Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України з питань діяльності спеціальних закладів загальної середньої освіти
Кабінет Міністрів України постановляє:
Внести до постанов Кабінету Міністрів України з питань діяльності спеціальних закладів загальної середньої освіти зміни, що додаються.
ЗМІНИ,
що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України з питань діяльності спеціальних закладів загальної середньої освіти
1. В абзаці третьому розділу “Посади педагогічних працівників” переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. № 963 (Офіційний вісник України, 2000 р., № 24, ст. 1015; 2012 р., № 54, ст. 2162; 2015 р., № 62, ст. 2023), слова “загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням” та “дошкільного навчального закладу” виключити.
2. У Положенні про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 61, ст. 1859; 2021 р., № 60, ст. 3786; 2022 р., № 39, ст. 2082):
1) доповнити Положення пунктом 341 такого змісту:
“341. У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для осіб, які здобувають загальну середню освіту та тимчасово перебувають за кордоном, або для осіб, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, під час переходу між рівнями освіти строк дії висновку, який використовувався у процесі здобуття освіти на попередньому рівні освіти, продовжується на період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду). Повторна комплексна оцінка має бути проведена не пізніше ніж через три місяці після припинення чи скасування воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду), повернення здобувача освіти з-за кордону або повернення тимчасово окупованої території, на якій проживає здобувач освіти, під загальну юрисдикцію України та відновлення конституційного ладу України на цій території.”;
2) у додатках до Положення:
пункти 5 та 8 додатка 5 викласти в такій редакції:
Оцінка емоційно-вольової сфери
Потреби в адаптації, модифікації програм навчальних предметів, допоміжних засобів для навчання та в розумному пристосуванні (у разі потреби)
Назва | Потреби | Рекомендації | |
Адаптація | |||
Модифікація | |||
Допоміжні засоби для навчання | |||
Розумне пристосування/ безбар’єрне середовища | |||
Інше | |||
”; |
Рекомендації | Заходи | Період проведення | Відповідальний за проведення |
Рекомендації для асистента вчителя (вихователя) | |||
Рекомендації для вчителів (вихователів/викладачів) | |||
Рекомендації для практичного психолога | |||
Рекомендації для вчителя-логопеда | |||
Рекомендації для вчителя-реабілітолога | |||
Рекомендації для корекційного педагога (вчителя-дефектолога) | |||
Рекомендації для батьків або законних представників: | |||
потреба в асистенті учня, супроводі під час інклюзивного навчання | |||
консультація лікаря | |||
консультація фахівця із соціальної роботи/ соціального працівника | |||
інше | |||
Рекомендації щодо створення безбар’єрного середовища в закладі освіти”; |
пункт 6 додатка 6 викласти в такій редакції:
3. У постанові Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 р. № 221 “Про затвердження Положення про спеціальну школу та Положення про навчально-реабілітаційний центр” (Офіційний вісник України, 2019 р., № 24, ст. 853; 2021 р., № 88, ст. 5656):
1) у Положенні про спеціальну школу, затвердженому зазначеною постановою:
в абзаці сьомому пункту 6 слова “(крім спеціальних шкіл для осіб з інтелектуальними порушеннями)” виключити;
доповнити Положення розділом такого змісту:
“Діяльність спеціальної школи на період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду)
97. Спеціальні школи незалежно від напряму (профілю) їх діяльності можуть зараховувати дітей з особливими освітніми потребами незалежно від категорії (типу) їх особливих освітніх потреб (труднощів) та дітей, які не мають особливих освітніх потреб, і додатково створювати для них класи, зокрема змішані та інклюзивні.
Гранична наповнюваність змішаних класів не може перевищувати восьми осіб. Для кожного учня, який здобуває освіту у змішаному класі, розробляється індивідуальна програма розвитку та індивідуальний навчальний план, що враховують індивідуальні особливості розвитку та категорію (тип) його особливих освітніх потреб (труднощів).
Організація освітнього процесу в інклюзивних класах здійснюється згідно з Порядком організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 76, ст. 4774). Для досягнення учнями, які не мають особливих освітніх потреб, що навчаються в інклюзивних класах, результатів навчання, визначених державними стандартами, директор закладу затверджує річний навчальний план без корекційно-розвиткового складника.
Учні змішаних та інклюзивних класів посиляються до пансіону спеціальної школи відповідно до Порядку проживання та утримання учнів у пансіонах закладів освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. № 1131 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 88, ст. 5655).
Протягом одного року з дня припинення або скасування воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) зазначені класи (крім інклюзивних) припиняють свою діяльність з подальшим забезпеченням продовження здобуття освіти учнями з особливими освітніми потребами з урахуванням положень пунктів 5 і 6 цього Положення у цьому ж закладі освіти або переводяться до іншого закладу освіти.
Змішані та інклюзивні класи утворюються в межах існуючої штатної чисельності педагогічних працівників спеціальної школи шляхом внутрішнього перерозподілу педагогічного навантаження та в межах наявного фонду оплати праці.
98. На період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) гранична наповнюваність класів, визначена пунктами 10 і 11 цього Положення, може бути збільшена відповідно до рішення директора спеціальної школи з урахуванням санітарних норм розміщення в класі дітей.
99. На період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) спеціальні школи можуть забезпечувати надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та реабілітаційних послуг (допомоги) змінному контингенту з особливими освітніми потребами - особам до 18 років, які не здобувають освіту в спеціальній школі, але можуть отримувати у ній психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові та реабілітаційні послуги (допомогу), в межах штатної чисельності педагогічних працівників спеціальної школи.
Для надання послуг (допомоги) змінному контингенту з особливими освітніми потребами до спеціальної школи можуть надаватися копії документів, що посвідчують особу дитини, висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи або пред’являтися електронні відображення документів з використанням мобільного додатка Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Дія).
Облік змінного контингенту з особливими освітніми потребами ведеться директором спеціальної школи (або уповноваженою ним особою) через систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів або іншими доступними засобами.”;
2) Положення про навчально-реабілітаційний центр, затверджене зазначеною постановою, доповнити розділом такого змісту:
“Діяльність центрів на період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду)
90. На період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) центри незалежно від напряму (профілю) їх діяльності можуть зараховувати дітей з особливими освітніми потребами незалежно від категорії (типу) їх особливих освітніх потреб (труднощів) та дітей, які не мають особливих освітніх потреб, і додатково створювати для них класи, зокрема змішані та інклюзивні.
Гранична наповнюваність змішаних класів не може перевищувати восьми осіб. Для кожного учня, який здобуває освіту у змішаному класі, розробляється індивідуальна програма розвитку та індивідуальний навчальний план, що враховують індивідуальні особливості розвитку та категорію (тип) його особливих освітніх потреб (труднощів).
Організація освітнього процесу в інклюзивних класах здійснюється згідно з Порядком організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 76, ст. 4774). Для досягнення учнями, які не мають особливих освітніх потреб, що навчаються в інклюзивних класах, результатів навчання, визначених державними стандартами, директор закладу затверджує річний навчальний план без корекційно-розвиткового складника.
Учні змішаних та інклюзивних класів посиляються до пансіону центру відповідно до Порядку проживання та утримання учнів у пансіонах закладів освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. № 1131 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 88, ст. 5655).
Протягом одного року з дня припинення або скасування воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) зазначені класи (крім інклюзивних) припиняють свою діяльність з подальшим забезпеченням продовження здобуття освіти учнів з особливими освітніми потребами з урахуванням пунктів 7 і 8 цього Положення у цьому ж закладі освіти або переводяться до іншого закладу освіти.
Змішані та інклюзивні класи утворюються в межах існуючої штатної чисельності педагогічних працівників центру шляхом внутрішнього перерозподілу педагогічного навантаження та в межах наявного фонду оплати праці.
91. На період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) гранична наповнюваність класів центру може бути збільшена відповідно до рішення директора центру з урахуванням санітарних норм розміщення в класі дітей.
92. На період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для надання послуг (допомоги) змінному контингенту до центру можуть надаватися копії документів, що посвідчують особу дитини, висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи або пред’являтися електронні відображення документів з використанням мобільного додатка Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Дія).”.
4. У Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 76, ст. 4774; 2022 р., № 37, ст. 1990):
1) абзац третій пункту 1 після слів “навчально-реабілітаційні центри” доповнити словами “, крім інклюзивних класів зазначених закладів освіти, створених на період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду)”;
2) у додатках до Порядку:
у додатку 1 у графі “Індивідуальна освітня траєкторія, механізм її реалізації”:
у позиції “Четвертий рівень” слова “заняття за адаптованим та/або модифікованим розкладом” замінити словами “заняття за адаптованим розкладом”;
у позиції “П’ятий рівень” слова “навчання за модифікованим розкладом” замінити словами “навчання за адаптованим розкладом”;
у пункті 6 додатка 3 слова “ за модифікованим розкладом” виключити.