Деякі питання надання фінансової підтримки громадським об’єднанням осіб з інвалідністю
Відповідно до частини сьомої статті 20 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті на фінансову підтримку громадських об’єднань для надання соціальних послуг особам з інвалідністю, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
ПОРЯДОК
використання коштів, передбачених у державному бюджеті на фінансову підтримку громадських об’єднань для надання соціальних послуг особам з інвалідністю
1. Цей Порядок визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою “Соціальний захист осіб з інвалідністю” за напрямом - фінансова підтримка громадських об’єднань для надання соціальних послуг особам з інвалідністю (далі - бюджетні кошти).
2. Головним розпорядником бюджетних коштів є Мінсоцполітики.
Відповідальним за виконання бюджетної програми “Соціальний захист осіб з інвалідністю”, розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня та організатором конкурсу з визначення проектів, розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка (далі - конкурс), є Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - Фонд).
3. Одержувачами бюджетних коштів є громадські об’єднання осіб з інвалідністю або їх місцеві (обласні) осередки (відокремлені підрозділи) (далі - громадські об’єднання), які:
внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
утворені з метою, визначеною статтею 12 Закону України “Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні”, що підтверджується статутними документами;
внесені до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.
Громадське об’єднання повинне відповідати одночасно таким критеріям:
громадське об’єднання не перебуває у процесі припинення;
громадське об’єднання провадить свою статутну діяльність не менше ніж один рік до оголошення конкурсу;
відсутні факти порушення громадським об’єднанням вимог бюджетного законодавства, крім тих, до яких застосовано попередження, протягом двох попередніх бюджетних періодів (у разі отримання фінансової підтримки за рахунок коштів державного бюджету), про що керівник громадського об’єднання зазначає у заяві про участь у конкурсі.
Одержувачем бюджетних коштів може бути громадське об’єднання, яке надає особам з інвалідністю соціальні послуги, що відповідають затвердженим відповідно до законодавства державним стандартам соціальних послуг.
У разі відсутності державного стандарту громадське об’єднання для надання соціальної послуги застосовує короткий опис соціальної послуги, зазначений у Класифікаторі соціальних послуг, затвердженому наказом Мінсоцполітики від 23 червня 2020 р. № 429.
Громадське об’єднання може надавати одну або декілька послуг одночасно.
4. Бюджетні кошти спрямовуються на фінансову підтримку громадських об’єднань для надання соціальних послуг особам з інвалідністю для виконання (реалізації) загальнодержавних проектів (далі - виконання проектів) з урахуванням визначених Мінсоцполітики пріоритетних завдань (напрямів), що містять перелік соціальних послуг, спрямованих на соціалізацію та інтеграцію осіб з інвалідністю, за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2011 р. № 1049 (Офіційний вісник України, 2011 p., № 79, ст. 2917; 2021 р., № 64, ст. 4021) (далі - Порядок проведення конкурсу).
5. Розподіл бюджетних коштів затверджується Мінсоцполітики за результатами проведеного Фондом конкурсу відповідно до Порядку проведення конкурсу.
6. Фонд здійснює організацію та проведення конкурсу відповідно до Порядку проведення конкурсу з використанням електронної системи проведення конкурсу, а також забезпечує поточну діяльність тимчасово діючого органу, що утворюється Фондом для розгляду комплекту документів, які готуються інститутами громадянського суспільства для участі в конкурсі (далі - конкурсна пропозиція), а також результатів моніторингу стану виконання проектів (далі - конкурсна комісія), підготовку відповідних документів та інформаційних матеріалів.
7. Фонд приймає рішення про недопущення громадського об’єднання до участі в конкурсі з підстав, визначених пунктом 7 Порядку проведення конкурсу, та не пізніше ніж через три календарних дні після його прийняття інформує про це громадське об’єднання через електронну систему проведення конкурсу.
Якщо за результатами опрацювання конкурсною комісією конкурсних пропозицій виявлено невідповідність громадського об’єднання вимогам і критеріям, визначеним у пункті 3 цього Порядку, конкурсна комісія приймає рішення про недопущення конкурсної пропозиції громадського об’єднання до участі в конкурсі із зазначенням причин.
Рішення конкурсної комісії про недопущення конкурсної пропозиції громадського об’єднання до участі у конкурсі Фонд доводить до відома громадського об’єднання через електронну систему проведення конкурсу не пізніше ніж через три календарних дні після його прийняття.
Громадське об’єднання може оскаржити рішення конкурсної комісії про недопущення конкурсної пропозиції громадського об’єднання до участі у конкурсі шляхом надсилання відповідної скарги до Фонду протягом семи календарних днів з дня оприлюднення Фондом такого рішення через електронну систему проведення конкурсу та на офіційному веб-сайті Фонду, а в разі незгоди з рішенням Фонду - в судовому порядку. Скарги, які подані з порушенням зазначеного строку та не підписані керівником громадського об’єднання або уповноваженою особою, не підлягають розгляду Фондом.
8. Фонд готує довідку щодо кожної конкурсної пропозиції всіх громадських об’єднань, допущених Фондом до участі в конкурсі, за формою, затвердженою Фондом.
9. Не допускається спрямування бюджетних коштів на:
1) надання послуг, які не були визначені Мінсоцполітики як пріоритетні завдання (напрями);
2) проекти, що виконуються з метою отримання прибутку;
3) надання послуг, що фінансуються за іншими бюджетними програмами;
4) оплату посередницьких послуг та виконання проектів іншими громадськими об’єднаннями.
Закупівля послуг за рахунок бюджетних коштів здійснюється в установленому законом порядку.
10. Громадські об’єднання, які отримали фінансову підтримку за рахунок бюджетних коштів, подають Фонду згідно з вимогами пункту 27 Порядку проведення конкурсу фінансовий звіт про обсяг використаних бюджетних коштів та підсумковий звіт про виконання договору, які підлягають оприлюдненню через електронну систему проведення конкурсу та на офіційному веб-сайті Фонду.
Завершенням виконання проекту громадським об’єднанням є публічне представлення його результатів шляхом розміщення протягом 30 календарних днів звіту про виконання проекту на веб-сайті громадського об’єднання (за відсутності веб-сайту - на веб-сторінках громадського об’єднання у соціальних мережах).
Фонд опубліковує через електронну систему проведення конкурсу та на офіційному веб-сайті Фонду плани виконання проектів громадськими об’єднаннями, які отримали фінансову підтримку.
Громадські об’єднання не пізніше ніж за три дні до початку виконання проекту надсилають до Фонду анонс проекту для його опублікування на офіційному веб-сайті Фонду.
11. З метою досягнення результатів пріоритетних завдань, визначення результативності та ефективності виконання проектів, контролю за цільовим використанням бюджетних коштів Фонд проводить моніторинг виконання проектів громадськими об’єднаннями в порядку, затвердженому Фондом; Нацсоцслужба - моніторинг за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальних послуг.
Моніторинг виконання проекту громадськими об’єднаннями проводиться Фондом протягом усього періоду виконання проекту для постійного та системного спостереження, збору інформації про стан виконання проекту, враховуючи відповідність використання бюджетних коштів та діяльності, що провадиться, умовам, визначеним у договорі про виконання проекту, укладеному Фондом з громадським об’єднанням.
За результатами проведення моніторингу виконання проектів Фондом готується моніторинговий звіт, який оприлюднюється Фондом щокварталу до 20 числа місяця, що настає за звітним періодом, на своєму офіційному веб-сайті.
За результатами моніторингу виконання проектів та проведеного Нацсоцслужбою моніторингу за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальних послуг Фонд може:
надати громадському об’єднанню рекомендації щодо необхідності внесення змін під час виконання проекту;
врахувати виявлені за результатами моніторингу виконання проектів недоліки під час планування форм та розмірів підтримки на наступний період.
Конкурсна комісія на підставі підсумкового висновку щодо виконання проекту, фінансового та підсумкового звітів громадського об’єднання, яке отримало фінансову підтримку за рахунок бюджетних коштів, може прийняти рішення щодо невиконання проекту громадським об’єднанням, яке отримало фінансову підтримку за рахунок бюджетних коштів.
Фонд на підставі рішення, зазначеного в абзаці сьомому цього пункту, або на підставі встановленого факту фінансування статей витрат кошторису за рахунок бюджетних коштів двома та більше організаторами конкурсу приймає рішення про повернення громадським об’єднанням бюджетних коштів (шляхом видання відповідного наказу Фонду), яке у триденний строк надсилається відповідному громадському об’єднанню.
Після отримання рішення Фонду про повернення бюджетних коштів громадське об’єднання у тижневий строк повертає бюджетні кошти наданої фінансової підтримки до державного бюджету та інформує про це Фонд не пізніше ніж через п’ять календарних днів з дня повернення коштів.
12. Фонд подає щокварталу до 20 числа місяця, що настає за звітним періодом, Мінсоцполітики за встановленою ним формою інформацію про використання бюджетних коштів та про виконання результативних показників.
13. Відкриття рахунків, реєстрація, облік бюджетних зобов’язань у Казначействі та операції, пов’язані з використанням бюджетних коштів, здійснюються в установленому законодавством порядку.
14. Складення та подання фінансової і бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим та ефективним витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку.
ПЕРЕЛІК
постанов Кабінету Міністрів України, що втратили чинність
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 14 березня 2018 р. № 183 “Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки Українського товариства сліпих та Українського товариства глухих” (Офіційний вісник України, 2018 р., № 26, ст. 936).
2. Пункт 2 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2018 р. № 156 і від 14 березня 2018 р. № 183, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2019 р. № 71 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 16, ст. 547).
3. Постанова Кабінету Міністрів України від 3 березня 2020 р. № 166 “Деякі питання надання фінансової підтримки громадським об’єднанням осіб з інвалідністю” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 23, ст. 867).
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 13 травня 2020 р. № 357 “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 березня 2018 р. № 183 і від 3 березня 2020 р. № 166” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 41, ст. 1327).
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2021 р. № 449 “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 березня 2018 р. № 183 і від 3 березня 2020 р. № 166” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 38, ст. 2285).
6. Пункти 20 та 24 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 991 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 78, ст. 4911).
7. Постанова Кабінету Міністрів України від 12 січня 2022 р. № 7 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 березня 2020 р. № 166” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 7, ст. 370).