Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України
Відповідно до статей 7, 15, 55, 56 Закону України “Про Національний банк України”, статей 66, 67 Закону України “Про банки і банківську діяльність”, статті 9 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”, з метою сприяння безпеці та стабільності банківської системи, запобігання кризовим явищам у період запровадження воєнного стану, підтримання розвитку кредитування галузей економіки Правління Національного банку України постановляє:
1. Пункт 41 постанови Правління Національного банку України від 25 лютого 2022 року № 23 “Про деякі питання діяльності банків України та банківських груп” (зі змінами) після підпункту 4 доповнити новим підпунктом 5 такого змісту:
“5) надання банком кредитів фінансовим компаніям, які на підставі відповідної ліцензії мають право надавати послугу фінансового лізингу та входять до складу однієї з банком банківської групи.”.
2. Затвердити Зміни до Правил роботи банків у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану, затверджених постановою Правління Національного банку України від 25 лютого 2022 року № 23 “Про деякі питання діяльності банків України та банківських груп” (зі змінами), що додаються.
3. Департаменту методології регулювання діяльності банків (Оксана Присяженко) після офіційного опублікування довести до відома банків України інформацію про прийняття цієї постанови.
4. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.
Зміни до Правил роботи банків у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану
1. Правила після пункту 214 доповнити двома новими пунктами 215 та 216 такого змісту:
“215. Банки України протягом періоду дії воєнного стану та 365 календарних днів після його припинення чи скасування під час застосування вимог Положення № 351 у частині визначення розміру кредитного ризику за спеціалізованими кредитами, наданими за напрямами проєктне, об’єктне фінансування (кредитування), мають право:
1) не застосовувати норму підпункту 152 пункту 5 розділу I Положення № 351 у частині неперевищення суми коштів, унесених ініціатором проєкту, за угодами, умовами яких передбачено повернення цих коштів після повного погашення боржником - юридичною особою зобов’язань за спеціалізованим кредитом над сумою внесків, унесених на безповоротній основі, якщо джерелом походження таких коштів не є кредитні кошти банку;
2) під час застосування норми підпункту 153 пункту 5 розділу I Положення № 351:
визначати протягом передексплуатаційного етапу проєкту та до 365 (включно) календарного дня після початку дії експлуатаційного етапу проєкту значення питомої ваги доходу від діяльності за проєктом за спеціалізованим кредитом у загальному обсязі чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за даними бізнес-плану проєкту;
застосовувати значення питомої ваги доходу від діяльності за проєктом за спеціалізованим кредитом у загальному обсязі чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) на рівні 80 та більше відсотків на всіх етапах проєкту;
3) не застосовувати норму абзацу четвертого підпункту 241 пункту 5 розділу I Положення № 351 за умови, що зобов’язання боржника за таким кредитом не менше ніж на 50% забезпечені безумовними та безвідкличними гарантіями:
урядів країн, що мають інвестиційний рівень кредитного рейтингу за міжнародною шкалою;
банків та інших установ, включаючи міжнародні компанії, що мають інвестиційний рівень кредитного рейтингу за міжнародною шкалою;
Фонду часткового гарантування кредитів у сільському господарстві;
ПрАТ “Експортно-кредитне агентство”, виконання боргових зобов’язань, за якими забезпечено державними гарантіями;
Фонду розвитку підприємництва, виконання боргових зобов’язань, за якими забезпечено державними гарантіями.
Банк у разі застосування вимог підпункту 3 пункту 215 цих Правил визначає значення компонента субфактора С30 “Корпоративні права ініціатора проєкту” багатофакторної моделі оцінки фінансового стану боржника - юридичної особи за спеціалізованим кредитом, установлене в рядку 30 таблиці 3 додатка 10 до Положення № 351 для першого класу;
4) приймати до розрахунку розміру кредитного ризику вартість забезпечення у вигляді безумовних та безвідкличних гарантій Фонду розвитку підприємництва, виконання боргових зобов’язань, за якими забезпечено державними гарантіями, з коефіцієнтом ліквідності “1”;
5) під час застосування вимог пункту 671 розділу IV1 Положення № 351 визначати клас боржника - юридичної особи за спеціалізованим кредитом із застосуванням багатофакторної моделі оцінки як на передексплуатаційному, так і на експлуатаційному етапах;
6) під час застосування вимог підпункту 3 пункту 162 розділу XVII Положення № 351 визначати клас боржника - юридичної особи за спеціалізованим кредитом не вище 4, якщо сукупний розмір власного капіталу боржника - юридичної особи та коштів, унесених ініціатором проєкту на поворотній основі, має від’ємне значення на кінець року протягом трьох останніх років поспіль (у разі належності боржника до групи - застосовується до групи);
7) під час визначення класу боржника - юридичної особи за спеціалізованим кредитом не застосовувати ознаки, визначені вимогами підпунктів 7 та 8 пункту 162 розділу XVII Положення № 351 у частині значень фінансових показників DSCRc, PLCR та DSCRi, якщо банк на підставі судження довів відсутність високого кредитного ризику боржника.
216. Банки протягом періоду дії воєнного стану та 365 календарних днів після його припинення чи скасування мають право під час розрахунку розміру кредитного ризику за кредитами, наданими після 01 червня 2024 року для придбання обладнання / устаткування, призначеного для використання / експлуатації у сферах енергетики, розподіленої генерації енергії, приймати вартість застави / забезпечення на підставі права довірчої власності у вигляді зазначеного обладнання / устаткування із застосовуванням таких коефіцієнтів ліквідності:
1) 0,9 - у разі прийняття такого обладнання / устаткування в забезпечення на підставі права довірчої власності;
2) 0,75 - у разі прийняття такого обладнання / устаткування в заставу.”.