Про внесення змін до Порядку атестації аварійно-рятувальних служб і рятувальників
З метою удосконалення процедури атестації аварійно-рятувальних служб і рятувальників Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Внести до Порядку атестації аварійно-рятувальних служб і рятувальників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 листопада 2013 р. № 828 (Офіційний вісник України, 2013 р., № 90, ст. 3315), зміни, що додаються.
2. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім пункту 4, абзацу третього пункту 9, абзацу третього пункту 14, абзацу третього пункту 15 та пункту 22 змін, затверджених цією постановою, які набирають чинності через рік з дня опублікування цієї постанови.
ЗМІНИ,
що вносяться до Порядку атестації аварійно-рятувальних служб і рятувальників
1. Пункти 1, 3, 4, 7 після слова “рятувальників” доповнити словами “(громадян України, які приймаються на роботу)”.
2. Доповнити Порядок пунктом 11 такого змісту:
“11. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Кодексі цивільного захисту України, Цивільному кодексі України, Законах України “Про об’єкти підвищеної небезпеки”, “Про екстрену медичну допомогу”, “Про електронні довірчі послуги”, “Про електронні документи та електронний документообіг”, Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 р. № 337 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 34, ст. 1217).”.
3. У пункті 2 слова “рятувальники, які приймаються на роботу до аварійно-рятувальної служби на контрактній основі” замінити словами “рятувальники, які працюють на контрактній основі (за трудовим договором), а також громадяни України, які приймаються на роботу до аварійно-рятувальної служби на контрактній основі (за трудовим договором)”.
4. Пункт 6 викласти в такій редакції:
“6. Ведення електронного реєстру атестованих аварійно-рятувальних служб і рятувальників здійснюється в порядку, встановленому МВС.”.
5. Доповнити Порядок пунктом 61 такого змісту:
“61. Документи в електронній формі подаються до міжвідомчої атестаційної комісії з дотриманням вимог Законів України “Про електронні довірчі послуги” та “Про електронні документи та електронний документообіг.”.
6. У пункті 8 та абзаці другому пункту 10 слово “Міноборони” замінити словом “МВС”.
7. В абзаці першому пункту 11 цифри “90” замінити цифрами “80”.
8. Доповнити Порядок пунктом 111 такого змісту:
“111. Атестація аварійно-рятувальних служб проводиться за такими видами:
1) первинна атестація проводиться під час створення аварійно-рятувальних служб;
2) періодична атестація проводиться один раз на п’ять років;
3) позачергова атестація проводиться під час реорганізації аварійно-рятувальної служби, перепрофілювання (зміни кодів і видів виконуваних аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт), у разі групового нещасного випадку з рятувальниками, які працюють на контрактній основі (за трудовим договором) у такій аварійно-рятувальній службі.”.
9. У пункті 12:
1) абзац перший викласти в такій редакції:
“12. Для проходження атестації керівник аварійно-рятувальної служби подає міжвідомчій атестаційній комісії в електронній формі:”;
2) підпункт 2 викласти в такій редакції:
“2) заяву про проведення перевірки діяльності аварійно-рятувальної служби та її готовності до дій за призначенням, складену в довільній формі;”;
3) підпункт 3 викласти в такій редакції:
“3) виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;”;
4) підпункт 7 після слова “оснащення” доповнити словами “(табель до штату)”, а після слова “оповіщення” доповнити словами “з відмітками про наявність”;
5) підпункт 8 після слів “за кордоном” доповнити словами “, відомості про наявність ліцензії на провадження освітньої діяльності у сфері професійної (професійно-технічної) освіти, виданої МОН (за наявності)”;
6) підпункт 21 викласти в такій редакції:
“21) копію акта про результати останньої перевірки діяльності аварійно-рятувальної служби та її готовності до дій за призначенням.”.
10. У пункті 15:
1) в абзаці першому слово “засновник” замінити словом “керівник”;
2) після абзацу першого доповнити пункт новим абзацом такого змісту:
“У разі отримання аварійно-рятувальною службою під час перевірки оцінки “не готова до дій за призначенням” така аварійно-рятувальна служба до атестації не допускається.”.
У зв’язку з цим абзаци другий і третій вважати відповідно абзацами третім і четвертим.
11. Пункт 16 викласти в такій редакції:
“16. Контроль за своєчасністю проходження аварійно-рятувальними службами атестації покладається на структурний підрозділ ДСНС, на який покладено функції із забезпечення діяльності міжвідомчої атестаційної комісії.”.
12. Пункт 22 викласти в такій редакції:
“22. Перевірка фізичних якостей рятувальників (громадян України, які приймаються на роботу), які підлягають атестації, проводиться керівниками аварійно-рятувальних служб на спеціально обладнаних навчально-тренувальних комплексах.
Перевірка професійних знань рятувальників (громадян України, які приймаються на роботу), які підлягають атестації, проводиться ДСНС або її територіальним органом із використанням технологій дистанційного оцінювання.”.
13. Доповнити Порядок пунктом 221 такого змісту:
“221. Первинна атестація проводиться після закінчення відповідної підготовки громадянами України, які виявили бажання стати рятувальниками.
Періодична атестація проводиться під час періодичної атестації аварійно-рятувальної служби, але не рідше ніж один раз на п’ять років. Рятувальник, який атестований не раніше ніж за рік до закінчення строку дії свідоцтва про атестацію аварійно-рятувальної служби, в якій він працює на контрактній основі (за трудовим договором), під час періодичної атестації аварійно-рятувальної служби атестацію не проходить.
Позачергова атестація проводиться під час зміни профілю робіт, у разі підвищення класної кваліфікації, порушення правил охорони праці, техніки безпеки, які призвели до травмування під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, гасіння пожеж.”.
14. У пункті 23:
1) абзац перший викласти в такій редакції:
“23. Для первинної атестації громадянина України керівник аварійно-рятувальної служби подає міжвідомчій атестаційній комісії в електронній формі:”;
2) підпункт 1 викласти в такій редакції:
“клопотання-рекомендацію керівника аварійно-рятувальної служби, в яку громадянин України приймається на роботу (в якій працює);”;
3) підпункт 3 після слова “кваліфікації” доповнити словами “відповідно до займаної посади”.
15. У пункті 24:
1) абзац перший викласти в такій редакції:
“24. Для періодичної (позачергової) атестації рятувальника керівник аварійно-рятувальної служби подає міжвідомчій атестаційній комісії в електронній формі:”;
2) підпункт 5 після слова “кваліфікації” доповнити словами “відповідно до займаної посади;”.
16. Пункт 25 викласти в такій редакції:
“25. Рятувальник (громадянин України, який приймається на роботу), який підлягає атестації, повинен бути поінформований не менше ніж за десять днів до її проведення.”.
17. Пункт 26 викласти в такій редакції:
“26. ДСНС протягом 10 робочих днів після атестації рятувальника (громадянина України, який приймається на роботу) видає посвідчення, книжку та жетон рятувальника.”.
18. У пункті 29 слова “міжвідомча атестаційна комісія” замінити словом “ДСНС”.
19. Пункт 30 виключити.
20. Доповнити Порядок розділом такого змісту:
“Проведення перевірки діяльності аварійно-рятувальної служби та її готовності до дій за призначенням
33. Метою перевірки діяльності аварійно-рятувальної служби та її готовності до дій за призначенням (далі – перевірка діяльності аварійно-рятувальної служби) є визначення фактичного стану готовності аварійно-рятувальної служби до реагування на надзвичайні ситуації відповідно до кодів, визначених Національним класифікатором ДК 019:2010 “Класифікатор надзвичайних ситуацій”, зокрема рівня підготовки рятувальників до виконання аварійно-рятувальних робіт та їх забезпечення аварійно-рятувальним оснащенням і готовності його до застосування.
34. Перевірка діяльності аварійно-рятувальної служби покладається на ДСНС та її територіальні органи.
35. Безпосередньо перевірку діяльності аварійно-рятувальної служби проводять структурний підрозділ апарату ДСНС, до компетенції якого віднесено питання запобігання надзвичайним ситуаціям, та відповідні структурні підрозділи територіальних органів ДСНС.
За рішенням ДСНС до проведення перевірки можуть залучатися представники інших структурних підрозділів ДСНС, її територіальних органів.
Перевірка діяльності аварійно-рятувальної служби проводиться перед атестацією аварійно-рятувальної служби, яку проводить міжвідомча атестаційна комісія.
36. За результатами перевірки діяльності аварійно-рятувальної служби складається акт за формою згідно з додатком 11 із визначенням оцінки готовності аварійно-рятувальної служби до дій за призначенням: “готова до дій за призначенням”, “обмежено готова до дій за призначенням”, “не готова до дій за призначенням”, який подається для ознайомлення керівництву аварійно-рятувальної служби і затверджується керівником структурного підрозділу апарату ДСНС, до компетенції якого віднесено питання запобігання надзвичайним ситуаціям (заступником керівника територіального органу ДСНС, до компетенції якого віднесено питання запобігання надзвичайним ситуаціям). Акт складається у трьох примірниках: для структурного підрозділу апарату ДСНС (територіального органу ДСНС), що проводив перевірку, для аварійно-рятувальної служби та для міжвідомчої атестаційної комісії.
37. Перевірка діяльності аварійно-рятувальної служби проводиться за такими напрямами:
наявність установчих документів аварійно-рятувальної служби, а також інших документів, що регламентують її діяльність, та їх відповідність законодавству;
комплектування рятувальниками;
готовність аварійно-рятувальної служби до виконання аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт;
стан готовності техніки та аварійно-рятувального оснащення аварійно-рятувальної служби;
проведення аварійно-рятувальною службою робіт із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та захисту від них населення і територій.
38. Перевірка за напрямом “наявність установчих документів аварійно-рятувальної служби, а також інших документів, що регламентують її діяльність, та їх відповідність законодавству” здійснюється за такими показниками:
наявність затверджених та погоджених в установленому законодавством порядку установчих документів аварійно-рятувальної служби (статут (положення), а також інших документів, що регламентують її діяльність;
наявність свідоцтва про атестацію аварійно-рятувальної служби;
наявність затвердженого засновником аварійно-рятувальної служби табеля оснащення (табеля до штату);
наявність затвердженого засновником штатного розпису аварійно-рятувальної служби;
наявність затверджених засновником нормативів готовності аварійно-рятувальної служби до дій за призначенням. Зазначені нормативи повинні включати вправи з фізичної та спеціальної підготовки відповідно до спеціалізації діяльності аварійно-рятувальної служби і містити як вправи для індивідуального відпрацювання рятувальниками, так і вправи для відпрацювання у складі аварійно-рятувального формування та аварійно-рятувальної служби в цілому.
39. Перевірка за напрямом “комплектування рятувальниками” здійснюється за такими показниками:
укомплектованість аварійно-рятувальної служби рятувальниками, що пройшли відповідну первинну підготовку;
наявність контрактів (трудових договорів), що укладаються з рятувальниками;
наявність посадових інструкцій рятувальників;
наявність документа про страхування життя та здоров’я рятувальників (крім осіб рядового та начальницького складу Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту).
40. Перевірка за напрямом “підготовка рятувальників” здійснюється за такими показниками:
проходження попереднього та періодичних (не рідше ніж раз на рік) медичних оглядів;
проходження атестації громадян України, які приймаються на роботу (рятувальників), наявність книжок, жетонів та посвідчень рятувальника;
організація і проведення стажування;
організація освітнього процесу та якість проведення занять з усіма категоріями рятувальників;
наявність практичних тренувань рятувальників та складення заліків за нормативами готовності аварійно-рятувальної служби до дій за призначенням.
41. Перевірка за напрямом “готовність аварійно-рятувальної служби до виконання аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт” здійснюється за такими показниками:
фактична наявність рятувальників, чергових змін на робочих місцях;
відповідність фактичного стану готовності аварійно-рятувальної служби до виконання завдань, що визначені її статутом (положенням);
відповідність наявних засобів індивідуального захисту рятувальників, що використовуються під час проведення аварійно-рятувальних робіт, захисту від небезпечних хімічних речовин;
проходження рятувальниками навчання з питань цивільного захисту;
наявність і стан готовності до використання засобів зв’язку аварійно-рятувальної служби, їх ефективність;
практичне відпрацювання нормативів готовності аварійно-рятувальної служби до дій за призначенням, затверджених її засновником;
навички рятувальників із застосовування аварійно-рятувального оснащення та практичного надання домедичної допомоги постраждалим.
42. Перевірка за напрямом “стан готовності техніки та аварійно-рятувального оснащення аварійно-рятувальної служби” здійснюється за такими показниками:
укомплектованість аварійно-рятувальної служби аварійно-рятувальним оснащенням і транспортними засобами згідно з табелем оснащення (табелем до штату), затвердженим засновником аварійно-рятувальної служби;
своєчасність випробувань і профілактичних перевірок аварійно-рятувального оснащення та наявність відповідних документів;
рівень технічної готовності транспортних засобів та наявність запасних частин до них;
стан метрологічного забезпечення;
закріплення аварійно-рятувального оснащення за рятувальниками;
закріплення транспортних засобів за рятувальниками.
43. Перевірка за напрямом “проведення аварійно-рятувальною службою робіт із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та захисту від них населення і територій” здійснюється за такими показниками:
наявність затвердженого засновником положення з профілактичної роботи, яку повинна проводити аварійно-рятувальна служба;
відповідність об’єктових планів реагування на надзвичайні ситуації (інструкцій щодо дій персоналу суб’єкта господарювання в разі реагування на надзвичайні ситуації) нормативно-правовим актам та фактичному стану безпеки на об’єкті, що обслуговується аварійно-рятувальною службою;
наявність та якість ведення обліку об’єктів і територій, які перебувають в зоні відповідальності аварійно-рятувальної служби та підлягають обслуговуванню аварійно-рятувальною службою;
участь у підготовці працівників об’єктів, що обслуговуються аварійно-рятувальною службою, до дій в умовах надзвичайної ситуації.
44. Під час перевірки в обов’язковому порядку перевіряється виконання аварійно-рятувальною службою вимог нормативних-правових актів, що регулюють специфічні питання (газорятувальна та гірничорятувальна справа, водолазна справа, реагування на аварії та надзвичайні ситуації з викидом небезпечних хімічних, радіоактивних та інших небезпечних речовин тощо) щодо діяльності аварійно-рятувальної служби.
У разі коли вимоги щодо професійної підготовки, проходження стажування, фізичної підготовки та підготовленості за спеціалізацією аварійно-рятувальної служби (газорятувальна та гірничорятувальна справа, водолазна справа, реагування на аварії та надзвичайні ситуації з викидом небезпечних хімічних, радіоактивних та інших небезпечних речовин тощо) не встановлені відомчими актами, під час перевірки стану підготовки рятувальників та організації проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт необхідно керуватися актами, що регулюють відповідні питання для Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту.
45. Аварійно-рятувальна служба оцінюється як “готова до дій за призначенням”, якщо:
аварійно-рятувальна служба та не менш як 80 відсотків рятувальників атестовані на право ведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт відповідно до законодавства;
наявні, затверджені та погоджені в установленому законодавством порядку установчі документи аварійно-рятувальної служби (статут (положення), а також інші документи, що регламентують її діяльність;
підрозділи аварійно-рятувальної служби укомплектовані рятувальниками, які мають відповідну освіту і спеціальну підготовку та придатні за станом здоров’я до проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, на 95 відсотків;
забезпеченість аварійно-рятувальної служби основними видами транспортних засобів, засобами індивідуального захисту, відповідним обладнанням, технічними засобами та іншим майном, що зазначене в табелі оснащення (табелі до штату), запасами матеріальних засобів становить не менш як на 85 відсотків;
рівень технічної готовності наявних видів техніки, засобів індивідуального захисту, відповідного обладнання, технічних засобів та іншого майна, що зазначене в табелі оснащення (табелі до штату), запасів матеріальних засобів до негайного використання становить не менш як 90 відсотків;
нормативи готовності аварійно-рятувальної служби до дій за призначенням виконані в установлені строки та в повному обсязі;
профілактична робота на об’єктах і територіях, що обслуговуються аварійно-рятувальною службою, проводиться в повному обсязі.
46. Аварійно-рятувальна служба оцінюється як “обмежено готова до дій за призначенням”, якщо:
аварійно-рятувальна служба та не менш як 80 відсотків рятувальників атестовані для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт відповідно до законодавства;
наявні, затверджені та погоджені в установленому законодавством порядку установчі документи аварійно-рятувальної служби (статут (положення)), а також інші документи, що регламентують її діяльність;
підрозділи аварійно-рятувальної служби укомплектовано рятувальниками відповідно до законодавства не менш як на 85 відсотків;
забезпеченість аварійно-рятувальної служби основними видами техніки, засобами індивідуального захисту, відповідним обладнанням, технічними засобами та іншим майном, що зазначене в табелі оснащення (табелі до штату), становить не менш як 70 відсотків;
нормативи готовності аварійно-рятувальної служби до дій за призначенням виконані з перевищенням більш як на 10 відсотків встановленого часу на виконання;
профілактична робота на об’єктах і територіях, що обслуговуються аварійно-рятувальною службою, проводиться не в повному обсязі - допускається порушення вимог відповідного порядку обслуговування об’єктів і територій аварійно-рятувальної служби.
47. Аварійно-рятувальна служба оцінюється як “не готова до дій за призначенням”, якщо:
після останньої перевірки мали місце порушення техніки безпеки під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт рятувальниками відповідно до законодавства, які призвели до травмування чи загибелі рятувальників;
не виконано будь-які дві вимоги, передбачені пунктом 46 цього Порядку.”.
21. Додатки 5 і 6 до Порядку виключити.
22. Додаток 9 до Порядку викласти в такій редакції:
ЗАЯВА”.
23. Доповнити Порядок додатком 11 такого змісту:
АКТ”.