Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 451 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Внести до постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 451 “Питання пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними” (Офіційний вісник України, 2012 р., № 40, ст. 1546, № 91, ст. 3674; 2013 р., № 63, ст. 2297; 2015 р., № 59, ст. 1936, № 94, ст. 3205; 2018 р., № 1, ст. 15, № 42, ст. 1501, № 92, ст. 3047) зміни, що додаються.
2. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
3. Міністерству фінансів, Міністерству внутрішніх справ, Міністерству інфраструктури привести власні нормативно-правові акти у відповідність із цією постановою.
4. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування.
ЗМІНИ,
що вносяться до постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 451
1. У Типовій технологічній схемі пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, затвердженій зазначеною постановою:
1) у пункті 2:
доповнити пункт абзацом другим такого змісту:
“вільна практика - заходження судна закордонного плавання в порт та початок вантажних операцій без участі на борту судна державних органів, уповноважених здійснювати відповідний вид контролю, за рішенням, прийнятим такими органами на підставі отриманих до прибуття судна відомостей;”;
абзац третій викласти в такій редакції:
“інформаційні системи електронної взаємодії - комерційні, портові або транспортні інформаційні системи, які відповідають законодавству про електронний документообіг і дають можливість державним органам та суб’єктам господарювання за допомогою технічних і програмних засобів накопичувати, перевіряти, обробляти, зберігати, передавати в електронній формі інформацію та документи про осіб, товари і транспортні засоби, що переміщуються ними, і обмінюватися такою інформацією та документами;”;
абзац п’ятий викласти в такій редакції:
“портове співтовариство - державне підприємство “Адміністрація морських портів України”, державні органи, уповноважені здійснювати відповідні види контролю в пунктах пропуску через державний кордон, правоохоронні органи, портові оператори, інші суб’єкти господарювання, що провадять у морських портах та за їх межами діяльність з транспортування або обробки товарів, контейнерів, пасажирів, багажу і транспортних засобів або іншу діяльність, спрямовану на забезпечення виконання технологічних процесів, що здійснюються на території морського порту, будь-яких взаємопов’язаних процесів обміну інформацією і документами щодо пропуску через державний кордон осіб, транспортних засобів і товарів (далі - учасники портового співтовариства);”;
2) доповнити Типову технологічну схему пунктами 31-33 такого змісту:
“31. До прибуття товарів на митну територію України до митного органу, у зоні діяльності якого розташовано пункт пропуску, де товари вперше перетнуть митний кордон України, перевізник, що переміщує товари, або від його імені інша особа подають загальну декларацію прибуття.
У разі коли водний або повітряний транспортний засіб з товарами вперше перетне митний кордон України у зоні діяльності митного органу без прибуття в пункт пропуску, розташований у зоні діяльності цього митного органу, загальна декларація прибуття може подаватися до іншого митного органу, у зоні діяльності якого розташований пункт пропуску, в який фактично прибуде транспортний засіб з товарами з метою пропуску через державний кордон України.
В окремих випадках за наявності обставин непереборної сили, які не дали змоги перевізникові прибути на митну територію України через пункт пропуску, в якому відповідно до поданої загальної декларації прибуття передбачалося здійснити перетин митного кордону України, дозволяється проходження митних формальностей з метою отримання дозволу на пропуск через державний кордон України в іншому пункті пропуску, в який фактично прибув транспортний засіб з товарами. У таких випадках перевізник після прибуття на територію пункту пропуску письмово повідомляє митному органу про наявність обставин непереборної сили, а такий митний орган негайно повідомляє про звернення перевізника митному органові, у зоні діяльності якого передбачався перетин митного кордону України.
32. Подання загальної декларації прибуття відповідно до пункту 31 цієї Типової технологічної схеми здійснюється у строки, встановлені Митним кодексом України.
Пропуск через митний кордон України товарів і транспортних засобів комерційного призначення, що їх перевозять, здійснюється після подання до митного органу загальної декларації прибуття та виконання необхідних митних формальностей, визначених за результатами аналізу ризиків за такою декларацією.
Відсутність на момент здійснення митних формальностей у пункті пропуску загальної декларації прибуття на товари, крім випадків, визначених Митним кодексом України, є підставою для відмови у пропуску через митний кордон України товарів і транспортних засобів комерційного призначення, що їх перевозять.
33. Для подання загальної декларації прибуття можуть використовуватися інформаційні системи електронної взаємодії у разі, якщо за допомогою таких систем забезпечується:
1) подання (передача) загальних декларацій прибуття відповідно до положень та у строки, встановлені Митним кодексом України;
2) цілісність інформації, що подається (недопущення внесення такими системами будь-яких змін до змісту та обсягу відомостей, внесених до загальних декларацій прибуття відповідними особами);
3) надсилання особі, яка подала загальну декларацію прибуття, реєстраційного номера, присвоєного такій декларації автоматизованою системою митного оформлення, та іншої інформації, необхідної для здійснення митних формальностей;
4) передача загальних декларацій прибуття відповідно до форматів, структури документів, протоколів обміну даними та технічних специфікацій, визначених Держмитслужбою.”;
3) у пункті 4:
абзац другий викласти в такій редакції:
“Після в’їзду (прибуття) у пункт пропуску декларант, уповноважена ним особа або перевізник заявляє про готовність до контролю і подає посадовим особам органу охорони державного кордону і митного органу відомості та/або документи, визначені Митним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами та міжнародними договорами (особисті, на транспортний засіб і товари), у формі електронних документів, на які накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, на які накладено кваліфікований електронний підпис.”;
доповнити пункт абзацом такого змісту:
“Для подання декларантом, уповноваженою ним особою або перевізником зазначених у цьому пункті відомостей та/або документів чи електронних (сканованих) копій документів використовується єдиний державний інформаційний веб-портал “Єдине вікно для міжнародної торгівлі” (для подання документів та відомостей митним органам, державним органам, уповноваженим здійснювати заходи офіційного контролю (далі - контролюючі органи) або інформаційно-телекомунікаційна система митних органів (для подання документів та відомостей митним органам) чи відповідна інформаційна система електронної взаємодії (для подання документів та відомостей митним органам, органам охорони державного кордону та контролюючим органам).”;
4) у пункті 5:
в абзаці першому слово “щодо” виключити;
абзаци другий і третій замінити абзацами такого змісту:
“Товари, що ввозяться на митну територію України (зокрема з метою транзиту), вичерпний перелік яких затверджений відповідно до статті 319 Митного кодексу України, пропускаються через державний кордон України після здійснення у пунктах пропуску митними органами заходів офіційного контролю шляхом попереднього документального контролю. Попередній документальний контроль здійснюється відповідно до поданих декларантом, уповноваженою особою або перевізником документів і відомостей, зокрема з використанням єдиного державного інформаційного веб-порталу “Єдине вікно для міжнародної торгівлі”. У разі припинення попереднього документального контролю посадовими особами митних органів для здійснення заходів офіційного контролю залучаються посадові особи контролюючих органів.
У випадках, установлених законодавством, органи охорони державного кордону проводять у пунктах пропуску перевірку рівня іонізуючого випромінювання товарів (вантажів, іншого майна) і транспортних засобів. У разі виявлення у пунктах пропуску перевищення допустимого рівня іонізуючого випромінювання товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів посадовими особами органу охорони державного кордону залучаються посадові особи Держекоінспекції для проведення ними перевірки дотримання вимог законодавства про радіаційну безпеку та надання відповідно до пункту “б” частини першої статті 202 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” дозволу або заборони на пропуск через державний кордон України товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів за результатами її проведення.
За результатами проведення перевірки посадові особи Держекоінспекції проставляють згідно із законодавством відмітки про надання дозволу або заборони на пропуск через державний кордон України товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів, у тому числі з використанням відповідної інформаційної системи електронної взаємодії.
Відповідно до Порядку взаємодії Державної прикордонної служби та Державної екологічної інспекції в разі виявлення перевищення допустимого рівня іонізуючого випромінювання транспортних засобів та вантажів, що переміщуються через державний кордон України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 р. № 715 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 66, ст. 2276), у разі надання посадовими особами Держекоінспекції заборони на пропуск через державний кордон України товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів посадові особи органів охорони державного кордону згідно з частиною четвертою статті 6 Закону України “Про прикордонний контроль” доводять до відома відповідних осіб рішення про відмову в перетинанні державного кордону особами, товарами (вантажами, іншим майном) та/або транспортними засобами. У разі надання посадовими особами Держекоінспекції дозволу на пропуск через державний кордон України товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів посадові особи органів охорони державного кордону також повідомляють про це посадовим особам митних органів для подальшого здійснення ними митного контролю.
У разі виявлення перевищення допустимого рівня іонізуючого випромінювання товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів під час їх вивезення (виїзду) з пункту пропуску, надання посадовими особами Держекоінспекції заборони на їх пропуск через державний кордон України та доведення посадовими особами органів охорони державного кордону до відома відповідних осіб рішень про відмову в перетинанні державного кордону особами, товарами (вантажами, іншим майном) та/або транспортними засобами результати митного контролю товарів (вантажів, іншого майна) та/або транспортних засобів анулюються.
У разі необхідності проведення представниками закладів громадського здоров’я МОЗ медичного (санітарного) огляду членів екіпажів (бригад), пасажирів та інших осіб, які переміщуються через державний кордон України в пункті пропуску, прикордонний, митний та інші види контролю, у тому числі попередній документальний контроль, здійснюються після завершення зазначеного огляду. Ініціювати проведення медичного (санітарного) огляду може посадова особа органу охорони державного кордону, митного органу чи особа, уповноважена проводити медичний (санітарний) огляд.
У разі транскордонного перевезення небезпечних відходів вивантаження або перевантаження з транспортного засобу таких товарів у межах території пункту пропуску або поза пунктами пропуску у випадках, передбачених частиною третьою статті 5 Закону України “Про прикордонний контроль”, здійснюється під контролем митного органу за умови наявності письмової згоди (повідомлення) на транскордонне перевезення небезпечних відходів, отриманої митним органом від Міндовкілля із застосуванням механізму “єдиного вікна” відповідно до Митного кодексу України, та під контролем органу охорони державного кордону.”;
5) пункт 6 викласти в такій редакції:
“6. У разі в’їзду (прибуття) осіб, транспортних засобів і ввезення товарів в Україну здійснення їх контролю розпочинається прикордонним контролем і закінчується митним контролем, а у разі виїзду (вивезення) товарів з України - розпочинається митним контролем і закінчується прикордонним контролем.
Послідовність здійснення прикордонного та митного контролю може змінюватися. Зазначені види контролю можуть також здійснюватися одночасно.
Послідовність здійснення видів контролю визначається технологічною схемою пропуску осіб, транспортних засобів та вантажів через державний кордон.
Прикордонний контроль осіб, транспортних засобів і вантажів здійснюється в місцях, визначених статтею 5 Закону України “Про прикордонний контроль”.
Митний контроль транспортних засобів і товарів у пунктах пропуску здійснюється відповідно до типових технологічних схем митного контролю, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до нормативно-правових актів та міжнародних договорів контролюючими органами України та суміжних держав може здійснюватися спільний контроль як на території України, так і за її межами.”;
6) пункт 7 викласти в такій редакції:
“7. Учасниками портового співтовариства чи окремо кожним з його учасників з урахуванням цієї Типової технологічної схеми впроваджуються інформаційні системи електронної взаємодії.
Структуру та формат обміну даними, форми електронних документів, технологічні умови створення, впровадження та функціонування, порядок і умови підключення та використання інформаційних систем електронної взаємодії визначають власники зазначених систем шляхом укладання з учасниками портового співтовариства угод про інформаційний обмін і відповідних протоколів до них. У разі коли даними та документами будуть користуватися учасники портового співтовариства - державні органи, що реалізують державну політику у відповідній сфері, структура та формат обміну даними, форми електронних документів погоджуються із зазначеними державними органами. У разі коли відповідна інформаційна система електронної взаємодії буде використовуватися для реалізації вимог Конвенції про полегшення міжнародного морського судноплавства 1965 р. щодо приходу або відходу суден структура та формат обміну даними, форми електронних документів погоджуються із державним підприємством “Адміністрація морських портів України.”.
Учасники портового співтовариства - державні органи використовують системи на безоплатній основі.
Після впровадження в морському порту відповідної інформаційної системи електронної взаємодії інформація про здійснення відповідного виду контролю може вноситися відповідним державним органом безпосередньо до такої системи або шляхом налаштування доступу для користувачів з метою обміну інформацією між системами.
Власники інформаційних систем електронної взаємодії, які використовуються для реалізації Конвенції про полегшення міжнародного морського судноплавства 1965 р. щодо приходу або відходу суден, надають державному підприємству “Адміністрація морських портів України” наявну в таких системах інформацію, необхідну для виконання вимог Конвенції про полегшення міжнародного морського судноплавства 1965 р. щодо приходу або відходу суден.”;
7) пункт 10 викласти в такій редакції:
“10. У пунктах пропуску для морського, річкового та поромного сполучення посадовою особою Морської адміністрації здійснюється контроль суден з метою забезпечення безпеки мореплавства.
Для забезпечення безпеки мореплавства портовий оператор або власник (користувач) морського терміналу проводить перевірку маси брутто контейнерів, що плануються для завантаження на судно. Результати проведення обов’язкової перевірки маси брутто подаються портовим оператором або власником (користувачем) морського терміналу морському агентові. Перевірка маси брутто контейнерів проводиться за товаросупровідними (товаротранспортними) документами, а в разі відсутності документів, що підтверджують масу брутто контейнера, проводиться його зважування за рахунок представника вантажовласника.
У разі функціонування в морському порту відповідної інформаційної системи електронної взаємодії відомості щодо результатів проведення перевірки маси брутто контейнерів, а також перевірки ваги транспортних засобів у разі проведення такої перевірки вносяться портовим оператором або власником (користувачем) морського терміналу до інформаційної системи електронної взаємодії.
Капітан судна (представник судновласника, морський агент, власник (користувач) морського терміналу, який обслуговує яхти) заздалегідь, щонайменше за чотири години до приходу або відходу судна, звертається з використанням наявних засобів комунікації до адміністрації порту, підрозділу охорони державного кордону, митного органу та інших контролюючих органів та надає документи, передбачені Конвенцією про полегшення міжнародного морського судноплавства 1965 р. та Міжнародними медико-санітарними правилами 2005 року, для здійснення медичного (санітарного) огляду, прикордонного, митного контролю та інших видів контролю. Контроль, як правило, здійснюється документально у приміщеннях органів, які здійснюють зазначені види контролю, до прибуття (вибуття) судна до (із) порту.
У разі функціонування в морському порту відповідної інформаційної системи електронної взаємодії обмін інформацією і документами в електронній формі, необхідними для прийняття рішення про можливість застосування до судна вільної практики, здійснюється між учасниками портового співтовариства з використанням відповідної інформаційної системи електронної взаємодії.
У разі необхідності здійснення контролю безпосередньо на судні такий контроль здійснюється посадовими особами контролюючих органів, якими ініційовано проведення контролю на судні, без затримки вантажних операцій.
У такому разі посадова особа контролюючого органу в генеральній (загальній) декларації зазначає підставу для здійснення контролю. У разі функціонування в морському порту відповідної інформаційної системи електронної взаємодії підстава зазначається у такій системі.
Обмін інформацією і документами в електронній формі, необхідними для прийняття рішення про здійснення контролю безпосередньо на судні, між адміністрацією морського порту, митними органами, органами охорони державного кордону та іншими учасниками портового співтовариства здійснюється з використанням відповідної інформаційної системи електронної взаємодії.
У разі коли у строк, визначений технологічною схемою пропуску осіб, транспортних засобів і вантажів через державний кордон, встановленою для відповідного пункту пропуску, державний орган, уповноважений здійснювати відповідні види контролю у пункті пропуску, не вніс до інформаційної системи електронної взаємодії відомості про необхідність проведення контролю судна, контроль вважається здійсненим та до судна застосовано вільну практику.
Інформація про рішення, прийняті державними органами, уповноваженими здійснювати відповідні види контролю у пунктах пропуску, щодо необхідності проведення контролю безпосередньо на судні, передається агентській організації (морському агентові).
Прикордонний, митний та інші види контролю суден закордонного плавання, розклад або графік руху яких передбачає послідовний захід у межах територіального моря і внутрішніх вод України в декілька українських портів за місцем розташування одного митного органу, здійснюються тільки під час прибуття зазначених суден із-за кордону в перший порт України, а під час вибуття - тільки в останньому порту України.”;
8) пункт 14 викласти в такій редакції:
“14. Контроль осіб, транспортних засобів і товарів вважається закінченим, якщо в установлених законодавством випадках у товаросупровідних (товаротранспортних) документах на транспортний засіб і товари або у відповідних інформаційних системах поставлено відповідні відмітки посадових осіб митного органу, органу охорони державного кордону, контролюючих органів, капітана морського порту (служби капітана морського порту), зокрема з використанням єдиного державного інформаційного веб-порталу “Єдине вікно для міжнародної торгівлі” (для митних органів та державних органів, які здійснюють заходи офіційного контролю), або якщо за результатами проведення перевірки паспортних документів осіб у передбачених законодавством випадках (зокрема проходження через “зелені коридори”, зони спрощеного контролю) уповноваженими службовими особами підрозділу охорони державного кордону і посадовими особами митного органу надано усний дозвіл на пропуск через державний кордон.”;
9) абзац другий пункту 15 викласти в такій редакції:
“Інформація про вивезення вантажів з території морського порту надається підрозділу охорони державного кордону, а в разі наявності інформаційної системи електронної взаємодії - через відповідну систему.”.
2. У Типовій технологічній схемі здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон, затвердженій зазначеною постановою:
1) пункт 5 виключити;
2) пункт 15 виключити;
3) у пункті 16:
перше речення абзацу третього після слів “печаткою судна” доповнити словами “(за наявності)”;
в абзаці сьомому слово “ДФС” замінити словом “Держмитслужбою”;
в абзаці одинадцятому слово “ДФС” замінити словами “митних органів”;
4) пункт 23 виключити;
5) у пункті 27 слово “надходження” замінити словами “прибуття з використанням інформаційно-телекомунікаційної системи митних органів та відповідної інформаційної системи електронної взаємодії”;
6) у пункті 28:
перше речення після слова “навантаження” доповнити словами “у формі електронного документа, на який накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії”;
друге речення після слів “митна декларація” доповнити словами і цифрами “(електронна митна декларація) або інший документ, який відповідно до статті 94 Митного кодексу України використовується замість митної декларації, у формі електронного документа, на який накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії або його електронна (сканована) копія, на який накладено кваліфікований електронний підпис,”;
абзац другий після слів “митною декларацією” доповнити словами “(електронною митною декларацією)”, а після слова “документи” - словами “у формі електронних документів, на які накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, на які накладено кваліфікований електронний підпис”;
абзац четвертий викласти в такій редакції:
“Пропуск через митний кордон транспортних засобів і товарів здійснюється за умови надання оригіналу митної декларації або іншого документа, який відповідно до статті 94 Митного кодексу України використовується замість митної декларації, з відміткою митного органу про закінчення митного оформлення або за умови наявності в єдиному державному інформаційному веб-порталі “Єдине вікно для міжнародної торгівлі” або інформаційно-телекомунікаційній системі митних органів, або відповідній інформаційній системі електронної взаємодії електронної митної декларації або іншого документа, який відповідно до статті 94 Митного кодексу України використовується замість митної декларації, у формі електронного документа або електронної (сканованої) копії, на які накладено кваліфікований електронний підпис, з відміткою митного органу про закінчення митного оформлення.”;
доповнити пункт абзацом такого змісту:
“Для подання митним органам доручень на навантаження у формі електронних документів, на які накладено кваліфікований електронний підпис, та товаросупровідних (товаротранспортних) документів у формі електронних документів або електронних (сканованих) копій, на які накладено кваліфікований електронний підпис, використовуються єдиний державний інформаційний веб-портал “Єдине вікно для міжнародної торгівлі”, інформаційно-телекомунікаційна система митних органів чи інформаційна система електронної взаємодії.”.
3. В абзаці восьмому пункту 11 Типової технологічної схеми здійснення митного контролю повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон, затвердженої зазначеною постановою, слово “ДФС” замінити словом “Держмитслужбою”.
ПЕРЕЛІК
постанов Кабінету Міністрів України, що втратили чинність
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2009 р. № 320 “Про затвердження Порядку переміщення товарів у пунктах пропуску через державний кордон, що розташовані на території морських портів України, під час контейнерних перевезень у прямому змішаному сполученні” (Офіційний вісник України, 2009 р., № 26, ст. 870).
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 29 лютого 2012 р. № 156 “Про внесення змін до Порядку переміщення товарів у пунктах пропуску через державний кордон, що розташовані на території морських портів України, під час контейнерних перевезень у прямому змішаному сполученні” (Офіційний вісник України, 2012 р., № 17, ст. 618).
3. Пункт 1 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 7 липня 2015 р. № 491 (Офіційний вісник України, 2015 р., № 59, ст. 1936).
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2015 р. № 1065 “Про внесення зміни до пункту 14 Порядку переміщення товарів у пунктах пропуску через державний кордон, що розташовані на території морських портів України, під час контейнерних перевезень у прямому змішаному сполученні” (Офіційний вісник України, 2015 р., № 102, ст. 3511).