Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей здійснення окремих повноважень Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення в умовах воєнного стану
Верховна Рада України постановляє:
1. Внести зміни до таких законів України:
1) статтю 13 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 16, ст. 265 із наступними змінами) доповнити частиною другою такого змісту:
"Під час дії воєнного стану Національна рада у встановлених законом випадках звертається до військового командування для відповідного реагування";
2) у Законі України "Про телебачення і радіомовлення" (Відомості Верховної Ради України, 2006 р., № 18, ст. 155 із наступними змінами):
термін "дозвіл на тимчасове мовлення" викласти в такій редакції:
"дозвіл на тимчасове мовлення - рішення, прийняте Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення, що надає телерадіоорганізації право на позаконкурсних засадах відповідно до умов дозволу здійснювати тимчасове мовлення на територіях з особливим режимом мовлення та/або в окремих місцевостях, на території яких введено воєнний стан, строком до одного року";
у частині другій статті 6:
друге речення абзацу одинадцятого виключити;
після абзацу одинадцятого доповнити новим абзацом такого змісту:
"залучення осіб, які пропагують або виправдовують, визнають правомірною, заперечують агресію Російської Федерації проти України, або беруть участь у заходах, які організовує держава-агресор на тимчасово окупованих територіях України".
У зв’язку з цим абзаци дванадцятий - сімнадцятий вважати відповідно абзацами тринадцятим - вісімнадцятим;
статтю 51 викласти в такій редакції:
"Стаття 51. Регулювання сфери телерадіомовлення в особливих обставинах
1. У період дії воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях Національна рада здійснює ліцензування з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.
2. Положення про особливості процедури ліцензування у період дії воєнного стану затверджується рішенням Національної ради та може визначати:
а) особливості порядку подання та розгляду заяв про видачу, продовження, переоформлення, анулювання ліцензії, заяв про видачу дубліката ліцензії, про внесення змін до загальної концепції пакетування (переліку) програм, придбаних для ретрансляції, та інформації про програми, які провайдер програмної послуги має намір ретранслювати;
б) особливості порядку видачі та анулювання дозволу на тимчасове мовлення з використанням радіочастотного ресурсу;
в) особливості оформлення та видачі ліцензій, дозволів, їх дублікатів;
г) повноваження Національної ради щодо продовження строків вчинення заявником або ліцензіатом дій, передбачених цим Законом.
Положення про особливості процедури ліцензування у період дії воєнного стану не може змінювати або розширювати встановлені цим Законом підстави для прийняття рішень про видачу або відмову у видачі ліцензії, про продовження або відмову у продовженні строку дії ліцензії на мовлення, зменшувати строк подання заяв, змінювати зміст відповідних заяв або перелік документів і відомостей, що додаються до них.
3. На діяльність Національної ради з розроблення та прийняття нормативно-правових актів для реалізації повноважень, визначених частиною другою цієї статті, у тому числі змін та доповнень до них, не поширюються вимоги, встановлені Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", та вимоги щодо державної реєстрації зазначених нормативно-правових актів у Міністерстві юстиції України.
4. Інші особливості регулювання сфери телерадіомовлення під час дії воєнного стану визначаються законом";
у частині восьмій статті 72:
після абзацу сьомого доповнити новим абзацом такого змісту:
"виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України".
У зв’язку з цим абзаци восьмий - тринадцятий вважати відповідно абзацами дев’ятим - чотирнадцятим;
абзац чотирнадцятий викласти в такій редакції:
"У разі якщо заклики до насильницької зміни конституційного ладу України, розв’язування агресивної війни або її пропаганди та/або розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті, пропаганди винятковості, зверхності або неповноцінності осіб за ознаками їх релігійних переконань, ідеології, належності до тієї чи іншої нації або раси, фізичного або майнового стану, соціального походження, пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну, виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України, глорифікації осіб, які здійснювали збройну агресію Російської Федерації проти України, представників збройних формувань Російської Федерації, іррегулярних незаконних збройних формувань, озброєних банд та груп найманців, створених, підпорядкованих, керованих та фінансованих Російською Федерацією, а також представників окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи та інші структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України, у тому числі шляхом їх визначення як "повстанці", "ополченці", "ввічливі військові люди", транслювалися, поширювалися, розповсюджувалися без попереднього запису та містилися у виступах, репліках особи, яка не є працівником телерадіоорганізації, телерадіоорганізація не несе відповідальності за такі порушення, крім випадків, якщо працівники телерадіоорганізації не вжили заходів для припинення правопорушення у прямому ефірі";
розділ IX доповнити статтею 751 такого змісту:
"Стаття 751. Особливості застосування санкцій у період дії воєнного стану
1. У разі введення в Україні або окремих її місцевостях воєнного стану за порушення ліцензіатом вимог частини другої статті 6, частини шостої статті 9 цього Закону Національна рада застосовує санкції з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.
2. У разі виявлення за результатами здійснення моніторингу телерадіопрограм ознак порушення вимог частини другої статті 6, частини шостої статті 9 цього Закону та/або отримання звернення органу державної влади, іншої обґрунтованої інформації, що свідчить про можливе порушення, Національна рада застосовує особливу процедуру вжиття заходів для притягнення до відповідальності за такі порушення.
3. Національна рада оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті повідомлення про розгляд питання про можливе порушення ліцензіатом вимог частини другої статті 6, частини шостої статті 9 цього Закону, яке має містити інформацію про дату і час проведення засідання, на якому буде здійснено такий розгляд. Повідомлення також надсилається ліцензіату електронною поштою на адресу, зазначену в Державному реєстрі суб’єктів інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення (за наявності), разом із коротким описом питання, що є предметом розгляду, викладенням фактичних обставин, що можуть містити ознаки порушення вимог частини другої статті 6, частини шостої статті 9 цього Закону, та копії документів в електронному вигляді, які використовуватимуться Національною радою під час розгляду питання (акт моніторингу та/або інші документи) та підтверджують наявність ознак порушення вимог зазначених норм Закону. У повідомленні також зазначається строк надання пояснень щодо зазначених обставин, який не може становити менше трьох робочих днів.
4. Ліцензіат, стосовно якого почато розгляд питання про можливе порушення вимог частини другої статті 6, частини шостої статті 9 цього Закону, протягом трьох робочих днів з дня розміщення на офіційному веб-сайті Національної ради відповідного повідомлення має право надати письмові пояснення шляхом їх направлення до Національної ради електронною поштою на адресу, зазначену в повідомленні.
Строк надання письмових пояснень може бути подовжений за розпорядженням Голови Національної ради на підставі мотивованого клопотання ліцензіата у разі наявності обставин, що об’єктивно перешкоджають або істотно ускладнюють можливість надання пояснень у встановлений строк.
5. Розгляд питання про можливе порушення ліцензіатом вимог частини другої статті 6, частини шостої статті 9 цього Закону здійснюється на підставі акта моніторингу телерадіопрограм та/або інших документів, що підтверджують наявність або відсутність фактичних обставин, та пояснень ліцензіата, якщо вони були надані.
Відсутність пояснень ліцензіата та/або відсутність ліцензіата, представника ліцензіата на засіданні не перешкоджає розгляду Національною радою питання про порушення ліцензіатом вимог частини другої статті 6, частини шостої статті 9 цього Закону та прийняттю рішення.
6. Національна рада за результатами розгляду питання про порушення ліцензіатом вимог частини другої статті 6, частини шостої статті 9 цього Закону приймає одне з таких рішень:
про визнання порушення і застосування санкцій відповідно до статті 72 цього Закону;
про визнання порушення і звернення до військового командування для відповідного реагування;
про визнання відсутності факту порушення.
7. У разі застосування санкції у вигляді стягнення штрафу ліцензіат зобов’язаний сплатити штраф у шестиденний строк з дня опублікування відповідного рішення на офіційному веб-сайті Національної ради. Копія зазначеного рішення протягом трьох робочих днів з дня проведення засідання надсилається ліцензіату електронною поштою на адресу, зазначену в Державному реєстрі суб’єктів інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення (за наявності).
У разі визнання ліцензіатом порушення, що полягає в добровільній сплаті штрафу до завершення шестиденного строку з дня опублікування відповідного рішення на офіційному веб-сайті Національної ради та неоскарженні такого рішення, штраф сплачується в розмірі 50 відсотків зазначеного в рішенні розміру.
У разі несплати штрафу в зазначений строк Національна рада звертається до суду з позовом про стягнення штрафу, при цьому розмір штрафу збільшується на 100 відсотків зазначеного в рішенні розміру.
Оскарження рішення про застосування санкції у вигляді стягнення штрафу не зупиняє строк сплати штрафу.
8. Рішення про визнання порушення і звернення до військового командування для відповідного реагування приймається Національною радою у разі повторного протягом дії воєнного стану використання телерадіоорганізації для:
закликів до насильницької зміни конституційного ладу України;
пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну;
виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України;
глорифікації осіб, які здійснювали збройну агресію Російської Федерації проти України, представників збройних формувань Російської Федерації, іррегулярних незаконних збройних формувань, озброєних банд та груп найманців, створених, підпорядкованих, керованих та фінансованих Російською Федерацією, а також представників окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи та інші структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України, у тому числі шляхом їх визначення як "повстанці", "ополченці", "ввічливі військові люди".
Повторність порушення полягає у прийнятті Національною радою рішення про визнання порушення вимог частини другої статті 6, частини шостої статті 9 цього Закону і застосування передбачених цим Законом санкцій у разі повторного вчинення ліцензіатом порушення тих самих вимог, якщо перше рішення Національної ради не було скасовано у визначеному законодавством порядку";
3) частину першу статті 5 Закону України "Про судовий збір" (Відомості Верховної Ради України, 2012 р., № 14, ст. 87 із наступними змінами) доповнити пунктом 26 такого змісту:
"26) Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення на час дії воєнного стану - за подання позовів, предметом яких є стягнення штрафу".
2. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.