Деякі питання забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб
{Назва Постанови в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
{Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 1205 від 18.10.2024}
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб, що додається.
{Пункт 1 постановляючої частини в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
1) на посаду фахівця із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб може бути працевлаштована особа, яка отримала документ про підвищення кваліфікації в рамках реалізації експериментального проекту щодо запровадження інституту помічника ветерана в системі переходу від військової служби до цивільного життя відповідно до Порядку реалізації експериментального проекту щодо запровадження інституту помічника ветерана в системі переходу від військової служби до цивільного життя, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2023 р. № 652 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 65, ст. 3696);
2) положення абзацу першого пункту 14 Порядку та умов забезпечення соціальної та професійної адаптації осіб, які звільняються або звільнені з військової служби, з числа ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членів сімей таких осіб, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 червня 2017 р. № 432 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 54, ст. 1626; 2024 р., № 66, ст. 3977), щодо повторного отримання послуги з професійної адаптації не раніше ніж через три роки особами, які виявили бажання здійснити підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації за рівнем освіти в галузі знань, що відповідає вимогам професійного стандарту “Фахівець із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб”, затвердженого в установленому порядку, зокрема працевлаштованими особами, зазначеними у підпункті 1 цього пункту, не застосовується.
{Пункт 2 постановляючої частини в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
3. Внести до Положення про Єдиний державний реєстр ветеранів війни, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 р. № 700 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 66, ст. 2262; 2022 р., № 2, ст. 49), зміну, що додається.
ПОРЯДОК
забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб
{Назва Порядку в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
1. Цей Порядок визначає механізм забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб (далі - фахівці із супроводу) з метою здійснення ними заходів з підтримки ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, постраждалих учасників Революції Гідності, членів сімей такої категорії осіб, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, членів сімей осіб, які зникли безвісти за особливих обставин під час проходження військової служби, та інших демобілізованих осіб (далі - особи).
{Пункт 1 в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
заходи з підтримки - професійні дії фахівця із супроводу, результатом яких є допомога особам під час реалізації ними передбачених законодавством прав та гарантій з урахуванням їх індивідуальних потреб;
місцевий орган - районна, районна у мм. Києві та Севастополі держадміністрація (військова адміністрація);
{Абзац третій пункту 2 в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
регіональний орган - структурний підрозділ обласної та Київської міської держадміністрації (військової адміністрації), на який покладено функції з питань ветеранської політики.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” та інших нормативно-правових актах.
3. Фахівець із супроводу є штатним працівником комунальної бюджетної установи (закладу) або комунального некомерційного підприємства. При цьому в установчому документі комунального некомерційного підприємства повинні бути визначені завдання та функції із здійснення заходів у сфері ветеранської політики, зокрема в частині переходу від військової служби до цивільного життя.
Фахівець із супроводу не може бути штатним працівником виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті ради, структурного підрозділу місцевої держадміністрації.
{Пункт 3 в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
4. Комунальні бюджетні установи (заклади) відповідно до цього Порядку шляхом внесення відповідних змін до власних установчих документів і штатних розписів у межах загальної чисельності, визначеної відповідно до штатних нормативів (за наявності вакантних посад), та без внесення змін до типових/примірних положень про них забезпечують виконання таких завдань:
{Абзац перший пункту 4 в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
участь в організації заходів з підтримки осіб;
здійснення моніторингу та проведення аналізу статистичних даних щодо потреб осіб, зокрема через засоби інформаційно-комунікаційних систем Мінветеранів, а також інформування місцевих органів та регіональних органів про рівень задоволеності таких потреб;
працевлаштування фахівців із супроводу згідно із законодавством про працю;
здійснення координації роботи та контролю за виконанням фахівцями із супроводу завдань щодо надання допомоги/підтримки особам;
ведення обліку проведених фахівцями із супроводу заходів з підтримки осіб;
інформування місцевих органів про проведені фахівцями із супроводу заходів з підтримки осіб;
формування пропозицій щодо вдосконалення системи надання послуг особам у відповідних сферах;
поширення інформації та надання консультацій щодо державних і місцевих програм підтримки осіб.
5. Рішення про введення посади фахівця із супроводу приймається:
до структури та штатного розпису комунальної бюджетної установи (закладу) - її (його) засновником;
до структури та штату комунального некомерційного підприємства - його керівником.
{Пункт 5 в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
6. Посаду фахівця із супроводу може займати особа, яка має рівень освіти, що відповідає вимогам професійного стандарту, затвердженого в установленому порядку.
7. Громадянин України подає заяву про участь у відборі на посаду фахівця із супроводу (далі - кандидат) в електронній формі засобами Єдиного державного реєстру ветеранів війни (далі - Реєстр).
Заява формується кандидатом після проходження ним ідентифікації та автентифікації з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації та автентифікації, кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису та/або інших засобах ідентифікації, які дають змогу одночасно встановлювати особу кандидата.
8. Кандидат зазначає у заяві такі відомості:
прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності);
унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);
задеклароване/зареєстроване місце проживання або місце фактичного проживання;
серію та/або номер документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України;
рівень і спеціальність здобутої освіти;
наявність статусу ветерана війни або особи, яка має особливі заслуги перед Батьківщиною, або постраждалого учасника Революції Гідності, або члена сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни, або члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи загиблої (померлої) Захисниці України (за наявності);
територіальну громаду, обрану для працевлаштування на посаду фахівця із супроводу;
згоду на проходження психологічного тестування та тестування на знання законодавства;
серію та/або номер (за наявності), ким видана довідка медико-соціальної експертної комісії із зазначенням групи та причини інвалідності, дати встановлення інвалідності та дати чергового переогляду;
контактні дані (номер телефону та адреса електронної пошти);
Під час формування заяви засобами Реєстру відомості, зазначені в абзаці десятому цього пункту, отримуються з Реєстру або підтверджуються інформацією з Реєстру у разі наявності у особи відповідного статусу.
Відомості, необхідні для формування заяви, можуть бути також отримані шляхом електронної інформаційної взаємодії з інформаційно-комунікаційними системами та публічними електронними реєстрами органів державної влади в установленому законодавством порядку.
Після формування кандидатом заяви в електронній формі засобами Реєстру на неї разом з доданими у формі електронної копії оригіналу паперового документа кандидатом накладається кваліфікований електронний підпис або удосконалений електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису та/або інших засобах ідентифікації.
Відповідальність за повноту, актуальність та достовірність зазначених у заяві відомостей несе кандидат.
9. Формування заяви засобами Реєстру припиняється, якщо зазначені в заяві відомості надані кандидатом не в повному обсязі та/або не відповідають вимогам арифметичного та формато-логічного контролю.
10. Кандидат може подати не більше однієї заяви.
Після формування заяви засобами Реєстру вона блокується з метою заборони редагування.
Заява надсилається засобами Реєстру на опрацювання Мінветеранів або місцевому органу (за наявності технічної можливості) та опрацьовується в порядку її надходження.
Мінветеранів після опрацювання поданих заяв надсилає їх засобами електронного документообігу місцевим органам або в інший доступний спосіб для подальшого опрацювання.
{Абзац четвертий пункту 10 в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
У разі коли кандидат з технічних причин або в інших випадках, визначених законодавством, не може долучити до своєї заяви необхідні документи засобами Реєстру, копії таких документів можуть бути подані в паперовій формі на офіційну адресу місцевого органу.
11. Відбір кандидатів на посаду фахівця із супроводу проводить комісія, утворена місцевим органом, із залученням до її складу керівника комунальної бюджетної установи (закладу) або комунального некомерційного підприємства.
{Абзац перший пункту 11 в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
У разі планування працевлаштування фахівця (фахівців) із супроводу у комунальній бюджетній установі (закладі) або на комунальному некомерційному підприємстві, засновником якого є обласна, Київська міська рада, відбір кандидатів на посаду фахівця із супроводу проводить комісія, утворена регіональним органом, із залученням до її складу керівника таких установи (закладу) або підприємства. При цьому опрацювання поданих заяв здійснює уповноважена особа місцевого органу, яка передає заяви секретарю комісії у паперовій формі з дотриманням вимог Закону України “Про захист персональних даних” з письмовим підтвердженням у довільній формі отримання таких заяв.
{Пункт 11 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1205 від 18.10.2024}
Відбір передбачає проведення тестування за допомогою засобів програмного забезпечення Реєстру та співбесіду із залученням до її проведення психологів.
За умови рівних результатів проходження кандидатами відбору на посаду фахівця із супроводу перевага надається кандидату, який має статус ветерана війни або особи, яка має особливі заслуги перед Батьківщиною, або постраждалого учасника Революції Гідності, або члена сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни, або члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи загиблої (померлої) Захисниці України та перебуває на обліку в Реєстрі. Приналежність кандидата до однієї з категорій осіб, визначених цим абзацом, є додатковою, але не виключною перевагою. Головним пріоритетом під час відбору кандидатів на посаду фахівця із супроводу є їх професійні якості.
12. Організація професійної підготовки фахівців із супроводу та підвищення їх кваліфікації здійснюється в закладах вищої освіти, кваліфікаційних центрах, акредитованих Національним агентством кваліфікацій, центрах ветеранського розвитку, утворених на базі закладів вищої освіти, відповідно до типової освітньої програми підготовки та типової освітньої програми підвищення кваліфікації за напрямом “Фахівець із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб”.
{Абзац перший пункту 12 в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
Фахівці із супроводу зобов’язані один раз на три роки підвищувати свою кваліфікацію. Обсяг (тривалість) підвищення кваліфікації установлюється в годинах та/або кредитах Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи за накопичувальною системою та не може бути менш як 150 годин протягом трьох років.
Підвищення кваліфікації фахівців із супроводу може здійснюватися шляхом неформальної та інформальної освіти.
13. Посадовими особами місцевого органу, регіонального органу забезпечується внесення до Реєстру (за наявності технічної можливості) інформації про:
результати проходження кандидатами відбору на посаду фахівця із супроводу (протягом п’яти робочих днів з дати проведення такого відбору);
працевлаштування на посаду фахівця із супроводу, професійну підготовку, підвищення кваліфікації, звільнення із займаної посади (протягом трьох робочих днів з дня отримання місцевим органом, регіональним органом відповідної інформації від комунальної бюджетної установи (закладу) або комунального некомерційного підприємства).
Комунальна бюджетна установа (заклад), комунальне некомерційне підприємство за наявності інформації, зазначеної в абзаці третьому цього пункту, невідкладно повідомляють місцевому органу, регіональному органу (для бюджетної установи (закладу) та комунального некомерційного підприємства, засновником яких є обласна, Київська міська рада), але не пізніше ніж протягом трьох робочих днів.
{Пункт 13 в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
14. Керівники комунальних бюджетних установ (закладів) та комунальних некомерційних підприємств здійснюють координацію діяльності та забезпечують контроль за належним виконанням посадових обов’язків фахівців із супроводу.
{Пункт 14 в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
15. Фахівець із супроводу для забезпечення здійснення заходів з підтримки взаємодіє з центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, недержавними організаціями, іншими підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності.
16. Діяльність фахівця із супроводу може поширюватися на кілька територіальних громад відповідно до Закону України “Про співробітництво територіальних громад”.
17. Заходи з підтримки здійснюються фахівцями із супроводу шляхом забезпечення надання комплексної допомоги (комплексу дій) у різних сферах, зокрема сприяння організаційному вирішенню питань надання правової, соціальної, психологічної допомоги, публічних (електронних публічних), соціальних, медичних, реабілітаційних, освітніх та інших послуг, надання допомоги в оформленні документів щодо забезпечення житлом, земельними ділянками, з питань зайнятості, зокрема отримання грантової підтримки на розвиток підприємницьких ініціатив, надання допомоги з питань участі у спортивних змаганнях, у здійсненні заходів з фізкультурно-спортивної реабілітації. При цьому першочергово згідно з цим Порядком заходами з підтримки забезпечуються особи з інвалідністю внаслідок війни.
У разі звернення осіб з питань забезпечення соціальних гарантій, зокрема виплат державних соціальних допомог, надання соціальних послуг, фахівець із супроводу не пізніше ніж через п’ять робочих днів звертається до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення обласної, Київської міської держадміністрації, районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її утворення) ради та/або органів Пенсійного фонду України, інших уповноважених органів, підприємств, установ, організацій за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання, місцем звернення осіб (з урахуванням потреб осіб відповідно до законодавства).
18. Заходи з підтримки надаються особам на безоплатній основі з урахуванням таких принципів:
інтегрованого підходу - узгодження, координації функцій і заходів суб’єктів різних рівнів управління для реалізації комплексного і економічно вигідного підходу до розв’язання проблемних ситуацій, запобігання чи усунення соціальних ризиків та вразливості;
індивідуального підходу - гідне ставлення до раси, національності, культури, віросповідання, віку, статі, інших індивідуальних особливостей та потреб осіб;
територіальної доступності - оперативного забезпечення здійснення якісних заходів з підтримки за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання осіб або місцем їх фактичного проживання;
інформаційної доступності - поширення повної та достовірної інформації про форми та зміст заходів з підтримки;
дотримання конфіденційності - нерозголошення отриманої конфіденційної інформації та вжиття заходів до захисту персональних даних відповідно до вимог Законів України “Про інформацію”, “Про захист персональних даних”.
19. Заходи з підтримки здійснюються фахівцем із супроводу на підставі поданої особами заяви про здійснення заходів з підтримки у паперовій формі за формою згідно з додатком або за наявності технічної можливості в електронній формі засобами Реєстру.
Подати заяву в електронній формі засобами Реєстру може особа, яка є громадянином України, іноземцем або особою без громадянства (за наявності реєстраційного номера облікової карти платника податків) після проходження електронної ідентифікації та автентифікації з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.
Заява в електронній формі також може бути поданою засобами Реєстру за згодою особи її законним представником або фахівцем із супроводу, який здійснює ідентифікацію особи шляхом пред’явлення особою паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон або тимчасового посвідчення громадянина України (для громадян України), паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства, або посвідки на постійне проживання, або посвідки на тимчасове проживання, або посвідчення біженця, або посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, або іншого документа, що підтверджує законність перебування іноземця або особи без громадянства на території України, крім довідки про звернення за захистом в Україні (для іноземців та осіб без громадянства), після проходження електронної ідентифікації та автентифікації з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу встановити особу фахівця із супроводу.
Заява, що подається в паперовій формі законним представником особи або фахівцем із супроводу, повинна бути внесена фахівцем із супроводу в електронній формі засобами Реєстру.
Після формування заяви в електронній формі засобами Реєстру на неї разом з доданими у формі електронної копії оригіналу паперового документа накладається кваліфікований електронний підпис фахівця із супроводу з дотриманням вимог законодавства у сферах електронної ідентифікації та електронних довірчих послуг.
20. У заяві, що подається засобами Реєстру, зазначаються такі відомості:
прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності);
унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);
адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання або адреса фактичного місця проживання (для внутрішньо переміщених осіб);
серія та/або номер паспорта громадянина України або паспорта громадянина України для виїзду за кордон;
реквізити документа, що посвідчує особу (для іноземців та осіб без громадянства);
контактні дані (номер телефону та адреса електронної пошти);
серія та/або номер (за наявності), ким видана довідка медико-соціальної експертної комісії із зазначенням групи та причини інвалідності, дати встановлення інвалідності та дати чергового переогляду;
номер (за наявності) та дата видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (для внутрішньо переміщених осіб);
належність до однієї з категорій з числа осіб;
документи, необхідні для організації проведення заходів з підтримки (за потреби).
21. Підставою для припинення здійснення заходів з підтримки є:
письмова відмова особи від здійснення заходів з підтримки за власним бажанням, складена в довільній формі;
зміна особою місця проживання;
досягнення позитивного результату здійснення заходів з підтримки, що узгоджується з особою;
відсутність потреби в заходах з підтримки;
22. Організація заходів з підтримки проводиться фахівцем із супроводу та має такі форми роботи:
проведення оцінювання потреб особи, що включає збір, аналіз та узагальнення даних для визначення потреб, проведення моніторингу потреб особи, зокрема з використанням інформаційних технологій (за наявності технічної можливості), визначення форм і методів роботи з особою, а також переліку необхідних послуг та допомоги;
проведення інформування/консультування осіб з розгляду і вирішення питань у сферах, визначених у пункті 17 цього Порядку;
здійснення супроводу осіб в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах, організаціях незалежно від форми власності, зокрема під час надання допомоги в оформленні документів;
проведення інформаційно-просвітницької роботи з метою профілактики та запобігання розвитку психічних та поведінкових розладів, формування загального розуміння про власне психічне здоров’я, проведення індивідуального опитування осіб для з’ясування їх стану і оцінки життєвих обставин, організація та проведення заходів з профілактики соціальних проблем, які порушують нормальну життєдіяльність осіб.
{Абзац п’ятий пункту 22 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1205 від 18.10.2024}
23. Комунальна бюджетна установа (заклад) та комунальне некомерційне підприємство (крім тих, що засновані обласною, Київською міською радою) подають щокварталу до 5 числа наступного місяця місцевому органу звіти про здійснення заходів з підтримки у паперовій формі або засобами Реєстру (за наявності технічної можливості).
{Абзац перший пункту 23 в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
Місцеві органи подають до 10 числа наступного місяця звітного кварталу регіональним органам звіти про здійснення заходів з підтримки для їх узагальнення та подання до 15 числа Мінветеранів.
{Абзац другий пункту 23 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1205 від 18.10.2024}
231. Комунальна бюджетна установа (заклад) та комунальне некомерційне підприємство, засновником яких є обласна, Київська міська рада, подають щокварталу до 5 числа наступного місяця регіональному органу звіти про здійснення заходів з підтримки у паперовій формі або засобами Реєстру (за наявності технічної можливості).
Регіональні органи подають щокварталу до 15 числа наступного місяця Мінветеранів звіти про здійснення заходів з підтримки.
{Порядок доповнено пунктом 231 згідно з Постановою КМ № 1205 від 18.10.2024}
24. Мінветеранів у рамках забезпечення діяльності фахівців із супроводу:
1) здійснює координацію забезпечення діяльності фахівців із супроводу;
примірну посадову інструкцію фахівця із супроводу;
примірні форми первинної документації щодо здійснення заходів з підтримки;
методичні рекомендації щодо організації проведення відбору кандидатів на посаду фахівця із супроводу;
форми звітності щодо здійснення заходів з підтримки;
ключові показники щодо здійснення заходів з підтримки;
типову освітню програму підготовки за напрямом “Фахівець із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб”;
типову освітню програму підвищення кваліфікації за напрямом “Фахівець із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб”;
3) проводить оцінку, моніторинг та аналіз процесу діяльності фахівця із супроводу, зокрема з використанням засобів інформаційно-комунікаційних систем Мінветеранів (за наявності технічної можливості);
4) збирає аналітичні/статистичні дані з питань щодо здійснення заходів з підтримки;
5) визначає та впроваджує інструменти забезпечення діяльності фахівця із супроводу, зокрема з використанням цифрових технологій;
6) здійснює інші заходи щодо підвищення ефективності діяльності фахівця із супроводу.
{Пункт 24 в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
25. Кваліфікаційна характеристика фахівця із супроводу визначається у відповідному Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженому в установленому порядку.
26. Видатки на забезпечення діяльності фахівця із супроводу здійснюються в межах видатків, затверджених у кошторисі комунальної бюджетної установи (закладу) або комунального некомерційного підприємства на зазначену мету.
{Пункт 26 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1205 від 18.10.2024}
Додаток |
{Додаток в редакції Постанови КМ № 1205 від 18.10.2024}
ЗМІНА,
що вноситься до Положення про Єдиний державний реєстр ветеранів війни
Підпункт 5 пункту 5 доповнити абзацом такого змісту:
“результати проходження кандидатами відбору на посаду фахівця із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб, їх працевлаштування в установі/закладі комунальної форми власності, професійну підготовку, підвищення їх кваліфікації, звільнення із займаної посади;”.