Деякі питання щодо організації надання безоплатної первинної правничої допомоги органами місцевого самоврядування
Відповідно до частин сьомої та восьмої статті 12 Закону України “Про безоплатну правничу допомогу” Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити такі, що додаються:
Порядок залучення органами місцевого самоврядування адвокатів та інших фахівців у відповідній галузі права до надання безоплатної первинної правничої допомоги;
Порядок надання безоплатної первинної правничої допомоги суб’єктами, що створюються або залучаються за договорами органами місцевого самоврядування.
ПОРЯДОК
залучення органами місцевого самоврядування адвокатів та інших фахівців у відповідній галузі права до надання безоплатної первинної правничої допомоги
1. Цей Порядок визначає механізм залучення органами місцевого самоврядування адвокатів та інших фахівців у відповідній галузі права до надання безоплатної первинної правничої допомоги з урахуванням потреб відповідної адміністративно-територіальної одиниці та з метою забезпечення доступу осіб до безоплатної первинної правничої допомоги.
2. У цьому Порядку терміни вживаються в значенні, наведеному в Законах України “Про безоплатну правничу допомогу”, “Про публічні закупівлі”, інших актах законодавства у сфері публічних закупівель.
3. Залучення адвокатів та інших фахівців у відповідній галузі права до надання безоплатної первинної правничої допомоги на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці здійснюється органом місцевого самоврядування на підставі договору, укладеного за результатами закупівель послуг з надання безоплатної первинної правничої допомоги, проведених відповідно до Закону України “Про публічні закупівлі”, інших актів законодавства у сфері публічних закупівель з урахуванням обмежень, визначених Законом України “Про запобігання корупції”.
4. Предметом договору є надання адвокатами або іншими фахівцями у відповідній галузі права правничих послуг, визначених частиною другою статті 7 Закону України “Про безоплатну правничу допомогу”, а саме:
1) надання правової інформації;
2) надання консультацій і роз’яснень з правових питань;
3) складення заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру);
4) надання допомоги в забезпеченні доступу особи до вторинної правничої допомоги та медіації.
5. До надання безоплатної первинної правничої допомоги на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці можуть залучатися:
1) адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально (самозайняті особи) або в організаційно-правових формах адвокатського бюро чи адвокатського об’єднання та відомості про яких внесені до Єдиного реєстру адвокатів України;
2) інші фахівці у відповідній галузі права, які мають:
будь-який ступінь вищої юридичної освіти, передбачений законодавством;
стаж роботи у відповідній галузі права після здобуття ними відповідного ступеня вищої юридичної освіти не менше двох років за останніх три роки.
6. Надання безоплатної первинної правничої допомоги здійснюється відповідно до Порядку надання безоплатної первинної правничої допомоги суб’єктами, що створюються або залучаються за договорами органами місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2023 р. № 1088.
ПОРЯДОК
надання безоплатної первинної правничої допомоги суб’єктами, що створюються або залучаються за договорами органами місцевого самоврядування
1. Цей Порядок визначає механізм надання безоплатної первинної правничої допомоги спеціалізованими установами з надання безоплатної первинної правничої допомоги, утвореними органами місцевого самоврядування, а також юридичними особами приватного права, адвокатами та іншими фахівцями у відповідній галузі права, що залучаються за договорами органами місцевого самоврядування.
2. Надання безоплатної первинної правничої допомоги ґрунтується на засадах верховенства права, законності, конфіденційності, уникнення конфлікту інтересів, компетентності та добросовісності працівників спеціалізованих установ з надання безоплатної первинної правничої допомоги, до повноважень яких належить безпосередньо надання безоплатної первинної правничої допомоги, юридичних осіб приватного права, уповноважених на надання безоплатної первинної правничої допомоги, залучених на підставі договорів адвокатів, інших фахівців у відповідній галузі права (далі - надавачі правничої допомоги).
3. Безоплатна первинна правнича допомога може надаватися усно під час подання звернення про надання безоплатної первинної правничої допомоги (далі - звернення) або письмово.
4. Під час надання безоплатної первинної правничої допомоги надавач правничої допомоги:
1) з’ясовує анкетні дані особи, яка звернулася з метою отримання безоплатної первинної правничої допомоги (далі - заявник), роз’яснює порядок надання безоплатної первинної правничої допомоги та реєструє звернення заявника у відповідному журналі обліку звернень в електронній та паперовій (у разі потреби) формі;
2) з’ясовує суть питання та у разі потреби пропонує заявнику надати для ознайомлення документи, на яких ґрунтується звернення, копіює/сканує їх та формує в досьє заявника, що включає письмове звернення, проекти складених документів, витяги із законодавства або іншу інформацію, яка надана заявнику. Під час надання безоплатної первинної правничої допомоги використовуються копії документів, наданих заявником;
3) забезпечує вибір спеціаліста за статтю (за можливості) у разі, коли заявник є особою, яка постраждала від домашнього насильства, за його бажанням;
4) розглядає звернення заявника, що не стосуються надання безоплатної первинної правничої допомоги, в порядку, встановленому законодавством про звернення громадян, та роз’яснює порядок розгляду таких звернень відповідно до Закону України “Про звернення громадян”;
5) визначає необхідний заявнику вид правничої послуги, що включає безоплатна первинна правнича допомога, а саме:
надання консультацій і роз’яснень з правових питань;
складення заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру);
надання допомоги в забезпеченні доступу особи до вторинної правничої допомоги та медіації;
6) з’ясовує форму та спосіб, в яких заявнику зручно отримати безоплатну первинну правничу допомогу (усно або письмово), у разі потреби узгоджує із заявником час її надання;
7) аналізує законодавчі і підзаконні нормативно-правові акти, міжнародні договори (угоди, конвенції, пакти, протоколи тощо), норми і принципи міжнародного права, а також інші акти, які регулюють порушене заявником питання;
8) готує актуальну та повну правову інформацію, надає консультацію або роз’яснення у простій, доступній і зрозумілій формі та/або складає документ непроцесуального характеру.
5. Безоплатна первинна правнича допомога надається переважно в письмовій формі, усна форма може застосовуватися виключно за вимогою заявника. Кожна письмова відповідь на звернення підписується надавачем правничої допомоги, який її підготував, реєструється в установленому порядку та передається (надсилається) заявнику протягом 10 днів з дня надходження звернення. Копія такої відповіді залишається у надавача правничої допомоги.
6. Правова інформація надається заявнику в письмовій формі з дотриманням такої структури:
коротка суть питання, з яким звернувся заявник;
роз’яснений чи дослівний виклад норм законодавства, які врегульовують відповідні правовідносини, з посиланням на підпункт, пункт, статтю нормативно-правового/організаційно-розпорядчого акта, його назву, дату прийняття, номер та орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, який його прийняв.
До відповіді можуть додаватися витяги з нормативно-правових/організаційно-розпорядчих актів, судові рішення, роз’яснення уповноважених державних органів.
7. Консультації або роз’яснення з правових питань надаються заявнику в письмовій формі з дотриманням такої структури:
коротка суть питання, з яким звернувся заявник;
- судову практику (аналіз практики та узагальнення органів судової влади у разі наявності);
- роз’яснення уповноважених державних органів (за потреби);
зразки документів, цивільно-правових договорів тощо (за потреби);
пропозиції щодо можливих варіантів вирішення питання, з яким звернувся заявник, зокрема альтернативних способів (за наявності);
висновок/рекомендація для вирішення правового питання або аргументація щодо неможливості його вирішення чи проблеми в цілому.
Посилання на документи, зазначені в абзацах четвертому - шостому цього пункту, повинні містити вихідні реквізити (номер і дата).
8. Проекти заяв, скарг та інших документів правового характеру, зокрема проекти відповідних договорів, готуються та оформляються відповідно до вимог законодавства. При цьому доводяться до відома заявника порядок і строки подання таких документів та їх розгляду органами, установами чи організаціями, правові наслідки їх подання, правові наслідки порушення строків їх подання, а також порядок укладення договорів та їх реєстрації.
9. Якщо під час розгляду звернення заявника встановлено, що він потребує безоплатної вторинної правничої допомоги, такому заявнику надається допомога у складенні звернення до найближчого центру з надання безоплатної правничої допомоги, роз’яснюється порядок подання та розгляду звернення, перелік документів, які необхідно подати разом із зверненням для підтвердження належності до однієї з категорій суб’єктів права на безоплатну вторинну правничу допомогу, визначених частинами першою та другою статті 14 Закону України “Про безоплатну правничу допомогу”, за потреби надається допомога у складенні документа правового характеру щодо отримання відповідних документів.
Під час надання заявнику допомоги в забезпеченні доступу до медіації надавач правничої допомоги здійснює інформування заявника про процедуру медіації, її можливості та переваги, місце та спосіб отримання такої послуги.
10. За результатами надання безоплатної первинної правничої допомоги надавач правничої допомоги просить заявника залишити інформацію про зворотний зв’язок щодо якості та повноти надання такої допомоги, сервісу організації надання послуг шляхом заповнення анкети/відгуку.
До показників якості правничих послуг, що включає безоплатна первинна правнича допомога, та сервісу можуть належати:
наявність/відсутність обґрунтованих скарг на діяльність надавача правничої допомоги;
наявність позитивних відгуків за результатами надання послуг;
наявність успішних кейсів за зверненнями заявників (правова потреба задоволена/результат отримано/правову спроможність посилено);
наявність підтвердження підвищення професійного рівня надавачами правничої допомоги;
своєчасність надання послуг (звернення розглянуто у встановлені строки);
доступність послуг і сервісу (приміщення та робоче місце відповідає вимогам, забезпечено періодичність роботи виїзних пунктів консультування та адресної правничої допомоги, наявні інформаційні стенди та інформаційна продукція, досвід застосування методів онлайн-консультування, робота відповідно до заявленого графіка).
11. Моніторинг діяльності надавача правничої допомоги органами місцевого самоврядування може проводитися шляхом:
спостереження за роботою надавача правничої допомоги;
збору та аналізу кращих практик;
моніторингу дотримання порядку надання послуг;
телефонного опитування заявників (протягом одного - двох днів після отримання заявником послуги);
анкетування заявників, яке дає змогу зібрати первинні дані щодо роботи надавача правничої допомоги;
аналізу обліку часу надавача правничої допомоги, який витрачається на надання безоплатної первинної правничої допомоги;
аналізу даних щодо співвідношення кількості зареєстрованих та опрацьованих звернень.
У разі виявлення випадків незадоволення заявників наданими послугами кожен такий випадок розглядається детально з метою встановлення наявності або відсутності порушень у роботі надавача правничої допомоги.
Механізм проведення моніторингу діяльності надавача правничої допомоги може визначатися органами місцевого самоврядування.
З метою проведення оцінки якості, повноти та своєчасності надання адвокатами безоплатної первинної правничої допомоги органи місцевого самоврядування можуть звернутися до відповідних комісій, утворених радами адвокатів регіонів.