Про затвердження Змін до Стандарту № 4 «Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які не належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес та до системно важливих професійних учасників»
Відповідно до пункту 374 частини другої статті 7, пункту 13 частини першої статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків», статей 151, 21 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» та частини шостої статті 76 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ВИРІШИЛА:
1. Пункт 2 рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 2021 року № 1291 «Про затвердження Стандарту № 4 «Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які не належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес та до системно важливих професійних учасників», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 263/37599, викласти в такій редакції:
«2. Професійні учасники ринків капіталу та організованих товарних ринків, що функціонують у формі товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю та в яких не створено наглядову раду або інший орган, відповідальний за здійснення нагляду, можуть на загальних зборах учасників прийняти рішення про тимчасове покладення виконання функцій органу, відповідального за здійснення нагляду, на загальні збори учасників в порядку та на строк, що передбачені у пункті 9 розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки».
2. Затвердити Зміни до Стандарту № 4 «Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які не належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес та до системно важливих професійних учасників», затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 2021 року № 1291, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 263/37599, що додаються.
3. Департаменту методології корпоративного управління, корпоративних фінансів, фінансових інструментів на ринках капіталу та організованих товарних ринків (Пересунько Д.) забезпечити:
подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
4. Це рішення набирає чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Лібанова М.
Протокол засідання Комісії
від 28.03.2023 № 53
ЗМІНИ
до Стандарту № 4 «Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які не належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес та до системно важливих професійних учасників», затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 2021 року № 1291, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 263/37599
1. У розділі II:
1) у главі 1:
у заголовку слово «Організація» замінити словами «Загальні вимоги до організації»;
пункт 1 після слова «нагляду» доповнити словами «, функції якого може виконувати рада директорів (при застосуванні однорівневої структури управління в професійному учаснику) або наглядова рада (при застосуванні дворівневої структури управління в професійному учаснику)»;
в абзаці четвертому пункту 2 після слова «Стандарту» доповнити словами та цифрами «при застосуванні дворівневої структури управління або вимогам, встановленим у главах 1, 2 (для невиконавчих директорів) та у главах 1, 3 (для виконавчих директорів) розділу IV цього Стандарту при застосуванні однорівневої структури управління»;
у пункті 5:
в абзаці шостому слова «приймати рішення» виключити;
в абзаці сьомому слова «вартісний показник, встановлений у цьому пункті, застосовується в залежності від періоду, до якого» замінити словами «граничне вартісне значення показника, встановленого в цьому абзаці, застосовується в залежності від періоду, у якому»;
абзац восьмий викласти в такій редакції:
«якщо професійний учасник здійснює діяльність з управління активами інституційних інвесторів, а балансова вартість активів, якими такий професійний учасник управляє, за даними останньої річної фінансової звітності професійного учасника, перевищує 1 250 000 000 гривень (граничне вартісне значення показника, встановленого в цьому абзаці, застосовується в залежності від періоду, у якому здійснюється застосування, з коефіцієнтами, встановленими у додатку 2 до цього Стандарту), а загальна чисельність персоналу становить більше 50 співробітників.»;
абзац третій пункту 7 виключити;
в абзаці п’ятому пункту 8 після слова «входить» слово «більшість» замінити словами «не менше половини»;
абзац чотирнадцятий пункту 9 виключити;
2) доповнити після глави 1 главами 2, 3 такого змісту:
«2. Особливості організації здійснення функцій ради директорів як органу, відповідального за здійснення нагляду
1. Однорівнева структура управління в професійному учаснику передбачає здійснення функцій органу, відповідального за здійснення нагляду, та функцій управління поточною діяльністю професійного учасника єдиним колегіальним виконавчим органом - радою директорів.
Професійний учасник може застосовувати однорівневу структуру управління тільки за умови, що функції та повноваження ради директорів та її комітетів у статуті та/або інших внутрішніх документах професійного учасника відповідатимуть вимогам Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» до органу, відповідального за здійснення нагляду, та вимогам цього Стандарту.
2. До складу ради директорів обов’язково входять виконавчі директори та щонайменше один невиконавчий директор. Частина невиконавчих директорів можуть бути незалежними невиконавчими директорами.
3. Управління поточною діяльністю професійного учасника та забезпечення ефективного функціонування першої лінії захисту професійного учасника (згідно з моделлю трьох ліній) здійснюють виконавчі директори.
Функції організації та управління системою внутрішнього контролю за діяльністю виконавчих директорів і професійного учасника в цілому здійснюють невиконавчі директори шляхом забезпечення ефективного функціонування другої та третьої лінії захисту професійного учасника (згідно з моделлю трьох ліній). Невиконавчі директори реалізують свої функції шляхом участі у прийнятті рішень радою директорів або її комітетом. У випадку визначення невиконавчого директора відповідальною особою органу, відповідального за здійснення нагляду, на яку покладені обов’язки забезпечення функцій певного комітету, невиконавчий директор реалізує свої функції шляхом здійснення повноважень такої відповідальної особи. Невиконавчі директори не повинні мати неврегульованого конфлікту інтересів, пов’язаного із здійсненням ними інших обов’язків в професійному учаснику.
Функції органу, відповідального за здійснення нагляду, які потребують прийняття таким органом рішень, здійснюються радою директорів в цілому, як колегіальним органом.
4. Голова ради директорів обирається членами ради директорів з їх числа простою більшістю голосів від загального складу ради директорів, якщо інше не передбачено статутом професійного учасника.
Головний виконавчий директор обирається членами ради директорів з числа виконавчих директорів. Обрання головного виконавчого директора здійснюється простою більшістю голосів від загального складу ради директорів, якщо інше не передбачено статутом професійного учасника.
Обрання голови ради директорів та головного виконавчого директора - члена ради директорів обов’язково здійснюється на першому засіданні новообраного складу ради директорів. Головний виконавчий директор може бути обраний головою ради директорів, якщо інше не передбачено статутом професійного учасника.
Рада директорів має право обрати нового голову ради директорів та нового головного виконавчого директора в будь-який час, якщо інше не передбачено статутом професійного учасника.
Голова ради директорів організовує її роботу, скликає та проводить засідання ради директорів, головує на них, здійснює інші повноваження, передбачені статутом професійного учасника та положенням про раду директорів.
У разі неможливості виконання головою ради директорів своїх повноважень його повноваження здійснює один із членів ради директорів за її рішенням, якщо інше не передбачено статутом або положенням про раду директорів професійного учасника.
Розподіл повноважень між невиконавчими членами ради директорів здійснюється за рішенням ради директорів на її засіданні. Повноваження головного виконавчого директора та інших виконавчих директорів визначаються у статуті професійного учасника.
Права та обов’язки членів ради директорів мають бути чітко визначені у внутрішніх положеннях професійного учасника та у договорі (контракті), що укладається з кожним членом ради директорів.
Член ради директорів не може передавати свій голос іншим особам.
5. Порядок утворення (визначення) та діяльності комітетів ради директорів професійного учасника, що виконує функції органу, відповідального за здійснення нагляду, та відповідальних осіб ради директорів професійного учасника, на яких покладені обов’язки забезпечення функцій певного комітету, регулюється вимогами пунктів 5-8 глави 1 та глав 4-7 цього розділу, при цьому кількість невиконавчих директорів у складі комітетів, до предмету відання яких належать питання комплаєнсу, управління ризиками, аудиту, повинна складати не менше половини від загального кількісного складу комітету, а головами зазначених комітетів та/або відповідальними особами, на яких покладені обов’язки забезпечення функцій комплаєнсу та/або функцій комітету з питань аудиту, можуть бути тільки невиконавчі директори (невиконавчий директор). Якщо кількість невиконавчих директорів у складі ради директорів є меншою ніж кількість виконавчих директорів, норми абзаців третього - шостого пункту 8 глави 1 цього розділу не застосовуються.
Рішення ради директорів професійного учасника та її комітетів приймаються простою більшістю голосів від кількості голосів, визначених законом та/або статутом / внутрішнім положенням про комітети (комітет), якщо для прийняття такого рішення статутом / внутрішнім положенням про комітети (комітет) професійного учасника не передбачено більшої кількості голосів або статутом не передбачено обов’язкової участі у голосуванні певних директорів, зокрема невиконавчих або незалежних.
На засіданні ради директорів або комітету кожний директор має один голос. У разі рівного розподілу голосів членів комітету, головою якого є невиконавчий директор, вирішальним є голос голови комітету.
6. Якщо кількість членів ради директорів, повноваження яких дійсні, становить менше половини її кількісного складу, обраного відповідно до закону загальними зборами, або у складі ради директорів не залишилося жодного невиконавчого директора, повноваження якого дійсні, рада директорів протягом трьох місяців має скликати позачергові загальні збори учасників (акціонерів) для обрання решти членів ради директорів, а в разі обрання членів ради директорів шляхом кумулятивного голосування - для обрання всього складу ради директорів.
7. Порядок формування та діяльності ради директорів професійного учасника має відповідати вимогам пунктів 1-4 та 9 глави 1 цього розділу. Вимоги, зазначені у пункті 9 глави 1 цього розділу, стосуються як виконавчих, так і невиконавчих членів ради директорів, а також представників, уповноважених такими особами на вчинення правочинів, пов’язаних з провадженням господарської діяльності професійного учасника.
8. В іншому порядок діяльності ради директорів професійного учасника в залежності від організаційно-правової форми регулюється вимогами Закону України «Про акціонерні товариства» та Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю».
3. Особливості організації здійснення функцій наглядової ради як органу, відповідального за здійснення нагляду
1. Дворівнева структура управління передбачає чіткий розподіл функцій з безпосереднього управління поточною (операційною) діяльністю професійного учасника, які здійснює виконавчий орган, та функцій контролю за роботою виконавчого органу та інших керівників товариства (у тому числі підрозділів контролю та внутрішнього аудиту), які здійснює наглядова рада.
2. До складу наглядової ради входять члени наглядової ради, частина з яких у встановлених законом та/або статутом випадках є незалежними директорами.
3. Управління поточною діяльністю професійного учасника та забезпечення ефективного функціонування першої лінії захисту професійного учасника (згідно з моделлю трьох ліній) здійснює колегіальний або одноосібний виконавчий орган.
Управління професійним учасником, а також контроль та регулювання діяльності його виконавчого органу здійснює наглядова рада, яка виконує всі функції органу, відповідального за здійснення нагляду, у тому числі забезпечує ефективне функціонування другої та третьої лінії захисту професійного учасника (згідно з моделлю трьох ліній). Члени наглядової ради реалізують свої функції шляхом участі у прийнятті рішень наглядовою радою або комітетом, а у випадках визначення члена наглядової ради відповідальною особою органу, відповідального за здійснення нагляду, на яку покладені обов’язки забезпечення функцій певного комітету,- шляхом здійснення повноважень такої відповідальної особи.
Функції органу, відповідального за здійснення нагляду, які потребують прийняття таким органом рішень, здійснюються наглядовою радою в цілому, як колегіальним органом.
4. Голова наглядової ради обирається членами наглядової ради з їх числа простою більшістю голосів від загального складу наглядової ради, якщо інше не передбачено статутом професійного учасника.
Обрання голови наглядової ради обов’язково здійснюється на першому засіданні новообраного складу наглядової ради, якщо інше не передбачено статутом акціонерного товариства.
Наглядова рада має право в будь-який час обрати нового голову наглядової ради.
Голова наглядової ради організовує її роботу, скликає та проводить засідання наглядової ради та головує на них, здійснює інші повноваження, передбачені статутом професійного учасника та положенням про наглядову раду.
У разі неможливості виконання головою наглядової ради своїх повноважень його повноваження здійснює один із членів наглядової ради за її рішенням, якщо інше не передбачено статутом або положенням про наглядову раду професійного учасника.
Розподіл повноважень між членами наглядової ради здійснюється за рішенням наглядової ради на її засіданні.
Права та обов’язки членів наглядової ради мають бути чітко визначені у внутрішніх положеннях професійного учасника та у договорі (контракті), що укладається з кожним членом наглядової ради.
Член наглядової ради не може передавати свій голос іншим особам.
5. Порядок утворення (визначення) та діяльності комітетів наглядової ради професійного учасника, як органу, відповідального за здійснення нагляду, та відповідальних осіб наглядової ради професійного учасника, на яких покладені обов’язки забезпечення функцій певного комітету, регулюється вимогами пунктів 5-8 глави 1 та глав 4-7 цього розділу.
Один член наглядової ради професійного учасника не може очолювати більше одного комітету. Відповідальна особа органу, відповідального за здійснення нагляду, на яку покладені обов’язки забезпечення функцій певного комітету (далі - відповідальна особа) або забезпечення реалізації функції комплаєнсу, не може бути головою іншого комітету. Норми цього абзацу не поширюються на професійних учасників в формі приватного акціонерного товариства.
Рішення наглядової ради професійного учасника та її комітетів приймаються простою більшістю голосів від кількості голосів, визначених законом та/або статутом / внутрішнім положенням про комітети (комітет), якщо для прийняття такого рішення статутом / внутрішнім положенням про комітети (комітет) професійного учасника не передбачено більшої кількості голосів.
На засіданні наглядової ради або комітету кожний член наглядової ради або комітету має один голос. Статутом професійного учасника може передбачатися право вирішального голосу голови наглядової ради у разі рівного розподілу голосів членів наглядової ради під час прийняття рішень. Внутрішнім положенням професійного учасника про комітети (комітет) може передбачатися право вирішального голосу голови комітету у разі рівного розподілу голосів членів комітету при прийнятті рішень.
6. Якщо кількість членів наглядової ради, повноваження яких є чинними, становить менше половини її загального складу, визначеного відповідно до вимог закону, товариство протягом трьох місяців має скликати загальні збори для обрання решти членів наглядової ради, а в разі обрання членів наглядової ради шляхом кумулятивного голосування - для обрання повного складу наглядової ради акціонерного товариства.
7. Порядок формування та діяльності наглядової ради професійного учасника має відповідати вимогам пунктів 1-4 та 9 глави 1 цього розділу. Вимоги, зазначені у пункті 9 глави 1 цього розділу, стосуються також голови та членів колегіального виконавчого органу (особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу), а також представників, уповноважених такими особами на вчинення правочинів, пов’язаних з провадженням господарської діяльності професійного учасника.
8. Порядок діяльності наглядової ради професійного учасника, неврегульований цим Стандартом, в залежності від організаційно-правової форми регулюється вимогами Закону України «Про акціонерні товариства» та Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю».».
У зв’язку з цим глави 2-5 вважати главами 4-7 відповідно.
У зв’язку з цим посилання на глави 2-5 розділу II замінити посиланням на глави 4-7 розділу II відповідно;
абзац перший після слова «можуть» доповнити словами «у встановленому в професійному учаснику порядку»;
доповнити пункт новим абзацом такого змісту:
«Зазначені у доповідях відомості щодо діяльності комітету повинні містити інформацію про персональний склад комітету, кількість проведених засідань комітету та основну діяльність комітету.»;
підпункти 3, 4 пункту 2 викласти в такій редакції:
«3) оцінка незалежності суб’єктів аудиторської діяльності, які надають послуги з обов’язкового аудиту;
4) надання органу, відповідальному за здійснення нагляду, рекомендацій щодо встановлення та застосування офіційного визначення політики, видів послуг, які не підлягають аудиту та які виключені або допустимі після перевірки комітетом або допустимі без рекомендації комітету;»;
пункт 6 доповнити новим абзацом такого змісту:
«Зазначені у доповідях відомості щодо діяльності комітету повинні містити інформацію про персональний склад комітету (визначення відповідальної особи), кількість проведених засідань комітету та основну діяльність комітету (відповідальної особи). Звіт комітету з питань аудиту (відповідальної особи) повинен також містити оцінку незалежності суб’єктів аудиторської діяльності, які надають послуги з обов’язкового аудиту.»;
підпункт 2 після слів «у виконавчому органі» доповнити словами «(за однорівневої структури управління - виконавчих директорів)», після слів «органу, відповідального за здійснення нагляду» доповнити словами «(за однорівневої структури управління - невиконавчих директорів)»;
підпункт 3 після слів «виконавчого органу» доповнити словами «(за однорівневої структури управління - виконавчих директорів)»;
підпункт 4 після слів «виконавчого органу» доповнити словами «(за однорівневої структури управління - виконавчих директорів)»;
підпункти 5 та 6 викласти в такій редакції:
«5) розроблення плану наступництва для посад голови та членів органу, відповідального за здійснення нагляду (за однорівневої структури управління - голови ради директорів та невиконавчих директорів), внесення у разі, якщо це передбачено внутрішніми документами професійного учасника, пропозицій акціонерам (учасникам) щодо кандидатур на посади членів органу, відповідального за здійснення нагляду (за однорівневої структури управління - голови ради директорів та невиконавчих директорів);
6) розроблення плану наступництва для посад виконавчого органу (за однорівневої структури управління - виконавчих директорів) професійного учасника, забезпечення наявності належного плану наступництва інших осіб, які здійснюють управлінські функції в професійному учаснику;»;
у підпункті 8 слова «Кодексу корпоративного управління професійного учасника або» виключити;
абзац дванадцятий пункту викласти в такій редакції:
«Питання, передбачені підпунктом 8 цього пункту, передаються до предмета відання комітету з питань етики (у разі його створення). До предмета відання такого комітету можуть бути віднесені також інші питання, визначені органом, відповідальним за здійснення нагляду.»;
в абзаці першому слова «виконавчого органу» виключити;
в абзаці другому слова «органу, відповідального за здійснення нагляду,» замінити словами «наглядової ради або ради директорів»;
у пункті 4 друге речення виключити;
пункт 5 доповнити новим абзацом такого змісту:
«Зазначені у доповідях відомості щодо діяльності комітету повинні містити інформацію про персональний склад комітету (визначення відповідальної особи), кількість проведених засідань комітету та основну діяльність комітету (відповідальної особи).»;
підпункт 2 після слів «органу, відповідального за здійснення нагляду» доповнити словами «(за однорівневої структури управління - невиконавчих директорів)»;
підпункт 3 після слів «виконавчого органу» доповнити словами «(за однорівневої структури управління - виконавчих директорів)»;
підпункт 4 після слів «виконавчого органу» доповнити словами «(за однорівневої структури управління - виконавчому директору)»;
підпункт 5 після слів «виконавчого органу» доповнити словами «(за однорівневої структури управління - виконавчих директорів)»;
підпункт 6 після слів «членів виконавчого органу» доповнити словами «(за однорівневої структури управління - виконавчих директорів)», після слів «членами виконавчого органу» доповнити словами «(за однорівневої структури управління - виконавчими директорами)», слово «товариства» замінити словами «професійного учасника»;
у підпункті 7 слова «виконавчому органу» виключити»;
підпункт 8 після слів «виконавчим органом» доповнити словами «(за однорівневої структури управління - виконавчими директорами)»;
пункт 5 доповнити новим абзацом такого змісту:
«Зазначені у доповідях відомості щодо діяльності комітету повинні містити інформацію про персональний склад комітету (визначення відповідальної особи), кількість проведених засідань комітету та основну діяльність комітету (відповідальної особи).».
2. У розділі III:
1) у главі 1:
у пункті 2:
абзац четвертий викласти в такій редакції:
«наглядової ради за дворівневої структури управління або невиконавчих директорів (невиконавчого директора) ради директорів за однорівневої структури управління;»;
абзац шостий викласти в такій редакції:
«виконавчого органу за дворівневої структури управління або виконавчих директорів (виконавчого директора) ради директорів за однорівневої структури управління;»;
абзац десятий після слів «цього органу» доповнити словами «(виконавчих директорів при застосуванні однорівневої структури управління)»;
у пункті 3:
слова та цифру «, крім випадків, зазначених пунктом 4 цієї глави,» виключити;
доповнити новим реченням такого змісту: «Вимоги цього пункту щодо створення зазначених підрозділів можуть не застосовуватися у випадках, визначених у пункті 4 цієї глави.»;
абзац четвертий пункту 4 викласти в такій редакції:
«професійні учасники мають право покласти виконання функцій комплаєнс-менеджера та/або ризик-менеджера на особу (осіб), яка здійснює виконавчі функції у професійному учаснику, та/або на іншого працівника (працівників) професійного учасника, якщо ця особа (особи) та/або працівник (працівники) задовольняють вимогам відповідно пунктів 1 та/або 2 глави 4 розділу IV цього Стандарту та при цьому не виникає неврегульований конфлікт інтересів;»;
2) у главі 3:
в абзаці третьому підпункту 1 пункту 2 слово «положення» замінити словом «ризики»;
3) у главі 4:
в абзаці восьмому підпункту 5 пункту 2 розділовий знак «;» замінити розділовим знаком «.», доповнити новим реченням такого змісту: «Якщо у строк, визначений в цьому абзаці, підрозділ внутрішнього аудиту за результатами другого півріччя та звітного року забезпечує складення звіту щодо питань внутрішнього аудиту в обсязі, передбаченому у цьому підпункті, то звіт про виконання річного плану проведення аудиторських перевірок є складовою частиною річного звіту щодо питань внутрішнього аудиту та може окремо не подаватися;»;
у підпункті 10 пункту 3 слово «банку» виключити.
3. У розділі IV:
1) у главі 1:
у пункті 3:
абзац перший після слів «цієї глави» доповнити словами «та інших осіб у випадках, визначених законодавством,»;
підпункт 1 викласти в такій редакції:
«1) особу протягом останніх трьох років не було звільнено з роботи (не було припинено її повноваження) на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках на вимогу органу державної влади, в тому числі іноземного (за винятком випадків, коли особа була звільнена, були припинені її повноваження та/або особа не вступила на посаду у зв’язку з прийняттям уповноваженим органом державної влади рішення про відмову в погодженні особи на посаду керівника, головного бухгалтера або посадової особи системи внутрішнього контролю);»;
у підпункті 2 слова та цифри «, а також не було звільнено з посади державної служби з підстав, визначених частиною п’ятою статті 66 Закону України «Про державну службу»» виключити;
доповнити після підпункту 2 підпунктом 3 такого змісту:
«3) особу не було звільнено з посади у зв’язку з притягненням до дисциплінарної відповідальності за результатами процедури дисциплінарного провадження, передбаченої спеціальними законами (застосовується протягом трьох років із дня прийняття відповідного рішення);».
У зв’язку з цим підпункти 3-19 вважати підпунктами 4-20 відповідно.
У зв’язку з цим посилання на підпункти 3-19 замінити посиланням на підпункти 4-20 відповідно;
підпункт 5 викласти в такій редакції:
«5) у разі якщо особа обіймала посади, необхідність погодження призначення на які відповідним органом державної влади передбачена законодавством, відсутні факти обіймання особою посади / посад (виконання обов’язків за посадою) керівника, посадової особи системи внутрішнього контролю, головного бухгалтера або факти виконання функцій особи, яка забезпечує ведення бухгалтерського обліку, фінансової установи / товарної біржі протягом більше шести місяців без погодження відповідним органом державної влади на таку посаду / посади (застосовується з першого дня сьомого місяця після дня обрання (призначення) особи на посаду (у разі обіймання кількох посад або однієї посади кілька разів без погодження з відповідним органом державної влади - після дня обрання (призначення) особи на першу з таких посад) та протягом трьох років із дати усунення цього порушення);»;
доповнити після підпункту 5 підпунктом 6 такого змісту:
«6) до особи не застосовувалося дисциплінарне стягнення у вигляді позбавлення права на зайняття адвокатською діяльністю, анулювання виданого особі свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю чи діяльністю арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), позбавлення права на здійснення діяльності приватного виконавця (застосовується протягом трьох років із дня прийняття відповідного рішення);».
У зв’язку з цим підпункти 6-20 вважати підпунктами 7-21 відповідно.
У зв’язку з цим посилання на підпункти 6-20 замінити посиланням на підпункти 7-21 відповідно;
доповнити після підпункту 7 підпунктом 8 такого змісту:
«8) відсутні факти володіння істотною участю у фінансовій установі, іноземній фінансовій установі станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення органу ліцензування та нагляду, суду або іншого уповноваженого органу щодо такої установи про:
призначення тимчасової адміністрації та/або
віднесення до категорії неплатоспроможних, або
відкликання/анулювання ліцензії / усіх ліцензій на провадження діяльності з надання фінансових послуг / усіх ліцензій на окремі види професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках за ініціативою органу ліцензування та нагляду (крім відкликання/анулювання ліцензії у зв’язку з ненаданням фінансовою установою жодної фінансової послуги протягом року з дня її отримання / якщо професійний учасник ринків капіталу не розпочав провадження професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках та/або не надавав додаткових послуг, передбачених ліцензією на провадження певного виду діяльності, протягом року з дати отримання такої ліцензії / не провадив професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, та/або не надавав додаткових послуг, передбачених ліцензією на провадження певного виду професійної діяльності, протягом шести місяців поспіль, якщо інший строк не встановлено спеціальним законом, що регулює такий вид професійної діяльності), та/або виключення з Державного реєстру фінансових установ та/або реєстру фінансових установ іншого органу ліцензування та нагляду, уповноваженого органу іноземної держави;».
У зв’язку з цим підпункти 7-21 вважати підпунктами 8-22 відповідно.
У зв’язку з цим посилання на підпункти 7-21 замінити посиланням на підпункти 8-22 відповідно;
підпункти 9-13 викласти в такій редакції:
«9) відсутні факти перебування особи протягом більше шести місяців на посаді (або виконання обов’язків за посадою) у складі наглядової ради, ради директорів, колегіального виконавчого органу, керівника одноосібного виконавчого органу, посадової особи системи внутрішнього контролю, головного бухгалтера або факти виконання функцій особи, яка забезпечує ведення бухгалтерського обліку, фінансової установи / товарної біржі протягом року, що передує даті рішення про визнання фінансової установи / товарної біржі банкрутом або набрання законної сили рішення про відкликання (анулювання) ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або рішення відносно банку про банкрутство / відкликання ліцензії / виключення з реєстру фінансових установ (крім відкликання банківської ліцензії у зв’язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку за ініціативою власників);
10) у особи була відсутня можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю в фінансовій установі / товарній біржі, надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії фінансової установи / товарної біржі, іноземної фінансовій установи станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення про визнання фінансової установи / товарної біржі банкрутом або набрання законної сили рішення про відкликання (анулювання) ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або рішення відносно банку про банкрутство / відкликання ліцензії / виключення з реєстру фінансових установ (крім відкликання банківської ліцензії у зв’язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку за ініціативою власників);
11) відсутні факти перебування особи протягом більше шести місяців на посаді (або виконання обов’язків за посадою) у складі наглядової ради, ради директорів, колегіального виконавчого органу, керівника одноосібного виконавчого органу, посадової особи системи внутрішнього контролю, головного бухгалтера або факти виконання функцій особи, яка забезпечує ведення бухгалтерського обліку, іноземної фінансової установи / товарної біржі протягом року, що передує даті рішення про визнання іноземної фінансової установи / товарної біржі банкрутом або набрання законної сили рішення про відкликання (анулювання) ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або рішення відносно іноземного банку про банкрутство / відкликання ліцензії / виключення з реєстру фінансових установ (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
12) у особи була відсутня можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії іноземної фінансової установи / товарної біржі станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення про визнання іноземної фінансової установи / товарної біржі банкрутом або набрання законної сили рішення про відкликання (анулювання) ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або рішення відносно іноземного банку про банкрутство / відкликання ліцензії / виключення з реєстру фінансових установ (крім відкликання банківської ліцензії у зв’язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку за ініціативою власників);
13) відсутні факти припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду протягом останніх трьох років, якщо йому передувала вимога (рішення) відповідного органу державної влади, у тому числі уповноваженого органу іноземної держави щодо заміни цієї особи на посаді чи щодо її відсторонення від посади в зв’язку з неналежним виконанням особою посадових обов’язків, яке призвело до порушення фінансовою установою / товарною біржею, іноземною фінансовою установою / товарною біржею вимог законодавства;»;
в абзацах двадцять восьмому, двадцять дев’ятому цифри «1-19» замінити цифрами «1-22»;
в абзаці двадцять дев’ятому слово «першому» замінити словом «восьмому»;
доповнити після пункту 5 пунктами 6-9 такого змісту:
«6. Особи, зазначені у пункті 2 цієї глави, повинні діяти в інтересах професійного учасника, добросовісно та розумно, у межах повноважень, наданих їм статутом та законодавством, а також не мають права розголошувати комерційну таємницю та конфіденційну інформацію про діяльність професійного учасника та професійну таємницю, крім випадків, передбачених законом.
Зазначені особи професійного учасника на вимогу суб’єкта аудиторської діяльності зобов’язані надати документи про фінансово-господарську діяльність професійного учасника.
7. Особи, зазначені у пункті 2 цієї глави, зобов’язані:
1) сприяти досягненню професійним учасником успішних результатів, тобто діяти у такий спосіб, який, на їхнє добросовісне переконання, з найбільшою ймовірністю сприятиме досягненню успішних результатів діяльності професійного учасника на користь усіх його акціонерів (учасників). Якщо цілі професійного учасника включають інші цілі, крім отримання прибутку акціонерами (учасниками), для цілей цього підпункту під сприянням досягненню успішних результатів діяльності професійного учасника розуміється досягнення також таких цілей. Зазначені особи мають дотримуватися обов’язку, передбаченого цим підпунктом, з урахуванням положень інших законів, що вимагають від таких осіб, за певних обставин, враховувати інтереси кредиторів професійного учасника чи діяти в їхніх інтересах. Виконання обов’язку, передбаченого цим підпунктом, не повинно завдавати шкоди клієнтам професійного учасника та створювати загрози їх інвестиціям;
2) ухвалювати незалежні рішення. Не вважається порушенням такого обов’язку, якщо посадова особа діє відповідно до законодавства, статуту професійного учасника, на підставі договору, укладеного з професійним учасником, що обмежує можливість подальшого дискреційного розсуду посадової особи, або якщо посадова особа діє на виконання рішення вищого органу управління чи наглядового органу та у спосіб, передбачений статутом професійного учасника;
3) діяти з розумним ступенем обачності, професійності та старанності, що означає обачність, професійність та старанність, з якими діяла б розумна особа, яка:
володіє таким рівнем знань, професійності та досвіду, які можна розумно очікувати від особи відповідно до її посади у професійному учаснику;
володіє таким рівнем знань, професійності та досвіду (зокрема спеціальних знань, практичних навичок та інших складових професійної придатності), який повинна мати особа відповідно до її посади у професійному учаснику;
4) уникати конфлікту інтересів відповідно до пункту 8 цієї глави;
5) утримуватися від прийняття вигод (благ) від третіх осіб відповідно до пункту 9 цієї глави;
6) повідомити про пряму або опосередковану заінтересованість у правочині відповідно до порядку, що обов’язково визначається у статуті та/або внутрішніх положеннях професійного учасника з урахуванням вимог статті 107 Закону України «Про акціонерні товариства» або частин першої та другої статті 45 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» (в залежності від організаційно-правової форми професійного учасника).
8. Особи, зазначені у пункті 2 цієї глави, мають уникати конфлікту інтересів, зокрема, уникати ситуацій, в яких у них існує або може виникнути прямий чи опосередкований інтерес щодо використання майна, інформації або можливостей професійного учасника, якщо такий інтерес суперечить або може суперечити інтересам професійного учасника та якщо задоволення такого інтересу призводить чи може призвести до заподіяння шкоди професійному учаснику.
Про виникнення конфлікту інтересів посадові особи професійного учасника мають невідкладно письмово повідомити раду директорів або наглядову раду професійного учасника.
Положення цього пункту не застосовуються у разі виникнення конфлікту інтересів при вчиненні з професійним учасником правочинів, що врегульовані порядком, зазначеним у підпункті 6 пункту 7 цієї глави.
Цей обов’язок не вважається порушеним, якщо випадок не може розумно вважатися таким, що може спричинити конфлікт інтересів, або посадовими особами надано погодження.
Випадок виникнення конфлікту інтересів може бути погоджений відповідним колегіальним органом управління професійного учасника (наглядовою радою, радою директорів, виконавчим органом), якому підпорядкована особа або членом якого є особа, якщо статут не обмежує можливість такого погодження.
Погодження може бути надано у разі виконання всіх таких умов:
засідання, на якому розглядається питання, проведено за наявності кворуму, при визначенні якого не враховується особа, стосовно якої розглядається питання або будь-яка інша заінтересована посадова особа;
рішення з питання прийнято без урахування голосів особи, стосовно якої розглядається питання або будь-якої заінтересованої посадової особи, або мало бути прийнято, навіть за умови неврахування таких голосів під час голосування.
9. Особи, зазначені у пункті 2 цієї глави, не мають права отримувати від третіх осіб винагороду (виплати, винагороди та інші блага) за виконання такими особами функцій і повноважень за посадою в професійному учаснику або за вчинення дій чи бездіяльності такої особи на посаді у професійному учаснику.
Для цілей цього пункту третьою особою вважається особа інша, ніж професійний учасник, або його афілійована юридична особа чи особа, яка діє від імені товариства чи його афілійованої юридичної особи.
Винагорода, отримана директором від особи, за допомогою якої він надає товариству послуги (як директор чи інші), не вважається наданою третьою особою.
Вимоги цього пункту не вважаються порушеними, якщо отримання вигоди не може розумно розглядатися як таке, що дає підстави для виникнення конфлікту інтересів.».
У зв’язку з цим підпункти 6-8 вважати підпунктами 10-12 відповідно;
2) у главі 2:
у пункті 2 абзац перший після слів «членів зазначеного комітету» доповнити словами «(за однорівневої структури управління - з числа невиконавчих директорів)»;
у пункті 3:
абзац другий викласти в такій редакції:
«Не менше половини членів органу, відповідального за здійснення нагляду, включаючи голову цього органу професійного учасника, зобов’язані мати досвід роботи не менше трьох років у професійних учасниках, інших фінансових установах, у тому числі в іноземних фінансових установах / товарних біржах, та/або в органах державного контролю за такими особами, та/або в саморегулівних організаціях професійних учасників, у тому числі не менше одного року на керівних посадах (член органу, відповідального за здійснення нагляду, керівник фінансової установи / товарної біржі або його заступник, член виконавчого органу, головний бухгалтер або його заступник, керівник підрозділу або його заступник, керівник, його заступник та інший член органу управління саморегулівної організації професійних учасників).»;
в абзаці п’ятому слово «Висновок» замінити словом «Висновки»;
абзац шостий після слів «професійного розвитку» доповнити словами «, іншими документами, зміст яких підтверджує наявність відповідної компетенції»;
доповнити двома новими абзацами такого змісту:
«При застосуванні професійним учасником однорівневої структури управління всі вимоги цього пункту, що стосуються органу, відповідального за здійснення нагляду, та членів цього органу, поширюються на невиконавчих директорів.
При застосуванні професійним учасником однорівневої структури управління, у разі якщо до складу ради директорів входить один невиконавчий директор, вимоги абзацу третього цього пункту не застосовуються.»;
у пункті 4:
підпункт 4 викласти в такій редакції:
«4) є та/або була протягом попередніх трьох років ключовим партнером, посадовою особою чи працівником суб’єкта аудиторської діяльності, що брав участь у наданні послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності цього професійного учасника та/або афілійованих з ним юридичних осіб;»;
підпункт 9 викласти в такій редакції:
«9) є особою, пов’язаною родинними відносинами з особами, зазначеними у підпунктах 1-8 цього пункту;»;
абзац тринадцятий викласти в такій редакції:
«Для цілей цього пункту родинні відносини - сімейні відносини між особами, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом і мають взаємні права та обов’язки, у тому числі між особами, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі, а також (незалежно від зазначених умов) чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою чи піклуванням.»;
3) у главі 3:
у пункті 1 слова «особа, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу, професійного учасника» замінити словами «особа, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу професійного учасника (при застосуванні однорівневої структури управління - головний виконавчий директор)»;
у пункті 2:
в абзаці першому слова «особа, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу, професійного учасника» замінити словами «особа, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу професійного учасника (при застосуванні однорівневої структури управління - головний виконавчий директор)»;
абзац другий після слів «голова та члени колегіального виконавчого органу» доповнити словами «(при застосуванні однорівневої структури управління - виконавчі директори)»;
4) у главі 4:
пункт 6 після слів «у професійному учаснику,» доповнити словами «або функцій іншого працівника професійного учасника», слова «абзаці другому пункту» замінити словом «пункті»;
5) у главі 5:
підпункт 12 пункту 3 викласти в такій редакції:
«12) працівник, уповноважений ініціювати або приймати рішення (одноосібно або у складі колегіального органу), які можуть спричинити виникнення кредитного ризику за операціями на суму, що становить 0,5 та більше відсотків від загальної суми капіталу I рівня професійного учасника та не менше ніж 5 000 000 гривень (граничне вартісне значення показника, встановленого у цьому підпункті, застосовується в залежності від періоду, у якому здійснюється застосування, з коефіцієнтами, встановленими у додатку 2 до цього Стандарту);»;
підпункт 1 пункту 4 викласти в такій редакції:
«1) за попередній фінансовий рік працівник отримав винагороду у розмірі, що дорівнює або перевищує 500 000 гривень (граничне вартісне значення показника, встановленого у цьому підпункті, застосовується в залежності від періоду, у якому здійснюється застосування, з коефіцієнтами, встановленими у додатку 2 до цього Стандарту);».
4. У розділі V:
1) заголовок після слова «винагороди» доповнити словами «посадових осіб та»;
2) у главі 1:
в абзаці четвертому пункту 1 слово та цифру «підпункті 1» замінити словами «абзаці третьому», цифри «III» замінити цифрами «IV»;
3) у главі 3:
абзац четвертий пункту 3 викласти в такій редакції:
«Граничні вартісні значення показників, встановлених у цьому пункті, застосовуються в залежності від періоду, у якому здійснюється застосування, з коефіцієнтами, встановленими у додатку 2 до цього Стандарту.»;
4) главу 4 доповнити новим пунктом такого змісту:
«6. При застосуванні професійним учасником однорівневої структури управління всі вимоги цього розділу, що стосуються органу, відповідального за здійснення нагляду, та членів цього органу, поширюються на невиконавчих директорів.»;
5) главу 5 доповнити новим пунктом такого змісту:
«3. При застосуванні професійним учасником однорівневої структури управління всі вимоги цього розділу, що стосуються виконавчого органу та членів цього органу, поширюються на виконавчих директорів.»;
6) у главі 7:
заголовок після слова «акціями» доповнити словами «або частками»;
пункт 1 викласти в такій редакції:
«1. Виплата винагороди акціями акціонерного товариства або частками товариства з обмеженою відповідальністю (товариства з додатковою відповідальністю) здійснюється в професійному учаснику, що діє в організаційно-правовій формі акціонерного товариства або, відповідно, в організаційно-правовій формі товариства з обмеженою відповідальністю (товариства з додатковою відповідальністю).
Виплата винагороди акціями або частками можлива лише членам виконавчого органу професійного учасника, що діє в організаційно-правовій формі акціонерного товариства або, відповідно, в організаційно-правовій формі товариства з обмеженою відповідальністю (товариства з додатковою відповідальністю).
Акції або частки передають у власність не раніше, ніж через 3 роки після їх внесення як змінної складової винагороди до договору (контракту) з відповідним членом виконавчого органу. Опціони на акції або частки, опціонні сертифікати та фондові варанти на акції чи будь-яке інше право на отримання акцій (часток) або отримання винагороди на підставі зміни ринкової ціни акцій застосовують не раніше, ніж через 3 роки після надання відповідного права та внесення їх як змінної складової винагороди до договору (контракту) з відповідним членом виконавчого органу.»;
пункт 2 після слів «власності на акції» доповнити словами «або частки», після слова «опціони» доповнити словами «на акції або частки», після слів «отримання акцій» доповнити словом «(часток)»;
пункт 3 після слів «в акціях» доповнити словами «або частках», після слова «опціонах» доповнити словами «на акції або частки», після слів «отримання акцій» доповнити словом «(часток)», після слова «акціонерами» доповнити словом «(учасниками)»;
у пункті 4:
підпункт 1 після слова «акціях» доповнити словами «або частках»;
підпункт 2 після слова «акцій» доповнити словами «(розміру часток)»;
пункт 6 після слова «акціях» доповнити словами «або частках», після слова «акціонерів» доповнити словом «(учасників)»;
у пункті 7:
після слова «акціях» доповнити словами «або частках»;
слова «, що діє у формі акціонерного товариства» виключити;
7) у главі 8:
у заголовку слова «професійного учасника» замінити словами «в професійному учаснику»;
у пункті 2:
у підпункті 5 слово «акціями» замінити словами «акціями/частками», слово «акції» замінити словами «акції/частки»;
в абзаці третьому підпункту 8 слово «акціях» замінити словами «акціях/частках»;
підпункт 9 викласти в такій редакції:
«9) кількість осіб, які одержують винагороду у розмірі, що дорівнює або перевищує 1 000 000 гривень, та винагороду від 1 000 000 гривень до 5 000 000 гривень, з розбивкою з інтервалом 500 000 гривень, і винагороду в розмірі 5 000 000 гривень або більше, з розбивкою з інтервалом 1 000 000 гривень, (граничні вартісні значення показників, встановлених у цьому підпункті, застосовуються в залежності від періоду, у якому здійснюється застосування, з коефіцієнтами, встановленими у додатку 2 до цього Стандарту);».