про відкриття конституційного провадження у справі за конституційною скаргою Тимошенкової Оксани Василівни щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 6, окремого положення абзацу шостого пункту 19 розділу II „Прикінцеві і перехідні положення“ Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури“ від 19 вересня 2019 року № 113-IX
Третя колегія суддів Першого сенату Конституційного Суду України у складі:
Кривенко Віктор Васильович (голова засідання),
Петришин Олександр Віталійович (доповідач),
Філюк Петро Тодосьович,
розглянула на засіданні питання про відкриття конституційного провадження у справі за конституційною скаргою Тимошенкової Оксани Василівни щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 6, окремого положення абзацу шостого пункту 19 розділу II „Прикінцеві і перехідні положення“ Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури“ від 19 вересня 2019 року № 113-IX.
Заслухавши суддю-доповідача Петришина О.В. та дослідивши матеріали справи, Третя колегія суддів Першого сенату Конституційного Суду України
1. До Конституційного Суду України звернулася Тимошенкова О.В. з клопотанням перевірити на відповідність частині другій статті 3, частині другій статті 6, частині першій статті 8, частині другій статті 19, частинам першій, другій, шостій статті 43, частині другій статті 85 Конституції України (конституційність) пункт 6 розділу II „Прикінцеві і перехідні положення“ Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури“ від 19 вересня 2019 року № 113-IX (далі - Закон), на відповідність частині першій статті 8, частинам другій, третій статті 22, частинам першій, другій статті 24, частинам першій, другій, шостій статті 43 Конституції України (конституційність) - положення абзацу шостого пункту 19 розділу II „Прикінцеві і перехідні положення“ Закону щодо можливості звільнення прокурора, який перебуває на лікарняному через тимчасову непрацездатність.
За пунктом 6 розділу II „Прикінцеві і перехідні положення“ Закону з дня набрання чинності Законом усі прокурори Генеральної прокуратури України, регіональних прокуратур, місцевих прокуратур, військових прокуратур вважаються такими, що персонально попереджені у належному порядку про можливе майбутнє звільнення з посади на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України „Про прокуратуру“.
Згідно з абзацом шостим пункту 19 розділу II „Прикінцеві і перехідні положення“ Закону перебування прокурора на лікарняному через тимчасову непрацездатність, у відпустці чи у відрядженні до Національної академії прокуратури України для участі в її роботі на постійній основі не є перешкодою для його звільнення з посади прокурора відповідно до цього пункту.
На думку Тимошенкової О.В., оспорювані положення Закону призвели до порушення її конституційних прав і гарантій, зокрема права на працю, на заборону звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод при прийнятті нових законів та внесенні змін до чинних законів, на рівність у конституційних правах та свободах, на заборону дискримінації за ознакою професії та на захист від незаконного звільнення.
Суб’єкт права на конституційну скаргу наголошує, що його „не було персонально попереджено про майбутнє звільнення“, а саме звільнення відбулось у період перебування на лікарняному через тимчасову непрацездатність, що порушує конституційну гарантію від незаконного звільнення.
Тимошенкова О.В. зауважує, що оспорювані положення Закону „не містять домірних (пропорційних) засобів втручання у її права та не враховують вимог низки конституційних приписів, а саме щодо змісту і спрямованості діяльності держави, які визначаються правами і свободами людини та їх гарантіями ; головного обов’язку держави щодо утвердження і забезпечення прав і свобод людини ; обов’язків держави зі створення умов для повного здійснення громадянами права на працю“.
На підтвердження своєї позиції автор клопотання посилається на Конституцію України, закони України, Загальну декларацію прав людини 1948 року, Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Міжнародний пакт про громадянські і політичні права 1966 року, Конвенцію Міжнародної організації праці № 158 про припинення трудових відносин з ініціативи роботодавця 1982 року, практику Європейського суду з прав людини, юридичні позиції Конституційного Суду України, а також на судові рішення у своїй справі.
2. Вирішуючи питання про відкриття конституційного провадження у справі, Третя колегія суддів Першого сенату Конституційного Суду України виходить із такого.
Відповідно до частини першої статті 147, статті 1511 Конституції України, пункту 9 статті 7 Закону України „Про Конституційний Суд України“ питання, порушене в конституційній скарзі, підвідомче Конституційному Суду України.
Конституційна скарга за формою і змістом відповідає вимогам статей 50, 55, 77 Закону України „Про Конституційний Суд України“.
Згідно зі статтею 56 Закону України „Про Конституційний Суд України“ Тимошенкова О.В. є належним суб’єктом права на конституційну скаргу.
З огляду на наведене Третя колегія суддів Першого сенату Конституційного Суду України вважає, що є підстави для відкриття конституційного провадження у справі.
Ураховуючи викладене та керуючись статтями 147, 1511, 153 Конституції України, на підставі статей 7, 32, 37, 50, 55, 56, 61, 77, 86 Закону України „Про Конституційний Суд України“, § 45, § 56 Регламенту Конституційного Суду України Третя колегія суддів Першого сенату Конституційного Суду України
1. Відкрити конституційне провадження у справі за конституційною скаргою Тимошенкової Оксани Василівни щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 6, окремого положення абзацу шостого пункту 19 розділу II „Прикінцеві і перехідні положення“ Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури“ від 19 вересня 2019 року № 113-IX.
2. Внести пропозицію голові засідання Першого сенату Конституційного Суду України скликати засідання цього сенату для розгляду питань, пов’язаних із конституційним провадженням.