільно володіє англійською та/або іншою іноземною мовою, від пункту пропуску (пункту контролю) через державний кордон України до місця проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт (місця проведення міжнародних навчань у сфері цивільного захисту) або в разі транзиту через територію України та у зворотному напрямку;
разом із керівником робіт із ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вибір місця дислокації для міжнародних рятувальних команд та інші необхідні заходи, пов’язані з їх розміщенням (приміщення, харчування тощо);
інформування міжнародних рятувальних команд про керівний склад і структуру штабу, аварійно-рятувальні формування, залучені до ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, здійснення контролю та координації робіт із ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
взаємодію з міжнародними рятувальними командами під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, зокрема за допомогою засобів зв’язку.
10. Національна поліція здійснює:
забезпечення в разі необхідності безпеки дорожнього руху транспортних засобів міжнародних рятувальних команд під час слідування від пункту пропуску (пункту контролю) через державний кордон України до місця проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт (місця проведення міжнародних навчань у сфері цивільного захисту) та у зворотному напрямку, а також під час транзиту зазначених команд через територію України;
забезпечення публічного (громадського) порядку на місці проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, а також (у разі необхідності) у місці дислокації міжнародної рятувальної команди;
уточнення разом із Мінінфраструктури (Агентством відновлення), ДСНС і Адміністрацією Держприкордонслужби, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, які є балансоутримувачами окремих ділянок доріг, маршрутів руху міжнародних рятувальних команд територією України від пункту пропуску (пункту контролю) через державний кордон України до місця проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт (місця дислокації, місця проведення міжнародних навчань у сфері цивільного захисту) або в разі їх транзиту через територію України та у зворотному напрямку;
видачу в установленому порядку у випадках, передбачених законодавством, дозволів на рух окремих категорій транспортних засобів міжнародних рятувальних команд, вагові або габаритні розміри яких перевищують нормативні.
11. Адміністрація Держприкордонслужби:
надає інформацію про пункти пропуску (пункти контролю) для перетинання державного кордону України міжнародними рятувальними командами на найбільш вірогідних маршрутах;
забезпечує здійснення прикордонного контролю міжнародних рятувальних команд першочергово.
12. Держмитслужба забезпечує здійснення митного контролю та митного оформлення транспортних засобів, майна та обладнання міжнародних рятувальних команд, вантажів гуманітарної допомоги.
13. Мінсоцполітики здійснює визнання вантажів, виконаних робіт, послуг, що надаються для ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, гуманітарною допомогою в невідкладному порядку відповідно до вимог законодавства.
14. Мінінфраструктури (Агентство відновлення) забезпечує інформування за запитом команди підтримки про стан та умови дорожнього руху на автомобільних дорогах загального користування державного значення і надає пропозиції щодо пріоритетних маршрутів.
15. Мінінфраструктури (Державіаслужба) забезпечує вжиття заходів, пов’язаних із наданням дозволу на посадку, зліт та стоянку для авіаційних рейсів пошуково-рятувальних повітряних суден і повітряних суден, що здійснюють перевезення людей, вантажів та обладнання для надання допомоги у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, зокрема гуманітарної допомоги, відповідно до вимог законодавства.
16. МЗС у разі необхідності забезпечує термінове оформлення віз представникам міжнародної рятувальної команди для в’їзду в Україну або транзитного проїзду через її територію та здійснення інших заходів із сприяння відповідно до своєї компетенції.
17. Відповідні уповноважені органи для офіційного контролю в пункті пропуску (пункті контролю) через державний кордон України здійснюють заходи щодо першочергового надання документів і відомостей, які підлягають перевірці під час попереднього документального контролю, що проводиться митними органами, а у випадках, встановлених законом, забезпечують вжиття відповідного заходу офіційного контролю посадовою особою відповідного уповноваженого органу.
18. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації здійснюють заходи із:
організації аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, робіт із ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на відповідній території;
організації та керівництва проведення відновлювальних робіт із ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.
19. Органи місцевого самоврядування в разі необхідності здійснюють заходи із:
забезпечення залучення до ліквідації наслідків надзвичайної ситуації сил цивільного захисту відповідної субланки ланки територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту;
визначення ділянки місцевості для розміщення міжнародних рятувальних команд, інших сил цивільного захисту, залучених до ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
забезпечення діяльності сил цивільного захисту, залучених до ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
забезпечення організації та здійснення взаємодії підпорядкованих сил цивільного захисту, залучених до ліквідації наслідків надзвичайної ситуації із міжнародними рятувальними командами, іншими силами цивільного захисту, залученими до ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
забезпечення життєдіяльності постраждалих від наслідків надзвичайних ситуацій;
організації за рахунок коштів місцевих бюджетів харчування осіб, залучених до гасіння пожеж, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, у випадках, передбачених законодавством.
20. Офіцер зв’язку після інформування органу охорони державного кордону України зустрічає в пункті пропуску (пункті контролю) через державний кордон України міжнародні рятувальні команди під час перетину державного кордону України та забезпечує їх супровід від пункту пропуску (пункту контролю) до місця проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт (місця дислокації, місця проведення міжнародних навчань у сфері цивільного захисту) під час транзиту через територію України та у зворотному напрямку.
21. Офіцер зв’язку забезпечує:
інформування міжнародних рятувальних команд, які прибули на територію України для надання допомоги у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, щодо характеру надзвичайної ситуації та її наслідків, вжитих заходів, керівного складу і структури штабу, сил цивільного захисту, залучених до ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, порядку взаємодії та управління в ході проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, здійснення заходів безпеки, застосування засобів зв’язку, системи координації міжнародної гуманітарної допомоги;
комунікацію та координацію між міжнародною рятувальною командою і командою підтримки, штабом, силами цивільного захисту, залученими до ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування;
координацію заходів із матеріально-технічного забезпечення міжнародних рятувальних команд для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт.
22. Після прибуття міжнародної рятувальної команди до штабу офіцер зв’язку надає зазначеній команді інформацію щодо:
координат і характеристики зони надзвичайної ситуації;
структури управління та контролю за ліквідацією наслідків надзвичайної ситуації;
системи зв’язку в зоні ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
картографічних матеріалів (у разі необхідності);
заходів безпеки особового складу, майна та обладнання;
забезпечення потреб міжнародної рятувальної команди;
інших питань, які виникають під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.