Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів, доступу до нього та користування ним
Відповідно до частини одинадцятої статті 56 Закону України “Про правотворчу діяльність” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів, доступу до нього та користування ним, що додається.
2. Міністерству юстиції вжити заходів до забезпечення державним підприємством, яке належить до сфери його управління та є адміністратором єдиних та державних реєстрів, до введення в дію Закону України “Про правотворчу діяльність”:
розроблення, тестування, впровадження, супроводження програмного забезпечення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів;
разом з технічним адміністратором Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів (ТОВ “ІАЦ “ЛІГА”) перенесення інформації із збереженням її цілісності, зв’язків між нормативно-правовими актами та всіх інших відомостей з Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів, який діяв до введення в дію цієї постанови, до впровадженого програмного забезпечення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.
3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, органам державної влади (за їх згодою) згідно з пунктом 4 розділу XIII Закону України “Про правотворчу діяльність” протягом 12 місяців з дня введення в дію зазначеного Закону подати держателю Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів тексти чинних нормативно-правових актів, прийнятих ними з 24 серпня 1991 р. до дня введення Закону в дію та не включених до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.
4. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
5. Ця постанова набирає чинності одночасно з введенням в дію Закону України “Про правотворчу діяльність”, крім пункту 2 цієї постанови, який набирає чинності з дня її опублікування.
ПОРЯДОК
ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів, доступу до нього та користування ним
1. Цей Порядок визначає механізм формування і ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів (далі - Реєстр), доступу до нього та користування ним, його інформаційного наповнення, перелік даних, що вносяться до Реєстру.
2. Реєстр є державною інформаційно-комунікаційною системою, яка створюється відповідно до вимог статті 56 Закону України “Про правотворчу діяльність” (далі - Закон). Метою створення та ведення Реєстру є забезпечення збирання, накопичення, реєстрації, ведення обліку та зберігання нормативно-правових актів, а також надання доступу до нього та користування ним.
3. Держателем Реєстру є Мін’юст.
4. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
1) адміністратор Реєстру - юридична особа публічного права - державне підприємство, яке належить до сфери управління Мін’юсту;
2) веб-портал Реєстру - сукупність програмних та апаратних засобів з унікальною адресою в Інтернеті, що забезпечують цілодобовий доступ до реєстраційних карток нормативно-правових актів, текстів нормативно-правових актів, зокрема консолідованих текстів, у Реєстрі;
3) консолідований текст нормативно-правового акта - технічний інструмент ознайомлення в Реєстрі з поточною чинною редакцією кожної норми права та (або) редакцією кожної норми права, чинність якої відтерміновано, у відповідному нормативно-правовому акті;
4) користувачі - фізичні, юридичні особи та об’єднання громадян без статусу юридичної особи, які мають доступ до інформації, що міститься в Реєстрі, оприлюднена на веб-порталі Реєстру та Єдиному державному веб-порталі відкритих даних;
5) публічний реєстратор Реєстру (створювач реєстрової інформації) - посадова особа відповідного структурного підрозділу держателя Реєстру, до повноважень якої належить забезпечення ведення Реєстру, та режимно-секретного підрозділу держателя Реєстру, яка має доступ до Реєстру для вчинення реєстраційних дій у Реєстрі та надання інформації з нього відповідно до законодавства;
6) реєстраційна картка - складова частина Реєстру, в якій зазначаються реквізити нормативно-правового акта, текст нормативно-правового акта та зміни до нього;
7) реєстраційний код - система цифрових знаків, що складається з таких двох частин, як порядковий номер, який присвоюється нормативно-правовому акту під час включення його до Реєстру, і рік включення нормативно-правового акта до Реєстру.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі, Законах України “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги”, “Про публічні електронні реєстри”, “Про доступ до публічної інформації”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”.
5. Власником Реєстру є держава в особі держателя Реєстру.
6. Фінансування витрат, пов’язаних із створенням, формуванням, доопрацюванням, модернізацією та веденням Реєстру, здійснюється за рахунок джерел, не заборонених законодавством.
1) забезпечує здійснення організаційних заходів, пов’язаних із створенням та забезпеченням функціонування Реєстру;
2) здійснює нормативно-правове, методологічне та інформаційне забезпечення Реєстру;
3) забезпечує здійснення фінансування щодо створення, доопрацювання та супроводження програмного, технічного і технологічного забезпечення, інформаційного наповнення Реєстру, збереження та захисту даних, що містяться в ньому;
4) здійснює контроль за функціонуванням Реєстру, інформує адміністратора Реєстру про виявлені недоліки у роботі Реєстру, вносить пропозиції щодо їх усунення та вдосконалення роботи;
5) надає роз’яснення щодо ведення Реєстру (крім технічного та програмного забезпечення Реєстру);
6) включає нормативно-правові акти до Реєстру, вносить дані нормативно-правових актів до реєстраційної картки, встановлює інформаційні зв’язки між нормативно-правовими актами та між текстом первинного нормативно-правового акта та змінами до нього, контролює правильність встановлення адміністратором Реєстру статусу нормативно-правового акта (набрання, втрата чинності нормативно-правовим актом, зупинення (припинення) дії, скасування нормативно-правового акта або окремого його структурного елемента), забезпечує наповнення та ведення довідників у Реєстрі;
7) надає інформацію з Реєстру на запити відповідно до Закону України “Про доступ до публічної інформації”.
1) здійснює заходи із створення, доопрацювання та супроводження програмного забезпечення Реєстру, технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист даних, що містяться в Реєстрі, надання доступу до Реєстру, проведення навчання щодо роботи з ним та інші заходи з технічного адміністрування, визначені цим Порядком та держателем Реєстру;
2) здійснює підготовку (форматування), розміщення тексту первинного нормативно-правового акта та змін до нього у Реєстрі, а також забезпечує підтримку консолідованих текстів нормативно-правових актів;
3) формує гіперпосилання в Реєстрі;
4) вносить до Реєстру інформацію та здійснює контроль за набранням, втратою чинності нормативно-правовим актом, зупиненням (припиненням) дії, скасуванням нормативно-правового акта або окремого його структурного елемента;
5) здійснює разом з держателем Реєстру заходи щодо забезпечення загальнодоступного (крім інформації з обмеженим доступом), цілодобового та безоплатного доступу користувачів до веб-порталу Реєстру, публічної інформації у формі відкритих даних на офіційному веб-сайті держателя Реєстру та на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних;
6) здійснює інші заходи з адміністрування, визначені законодавством та цим Порядком.
9. Реєстр складається з таких модулів:
1) модуль нормативно-правових актів;
4) модуль консолідованих текстів нормативно-правових актів.
Структура та опис Реєстру затверджуються держателем Реєстру.
10. Реєстр ведеться державною мовою. Суб’єкти правотворчої діяльності подають нормативно-правові акти державною мовою.
11. Обробка нормативно-правових актів у Реєстрі здійснюється відповідно до вимог, визначених частиною десятою статті 56 Закону.
12. Ведення Реєстру здійснюється за допомогою технічних і програмних засобів, які забезпечують опрацювання, ідентифікацію, реєстрацію, ведення обліку, включення нормативно-правових актів до Реєстру, автоматичне формування та присвоєння дати включення нормативно-правового акта до Реєстру та реєстраційного коду, захист даних, що містяться в Реєстрі, від несанкціонованих дій, оновлення, архівування та відновлення даних, внесених до Реєстру, пошук публічним реєстратором Реєстру (створювачем реєстрової інформації) та користувачем нормативно-правових актів за даними, наведеними в пункті 17 цього Порядку.
Включення нормативно-правових актів до Реєстру
1) закони, постанови Верховної Ради України, укази Президента України, постанови Кабінету Міністрів України, нормативно-правові акти Національного банку - після їх опублікування в порядку, встановленому законом;
2) підзаконні нормативно-правові акти, прийняті (видані) суб’єктами правотворчої діяльності, необхідність державної реєстрації яких передбачена законодавством, - після їх державної реєстрації;
3) інші нормативно-правові акти, необхідність включення до Реєстру яких передбачена законом.
14. Нормативно-правові акти (їх копії), визначені підпунктом 1 пункту 13 цього Порядку, подаються відповідним суб’єктом правотворчої діяльності держателю Реєстру для включення до Реєстру протягом 24 годин з дня їх опублікування у порядку, визначеному законом.
Нормативно-правові акти (їх копії), визначені підпунктом 2 пункту 13 цього Порядку, подаються відповідним суб’єктом правотворчої діяльності держателю Реєстру протягом трьох робочих днів з дня їх прийняття для державної реєстрації та включення до Реєстру.
15. Нормативно-правові акти (їх копії) подаються через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади з накладенням кваліфікованого електронного підпису та включаються до Реєстру його програмними засобами.
16. Держатель Реєстру включає до Реєстру з присвоєнням реєстраційного коду:
1) нормативно-правовий акт, визначений підпунктом 1 пункту 13 цього Порядку, - протягом 24 годин з дня його отримання;
2) підзаконний нормативно-правовий акт, що підлягає державній реєстрації, - протягом 24 годин з дня його державної реєстрації.
17. До Реєстру вносяться такі реєстрові дані про нормативно-правовий акт:
1) назва суб’єкта правотворчої діяльності, що прийняв (видав) нормативно-правовий акт;
2) дата і номер нормативно-правового акта;
3) назва нормативно-правового акта;
4) текст нормативно-правового акта;
5) інформація про опублікування нормативно-правового акта та дату набрання ним чинності;
6) дата державної реєстрації підзаконного нормативно-правового акта із зазначенням реєстраційного номера (для підзаконних нормативно-правових актів, зареєстрованих до набрання чинності цим Порядком);
7) дата включення нормативно-правового акта до Реєстру із зазначенням реєстраційного коду.
18. У разі внесення змін до нормативно-правового акта для ознайомлення з поточною чинною редакцією кожної норми права та (або) редакцією кожної норми права, чинність якої відтерміновано, у відповідному нормативно-правовому акті формується консолідований текст нормативно-правового акта, який сукупно включає:
1) текст первинного нормативно-правового акта;
2) зміни до нормативно-правового акта та (або) інші дії, визначені частиною другою статті 46 Закону, внесені нормативно-правовими актами, що набрали чинності;
3) зміни до нормативно-правового акта та (або) інші дії, визначені частиною другою статті 46 Закону, внесені нормативно-правовими актами, що опубліковані у встановленому Законом порядку, набрання чинності яких відтерміновано на визначений строк (за їх наявності).
Консолідований текст повинен забезпечувати доступ користувача до текстів нормативно-правового акта та нормативно-правових актів, якими вносяться до нього зміни чи передбачаються інші дії, визначені частиною другою статті 46 Закону, шляхом гіперпосилання.
19. Публічний реєстратор Реєстру (створювач реєстрової інформації) здійснює такі реєстраційні дії з накладенням кваліфікованого електронного підпису:
1) забезпечує проведення перевірки автоматично сформованих даних про нормативно-правовий акт та в разі потреби приводить їх у відповідність;
2) включає нормативно-правовий акт до Реєстру з автоматичним формуванням та присвоєнням дати включення та реєстраційного коду;
3) доповнює автоматично сформовані дані інформацією про опублікування нормативно-правового акта та дату набрання ним чинності;
4) у разі внесення змін до нормативно-правового акта та (або) вчинення інших дій, визначених частиною другою статті 46 Закону, контролює своєчасність та якість підготовки адміністратором Реєстру консолідованого тексту нормативно-правового акта;
5) встановлює інформаційні зв’язки між нормативно-правовими актами в Реєстрі та зв’язки між текстом первинного нормативно-правового акта в Реєстрі та змінами до нього;
6) контролює правильність встановлення статусу нормативно-правового акта (набрання, втрата чинності нормативно-правовим актом, зупинення (припинення) дії, скасування нормативно-правового акта або окремого його структурного елемента);
7) відповідає за ведення довідників у Реєстрі;
8) здійснює пошук нормативно-правових актів у Реєстрі за даними, наведеними в пункті 17 цього Порядку;
9) надає інформацію з Реєстру на запит відповідно до Закону України “Про доступ до публічної інформації”.
20. Нормативно-правові акти, подані суб’єктами правотворчої діяльності держателю Реєстру для включення до Реєстру, та інші дані про нормативно-правовий акт згідно з підпунктами 1-4 пункту 17 цього Порядку включаються до Реєстру шляхом інформаційної взаємодії між системою електронного документообігу держателя Реєстру, що інтегрується із системою взаємодії органів виконавчої влади, та Реєстром.
21. Нормативно-правовий акт, що містить службову інформацію, включається до відповідного розділу Реєстру з обмеженням “Для службового користування”.
22. Нормативно-правовий акт, що містить державну таємницю, включається до відповідного розділу Реєстру з обмеженням “Таємно”. Включення такого акта здійснюється режимно-секретним підрозділом держателя Реєстру з присвоєнням дати включення та реєстраційного коду.
Доступ до Реєстру та користування ним
23. Інформація з Реєстру є відкритою, загальнодоступною (крім інформації з обмеженим доступом) та публічною інформацією у формі відкритих даних, що надається безоплатно, і підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті держателя Реєстру та Єдиному державному веб-порталі відкритих даних.
24. Доступ до Реєстру є вільним, безоплатним та здійснюється через веб-портал Реєстру шляхом пошуку, перегляду, друку реєстраційних карток нормативно-правових актів, текстів нормативно-правових актів та консолідованих текстів нормативно-правових актів.
25. Інформація з Реєстру надається на запит відповідно до Закону України “Про доступ до публічної інформації”.
Держатель Реєстру на запит користувача може надати в паперовій або електронній формі копію тексту нормативно-правового акта та (або) консолідованого тексту нормативно-правового акта.
26. У момент відтворення копії тексту нормативно-правового акта за допомогою програмного забезпечення Реєстру на кожній сторінці нормативно-правового акта або консолідованого тексту нормативно-правового акта зазначаються:
1) кваліфікований електронний підпис публічного реєстратора Реєстру (створювача реєстрової інформації);
3) загальна кількість сторінок та номер сторінки.
За одержання паперових копій текстів нормативно-правових актів з Реєстру справляється плата відповідно до граничних норм витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2011 р. № 740 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 54, ст. 2150; 2020 р., № 10, ст. 392), та розміру фактичних витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію, затвердженого держателем Реєстру.
27. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування під час здійснення своїх функцій одержують інформацію з Реєстру безоплатно.
ПЕРЕЛІК
постанов Кабінету Міністрів України, що втратили чинність
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2001 р. № 376 “Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів та користування ним” (Офіційний вісник України, 2001 р., № 17, ст. 747).
2. Пункт 17 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2002 р. № 1510 (Офіційний вісник України, 2002 р., № 42, ст. 1933).
3. Пункт 2 змін, що вносяться до актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2011 р. № 1180 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 90, ст. 3266).
4. Пункт 2 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України щодо зарахування до державного бюджету коштів за надання права доступу, користування, внесення та одержання інформації з реєстрів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 вересня 2012 р. № 1077 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 90, ст. 3651).
5. Пункт 3 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 874 (Офіційний вісник України, 2015 р., № 89, ст. 2967).
6. Постанова Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 122 “Про внесення змін до Порядку ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів та користування ним” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 18, ст. 737).
7. Пункт 1 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2017 р. № 608 “Деякі питання підготовки проектів актів законодавства в електронній формі” (Офіційний вісник України, 2017 р., № 69, ст. 2073).
8. Постанова Кабінету Міністрів України від 27 лютого 2019 р. № 146 “Про внесення зміни до Порядку ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів та користування ним” (Офіційний вісник України, 2019 р., № 19, ст. 664).
9. Постанова Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2019 р. № 1057 “Про внесення змін до Порядку ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів та користування ним” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 2, ст. 74).
10. Постанова Кабінету Міністрів України від 27 січня 2021 р. № 59 “Про внесення змін до Порядку ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів та користування ним” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 11, ст. 464).