Про затвердження Положення про функціональну підсистему забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення єдиної державної системи цивільного захисту та Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства охорони здоров’я України
Відповідно до статті 9 Кодексу цивільного захисту України, пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2015 року № 101 «Про затвердження типових положень про функціональну і територіальну підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту» та пункту 7 Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року № 11, пункту 8 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 90), з метою врегулювання питань здійснення заходів цивільного захисту у мирний час та в особливий період, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити такі, що додаються:
1) Положення про функціональну підсистему забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення єдиної державної системи цивільного захисту;
2) Зміни до деяких нормативно-правових актів Міністерства охорони здоров’я України.
2. Директорату громадського здоров’я та профілактики захворюваності (Олексію Даниленку) забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ПОГОДЖЕНО: |
|
ПОЛОЖЕННЯ
про функціональну підсистему забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення єдиної державної системи цивільного захисту
1. Це Положення визначає основи створення функціональної підсистеми забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення єдиної державної системи цивільного захисту (далі - функціональна підсистема), її склад, завдання та рівні.
2. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
функціональна підсистема - складова частина єдиної державної системи цивільного захисту, до якої входять органи управління функціональної підсистеми та підпорядковані їм сили цивільного захисту, суб’єкти господарювання у сфері охорони здоров’я незалежно від форми власності, підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління МОЗ, які виконують завдання цивільного захисту;
об’єкти функціональної підсистеми - майно, території і об’єкти територіальних органів, підприємств, установ та організацій що належать до сфери управління МОЗ, державна установа «Центр громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України» (далі - ЦГЗ), центри контролю та профілактики хвороб (обласні, міст Києва та Севастополя) (далі - ЦКПХ), структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, суб’єкти господарювання у сфері охорони здоров’я та санітарно-епідемічного благополуччя населення, які виконують завдання цивільного захисту;
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Кодексі цивільного захисту України, Законах України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про захист населення від інфекційних хвороб» та «Про екстрену медичну допомогу», Положенні про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року № 11, Типовому положенні про функціональну підсистему єдиної державної системи цивільного захисту, Типовому положенні про територіальну підсистему єдиної державної системи цивільного захисту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2015 року № 101.
3. Метою створення функціональної підсистеми є захист населення і територій від надзвичайних ситуацій у мирний час та в особливий період, зменшення матеріальних втрат у разі їх виникнення на об’єктах функціональної підсистеми, забезпечення готовності відповідних сил цивільного захисту до виконання завдань за призначенням у сфері забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення.
4. Завданнями функціональної підсистеми є:
1) здійснення заходів цивільного захисту на об’єктах функціональної підсистеми та у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення;
2) забезпечення готовності підпорядкованих сил і засобів до дій, спрямованих на запобігання виникненню та реагування на надзвичайні ситуації, здійснення заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій або небезпечних подій, що становлять загрозу санітарному та епідемічному благополуччю населення;
3) організація та проведення оцінки ризиків, моніторинг і прогнозування виникнення надзвичайних ситуацій та їх розвитку на об’єктах функціональної підсистеми, визначення ризиків виникнення надзвичайних ситуацій у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення;
4) своєчасне і достовірне інформування заінтересованих органів виконавчої влади про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій у сфері санітарно-епідеміологічного благополуччя населення, а також на об’єктах функціональної підсистеми;
5) проведення рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми, вжиття відповідних заходів реагування у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення;
6) забезпечення планування заходів цивільного захисту;
7) організація та проведення навчань (тренувань) з підготовки органів управління функціональної підсистеми та підпорядкованих їм сил цивільного захисту;
8) розроблення та здійснення заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування в особливий період об’єктів функціональної підсистеми;
9) підготовка навчальних матеріалів, рекомендацій та навчання населення щодо поведінки та дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Навчання населення щодо поведінки та дій у разі виникнення надзвичайної ситуації на об’єктах функціональної підсистеми;
10) здійснення заходів щодо організації укриття працівників об’єктів функціональної підсистеми у захисних спорудах цивільного захисту;
11) створення, раціональне збереження і використання резерву матеріальних ресурсів, необхідних для запобігання, реагування та ліквідації надзвичайних ситуацій незалежно від характеру походження, що становлять загрозу санітарному та епідемічному благополуччю населення;
12) розроблення та забезпечення виконання галузевих програм і планів з питань цивільного захисту;
13) інші завдання, визначені законодавством у сфері забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення.
5. Безпосереднє керівництво функціональною підсистемою здійснює Міністр охорони здоров’я України.
6. До складу функціональної підсистеми входять МОЗ, ЦГЗ, ЦКПХ, структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, суб’єкти господарювання у сфері охорони здоров’я та санітарно-епідемічного благополуччя населення, які виконують завдання цивільного захисту.
7. Управління функціональною підсистемою здійснюють:
на державному рівні - МОЗ, структурний підрозділ з питань цивільного захисту;
на регіональному рівні - ЦКПХ, структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;
на об’єктовому рівні - керівники підприємств, установ та організацій сфери забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, а також підрозділи (посадові особи) з питань цивільного захисту, які утворюються (призначаються) такими підприємствами, установами та організаціями відповідно до законодавства.
Для координації робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, на регіональному, місцевому та об’єктовому рівні у разі потреби утворюються спеціальні комісії з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, до якої залучаються представники інших заінтересованих суб’єктів забезпечення цивільного захисту, з метою координації дій.
8. Для забезпечення управління, координації дій органів управління та підпорядкованих їм сил цивільного захисту, здійснення цілодобового чергування і забезпечення збору, оброблення, узагальнення та аналізу інформації про обстановку в районах виникнення надзвичайних ситуацій функціонують:
на державному рівні - чергова (диспетчерська) служба ЦГЗ та структурний підрозділ з готовності та реагування на надзвичайні ситуації ЦГЗ;
на регіональному рівні - чергова (диспетчерська) служба, структурні підрозділи з питань реагування на надзвичайні ситуації ЦКПХ;
на об’єктовому рівні - чергові (диспетчерські) служби суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я (у разі їх утворення).
Для забезпечення сталого управління у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення та реалізації функцій, передбачених на особливий період, МОЗ використовується державна система пунктів управління.
9. Для управління функціональною підсистемою використовуються електронні комунікаційні мережі загального користування і спеціального призначення, а також державна система урядового зв’язку.
10. До сил цивільного захисту функціональної підсистеми належать:
об’єктові аварійно-рятувальні служби (у разі їх утворення);
об’єктові формування цивільного захисту;
ЦГЗ, ЦКПХ, у тому числі утворені на їх базі: групи радіаційного спостереження і дозиметричного контролю, групи хімічного спостереження і контролю, групи епідеміологічного спостереження і контролю, дезінфекційні бригади, мобільні лабораторії;
суб’єкти господарювання в сфері охорони здоров’я та санітарно-епідемічного благополуччя населення визначені планами реагування на надзвичайні ситуації;
інші формування цивільного захисту, визначені планами реагування на надзвичайні ситуації;
об’єктові спеціалізовані служби цивільного захисту (у разі їх утворення);
добровільні формування цивільного захисту (у разі їх утворення).
Структура, алгоритми та порядки роботи відповідних сил цивільного захисту є частиною плану реагування на надзвичайні ситуації відповідного рівня.
11. Залучення сил цивільного захисту функціональної підсистеми до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій здійснюється згідно з планами реагування на надзвичайні ситуації, планами взаємодії органів управління та сил цивільного захисту в разі виникнення надзвичайних ситуацій, а також планами локалізації і ліквідації наслідків аварій.
Органи управління функціональної підсистеми, у разі наявності ознак загрози життю та/або здоров’ю населення, забезпечують взаємодію із функціональною підсистемою медичного захисту населення.
12. Залежно від масштабів і особливостей надзвичайної ситуації, що прогнозується або виникла, для функціональної підсистеми встановлюється один із таких режимів функціонування:
Режими функціонування функціональної підсистеми встановлюються відповідно до статей 11-15 Кодексу цивільного захисту України, заходи з їх реалізації визначаються відповідно до Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року № 11.
13. Напрямками діяльності функціональної підсистеми є:
1) у режимі повсякденного функціонування:
забезпечення здійснення епідеміологічного (спостереження) за інфекційними хворобами, розробка заходів щодо їх попередження, прогнозування епідемічної ситуації, проведення лабораторних досліджень факторів середовища життєдіяльності людини, а також моніторинг небезпечних подій, що можуть призвести до виникнення надзвичайних ситуацій на територіях відповідно до функціонального призначення функціональної підсистеми;
забезпечення планування заходів цивільного захисту на об’єктах функціональної підсистеми;
розроблення і виконання цільових та науково-технічних програм щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми і зменшення можливих втрат;
здійснення планових заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, а також заходів щодо підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми;
забезпечення готовності органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми, до дій відповідно до затверджених планів у сфері цивільного захисту;
організація підготовки фахівців цивільного захисту на об’єктах, підготовка керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів цивільного захисту функціональної підсистеми, навчання населення діям у разі виникнення надзвичайних ситуацій;
створення сил цивільного захисту функціональної підсистеми та їх підготовка до дій за призначенням;
створення і поновлення матеріальних резервів для запобігання виникненню, реагування та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми;
оцінка ризиків впливу надзвичайних ситуацій на здоров’я населення;
підтримання у готовності систем оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми;
підтримання готовності до негайного використання людських та матеріально-технічних ресурсів у разі виникнення надзвичайних ситуацій.
2) у режимі підвищеної готовності:
здійснення оповіщення органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми, а також інформування населення, інших заінтересованих органів управління та сил цивільного захисту, про загрозу виникнення надзвичайної ситуації та дії в можливій зоні надзвичайної ситуації;
формування оперативних груп із представників сил цивільного захисту функціональної підсистеми для виявлення причин погіршення обстановки та підготовки пропозицій щодо її нормалізації;
організація посиленого епідеміологічного (спостереження) за інфекційними хворобами та масовими неінфекційними хворобами, прогнозування епідемічної ситуації, проведення додаткових лабораторних досліджень факторів середовища життєдіяльності людини;
забезпечення цілодобового чергування (за потреби) членів оперативних груп;
уточнення (у разі потреби) планів реагування на надзвичайні ситуації;
здійснення заходів щодо захисту населення і територій від можливих надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми;
приведення у готовність наявних сил та засобів цивільного захисту функціональної підсистеми, залучення додаткових сил та засобів за необхідності;
посилення спостереження та оцінки ситуації у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення;
забезпечення зв’язку органів управління з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, силами цивільного захисту функціональної підсистеми;
3) у режимі надзвичайної ситуації:
здійснення оповіщення органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми про виникнення надзвичайної ситуації та інформування про дії в умовах такої ситуації;
уведення в дію планів реагування на надзвичайні ситуації;
здійснення постійного прогнозування зони можливого поширення надзвичайної ситуації та масштабів можливих наслідків;
організація робіт з локалізації і ліквідації наслідків надзвичайної ситуації у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення;
організація і здійснення у межах компетенції радіаційного, хімічного, біологічного та медичного захисту населення і територій від наслідків надзвичайної ситуації;
здійснення заходів з метою недопущення негативного впливу на здоров’я населення шкідливих факторів середовища життєдіяльності людини та наслідків надзвичайних ситуацій, а також умов для виникнення та поширення інфекційних хвороб, неінфекційних захворювань, отруєнь та/або уражень;
проведення моніторингу стану середовища життєдіяльності людини, санітарно-гігієнічної та епідемічної ситуації під час виникнення надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків;
здійснення безперервного контролю за розвитком надзвичайної ситуації у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення;
здійснення інформування органів управління цивільного захисту про розвиток надзвичайної ситуації та заходи, що здійснюються для мінімізації впливу надзвичайної ситуації.
4) у режимі надзвичайного стану - виконання завдань, передбачених цим положенням для режиму надзвичайної ситуації та відповідно до вимог Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану».
14. В особливий період функціональна підсистема функціонує відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України та з урахуванням особливостей, що визначаються згідно із Законами України «Про правовий режим воєнного стану», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», іншими нормативно-правовими актами.
15. Переведення функціональної підсистеми в режим функціонування в умовах особливого періоду здійснюється відповідно до актів Президента України, Кабінету Міністрів України, плану цивільного захисту МОЗ на особливий період та планів цивільного захисту на особливий період об’єктів цивільного захисту функціональної підсистеми.
16. До робіт із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків можуть залучатися на добровільних або договірних засадах громадські об’єднання за наявності в учасників, які залучаються до таких робіт, відповідного рівня підготовки в порядку, визначеному керівництвом такого об’єднання або керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.
17. Сили цивільного захисту функціональної підсистеми, крім добровільних формувань цивільного захисту, укомплектовуються персоналом (кадрами) та забезпечуються засобами цивільного захисту з урахуванням необхідності проведення робіт в автономному режимі протягом не менш як трьох діб.
18. Функціональна підсистема провадить свою діяльність відповідно до планів основних заходів цивільного захисту функціональної підсистеми на рік. Ліквідація наслідків надзвичайних ситуацій здійснюється згідно з планами реагування на надзвичайні ситуації відповідного рівня.
19. Заходи щодо проведення цільової мобілізації для ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру державного рівня та їх наслідків передбачаються у відповідних мобілізаційних планах МОЗ та органів управління функціональної підсистеми регіонального рівня.