Деякі питання здійснення ідентифікації у сфері електронних довірчих послуг
Відповідно до частини п’ятої статті 22 Закону України “Про електронні довірчі послуги” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок проведення перевірки цивільної правоздатності та дієздатності юридичної особи чи фізичної особи - підприємця під час надання електронних довірчих послуг, що додається.
2. Внести до постанов Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 749 “Про затвердження Порядку використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності” (Офіційний вісник України, 2018 р., № 76, ст. 2528; 2021 р., № 25, ст. 1189) і від 7 листопада 2018 р. № 992 “Про затвердження вимог у сфері електронних довірчих послуг та Порядку перевірки дотримання вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг” (Офіційний вісник України, 2018 р., № 98, ст. 3227) зміни, що додаються.
ПОРЯДОК
проведення перевірки цивільної правоздатності та дієздатності юридичної особи чи фізичної особи - підприємця під час надання електронних довірчих послуг
1. Цей Порядок визначає механізм проведення перевірки ідентифікаційних даних юридичної особи чи фізичної особи - підприємця кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг (далі - надавачі) під час формування кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів.
2. Дія цього Порядку не поширюється на надання кваліфікованих електронних довірчих послуг у банківській системі та під час здійснення переказу коштів, а також осіб, що провадять діяльність на ринках фінансових послуг, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Національний банк, операторів та/або учасників платіжних систем, технологічних операторів платіжних послуг.
3. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі України “Про електронні довірчі послуги”, вимогах у сфері електронних довірчих послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2018 р. № 992 (Офіційний вісник України, 2018 р., № 98, ст. 3227).
4. Надавач під час формування кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів проводить перевірку цивільної правоздатності та дієздатності юридичної особи чи фізичної особи - підприємця відповідно до цього Порядку та частини п’ятої статті 22 Закону України “Про електронні довірчі послуги”.
5. Формування кваліфікованого сертифіката електронного підпису чи печатки надавачем здійснюється в порядку, визначеному пунктами 85-104 вимог у сфері електронних довірчих послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2018 р. № 992.
6. Для ідентифікації юридичної особи чи фізичної особи - підприємця надавач проводить перевірку ідентифікаційних даних, необхідних для формування кваліфікованого сертифіката електронного підпису чи печатки юридичній особі чи фізичній особі - підприємцю та підтвердження належності юридичної особи чи фізичної особи - підприємця, яка звернулася за отриманням послуги з формування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, ідентифікаційних даних юридичної особи чи фізичної особи - підприємця, отриманих надавачем або його відокремленим пунктом реєстрації.
Зазначені ідентифікаційні дані надаються одним з таких способів:
за особистої присутності або віддалено з використанням засобу електронної ідентифікації, що має високий або середній рівень довіри;
за ідентифікаційними даними особи, що містяться у кваліфікованому сертифікаті електронного підпису чи печатки, раніше сформованого та виданого відповідно до закону, за умови чинності такого сертифіката;
з використанням інших способів ідентифікації, визначених законом.
Для підтвердження ідентифікаційних даних уповноваженого представника юридичної особи чи фізичної особи - підприємця надавач використовує результати перевірки відомостей (даних) про особу, отримані з Єдиного державного демографічного реєстру, за паспортом громадянина України або іншими документами, виданими відповідно до законодавства про Єдиний державний демографічний реєстр та про документи, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи.
У разі відсутності в іноземців та осіб без громадянства документів, що підтверджують ідентифікаційні дані, виданих відповідно до законодавства про Єдиний державний демографічний реєстр та про документи, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, їх ідентифікація здійснюється за легалізованим належним чином паспортним документом іноземця або документом, що посвідчує особу без громадянства.
Якщо від імені юридичної особи діє колегіальний орган, надавачу подається документ, у якому визначено повноваження такого органу та розподіл обов’язків між його членами.
7. Надавач встановлює належність ідентифікаційних даних юридичній особі або уповноваженому представнику юридичної особи чи фізичній особі - підприємцю одним з таких способів:
за документом, що визначає повноваження уповноваженого представника юридичної особи чи фізичної особи - підприємця;
з використанням інформації, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
за інформацією з торговельного, банківського, судового реєстрів, які ведуться країною резидентства іноземної юридичної особи, перелік яких публікує на своєму офіційному веб-сайті центральний засвідчувальний орган, або за документом, виданим відповідно до законодавства іноземної держави, легалізованим (консульська легалізація чи проставлення апостиля) в установленому законодавством порядку, якщо інше не встановлено міжнародними договорами.
8. Надавач під час формування кваліфікованого сертифіката електронного підпису чи печатки повертає документи у разі:
подання не в повному обсязі документів, передбачених пунктами 6 і 7 цього Порядку;
виявлення в документах пошкоджень, які не дають змоги однозначно тлумачити зміст, виправлень або дописок.
9. Контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації надавачами під час проведення перевірки ідентифікаційних даних юридичної особи чи фізичної особи - підприємця здійснюється Адміністрацією Держспецзв’язку.
ЗМІНИ,
що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 749 і від 7 листопада 2018 р. № 992
1. У Порядку використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 749:
1) у пункті 5 слово “формування,” виключити;
2) абзац другий пункту 6 виключити;
3) абзаци другий і третій пункту 7 виключити;
4) пункт 8 виключити.
2. У постанові Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2018 р. № 992:
1) у вступній частині постанови цифри “18-21, 23” замінити цифрами “18-23”;
2) у вимогах у сфері електронних довірчих послуг, затверджених зазначеною постановою:
у пункті 4:
доповнити пункт після абзацу першого новим абзацом такого змісту:
“багатофакторна автентифікація - автентифікація з використанням двох або більше факторів автентифікації, що належать до різних груп таких факторів”.
У зв’язку з цим абзаци другий - вісімнадцятий вважати відповідно абзацами третім - дев’ятнадцятим;
абзац шостий викласти в такій редакції:
“заявник - фізична особа, у тому числі іноземець, фізична особа - підприємець, уповноважений представник юридичної особи, фізичної особи - підприємця, іноземної юридичної особи, що звернулися до надавача для отримання кваліфікованих електронних довірчих послуг;”;
доповнити пункт після абзацу одинадцятого новими абзацами такого змісту:
“орган з оцінки відповідності - підприємство, установа, організація чи їх підрозділи, які провадять діяльність з оцінки відповідності, акредитовані відповідно до законодавства у сфері акредитації, а також іноземний орган з оцінки відповідності, акредитований відповідно іноземними органами з акредитації, що є підписантами багатосторонньої угоди про визнання Міжнародного форуму з акредитації та/або Європейської кооперації з акредитації (EA MLA);
підтвердження електронної ідентифікації - процес перевірки та підтвердження належності ідентифікаційних даних фізичній особі, у тому числі іноземцю, фізичній особі - підприємцю, уповноваженому представнику юридичної особи, фізичної особи - підприємця, іноземної юридичної особи;”.
У зв’язку з цим абзаци дванадцятий - дев’ятнадцятий вважати відповідно абзацами чотирнадцятим - двадцять першим;
доповнити пункт абзацом такого змісту:
“фактор автентифікації - одна з умов, що передбачає володіння інформацією (даними), що відома лише користувачу, або володіння матеріальним предметом, який належить лише користувачу, інші властивості, у тому числі біометричні дані, притаманні лише користувачу, що відрізняють його від інших користувачів.”;
підпункт 6 пункту 39 викласти в такій редакції:
“6) умови для встановлення заявника (інформація, що надається заявником під час ідентифікації особи, у тому числі іноземцем, уповноваженим представником іноземної юридичної особи, види документів, на підставі яких встановлюється заявник, способи ідентифікації тощо);”;
пункти 58 і 59 викласти в такій редакції:
“58. Ідентифікація заявника, який звернувся за отриманням послуги з формування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, здійснюється відповідно до вимог статті 22 Закону України “Про електронні довірчі послуги”.
59. Надавач під час формування та видачі кваліфікованого сертифіката відкритого ключа заявнику здійснює його ідентифікацію відповідно до вимог статті 22 Закону України “Про електронні довірчі послуги” та перевіряє обсяг його повноважень відповідно до Порядку проведення перевірки цивільної правоздатності та дієздатності юридичної особи чи фізичної особи - підприємця під час надання електронних довірчих послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2023 р. № 298.”;
пункт 60 виключити.