Про затвердження Умов допуску асистента учня (дитини) до освітнього процесу для виконання його функцій та вимог до нього
Відповідно до абзацу другого частини сьомої статті 26 Закону України «Про повну загальну середню освіту», підпункту 11 пункту 4 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 р. № 630, та з метою забезпечення прав здобувачів освіти з особливими освітніми потребами НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Умови допуску асистента учня (дитини) до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього, що додаються.
2. Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти (Божинський В.) подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у встановленому законодавством порядку.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Рогову В.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ПОГОДЖЕНО: |
|
УМОВИ
допуску асистента учня (дитини) до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього
1. Ці Умови визначають вимоги до асистента учня (дитини) та порядок його допуску до освітнього процесу у закладах дошкільної та позашкільної освіти, а також у закладах освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти (далі - заклади освіти), вимоги до нього.
2. У цих Умовах терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Про соціальні послуги».
3. Асистент учня (дитини) забезпечує в освітньому процесі соціальні та соціально-побутові потреби здобувача освіти з особливими освітніми потребами / надає соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання в закладах освіти.
Асистентом учня (дитини) може бути один із батьків (інший законний представник) здобувача освіти, уповноважена ними особа або соціальний робітник, який надає соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання.
4. Вимогами до асистента учня (дитини) є:
1) проходження спеціальної підготовки обсягом не менше 15 годин, яка має включати інформацію щодо дотримання правил охорони праці та безпеки життєдіяльності в закладі освіти, ознайомлення з правами та обов’язками учасників освітнього процесу в закладах освіти, що підтверджено документом про проходження підготовки (підвищення кваліфікації), виданим суб’єктом надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації.
Підготовка соціальних робітників, які надають послугу супроводу під час інклюзивного навчання, проводиться на базі обласних, Київського міського центру соціальних служб за програмою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України, та підтверджується документом про проходження такої підготовки;
2) проходження профілактичного медичного огляду;
3) дотримання правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, правил охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, принципу конфіденційності стосовно стану здоров’я та іншої особистої інформації про учасників освітнього процесу.
невідкладно повідомляє керівника закладу освіти про факти булінгу (цькування), свідком якого він був особисто або інформацію про які отримав від інших осіб, вживає невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування); поважає гідність, права, свободи і законні інтереси всіх учасників освітнього процесу;
дбає про фізичне і психічне здоров’я дитини з особливими освітніми потребами;
не допускає будь-які форми фізичного та психологічного насильства, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою;
отримує інформацію про правила внутрішнього розпорядку закладу освіти, правила охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки закладу освіти, фізичне і психічне здоров’я дитини з особливими освітніми потребами, якщо воно впливає на забезпечення соціальних та соціальнопобутових потреб здобувача освіти / надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання, про потребу проходження обов’язкового профілактичного медичного огляду відповідно до законодавства, невідвідування дитиною закладу освіти, зміну режиму дня дитини та зміну режиму роботи закладу освіти, розкладу занять/уроків, введення карантинних обмежень;
бере участь у роботі команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами та у тренінгах, семінарах та інших формах навчання, які здійснюються в закладі освіти з питань організації освітнього процесу;
своєчасно інформує відповідальних осіб про потреби учня (дитини), зокрема про потребу у придбанні необхідного дитині обладнання, тощо.
Асистенту учня (дитини) заборонено здійснювати пропаганду та агітацію відповідно до законодавством, вживати на території закладів освіти алкогольні напої, наркотичні засоби, інші шкідливі речовини, перешкоджати педагогічним працівникам у провадженні освітнього процесу та здійсненні педагогічної діяльності.
5. Умовами допуску асистента учня (дитини) в освітньому процесі є:
1) письмова заява у довільній формі одного з батьків (іншого законного представника) дитини щодо допуску асистента учня (дитини) до участі в освітньому процесі (далі - заява);
2) підписання договору про участь асистента учня (дитини) в освітньому процесі в закладі освіти;
3) наявність в закладі освіти висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, виданого інклюзивно-ресурсним центром, де зазначена потреба в асистенті учня (дитини) (супроводі під час інклюзивного навчання).
У випадку, якщо асистентом учня (дитини) є соціальний робітник, до заяви та договору додаються копії:
договору про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання між надавачем соціальних послуг та одним з батьків (інших законних представників) отримувача соціальної послуги, який укладається на основі Типового договору про надання соціальних послуг, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 23 грудня 2020 року № 847 «Про затвердження Типового договору про надання соціальних послуг», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 лютого 2021 року за № 214/35836;
індивідуального плану надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання;
письмова згода одного з батьків (іншого законного представника) дитини на допуск асистента учня (дитини) до освітнього процесу.
видає наказ про допуск асистента учня (дитини) до освітнього процесу;
здійснює контроль за виконанням умов допуску асистента учня (дитини) до освітнього процесу для виконання його функцій та вимог до нього покладається на керівника закладу освіти;
інформує батьків (інших законних представників) дитини з особливими освітніми потребами (у випадку, якщо асистентом учня (дитини) є уповноважена ними особа або соціальний робітник) про відсутність або можливу відсутність у закладі освіти асистента учня (дитини), не допуск асистента учня (дитини) до освітнього процесу у випадку не проходження ним профілактичного медичного огляду відповідно до законодавства, виявлення закладом освіти стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння асистента учня (дитини) або інших станів, що загрожують безпеці та здоров’ю учасників освітнього процесу, порушення асистентом учня (дитини) визначених договором обов’язків;
не допускає асистента учня (дитини) до освітнього процесу у випадку не проходження ним профілактичного медичного огляду відповідно до законодавства, перебування у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або інших станах, що загрожують безпеці та здоров’ю учасників освітнього процесу;
отримує своєчасно інформацію про неможливість забезпечення асистентом учня (дитини) соціальних та соціально-побутових потреб здобувача освіти / надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання, відсутність або можливу відсутність здобувача освіти чи асистента учня (дитини) у закладі освіти;
отримує від одного з батьків (іншого законного представника) дитини не менше ніж за три робочих дні інформацію про відмову бути асистентом учня (дитини) або зміну уповноваженої ним особи, розірвання договору про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання між надавачем соціальних послуг та одним з батьків (іншим законним представником) отримувача соціальної послуги, зміну надавачем соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання особи соціального робітника (крім випадків хвороби соціального робітника), про фізичне і психічне здоров’я дитини з особливими освітніми потребами, що може вплинути на забезпечення соціальних та соціально-побутових потреб здобувача освіти.
7. Один з батьків (інших законних представників) дитини з особливими освітніми потребами має: попереджати не менше ніж за три робочих дні заклад освіти про відмову бути асистентом учня (дитини) або зміну уповноваженої ним особи; інформувати про розірвання договору про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання між надавачем соціальних послуг та одним з батьків (іншим законним представником) отримувача соціальної послуги; своєчасно інформувати про невідвідування дитиною закладу освіти, зміну режиму дня дитини.