Деякі питання дипломування осіб рядового складу екіпажів морських суден
Відповідно до статей 3 і 51 Кодексу торговельного мореплавства України, Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року, до якої Україна приєднана відповідно до Закону України від 01 листопада 1996 року № 464/96-ВР «Про приєднання України до Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року», Міжнародної конвенції про стандарти підготовки, сертифікації персоналу риболовних суден та несення вахти 1995 року, до якої Україна приєднана відповідно до Закону України від 17 січня 2002 року № 2993-III «Про приєднання України до Міжнародної конвенції про стандарти підготовки, сертифікації персоналу риболовних суден та несення вахти 1995 року», Конвенції Міжнародної організації праці 1946 року № 69 «Про видачу судновим кухарям свідоцтв про кваліфікацію», абзацу п’ятдесят другого підпункту 20 пункту 4 Положення про Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 червня 2015 року № 460 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2022 року № 1400), Положення про звання осіб командного складу морських суден та порядок їх присвоєння, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року № 1499, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила дипломування осіб рядового складу екіпажів морських суден, що додаються.
2. До впровадження та введення в експлуатацію інформаційно-комунікаційної системи у сфері підготовки та дипломування членів екіпажів суден Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України здійснює збір, зберігання, перегляд, надсилання, прийняття, обробку, розгляд інформації у сфері підготовки та дипломування моряків засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема, з використанням посадовими особами Адміністрації судноплавства відповідних електронних кабінетів користувача, які створюються на Єдиному державному вебпорталі електронних послуг.
3. Визнати такими, що втратили чинність:
наказ Міністерства інфраструктури України від 18 жовтня 2013 року № 812 «Про затвердження Порядку видачі кваліфікаційних документів особам командного складу суден та суднової команди морських суден», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 листопада 2013 року за № 1950/24482;
наказ Міністерства інфраструктури України від 18 жовтня 2013 року № 813 «Про затвердження Порядку підтвердження кваліфікації та дипломування осіб командного складу суден та суднової команди морських суден», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 07 листопада 2013 року за № 1901/24433.
4. Установити, що кваліфікаційні документи осіб рядового складу екіпажів морських суден, видані до набрання чинності цим наказом, залишаються чинними до закінчення строку їх дії або безстроково, якщо вони видані безстроково. За бажанням власники таких кваліфікаційних документів мають право в будь-який час замінити їх на кваліфікаційні документи, що видаються відповідно до Правил дипломування осіб рядового складу екіпажів морських суден, затверджених цим наказом.
5. Управлінню морського та річкового транспорту забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому законодавством порядку.
6. Сектору зовнішніх комунікацій забезпечити розміщення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України.
7. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування, крім пунктів 2-4 розділу III Правил дипломування осіб рядового складу екіпажів морських суден, затверджених цим наказом, які набирають чинності 15 грудня 2023 року.
8. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Ю. Васькова.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПРАВИЛА
дипломування осіб рядового складу екіпажів морських суден
1. Ці Правила визначають вимоги до отримання кваліфікаційних документів особами рядового складу екіпажів морських суден.
2. Дія цих Правил поширюється на осіб рядового складу екіпажів морських суден і суден змішаного плавання, для професій яких міжнародними договорами України запроваджене додаткове регулювання, заклади професійної (професійно-технічної) освіти, що визначені підпунктом 5 пункту 3 цього розділу, державне підприємство «Сервісний центр морського та річкового транспорту», до основних завдань якого належить організаційно-технічне забезпечення надання послуг у сфері морського і внутрішнього водного транспорту, Адміністрацію судноплавства.
Дія цих Правил не поширюється на членів екіпажів малих, прогулянкових і річкових, морських суден та суден змішаного плавання валовою місткістю до 500 і риболовних суден довжиною до 24 метрів.
3. У цих Правилах терміни вживаються в таких значеннях:
1) валова місткість - величина найбільшого розміру судна, визначеного відповідно до Міжнародної конвенції по обмірюванню суден 1969 року, до якої Україна приєднана відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1993 року № 772 «Про приєднання України до Міжнародної конвенції про обмірювання суден 1969 року»;
2) вахтовий матрос - особа рядового складу, яка несе ходову навігаційну вахту на судні, компетентність якої визначена у розділі A-II/4 Кодексу дипломування (rating forming part of a navigational watch);
3) вахтовий моторист - особа рядового складу машинної вахти на суднах з головними двигунами потужністю 750 кВт або більше та з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується, компетентність якої визначена у розділі A-III/4 Кодексу дипломування (rating forming part of a watch in a manned engine-room or designated to perform duties in a periodically unmanned engine-room);
4) документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти - диплом про присвоєння освітньо-кваліфікаційного рівня «кваліфікований робітник»;
5) заклад освіти - заклад професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти або структурний підрозділ закладу фахової передвищої, вищої освіти, іншої юридичної особи, право якої на провадження освітньої діяльності у сфері професійно-технічної освіти за відповідною професією члена рядового складу екіпажу судна зазначено в ліцензії відповідної юридичної особи;
6) кваліфікаційний документ - свідоцтво фахівця, свідоцтво боцмана;
7) кваліфікований матрос - особа рядового складу, компетентність якої визначена у розділі A-II/5 Кодексу дипломування (able seafarer deck);
8) кваліфікований моторист - особа рядового складу машинної вахти на суднах з головними двигунами потужністю 750 кВт або більше та з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується, компетентність якої визначена у розділі A-III/5 Кодексу дипломування (able seafarer engine);
9) Кодекс дипломування - Кодекс з підготовки і дипломування моряків та несення вахти, схвалений Резолюцією 2 Конференції Сторін Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року від 07 липня 1995 року;
10) Кодекс суден з газовим паливом - Міжнародний кодекс з безпеки суден, що використовують гази або інші види палива з низькою температурою спалаху, визначений правилом II-1/2.29 Міжнародної конвенції з охорони людського життя на морі 1974 року;
11) Конвенція 1978 року - Міжнародна конвенція про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року, до якої Україна приєднана відповідно до Закону України від 01 листопада 1996 року № 464/96-ВР «Про приєднання України до Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року»;
12) Конвенція 1946 року - Конвенція Міжнародної організації праці 1946 року № 69 «Про видачу судновим кухарям свідоцтв про кваліфікацію»;
13) рядовий склад - особи, які входять до складу суднової команди;
14) свідоцтво фахівця - кваліфікаційний документ моряка, що не є професійним дипломом або сертифікатом компетентності, яким підтверджується виконання ним вимог щодо підготовки, компетентності та стажу його роботи на судні;
15) стаж роботи на судні - робота або проходження практичної підготовки на судні, які необхідні для видачі чи підтвердження кваліфікаційного документа, що підтверджуються записами у послужній книжці моряка або в інших документах, визначених цими Правилами;
16) судновий електрик - особа рядового складу на суднах з головними двигунами потужністю 750 кВт або більше, компетентність якої визначена у розділі A-III/7 Кодексу дипломування (electro-technical rating);
17) судновий кухар - особа, основним обов’язком якої є приготування їжі для членів екіпажу судна.
Інші терміни у цих Правилах вживаються у значеннях, наведених у Конвенції 1978 року, Конвенції 1946 року, Кодексі торговельного мореплавства України, Законах України «Про внутрішній водний транспорт», «Про освіту», «Про професійну (професійно-технічну) освіту», «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», Положенні про ступеневу професійно-технічну освіту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 03 червня 1999 року № 956, Положенні про звання осіб командного складу морських суден та порядок їх присвоєння, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року № 1499 (далі - Положення про звання осіб командного складу).
4. Надання права на зайняття особою суднової команди відповідної посади або виконання визначених функцій на судні відповідно до Конвенції 1946 року, Конвенції 1978 року та Кодексу дипломування засвідчується свідоцтвами фахівця, які видає Адміністрація судноплавства, а саме:
Свідоцтва фахівця є безстроковими та не потребують підтвердження.
5. Таблиця відповідності кваліфікаційних документів осіб рядового складу наведена в додатку 1 до цих Правил.
6. Включення до складу екіпажів малих, прогулянкових, річкових і риболовних суден, а також морських торговельних суден і суден змішаного плавання валовою місткістю до 500, осіб рядового складу, які отримали кваліфікаційні документи відповідно до цих Правил, не є обов’язковим і може здійснюватися судновласником таких суден з метою забезпечення належного рівня безпеки судноплавства.
7. Стаж роботи на судні, необхідність якого передбачена цими Правилами, підтверджується записами у послужній книжці моряка. Стаж роботи в закладах ресторанного господарства, необхідність якого визначена абзацом четвертим пункту 6 розділу II цих Правил, підтверджується довідками з місця роботи або трудовою книжкою (у разі наявності) або відомостями про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Вимоги до ведення послужної книжки моряка встановлені Положенням про звання осіб командного складу.
8. У закладах освіти, має бути впроваджена та підтримуватись система стандартів якості, що стосується підготовки та оцінки компетентності осіб рядового складу, та яка відповідає вимогам Конвенції 1978 року та Кодексу дипломування або Конвенції 1946 року.
II. Кваліфікаційні вимоги для осіб рядового складу
1. Для отримання свідоцтва фахівця вахтового матроса кандидат повинен:
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації матроса другого класу або матроса першого класу;
мати стаж роботи на судні не менше 2 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти з відривом від виробництва, або
мати стаж роботи на судні не менше 6 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти без відриву від виробництва;
мати свідоцтво фахівця про початкову підготовку з питань безпеки;
мати свідоцтво фахівця про ознайомлювальну підготовку з питань охорони судна.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота, пов’язана із несенням навігаційної вахти під керівництвом капітана, старшого чи вахтового помічника капітана або кваліфікованого матроса в складі палубної команди морського судна або судна змішаного плавання.
2. Для отримання свідоцтва фахівця кваліфікованого матроса кандидат повинен:
мати свідоцтво фахівця вахтового матроса;
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації матроса першого класу;
мати стаж роботи на судні не менше 12 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти з відривом від виробництва, або
мати стаж роботи на судні не менше 18 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти без відриву від виробництва.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота, пов’язана із несенням навігаційної вахти в складі палубної команди морського судна або судна змішаного плавання валовою місткістю 500 або більше.
3. Для отримання свідоцтва фахівця вахтового моториста кандидат повинен:
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації моториста (машиніста) другого класу або моториста (машиніста) першого класу;
мати стаж роботи на судні не менше 2 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти з відривом від виробництва, або
мати стаж роботи на судні не менше 6 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти без відриву від виробництва;
мати свідоцтво фахівця про початкову підготовку з питань безпеки;
мати свідоцтво фахівця про ознайомлювальну підготовку з питань охорони судна.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота, пов’язана із несенням машинної вахти під керівництвом старшого, другого чи вахтового механіка або кваліфікованого моториста в складі машинної команди морського судна або судна змішаного плавання з головними двигунами з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується.
4. Для отримання свідоцтва фахівця кваліфікованого моториста кандидат повинен:
мати свідоцтво фахівця вахтового моториста;
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації моториста (машиніста) першого класу;
мати стаж роботи на судні не менше 6 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти з відривом від виробництва, або
мати стаж роботи на судні не менше 12 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти без відриву від виробництва.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота, пов’язана із несенням машинної вахти в складі машинної команди морського судна або судна змішаного плавання з головними двигунами потужністю 750 кВт або більше та з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується.
5. Для отримання свідоцтва фахівця суднового електрика кандидат повинен:
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації електрика суднового другого класу або електрика суднового першого класу;
мати стаж роботи на судні не менше 6 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти з відривом від виробництва, або
мати стаж роботи на судні не менше 12 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти без відриву від виробництва;
мати свідоцтво фахівця про початкову підготовку з питань безпеки;
мати свідоцтво фахівця про ознайомлювальну підготовку з питань охорони судна.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота, пов’язана з обслуговуванням електрообладнання в складі машинної команди морського судна або судна змішаного плавання.
6. Для отримання свідоцтва фахівця суднового кухаря кандидат повинен:
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації кухаря суднового;
мати стаж роботи на судні не менше 3 місяців або стаж роботи, пов’язаної з приготуванням їжі, в закладах ресторанного господарства не менше 6 місяців;
мати свідоцтво фахівця про початкову підготовку з питань безпеки;
мати свідоцтво фахівця про ознайомлювальну підготовку з питань охорони судна.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота в складі екіпажу морського торговельного судна або судна змішаного плавання.
7. Для отримання свідоцтва боцмана, кандидат повинен:
мати свідоцтво фахівця кваліфікованого матроса;
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації боцмана;
мати стаж роботи на судні не менше 18 місяців.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота в складі палубної команди морського судна або судна змішаного плавання.
Свідоцтво боцмана, для професії якого міжнародними договорами України не запроваджене додаткове регулювання, видається виключно за власним бажанням моряка і не є обов’зковим для зайняття посади на судні. Свідоцтво боцмана видається Адміністрацією судноплавства, є безстроковим та не потребує підтвердження.
8. Перелік документів, що додаються до заяви про отримання кваліфікаційного документа, наведений у додатку 2 до цих Правил.
9. Проходження особами рядового складу підготовки з питань безпеки засвідчується:
свідоцтвом фахівця про початкову підготовку з питань безпеки (видається усім особам рядового складу);
свідоцтвом фахівця з індивідуальних рятувальних засобів та рятувальних шлюпок (крім швидкісних рятувальних катерів) (видається особам рядового складу, призначеним для здійснення спуску, піднімання рятувальних засобів та управління ними);
свідоцтвом фахівця з швидкісних рятувальних катерів (видається особам рядового складу, призначеним для здійснення спуску, піднімання швидкісних рятувальних засобів та управління ними);
свідоцтвом фахівця про розширену підготовку з боротьби з пожежею (видається особам рядового складу, призначеним керувати операціями з боротьби з пожежею);
свідоцтвом фахівця з надання домедичної допомоги (видається особам рядового складу, призначеним надавати першу медичну допомогу на судні);
свідоцтвом фахівця з медичного догляду (видається особам рядового складу, призначеним виконувати обов’язки з медичного догляду на судні);
свідоцтвом фахівця про ознайомлювальну підготовку з питань охорони судна (видається усім особам рядового складу);
свідоцтвом фахівця про початкову підготовку з питань безпеки риболовних суден (видається особам рядового складу риболовних суден).
Проходження підготовки з питань безпеки здійснюється відповідно до Положення про звання осіб командного складу.
10. Проходження особами рядового складу спеціальної підготовки засвідчується:
свідоцтвом фахівця про початкову підготовку на нафтових танкерах та танкерах-хімовозах (видається особам рядового складу, призначеним виконувати обов’язки, що стосуються вантажу або вантажного устаткування на нафтових танкерах та танкерах-хімовозах);
свідоцтвом фахівця про розширену підготовку на нафтових танкерах (видається особам рядового складу, до обов’язків яких входять безпосередня участь у завантаженні, розвантаженні та здійсненні застережних заходів під час перевезення чи обробки вантажу, чищення танків або інші вантажні операції на нафтових танкерах);
свідоцтвом фахівця про розширену підготовку на танкерах-хімовозах (видається особам рядового складу, до обов’язків яких входять безпосередня участь у завантаженні, розвантаженні та здійсненні застережних заходів під час перевезення чи обробки вантажу, чищення танків або інші вантажні операції на танкерах-хімовозах);
свідоцтвом фахівця про початкову підготовку на танкерах-газовозах (видається особам рядового складу, за якими закріплені особливі обов’язки, що стосуються вантажу або вантажного устаткування на танкерах-газовозах);
свідоцтвом фахівця про розширену підготовку на танкерах-газовозах (видається особам рядового складу, до обов’язків яких входять безпосередня участь у завантаженні, розвантаженні та здійсненні застережних заходів під час перевезення чи обробки вантажу, чищення танків або інші вантажні операції на танкерах-газовозах);
свідоцтвом фахівця про початкову підготовку для суден, на які поширюється дія Міжнародного кодексу з безпеки суден, що використовують гази або інші види палива з низькою температурою спалаху (видається особам рядового складу, за якими закріплені обов’язки, пов’язані із безпекою поводження з паливом, використанням палива або реагуванням на надзвичайні ситуації, пов’язані з паливом на суднах, що підпадають під дію Кодексу суден з газовим паливом);
свідоцтвом фахівця про розширену підготовку для суден, на які поширюється дія Міжнародного кодексу з безпеки суден, що використовують гази або інші види палива з низькою температурою спалаху (видається особам рядового складу, за якими закріплені обов’язки, пов’язані із поводженням з паливом і паливними системами та їх використанням на суднах, що підпадають під дію Кодексу суден з газовим паливом);
свідоцтвом про підготовку з управління неорганізованими масами людей на пасажирських суднах (видається особам рядового складу, призначеним, відповідно до розкладу тривог, для надання допомоги пасажирам в аварійних ситуаціях на пасажирських суднах);
свідоцтвом про підготовку з управління в критичних ситуаціях на пасажирських суднах (видається особам рядового складу, призначеним, відповідно до розкладу тривог, відповідальними за безпеку пасажирів в аварійних ситуаціях на пасажирських суднах);
свідоцтвом про підготовку з безпеки пасажирів, судна і вантажу на пасажирських суднах «ро-ро» (видається особам рядового складу, до обов’язків яких входять безпосередня участь у посадці та висадці пасажирів, навантаження, розвантаження чи кріплення вантажу або закриття отворів в корпусі судна на пасажирських суднах «ро-ро»).
Проходження відповідної спеціальної підготовки здійснюється відповідно до Положення про звання осіб командного складу.
III. Видача, реєстрація, вилучення, зупинення дії та анулювання кваліфікаційних документів осіб рядового складу
1. Для отримання кваліфікаційного документа особа рядового складу подає Адміністрації судноплавства заяву:
в електронній формі засобами Порталу Дія з накладенням кваліфікованого електронного підпису заявника;
у паперовій формі - до Адміністрації судноплавства чи державного підприємства «Сервісний центр морського та річкового транспорту» (особисто, через представника або реєстрованим поштовим відправленням).
Паперова форма заяви про отримання кваліфікаційного документа наведена у додатку 3 до цих Правил.
У разі подання заяви засобами Порталу Дія передбачається внесення відомостей, наведених у додатку 3 до цих Правил.
Копії відповідних документів, що додаються до заяви моряком, повинні бути належним чином засвідчені шляхом проставлення відмітки «Згідно з оригіналом», особистого підпису особи, яка засвідчує копію, та прізвища, імені, по батькові (за наявності) і дати засвідчення копії.
Реєстрація поданої у письмовій формі заяви та її розгляд разом з доданими до неї документами здійснюється Адміністрацією судноплавства з використанням засобів Порталу Дія (шляхом підключення до робочих місць) відповідно до законодавства.
На вимогу заявника або його представника (уповноваженої ним особи) у день надходження заяви Адміністрація судноплавства видає (надсилає) йому письмове підтвердження реєстрації його заяви із зазначенням дати та номера реєстрації. Реєстрація заяви, поданої в електронній формі, підтверджується автоматично надісланим електронним повідомленням.
2. У разі якщо заяву подано з порушенням встановлених Законом України «Про адміністративну процедуру» та цими Правилами вимог, уповноважена посадова особа Адміністрації судноплавства, яка розглядає заяву, приймає рішення про залишення заяви без руху та протягом трьох робочих днів з дня реєстрації (отримання) заяви надсилає заявнику письмове повідомлення про залишення заяви без руху, в якому зазначаються виявлені недоліки з посиланням на порушені вимоги Закону України «Про адміністративну процедуру» та цих Правил, спосіб та строк усунення недоліків, а також способи, порядок та строки оскарження рішення про залишення заяви без руху в порядку, встановленому Законом України «Про адміністративну процедуру».
У разі особистого звернення із заявою безпосередньо до Адміністрації судноплавства чи державного підприємства «Сервісний центр морського та річкового транспорту» таке повідомлення вручається заявнику негайно (за можливості) під розписку.
Строк усунення недоліків не може перевищувати п’ятнадцяти календарних днів з дня повідомлення заявника про залишення заяви без руху. За клопотанням заявника Адміністрація судноплавства продовжує строк усунення виявлених недоліків, але не більше ніж на десять календарних днів, з дня закінчення строку усунення недоліків, визначеного цим абзацом.
Якщо заявником у визначений строк не буде усунуто виявлених недоліків, уповноважена посадова особа Адміністрації судноплавства, яка розглядає заяву, приймає рішення щодо повернення заяви разом з доданими до неї документами особі, яка її подала, через електронну систему та на адресу електронної пошти, що зазначена нею у заяві, протягом одного робочого дня після закінчення визначеного строку.
Підставами для залишення заяви про отримання кваліфікаційного документа без руху є:
неподання в повному обсязі документів, зазначених у додатку 2 до цих Правил, вперше;
невідповідність поданих документів вимогам цих Правил.
3. У разі якщо заява не підлягає розгляду відповідно до вимог Закону України «Про адміністративну процедуру» уповноважена посадова особа Адміністрації судноплавства, яка розглядає заяву, приймає рішення про відмову у прийнятті заяви до розгляду, про що невідкладно повідомляється особа, яка подала заяву, крім випадку подання анонімної заяви (заяви, із змісту якої неможливо встановити особу заявника).
Підставами для відмови у видачі кваліфікаційного документа є:
повторне неподання будь-якого з документів, передбачених додатком 2 до цих Правил, після залишення заяви без руху;
звернення за видачею кваліфікаційного документа фізичної особи, яка не досягла віку, передбаченого розділом II цих Правил, або представника особи, який не має документально підтвердженого права на отримання документа;
повторне подання документів, що не відповідають вимогам цих Правил.
У разі відмови у видачі кваліфікаційного документа Адміністрація судноплавства, зобов’язана поінформувати про це заявника протягом трьох робочих днів з дати реєстрації відповідної заяви.
Рішення Адміністрації судноплавства про відмову у видачі кваліфікаційного документа може бути оскаржене заявником в порядку адміністративного оскарження відповідно до Закону України «Про адміністративну процедуру» та/або в судовому порядку.
4. Відомості про кваліфікаційні документи вносяться Адміністрацією судноплавства до Державного реєстру документів моряків.
5. Порядок реєстрації кваліфікаційних документів в Державному реєстрі документів моряків, які видані, анульовані, дія яких зупинена, заявлені як такі, що загублені або знищені, подачі і розгляду заяви про отримання кваліфікаційних документів, відмови в їх видачі, вилучення, зупинення дії та анулювання кваліфікаційних документів встановлені Положенням про звання осіб командного складу.
6. У разі втрати або пошкодження кваліфікаційного документа Адміністрація судноплавства видає моряку за його заявою новий кваліфікаційний документ. Пошкоджений кваліфікаційний документ додається до заяви.
Для отримання нового кваліфікаційного документа, у разі його втрати, особа рядового складу екіпажу морського судна звертається із письмовою заявою до Адміністрації судноплавства до якої додається документ, що підтверджує прийняття та реєстрацію заяви до Національної поліції України щодо втрати (викрадення) кваліфікаційного документа.
Новий кваліфікаційний документ на заміну втраченого або пошкодженого видається під новим номером, після перевірки Адміністрацією судноплавства наявності відомостей в Державному реєстрі документів моряків, або в документах (дипломних справах), які зберігаються в Адміністрації судноплавства. Після видачі нового кваліфікаційного документа, дані про анулювання втраченого або пошкодженого кваліфікаційного документа вносяться до Державного реєстру документів моряків.
У разі неможливості підтвердження факту видачі втраченого або пошкодженого кваліфікаційного документа, Адміністрація судноплавства видає новий кваліфікаційний документ за рішенням суду, що набрало законної сили.
Новий кваліфікаційний документ на заміну втраченого або пошкодженого видається Адміністрацією судноплавства протягом десяти робочих днів з дати реєстрації в Адміністрації судноплавства заяви від моряка або з дати отримання Адміністрацією судноплавства рішення суду, що набрало законної сили.
У разі якщо втрачений кваліфікаційний документ знайдено моряком після отримання нового кваліфікаційного документа, знайдений документ повинен бути негайно зданий до Адміністрації судноплавства для його знищення в установленому законодавством порядку. Пошкоджений кваліфікаційний документ знищується Адміністрацією судноплавства в установленому законодавством порядку.
У разі втрати або пошкодження кваліфікаційного документа, заява щодо видачі нового кваліфікаційного документа разом з доданими до неї документами, підлягає зберіганню Адміністрацією судноплавства в дипломній справі.
7. Заміна наявного кваліфікаційного документа особи рядового складу екіпажу морського судна, на кваліфікаційний документ виданий відповідно до вимог цих Правил, здійснюється за бажанням заявника в будь-який час, протягом п’яти робочих днів з дати прийняття заяви, форма якої наведена у додатку 3 до цих Правил. Кваліфікаційний документ, який додається до заяви, підлягає зберіганню Адміністрацією судноплавства в дипломній справі.
ТАБЛИЦЯ
відповідності кваліфікаційних документів осіб рядового складу
Кваліфікація відповідно до свідоцтва фахівця* | Кваліфікація відповідно до свідоцтва фахівця або свідоцтва** |
Матрос другого класу | вахтовий матрос |
Матрос першого класу | кваліфікований матрос |
Моторист другого класу | вахтовий моторист |
Моторист першого класу | кваліфікований моторист |
Електрик судновий | судновий електрик |
Електрик судновий першого класу | судновий електрик |
Кухар судновий | судновий кухар |
Боцман | боцман*** |
Машиніст помповий (донкерман) | не видається**** |
Моторист (машиніст) рефрижераторних установок | не видається |
__________
* Назва кваліфікації до набрання чинності наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 05 вересня 2023 року № 784 «Деякі питання дипломування осіб рядового складу екіпажів морських суден», яким затверджено Правила дипломування осіб рядового складу екіпажу морських суден.
** Назва кваліфікації відповідно до Правил дипломування осіб рядового складу екіпажу морських суден, затверджених наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 05 вересня 2023 року № 784.
*** Для професії боцмана не запроваджено додаткового регулювання відповідно до Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року, до якої Україна приєднана відповідно до Закону України від 01 листопада 1996 року № 464/96-ВР «Про приєднання України до Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року». Наявність Свідоцтва боцмана не є обов’язковою умовою для зайняття відповідної посади на судні.
**** Для виконання особливих обов’язків із поводження з паливом або вантажем на нафтових танкерах, танкераххімовозах, танкерах-газовозах та суднах, на які поширюється дія Міжнародного кодексу з безпеки суден, що використовують гази або інші види палива з низькою температурою спалаху, визначений правилом II-1/2.29 Міжнародної конвенції з охорони людського життя на морі 1974 року, особі рядового складу необхідно мати відповідне свідоцтво фахівця про спеціальну підготовку
ПЕРЕЛІК
документів, що додаються до заяви про отримання кваліфікаційного документа
1. Документи, що подаються для отримання свідоцтва фахівця вахтового матроса:
копія посвідчення особи моряка або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України або іноземне громадянство;
фотокартка розміром 3,5 x 4,5 сантиметри;
копія документа про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти;*
копії всіх заповнених сторінок послужної книжки моряка, що стосуються необхідного стажу роботи на судні;**
копія свідоцтва фахівця про початкову підготовку з питань безпеки;
копія свідоцтва фахівця про ознайомлювальну підготовку з питань охорони судна.
2. Документи, що подаються для отримання свідоцтва фахівця кваліфікованого матроса:
копія посвідчення особи моряка або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України або іноземне громадянство;
фотокартка розміром 3,5 x 4,5 сантиметри;
копія документа про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти;*
копія свідоцтва фахівця вахтового матроса;
копії всіх заповнених сторінок послужної книжки моряка, що стосуються необхідного стажу роботи на судні.**
3. Документи, що подаються для отримання свідоцтва фахівця вахтового моториста:
копія посвідчення особи моряка або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України або іноземне громадянство;
фотокартка розміром 3,5 x 4,5 сантиметри;
копія документа про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти;*
копії всіх заповнених сторінок послужної книжки моряка, що стосуються необхідного стажу роботи на судні;**
копія свідоцтва фахівця про початкову підготовку з питань безпеки;
копія свідоцтва фахівця про ознайомлювальну підготовку з питань охорони судна.
4. Документи, що подаються для отримання свідоцтва фахівця кваліфікованого моториста:
копія посвідчення особи моряка або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України або іноземне громадянство;
фотокартка розміром 3,5 x 4,5 сантиметри;
копія документа про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти;*
копія свідоцтва фахівця вахтового моториста;
копії всіх заповнених сторінок послужної книжки моряка, що стосуються необхідного стажу роботи на судні.**
5. Документи, що подаються для отримання свідоцтва фахівця суднового електрика:
копія посвідчення особи моряка або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України або іноземне громадянство;
фотокартка розміром 3,5 x 4,5 сантиметри;
копія документа про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти;*
копії всіх заповнених сторінок послужної книжки моряка, що стосуються необхідного стажу роботи на судні;**
копія свідоцтва фахівця про початкову підготовку з питань безпеки;
копія свідоцтва фахівця про ознайомлювальну підготовку з питань охорони судна.
6. Документи, що подаються для отримання свідоцтва фахівця суднового кухаря:
копія посвідчення особи моряка або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України або іноземне громадянство;
фотокартка розміром 3,5 x 4,5 сантиметри;
копія документа про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти;*
копії всіх заповнених сторінок послужної книжки моряка, що стосуються необхідного стажу роботи на судні, або довідки з місця роботи, або виписки з трудової книжки (у разі наявності) або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування;
копія свідоцтва фахівця про початкову підготовку з питань безпеки;
копія свідоцтва фахівця про ознайомлювальну підготовку з питань охорони судна.
7. Документи, що подаються для отримання свідоцтва боцмана:
копія посвідчення особи моряка або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України або іноземне громадянство;
фотокартка розміром 3,5 x 4,5 сантиметри;
копія документа про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти;
копія свідоцтва фахівця кваліфікованого матроса;
копії всіх заповнених сторінок послужної книжки моряка, що стосуються необхідного стажу роботи на судні;**
__________
* Не потрібно у разі, коли інформація про документ про професійну (професійно-технічну) освіту міститься у Реєстрі документів про освіту Єдиної державної електронної бази з питань освіти.
** Стаж роботи протягом 5 років з дня набрання чинності наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 05 вересня 2023 року № 784 «Деякі питання дипломування осіб рядового складу екіпажів морських суден» може бути підтверджений іншими документами, зокрема копіями довідок про плавання, довідок з місця роботи, виписками з трудової книжки (у разі наявності) або відомостями про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
ЗАЯВА
про отримання кваліфікаційного документа