Про затвердження Порядку розслідування аварій на об’єктах підвищеної небезпеки
Відповідно до частини восьмої статті 14 Закону України “Про об’єкти підвищеної небезпеки” Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок розслідування аварій на об’єктах підвищеної небезпеки, що додається.
ПОРЯДОК
розслідування аварій на об’єктах підвищеної небезпеки
1. Цей Порядок визначає процедуру проведення розслідування аварій на об’єктах підвищеної небезпеки та поширюється на юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які експлуатують (планують експлуатувати) хоча б один об’єкт підвищеної небезпеки (далі - оператор).
Розслідування аварій на об’єктах підвищеної небезпеки проводиться з метою встановлення організаційно-управлінських та технічних причин виникнення аварій, розроблення рекомендацій із безпеки та профілактичних заходів щодо запобігання їх виникненню в майбутньому.
Порядок розслідування аварій на об’єктах підвищеної небезпеки військового призначення, які належать до сфери управління Міноборони, встановлюється Міноборони.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Кодексі цивільного захисту України та Законі України “Про об’єкти підвищеної небезпеки”.
3. У разі порушення робочого стану джерела небезпеки, що призвело до виникнення аварії на об’єктах підвищеної небезпеки, оператор невідкладно в письмовій формі за допомогою засобів інформаційних, електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем та з накладенням електронного підпису інформує ДСНС або її територіальний орган за місцезнаходженням об’єкта підвищеної небезпеки про аварію в порядку, визначеному МВС.
4. Для проведення розслідування аварії оператор не пізніше наступного дня після виникнення аварії відповідним наказом утворює комісію з розслідування аварії (далі - комісія) та повідомляє про це ДСНС або її територіальний орган за місцезнаходженням об’єкта підвищеної небезпеки.
голова комісії - посадова особа, визначена рішенням оператора;
керівник підрозділу або працівник із питань цивільного захисту;
керівник (спеціаліст) служби охорони праці або посадова особа, на яку оператором покладено виконання функцій з охорони праці;
представники центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) у відповідній галузі/сфері, до якої належить господарська діяльність оператора, на об’єктах якого сталася аварія;
представники аварійно-рятувальних служб, з якими укладено договір на обов’язкове аварійно-рятувальне обслуговування, в разі залучення їх до ліквідації аварії на об’єкті підвищеної небезпеки;
представник ДСНС або її територіального органу, який уповноважений здійснювати державний нагляд (контроль), а також представники центральних органів виконавчої влади та/або їх територіальних органів (у разі утворення), які здійснюють державний нагляд та контроль у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктом підвищеної небезпеки;
представники місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, де сталася аварія на об’єкті підвищеної небезпеки.
У разі встановлення, що аварія на об’єкті підвищеної небезпеки сталася внаслідок проектних прорахунків або конструктивних недоліків устаткування, комісія для участі в її роботі залучає представників підприємства (установи, організації), що є розробником такого устаткування. Якщо підприємство (установу, організацію) ліквідовано, а правонаступника немає, для участі в роботі комісії можуть залучатися підприємства (установи, організації), що за профілем відповідають розробнику устаткування.
До складу комісії не можуть входити посадові особи суб’єкта господарювання, діями або бездіяльністю яких могло бути спричинено виникнення аварії.
6. До завершення розслідування аварії відновлення експлуатації джерела небезпеки заборонено, крім джерел небезпеки об’єктів критичної інфраструктури, показники безпеки яких відновлено.
7. Під час розслідування аварії комісія:
визначає масштаб аварії та її наслідки;
визначає необхідність залучення експертів, фахівців та спеціалістів провідних (базових) науково-дослідних, проектно-конструкторських, експертних та інших організацій, органів виконавчої влади та незалежних експертів з відповідних напрямів для встановлення обставин та причин, що призвели до аварії;
встановлює факти порушення вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктом підвищеної небезпеки, встановлює осіб, дії або бездіяльність яких призвели до виникнення аварії та за потреби отримує в них пояснення (усні, письмові);
встановлює рівень ефективності та ступінь виконання необхідних заходів для запобігання аваріям, які викладені у звіті про здійснення заходів безпеки на об’єкті підвищеної небезпеки;
перевіряє раніше подану до ДСНС інформацію про об’єкт підвищеної небезпеки, пов’язану з таким об’єктом;
розробляє заходи щодо запобігання подібним аваріям на підставі результатів аналізу інформації, отриманої під час розслідування аварії, та висновків щодо причин, які призвели до аварії.
8. Комісія зобов’язана протягом 20 робочих днів провести розслідування обставин і причин аварії та скласти акт розслідування обставин та причин аварії у двох примірниках за формою згідно з додатком та передати їх не пізніше наступного робочого дня після підписання оператору для розгляду та затвердження. Оператор затверджує акт протягом трьох днів із дня його надходження.
Акт розслідування обставин та причин аварії підписується всіма членами комісії. У разі незгоди з результатами розслідування член комісії має право не підписувати такий акт.
Перший примірник акта разом із матеріалами розслідування, які є його невід’ємним додатком, після затвердження оператором протягом п’яти робочих днів надсилається рекомендованим листом або за допомогою засобів інформаційних, електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем із накладенням електронного підпису до територіального органу ДСНС за місцезнаходженням об’єкта підвищеної небезпеки. Другий примірник акта залишається в оператора, копії акта надсилаються членам комісії, організаціям та особам, представники яких брали участь у розслідуванні аварії (за їх письмовим запитом).
Повторне розслідування обставин і причин однієї і тієї самої аварії на об’єкті підвищеної небезпеки не проводиться.
9. У разі виникнення потреби у проведенні експертизи, випробувань та інших досліджень для встановлення обставин і причин виникнення аварії, розслідування може бути продовжене оператором на строк, необхідний для проведення експертизи, випробувань та інших досліджень.
10. До матеріалів розслідування аварії належать такі документи (їх копії):
акт розслідування обставин та причин аварії;
наказ про продовження строку розслідування аварії (у разі продовження такого строку);
плани, схеми місця, де сталася аварія, фотознімки пошкоджених джерел небезпеки;
пояснювальні записки посадових осіб та працівників;
висновки експертів (у разі залучення), де повинні викладатися обґрунтовані та об’єктивні відповіді на поставлені комісією питання, висновки технічного огляду та/або проведення експертного обстеження, за результатами яких готуються звіти, акти, розрахунки, протоколи, висновок експертизи.
11. Відшкодування витрат, пов’язаних із діяльністю експертів, покладається на оператора на підставі наданих експертами документів, що містять відомості про господарську операцію та підтверджують її проведення.
Друкування, тиражування та оформлення в необхідній кількості матеріалів розслідування аварії здійснює оператор та в п’ятиденний строк після завершення розслідування надсилає їх рекомендованим листом або в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем із накладенням електронного підпису органам, представники яких брали участь у розслідуванні.
12. Забезпечення повноти, достовірності, своєчасності та об’єктивності результатів розслідування покладається на голову та членів комісії.
13. За результатами розслідування аварії оператор зобов’язаний:
проаналізувати причини виникнення аварії, розробити та наказом затвердити перелік заходів щодо запобігання виникненню подібних аварій;
з урахуванням причин виникнення аварії переглянути політику запобігання аваріям на об’єктах підвищеної небезпеки та звіт про здійснення заходів безпеки на об’єкті підвищеної небезпеки;
подати ДСНС оновлену інформацію про об’єкт підвищеної небезпеки;
відновити всі показники безпеки джерела небезпеки та повідомити про це ДСНС.
АКТ
розслідування обставин та причин аварії