Питання реалізації експериментального проекту з впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі у сфері внутрішніх вантажних перевезень
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Погодитися з пропозицією Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури стосовно реалізації протягом двох років експериментального проекту з впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі з використанням системи електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна у сфері внутрішніх вантажних перевезень (далі - експериментальний проект).
2. Затвердити Порядок реалізації експериментального проекту з впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі у сфері внутрішніх вантажних перевезень, що додається.
1) на період реалізації експериментального проекту пункти 2 та 18 Порядку ведення Єдиного реєстру товарно-транспортних накладних на переміщення алкогольних напоїв, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2013 р. № 806 (Офіційний вісник України, 2013 р., № 87, ст. 3219; 2019 р., № 54, ст. 1878), застосовуються в частині, що не суперечить затвердженому цією постановою Порядку;
2) координатором експериментального проекту є Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури;
3) учасниками експериментального проекту є Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури, Державна служба з безпеки на транспорті, Міністерство енергетики, Міністерство аграрної політики, Міністерство внутрішніх справ, Національна поліція, Державна податкова служба, Агентство відновлення та розвитку інфраструктури, Державна служба з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, державне підприємство “Галузевий центр цифровізації та кібербезпеки”, а також за згодою громадська організація “Інститут аналітики та адвокації”, учасники вантажних перевезень, оператори платформ електронного документообігу, користувачі.
4. Фінансове забезпечення заходів з реалізації експериментального проекту здійснюється за рахунок міжнародної технічної безповоротної фінансової допомоги міжнародних організацій в рамках програм допомоги і грантів Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.
5. Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури:
1) протягом трьох місяців з дня набрання чинності цією постановою затвердити порядок функціонування системи електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна;
2) забезпечити електронну інформаційну взаємодію між системою електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна та державними електронними інформаційними ресурсами, зокрема системою зважування в русі (WIM), єдиним реєстром товарно-транспортних накладних на переміщення алкогольних напоїв, єдиною державною системою електронного обліку деревини, інформаційними системами Державної служби з безпеки на транспорті тощо;
3) подати не пізніше ніж через два місяці після завершення реалізації експериментального проекту Кабінетові Міністрів України звіт про результати його реалізації;
4) за результатами реалізації експериментального проекту подати Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо доцільності внесення змін до законодавчих актів.
ПОРЯДОК
реалізації експериментального проекту з впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі у сфері внутрішніх вантажних перевезень
1. Цей Порядок встановлює механізм реалізації на території України експериментального проекту з впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі у сфері внутрішніх вантажних перевезень з використанням системи електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна (далі - експериментальний проект).
2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
база даних товарно-транспортної накладної в електронній формі - спеціалізована електронна база даних, що є складовою системи електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна (далі - система товарно-транспортної накладної) та виконує функції обліку товарно-транспортної накладної в електронній формі учасниками вантажних перевезень;
користувач - особа, яка пройшла процедуру реєстрації і отримала доступ до особистого кабінету користувача та є учасником вантажних перевезень або суб’єктом господарювання, що надає (виконує) послуги (роботи), віднесені до комплексу допоміжних операцій, пов’язаних із внутрішніми вантажними перевезеннями, або за посадою чи на інших підставах (за договором, довіреністю тощо) діє від їх імені та в їх інтересах;
оператор платформи електронного документообігу - суб’єкт господарювання, зареєстрований в установленому законом порядку на території України, який має право на використання платформи електронного документообігу та надає доступ до неї учасникам вантажних перевезень, і пройшов процедуру приєднання до системи товарно-транспортної накладної;
особистий кабінет користувача - персоніфікований веб-інтерфейс або прикладний програмний інтерфейс (АРІ) в Інтернеті, наданий користувачу на платформі електронного документообігу, який забезпечує можливість користуватися функціями системи товарно-транспортної накладної;
платформа електронного документообігу - програмне забезпечення (онлайн-сервіс), доступ до якого здійснюється за допомогою Інтернету, яке забезпечує функціонування електронного документообігу, у тому числі надає учасникам вантажних перевезень можливість користуватися функціями системи товарно-транспортної накладної та здійснювати обмін інформацією між ними;
система товарно-транспортної накладної - інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує обробку інформації щодо товарно-транспортної накладної в електронній формі, оснащена механізмами безпеки та захисту інформації від її втрати, неправильного використання і змін, яка складається з бази даних товарно-транспортної накладної в електронній формі і програмних засобів, призначених для обміну даними та взаємодії з платформами електронного документообігу та іншими інформаційними, електронними комунікаційними чи інформаційно-комунікаційними системами;
учасники вантажних перевезень - юридичні особи, фізичні особи та фізичні особи - підприємці, які в процесі внутрішніх вантажних перевезень можуть діяти в статусі замовника послуг з перевезення вантажу, вантажовідправника, вантажоодержувача чи експедитора.
3. Метою експериментального проекту є:
1) впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі з використанням системи товарно-транспортної накладної у сфері внутрішніх вантажних перевезень, в тому числі на молочну сировину, високооктанові кисневмісні домішки, нафтопродукти (нафта), хліб і хлібобулочні вироби, деревину, етиловий спирт та алкогольні напої, об’єкти санітарних заходів;
2) інтеграція системи товарно-транспортної накладної до існуючих державних електронних інформаційних ресурсів та тестування їх електронної інформаційної взаємодії, а саме: системою зважування в русі (WIM), єдиним реєстром товарно-транспортних накладних на переміщення алкогольних напоїв, єдиною державною системою електронного обліку деревини, інформаційними системами Укртрансбезпеки, інформаційно-комунікаційними системами Держпродспоживслужби;
3) підготовка пропозицій щодо удосконалення законодавства у сфері автомобільного транспорту в Україні в частині впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі з використанням системи товарно-транспортної накладної у сфері внутрішніх вантажних перевезень, в тому числі на молочну сировину, високооктанові кисневмісні домішки, нафтопродукти (нафта), хліб і хлібобулочні вироби, деревину, об’єкти санітарних заходів.
4. Власником (держателем) системи товарно-транспортної накладної та виключних майнових прав інтелектуальної власності на її програмне забезпечення є держава в особі Мінінфраструктури.
5. Мінінфраструктури як держатель системи товарно-транспортної накладної координує реалізацію експериментального проекту та для досягнення його мети забезпечує:
1) здійснення реалізації експериментального проекту та контролю за функціонуванням системи товарно-транспортної накладної, зокрема шляхом проведення моніторингу процесів її використання;
2) підготовку пропозицій щодо удосконалення законодавства з метою правового регулювання у сфері автомобільного транспорту в Україні в частині впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі з використанням системи товарно-транспортної накладної у сфері внутрішніх вантажних перевезень, в тому числі на молочну сировину, високооктанові кисневмісні домішки, нафтопродукти (нафта), хліб і хлібобулочні вироби, деревину, об’єкти санітарних заходів;
3) здійснення організаційних заходів, пов’язаних із модернізацією (вдосконаленням) та функціонуванням системи товарно-транспортної накладної, а також методологічного та інформаційного забезпечення щодо функціонування системи товарно-транспортної накладної;
4) подання технічному адміністратору пропозицій (зауважень) щодо функціонування системи товарно-транспортної накладної;
5) в межах своїх повноважень вжиття заходів для забезпечення можливості інтеграції системи товарно-транспортної накладної до існуючих державних електронних інформаційних ресурсів та тестування їх електронної інформаційної взаємодії;
6) в межах своїх повноважень здійснення інших заходів, спрямованих на досягнення мети експериментального проекту;
7) захист інформації в системі товарно-транспортної накладної в порядку, передбаченому Законом України “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”.
6. Під час реалізації експериментального проекту Укртрансбезпека здійснює визначені законодавством повноваження з перевірки товарно-транспортної накладної в електронній формі, що оформлені з використанням системи товарно-транспортної накладної, відповідно до порядку функціонування системи електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна, затвердженого Мінінфраструктури.
7. Технічним адміністратором системи товарно-транспортної накладної є державне підприємство “Галузевий центр цифровізації та кібербезпеки”, що належить до сфери управління Мінінфраструктури, яке забезпечує:
1) здійснення заходів із забезпечення функціонування, обслуговування та технічного вдосконалення системи товарно-транспортної накладної;
2) організацію роботи, пов’язаної з провадженням діяльності щодо ведення та технічного адміністрування системи товарно-транспортної накладної;
3) електронну інформаційну взаємодію між системою товарно-транспортної накладної та іншими державними електронними інформаційними ресурсами засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів “Трембіта”;
4) подання Мінінфраструктури пропозиції щодо вдосконалення нормативно-правового регулювання або прийняття нормативно-правових актів, спрямованих на забезпечення функціонування системи товарно-транспортної накладної або на виконання ним функцій технічного адміністратора системи товарно-транспортної накладної;
5) підключення до системи товарно-транспортної накладної або відключення від неї платформ електронного документообігу відповідно до порядку функціонування системи електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна, затвердженого Мінінфраструктури;
6) вжиття організаційних та технічних заходів для забезпечення можливості інтеграції системи товарно-транспортної накладної до існуючих державних електронних інформаційних ресурсів та тестування їх електронної інформаційної взаємодії;
7) здійснення модернізаційних заходів (вдосконалення) та функціонування системи товарно-транспортної накладної;
8) вжиття інших заходів, необхідних для реалізації експериментального проекту та функціонування системи товарно-транспортної накладної.
8. Приєднання учасників вантажних перевезень, користувачів та операторів платформ електронного документообігу до експериментального проекту здійснюється на добровільній основі шляхом підключення до системи товарно-транспортної накладної технічним адміністратором системи товарно-транспортної накладної.
Засади функціонування системи товарно-транспортної накладної, правила функціонування та ведення бази даних товарно-транспортної накладної в електронній формі, підписання і реєстрації товарно-транспортної накладної в електронній формі, повноваження посадових осіб Укртрансбезпеки, засади функціонування платформ електронного документообігу, вимоги до платформ електронного документообігу, правила їх авторизації, блокування і відключення від системи товарно-транспортної накладної, зміна оператора платформи електронного документообігу, правовий статус та автентифікація користувачів, адміністрування системи товарно-транспортної накладної, вимоги до захисту і зберігання інформації встановлюються та здійснюються відповідно до порядку функціонування системи електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна, затвердженого Мінінфраструктури.
9. До системи товарно-транспортної накладної не вноситься інформація, що становить державну таємницю.
10. Оператори платформ електронного документообігу подають щокварталу до 10 числа наступного місяця Мінінфраструктури інформацію про стан реалізації експериментального проекту в частині кількості учасників вантажних перевезень, які приєдналися до експериментального проекту, та кількості сформованих електронних документів (товарно-транспортної накладної в електронній формі, коригуючих актів) з використанням системи товарно-транспортної накладної.
Інші учасники експериментального проекту подають інформацію про стан реалізації експериментального проекту в межах повноважень на запит Мінінфраструктури.