Деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації “ЕкоЗагроза”
Відповідно до пункту “е” частини першої статті 9 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Положення про деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації “ЕкоЗагроза”;
Порядок фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
Порядок організації та проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації.
2. Державній екологічній інспекції забезпечувати проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації з дотриманням необхідних заходів безпеки з метою збереження життя і здоров’я відповідальних працівників.
3. Внести до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 р. № 275 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 36, ст. 1131), і Положення про Єдину екологічну платформу “ЕкоСистема”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2021 р. № 1065 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 82, ст. 5264; 2022 р., № 101, ст. 6311), зміни, що додаються.
4. Міністерствам, іншим центральним та місцевим органам виконавчої влади привести у шестимісячний строк свої нормативно-правові акти у відповідність з цією постановою.
ПОЛОЖЕННЯ
про деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації “ЕкоЗагроза”
1. Це Положення визначає основні завдання, функціональні можливості сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації “ЕкоЗагроза” (далі - ЕкоЗагроза), його структуру, зміст розміщеної на ньому інформації та порядок її внесення.
2. Веб-сайт ЕкоЗагрози має офіційну адресу в Інтернеті - https://ecozagroza.gov.ua. Мобільний додаток ЕкоЗагрози має назву “ЕкоЗагроза”.
3. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
1) авторизація - електронна процедура встановлення рівня прав доступу до складових (компонентів) та інформаційних ресурсів ЕкоЗагрози від ідентифікатора і пароля користувача електронного кабінету ЕкоЗагрози;
2) верифікація - підтвердження факту заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації в електронному кабінеті відповідальною особою Держекоінспекції (її територіального органу) шляхом проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації, зазначеного в електронному зверненні;
3) відповідальна особа - посадова особа центрального або місцевого органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, яка має доступ до електронного кабінету ЕкоЗагрози з функціональними обов’язками обробки отриманих електронних звернень заявників щодо фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації, що зазначені заявником в електронному зверненні, організовує роботу з ліквідації наслідків на місцях заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації, інформування заявника про результати опрацювання електронного звернення шляхом внесення інформації до ЕкоЗагрози відповідно до своїх повноважень;
4) відповідальна особа Держекоінспекції (її територіального органу) - посадова особа Держекоінспекції (її територіального органу), яка має доступ до електронного кабінету та відповідно до своїх повноважень на підставі електронного звернення проводить огляд (обстеження), здійснює розрахунок шкоди та збитків, завданих навколишньому природному середовищу, відповідно до затверджених методик та/або залучає відповідальні органи до здійснення в межах своїх повноважень розрахунку шкоди та збитків, завданих навколишньому природному середовищу, інформує заявника про результати опрацювання електронного звернення шляхом відображення акта, складеного за результатами проведення огляду (обстеження);
5) відповідальна особа ЕкоЗагрози - посадова особа Міндовкілля, яка здійснює контроль за веденням обліку та проведенням перевірки електронних звернень відповідальної особи за обробку електронних звернень та заявників, веденням обліку заявників, наданням та анулюванням доступу до електронного кабінету відповідальної особи за обробку електронних звернень, відповідальної особи Держекоінспекції (її територіального органу) та відповідальної особи;
6) відповідальна особа за обробку електронних звернень - посадова особа Держекоінспекції (її територіальних органів), яка має доступ до електронного кабінету з функціональними обов’язками обробки отриманих електронних звернень заявників щодо фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації та передачі таких звернень на розгляд керівництву Держекоінспекції (її територіального органу), в разі виявлення таких фактів повинна самостійно вносити інформацію про них до електронного кабінету ЕкоЗагрози для передачі на розгляд керівництву Держекоінспекції (її територіального органу);
7) власник (держатель) - держава в особі Міндовкілля, яка є власником (держателем) виключних майнових прав інтелектуальної власності ЕкоЗагрози;
8) ЕкоЗагроза - функціональний модуль Єдиної екологічної платформи “ЕкоСистема”, який організаційно та функціонально складається з веб-сайту та мобільного додатка ЕкоЗагрози (далі - засоби ЕкоЗагрози), електронних кабінетів, бази даних, геоінформаційного порталу, аналітичної платформи та забезпечує подання електронних звернень щодо виявлених фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
9) електронне звернення - це звернення, надіслане в електронній формі заявником засобами ЕкоЗагрози, щодо зафіксованого факту заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
10) електронний кабінет ЕкоЗагрози (далі - електронний кабінет) - сукупність інформаційно-комунікаційних систем, які забезпечують електронну інформаційну взаємодію між суб’єктами ЕкоЗагрози з метою фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
11) заявник - будь-яка фізична особа, яка після проходження електронної ідентифікації та автентифікації в порядку, встановленому цим Положенням, використовує засоби ЕкоЗагрози відповідно до їх функціонального призначення;
12) користувач - будь-яка фізична особа, яка використовує ЕкоЗагрозу без електронної ідентифікації та автентифікації;
13) огляд (обстеження) - вчинення дій шляхом обстеження місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації у разі потреби з використанням вимірювальних приладів, іншого обладнання, а також відбору проб та інструментально-лабораторних вимірювань показників складу та властивостей забруднення атмосферного повітря, земель, вод, лляльних, баластних, зворотних, поверхневих, морських, вимірювання показників складу та властивостей підземних вод у пробах із спостережних свердловин на об’єктах, що обстежуються.
Інші терміни у цьому Положенні вживаються у значенні, наведеному у Законах України “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”, “Про електронні довірчі послуги”.
Засади функціонування та використання ЕкоЗагрози
4. Користування ЕкоЗагрозою здійснюється цілодобово сім днів на тиждень, крім випадків проведення модернізації або планових і позапланових профілактичних та/або технічних робіт, пов’язаних із усуненням технічних та/або методологічних помилок чи технічного збою в роботі, тривалість проведення яких визначається відповідальною особою ЕкоЗагрози, із повідомленням суб’єктам ЕкоЗагрози відповідним сповіщенням засобами ЕкоЗагрози.
5. Доступ заявників до інформації, що обробляється в ЕкоЗагрозі, здійснюється після проходження електронної ідентифікації та автентифікації, зокрема з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронних підписів та печаток, що базуються на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, та/або інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу заявника.
Авторизація заявників здійснюється автоматично засобами ЕкоЗагрози (у разі потреби зазначається прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), місце проживання, адреса електронної пошти) та надається статус заявника.
6. Міндовкілля, Держекоінспекція (її територіальні органи), органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування визначають відповідальних осіб за обробку отриманих електронних звернень в ЕкоЗагрозі відповідними рішеннями.
Доступ відповідальної особи за обробку електронних звернень, відповідальної особи Держекоінспекції (її територіального органу), відповідальної особи до інформації, що обробляється в ЕкоЗагрозі, здійснюється за допомогою інтегрованої системи електронної ідентифікації з використанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, відповідно до вимог Закону України “Про електронні довірчі послуги”.
7. Основними завданнями ЕкоЗагрози є:
1) забезпечення можливості реалізації громадянами своїх прав у частині вільного доступу до актуальної інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
2) прийняття управлінських рішень органами державної влади та органами місцевого самоврядування;
3) впровадження ефективного механізму забезпечення громадянам можливості реалізації своїх прав у частині вільного доступу до інформації про стан навколишнього природного середовища;
4) створення, збирання, зберігання, використання, поширення, обробка, охорона та захист інформації про стан навколишнього природного середовища з метою оперативного реагування, прогнозу, прийняття управлінських рішень, звітності та планування щодо зафіксованих фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
5) збирання, обробка та зберігання інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
6) систематизація та переведення в електронну форму інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
7) забезпечення заявників інформацією про перебіг та результати розгляду звернень у режимі реального часу, надсилання інших сповіщень;
8) створення умов для електронної інформаційної взаємодії між суб’єктами ЕкоЗагрози з метою оперативного виконання завдань, покладених на них законодавством;
9) захист інформації (зокрема, персональних даних) ЕкоЗагрози від несанкціонованого доступу, знищення, модифікації;
10) забезпечення можливості громадянам оперативно сповіщати про факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
11) виконання інших завдань, визначених законодавством.
Функціональні можливості ЕкоЗагрози
8. Функціональні можливості ЕкоЗагрози відповідно до її завдань забезпечують:
1) електронну ідентифікацію та автентифікацію заявників, зокрема з використанням інтегрованої системи ідентифікації, електронних підписів та печаток, що базуються на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, та/або інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу заявника та процедуру авторизації;
2) користування ЕкоЗагрозою через персональний комп’ютер, а також за допомогою електронного пристрою, критерії якого підтримують використання мобільного додатка;
3) вільний та безоплатний доступ до актуальної інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації та стану навколишнього природного середовища (актуальних даних моніторингових систем щодо якості атмосферного повітря, рівня радіаційного забруднення та оцінки екологічного та хімічного стану масиву поверхневих та підземних вод);
4) застосування інтерфейсів, адаптованих для осіб з інвалідністю, зокрема для осіб з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату, мовлення та інтелектуального розвитку, а також з різними комбінаціями порушень;
5) збирання, обробку та зберігання інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації в режимі реального часу, безперервність роботи ЕкоЗагрози;
6) електронну інформаційну взаємодію з електронними інформаційними ресурсами;
7) взаємодію між інтегрованою системою електронної ідентифікації;
8) розмежування і контроль доступу до складових (компонентів) та інформаційних ресурсів ЕкоЗагрози;
9) створення, збирання, зберігання, використання, поширення, обробку, охорону та захист інформації про стан навколишнього природного середовища з метою оперативного реагування, прогнозу, прийняття управлінських рішень, звітності та планування щодо зафіксованих фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
10) створення та подання електронних звернень про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
11) приймання (фіксацію) через електронний кабінет електронних звернень;
12) верифікацію електронних звернень;
13) інформування заявника про результати опрацювання електронного звернення шляхом внесення інформації відповідно до своєї компетенції;
14) зберігання та відображення на карті інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації.
9. До суб’єктів ЕкоЗагрози належать:
2) відповідальна особа ЕкоЗагрози;
3) відповідальна особа за обробку електронних звернень;
4) відповідальна особа Держекоінспекції (її територіального органу);
10. Суб’єкти ЕкоЗагрози мають такі права та обов’язки:
приймає управлінські рішення та подає пропозиції щодо подальшого розвитку та вдосконалення ЕкоЗагрози;
здійснює методичне та методологічне забезпечення функціонування ЕкоЗагрози;
проводить систематичний моніторинг та аналіз ефективності функціонування ЕкоЗагрози;
забезпечує розроблення та прийняття нормативно-правових актів щодо функціонування ЕкоЗагрози;
визначає відповідальну особу ЕкоЗагрози;
2) відповідальна особа ЕкоЗагрози:
здійснює контроль за веденням обліку та проведенням перевірки електронних звернень відповідальної особи за обробку електронних звернень та заявників;
веде облік заявників ЕкоЗагрози;
надає доступ до електронного кабінету відповідальної особи за обробку електронних звернень, відповідальної особи Держекоінспекції (її територіального органу) та відповідальної особи;
здійснює анулювання доступу до електронного кабінету відповідальної особи за обробку електронних звернень, відповідальної особи Держекоінспекції (її територіального органу) та відповідальної особи;
забезпечує розмежування і контроль доступу до складових (компонентів) та інформаційних ресурсів ЕкоЗагрози;
3) відповідальна особа за обробку електронних звернень:
отримує електронні звернення через електронний кабінет та веде їх облік;
переглядає електронне звернення та передає його на розгляд керівництву Держекоінспекції (її територіального органу);
у разі виявлення фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації самостійно вносить відомості до електронного кабінету;
уточнює у разі потреби інформацію про виявлені факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації у ДСНС, Національної поліції, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, а в разі їх відсутності - військових адміністрацій;
4) відповідальна особа Держекоінспекції (її територіального органу):
верифікує електронне звернення в електронному кабінеті;
здійснює розрахунок шкоди та збитків, завданих навколишньому природному середовищу, відповідно до затверджених методик;
вносить акт огляду (обстеження) через електронний кабінет до ЕкоЗагрози;
вносить через електронний кабінет інформацію (фотоматеріали, результати обмірів тощо) про результати огляду (обстеження);
через ЕкоЗагрозу інформує відповідальну особу про необхідність вжиття заходів до усунення негативних наслідків та впливу на навколишнє природне середовище;
розглядає електронні звернення та вносить інформацію до ЕкоЗагрози в межах своїх повноважень;
організовує роботу з ліквідації наслідків на місцях заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
інформує заявника про результати опрацювання електронного звернення шляхом внесення інформації відповідно до своєї компетенції;
- безоплатно та цілодобово користуватися ЕкоЗагрозою;
- подавати електронні звернення із прив’язкою до географічних координат, фотофіксацією місць заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
- проводити моніторинг стану розгляду електронного звернення, перегляд повідомлення про статус/результати розгляду електронного звернення відповідальною особою та результати огляду (обстеження);
- звертатися до відповідальної особи ЕкоЗагрози та власника (держателя) з пропозиціями та зауваженнями щодо функціонування ЕкоЗагрози;
- використовувати інформацію у форматі відкритих даних із ЕкоЗагрози з обов’язковим посиланням на джерело отримання такої інформації;
- додержуватися встановленого порядку ведення ЕкоЗагрози;
- не використовувати ЕкоЗагрозу для вчинення протиправних діянь;
- безоплатно та цілодобово користуватися ЕкоЗагрозою;
- використовувати інформацію з ЕкоЗагрози з обов’язковим посиланням на джерело отримання такої інформації;
- додержуватися встановленого порядку ведення ЕкоЗагрози;
- не використовувати ЕкоЗагрозу для вчинення протиправних діянь.
Структура ЕкоЗагрози та її взаємодія з електронними інформаційними ресурсами, іншими інформаційно-комунікаційними системами
11. Електронні кабінети забезпечують взаємодію між суб’єктами ЕкоЗагрози.
Електронні кабінети поділяються за типами cуб’єктів ЕкоЗагрози:
електронний кабінет відповідальної особи ЕкоЗагрози;
електронний кабінет відповідальної особи за обробку електронних звернень;
електронний кабінет відповідальної особи Держекоінспекції (її територіального органу);
електронний кабінет відповідальної особи;
База даних забезпечує зберігання інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації у структурованому вигляді і містить:
дату та час подання електронного звернення;
геодезичні координати зафіксованого факту заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
опис та фото/відеоматеріали з місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
інформацію про результати огляду (обстеження) та вжиті заходи з ліквідації наслідків на місцях заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
інформацію про підстави проведення огляду (обстеження) Держекоінспекцією (її територіальним органом) (місце, дата початку та дата закінчення огляду (обстеження), перелік відповідальних осіб, які проводять огляд (обстеження).
Геоінформаційний портал забезпечує відображення на карті інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації.
Аналітична платформа забезпечує збирання, зберігання, використання, поширення, обробку, охорону та захист інформації про стан навколишнього природного середовища з метою оперативного реагування, прогнозу, прийняття управлінських рішень, звітності та планування щодо зафіксованих фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації.
12. Електронна інформаційна взаємодія між ЕкоЗагрозою та електронними інформаційними ресурсами здійснюється засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів “Трембіта” у визначеному законодавством порядку.
13. У разі відсутності технічної можливості передачі даних засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів “Трембіта” електронна інформаційна взаємодія може здійснюватися з використанням інших інформаційно-комунікаційних систем із застосуванням в них відповідних комплексних систем захисту інформації з підтвердженою відповідністю за результатами державної експертизи в порядку, встановленому законодавством.
14. Суб’єкти ЕкоЗагрози, які не мають власних електронних інформаційних ресурсів, інших інформаційно-комунікаційних систем, використовують для розгляду електронних звернень та інших питань електронні кабінети ЕкоЗагрози, доступ до яких їм надає відповідальна особа ЕкоЗагрози.
ПОРЯДОК
фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації
Внесення та відображення інформації
1. Цей Порядок визначає вимоги до внесення та відображення інформації про факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації.
2. Терміни у цьому Порядку вживаються у значенні, наведеному у Положенні про деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації “ЕкоЗагроза”, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України
від 28 липня 2023 р. № 783 “Деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації “ЕкоЗагроза”.
3. Заявник за допомогою засобів ЕкоЗагрози вносить інформацію про зафіксований ним факт заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації за відповідними розділами та надсилає сформоване електронне звернення.
4. Відповідальна особа за обробку електронних звернень через електронний кабінет вносить інформацію про зафіксований нею факт заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації за відповідними розділами та надсилає сформоване електронне звернення.
5. Подана в електронному зверненні інформація відображається на геоінформаційному порталі ЕкоЗагрози.
6. Відповідальна особа за обробку електронних звернень протягом одного робочого дня переглядає електронне звернення від заявника на відповідність меті створення ЕкоЗагрози. У разі потреби уточнює інформацію про виявлені факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації у ДСНС, Національної поліції, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, а в разі їх відсутності - військових адміністрацій та передає електронне звернення на розгляд керівництву Держекоінспекції (її територіального органу).
7. Відповідальна особа Держекоінспекції (її територіального органу) протягом 30 робочих днів опрацьовує електронне звернення шляхом проведення огляду (обстеження) та присвоює йому статус “верифіковано” або “неверифіковано”, вносить через електронний кабінет акт огляду (обстеження), інформацію (фотоматеріали, результати обмірів тощо) про результати огляду (обстеження).
8. Після підтвердження (верифікації) факту заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації в електронному кабінеті з урахуванням інформації про виявлені факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації від ДСНС, Національної поліції, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, а в разі їх відсутності - військових адміністрацій відповідальна особа Держекоінспекції (її територіального органу) протягом одного календарного місяця здійснює розрахунок шкоди та збитків, завданих навколишньому природному середовищу, відповідно до затверджених методик, інформує відповідальну особу про необхідність вжиття заходів до усунення негативних наслідків та впливу на навколишнє природне середовище.
9. Відповідальна особа протягом десяти робочих днів в межах своїх повноважень вносить інформацію про вжиті заходи до усунення негативних наслідків та впливу на навколишнє природне середовище. Якщо вжиття заходів до усунення негативних наслідків та впливу неможливо провести, - відповідальна особа вносить зазначену інформацію через електронний кабінет.
10. Заявник є відповідальним за достовірність інформації, викладеної в електронному зверненні.
11. Відповідальна особа за обробку електронних звернень є відповідальною за достовірність інформації, яка вноситься до ЕкоЗагрози.
12. Пошук електронних звернень через ЕкоЗагрозу здійснюється за заданими критеріями пошуку: слово, фраза, значення.
13. Відображення інформації за електронними зверненнями здійснюється засобами ЕкоЗагрози в автоматичному режимі.
Взаємодія між органами державної влади та органами місцевого самоврядування під час функціонування ЕкоЗагрози
14. Взаємодія між центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, а також органами місцевого самоврядування щодо функціонування ЕкоЗагрози здійснюється відповідно до Законів України “Про місцеві державні адміністрації”, “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про охорону навколишнього природного середовища” та інших законів.
15. Суб’єкти ЕкоЗагрози, які не мають власних електронних інформаційних ресурсів, інших інформаційно-комунікаційних систем, використовують для розгляду електронних звернень та інших питань електронні кабінети, доступ до яких їм надає відповідальна особа ЕкоЗагрози.
16. Обласна, Київська та Севастопольська міська держадміністрація, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища щодо вирішення порушеного заявником питання в електронному зверненні організовує роботу з ліквідації наслідків на місцях заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації, інформує заявника про результати опрацювання електронного звернення шляхом внесення інформації до ЕкоЗагрози відповідно до своїх повноважень.
17. У разі відсутності відповіді від обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища щодо вирішення порушеного заявником питання в електронному зверненні Держекоінспекція (її територіальний орган) у місячний строк за погодженням з Міндовкіллям здійснює заходи державного нагляду (контролю) та вживає відповідних заходів реагування в межах повноважень, визначених законодавством.
18. Про результати огляду (обстеження) відповідальна особа Держекоінспекції (її територіального органу) інформує заявника про результати опрацювання електронного звернення шляхом внесення інформації відповідно до своїх повноважень протягом трьох робочих днів.
ПОРЯДОК
організації та проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації
1. Цей Порядок визначає вимоги до організації та проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації.
2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
місце заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу - території, земельні ділянки, об’єкти нерухомого майна, водні об’єкти, рухоме майно, інженерні та лінійні споруди, обладнання, устаткування підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, в результаті пошкодження яких була заподіяна шкода навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
створення перешкод відповідальним особам Держекоінспекції (її територіальних органів) на відповідних віднесених до їх повноважень територіях - невиконання законних вимог відповідальних осіб Держекоінспекції (її територіальних органів) на відповідних віднесених до їх повноважень територіях або недопущення відповідальних осіб таких органів до проведення огляду (обстеження).
Інші терміни у цьому Порядку вживаються у значенні, наведеному в Кодексі цивільного захисту України, Законі України “Про звернення громадян”, Положенні про деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації “ЕкоЗагроза”, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 28 липня 2023 р. № 783 “Деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації “ЕкоЗагроза”.
Організація та порядок проведення огляду (обстеження)
3. Підставою для проведення огляду (обстеження) є електронне звернення, подане з використанням засобів ЕкоЗагрози.
4. Для проведення огляду (обстеження) видається наказ Держекоінспекції (її територіальних органів), який повинен містити: підставу, місце, зазначене в електронному зверненні, дату початку та дату закінчення огляду (обстеження), перелік відповідальних осіб, які проводять огляд (обстеження).
Строк проведення огляду (обстеження) не повинен перевищувати 10 робочих днів.
5. До проведення огляду (обстеження) можуть бути залучені в установленому порядку до виконання окремих робіт, участі у вивченні окремих питань вчені і фахівці, працівники центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками).
Огляд (обстеження) військових, оборонних та інших об’єктів, доступ до яких обмежений, проводиться разом з представниками відповідних органів виконавчої влади, до сфери управління яких вони віднесені.
6. На територіях територіальних громад, де велися бойові дії, та на об’єктах, які зазнали пошкоджень внаслідок збройної агресії Російської Федерації, організація та проведення огляду (обстеження) здійснюється після виконання комплексу підготовчих заходів у складі невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд, відповідно до Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2022 р. № 473 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 37, ст. 1981), після отримання інформації від уповноваженого органу щодо завершення зазначених невідкладних робіт та/або після проходження визначеної Законом України “Про протимінну діяльність в Україні” процедури передачі відповідальності щодо очищеної території від операторів протимінної діяльності до місцевих держадміністрацій, органів місцевого самоврядування.
Огляд (обстеження) проводиться за умови додержання встановлених заходів безпеки після отримання будь-якими засобами комунікації підтвердження інформації від виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, а в разі їх відсутності - військових адміністрацій щодо безпечного доступу до місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу.
7. Під час проведення огляду (обстеження) відповідальні особи Держекоінспекції (її територіальних органів) на відповідних віднесених до їх повноважень територіях мають право:
безперешкодного доступу для проведення огляду (обстеження) територій, земельних ділянок, об’єктів нерухомого майна, водних об’єктів, рухомого майна, інженерних та лінійних споруд, обладнання, устаткування підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності на підставі наказу Держекоінспекції (її територіальних органів), який повинен містити: підставу, місце, зазначене в електронному зверненні, дату початку та дату закінчення огляду (обстеження), перелік відповідальних осіб, які проводять огляд (обстеження);
одержувати безоплатно від центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, громадян України, іноземців та осіб без громадянства, а також юридичних осіб - нерезидентів інформацію з питань, що виникають під час проведення огляду (обстеження);
використовувати інформацію дистанційного зондування землі, аерофотозйомки та моніторингу вод, земель, атмосферного повітря;
фіксувати процес огляду (обстеження) чи кожну окрему дію за допомогою фотографування, звукозапису, кіно- і відеозйомки, у тому числі з літальних апаратів;
виконувати відбір проб та інструментально-лабораторні вимірювання показників складу та властивостей викидів стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря, земель, вод, лляльних, баластних, зворотних, поверхневих, морських, вимірювання показників складу та властивостей підземних вод у пробах із спостережних свердловин на об’єктах, що обстежуються;
проводити вимірювання за допомогою механічних, геодезичних, лазерних та інших приладів;
залучати в установленому порядку до виконання окремих робіт, участі у вивченні окремих питань вчених і фахівців, працівників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками);
вимагати припинення дій, які перешкоджають проведенню огляду (обстеження);
здійснювати збирання, обробку та проводити аналіз інформації про дотримання вимог законодавства з питань, що належать до їх компетенції;
складати протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати справи про адміністративні правопорушення, накладати адміністративні стягнення у разі створення перешкод під час огляду (обстеження);
передавати правоохоронним органам складені за результатами огляду (обстеження) матеріали.
8. Центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, громадяни України, іноземці та особи без громадянства, а також юридичні особи - нерезиденти, на територіях, земельних ділянках, в будівлях та спорудах та інших об’єктах яких виявлено факт заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації, зобов’язані:
безперешкодно допускати для проведення огляду (обстеження) територій, земельних ділянок, водних об’єктів, рухомого та нерухомого майна, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, інженерних та лінійних споруд, обладнання, устаткування, на яких виявлено факт заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації, відповідальних осіб Держекоінспекції (її територіальних органів) на відповідних віднесених до їх повноважень територіях за наявності наказу Держекоінспекції (її територіальних органів), який повинен містити: підставу, місце, зазначене в електронному зверненні, дату початку та дату закінчення огляду (обстеження), перелік відповідальних осіб, які проводять огляд (обстеження);
не створювати перешкоди та сприяти здійсненню відповідальним особам Держекоінспекції (її територіальних органів) на відповідних віднесених до їх повноважень територіях покладених на них повноважень в частині проведення огляду (обстеження);
надавати інформацію з питань, що виникають під час проведення огляду (обстеження), та відповідати за її достовірність.
9. Відповідальні особи Держекоінспекції (її територіальних органів) складають акт за результатами проведення огляду (обстеження) (далі - акт) згідно з додатком.
Акт складається в одному примірнику. За вимогою уповноважених органів, уповноважених осіб та інших учасників огляду (обстеження) їм надаються копії акта, завірені відповідальними особами Держекоінспекції (її територіальних органів).
10. У разі створення перешкод відповідальним особам Держекоінспекції (її територіальних органів), визначеним наказом Держекоінспекції (її територіальних органів), у проведенні огляду (обстеження) відповідальними особами Держекоінспекції (її територіальних органів) вноситься відповідний запис до акта.
11. Розрахунок шкоди та збитків, завданих навколишньому природному середовищу, відповідно до затверджених методик здійснюється відповідальними особами Держекоінспекції (її територіальних органів) із залученням органів, які визначені відповідальними за розрахунок шкоди та збитків, завданих навколишньому природному середовищу, у відповідній сфері, в тому числі - Держгеонадр, Держлісагентства.
12. На підставі акта відповідальні особи Держекоінспекції (її територіальні органи) вживають заходів відповідно до наданих повноважень, а саме:
розраховують розмір завданої шкоди та збитків навколишньому природному середовищу відповідно до затверджених методик та/або залучають органи, які визначені відповідальними за розрахунок шкоди та збитків, завданих навколишньому природному середовищу, у відповідній сфері, в тому числі - Держгеонадра, Держлісагентство;
готують необхідні матеріали та протягом п’яти робочих днів передають їх органам виконавчої влади в межах своїх повноважень для використання під час урегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ та/або заяв, пов’язаних з відшкодуванням збитків, завданих внаслідок збройного конфлікту міжнародного характеру/збройної агресії інших держав на території України;
передають правоохоронним органам матеріали, в яких є ознаки кримінального правопорушення.
13. У разі коли за фактом заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації вже було відкрито кримінальне провадження, вимоги цього Порядку не застосовуються.
Додаток |
АКТ,
складений за результатами проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації
ЗМІНИ,
що вносяться до положень, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 р. № 275 і від 11 жовтня 2021 р. № 1065
1. Пункт 3 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 р. № 275, доповнити підпунктом 4 такого змісту:
“4) проведення огляду (обстеження) місць заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації.”.
2. У Положенні про Єдину екологічну платформу “ЕкоСистема”, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2021 р. № 1065:
1) підпункт 21 пункту 2 викласти в такій редакції:
“21) сервіс фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації “ЕкоЗагроза” - функціональний модуль Єдиної екологічної платформи “ЕкоСистема”, який організаційно та функціонально складається з веб-сайту та мобільного додатка ЕкоЗагрози, електронних кабінетів, бази даних, геоінформаційного порталу, аналітичної платформи та забезпечує подання електронних звернень щодо виявлених фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;”;
2) пункт 11 викласти в такій редакції:
“11. ЕкоСистема складається з електронних кабінетів, реєстрів, геоінформаційного порталу, аналітичної платформи, сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації “ЕкоЗагроза” та окремих функціональних модулів у сферах забезпечення формування та реалізації державної політики, віднесених до компетенції Міндовкілля.”.