open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст
Чинна

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ

15.05.2024  № 686


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 липня 2024 р.
за № 1013/42358

Про затвердження Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти

Відповідно до пункту 21 частини першої статті 13, пункту 1 частини першої статті 18 Закону України «Про вищу освіту» та підпункту 51 пункту 4, пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, що додається.

2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки України від 11 липня 2019 року № 977 «Про затвердження Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08 серпня 2019 року за № 880/33851.

3. Директорату фахової передвищої, вищої освіти (Шаров О.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України.

4. Департаменту забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій (Єрко І.) зробити відмітку у справах архіву у встановленому порядку.

5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Винницького М.

6. Цей наказ набирає чинності з 01 серпня 2024 року.

Міністр

О. Лісовий

ПОГОДЖЕНО:


Міністр фінансів України


Перший заступник Міністра цифрової
трансформації України


Заступник Голови Служби
безпеки України


Керівник Секретаріату Спільного
представницького органу сторони
роботодавців на національному рівні





С. Марченко




О. Вискуб




С. Наумюк






Р. Іллічов


ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
15 травня 2024 року № 686


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 липня 2024 р.
за № 1013/42358

ПОЛОЖЕННЯ
про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти

I. Загальні положення

1. Це Положення визначає основні засади та порядок проведення акредитації освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, як інструменту зовнішнього забезпечення якості вищої освіти в Україні.

2. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:

акредитація - оцінювання освітньої програми та/або освітньої діяльності закладу вищої освіти за цією програмою на предмет забезпечення та вдосконалення якості вищої освіти, що здійснюється за визначеними цим Положенням критеріями;

акредитаційна справа - це сукупність документів, наданих для здійснення процедури акредитації освітньої програми (документи, подані закладом вищої освіти відповідно до пунктів 4, 17, 19 розділу II, пункту 9 розділу IV цього Положення, звіт експертної групи, експертний висновок галузевої експертної ради (далі - ГЕР), рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (далі - Національне агентство) та супровідні матеріали до них);

акредитаційна експертиза - частина процесу акредитації, що передбачає експертне оцінювання освітньої програми експертною групою, підготовку та затвердження експертного висновку ГЕР;

візит експертів - робота експертної групи у закладі вищої освіти з метою експертного оцінювання та уточнення інформації, вказаної у відомостях про самооцінювання, інтерв’ювання заінтересованих сторін про освітню програму та діяльність закладу вищої освіти за цією програмою, формування рекомендацій щодо вдосконалення якості освітньої діяльності за освітньою програмою;

експерт - особа, залучена до акредитаційної експертизи, яка володіє необхідними знаннями та навичками, зокрема у сфері забезпечення якості вищої освіти, що дають їй змогу ефективно здійснювати оцінювання якості освітніх програм та освітньої діяльності закладів вищої освіти за цими програмами та розробляти рекомендації щодо покращення якості вищої освіти;

експертний висновок ГЕР - документ, укладений за результатами розгляду ГЕР акредитаційної справи, який містить обґрунтовані пропозиції Національному агентству щодо відповідності освітньої програми критеріям визначеним додатком 1 до цього Положення;

звіт експертної групи - підсумковий документ експертного оцінювання, у якому експертна група обґрунтовує відповідність освітньої програми критеріям, визначеним додатком 1 до цього Положення, визначає сильні і слабкі сторони за кожним критерієм, та містить обґрунтовані пропозиції щодо рівня відповідності за кожним критерієм і покращення якості освітньої програми;

іноземні акредитаційні агентства - іноземні акредитаційні агентства чи агентства забезпечення якості вищої освіти, сертифікати (офіційні рішення) про акредитацію яких визнаються в Україні;

інформаційно-комунікаційна система Національного агентства (далі - ІКС) - це сукупність інформаційних та електронних комунікаційних систем, що забезпечують автоматизацію процесу акредитації освітніх програм у сфері вищої освіти. ІКС адмініструється Національним агентством та передбачає інформаційну взаємодію між Національним агентством, закладами фахової передвищої, вищої освіти (науковими установами), експертними групами та ГЕР. У процесі взаємодії в межах ІКС відбувається обмін інформацією та документами за визначеними формами та у визначеній послідовності, а також зберігання такої інформації;

узгоджена освітня програма - освітня програма, що передбачає спільне провадження освітньої діяльності та реалізується між закладами вищої освіти (науковими установами), у тому числі іноземними;

силабус - документ, який надає основну інформацію про освітній компонент у стислій формі, зокрема може включати тематику, види завдань, критерії оцінювання тощо. Наявність, форма та зміст силабуса визначається закладом вищої освіти.

Терміни, що вживаються у цьому Положенні, крім тих, що у ньому визначені, мають значення, наведене у Бюджетному кодексі України, Законах України «Про освіту», «Про вищу освіту».

3. Це Положення поширюється на заклади вищої освіти. Вимоги цього Положення поширюються також на відокремлені структурні підрозділи та територіально відокремлені структурні підрозділи закладів вищої освіти (у тому числі іноземні), якщо їх право на провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти зазначено в ліцензії відповідного закладу вищої освіти. Освітні програми, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти у таких структурних підрозділах, підлягають окремій акредитації у порядку, встановленому цим Положенням.

4. Національне агентство здійснює акредитацію освітніх програм відповідно до Законів України «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про наукову та науково-технічну діяльність», статуту Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, цього Положення та інших актів законодавства.

Акредитація проводиться з ініціативи закладу вищої освіти.

5. Акредитація здійснюється шляхом проведення процедури акредитації, що включає доекспертну підготовку матеріалів акредитаційної справи, акредитаційну експертизу, розгляд та прийняття рішень Національним агентством, передбачених пунктом 2 розділу III цього Положення.

Доекспертна підготовка матеріалів акредитаційної справи включає:

опрацювання заявок закладів вищої освіти про наміри проведення акредитації;

перевірка належності оформлення поданої акредитаційної справи;

визначення форми процедури акредитації освітньої програми на основі пропозицій закладів вищої освіти;

формування та затвердження Графіка прийняття заяв про акредитацію освітніх програм (далі - графік);

формування експертних груп та призначення їх складу;

інформаційне та організаційне забезпечення процедури акредитації.

Акредитаційна експертиза включає експертне оцінювання освітньої програми експертною групою, підготовку та затвердження експертного висновку ГЕР.

6. Акредитація здійснюється з використанням ІКС.

Обробка інформації в ІКС здійснюється з дотриманням вимог Законів України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», «Про інформацію», «Про захист персональних даних», «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах», «Про електронні документи та електронний документообіг».

Суб’єктами відносин, пов’язаних із захистом інформації в ІКС, є:

володільці інформації - заклади вищої освіти, Національне агентство;

власник системи - Національне агентство;

користувачі - будь-яка фізична або юридична особа.

7. Акредитація здійснюється:

в очній формі, що передбачає перебування всіх членів експертної групи у закладі вищої освіти під час візиту експертів;

у дистанційній формі, що передбачає візит експертів шляхом використання технічних засобів відеозв’язку без перебування у закладі вищої освіти під час візиту;

у змішаній формі, що передбачає використання експертною групою технічних засобів відеозв’язку, за умови перебування члена/членів експертної групи у закладі вищої освіти під час візиту експертів.

Акредитація може проводитися у дистанційній або змішаній формі на підставі рішення Національного агентства у разі, якщо заклад вищої освіти є тимчасово переміщеним, розташований на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії та/або зазнав руйнувань внаслідок бойових дій, або з урахуванням обставин здійснення освітньої діяльності за освітньою програмою в умовах воєнного стану та необхідності забезпечення безпеки для всіх учасників акредитаційної експертизи.

8. Акредитація здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання якості освітньої програми, наведених у додатку 1 до цього Положення (далі - Критерії), які базуються на Стандартах і рекомендаціях із забезпечення якості у Європейському просторі вищої освіти. Критерії використовуються закладом вищої освіти - для підготовки відомостей про самооцінювання, Національним агентством, його експертними групами та ГЕР - для оцінювання освітньої програми та освітньої діяльності за цією програмою.

Оцінювання освітньої програми та освітньої діяльності за цією освітньою програмою за кожним критерієм здійснюється за шкалою рівнів відповідності:

«F» - повна невідповідність визначеному Критерію, виявлені недоліки мають фундаментальний характер та унеможливлюють якісну реалізацію освітньої програми;

«E» - часткова невідповідність визначеному Критерію;

«B» - відповідність визначеному Критерію;

«A» - зразковість та/або інноваційність практик реалізації визначеного Критерія, що безпосередньо вплинуло на реалізацію освітньої програми, та повна відповідність визначеному Критерію, відсутність недоліків.

Під час акредитації міждисциплінарних освітніх програм Критерії застосовуються з урахуванням Вимог до міждисциплінарних освітніх (наукових) програм, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 01 лютого 2021 року № 128, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 06 квітня 2021 року за № 454/36076.

9. Для забезпечення відкритості та прозорості акредитації в машинозчитувальному форматі оприлюднюються:

1) на офіційному вебсайті закладу вищої освіти:

відомості про самооцінювання відповідної освітньої програми - не пізніше 5 робочих днів із дня подання закладом вищої освіти матеріалів акредитаційної справи до Національного агентства;

програма візиту експертів та повідомлення про дату, час і місце проведення відкритої зустрічі - не пізніше ніж на наступний робочий день після погодження програми відповідно до цього Положення;

рішення Національного агентства, експертний висновок відповідної ГЕР, звіт експертної групи або посилання на їх розміщення в ІКС - упродовж 5 робочих днів після оприлюднення рішення Національного агентства в ІКС.

Заклад вищої освіти зобов’язаний забезпечити доступ до документів, визначених цим підпунктом, на своєму вебсайті не менше ніж протягом одного року після прийняття Національним агентством рішення щодо освітньої програми;

2) в ІКС:

наказ про призначення складу експертної групи для проведення експертного оцінювання певної освітньої програми (певних освітніх програм) - не пізніше наступного робочого дня після його підписання;

рішення Національного агентства, експертний висновок відповідної ГЕР, звіт експертної групи - упродовж 10 робочих днів після прийняття Національним агентством відповідного рішення.

10. У випадку зміни очікуваних програмних результатів навчання (компетентностей) акредитованої освітньої програми змінена освітня програма вважається новою освітньою програмою, щодо якої заклад вищої освіти зобов’язаний внести відповідні відомості до ЄДЕБО. Така освітня програма підлягає новій акредитації у порядку, визначеному цим Положенням. Ця норма не застосовується у випадку приведення програмних результатів навчання (компетентностей) у відповідність до стандарту вищої освіти, або розширення очікуваних програмних результатів навчання (компетентностей), або заміни програмних результатів навчання (компетентностей), крім передбачених стандартами вищої освіти, в обсязі до 50 відсотків.

11. Матеріали акредитаційної справи подаються до Національного агентства в електронній формі із застосуванням кваліфікованого електронного підпису через ІКС.

Особливості подання до Національного агентства документів, які містять інформацію з обмеженим доступом (службову або таємну), визначені розділом VII цього Положення.

12. Навчальний рік для цілей цього Положення вважається таким, що розпочинається 01 вересня та закінчується 31 серпня наступного року.

II. Акредитаційна експертиза

1. Акредитація освітньої програми вперше проводиться, якщо на дату початку акредитаційної експертизи здобувачі вищої освіти першого набору виконали не менше 60 відсотків від обсягу кредитів Європейської кредитно-трансферної системи за відповідною освітньою програмою.

2. Одна і та ж освітня програма може проходити акредитацію протягом одного навчального року лише один раз.

Акредитаційна експертиза освітньої програми, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професії, для якої запроваджено додаткове регулювання, проводиться в змішаній або очній формі, крім випадків, коли фізична присутність експерта або його пересування до місця проведення візиту експертів обмежено законодавством або є небезпечним для життя і здоров’я учасників процедури акредитації, зокрема в умовах воєнного стану або виникнення інших обставин непереборної сили.

3. Заклади вищої освіти у визначені Національним агентством строки повідомляють Національне агентство про намір акредитувати освітні програми в наступному навчальному році через ІКС. У разі наміру здійснювати одночасну акредитацію декількох освітніх програм заклад вищої освіти звертається до Національного агентства з обґрунтуванням підстав для такої одночасної акредитації. Одночасно акредитаційна експертиза може здійснюватися для не більше ніж трьох освітніх програм у межах однієї спеціальності (з поєднанням освітніх рівнів: доктор філософії/доктор мистецтва та магістр, бакалавр та магістр, молодший бакалавр та бакалавр) або для не більше ніж трьох освітніх програм у межах одного освітнього рівня. Можливості поєднання освітніх програм у межах одного освітнього рівня для одночасної акредитаційної експертизи в межах спеціальностей або галузей здійснюється відповідно до додатка 2 до цього Положення.

До початку навчального року секретаріат Національного агентства розробляє проєкт графіку і подає його на затвердження Національного агентства.

При розробленні графіка ураховується кількість освітніх програм, щодо яких заклад вищої освіти подав повідомлення про намір акредитувати, можливість формування груп освітніх програм для одночасної акредитаційної експертизи, планові дати випуску здобувачів вищої освіти тощо.

Сформовані групи освітніх програм для одночасної акредитаційної експертизи об’єднуються в графіку для одночасного подання заяви про проведення акредитації та відомостей про самооцінювання. Освітні програми, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, а також для узгоджених між закладами вищої освіти, у тому числі іноземними, освітніх програм не можуть включатися до груп освітніх програм для одночасної акредитації.

Графік може бути змінений Національним агентством у встановленому ним порядку.

4. Заклад вищої освіти, що бажає акредитувати освітню програму, у термін, встановлений у графіку, подає Національному агентству:

заяву про проведення акредитації;

відомості про самооцінювання освітньої програми, включаючи затверджені в установленому порядку освітню програму та навчальний план (навчальні плани) за цією програмою; інші документи або посилання на електронні ресурси, що підтверджують інформацію, наведену у відомостях про самооцінювання освітньої програми.

5. Достовірність змісту відомостей про самооцінювання освітньої програми та участь закладу вищої освіти у процесі акредитації забезпечує керівник закладу вищої освіти (уповноважена ним особа) та визначений закладом вищої освіти науково-педагогічний або науковий працівник, який працює у закладі вищої освіти - гарант освітньої програми.

Одна особа може одночасно бути гарантом тільки однієї освітньої програми. Функції, повноваження, порядок призначення та вимоги до гаранта освітньої програми визначаються закладом вищої освіти самостійно.

Заява про проведення акредитації та відомості про самооцінювання освітньої програми підписуються керівником закладу вищої освіти або іншою посадовою особою, уповноваженою на це закладом вищої освіти.

Особливості подання заяви про проведення акредитації, узгодженої між закладами вищої освіти освітньої програми, визначені в розділі VI цього Положення.

Відкликання закладом вищої освіти заяви про проведення акредитації можливе лише до призначення експертної групи для проведення акредитаційної експертизи.

6. Подана закладом вищої освіти заява про проведення акредитації реєструється Національним агентством упродовж 3 робочих днів від дати отримання, визначеної у графіку.

У випадку подання заяви та/або інших документів акредитаційної справи із порушенням вимог цього Положення заява про проведення акредитації не підлягає реєстрації, про що заклад вищої освіти повідомляється не пізніше 3 робочих днів.

7. Акредитаційна справа ведеться в електронній формі. Ведення, облік та зберігання акредитаційних справ, у тому числі архівне, здійснює Національне агентство.

8. Не пізніше ніж через 10 робочих днів із дня реєстрації заяви про проведення акредитації Голова Національного агентства видає наказ про призначення експертної групи, в якому визначає її склад, строк роботи, у тому числі дати візиту експертів у відповідному закладі вищої освіти, та кінцевий термін подання звіту експертної групи. Візит експертів розпочинається не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня видання наказу про призначення експертної групи.

Експертна група формується в складі керівника та двох експертів, у тому числі одного експерта з числа здобувачів вищої освіти, якщо інше не передбачене цим Положенням.

На підставі подання роботодавця, організації (об’єднання) роботодавців, професійної асоціації, що вноситься не пізніше ніж за 10 робочих днів до початку візиту експертів, до її складу може бути залучений представник роботодавців (за його згодою) відповідно до наказу Національного агентства. Участь представника роботодавців в акредитації освітньої програми здійснюється за рахунок роботодавця, організації (об’єднання) роботодавців, професійної асоціації, від яких було подання.

Експертна група формується без залучення експерта з числа здобувачів вищої освіти за зверненням закладу вищої освіти у випадку проведення акредитації освітньої програми у вищому військовому навчальному закладі або закладі вищої освіти зі специфічними умовами навчання, якщо проведення процедури акредитації вимагає доступу до інформації з обмеженим доступом.

До складу експертної групи не включаються експерти, які працюють (у тому числі на умовах сумісництва або академічної мобільності) чи працювали впродовж 5 попередніх років або навчаються чи навчались особисто або їх близькі особи впродовж 5 попередніх років (у тому числі в межах програм академічної мобільності, програм освіти дорослих тощо) у відповідному закладі вищої освіти, чи за наявності інших обставин, що свідчать про реальний чи потенційний конфлікт інтересів.

Керівнику та членам експертної групи надається доступ до матеріалів акредитаційної справи в ІКС для попереднього вивчення.

За запитом керівника експертної групи заклад вищої освіти надає експертній групі тимчасовий доступ до матеріалів дистанційного навчання та інших навчально-методичних матеріалів на відповідних ресурсах закладу вищої освіти (за наявності). Відмова закладу вищої освіти в наданні такого доступу прирівнюється до недопуску експертної групи до проведення візиту експертів у заклад вищої освіти.

9. До складу експертної групи залучається міжнародний експерт:

у випадку акредитації освітньої програми, узгодженої між українським та іноземним закладами вищої освіти;

щодо будь-якої іншої освітньої програми - за ініціативою або згодою закладу вищої освіти.

У разі залучення міжнародного експерта заклад вищої освіти забезпечує:

переклад документів, що подавалися для акредитації, англійською мовою;

проведення візиту експертів у закладі вищої освіти та/або із використанням технічних засобів відеозв’язку англійською мовою або із забезпеченням закладом вищої освіти їх послідовного чи синхронного перекладу англійською мовою.

Не може бути міжнародним експертом особа, яка є громадянином (підданим) держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом.

10. У разі одночасної акредитаційної експертизи двох чи трьох освітніх програм склад експертної групи збільшується на одного або двох експертів відповідно.

11. Експерт може бути відкликаний зі складу експертної групи із одночасною заміною на іншого експерта з урахуванням вимог, встановлених до складу експертної групи цим Положенням, до дати початку візиту експертів.

Заміна експерта може відбутися за заявою закладу вищої освіти, у якій обґрунтовується наявність конфлікту інтересів. Така заява подається не пізніше ніж за 5 робочих днів до початку візиту експертів.

Врегулювання конфлікту інтересів експерта за зверненням інших осіб здійснюється у порядку, визначеному законодавством.

12. Настання обставин на етапі експертного оцінювання, що унеможливлюють його належне закінчення/завершення та/або подання звіту відповідно до вимог цього Положення, є підставою для скасування рішення про призначення експертної групи, що тягне за собою втрату її повноважень. У такому випадку призначається нова експертна група відповідно до вимог цього Положення.

13. Програма візиту експертів узгоджується керівником експертної групи та керівником закладу вищої освіти (уповноваженою ним особою) або гарантом освітньої програми в ІКС не пізніше ніж за 3 робочі дні до початку роботи експертної групи у закладі вищої освіти.

Тривалість візиту експертів до закладу вищої освіти становить 3 робочі дні, крім випадку, визначеного пунктом 4 розділу VII цього Положення.

Дотримання програми візиту експертів є обов’язковим для закладу вищої освіти та експертної групи. Заклад вищої освіти забезпечує присутність усіх осіб, визначених програмою візиту експертів, для зустрічей та інтерв’ю у вказаний у програмі час (у тому числі дистанційно).

Програма візиту експертів передбачає проведення відкритої зустрічі з усіма зацікавленими особами, у якій можуть брати участь будь-які особи, крім гаранта освітньої програми та представників адміністрації закладу вищої освіти.

Зміни до програми візиту експертів можуть вноситися за взаємною згодою закладу вищої освіти та експертної групи.

14. Керівники закладів вищої освіти, підприємств, установ та організацій, де працюють (у тому числі на умовах сумісництва) або навчаються члени експертної групи, сприяють участі таких осіб у проведенні акредитаційної експертизи, зокрема шляхом створення умов для повного виконання працівниками своїх посадових обов’язків (навчального навантаження здобувачами освіти).

15. Експертна група у строк, визначений у наказі про її призначення, складає проєкт звіту і направляє його до Національного агентства.

Національне агентство після отримання проєкту звіту перевіряє його на відповідність законодавству, вимогам до оформлення, у разі невідповідності проєкту звіту законодавству у сфері вищої освіти, вимогам до оформлення повертає його на доопрацювання експертній групі.

16. Звіт експертної групи вважається завершеним і поданим після підписання членами експертної групи. Член експертної групи, який повністю або частково не погоджується із зазначеними у звіті оцінками відповідності Критеріям та/або рекомендаціями, підписує його з додаванням окремої думки, яка містить обґрунтування позиції експерта та є невід’ємною частиною цього звіту.

У разі залучення до експертної групи міжнародного експерта звіт подається українською та англійською мовами.

У випадку проведення одночасної акредитаційної експертизи двох чи трьох освітніх програм звіт складається окремо щодо кожної з них.

17. Після подання звіту експертної групи керівнику закладу вищої освіти та гаранту освітньої програми надається доступ до звіту в ІКС для ознайомлення та надання мотивованих зауважень до звіту або повідомлення про відсутність таких зауважень упродовж 3 робочих днів (починаючи із дня, наступного після отримання доступу до нього), після цього доступ до акредитаційної справи в ІКС автоматично надається ГЕР. У разі неподання зауважень до звіту або повідомлення про відсутність зауважень протягом вказаного строку доступ до акредитаційної справи в ІКС надається ГЕР.

18. Для підготовки проєкту експертного висновку ГЕР голова ГЕР або його заступник упродовж 3 робочих днів призначає доповідача з числа членів ГЕР.

У разі акредитації міждисциплінарної освітньої програми, що реалізовується за спеціальностями різних галузей знань, акредитаційна справа розглядається із залученням представників інших ГЕР (за потреби).

19. Експертний висновок ГЕР готується на основі звіту експертної групи з урахуванням зауважень закладу вищої освіти до звіту експертної групи (за наявності). Експертний висновок ГЕР містить рекомендації з удосконалення освітньої програми та освітньої діяльності за цією програмою, а також обґрунтовані пропозиції щодо рівня відповідності за кожним критерієм.

Керівник закладу вищої освіти впродовж 3 робочих днів із дня наступного після отримання доступу до проєкту експертного висновку ГЕР має право надати мотивовані зауваження до нього або зазначити про відсутність таких зауважень. Акредитаційна справа та проєкт експертного висновку ГЕР розглядаються на засіданні ГЕР, яка більшістю голосів від свого повного складу схвалює експертний висновок ГЕР і направляє справу на розгляд Національного агентства.

Порядок підготовки експертного висновку ГЕР та проведення засідання ГЕР, призначеного для розгляду акредитаційної справи, у тому числі дистанційного, визначається положенням про ГЕР, затвердженим Національним агентством.

Члени ГЕР, за наявності обставин, що свідчать про реальний чи потенційний конфлікт інтересів, зобов’язані заявити про зазначене та не беруть участь у розгляді акредитаційної справи і прийнятті рішення.

III. Розгляд акредитаційної справи та прийняття рішення про акредитацію

1. Акредитаційна справа розглядається на засіданні Національного агентства.

2. За наслідками розгляду акредитаційної справи (крім випадків, передбачених пунктами 3, 4 цього розділу) Національне агентство приймає одне з таких рішень:

1) про акредитацію освітньої програми з визначенням «зразкова» - за сукупністю наступних умов:

щодо жодного з Критеріїв не встановлено відповідність за рівнями «Е» чи «F»;

відповідність за рівнем «А» щодо п’яти і більше Критеріїв, включаючи Критерії 2 «Структура та зміст освітньої програми», 6 «Людські ресурси» і 8 «Внутрішнє забезпечення якості освітньої програми», а для програм третього (освітньо-наукового/освітньо-творчого) рівня - також Критерію 10 «Навчання через дослідження»;

2) про акредитацію освітньої програми - за сукупністю наступних умов:

щодо жодного з Критеріїв не встановлено відповідність за рівнями «Е» чи «F»;

відповідність за рівнем «А» встановлено менше ніж з п’яти Критеріїв або відповідність за рівнем «А» встановлено з п’яти і більше Критеріїв, проте не встановлено відповідності за рівнем «А» за Критеріями 2 «Структура та зміст освітньої програми», 6 «Людські ресурси» і 8 «Внутрішнє забезпечення якості освітньої програми», та Критерію 10 «Навчання через дослідження» - для програм третього (освітньо-наукового/освітньо-творчого) рівня;

3) про умовну (відкладену) акредитацію освітньої програми - за сукупністю наступних умов:

відповідність за рівнем «Е» не більше ніж з трьох Критеріїв;

щодо жодного з Критеріїв не встановлено відповідність за рівнем «F»;

4) про відмову в акредитації освітньої програми - у разі:

відповідності за рівнем «Е» щодо чотирьох і більше Критеріїв;

або відповідності за рівнем «F» хоча б одного з Критеріїв;

3. Національне агентство має право прийняти рішення про повернення акредитаційної справи до ГЕР для повторного розгляду за однією з таких підстав:

1) експертний висновок ГЕР не містить обґрунтування відповідності Критеріям

2) ГЕР порушила процедуру розгляду акредитаційної справи;

3) після розгляду акредитаційної справи ГЕР з’ясувалися нововиявлені обставини щодо освітньої програми та/або освітньої діяльності за освітньою програмою, які не були враховані ГЕР.

Національне агентство може повертати акредитаційну справу для повторного розгляду ГЕР не більше двох разів.

4. Національне агентство має право прийняти рішення про призначення повторної акредитаційної експертизи у разі:

1) виявлення порушень експертною групою встановленої цим Положенням процедури акредитації;

2) коли обґрунтування звіту експертної групи, не дозволяє встановити відповідність освітньої програми Критеріям.

У разі прийняття рішення про призначення повторної акредитаційної експертизи процедура акредитації проводиться без її оплати закладом вищої освіти.

Повторна акредитаційна експертиза проводиться у загальному порядку відповідно до цього Положення.

У разі прийняття рішення про призначення повторної акредитаційної експертизи строк проведення акредитації обчислюється з дати прийняття рішення про її проведення.

Повторна акредитаційна експертиза може призначатися лише один раз.

5. Рішення Національного агентства, передбачені пунктом 2 цього розділу, приймаються за результатами акредитаційної експертизи та розгляду акредитаційної справи.

6. Національне агентство має право прийняти рішення про відмову в акредитації відповідної освітньої програми у разі виявлення у поданих закладом вищої освіти документах недостовірних відомостей про зміст та реалізацію освітньої програми, відмови закладу вищої освіти в допуску до місця проведення акредитаційної експертизи членам (члену) експертної групи.

7. Національне агентство має право прийняти рішення про умовну (відкладену) акредитацію освітніх програм без проведення або з частковим проведенням акредитаційної експертизи без оплати вартості акредитації закладом вищої освіти відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 березня 2022 року № 295 «Про особливості акредитації освітніх програм, за якими здійснюють підготовку здобувачі вищої освіти, в умовах воєнного стану».

8. Національне агентство приймає рішення про призупинення процедури акредитації у разі виникнення обставин непереборної сили, що унеможливлюють подальше здійснення акредитації та сталися не з вини закладу вищої освіти.

9. У разі прийняття рішення про акредитацію освітньої програми, Національне агентство видає закладу вищої освіти сертифікат про акредитацію освітньої програми за формою та у порядку, встановленими постановою Кабінету Міністрів України від 05 березня 2024 року № 244 «Про затвердження Порядку оформлення, переоформлення, видачі, зберігання та обліку сертифікатів про акредитацію освітньої програми і форм таких сертифікатів».

10. У разі проведення одночасної акредитаційної експертизи кількох освітніх програм Національне агентство приймає окреме рішення щодо кожної освітньої програми.

11. Керівник закладу вищої освіти (уповноважена ним особа), гарант освітньої програми, а також керівник і члени експертної групи, голова і члени ГЕР можуть бути присутніми, у тому числі дистанційно з використанням технічних засобів відеозв’язку, на засіданнях Національного агентства, під час яких розглядається відповідна акредитаційна справа та надавати пояснення, додаткову інформацію, зауваження та пропозиції щодо освітньої програми. Відомості про дату, час і місце засідання Національного агентства розміщуються в ІКС. З моменту розміщення таких відомостей відповідні особи вважаються повідомленими про розгляд акредитаційної справи, однак їх відсутність на засіданні не перешкоджає розгляду акредитаційної справи.

12. Після прийняття остаточного рішення щодо освітньої програми Національне агентство забезпечує підготовку акредитаційної справи до архівного зберігання в електронній формі та організацію роботи з архівними електронними документами.

Національне агентство забезпечує безоплатний вільний доступ до матеріалів акредитаційної справи через ІКС.

Положення цього пункту застосовуються з урахуванням вимог і обмежень, встановлених законодавством щодо оприлюднення інформації з обмеженим доступом, та розділом VII цього Положення.

IV. Постакредитаційний моніторинг

1. Постакредитаційний моніторинг - оцінювання Національним агентством виконання наданих за результатами акредитації рекомендацій та/або відповідності Критеріям.

2. Національне агентство здійснює постакредитаційний моніторинг акредитованих ним освітніх програм на безоплатній основі.

3. Постакредитаційний моніторинг здійснюється на підставі рішення Національного агентства на третьому році після отримання акредитації відповідно до графіка проведення постакредитаційного моніторингу, сформованого Національним агентством, щодо освітніх програм, акредитованих згідно з цим Положенням.

Постакредитаційний моніторинг освітніх програм здійснюється позачергово, але не частіше одного разу на рік, на підставі рішення Національного агентства:

за зверненням суб’єктів, визначених пунктами 1-7 частини першої статті 12 Закону України «Про вищу освіту», до сфери управління яких належать заклади вищої освіти;

за зверненням Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України;

за зверненням закладу вищої освіти про проведення постакредитаційного моніторингу його освітніх програм.

4. Для здійснення постакредитаційного моніторингу у термін, встановлений у графіку проведення постакредитаційного моніторингу, заклад вищої освіти подає Національному агентству:

відомості про зміни, що зазнали освітня програма та освітня діяльність за освітньою програмою після попередньої акредитації, за формою, затвердженою Національним агентством;

інформацію про реагування на зауваження та недоліки, виявлені під час проведення акредитації відповідної освітньої програми, за формою, затвердженою Національним агентством;

інші документи або посилання на електронні ресурси, що підтверджують наведену закладом вищої освіти інформацію.

5. Документообіг щодо постакредитаційного моніторингу ведеться в електронній формі.

6. Постакредитаційний моніторинг включає доекспертну підготовку матеріалів, розгляд ГЕР та розгляд Національним агентством.

7. Доекспертна підготовка матеріалів постакредитаційного моніторингу включає:

перевірку належності оформлення поданої справи постакредитаційного моніторингу;

інформаційне та організаційне забезпечення процедури постакредитаційного моніторингу.

8. Після доекспертної підготовки доступ до справи постакредитаційного моніторингу надається ГЕР автоматично. Для підготовки проєкту висновку ГЕР про результати постакредитаційного моніторингу голова ГЕР або його заступник упродовж 3 робочих днів призначає доповідача із членів ГЕР.

9. Керівник закладу вищої освіти (уповноважена ним особа) впродовж 3 робочих днів із дня отримання доступу до проєкту експертного висновку ГЕР має право надати мотивовані зауваження до нього або зазначити про відсутність таких зауважень. Матеріали постакредитаційного моніторингу та проєкт висновку ГЕР розглядаються на засіданні ГЕР, яка більшістю голосів від свого повного складу схвалює висновок ГЕР і направляє справу на розгляд Національного агентства.

10. Порядок підготовки висновку ГЕР та проведення засідання ГЕР, призначеного для розгляду матеріалів постакредитаційного моніторингу, у тому числі дистанційного, визначається положенням про ГЕР, затвердженим Національним агентством.

11. За результатами постакредитаційного моніторингу Національне агентство встановлює виконання наданих за результатами акредитації рекомендацій та/або відповідності Критеріям та приймає наступні рішення щодо постакредитаційного моніторингу:

у разі встановлення виконання наданих за результатами акредитації рекомендацій та відповідності Критеріям Національне агентство приймає рішення про успішне проходження постакредитаційного моніторингу;

у разі виявлення під час постакредитаційного моніторингу часткового невиконання рекомендацій та/або часткової невідповідності Критеріїв, Національне агентство приймає рішення про проходження постакредитаційного моніторингу із зауваженнями та надає закладу вищої освіти роз’яснення щодо виконання таких критеріїв та/або попереджає про необхідність їх виконання і встановлює строк для усунення виявлених недоліків;

у разі виявлення під час постакредитаційного моніторингу невиконання Критеріїв, а саме встановлення повної невідповідності визначеному Критерію та/або виявлення недоліків, що мають фундаментальний характер і унеможливлюють якісну реалізацію освітньої програми, або у разі відмови закладу вищої освіти від проходження постакредитаційного моніторингу Національне агентство приймає рішення про припинення дії сертифіката про акредитацію відповідної освітньої програми.

V. Акредитація освітніх програм іноземними акредитаційними агентствами

1. В Україні визнаються сертифікати (офіційні рішення) про акредитацію освітніх програм, видані іноземними акредитаційними агентствами чи агентствами забезпечення якості вищої освіти, перелік яких наведено у Переліку іноземних акредитаційних агентств та агентств із забезпечення якості вищої освіти, які видають сертифікати про акредитацію освітніх програм, що визнаються в Україні, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 554-р.

2. У разі акредитації освітньої програми іноземним акредитаційним агентством, інформація про яке є у Переліку іноземних акредитаційних агентств та агентств із забезпечення якості вищої освіти, які видають сертифікати про акредитацію освітніх програм, що визнаються в Україні, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 554-р (далі - визнаним іноземним акредитаційним агентством), інформація про акредитацію такої програми вноситься до ЄДЕБО Національним агентством за зверненням закладу вищої освіти протягом 45 днів з дня подання відповідного сертифіката (офіційного рішення) про акредитацію освітньої програми та доданого до нього рішення (витягу з рішення) відповідного іноземного акредитаційного агентства чи агентства забезпечення якості вищої освіти про акредитацію цієї освітньої програми.

3. Для внесення до ЄДЕБО інформації про акредитацію освітньої програми визнаним іноземним акредитаційним агентством заклад вищої освіти подає до Національного агентства такі документи:

заяву, в якій вказано найменування іноземного акредитаційного агентства, яке видало сертифікат (офіційне рішення) про акредитацію освітньої програми, назву відповідної освітньої програми, її номер (ID) в ЄДЕБО, код та найменування спеціальності (предметної спеціальності, спеціалізації), у межах якої акредитована освітня програма, ліцензію на провадження освітньої діяльності закладу вищої освіти на певному рівні вищої освіти, ліцензію на здійснення освітньої діяльності за освітніми програмами, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання (у разі, якщо це передбачено чинним законодавством);

копію сертифіката (офіційного рішення) про акредитацію освітньої програми та висновку (звіту, іншого документа з деталізованими результатами акредитації освітньої програми) іноземного акредитаційного агентства;

переклад документів, визначених абзацом третім цього пункту, українською мовою.

4. Інформація про акредитацію освітньої програми визнаним іноземним акредитаційним агентством до ЄДЕБО не вноситься у випадках:

невідповідності документів вимогам пункту 3 цього розділу;

відсутності акредитаційного агентства, яке видало сертифікат про акредитацію, у переліку визнаних іноземних акредитаційних агентств;

неможливості однозначно за даними ЄДЕБО ідентифікувати освітню програму, про акредитацію якої видано сертифікат;

подання закладом вищої освіти недостовірних документів.

5. З метою перевірки поданих документів Національне агентство може звертатися до акредитаційного агентства, що видало сертифікат, інших юридичних і фізичних осіб та отримувати від них інформацію, необхідну для проведення такої перевірки.

6. Робота щодо внесення до ЄДЕБО інформації про акредитацію освітньої програми визнаним іноземним акредитаційним агентством здійснюється Національним агентством на безоплатній основі.

VI. Акредитація узгоджених освітніх програм

1. Положення цього розділу застосовуються під час акредитації узгоджених освітніх програм, включаючи освітні програми, узгоджені між українським та іноземним закладами вищої освіти.

2. Заклади вищої освіти, які реалізовують узгоджену освітню програму, можуть звернутися для її акредитації до Національного агентства.

У випадку отримання сертифіката про акредитацію узгодженої освітньої програми іноземним акредитаційним агентством, відомості про нього вносяться до ЄДЕБО у порядку, визначеному у розділі V цього Положення.

3. Під час акредитації узгодженої освітньої програми:

відомості про самооцінювання освітньої програми готуються спільно закладами вищої освіти, які реалізовують відповідну освітню програму;

додатково до документів, визначених пунктом 4 розділу II цього Положення, надається копія угоди, яка стосується реалізації відповідної освітньої програми усіма задіяними закладами вищої освіти;

заява про проведення акредитації подається одним з закладів вищої освіти, що реалізовує відповідну освітню програму, із зазначенням у ній про згоду інших закладів вищої освіти на проходження акредитації освітньої програми у Національному агентстві;

експертна група проводить експертне оцінювання в одному закладі вищої освіти, яким подано заяву про проведення акредитації, однак з обов’язковим залученням (з використанням засобів відеозв’язку або в інший спосіб) представників інших закладів вищої освіти, що реалізовують відповідну освітню програму;

освітня діяльність з реалізації відповідної освітньої програми за Критеріями оцінюється з огляду на ресурси усіх закладів вищої освіти, що її реалізують.

4. Акредитація узгоджених освітніх програм, освітня діяльність за якими провадиться закладами вищої освіти (науковими установами) з іноземними закладами вищої освіти (науковими установами), здійснюється з урахуванням вимог пункту 3 цього розділу. Під час акредитації таких освітніх програм:

Критерії застосовуються з урахуванням Європейського підходу до забезпечення якості спільних програм (European Approach for Quality Assurance of Joint Programmes);

відомості про самооцінювання освітньої програми мають додатково містити інформацію про систему вищої освіти держави, у якій провадять діяльність іноземні заклади вищої освіти, що її реалізовують;

експертна група формується у складі не менше чотирьох експертів, включаючи експерта з числа здобувачів вищої освіти та експерта з числа представників роботодавців;

до складу експертної групи обов’язково включається міжнародний експерт (міжнародні експерти) не менш як однієї з держав, у якій провадить діяльність іноземний заклад вищої освіти, що її реалізовує;

оформлення документації та процедура акредитації таких освітніх програм здійснюються англійською та українською мовами.

VII. Робота з інформацією з обмеженим доступом під час проведення акредитації

1. У випадку наявності у матеріалах акредитаційної справи документів, що містять інформацію з обмеженим доступом, експертна група формується згідно з обмеженнями, зазначеними у пункті 8 розділу II цього Положення.

Якщо документи акредитаційної справи містять службову або таємну інформацію, то до Національного агентства в електронній формі через ІКС подається та частина документів, що не містить такої інформації, із зазначенням підстав віднесення відповідної інформації до службової або таємної.

2. Документи акредитаційної справи або їх частини, що містять службову інформацію, подаються до Національного агентства окремо з дотриманням визначених законодавством вимог.

Заклад вищої освіти зобов’язаний на підставі наказу Національного агентства про призначення експертної групи у встановленому порядку надати доступ до документів, що містять службову інформацію, членам експертної групи, які проводять акредитаційну експертизу, під час їх роботи у закладі вищої освіти.

Доступ до таких документів під час опрацювання та розгляду акредитаційної справи здійснюється в порядку, затвердженому Національним агентством.

3. Документи акредитаційної справи або їх частини, що містять таємну інформацію, подаються до Національного агентства окремо з дотриманням визначених законодавством вимог.

Заклад вищої освіти надає доступ до документів, що містять таємну інформацію, членам експертної групи, які мають передбачений законодавством допуск до такої інформації.

4. Для ознайомлення експертної групи з документами, що містять інформацію з обмеженим доступом безпосередньо у закладі вищої освіти, тривалість роботи експертної групи у закладі вищої освіти може бути подовжена до 5 робочих днів з урахуванням часу візиту експертів.

5. У разі, якщо проведення акредитації передбачає ознайомлення з інформацією з обмеженим доступом, звіт експертної групи та експертний висновок ГЕР складаються із дотриманням визначених законодавством вимог і обмежень, встановлених законодавством щодо оприлюднення інформації з обмеженим доступом.

У разі необхідності подання разом зі звітом та/або експертним висновком ГЕР документів, що містять службову або таємну інформацію, такі документи або їх відповідні частини подаються окремо у порядку, визначеному пунктами 2 та 3 цього розділу.

6. Національне агентство та заклад вищої освіти оприлюднюють документи, передбачені пунктом 9 розділу I цього Положення, у частині, доступ до якої не є обмеженим.

VIII. Фінансування акредитації

1. У разі подання закладом вищої освіти до Національного агентства заяви про проведення акредитації, відповідний заклад вищої освіти зобов’язаний укласти з Національним агентством договір про надання послуг з проведення акредитації освітньої програми (освітніх програм) (далі - договір), де зазначається їх вартість, визначена згідно з пунктом 2 цього розділу.

2. Оплата за послуги з проведення акредитації здійснюється закладом вищої освіти за фактично надані послуги та зараховується на рахунок Національного агентства як власні надходження бюджетної установи і становить:

у разі проведення акредитації однієї освітньої програми або у разі акредитації освітньої програми, узгодженої між українськими закладами вищої освіти - 29 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (далі - прожиткового мінімуму);

у разі проведення одночасної акредитації двох освітніх програм - 38 розмірів прожиткового мінімуму;

у разі проведення одночасної акредитації трьох освітніх програм або у разі акредитації освітньої програми, узгодженої між українським та іноземним закладами вищої освіти - 50 розмірів прожиткового мінімуму.

3. Оплата послуг експертів становить:

керівника експертної групи - 6 розмірів прожиткового мінімуму;

члена експертної групи - 5 розміри прожиткового мінімуму.

Вартість послуг експертів за проведення ними акредитаційної експертизи у дистанційній або змішаній формі зменшується на 1 прожитковий мінімум з розрахунку на кожного експерта, який не здійснює візит у очній формі, або проживає у місці фактичного знаходження закладу вищої освіти.

Оплата послуг експертів здійснюється після прийняття рішення Національним агентством за визначеною освітньою програмою, відповідно до укладених цивільно-правових договорів та на підставі актів приймання-передання наданих експертом послуг.

У разі проведення повторної акредитаційної експертизи оплата послуг експертів здійснюється за рахунок власних надходжень Національного агентства, отриманих як плата за послуги з акредитації освітніх програм, у розмірах та на умовах, визначених цим пунктом.

4. У випадку залучення до складу експертної групи міжнародного експерта, оплата його послуг здійснюється у розмірах та на умовах, визначених абзацами першим - третім пункту 3 цього розділу.

Міжнародному експерту додатково відшкодовуються транспортні витрати та витрати на проживання, пов’язані з відвідуванням закладу вищої освіти на підставі підтвердних документів, які додаються до вартості послуг такого експерта.

5. Оплата послуг члена ГЕР, який здійснює підготовку експертного висновку ГЕР, проводиться після прийняття рішення Національним агентством за визначеною освітньою програмою, відповідно до укладеного цивільно-правового договору та на підставі акту приймання-передання наданих послуг і становить 1 розмір прожиткового мінімуму.

6. Кошти за проведення акредитаційної процедури зараховуються до спеціального фонду державного бюджету як власні надходження бюджетної установи з урахуванням вимог Бюджетного кодексу України на рахунок Національного агентства, відкритий у територіальному органі Казначейства.

7. Після здійснення видатків, вказаних у пункті 3, абзаці першому пункту 4 та пункті 5 цього розділу кошти, отримані Національним агентством як плата за послуги акредитації освітніх програм (у тому числі вільний залишок на початок бюджетного періоду), у встановленому законодавством порядку можуть бути використані для здійснення Національним агентством інших видатків, пов’язаних з його діяльністю, зокрема, для: виплати винагороди членам Національного агентства та членам апеляційної палати за укладеними з ними цивільно-правовими договорами; виплат працівникам Національного агентства та його секретаріату; сплати єдиного соціального внеску, нарахованого на відповідні виплати; оплату відряджень; оплати транспортних витрат та витрат на проживання міжнародних експертів; оплати за підготовку проєкту експертного висновку ГЕР про результати постакредитаційного моніторингу; забезпечення участі спостерігачів в акредитаційній експертизі; навчання та професійного розвитку членів Національного агентства, ГЕР, експертів, працівників секретаріату Національного агентства; співпраці Національного агентства з національними та міжнародними інституціями у сфері забезпечення якості вищої освіти та академічної доброчесності; оновлення та технічного обслуговування інформаційних систем та ресурсів; оплати комунальних послуг, енергоносіїв, витратних матеріалів, оргтехніки, канцелярських витрат, банківських послуг, послуг зв’язку; виконання поточного та капітального ремонту; придбання обладнання; здійснення інших видатків.

8. Під час розрахунку розміру оплати послуг з проведення акредитації освітньої програми відповідно до цього розділу застосовується розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб в розрахунку на місяць, встановлений згідно з законодавством станом на 01 вересня навчального року, в якому подані заяви про проведення акредитації.

IХ. Оскарження рішення Національного агентства

1. Рішення Національного агентства про акредитацію, умовну (відкладену) акредитацію або відмову в акредитації освітньої програми може бути оскаржене у порядку, визначеному Положенням про Апеляційну палату Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 21 грудня 2023 року № 1551, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05 лютого 2024 року за № 179/41524.

2. Рішення Національного агентства може бути оскаржене до суду у встановленому законодавством порядку.

У разі скасування у судовому порядку рішення Національного агентства за наслідками розгляду акредитаційної справи, Національне агентство повторно розглядає відповідну акредитаційну справу на своєму засіданні у порядку, встановленому розділом III цього Положення.

Генеральний директор
директорату фахової
передвищої, вищої освіти





О. Шаров


Додаток 1
до Положення про акредитацію
освітніх програм, за якими здійснюється
підготовка здобувачів вищої освіти
(пункт 8 розділу I)

КРИТЕРІЇ
оцінювання якості освітньої програми

Критерій 1. Проєктування освітньої програми

1. Освітня програма дає можливість досягти результатів навчання, визначених стандартом вищої освіти за відповідною спеціальністю та рівнем вищої освіти. За відсутності затвердженого стандарту вищої освіти за відповідною спеціальністю та рівнем вищої освіти програмні результати навчання затверджуються закладом вищої освіти і мають відповідати вимогам Національної рамки кваліфікацій для відповідного кваліфікаційного рівня.

2. Зміст освітньої програми враховує вимоги відповідних професійних стандартів (за наявності). Освітні програми, що передбачають присвоєння професійних кваліфікацій, мають забезпечувати виконання вимог відповідних професійних стандартів.

3. Освітня програма має чітко сформульовану мету, яка відповідає місії та стратегії закладу вищої освіти.

4. Мета освітньої програми та програмні результати навчання визначаються з урахуванням потреб заінтересованих сторін.

5. Мета освітньої програми та програмні результати навчання визначаються з урахуванням тенденцій розвитку науки, спеціальності, ринку праці, галузевого та регіонального контексту, а також досвіду аналогічних вітчизняних та іноземних освітніх програм.

Критерій 2. Структура та зміст освітньої програми

1. Обсяг освітньої програми та окремих освітніх компонентів (у кредитах Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи) відповідає вимогам законодавства щодо обсягу освітніх програм для відповідного рівня вищої освіти та відповідного стандарту вищої освіти (за наявності).

2. Зміст освітньої програми має чітку структуру; освітні компоненти, включені до освітньої програми, становлять логічну взаємопов’язану систему та в сукупності дають можливість досягти заявленої мети та програмних результатів навчання. Зміст освітньої програми забезпечує формування загальнокультурних та громадянських компетентностей, досягнення програмних результатів навчання, що передбачають готовність здобувача самостійно здійснювати аналіз та визначати закономірності суспільних процесів.

3. Зміст освітньої програми відповідає предметній області визначеної для неї спеціальності (спеціальностей, якщо освітня програма є міждисциплінарною).

4. Структура і зміст освітньої програми передбачають можливість для формування індивідуальної освітньої траєкторії, зокрема через індивідуальний вибір здобувачами вищої освіти навчальних дисциплін в обсязі, передбаченому законодавством.

5. Освітня програма та навчальний план передбачають практичну підготовку здобувачів вищої освіти, яка дає можливість здобути компетентності, потрібні для подальшої професійної діяльності.

6. Освітня програма передбачає набуття здобувачами вищої освіти соціальних навичок.

7. Обсяг окремих освітніх компонентів (у кредитах Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи) відповідає законодавству, фактичному навантаженню здобувачів, та програмним результатам навчання.

8. Структура освітньої програми, освітні компоненти забезпечують практикоорієнтованість освітньої програми або узгоджені із завданнями та особливостями дуальної форми здобуття освіти (у разі реалізації цієї форми на освітній програмі).

9. Освітня програма забезпечує набуття здобувачами вищої освіти компетентностей, направлених на досягнення глобальних цілей сталого розвитку до 2030 року, проголошених резолюцією Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй від 25 вересня 2015 року № 70/1, визначених Указом Президента України від 30 вересня 2019 року № 722.

Критерій 3. Доступ до освітньої програми та визнання результатів навчання

1. Правила прийому на навчання за освітньою програмою укладені відповідно до Умов (Порядку) прийому на навчання для здобуття вищої освіти є чіткими та зрозумілими, не містять дискримінаційних положень та оприлюднені на офіційному вебсайті закладу вищої освіти.

2. Правила прийому на навчання за освітньою програмою враховують її особливості.

3. Заклад вищої освіти у межах освітньої програми здійснює визнання програмних результатів навчання та кваліфікацій, здобутих на інших освітніх програмах (зокрема під час академічної мобільності). Таке визнання здійснюється відповідно до чітких і зрозумілих правил, що не суперечать національному законодавству та міжнародним актам, є доступними для всіх учасників освітнього процесу та яких послідовно дотримуються.

Процедура та прийняті рішення про визнання належним чином документуються відповідно до законодавства.

4. Заклад вищої освіти у межах освітньої програми здійснює визнання результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та/або інформальної освіти. Таке визнання здійснюється відповідно до чітких і зрозумілих правил, що не суперечать законодавству, є доступними для всіх учасників освітнього процесу.

Критерій 4. Навчання і викладання за освітньою програмою

1. Освітній процес відповідає вимогам законодавства. Методи, засоби та технології навчання і викладання сприяють досягненню заявлених у освітній програмі мети та програмних результатів навчання, відповідають вимогам студентоцентрованого підходу та принципам академічної свободи.

2. Усім учасникам освітнього процесу своєчасно надається доступна і зрозуміла інформація щодо цілей, змісту та програмних результатів навчання, порядку та критеріїв оцінювання в межах окремих освітніх компонентів (у формі робочої програми навчальної дисципліни, силабуса).

3. Заклад вищої освіти забезпечує поєднання навчання і досліджень під час реалізації освітньої програми відповідно до рівня вищої освіти, спеціальності та мети освітньої програми.

4. Педагогічні, науково-педагогічні, наукові працівники (далі - викладачі) систематично оновлюють зміст освітніх компонентів на основі наукових досягнень і сучасних практик у відповідній галузі.

5. Навчання, викладання та наукові дослідження пов’язані з інтернаціоналізацією діяльності за освітньою програмою та закладу вищої освіти.

Критерій 5. Контрольні заходи, оцінювання здобувачів вищої освіти та академічна доброчесність

1. Форми контрольних заходів та критерії оцінювання здобувачів вищої освіти є чіткими, зрозумілими, дають можливість встановити досягнення здобувачем вищої освіти результатів навчання для окремого освітнього компонента та/або освітньої програми в цілому та оприлюднюються заздалегідь.

2. Форми атестації здобувачів вищої освіти відповідають вимогам стандарту вищої освіти (за наявності). Результати навчання підтверджуються результатами єдиного державного кваліфікаційного іспиту за спеціальностями, за якими він запроваджений.

3. Визначено чіткі та зрозумілі правила проведення контрольних заходів (у тому числі щодо наукової складової освітньо-наукової програми, за якою здійснюється підготовка здобувачів ступеня доктора філософії), що є доступними для всіх учасників освітнього процесу, забезпечують об’єктивність екзаменаторів (зокрема охоплюють процедури запобігання та врегулювання конфлікту інтересів), визначають порядок оскарження результатів контрольних заходів і їх повторного проходження, та яких послідовно дотримуються під час реалізації освітньої програми.

4. У закладі вищої освіти визначено чіткі та зрозумілі політику і процедури дотримання академічної доброчесності, яких послідовно дотримуються всі учасники освітнього процесу під час реалізації освітньої програми. Заклад вищої освіти популяризує академічну доброчесність (насамперед через її імплементацію у культуру якості закладу вищої освіти) та використовує відповідні технологічні рішення як інструменти протидії порушенням академічної доброчесності.

Критерій 6. Людські ресурси

1. Викладачі, залучені до реалізації освітньої програми, з огляду на їх кваліфікацію та/або професійний досвід спроможні забезпечити освітні компоненти, які вони реалізують у межах освітньої програми, з урахуванням вимог щодо викладачів, визначених законодавством.

2. Процедури конкурсного відбору викладачів є прозорими, недискримінаційними, дають можливість забезпечити потрібний рівень їхнього професіоналізму для успішної реалізації освітньої програми та послідовно застосовуються.

3. Заклад вищої освіти залучає роботодавців, їх організації, професіоналів-практиків та експертів галузі до реалізації освітнього процесу.

4. Заклад вищої освіти сприяє професійному розвитку викладачів через власні програми або у співпраці з іншими організаціями, заохочує розвиток викладацької майстерності.

Критерій 7. Освітнє середовище та матеріальні ресурси

1. Навчально-методичне забезпечення освітньої програми, фінансові та матеріально-технічні ресурси (програмне забезпечення, обладнання, бібліотека, інша інфраструктура тощо) забезпечують досягнення визначених освітньою програмою мети освітньої програми та програмних результатів навчання.

2. Заклад вищої освіти забезпечує доступ викладачів і здобувачів вищої освіти до відповідної інфраструктури та інформаційних ресурсів, потрібних для навчання, викладацької та/або наукової діяльності в межах освітньої програми, відповідно до законодавства.

3. Освітнє середовище надає можливість задовольнити потреби та інтереси здобувачів вищої освіти, які навчаються за освітньою програмою, та є безпечним для їх життя, фізичного та ментального здоров’я.

4. Заклад вищої освіти забезпечує освітню, організаційну, інформаційну, консультативну та соціальну підтримку, підтримку фізичного та ментального здоров’я здобувачів вищої освіти, які навчаються за освітньою програмою.

5. Заклад вищої освіти створює достатні умови щодо реалізації права на освіту для осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються за освітньою програмою.

6. Наявні унормовані антикорупційні політики, процедури реагування на випадки цькування, дискримінації, сексуального домагання, інших конфліктних ситуацій, які є доступними для всіх учасників освітнього процесу та яких послідовно дотримуються під час реалізації освітньої програми.

Критерій 8. Внутрішнє забезпечення якості освітньої програми

1. Заклад вищої освіти послідовно здійснює визначені ним процедури розроблення, затвердження, моніторингу та періодичного перегляду освітньої програми.

2. Здобувачі вищої освіти безпосередньо та через відповідні органи самоврядування залучені до процесу періодичного перегляду освітньої програми та інших процедур забезпечення її якості як партнери. Пропозиції здобувачів вищої освіти беруться до уваги під час перегляду освітньої програми.

3. Роботодавці безпосередньо та/або через свої об’єднання залучені до періодичного перегляду освітньої програми та інших процедур забезпечення її якості як партнери.

4. Наявна практика збирання, аналізу та врахування інформації щодо кар’єрного шляху випускників освітньої програми (крім випадку проходження акредитації вперше).

5. Система забезпечення якості закладу вищої освіти забезпечує вчасне реагування на результати моніторингу освітньої програми та/або освітньої діяльності з реалізації освітньої програми, зокрема здійснений через опитування заінтересованих сторін.

6. Результати зовнішнього забезпечення якості вищої освіти (зокрема зауваження та рекомендації, сформульовані під час попередніх акредитацій) беруться до уваги під час перегляду освітньої програми.

7. В академічній спільноті закладу вищої освіти формується культура якості освіти, що сприяє постійному розвитку освітньої програми та освітньої діяльності за цією програмою.

Критерій 9. Прозорість та публічність

Цей критерій застосовується з урахуванням вимог та обмежень щодо оприлюднення інформації з обмеженим доступом, встановлених законодавством.

1. Визначені чіткі та зрозумілі правила і процедури, що регулюють права та обов’язки всіх учасників освітнього процесу, є доступними для них та яких послідовно дотримуються під час реалізації освітньої програми.

2. Заклад вищої освіти не пізніше ніж за місяць до затвердження освітньої програми або змін до неї оприлюднює на своєму офіційному вебсайті відповідний проєкт із метою отримання зауважень та пропозиції заінтересованих сторін.

3. Заклад вищої освіти забезпечує на своєму веб-сайті відкритий доступ до інформації та документів відповідно до законодавства.

Заклад вищої освіти своєчасно оприлюднює на своєму офіційному вебсайті точну та достовірну інформацію про освітню програму (освітню програму у повному обсязі, навчальні плани, робочі програми навчальних дисциплін, можливості формування індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів вищої освіти) в обсязі, достатньому для інформування відповідних заінтересованих сторін та суспільства.

Критерій 10. Навчання через дослідження

Цей критерій застосовується під час акредитації освітніх програм третього (освітньо-наукового/освітньо-творчого) рівня вищої освіти.

1. Зміст освітньо-наукової (освітньо-творчої) програми забезпечує повноцінну підготовку аспірантів (ад’юнктів) до розв’язання комплексних проблем у галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності за відповідною спеціальністю (спеціальностями) та/або галуззю знань (галузями знань), володіння методологією наукової та педагогічної діяльності.

2. Наукова (освітньо-творча) діяльність аспірантів (ад’юнктів) відповідає напряму досліджень (творчості) наукових (творчих) керівників.

3. Заклад вищої освіти здатний сформувати разові спеціалізовані вчені ради (разові спеціалізовані ради з присудження ступеня доктора мистецтва) для атестації аспірантів (ад’юнктів), які навчаються на відповідній освітній програмі.

4. Заклад вищої освіти організаційно та матеріально забезпечує можливості для виконання наукових досліджень (творчих проєктів) і апробації їх результатів відповідно до тематики аспірантів (ад’юнктів) (проведення регулярних конференцій, семінарів, колоквіумів, концертів, спектаклів, майстер-класів, персональних виставок, публічних виступів, надання доступу до використання лабораторій, обладнання, інформаційних та обчислювальних ресурсів тощо).

5. Заклад вищої освіти забезпечує можливості для залучення аспірантів (ад’юнктів) до міжнародної академічної спільноти за спеціальністю, зокрема через виступи на конференціях, публікації, концерти, спектаклі, майстер-класи, персональні виставки, публічні виступи, участь у спільних дослідницьких (творчих мистецьких) проєктах тощо.

6. Наявна практика участі наукових (творчих) керівників аспірантів (ад’юнктів) у дослідницьких (творчих мистецьких) проєктах, результати яких регулярно публікуються, презентуються та/або практично впроваджуються.

7. Заклад вищої освіти забезпечує дотримання академічної доброчесності у професійній діяльності наукових (творчих) керівників та аспірантів (ад’юнктів), зокрема вживає заходів для унеможливлення здійснення наукового (творчого) керівництва особами, які вчинили порушення академічної доброчесності.



Додаток 2
до Положення про акредитацію
освітніх програм, за якими здійснюється
підготовка здобувачів вищої освіти
(пункт 3 розділу II)

ПЕРЕЛІК
сумісності спеціальностей для одночасної акредитаційної процедури

Галузь 01 Освіта/Педагогіка:

спеціальності 012 Дошкільна освіта та 013 Початкова освіта,

спеціальності 014 Середня освіта (предметна спеціальність Фізична культура) та 017 Фізична культура і спорт,

спеціальності 014 Середня освіта (предметні спеціальності: Математика, Інформатика),

спеціальності 014 Середня освіта (предметні спеціальності: Фізика та астрономія, Хімія, Трудове навчання та технології, Природничі науки),

спеціальності 014 Середня освіта (предметні спеціальності: Українська мова і література, Мова та зарубіжна література (із зазначенням мови)),

спеціальності 014 Середня освіта (предметні спеціальності: Біологія та здоров’я людини, Географія).

Галузь 02 Культура і мистецтво:

спеціальності 021 Аудіовізуальне мистецтво та виробництво та 025 Музичне мистецтво,

спеціальності 021 Аудіовізуальне мистецтво та виробництво та 026 Сценічне мистецтво,

спеціальності 022 Дизайн та 023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація,

спеціальності 024 Хореографія та 025 Музичне мистецтво.

Галузь 03 Гуманітарні науки:

спеціальності 031 Релігієзнавство та 033 Філософія,

спеціальності 031 Релігієзнавство та 034 Культурологія,

спеціальності 032 Історія та археологія та 034 Культурологія,

спеціальності 033 Філософія та 034 Культурологія.

Галузь 05 Соціальні та поведінкові науки:

спеціальності 052 Політологія та 054 Соціологія.

Галузь 07 Управління та адміністрування:

спеціальності 071 Облік і оподаткування та 072 Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок,

спеціальності 073 Менеджмент та 075 Маркетинг,

спеціальності 073 Менеджмент та 076 Підприємництво та торгівля

спеціальності 075 Маркетинг та 076 Підприємництво та торгівля.

Галузь 10 Природничі науки:

спеціальності 103 Науки про Землю та 106 Географія,

спеціальності 104 Фізика та астрономія та 105 Прикладна фізика та наноматеріали.

Галузь 11 Математика та статистика:

спеціальності 111 Математика та 112 Статистика.

Галузь 12 Інформаційні технології:

спеціальності 122 Комп’ютерні науки та 126 Інформаційні системи та технології.

Галузь 20 Аграрні науки та продовольство:

спеціальності 201 Агрономія та 203 Садівництво, плодоовочівництво та виноградарство.

Галузь 24 Сфера обслуговування:

спеціальності 241 Готельно-ресторанна справа та 242 Туризм і рекреація.

Галузь 29 Міжнародні відносини:

спеціальності 291 Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії та 292 Міжнародні економічні відносини.

Міжгалузеві одночасні акредитаційні процедури:

спеціальності 031 Релігієзнавство та 041 Богослов’я,

спеціальності 027 Музеєзнавство, пам’яткознавство та 032 Історія та археологія,

спеціальності 028 Менеджмент соціокультурної діяльності та 073 Менеджмент,

спеціальності 035 Філологія та 061 Журналістика,

спеціальності 101 Екологія та 183 Технології захисту навколишнього середовища,

спеціальності 051 Економіка та 292 Міжнародні економічні відносини,

спеціальності 073 Менеджмент та 281 Публічне управління та адміністрування.

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: