Деякі питання реалізації пілотного проекту щодо проведення масової оцінки земель
Відповідно до пункту 12 розділу VI “Прикінцеві положення” Закону України “Про оцінку земель” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Погодитися з пропозицією Міністерства аграрної політики та продовольства і Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру стосовно реалізації пілотного проекту щодо проведення масової оцінки земель (далі - пілотний проект) протягом 11 місяців з дня набрання чинності цією постановою.
2. Затвердити Порядок реалізації пілотного проекту щодо проведення масової оцінки земель, що додається.
3. Міністерству аграрної політики та продовольства разом з Міністерством юстиції та Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру забезпечити електронну інформаційну взаємодію інформаційних систем Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно в обсязі, необхідному для реалізації пілотного проекту.
4. Міністерству аграрної політики та продовольства подати протягом місяця з дня завершення реалізації пілотного проекту Кабінетові Міністрів України остаточний звіт про результати його реалізації та поінформувати про законодавчі акти, до яких необхідно внести зміни за результатами реалізації пілотного проекту.
ПОРЯДОК
реалізації пілотного проекту щодо проведення масової оцінки земель
1. Цей Порядок визначає механізм реалізації пілотного проекту щодо проведення масової оцінки земель (далі - пілотний проект) з метою напрацювання правових, технічних та технологічних інструментів проведення та запровадження масової оцінки земель, а також забезпечення відкритого доступу до результатів такої оцінки.
2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
масова оцінка земель - вид оцінки земель (земельних ділянок), який проводиться на всій території України (з періодичним оновленням), базується на відомостях про ціну (вартість) земельних ділянок та іншого нерухомого майна, що на них розташоване, ціну (вартість) речових прав чи розмір плати за користування чужими земельними ділянками та іншим нерухомим майном, що на них розташоване, відомостях про зареєстровані речові права на земельні ділянки та їх обтяження, та призначений, зокрема, для використання як база оподаткування плати за землю;
геоінформаційна система масової оцінки земель - система, яка функціонує у складі програмного забезпечення Державного земельного кадастру, забезпечує автоматизацію проведення та оновлення масової оцінки земель, а також оприлюднення її результатів у відкритому доступі;
математико-статистична модель масової оцінки земель - модель, що забезпечує поєднання алгоритмів математичних та статистичних моделей у складі геоінформаційної системи масової оцінки земель та забезпечує розрахунок показників масової оцінки земель для окремих земельних ділянок.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Земельному кодексі України, Законах України “Про Державний земельний кадастр”, “Про оцінку земель”, “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”, “Про електронні довірчі послуги”, “Про доступ до публічної інформації”.
3. Метою реалізації пілотного проекту є:
створення геоінформаційної системи масової оцінки земель, інтегрованої з програмним забезпеченням Державного земельного кадастру;
створення математико-статистичної моделі масової оцінки земель, її апробація та калібрування на основі відомостей, що надходять до Державного земельного кадастру в порядку електронної інформаційної взаємодії Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
створення передумов запровадження в Україні масової оцінки земель, зокрема підготовка проектів актів щодо внесення змін до законодавчих актів в частині використання результатів масової оцінки земель для цілей оподаткування платою за землю.
4. Координатором пілотного проекту є Мінагрополітики.
5. Учасниками пілотного проекту відповідно до визначених законодавством завдань є Держгеокадастр, Мін’юст, державне підприємство “Центр державного земельного кадастру”.
6. Етапами реалізації пілотного проекту є:
підготовка технічного завдання на створення геоінформаційної системи масової оцінки земель у складі Державного земельного кадастру, яка забезпечить накопичення та обробку даних, на основі яких здійснюватиметься проведення масової оцінки земель, а також оприлюднення результатів такої оцінки у відкритому доступі;
розроблення програмного забезпечення геоінформаційної системи масової оцінки земель у складі Державного земельного кадастру, яке передбачає вибір виду математичної (статистичної) моделі для проведення розрахунків показників масової оцінки земель та їх періодичного оновлення, створення та калібрування обраної моделі;
проведення розрахунків показників масової оцінки земель за допомогою розробленого програмного забезпечення, аналіз отриманих результатів та у разі необхідності вдосконалення відповідного програмного забезпечення;
підготовка пропозицій щодо запровадження в Україні масової оцінки земель, її проведення та використання результатів масової оцінки земель для цілей оподаткування платою за землю.
7. Вихідними даними для забезпечення реалізації пілотного проекту щодо масової оцінки земель є відомості про ціну (вартість) земельних ділянок та іншого нерухомого майна, що на них розміщене, ціну (вартість) речових прав чи розмір плати за користування чужими земельними ділянками та іншим нерухомим майном, що на них розміщене, відомості про зареєстровані речові права на земельні ділянки та їх обтяження, одержані в порядку електронної інформаційної взаємодії між Державним реєстром речових прав на нерухоме майно та Державним земельним кадастром.
8. Електронна інформаційна взаємодія Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру здійснюється засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів “Трембіта”.
У разі відсутності технічної можливості передачі даних засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів “Трембіта” електронна інформаційна взаємодія може здійснюватися з використанням інших інформаційно-комунікаційних систем із застосуванням у них відповідних комплексних систем захисту інформації з підтвердженою відповідністю за результатами державної експертизи в порядку, встановленому законодавством.
Обсяг та структура даних, якими обмінюються суб’єкти електронної інформаційної взаємодії через програмні інтерфейси електронних інформаційних ресурсів (сервіси), визначаються договорами про інформаційну взаємодію, укладеними відповідно до Порядку електронної (технічної та інформаційної) взаємодії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 р. № 606 “Деякі питання електронної взаємодії електронних інформаційних ресурсів” (Офіційний вісник України, 2016 р., № 73, ст. 2455; 2021 р., № 52, ст. 3216; 2023 р., № 11, ст. 721).
9. Держателем геоінформаційної системи масової оцінки земель є Держгеокадастр, який:
забезпечує створення та функціонування геоінформаційної системи масової оцінки земель;
визначає вимоги до програмного забезпечення геоінформаційної системи масової оцінки земель, організовує його розроблення;
спрямовує діяльність адміністратора геоінформаційної системи масової оцінки земель.
Власником геоінформаційної системи масової оцінки земель та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава в особі Держгеокадастру.
10. Адміністратором геоінформаційної системи масової оцінки земель є державне підприємство “Центр державного земельного кадастру”, що належить до сфери управління Держгеокадастру.
Адміністратор геоінформаційної системи масової оцінки земель:
здійснює заходи із забезпечення розроблення, впровадження, підтримки, супроводу програмного забезпечення геоінформаційної системи масової оцінки земель, забезпечує технічне обслуговування та безперебійне функціонування геоінформаційної системи масової оцінки земель;
відповідає за технічне і технологічне забезпечення геоінформаційної системи масової оцінки земель;
відповідає за збереження та захист інформації в геоінформаційній системі масової оцінки земель відповідно до законодавства.
11. Фінансування створення геоінформаційної системи масової оцінки земель, функціонування геоінформаційної системи масової оцінки земель здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, коштів міжнародної технічної допомоги та інших джерел, не заборонених законодавством.
12. Геоінформаційна система масової оцінки земель повинна забезпечувати:
первинне проведення масової оцінки земель (розрахунок показників масової оцінки земель) всієї території України станом на визначену дату;
можливість оновлення (не рідше одного разу на два роки) показників масової оцінки земель;
формування результатів масової оцінки земель, які не можуть містити інформації з обмеженим доступом (персональних даних), у текстовому, графічному, картографічному і табличному вигляді за допомогою програмного забезпечення геоінформаційної системи масової оцінки земель;
оприлюднення результатів масової оцінки земель на офіційному веб-сайті Держгеокадастру.
13. Технологічні та програмні засоби, необхідні для оприлюднення результатів масової оцінки земель, мають цілодобово забезпечувати користувачам можливість перегляду, копіювання та роздрукування результатів масової оцінки земель.
14. Пошук, перегляд, копіювання та роздрукування результатів масової оцінки земель, оприлюднених на офіційному веб-сайті Держгеокадастру, здійснюються безоплатно.
15. Доступ до результатів масової оцінки земель має необмежене коло осіб.
Доступ до геоінформаційної системи масової оцінки земель через електронний кабінет надається користувачу з метою самостійного перегляду та завантаження результатів геоінформаційної системи масової оцінки земель.