Про внесення змін до наказу Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року № 644
Відповідно до частини першої статті 15 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади», НАКАЗУЮ:
1. Визнати такими, що втратили чинність, абзаци одинадцятий-тринадцятий, п’ятнадцятий, дев’ятнадцятий-двадцять другий, двадцять четвертий, двадцять восьмий та двадцять дев’ятий пункту 1 наказу Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року № 644 «Про затвердження окремих розділів Правил перевезення вантажів», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 року за № 861/5082.
2. Внести зміни до Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року № 644, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 року за № 861/5082, виклавши їх в новій редакції, що додається.
3. Управлінню залізничного транспорту (О. Федоренку) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Сектору зовнішніх комунікацій забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Ю. Васькова.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПРАВИЛА
приймання вантажів до перевезення
1. Ці Правила визначають вимоги до підготовки вантажу до перевезення (визначення способу та умов його перевезення, вимог до його пакування та маркування), визначення рухомого складу та його придатності для здійснення такого перевезення залізничним транспортом України, вимоги щодо встановлення, забезпечення єдності вимірювань, обслуговування та контролю за технічним станом зважувальних приладів на залізничному транспорті.
2. У цих Правилах терміни вживаються в таких значеннях:
ваги вагонні - зважувальний прилад, який вбудований у рейкову колію та призначений для визначення маси вагонів;
вагон - залізничний рухомий склад, призначений для перевезення вантажів, який не обладнано власними засобами тяги;
вагон відкритого типу - вагон, що не має даху або, в тому числі, бокових, торцевих стінок;
вагон закритого типу - вагон, який має бокові, торцеві стінки, та жорсткий дах, підлогу, в тому числі з розсувними дверима, знімним дахом, а також цементовоз, мінераловоз, зерновоз, содовоз та інші вагони бункерного типу;
вагон з укриттям - вагон відкритого типу, що має знімне укриття для захисту вантажу;
вагонна відправка - вантаж, що перевозиться за накладною, оформленою на один вагон;
вантаж - товар, який приймається до перевезення з оформленням договору перевезення;
вантаж, що змерзається - вантаж, що перевозиться навалом або насипом, і який при температурі нижче 0° C втрачає свої властивості сипучості внаслідок змерзання окремих часток вантажу між собою та примерзання їх до підлоги та стін вагона;
Гармонізована номенклатура вантажів - документ, що служить для опису та кодування вантажів у міжнародному вантажному сполученні країн-членів Організації співробітництва залізниць (ОСЗ), які є учасниками Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення, до якої Україна приєдналася згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 03 квітня 1993 року № 246 «Про угоди щодо міжнародного залізничного вантажного та пасажирського сполучення»;
групова відправка - вантаж, оформлений однією накладною, для перевезення якого надається не менше двох вагонів (групова вагонна відправка) або контейнерів (групова контейнерна відправка), але менше кількості вагонів, встановленої для маршрутної відправки;
зважувальний прилад - засіб вимірювальної техніки, призначений для визначення маси тіла шляхом використання сили тяжіння на таке тіло. Зважувальний прилад також може застосовуватися для визначення інших кількісних величин, параметрів або характеристик, пов’язаних із масою;
контейнер - тип транспортного обладнання багаторазового використання, який має стандартні розміри, конструктивно призначений для перевезення вантажів різними видами транспорту, обладнаний пристосуваннями для механізованого навантаження, вивантаження та кріплення на транспортному засобі;
контейнер відкритого типу - контейнер, що не має даху або, в тому числі, бокових, торцевих стінок;
контейнер закритого типу - контейнер, що має жорсткий дах в тому числі дах, що відкривається але закритий під час перевезення, жорсткі бічні стінки, жорсткі торцеві стінки і настил основи;
контейнер з укриттям - контейнер відкритого типу, що має знімне укриття для захисту вантажу;
контейнерна відправка - вантаж, що перевозиться за накладною, оформленою на один контейнер;
контрейлерна відправка - це завантажені на вагон: автомобіль, автопоїзд, знімний автомобільний кузов, причеп, напівпричеп, тягач і ін. з вантажем або у порожньому стані до, чи після їх використання для перевезення вантажу;
маніпуляційні знаки - це знаки, які вказують на спосіб поводження з вантажем;
маршрутна відправка - вантаж, оформлений однією накладною, в кількості вагонів, встановленій перевізником для маршрутного поїзда;
маршрутний поїзд - поїзд, одночасно пред’явлений до перевезення, який відповідає встановленій перевізником масі та/або довжині та прямує без переробки на одну станцію призначення/вихідну станцію. Вантаж, що перевозиться у складі маршрутного поїзда, може бути оформлений як однією, так і декількома накладними;
митна табличка (табличка КТК) - табличка, що прикріплюється до контейнера та містить інформацію про його придатність до перевезення вантажу під митним контролем;
паковання - продукт операції пакування, що складається із тари і вантажу, що пакується;
провідник - особа, уповноважена вантажовідправником (вантажоодержувачем) для здійснення супроводу вантажу з вказанням у перевізних документах його персональних даних (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), серія (за наявності), номер паспорта);
табличка КБК - табличка, що прикріплюється до контейнера відповідно до вимог Міжнародної конвенції про безпечні контейнери (Женева, 1972 року із поправками, опублікованими Міжнародною морською організацією (ІМО), Лондон) і засвідчує безпечність його експлуатації;
тара - елемент паковання, призначений для розміщення в ньому вантажу (ящики, каністри тощо);
Угода про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - УМВС) - міжнародна угода, яка встановлює єдині правові норми договору перевезення вантажу в прямому міжнародному залізничному сполученні та у прямому міжнародному залізнично-поромному сполученні;
флексітанк - м’яке еластичне герметичне паковання, призначене для перевезення безпечних наливних вантажів у контейнерах закритого типу;
швидкопсувний вантаж - це вантаж, для перевезення якого вантажовідправник визначає необхідні заходи захисту (охолодження, опалення, вентилювання) від впливу на нього високих або низьких температур зовнішнього повітря, догляду або обслуговування під час перевезення.
3. Для перевезення вантажів використовуються контейнери, що відповідають міжнародним стандартам і вимогам.
4. Вантажі до перевезення приймаються за наявності плану перевезення, оформленого відповідно до Правил планування перевезень вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 09 грудня 2002 року № 873, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 грудня 2002 року за № 1030/7318.
5. Відправники пред’являють вантажі до перевезення на місцях загального й незагального користування.
6. Перевезення вантажів здійснюються вагонними, контейнерними, контрейлерними, груповими або маршрутними відправками.
Розміщення і кріплення вантажів та контейнерів у вагонах провадяться згідно з додатком 3 до УМВС.
Розміщення і кріплення вантажів у великотоннажних контейнерах провадиться згідно з пам’яткою Організації співдружності залізниць «Розміщення та кріплення вантажів у великотоннажних контейнерах» (О+Р 401).
Умови перевезення небезпечних вантажів визначені Правилами перевезення небезпечних вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 25 листопада 2008 року № 1430, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 26 лютого 2009 року за № 180/16196.
Перевезення вантажів наливом у вагонах-цистернах та контейнерах-цистернах здійснюється відповідно до Правил перевезення наливних вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 18 квітня 2003 року № 299, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 07 липня 2003 року за № 558/7879.
7. Вантажі можуть перевозитися у тарі або навалом / насипом. Рішення щодо способу перевезення вантажів у залежності від фракційного складу, а також фізико-хімічних властивостей вантажу приймає відправник за погодженням з одержувачем без участі перевізника.
8. Вантажі, що потребують тари для збереження їх від утрати, псування або пошкодження під час перевезення, повинні пред’являтися до перевезення у справній тарі, яка забезпечує їх збереження. Паковання, яке пред’являється до перевезення, не повинно завдавати шкоди рухомому складу, залізничній колії та довкіллю.
Перевезення харчових продуктів здійснюється з дотриманням вимог Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Перевезення харчових продуктів (жири, масло, олія, вино, сік тощо), рідких хімічних вантажів (крім небезпечних вантажів) може здійснюватися у флексітанках. Заповнення флексітанків має бути не менше 95 %.
Перевезення вантажів у пакованні, виготовленому з використанням тари, чутливої до вологи, повинно здійснюватися у вагонах та контейнерах закритого типу або у вагонах та контейнерах з укриттям.
Якщо під час зовнішнього огляду паковання, пред’явленого до перевезення вантажу будуть помічені недоліки, які можуть призвести до втрати, псування або пошкодження вантажу, відправник зобов’язаний на вимогу станції привести паковання у відповідність до встановлених вимог.
Перевізник не приймає вантаж до перевезення у разі відсутності або неналежного його маркування, а також якщо товар знаходиться у тарі, що не відповідає вимогам цих Правил.
9. Вантажі, які не потребують упакування, залежно від фракційного складу, перевозяться навалом або насипом без підрахунку місць.
Можливість перевезення вантажів навалом і насипом встановлюється відправником.
У перевізних документах на ці вантажі у графі «Найменування вантажу» проставляється відмітка: «Навалом» або «Насипом».
Перед завантаженням вагони та контейнери повинні бути оглянуті вантажовідправником у комерційному відношенні щодо цілісності стелі, стінок, дверей, люків вагонів.
Підготовлення вагонів перед завантаженням, розміщення вантажів у вагоні, захист вантажів від видування здійснюється відправником згідно з вимогами глави 14 додатка 3 до УМВС.
У графі 50 «Відмітки відправника» накладної відправник повинен зробити відмітку: «Перевезення навалом / насипом з одержувачем узгоджено».
У разі пред’явлення у зимовий період до перевезення навалом або насипом вантажів, що змерзаються, відправник повинен вжити заходів для зменшення їх вологості до того ступеня, за якого вантаж утрачає здатність змерзатися.
Якщо вологість вантажу неможливо зменшити до такого ступеня, за якого вантаж не змерзається, відправник перед навантаженням вантажу у вагони застосовує профілактичні заходи проти змерзання вантажу. Вибір профілактичних заходів провадиться відправником у залежності від роду вантажу, технології вивантаження та подальшого перероблення вантажу.
Профілактичні заходи застосовуються у зимовий період, який визначається на всьому шляху прямування вантажу.
Відправник зобов’язаний у накладній у графі 50 «Відмітки відправника» зазначити «Вантаж змерзається», а також вказати відсотки вологості вантажу та про вжиті заходи проти змерзання, наприклад: «Вантаж переморожено», «Пересипано вапном у кількості _____ %», «Пошарове перекладання в кількості ____ %», «Обмаслено в кількості _____» тощо. Внесення до накладної даних про вологість у разі навантаження землі, глини, піску та гравію не обов’язкове.
У разі прибуття вантажів у змерзлому стані перевізник за вимогою одержувача складає акт загальної форми. В акті засвідчується факт прибуття вантажу в змерзлому стані, вказуються заходи, вжиті одержувачем для вивантаження вагонів, а також час, затрачений на розморожування та вивантаження. На підставі цього акта одержувач без участі перевізника вирішує з відправником питання про відшкодування додаткових витрат на розморожування та вивантаження, пов’язаних із недостатністю застосованих профілактичних заходів.
10. Вантажі, які не потребують захисту від атмосферних опадів, можуть перевозитись у вагонах або контейнерах відкритого типу. Можливість здійснення таких перевезень визначається відправником.
Відправник погоджує умови перевезення таких вантажів у вагонах (контейнерах) відкритого типу з одержувачем вантажу без участі перевізника та у графі 50 «Відмітки відправника» накладної проставляє відмітку: «Перевезення у вагоні (контейнері) відкритого типу з одержувачем узгоджено».
Відправник зобов’язаний підготувати і завантажити вантаж так, щоб забезпечувалась його схоронність під час перевезення.
У разі навантаження у вагони відкритого типу вантажів, які містять дрібні фракції, відправник повинен вжити заходів щодо запобігання видуванню або просипанню дрібних часток вантажу під час перевезення. Якщо втрата можлива через конструктивні щілини, відправник зобов’язаний вжити додаткових заходів щодо їх ущільнення.
З метою забезпечення збереженості всіх вантажів, що перевозяться у вагонах або контейнерах відкритого типу, може використовуватися вкладиш або укриття суцільним матеріалом, також на поверхню вантажу відправником може наноситися захисне маркування або покриття плівкою (емульсією) чи закріплення верхнього шару вантажу може здійснюватися іншим способом.
11. Швидкопсувні вантажі відправник пред’являє до перевезення в належному стані за якістю та за температурою відповідно до визначених вимог на продукцію.
Відправник визначає необхідні заходи захисту та рід вагона або контейнера для перевезення швидкопсувного вантажу з урахуванням температурного та фізіологічного стану вантажу перед навантаженням, терміну його придатності і розрахункового терміну доставки, а також найбільш несприятливих кліматичних умов на всьому шляху прямування.
Допускається перевезення в одному вагоні, контейнері тільки тих швидкопсувних вантажів різних найменувань, які не виділяють запахи і не насичуються запахами інших вантажів, та мають однакові умови перевезення.
Швидкопсувні вантажі, які вимагають під час перевезення вжиття заходів захисту, догляду або обслуговування, приймаються до перевезення у вагонах і контейнерах з оформленням накладної на вантаж, завантажений в кожен вагон або контейнер.
У графі накладної «Найменування вантажу» відправник проставляє позначку «Швидкопсувний», а якщо вантаж перевозиться у вагонах (контейнерах) закритого типу з вентилюванням - також позначку «З вентилюванням».
У графі накладної «Заяви відправника» відправник зазначає необхідні заходи захисту і температурний режим на весь час перевезення з урахуванням технічних можливостей вагона або контейнера. Якщо в накладній відправник такої інформації не зазначив, то при перевезення цього швидкопсувного вантажу здійснюється без застосування заходів захисту дотримання температурного режиму.
12. Перевезення тварин здійснюється з дотриманням ветеринарно-санітарних заходів відповідно до вимог Закону України від 25 червня 2023 року № 2498-XII «Про ветеринарну медицину», статті 11 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження» та Правил транспортування тварин, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 року № 1402.
У разі перевезення тварин накладна оформлюється на кожен вагон.
Тварини перевозяться у спеціальних вагонах або у вагонах закритого типу, спеціально обладнаних для таких перевезень.
Перед завантаженням та подальшим перевезенням тварин відправник організовує здійснення заходів з дезінфекції, дезінсекції та дератизації вагонів відповідно до законодавства.
У разі перевезення бджіл, живих раків та риби, мальків, заплідненої ікри, призначених для інкубації запліднених яєць та сперми тварин дотримуються також вимог пункту 11 цих Правил.
Відправник забезпечує тварин кормами, ємностями для запасу води та підстилкою у кількості, достатній для забезпечення їхньої життєдіяльності під час перевезення.
Відправник на станції навантаження забезпечує тварин водою в кількості, достатній для їх перевезення до наступних станцій, де перевізник здійснює поповнення запасів води для напування тварин.
Про забезпечення водою або про відмову провідників від забезпечення вагонів водою перевізник робить відмітку в журналі провідника та документі перевізника про облік обслуговування вагонів із тваринами, яку провідник завіряє своїм підписом.
У разі затримки вагонів із тваринами в дорозі перевізник за заявкою провідника здійснює постачання вагонів водою для напування тварин незалежно від місця затримки вагонів.
Під час перевезення тварин у графі накладної «Найменування вантажу» накладної відправник проставляє позначки «Тварини» та «Не спускати з гірки».
Під час перевезення тварин на бічні стіни вагона під номером вагона відправник прикріплює наклейку, зазначену на малюнку 1, розміром не менше 148 × 105 мм, яка вказує на те, що у вагоні перевозяться тварини.
Продукти життєдіяльності тварин та інші відходи із вагонів видаляються провідниками або іншими уповноваженими на це особами на спеціально виділених для цього коліях станцій, визначених перевізником. У разі виникнення підозри на інфекційне захворювання тварин, або у разі фактичного підтвердження захворювання під час перевезення, здійснюється очищення вагонів.
У разі виникнення підозри на захворювання тварин, повальної смертності тварин провідник письмово інформує про це перевізника, який повинен сповістити відповідний територіальний орган компетентного органу. Рішення про можливість подальшого перевезення цих тварин або їх затримання приймається відповідним територіальним органом компетентного органу.
У разі виникнення під час перевезення технічної несправності вагона, у якому перевозяться тварини, перевізник негайно організовує його ремонт. Якщо вагон неможливо негайно відремонтувати, перевізник, з дозволу відповідного територіального органу компетентного органу, перевантажує тварин до іншого вагона, який пройшов ветеринарно-санітарну обробку.
13. Перевезення вантажів залізничними лініями вузької колії, а також із станцій широкої колії до станцій вузької колії і у зворотному напрямку здійснюється на договірних засадах між відповідними операторами інфраструктури, перевізниками та користувачами послуг таких залізничних перевезень.
14. Перевезення вантажів у прямому змішаному залізнично-водному сполученні здійснюються на договірних засадах між відповідними операторами інфраструктури, перевізниками та користувачами послуг прямого змішаного залізнично-водного сполучення.
15. Придатність вагонів та контейнерів у комерційному відношенні для перевезення вантажів визначається відправником. У разі наявності у вагоні (контейнері) пошкоджень, що не впливають на схоронність вантажу і безпеку перевезень, такий вагон (контейнер) приймається до перевезення за умови зазначення відправником в графі накладної «Заяви відправника» відмітки «Вид і розмір пошкоджень не впливає на схоронність вантажу та безпеку перевезень».
16. Відправник зобов’язаний підготувати вантаж до навантаження відповідно до вимог, які забезпечували б збереження його на всьому шляху перевезення та екологічну безпеку і захист навколишнього природного середовища згідно з законодавством. Дрібні місця штучних вантажів відправник повинен об’єднати в більші.
Після навантаження вагона відправник зобов’язаний здійснити заходи з очистки зовнішньої частини кузова та інших деталей вагона від навантажуваного вантажу.
17. Загальна маса вантажу визначається відправником зважуванням або розрахунковим способом.
До розрахункових способів визначення маси вантажу належать: за трафаретом (підсумовування маси вантажу, зазначеної на кожному вантажному місці), за стандартом (множення суми стандартної маси вантажного місця на кількість місць вантажу), за вимірюванням висоти наливу (з подальшим визначенням густини та об’єму вантажу за таблицею калібрування цистерн, розробленою заводом-виробником цистерни).
За домовленістю відправника, перевізника та одержувача вантажу можуть бути встановлені інші способи визначення маси вантажу.
Спосіб визначення маси вантажу і тип ваг відправник зобов’язаний зазначити в накладній.
Усі зважувальні прилади, які використовуються для визначення маси вантажів, повинні мати справний технічний стан та повинні відповідати вимогам законодавства про метрологію та метрологічну діяльність.
18. Маса тарних і штучних вантажів визначається до пред’явлення їх до перевезення із зазначенням на кожному вантажному місці його маси брутто і нетто.
Якщо пред’являються вантажні місця стандартної маси, то зазначати масу на кожному місці не обов’язково.
Маса тарних і штучних вантажів визначається шляхом підрахунку суми стандартної маси брутто вантажних місць або маси, зазначеної в трафареті. У накладній зазначається маса й кількість місць, а в графі «Спосіб визначення маси» для стандартних місць додатково проставляється стандартна маса брутто і нетто одного вантажного місця.
19. За умови засвідчення перевізником втрати, нестачі, пошкодження, псування вантажів, випадків транспортних подій, а також на вимогу правоохоронних органів, власник зважувального приладу повинен надати перевізнику документи, що засвідчують результати зважування.
20. Маса вантажів, які перевозяться наливом у цистернах, може визначатися вимірюванням висоти наливу з подальшим визначенням об’єму налитого вантажу і його маси за допомогою спеціальних таблиць. При визначенні маси вимірюванням відправник зобов’язаний окремо зазначити в накладній висоту наливу, температуру вантажу в цистерні й густину продукту.
21. Маса лісоматеріалів і дров визначається відправником зважуванням та в окремих випадках умовно.
Лісоматеріали й дрова, маса яких визначається умовно, повинні пред’являтися до перевезення із зазначенням у накладній таких відомостей:
у разі перевезення в спеціальних контейнерах або в пакетах - кількості контейнерів або пакетів;
у разі перевезення з використанням верхньої звуженої частини обрису навантаження («шапки») - кількості основних штабелів, їх висоти і кількості штабелів, укладених у «шапці»;
у разі перевезення лісоматеріалів і дров у критих вагонах - кількості штабелів;
в інших випадках - кількості штабелів і їх висоти.
22. Зважування вантажів на вагонних вагах провадиться із зупинкою і розчіпленням вагонів або із зупинкою без розчіплення.
Зважування під час руху дозволяється тільки на вагонних вагах, призначених для цього способу зважування.
Із зупинкою і розчіпленням вагонів зважуються вантажі:
зернові, насіння, комбікорм і висівки, що перевозяться насипом;
харчові в цистернах (олія, меляса тощо);
картопля, овочі, баштанні культури, макуха, сіль харчова, метали всіх найменувань і лом кольорових металів, які перевозяться навалом.
При зважуванні зернових вантажів, насіння, комбікормів і висівок, олії, меляси та інших харчових вантажів маса тари вагонів може перевірятися відправником перед навантаженням і одержувачем після вивантаження.
При зважуванні решти зазначених у цьому пункті вантажів маса тари вагонів може перевірятися один раз: відправником - перед навантаженням або одержувачем - після вивантаження.
Зважування на вагонних вагах інших вантажів провадиться із зупинкою вагонів без розчіплення або під час руху на вагонних вагах, призначених для цього способу зважування. Маса тари вагонів у цих випадках приймається за трафаретом на вагоні.
23. У разі зважування вантажів на вагонних вагах відправник у разі потреби провадить дозування вантажу (довантаження або часткове вивантаження). Для цього він повинен безпосередньо біля вагонних ваг організувати дозувальний майданчик, забезпечити його необхідним інвентарем, а при відправленні масових вантажів (вугілля, руди, цементу тощо) - додатковими механізмами для виконання дозувальних операцій в процесі зважування.
24. У разі перевезення вантажів з обладнанням (знімним та незнімним), і утепленням, у накладній під найменуванням вантажу зазначаються маса обладнання й утеплювальних матеріалів і спосіб її визначення.
Маса обладнання, матеріалів для утеплення у масу тари вагона не включається.
25. Кількість місць вантажів, які пред’являються до перевезення, у всіх випадках визначає відправник.
26. Приймання до перевезення експортних вантажів у прямому міжнародному вантажному залізничному сполученні, а також через морські порти й прикордонні станції не в прямому міжнародному сполученні здійснюється на підставі цих Правил і угод про залізничні міжнародні сполучення. Вивезення таких вантажів за межі митної території України провадиться тільки після завершення їх митного оформлення. Порядок митного оформлення встановлено Митним кодексом України.
У разі необхідності відправник додає до накладної додаткові супровідні документи в паперовій та/або електронній формі, необхідні для дотримання митних та інших правил, у тому числі для проходження контролю в пункті пропуску.
Імпортні вантажі, завантажені в портах, приймаються за справними пломбами портів, експедиторів або вантажовласників без перевірки маси й стану вантажу; тарні й штучні вантажі у вагонах відкритого типу за наявності ознак недостачі, псування або пошкодження приймаються з перевіркою їх кількості й стану лише в пошкоджених місцях.
27. Для перевезення тарно-паковальних і штучних вантажів відправник зобов’язаний забезпечити їх маркування, а саме: нанести маніпуляційні знаки і транспортні написи (основні, додаткові та інформаційні).
повне найменування для юридичних осіб/прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) для фізичних осіб - підприємців вантажоодержувача;
повне найменування станції призначення і скорочене найменування залізниці призначення;
кількість вантажних місць у відправці і порядковий номер місця (дріб, де в чисельнику - порядковий номер місця у відправці, у знаменнику - число місць у відправці).
Кількість вантажних місць і порядковий номер місця повинні зазначатися в тих випадках, коли перевозяться різнорідні або різносортні вантажі в однотипній тарі, або однорідні вантажі в різнотипній тарі, або коли не допускається змішування сортів у відправці однорідних вантажів, при перевезеннях комплектів обладнання, у разі транспортування з перевантаженням у дорозі, при перевезенні дрібних відправок.
У разі перевезення вантажів транспортними пакетами замість порядкового номера місця і кількості вантажних місць у відправці зазначаються: у чисельнику - загальна кількість пакетів у відправці; в знаменнику - кількість вантажних місць у пакеті, в дужках - порядковий номер пакета. Наприклад: 3/50 (2).
повне найменування вантажовідправника;
найменування пункту відправлення із зазначенням залізничної станції відправлення і скороченого найменування залізниці відправлення;
залізничні написи (залізнична марка).
Якщо пред’являється до перевезення пакет, що складається з окремих одиниць, скріплених між собою за допомогою універсальних, спеціальних пакетувальних засобів або в поліетиленовій плівці, то він повинен мати транспортне марковання у вигляді дробу, де чисельник - порядковий номер за книгою приймання вантажів до відправлення, через тире - кількість пакетів, у дужках - кількість місць у пакеті, в знаменнику - код станції відправлення згідно з Тарифним керівництвом № 4.
Транспортне марковання наноситься відправником.
маса брутто і нетто вантажного місця в кілограмах;
габаритні розміри вантажного місця в сантиметрах (довжина, ширина і висота або діаметр і висота);
об’єм вантажного місця в кубічних метрах.
Габаритні розміри вантажного місця не зазначаються, якщо вони не перевищують 1 м.
28. Основні, додаткові, інформаційні написи та маніпуляційні знаки повинні бути нанесені на кожне вантажне місце.
При перевезенні однорідних вантажів у прямому залізничному сполученні вагонними відправками допускається наносити транспортні написи (крім маси брутто і нетто) не на всіх вантажних місцях, але не менше ніж на чотирьох. У цьому разі замарковані місця розташовують:
у вагонах (контейнерах) закритого типу по два місця біля кожних дверей написами назовні;
у вагонах (контейнерах) відкритого типу - у верхньому ярусі по два місця біля кожного повздовжнього борту платформи або напіввагона написами назовні. Якщо навантаження проведене врівень з бортами або нижче бортів, то замарковані місця укладаються написами догори.
При перевезенні вантажів насипом і наливом написи не наносяться.
29. Лісоматеріали і дрова, які перевозяться на відкритому рухомому складі, відправник повинен замаркувати таким чином:
у разі навантаження на платформи, а також у напіввагони вище бортів - на торцевий бік штабелів нанести літеру Т, горизонтальна лінія якої шириною не менше 5 см проводиться по верхньому ряду штабеля по всій його ширині, а вертикальна такої ж ширини - посередині штабеля згори донизу довжиною не менше 0,5 м;
у разі навантаження лісоматеріалів і дров у напіввагони до верхнього рівня бортів або вище бортів при навантаженні сторчма: зверху на всю довжину кожного штабеля нанести дві діагональні лінії (у вигляді літери Х) шириною не менше 5 см.
Лісоматеріали і дрова, завантажені в криті вагони, на відкритий рухомий склад у пакетах, контейнерах, а також із «шапкою», не маркуються.
30. Усі написи і знаки наносяться чітко й розбірливо. Фарба для нанесення надписів і знаків повинна бути водостійкою, світлостійкою, стійкою до впливу зміни температур, швидко висихати, не стиратися і не розмазуватись. Не допускається застосовувати матеріали, які можуть пошкодити вантаж.
31. При маркуванні вантажів у випадках, не передбачених цими Правилами, застосовуються вимоги нормативних документів щодо маркування вантажів.
32. Навантаження, вивантаження й перевезення вантажів у вагонах колії 1520 мм повинні здійснюватися з дотриманням вимог щодо забезпечення схоронності вагонів, наведених у ДСТУ ГОСТ 22235: 2015 «Вагони вантажні магістральних залізничних доріг колії 1520 мм. Загальні вимоги щодо забезпечення збереження під час завантажувально-розвантажувальних та маневрових робіт».
33. Легкогорючі вантажі, а також вантажі, які упаковані з використанням легкогорючих матеріалів, потребують відбору і підготовлення вагонів (контейнерів) закритого типу у протипожежному відношенні згідно з пунктом 21 додатка 1 до УМВС.
Під час оформлення накладної на перевезення легкогорючих вантажів відправник зазначає «Легкогорючий» у графі 58 «Вид небезпеки вантажу» та в графі 60 - код прикриття «0-0-1».
34. Забороняється навантаження в один вагон вантажів, які за своїми властивостями можуть пошкодити або зіпсувати інші вантажі.
35. Навантаження довгомірних вантажів (довжиною більше 3 м) у криті вагони призначенням на місця загального користування і перевезення їх у прямому змішаному сполученні не допускається. Завантаження зазначених вантажів у криті вагони, які направляються на місця незагального користування, допускається при наявності згоди одержувача на таке перевезення, про що відправник вносить у графу 7 накладної відмітку: «Перевезення в критому вагоні узгоджено з одержувачем».
36. Навантаження вантажів, що легко розбиваються (скляних, керамічних, чавунних виробів тощо), алюмінієвого й емальованого посуду тощо повинно провадитись обережно. При виконанні вантажних операцій необхідно виконувати вимоги написів на вантажних місцях: «Обережно», «Не кидати», «Скло», «Верх», «Не кантувати» тощо. Вантаж розміщується у вагоні (контейнері) так, щоб ці написи було видно в процесі вивантаження; важкі вантажі розміщуються внизу, а легкі - зверху.
37. Тарно-пакувальні і штучні вантажі в міждверному просторі вагона повинні бути укладені без зазорів, загороджені щитами, брусками або дошками товщиною не менше 40 мм та міститися на відстані не менше 25 см від дверей.
38. Забороняється приймати до перевезення вантажі у вагонах і контейнерах, завантажених з перевищенням їх вантажопідйомності.
39. Вантажі, зазначені в Переліку вантажів, які повинні супроводжуватися особовим складом відомчої воєнізованої охорони на залізничному транспорті на всьому шляху прямування залізницями України, затвердженому наказом Міністерства транспорту України від 20 січня 1997 року № 18, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 20 лютого 1997 року за № 36/1840 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 27 червня 2012 року № 363) (далі - Перелік), перевозяться в супроводі та під охороною відомчої воєнізованої охорони Укрзалізниці, за що відправник сплачує окрему плату, або в супроводженні провідника відправника. Рішення про те, хто буде супроводжувати вантаж, воєнізована охорона залізниці чи провідник відправника, приймається відправником.
За договором між відправником і перевізником під воєнізованою охороною перевізника можуть прийматися до перевезення вантажі, найменування яких відсутні в Переліку.
У разі супроводження вантажу під час перевезення провідником відправника (одержувача) плата за охорону не справляється.
40. Договір про перевезення вантажу вважається укладеним з моменту проставлення календарного штемпеля станції відправлення в оформленій паперовій накладній або з моменту накладення електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа працівником перевізника в електронній накладній.
Факт приймання вантажу до перевезення, завантаженого у вагон (контейнер) відправником, підтверджується підписанням Пам’яток про подавання/забирання вагонів, видачу/приймання контейнерів працівниками відправника і перевізника, форми яких наведені у додатках 2, 8 до Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25 лютого 1999 року № 113, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15 березня 1999 року за № 165/3458.
Вантажі, завантажені відправниками у вагони закритого типу (криті, ізотермічні, хопери, цистерни тощо) та контейнери, приймаються перевізником до перевезення шляхом візуального огляду кузова (котла) вагона (контейнера), пломб (ЗПП), без перевірки вантажу.
Вантажі, завантажені відправниками у вагони (контейнери) відкритого типу, приймаються до перевезення шляхом візуального огляду вагона (контейнера), вантажу, його маркування (у тому числі захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Перевізник має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.
41. У разі пред’явлення до перевезення вантажу, найменування якого відсутнє в алфавітному списку вантажів Гармонізованої номенклатури вантажів, рішення про його перевезення за умовами іншого (подібного) вантажу приймається перевізником на підставі наданих вантажовласником документів на продукцію.
У разі неможливості перевезення окремих вантажів за умовами цих Правил, перевезення їх можуть здійснюватися на особливих умовах, установлених на договірних засадах між відправником та перевізником, за погодженням з одержувачем. Також сторони мають право передбачити у договорах додаткову відповідальність за виконання зобов’язань щодо перевезення вантажів.
У накладній під найменуванням вантажу відправником зазначається: «Перевезення на особливих умовах, погодження від ____________ № ____. З одержувачем погоджено (відмітка може містити додаткові записи про виконання особливих умов)».
42. Відправник може здійснювати добровільне страхування вантажів в установленому законодавством порядку.
43. Відповідно до статті 29 Статуту залізниць України приймання вантажів до перевезення може бути тимчасово припинене або обмежене, про що залізниця повідомляє вантажовідправника в порядку, визначеному договором про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги, форма якого наведена у додатку 1 до Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року № 644, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 року за № 864/5085. Після одержання повідомлення відправник протягом 12 годин повинен припинити або обмежити до встановлених залізницею розмірів відвантаження продукції.
44. Перевезення вантажів, які згідно з чинним законодавством підлягають фітосанітарному контролю, здійснюється відповідно до фітосанітарних заходів, визначених Законом України «Про карантин рослин».