Деякі питання здійснення гарантованим покупцем експорту електричної енергії
Відповідно до пункту 5 частини восьмої статті 65 Закону України “Про ринок електричної енергії” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок здійснення гарантованим покупцем експорту електричної енергії, що додається.
2. Постанову Кабінету Міністрів України від 7 липня 2022 р. № 775 “Про покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електричної енергії, що здійснюють операції з експорту електричної енергії, для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії протягом дії воєнного стану” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 56, ст. 3324) доповнити пунктом 21 такого змісту:
“21. На гарантованого покупця під час здійснення експорту електричної енергії не поширюються вимоги Положення, затвердженого цією постановою, в частині отримання послуги із забезпечення безпеки постачання електричної енергії за договорами про надання послуг із забезпечення безпеки постачання електричної енергії експортерами електричної енергії.”.
3. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування.
ПОРЯДОК
здійснення гарантованим покупцем експорту електричної енергії
1. Цей Порядок визначає вимоги до формування мінімальної ціни продажу гарантованим покупцем електричної енергії на експорт, а також механізм визначення розміру прибутку від експорту електричної енергії гарантованого покупця, який враховується у вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, яка надається гарантованим покупцем.
Цей Порядок також визначає настанови під час відбору покупців за договором експорту електричної енергії гарантованим покупцем та участі гарантованого покупця на аукціонах з розподілення фізичного права на передачу.
2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
1) аукціон - односторонній аукціон з технологією проведення тільки на підвищення ціни, у торгах за яким може брати участь лише один продавець (гарантований покупець), що є ініціатором аукціону, та необмежена кількість покупців;
2) договір експорту - зовнішньоекономічний договір, який укладається між гарантованим покупцем і переможцем аукціону;
3) електронна торгова система - сукупність організаційних, технологічних та технічних засобів, що використовуються організатором аукціону для забезпечення організації та проведення аукціонів;
4) заявник - фізична особа - підприємець або юридична особа, яка подала заявку для участі в аукціоні;
5) лот - визначений гарантованим покупцем неподільний обсяг електричної енергії, що пропонується для продажу на аукціоні з відповідним графіком продажу та дорівнює потужності 1 МВт протягом визначеного періоду продажу;
6) організатор аукціону (далі - організатор) - юридична особа (у тому числі іноземна), яка в установленому законодавством порядку має право забезпечувати централізоване вчинення або централізоване виконання правочинів (у тому числі іноземна юридична особа), яка забезпечує організацію та проведення аукціонів з продажу електричної енергії за допомогою електронної торгової системи;
7) переможець аукціону (далі - переможець) - учасник аукціону, що запропонував найвищу цінову пропозицію за результатами його проведення;
8) стартова ціна лота - мінімальна ціна продажу гарантованим покупцем електричної енергії на експорт за 1 МВт·год в лоті;
9) учасник аукціону - фізична особа - підприємець або юридична особа, допущена організатором до участі в аукціоні.
Інші терміни вживаються в цьому Порядку у значенні, наведеному в Законі України “Про ринок електричної енергії”.
3. Мінімальна ціна продажу електричної енергії на експорт визначається гарантованим покупцем для кожного окремого напряму міждержавних перетинів.
4. Мінімальна ціна для розрахункової години h за 1 МВт·год розраховується за такою формулою:
де, - мінімальна ціна за i-м напрямом для розрахункової години h з математичним округленням до другого знака після коми в офіційній національній валюті країни i-го напряму; |
- середньоарифметичне значення цін платежу за позитивний небаланс, що опубліковані на веб-сайті ПрАТ “НЕК “Укренерго” за останні 30 днів на дату розрахунку аукціону, для відповідної розрахункової години з математичним округленням до другого знака після коми; |
α - коефіцієнт валютних ризиків (1,1);
- ставка плати за послуги з передачі електричної енергії до/з країн периметра за i-м напрямом, гривень/МВт·год (ставка розраховується згідно з офіційним курсом гривні до євро, що встановлений Національним банком на день ініціювання аукціону); |
м - місяць проведення аукціону;
j - місяць, в якому передбачається постачання електричної енергії на експорт, j = 1…12;
- видатки гарантованого покупця на експорт 1 МВт·год до країни за і-м напрямом (у тому числі брокерські витрати, збори та інші обов’язкові платежі, пов’язані з продажем електричної енергії за договорами експорту електричної енергії), гривень/МВт·год; |
- офіційний курс гривні щодо офіційної національної валюти країни i-го напряму, що встановлений Національним банком на день ініціювання аукціону; |
1,01 - коефіцієнт прибутку гарантованого покупця від експорту електричної енергії, визначений цим Порядком.
5. Під час розрахунку мінімальної ціни продажу електричної енергії на експорт (та її складових) до країн, що використовують механізм між операторами систем передачі (ІТС), враховуються особливості надання послуг, встановлені відповідними постановами НКРЕКП.
6. Мінімальна ціна продажу електричної енергії на експорт розраховується як середньозважене значення серед мінімальних цін розрахункових періодів h для відповідного графіка продажу з математичним округленням до цілого значення.
7. Під час формування мінімальної ціни гарантованим покупцем можуть бути враховані також інші обґрунтовані фактори, що можуть впливати на формування обсягів або ціни пропозиції.
8. Визначення контрагента за договором на експорт електричної енергії гарантованим покупцем здійснюється на аукціоні.
9. Рішення щодо проведення аукціону та вибору організатора аукціону приймає гарантований покупець.
10. Аукціон проводиться за правилами організатора аукціону або згідно з регламентом відповідної електронної торгової системи.
11. Організатор аукціону повинен забезпечити проведення аукціонів з дотриманням таких принципів:
1) добросовісна конкуренція (зокрема, шляхом встановлення продавцем кількості лотів, що пропонуються одночасно до продажу, загальним обсягом, який дасть змогу залучити якомога більшу кількість потенційних покупців);
2) недискримінація учасників аукціону;
3) об’єктивність та неупередженість;
4) анонімність (знеособлення) учасників аукціону - покупців з метою мінімізації ризику антиконкурентної узгодженої поведінки між учасниками аукціону;
5) визначення переможця/переможців та оголошення результатів аукціону після його завершення;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням;
7) проведення аукціонів виключно в робочі дні та години.
12. Організатор аукціону повинен забезпечити недопущення до аукціону юридичних осіб або їх посадових осіб (керівника, його заступників та осіб, що їх заміщують) чи їх засновників (юридичних та фізичних осіб), на яких поширюються спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно із Законом України “Про санкції” та актами, прийнятими відповідно до зазначеного Закону.
13. Організатор (оператор) несе відповідальність за додержання вимог законодавства про захист персональних даних, в тому числі встановлену відповідними нормативними актами ЄС.
14. Оголошення про проведення аукціону розміщується на офіційному веб-сайті організатора аукціону та на офіційному веб-сайті гарантованого покупця не пізніше ніж за два робочих дні до дня проведення аукціону.
15. Оголошення про проведення аукціону повинно містити:
1) порядок подання заявок для участі в аукціоні;
2) перелік даних, які надаються заявниками;
3) строк приймання заявок для участі в аукціоні;
4) дату і час початку аукціону;
5) розмір гарантійного внеску;
6) строк підписання протоколу проведення аукціону;
7) строки підписання договору експорту;
9) період постачання за центральноєвропейським часом (із зазначенням годин в добі Central Еuropean time);
11) примірний договір для відповідного аукціону українською та англійською мовами;
13) напрям міждержавного перетину;
14) інші додаткові відомості, необхідні для проведення аукціону.
16. Гарантований покупець під час визначення обсягів електричної енергії, що можуть бути запропоновані для продажу на аукціоні, враховує можливі обсяги запропонованої пропускної спроможності за кожним окремим напрямом міждержавних перетинів, потреб внутрішнього ринку електричної енергії України та економічної доцільності здійснення експорту.
17. Погодинні обсяги електричної енергії, що можуть бути запропоновані для продажу на аукціоні, визначаються на підставі прогнозних погодинних обсягів позитивного небалансу гарантованого покупця.
18. Стартова ціна для кожного лота визначається на рівні мінімальної ціни за 1 МВт·год для відповідного графіка продажу та за кожним напрямом міждержавного перетину.
19. Переможець (переможці) визначається (визначаються) організатором за результатами аукціону.
20. Ціна та обсяг продажу електричної енергії гарантованим покупцем за договорами експорту визначаються організатором за результатами аукціону.
21. Переможець на підставі підписаного протоколу аукціону звертається до гарантованого покупця з пропозицією щодо укладення договору експорту.
22. Договір експорту з іноземним суб’єктом господарювання укладається українською та англійською мовами. У разі наявності розбіжностей та спорів перевагу має версія договору, укладена українською мовою.
23. Гарантований покупець оприлюднює інформацію про результати здійснення експортних операцій на власному веб-сайті (щомісяця, напрями експорту, період поставки, загальний обсяг поставки електричної енергії з відновлюваних джерел енергії, загальний чистий дохід за період).
24. Витрати на участь та проведення аукціону належать до обов’язкових платежів, пов’язаних із продажем електричної енергії за договорами експорту електричної енергії.
25. Гарантований покупець бере участь в аукціонах з розподілення доступу до пропускної спроможності міждержавних перетинів на загальних засадах згідно з правилами, встановленими постановою НКРЕКП від 3 квітня 2020 р. № 763 “Про затвердження Правил управління обмеженнями та Порядку розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів” та іншими постановами НКРЕКП, що регулюють питання спільного розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів.
26. Гарантований покупець не бере участі в річних аукціонах з розподілення доступу до пропускної спроможності міждержавних перетинів.
27. Гарантований покупець бере участь у місячних аукціонах з розподілення доступу до пропускної спроможності міждержавних перетинів тільки за напрямами міждержавного перетину в місяцях, в яких у підприємства укладено відповідний договір експорту.
28. Гарантований покупець бере участь у місячних та добових аукціонах з розподілення доступу до пропускної спроможності міждержавних перетинів за напрямами та в обсягах, що відповідають обсягам, зазначеним в укладених договорах експорту.
29. Гарантований покупець під час участі в місячних та добових аукціонах з розподілення доступу до пропускної спроможності міждержавних перетинів за відповідним напрямом не повинен подавати ціну в заявці за відповідним напрямом, що більше від різниці фактичної ціни продажу електричної енергії гарантованим покупцем за договорами експорту та витрат гарантованого покупця.
30. Максимальний рівень ціни в заявках під час участі в місячних та добових аукціонах з розподілення доступу до пропускної спроможності міждержавних перетинів розраховується окремо для кожної розрахункової години h, які відповідають графіку продажу, та для кожної окремої фактичної ціни продажу електричної енергії гарантованим покупцем за договорами експорту з математичним округленням до другого знака після коми за такою формулою:
31. Джерелом фінансування витрат гарантованого покупця на придбання доступу до пропускної спроможності міждержавного перетину (крім витрат на банківську гарантію) є дохід від експортних операцій з урахуванням обов’язкового рівня прибутку, що визначається на умовах цього Порядку, який враховується у вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, яка надається гарантованим покупцем оператору системи передачі.
32. Витрати на банківські гарантії належать до обов’язкових платежів, пов’язаних із продажем електричної енергії за договорами експорту електричної енергії.
33. У разі анулювання оператором системи передачі фізичного права на передачу набутого гарантованим покупцем в місячних та добових аукціонах з розподілення доступу до пропускної спроможності міждержавних перетинів видатки гарантованого покупця належать до обов’язкових платежів, пов’язаних із продажем електричної енергії за договорами експорту електричної енергії.
34. Прибуток від експорту електричної енергії гарантованого покупця визначається на рівні не менше 1 відсотка.
35. Під час розрахунку прибутку до розміру доходу від продажу електричної енергії, що здійснюється за договорами експорту, враховуються видатки гарантованого покупця, пов’язані з отриманням доступу до пропускної спроможності міждержавних перетинів, податків, зборів та інших обов’язкових платежів, пов’язаних із продажем електричної енергії за договорами експорту.