open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна

ОФІС ГЕНЕРАЛЬНОГО ПРОКУРОРА

НАКАЗ

08.09.2023  № 253

Про організацію нагляду за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність

З метою забезпечення належної організації роботи органів прокуратури щодо здійснення нагляду за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність, відповідно до статей 9, 25 Закону України "Про прокуратуру" НАКАЗУЮ:

1. Першому заступнику та заступникам Генерального прокурора, заступнику Генерального прокурора - керівнику Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівникам обласних, окружних прокуратур, спеціалізованих прокуратур у сфері оборони (на правах обласних та окружних прокуратур), їх першим заступникам та заступникам, керівникам відповідних структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, обласних та спеціалізованих (на правах обласних) прокуратур забезпечити належну організацію нагляду за додержанням законів при здійсненні оперативно-розшукової діяльності щодо попередження, своєчасного виявлення і припинення кримінальних правопорушень та викриття причин і умов, які сприяють вчиненню кримінальних правопорушень, профілактики правопорушень, розшуку осіб, які переховуються від органів досудового розслідування, слідчого судді, суду, ухиляються від відбування кримінального покарання, безвісти зникли.

2. Нагляд за додержанням законів при проведенні оперативно-розшукової діяльності здійснювати:

2.1. В Офісі Генерального прокурора:

1) Департаменту нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю, - за оперативними підрозділами Національної поліції України (окрім випадків, зазначених у підпунктах 7-11 цього пункту);

2) Департаменту нагляду за додержанням законів органами безпеки - за оперативними підрозділами Служби безпеки України (окрім підрозділів та випадків, зазначених у підпунктах 5, 8-10 цього пункту);

3) управлінню нагляду за додержанням законів органами Бюро економічної безпеки України - за оперативними підрозділами Бюро економічної безпеки України (окрім випадків, зазначених у підпунктах 8-11 цього пункту);

4) Департаменту нагляду за додержанням законів органами Державного бюро розслідувань - за оперативними підрозділами Державного бюро розслідувань (окрім підрозділів та випадків, зазначених у підпунктах 5, 8-11 цього пункту);

5) Спеціалізованій прокуратурі у сфері оборони - за оперативними підрозділами Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Головного управління розвідки Міністерства оборони України, Головного управління внутрішньої безпеки та Департаменту військової контррозвідки Служби безпеки України (з місцем дислокації у м. Києві та Київській області), Управління інформації, Департаменту оперативно-розшукової діяльності Адміністрації Державної прикордонної служби України, підрозділами забезпечення внутрішньої безпеки та власної безпеки, оперативного документування, оперативно-розшуковими та оперативно-технічними підрозділами Державної прикордонної служби України, Управління оперативного забезпечення розслідування військових кримінальних правопорушень Головного оперативного управління Державного бюро розслідувань (окрім випадків, зазначених у підпунктах 8, 9 цього пункту);

6) Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі - за оперативними підрозділами Національного антикорупційного бюро України;

7) Департаменту протидії порушенням прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах - за оперативними підрозділами Державної кримінально-виконавчої служби України, а також Національної поліції України при здійсненні оперативно-розшукової діяльності з розшуку осіб, які ухиляються від відбування кримінального покарання (окрім випадків, зазначених у підпункті 9 цього пункту);

8) Генеральній інспекції - за оперативними підрозділами, визначеними статтею 5 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" (далі - Закон), під час проведення оперативно-розшукової діяльності стосовно прокурорів та інших працівників органів прокуратури (окрім випадків, передбачених у підпункті 6 цього пункту);

9) Департаменту захисту інтересів дітей та протидії домашньому насильству - за оперативними підрозділами Національної поліції України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Бюро економічної безпеки України, Державної кримінально-виконавчої служби України, Державного бюро розслідувань при провадженні оперативно-розшукової діяльності щодо попередження, виявлення і припинення кримінальних правопорушень, учинених неповнолітніми або стосовно дітей, у сфері охорони дитинства та пов'язаних з домашнім насильством, розшуку осіб, які вчинили зазначені кримінальні правопорушення та переховуються від органів досудового розслідування, слідчого судді, суду, а також неповнолітніх, які ухиляються від відбування кримінального покарання, розшуку безвісти зниклих дітей;

10) Спеціалізованій екологічній прокуратурі - за оперативними підрозділами Національної поліції України, Служби безпеки України, Державного бюро розслідувань, Бюро економічної безпеки України щодо попередження, виявлення і припинення кримінальних правопорушень у сфері охорони навколишнього природного середовища, розшуку осіб, які їх вчинили та переховуються від органів досудового розслідування, слідчого судді, суду (окрім підрозділів та випадків, зазначених у підпунктах 5, 8-9 цього пункту);

11) управлінню протидії кримінальним правопорушенням у сфері кібербезпеки - за оперативними підрозділами Національної поліції України, Бюро економічної безпеки України, Державного бюро розслідувань щодо попередження, виявлення і припинення кримінальних правопорушень у сфері кібербезпеки, розшуку осіб, які їх вчинили та переховуються від органів досудового розслідування, слідчого судді, суду (окрім підрозділів та випадків, зазначених у підпунктах 5, 8-9 цього пункту).

2.2. В обласних прокуратурах та спеціалізованих прокуратурах у сфері оборони (на правах обласних):

1) підрозділам нагляду за додержанням законів Національною поліцією України, органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю, - за оперативними підрозділами територіальних (у тому числі структурних підрозділів міжрегіональних) органів Національної поліції в Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, областях, місті Києві (окрім випадків, зазначених у підпунктах 6-8 цього пункту та пункті 2.3.1);

2) підрозділам нагляду за додержанням законів регіональним органом безпеки - за оперативними підрозділами регіональних органів Служби безпеки України (обласними управліннями, їх міжрайонними, районними та міськими підрозділами) (окрім підрозділів та випадків, зазначених у підпунктах 5, 7, 8 цього пункту);

3) підрозділам нагляду за додержанням законів органами Бюро економічної безпеки України - за оперативними підрозділами територіальних органів Бюро економічної безпеки України (окрім випадків, зазначених у підпунктах 7, 8 цього пункту);

4) підрозділам процесуального керівництва у кримінальних провадженнях слідчих територіальних управлінь Державного бюро розслідування - за оперативними підрозділами територіальних органів Державного бюро розслідувань (окрім підрозділів та випадків, зазначених у підпунктах 5, 7, 8 цього пункту);

5) підрозділам організації процесуального керівництва, нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень та при проведенні оперативно-розшукової діяльності спеціалізованих прокуратур у сфері оборони (на правах обласних прокуратур) - за оперативними підрозділами Департаменту військової контррозвідки Служби безпеки України (крім підрозділів з місцем дислокації у м. Києві та Київській області), органів охорони державного кордону та регіональних управлінь Державної прикордонної служби України (крім частин центрального підпорядкування з місцем дислокації у м. Києві та Київській області), територіальних управлінь Державного бюро розслідувань при проведенні оперативно-розшукової діяльності щодо осіб (у тому числі здійснення їх розшуку) та кримінальних правопорушень, процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у яких, з урахуванням спеціалізації, визначеної наказами Генерального прокурора, віднесено до компетенції прокурорів цих спеціалізованих прокуратур (за місцем їх розташування) (за винятком випадків, зазначених у підпункті 7 цього пункту);

6) підрозділам протидії порушенням прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах - за оперативними підрозділами міжрегіональних управлінь з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України (за місцем їх розташування) та установ попереднього ув'язнення Державної кримінально-виконавчої служби України, а також територіальних органів Національної поліції України при здійсненні оперативно-розшукової діяльності з розшуку осіб, які ухиляються від відбування кримінального покарання (за винятком випадків, зазначених у підпункті 7 цього пункту);

7) підрозділам захисту інтересів дітей та протидії насильству - за оперативними підрозділами територіальних органів Національної поліції України, Державного бюро розслідувань, Бюро економічної безпеки України, регіональних органів Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, міжрегіональних управлінь з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України (за місцем їх розташування) та установ попереднього ув'язнення Державної кримінально-виконавчої служби України (за місцем їх розташування) під час проведення оперативно-розшукової діяльності щодо попередження, виявлення і припинення кримінальних правопорушень, учинених неповнолітніми або стосовно дітей, у сфері охорони дитинства та пов'язаних з домашнім насильством, розшуку осіб, які вчинили зазначені кримінальні правопорушення та переховуються від органів досудового розслідування, слідчого судді, суду, а також неповнолітніх, які ухиляються від відбування кримінального покарання; розшуку безвісно зниклих дітей;

8) спеціалізованим екологічним прокуратурам - за оперативними підрозділами територіальних органів Національної поліції України, Державного

бюро розслідувань, Бюро економічної безпеки України, регіональних органів Служби безпеки України щодо попередження, виявлення і припинення кримінальних правопорушень у сфері охорони навколишнього природного середовища, розшуку осіб, які їх вчинили та переховуються від органів досудового розслідування, слідчого судді, суду (окрім підрозділів та випадків, зазначених у підпунктах 5, 7 цього пункту).

2.3. Керівникам окружних прокуратур, крім спеціалізованих прокуратур у сфері оборони (на правах окружних прокуратур), та уповноваженим ними прокурорам - за оперативними підрозділами територіальних органів Національної поліції України у районах, містах, районах у містах (за винятком підрозділів, зазначених у пункті 2.3.1 цього наказу), а також установ виконання покарань (за місцем їх розташування).

2.3.1. Керівникам спеціалізованих прокуратур у сфері оборони (на правах окружних прокуратур) і уповноваженим ними прокурорам - за оперативними підрозділами спеціальної поліції Головних управлінь Національної поліції України в областях та місті Києві, в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі (за місцем їх розташування).

В окремих випадках, з урахуванням територіальної юрисдикції, за наказами керівників спеціалізованих прокуратур у сфері оборони (на правах обласних прокуратур) здійснювати нагляд за оперативними підрозділами, визначеними у підпункті 5 пункту 2.2 цього наказу.

3. Нагляд за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність, іншим підрозділам органів прокуратури здійснювати лише за окремим наказом Генерального прокурора.

4. Уповноважувати прокурорів Офісу Генерального прокурора, обласних, окружних, спеціалізованих (на правах обласних та окружних) прокуратур на здійснення нагляду за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність, наказами керівників зазначених прокуратур. Примірники наказів невідкладно надсилати керівникам органів, у складі яких діють відповідні оперативні підрозділи.

5. Перевірки законності проведення оперативно-розшукових заходів та прийнятих при цьому рішень здійснювати на підставі:

- планових заходів, визначених з урахуванням стану законності у цій діяльності, зокрема даних щодо попередження, своєчасного виявлення і припинення кримінальних правопорушень, викриття причин і умов, які сприяють вчиненню кримінальних правопорушень, здійснення профілактики правопорушень, розшуку осіб, які переховуються від органів досудового розслідування, слідчого судді, суду або ухиляються від відбування кримінального покарання, безвісно відсутніх осіб;

- повідомлень оперативних підрозділів про заведення, прийняття до провадження, закриття оперативно-розшукової справи, проведення оперативно-розшукових заходів, які не потребують дозволу слідчого судді або рішення прокурора, а також про використання матеріалів оперативно-розшукової діяльності відповідно до ст. 10 Закону;

- повідомлень і звернень осіб про порушення вимог законодавства під час здійснення оперативно-розшукової діяльності;

- інформації про неналежне проведення оперативно-розшукових заходів, невиконання вказівок, постанов уповноваженого прокурора, а також доручень, постанов слідчого, прокурора, ухвал слідчого судді, суду щодо здійснення розшуку осіб, які переховуються від органів досудового розслідування, слідчого судді, суду, або ухиляються від відбування кримінального покарання;

- рішень Генерального прокурора, його першого заступника та заступників, заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівників самостійних структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, керівників обласних та спеціалізованих на правах обласних прокуратур, їх перших заступників та заступників, керівників окружних прокуратур та спеціалізованих прокуратур (на правах окружних).

6. Перевіряти додержання вимог законодавства щодо:

- заведення оперативно-розшукових справ, достатності підстав для проведення оперативно-розшукової діяльності;

- наявності відповідних повноважень (щодо ведення оперативно-розшукових справ, затвердження у них відповідних рішень) в осіб, які здійснюють оперативно-розшукову діяльність;

- відповідності оперативно-розшукових заходів меті і завданням оперативно-розшукової діяльності, дотримання вимог законності проведення оперативно-розшукових заходів;

- застосування окремих обмежень прав і свобод людини і громадянина, обґрунтованості клопотань до суду про надання дозволу на проведення оперативно-розшукових заходів, які тимчасово обмежують конституційні права та свободи особи;

- проведення оперативно-розшукових заходів, які не потребують дозволу слідчого судді або рішення прокурора;

- обґрунтованості продовження, припинення, поновлення строків ведення оперативно-розшукових справ та їх закриття;

- своєчасності та обґрунтованості направлення відомостей про кримінальні правопорушення окремих осіб та груп осіб, які здобуті під час оперативно-розшукової діяльності, органу досудового розслідування для початку досудового розслідування, а також інших випадків використання матеріалів оперативно-розшукової діяльності відповідно до ст. 10 Закону;

- направлення прокурору повідомлень про заведення, закриття оперативно-розшукових справ та про інші випадки, у яких законодавством передбачено письмове інформування прокурора щодо прийнятого рішення в оперативно-розшуковій справі.

7. Уповноваженим прокурорам забезпечувати належну реалізацію повноважень, передбачених статтею 14 Закону, стосовно проведення перевірок, виявлення та усунення порушень, допущених під час проведення оперативно-розшукової діяльності, зокрема шляхом направлення доручень керівниками відповідних органів щодо проведення у підвідомчих їм підрозділах перевірок з метою усунення порушень закону (п. 3 ч. 3 ст. 14 Закону) та вжиття заходів (шляхом скерування відповідних листів) про усунення порушень законності під час проведення оперативно-розшукової діяльності, поновлення порушених прав і свобод громадян і притягнення винних до встановленої законом відповідальності (п. 9 ч. 3 ст. 14 Закону).

7.1. За результатами проведених перевірок складати відповідні довідки згідно з вимогами нормативно-правових актів у сфері охорони державної таємниці.

8. З метою забезпечення своєчасного реагування на незаконні рішення в оперативно-розшукових справах перевіряти:

- законність заведення оперативно-розшукових справ невідкладно, але не пізніше 5 діб від дня надходження повідомлення про їх заведення;

- додержання законів під час проведення оперативно-розшукової діяльності у закритій оперативно-розшуковій справі упродовж 10 діб з моменту одержання повідомлення про її закриття.

У разі встановлення факту прийняття незаконного рішення прокурору скасовувати таке рішення, у тому числі поза межами зазначеного строку та, за необхідності, направляти письмове повідомлення відповідному керівнику оперативного підрозділу про заборону знищення матеріалів оперативно-розшукової справи.

9. При розгляді клопотань керівників оперативних підрозділів або їх заступників до слідчого судді про проведення оперативно-розшукових заходів, які тимчасово обмежують конституційні права особи, перевіряти їх обґрунтованість, відповідність вимогам законодавства та матеріалам оперативно-розшукової справи. Розгляд клопотань здійснювати невідкладно. Рішення про відмову в погодженні клопотань належним чином вмотивовувати відповідними листами.

10. Законність здійснення оперативно-розшукових заходів, проведення яких не потребує дозволу слідчого судді або рішення прокурора, перевіряти невідкладно, але не пізніше 5 діб з часу надходження повідомлення керівника оперативного підрозділу або його заступника про прийняте рішення щодо проведення таких заходів.

11. У кожному випадку вирішення питання про погодження постанови про продовження строку ведення оперативно-розшукової справи Генеральним прокурором, його першим заступником та заступниками, керівниками обласних, спеціалізованих (на правах обласних) прокуратур, їх першими заступниками та заступниками перевіряти обґрунтованість таких постанов і відповідність їх матеріалам справи.

12. Структурним підрозділам Офісу Генерального прокурора, обласних та спеціалізованих (на правах обласних) прокуратур надавати необхідну методичну і практичну допомогу працівникам прокуратур нижчого рівня, забезпечити контроль за організацією нагляду в них, у тому числі шляхом скасування незаконних рішень оперативних підрозділів.

13. Основними критеріями оцінки ефективності здійснення прокурорами повноважень з нагляду за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність, визначити:

- додержання прав людини і громадянина, у тому числі щодо недоторканності особистого життя, житла і таємниці листування, телефонних розмов, телеграфної кореспонденції та інших форм приватного спілкування, банківських вкладів і рахунків, вжиття невідкладних заходів до поновлення порушених прав та притягнення винних осіб до встановленої законом відповідальності;

- своєчасність реагування на порушення законності при здійсненні оперативно-розшукової діяльності.

14. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника та заступників Генерального прокурора згідно з розподілом обов'язків, заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівників обласних, окружних та спеціалізованих (на правах обласних та окружних) прокуратур.

15. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Генерального прокурора України від 03.12.2012 № 4/1-гн "Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність".

Генеральний прокурор

А. Костін

{Джерело: вебсайт Офісу Генерального прокурора http://www.gp.gov.ua}

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: