Про затвердження Порядку проведення професійної атестації експертів у сфері пожежної та техногенної безпеки та позбавлення кваліфікаційного сертифіката
Відповідно до статті 461 Кодексу цивільного захисту України Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок проведення професійної атестації експертів у сфері пожежної та техногенної безпеки та позбавлення кваліфікаційного сертифіката, що додається.
ПОРЯДОК
проведення професійної атестації експертів у сфері пожежної та техногенної безпеки та позбавлення кваліфікаційного сертифіката
1. Цей Порядок визначає процедуру проведення професійної атестації експертів у сфері пожежної та техногенної безпеки та позбавлення кваліфікаційного сертифіката.
2. Терміни, що вживаються в цьому Порядку, мають таке значення:
професійна атестація експертів у сфері пожежної та техногенної безпеки (далі - професійна атестація) - процедура підтвердження професійної спеціалізації, рівня кваліфікації та знань осіб для набуття права на проведення аудиту пожежної та техногенної безпеки;
кандидат в експерти у сфері пожежної та техногенної безпеки (далі - кандидат) - особа, яка має намір пройти професійну атестацію, отримала вищу освіту за напрямом професійної атестації відповідно до кваліфікаційних вимог та стаж роботи за фахом не менше ніж п’ять років;
експерт у сфері пожежної та техногенної безпеки (далі - експерт) - особа, яка за результатами професійної атестації та складення іспиту підтвердила професійну спеціалізацію, рівень кваліфікації та знань у сфері пожежної та техногенної безпеки і отримала кваліфікаційний сертифікат;
кваліфікаційний сертифікат експерта у сфері пожежної та техногенної безпеки (далі - кваліфікаційний сертифікат) - документ, що підтверджує професійну атестацію експерта у сфері пожежної та техногенної безпеки, його відповідність кваліфікаційним вимогам і надає право на проведення аудиту пожежної та техногенної безпеки суб’єктів господарювання з відповідним ступенем ризику.
Інші терміни застосовуються в значенні, наведеному в Кодексі цивільного захисту України.
3. Професійна атестація проводиться ДСНС на безоплатній основі за результатами складення іспиту з урахуванням професійних стандартів, а в разі їх відсутності - кваліфікаційних вимог (характеристик). До професійної атестації допускаються особи, які мають ступінь вищої освіти бакалавра, спеціаліста або магістра за спеціальністю “Пожежна безпека” або “Цивільна безпека” та стаж роботи за фахом не менше ніж п’ять років.
4. Для проведення професійної атестації ДСНС утворює комісію. Завдання, функції, права, обов’язки та персональний склад комісії затверджуються МВС.
До складу комісії включаються посадові особи ДСНС, представники громадських організацій (за згодою), у статуті яких передбачено діяльність у сфері пожежної та техногенної безпеки або цивільного захисту, та фахівці у сфері пожежної та техногенної безпеки (за згодою), які провадять свою діяльність не менше ніж 10 років.
Комісію очолює її голова, із числа членів призначаються заступник голови комісії та секретар комісії.
Кількісний склад комісії не може перевищувати 10 осіб (зокрема посадові особи ДСНС - п’ять осіб, представники громадських організацій - три особи, фахівці у сфері пожежної та техногенної безпеки - дві особи).
Інформація щодо проведення професійної атестації оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДСНС за п’ять робочих днів до її початку (дата, час, місце проведення).
Обробка персональних даних здійснюється відповідно до Закону України “Про захист персональних даних”.
5. Для проведення професійної атестації кандидат подає до ДСНС заяву на проведення професійної атестації (далі - заява) у паперовій або електронній формі через офіційний веб-сайт ДСНС, у якій зазначає прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) і номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті), серію та номер документа (документів) про вищу освіту та контактні дані.
До заяви додаються засвідчені власним підписом копії:
паспорта та реєстраційного номера облікової картки платника податків (не подаються фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному податковому органу і мають відмітку в паспорті);
документа про вищу освіту (про здобуття ступеня вищої освіти бакалавра, спеціаліста або магістра за спеціальністю “Пожежна безпека” або “Цивільна безпека”) (подається в разі відсутності відомостей про документ в Єдиній державній електронній базі з питань освіти);
трудової книжки (за наявності) або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування документів про трудову діяльність;
документа, що підтверджує стаж роботи за фахом;
документа про підвищення кваліфікації у сфері пожежної та техногенної безпеки, яка проводиться відповідно до пункту 15 цього Порядку (подається в разі відсутності підтвердження стажу роботи за фахом протягом останніх п’ять років).
Кандидат також подає стислий звіт про професійну діяльність, що містить інформацію про місця роботи та посади, час роботи, який включено до стажу за фахом, а також приклади виконаних послуг (робіт), що є підтвердженням наявності досвіду виконання робіт за напрямом професійної атестації, з підтвердними документами, засвідченими у встановленому порядку (експертні звіти, висновки, акти (перевірок (обстежень), інспектування, аудиту об’єктів суб’єктів господарювання), а також документи, що підтверджують участь у розробленні нормативних документів та/або нормативно-правових актів у сфері пожежної та техногенної безпеки.
6. Заява разом із доданими до неї документами реєструється в день її надходження, на вимогу кандидата ДСНС видає (надсилає) йому письмове підтвердження її реєстрації. Реєстрація заяви в електронній формі підтверджується автоматично надісланим електронним повідомленням.
7. Розгляд заяви разом із поданими документами здійснюється комісією протягом 10 робочих днів з дня її реєстрації.
У разі коли за результатами розгляду поданої кандидатом заяви та інших документів виявлено невідповідність їх вимогам пункту 5 цього Порядку та/або недостовірну інформацію, приймається рішення з обґрунтуванням причин про недопущення його до складення іспиту.
Таке рішення надсилається в паперовій або електронній формі протягом трьох робочих днів з дня його прийняття.
8. Іспит проводиться з використанням програмних засобів та включає виконання не менше 50 тестових завдань і не менше трьох ситуаційних завдань.
Зразки тестових та ситуаційних завдань, інформація про дату, час та місце проведення іспиту, відомості про кандидатів, які успішно склали іспит, оприлюднюються на офіційному веб-сайті ДСНС.
Іспит вважається складеним за умови надання виконавцем не менше 70 відсотків правильних відповідей тестових завдань та виконання двох ситуаційних завдань.
Результати іспиту оформлюються протоколом. Протокол підписується всіма членами комісії та затверджується підписом голови (заступника голови) комісії.
9. Підставою для видачі кваліфікаційного сертифіката є підтвердження професійної спеціалізації, рівня кваліфікації та знань.
Професійна спеціалізація підтверджується документами про освіту та трудову діяльність, а рівень кваліфікації та знань визначається за результатами складення іспиту.
10. Кандидатам, які пройшли професійну атестацію, видається кваліфікаційний сертифікат. Видача кваліфікаційного сертифіката здійснюється шляхом внесення запису до відповідного реєстру, визначеного законом (далі - реєстр), на підставі відповідного протоколу комісії.
Створення та функціонування реєстру забезпечує ДСНС, яка є його держателем.
Кандидати, які пройшли професійну атестацію, набувають права на проведення аудиту пожежної та техногенної безпеки з дня внесення відповідного запису до реєстру.
Строк проведення іспиту та прийняття рішення про видачу кваліфікаційного сертифіката або про відмову в його видачі за результатами складення іспиту не перевищує 30 календарних днів з дня реєстрації заяви.
11. Рішення про відмову у видачі кваліфікаційного сертифіката може бути оскаржене протягом 30 днів з дня його прийняття до ДСНС або суду.
12. Кандидат має право повторно подати заяву, але не раніше ніж через місяць з дня прийняття рішення про недопущення його до складення іспиту та не раніше ніж через шість місяців після прийняття рішення про відмову у видачі кваліфікаційного сертифіката.
13. За зверненням кандидата ДСНС письмово підтверджує видачу кваліфікаційного сертифіката.
14. Кваліфікаційний сертифікат діє на всій території України.
15. Підвищення кваліфікації експертами проводиться не рідше ніж один раз на п’ять років.
Підвищення кваліфікації та підготовка експертів (кандидатів) здійснюються закладами освіти за спеціальністю “Пожежна безпека” та “Цивільна безпека”. Заклади освіти розробляють програми підвищення кваліфікації за напрямом професійної атестації з урахуванням відповідних кваліфікаційних характеристик і надсилають їх на затвердження до ДСНС (далі - програма).
Якщо програму оформлено з недотриманням вимог законодавства у сфері освіти, цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, ДСНС відмовляє в її погодженні та повертає на доопрацювання.
Затверджені програми оприлюднюються на офіційних веб-сайтах закладів освіти та ДСНС.
Про підвищення кваліфікації експерт інформує письмово ДСНС із наданням підтвердного документа, завіреного в установленому законодавством порядку, протягом місяця, що настає за датою його видачі.
Відомості про підвищення кваліфікації експертами вносяться ДСНС до відповідного реєстру.
16. Підставами для позбавлення експерта кваліфікаційного сертифіката є:
1) заява експерта про позбавлення кваліфікаційного сертифіката, подана особисто або через представника в паперовій або електронній формі через офіційний веб-сайт ДСНС;
2) рішення суду, яке набрало законної сили, про обмеження дієздатності експерта, визнання його недієздатним, безвісти відсутнім;
3) рішення суду, що набрало законної сили, за яким експерта притягнуто до відповідальності внаслідок неналежного виконання аудиту пожежної та техногенної безпеки та/або позбавлено права обіймати певні посади або провадити певну діяльність;
4) ненадання експертом до ДСНС відомостей про підвищення кваліфікації відповідно до пункту 15 цього Порядку;
5) установлення факту подання експертом для проведення професійної атестації недостовірних документів або інформації, що в них міститься.
Рішення про позбавлення експерта кваліфікаційного сертифіката приймається ДСНС за наявності однієї з наведених підстав.
17. Рішення про позбавлення експерта кваліфікаційного сертифіката приймається протягом 15 робочих днів з дня отримання (встановлення) відомостей про настання обставин, визначених пунктом 16 цього Порядку.
18. ДСНС протягом п’яти робочих днів з дня отримання відомостей, визначених підпунктами 1, 3-5 пункту 16 цього Порядку, але не пізніше ніж за три робочих дні до дати розгляду питання про позбавлення експерта кваліфікаційного сертифіката письмово інформує експерта про дату розгляду такого питання та розміщує оголошення на офіційному веб-сайті ДСНС.
Неявка експерта, якому належним чином повідомлено про дату, час і місце розгляду питання про позбавлення кваліфікаційного сертифіката, не є перешкодою для такого розгляду.
19. Рішення про позбавлення кваліфікаційного сертифіката із зазначенням підстав його прийняття доводиться до відома експерта шляхом його оприлюднення на офіційному веб-сайті ДСНС та протягом п’яти робочих днів з дня його прийняття надсилається особі в паперовій формі.
Кваліфікаційний сертифікат втрачає чинність з дати виключення його з реєстру, але не раніше ніж через 45 календарних днів з дня прийняття рішення про його позбавлення.
Рішення про позбавлення кваліфікаційного сертифіката може бути оскаржене протягом 30 днів до ДСНС або суду.
Особа, яку позбавили кваліфікаційного сертифіката, має право повторно подати заяву не раніше ніж через шість місяців, якщо судовим рішенням не встановлено більшого строку позбавлення експерта права обіймати певні посади або провадити певну діяльність.
20. Відомості про втрату чинності кваліфікаційним сертифікатом внаслідок смерті експерта вносяться до реєстру протягом трьох робочих днів з дати отримання документально підтвердженої інформації про настання зазначеної обставини.
21. Документи, подані для проведення професійної атестації та позбавлення кваліфікаційного сертифіката, зберігаються не менше ніж 10 років.