Про затвердження Порядку функціонування реєстру біометану
Відповідно до частини третьої статті 81 Закону України “Про альтернативні види палива” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок функціонування реєстру біометану, що додається.
2. Державному агентству з енергоефективності та енергозбереження забезпечити у шестимісячний строк створення та функціонування реєстру біометану.
ПОРЯДОК
функціонування реєстру біометану
1. Цей Порядок визначає вимоги щодо функціонування реєстру біометану.
2. Реєстр біометану (далі - реєстр) є електронною системою облікових записів, призначеною для реєстрації поданого до газотранспортної/газорозподільної системи та відібраного з такої системи обсягу біометану, а також для формування гарантій походження біометану, їх передачі, розподілу або анулювання та надання сертифікатів походження біометану.
3. Держенергоефективності є держателем, адміністратором та публічним реєстратором реєстру.
4. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
1) виробник біометану - суб’єкт господарювання, який виробляє біометан та може реалізовувати його покупцю/споживачу біометану на підставі договору купівлі-продажу або використовувати для генерації енергії або власних потреб;
2) відповідальна особа - уповноважена посадова особа користувача реєстру, якій адміністратором реєстру надається доступ до облікового запису такого користувача;
3) користувач реєстру - виробник/покупець/споживач біометану, незалежний аудитор, оператор газотранспортної/газорозподільної системи, а також інші суб’єкти господарювання, яким створено обліковий запис у реєстрі;
4) незалежний аудитор - фізична особа - підприємець або юридична особа, яка має право на проведення незалежного аудиту діяльності, пов’язаної з виробництвом біометану;
5) обліковий запис - набір відомостей, який містить інформацію, необхідну для ідентифікації користувача реєстру, його авторизації (унікальне ім’я (логін) і пароль) та подальшого здійснення ним операцій у реєстрі;
6) об’єкт виробництва біометану - технічний комплекс, на якому здійснюється виробництво біометану;
7) покупець біометану - суб’єкт господарювання, який придбаває біометан на підставі договору купівлі-продажу з метою його подальшого продажу;
8) споживач біометану - суб’єкт господарювання, який придбаває біометан на підставі договору купівлі-продажу з метою його використання для генерації енергії або власних потреб.
1) забезпечує відповідність відомостей, що вносяться до реєстру, даним документів, на підставі яких здійснюється їх внесення;
2) створює облікові записи користувачів реєстру;
3) здійснює формування, видачу, передачу, розподіл та анулювання гарантій походження біометану;
4) здійснює формування та видачу сертифікатів походження біометану;
5) зберігає історію змін записів у реєстрі;
6) проводить навчання щодо наповнення та користування реєстром;
7) забезпечує ведення реєстру українською та англійською мовами;
8) забезпечує технічне і технологічне створення та супроводження програмного забезпечення реєстру;
9) здійснює контроль за забезпеченням захисту інформації в реєстрі згідно із законодавством;
10) забезпечує контроль за дотриманням права доступу користувачів до реєстру;
11) забезпечує збереження і захист даних, що містяться у реєстрі;
12) виконує інші операції, пов’язані з веденням реєстру, передбачені цим Порядком та Законом України “Про публічні електронні реєстри”.
6. Адміністратор реєстру у разі потреби може заключати договір з технічним адміністратором щодо забезпечення супроводження, функціонування та адміністрування реєстру в межах повноважень, визначених Законом України “Про публічні електронні реєстри”.
1) відповідає за достовірність інформації, поданої для внесення та/або внесеної ним до реєстру;
2) має право переглядати дані щодо внесених до реєстру гарантій походження біометану та сертифікатів походження біометану;
3) здійснює комунікацію з іншими користувачами реєстру та адміністратором реєстру згідно з цим Порядком.
8. Виробник/покупець/споживач біометану, незалежний аудитор, оператор газотранспортної/газорозподільної системи, до газотранспортної/газорозподільної системи якого приєднано виробника біометану, а також інші заінтересовані суб’єкти господарювання, що мають намір здійснювати операції в реєстрі, отримують у реєстрі власний обліковий запис.
9. Якщо у власності чи користуванні виробника біометану перебуває кілька об’єктів виробництва біометану, обліковий запис створюється для кожного такого об’єкта.
10. Створення облікового запису виробника/покупця/споживача біометану, незалежного аудитора, оператора газотранспортної/газорозподільної системи, а також іншого суб’єкта господарювання (далі - заявник) здійснюється на підставі поданої до адміністратора реєстру в електронній формі заяви про створення облікового запису в реєстрі. Форма заяви визначена додатком 1.
11. Створення та отримання облікового запису, здійснення операцій та перегляд загальної інформації, що міститься в реєстрі, є безоплатними.
12. Подання заяви про створення облікового запису в реєстрі здійснюється шляхом її заповнення на веб-сайті реєстру. На підставі інформації, зазначеної в заяві, електронними засобами реєстру автоматично створюється електронний документ, який після накладення кваліфікованого електронного підпису відповідальної за надання інформації особи надсилається адміністратору реєстру для розгляду.
13. Адміністратор реєстру розглядає заяву про створення облікового запису в реєстрі протягом п’яти робочих днів з моменту її отримання та приймає одне з таких рішень:
1) про створення облікового запису - у разі, коли заява містить в повному обсязі інформацію, необхідну для створення облікового запису;
2) про відмову у створенні облікового запису - у разі, коли заява не містить в повному обсязі інформації, що необхідна для створення облікового запису.
14. Адміністратор реєстру створює обліковий запис протягом одного робочого дня з моменту прийняття рішення про його створення.
15. У разі прийняття рішення про відмову у створенні облікового запису адміністратор реєстру повідомляє про це заявнику із зазначенням причин такої відмови. Заявник має право подати заяву про створення облікового запису повторно.
16. В обліковому записі адміністратор реєстру зазначає такі відомості:
1) повне та скорочене (у разі наявності) найменування суб’єкта господарювання/прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи - підприємця;
2) найменування країни реєстрації;
3) код згідно з ЄДРПОУ/реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відповідну відмітку у паспорті. У такому випадку фізична особа зазначає відомості про таку відмітку у паспорті) фізичної особи - підприємця (у разі, коли користувач реєстру є резидентом України) або реєстраційний код чи інший відповідний код у країні реєстрації (у разі, коли користувач реєстру не є резидентом України);
4) місце реєстрації або місцезнаходження юридичної особи/фізичної особи - підприємця (повна поштова адреса);
5) номер телефону, адреса електронної пошти, адреса офіційної сторінки в Інтернеті (за наявності);
6) відомості про керівника (найменування посади, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
7) відомості про відповідальну особу (найменування посади, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
8) вид діяльності згідно з КВЕД;
9) реєстровий номер облікового запису;
10) дата створення облікового запису.
17. В обліковому записі виробника біометану адміністратор реєстру додатково зазначає інформацію про об’єкт виробництва біометану, зокрема:
1) місцезнаходження об’єкта виробництва біометану, його GPS-координати;
2) потужність об’єкта виробництва біометану (МВт);
3) унікальний EIC-код суб’єкта ринку природного газу та EIC-коди відповідних точок комерційного обліку;
4) результати проведення незалежного аудиту об’єкта виробництва біометану.
18. В обліковому записі виробника біометану відображається інформація про сформовані гарантії походження біометану, їх передачу, розподіл та анулювання.
19. До облікового запису незалежного аудитора адміністратор реєстру додатково вносить інформацію про дозвільні документи на право проведення незалежного аудиту діяльності, пов’язаної з виробництвом біометану, в тому числі сертифікат за добровільною системою сертифікації сталого біопалива, визнаною Європейською Комісією.
20. До облікового запису оператора газотранспортної/газорозподільної системи адміністратор реєстру додатково вносить інформацію про точки приєднання об’єкта виробництва біометану до газотранспортної/газорозподільної системи, включаючи його унікальний EIC-код суб’єкта ринку природного газу та EIC-коди відповідних точок комерційного обліку.
21. В обліковому записі покупця біометану відображається інформація про гарантії походження біометану, що передаються за договорами купівлі-продажу біометану, їх розподіл та анулювання.
22. В обліковому записі споживача біометану відображається інформація про гарантії походження біометану, що передаються за договорами купівлі-продажу біометану, їх анулювання, а також про сформовані сертифікати походження біометану.
23. Якщо відомості про користувача реєстру, що внесені до його облікового запису, змінилися, користувач реєстру подає адміністратору реєстру заяву про зміну таких відомостей протягом десяти робочих днів з моменту настання відповідних змін.
24. Подання заяви про зміну відомостей в реєстрі здійснюється шляхом її заповнення на веб-сайті реєстру із зазначенням лише тих відомостей, що змінилися. На підставі інформації, зазначеної в заяві, електронними засобами реєстру автоматично створюється електронний документ та після накладення кваліфікованого електронного підпису надсилається адміністратору реєстру. Форма заяви про зміну відомостей в реєстрі визначена додатком 2.
25. Адміністратор реєстру вносить зміни до облікового запису відповідного користувача реєстру протягом трьох робочих днів з моменту отримання заяви про внесення змін до відомостей про користувача реєстру.
26. Подання заяви про закриття облікового запису здійснюється шляхом її заповнення на веб-сайті реєстру. На підставі інформації, зазначеної в заяві, електронними засобами реєстру автоматично створюється електронний документ, який після накладення кваліфікованого електронного підпису відповідальної за надання інформації особи надсилається адміністратору реєстру для розгляду. Форма заяви про закриття облікового запису в реєстрі визначена додатком 3.
Адміністратор реєстру розглядає заяву щодо закриття облікового запису протягом двох робочих днів з моменту її отримання та приймає одне з таких рішень:
про закриття облікового запису - у разі, коли заява містить коректну інформацію щодо облікового запису;
про відмову у закритті облікового запису - у разі, коли заява містить некоректну інформацію щодо облікового запису.
Адміністратор реєстру здійснює закриття облікового запису в реєстрі протягом одного робочого дня з моменту прийняття рішення про його закриття.
У разі прийняття рішення про відмову у закритті облікового запису адміністратор реєстру повідомляє про це заявнику із зазначенням причин такої відмови. Заявник має право подати заяву про закриття облікового запису в реєстрі повторно.
Після закриття облікового запису обмежується доступ до нього іншим користувачам реєстру. При цьому інформація з облікового запису, в тому числі інформація про сформовані гарантії походження біометану, їх передачу, розподіл та анулювання, зберігається в реєстрі безстроково.
27. Користувач реєстру здійснює доступ до облікового запису в реєстрі з використанням ідентифікатора доступу, який надсилається адміністратором реєстру на адресу електронної пошти користувача у день створення облікового запису.
28. Персональні дані користувача реєстру, отримані під час створення облікового запису, використовуються лише для цілей ведення реєстру та надання інформації у випадках, передбачених законодавством.
29. Інформація зберігається у реєстрі безстроково, якщо інше не встановлено законом.
30. Гарантія походження біометану формується безоплатно.
31. Для формування гарантії походження біометану виробник біометану щомісяця до 10 числа вносить до реєстру інформацію відповідно до вимог частини другої статті 82 Закону України “Про альтернативні види палива”.
32. Джерелом інформації про обсяг біометану, що поданий до газотранспортної/газорозподільної системи, є показники вузлів обліку біометану в точці приєднання до газотранспортної/газорозподільної системи та акт приймання-передачі біометану, який складається оператором газотранспортної/газорозподільної системи та виробником біометану.
Вузли обліку біометану встановлюються відповідно до вимог Кодексу газотранспортної системи, Кодексу газорозподільних систем, затверджених НКРЕКП, та інших нормативно-правових актів у відповідній сфері.
33. Визначення обсягу біометану в одиницях енергії (МВт•год) здійснюється одним із способів у такий пріоритетності:
вимірювання обсягу біометану в одиницях енергії (МВт•год);
переведення обсягу біометану в одиницях об’єму (тис. куб. метрів) до обсягу біометану в одиницях енергії (МВт•год) згідно з Кодексом газотранспортної системи, Кодексом газорозподільних систем, затвердженими НКРЕКП.
34. З метою забезпечення можливості проведення адміністратором реєстру перевірки обсягів біометану, що поданий виробником біометану до газотранспортної/газорозподільної системи, оператор газотранспортної/газорозподільної системи, до якої приєднаний виробник біометану, щомісяця до 5 числа надає відповідну інформацію адміністратору реєстру за формою, встановленою додатком 4, з використанням засобів реєстру.
35. Адміністратор реєстру протягом 10 робочих днів з дня надання виробником біометану з використанням засобів реєстру інформації відповідно до пункту 31 цього Порядку розглядає її та приймає одне з таких рішень:
1) про формування у реєстрі гарантії походження біометану - у разі, коли інформація щодо формування у реєстрі гарантії походження містить коректні дані;
2) про відмову у формуванні у реєстрі гарантії походження біометану - у разі, коли інформація щодо формування у реєстрі гарантії походження біометану містить некоректні дані.
Адміністратор реєстру здійснює формування у реєстрі гарантії походження біометану протягом двох робочих днів з дня прийняття рішення про її формування.
У разі прийняття рішення про відмову у формуванні у реєстрі гарантії походження біометану адміністратор реєстру повідомляє про це виробнику біометану із зазначенням причин такої відмови. Виробник має право надати адміністратору реєстру з використанням засобів реєстру інформацію щодо формування у реєстрі гарантії походження біометану повторно.
36. Гарантія походження біометану повинна містити таку інформацію:
1) найменування країни походження біометану;
2) унікальний ідентифікаційний номер гарантії походження біометану;
3) дата формування гарантії походження біометану;
4) дата закінчення строку дії гарантії походження біометану;
5) номер облікового запису виробника біометану в реєстрі;
6) повне або скорочене найменування виробника біометану/прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи - підприємця, яка є виробником біометану;
7) найменування та місцезнаходження об’єкта виробництва біометану, включаючи унікальний EIC-код суб’єкта ринку природного газу та EIC-коди відповідних точок комерційного обліку;
8) газовий місяць, протягом якого здійснювалася подача біометану до газотранспортної/газорозподільної системи;
9) сумарний обсяг енергії біометану, поданого до газотранспортної/газорозподільної системи (МВт•год);
10) назва сировини, з якої вироблено біометан;
11) дані про наявність/обсяг домішок щодо одоризації;
12) відмітка про проведення аудиту місячного обсягу біометану, поданого до газотранспортної/газорозподільної системи (у разі його проведення), додаткові примітки незалежного аудитора.
37. Строк дії гарантії походження біометану становить один рік.
38. Адміністратор реєстру визнає гарантії походження біометану, видані державами - членами Європейського Союзу або країнами, які є учасниками Енергетичного співтовариства.
39. Порядок визнання гарантії походження біометану визначається відповідно до міжнародного договору України про взаємодію реєстрів, укладеного між держателем реєстру та держателем іноземного реєстру.
40. У разі споживання всього обсягу біометану, на який видано гарантію походження біометану, споживач біометану подає до адміністратора реєстру заяву щодо анулювання гарантії походження біометану. Подання відповідної заяви здійснюється шляхом її заповнення на веб-сайті реєстру. На підставі інформації, зазначеної в заяві, електронними засобами реєстру автоматично створюється електронний документ, який після накладення кваліфікованого електронного підпису відповідальної за надання інформації особи надсилається адміністратору реєстру для розгляду.
Форма заяви про анулювання гарантії походження біометану визначена додатком 5.
Адміністратор реєстру розглядає заяву щодо анулювання гарантії походження біометану протягом двох робочих днів з моменту її отримання та приймає одне з таких рішень:
про анулювання гарантії походження біометану - у разі, коли заява містить коректну інформацію щодо гарантії походження біометану;
про відмову в анулюванні гарантії походження біометану - у разі, коли заява містить некоректну інформацію щодо гарантії походження біометану.
Адміністратор реєстру здійснює анулювання гарантії походження біометану протягом одного робочого дня з моменту прийняття рішення про її анулювання.
У разі прийняття рішення про відмову в анулюванні гарантії походження біометану адміністратор реєстру повідомляє про це споживачу біометану із зазначенням причин такої відмови. Споживач має право подати заяву про анулювання гарантії походження біометану повторно.
41. Після анулювання гарантії походження біометану у реєстрі її передача, розподіл або інше використання не допускається.
42. Після анулювання гарантії походження біометану у реєстрі адміністратор реєстру формує сертифікат походження біометану із зазначенням його належності споживачу біометану відповідно до вимог частини сьомої статті 82 Закону України “Про альтернативні види палива”.
43. Сертифікат походження біометану повинен містити таку інформацію:
1) найменування країни походження біометану;
2) унікальний ідентифікаційний номер сертифіката походження біометану;
3) дата формування сертифіката походження біометану;
4) унікальний ідентифікаційний номер гарантії походження біометану, що анулюється;
5) повне або скорочене найменування власника сертифіката походження біометану/прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи - підприємця, яка є власником сертифіката походження біометану;
6) повне або скорочене найменування виробника/продавця біометану/прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи - підприємця, яка є виробником/продавцем біометану;
7) газовий місяць, протягом якого здійснювалася подача біометану до газотранспортної/ газорозподільної системи;
8) сумарний обсяг енергії біометану, поданого до газотранспортної/газорозподільної системи, МВт•год;
9) назва сировини, з якої вироблено біометан;
10) дані про наявність/обсяг домішок щодо одоризації.
44. Адміністратор реєстру анулює гарантію походження біометану у разі виконання вимог пункту 40 цього Порядку або закінчення строку дії гарантії походження біометану.
45. У разі продажу виробником біометану всього обсягу біометану, на який видано гарантію походження, гарантія походження передається покупцю/споживачу біометану на підставі договору купівлі-продажу біометану.
46. Виробник біометану вносить інформацію про передачу гарантії походження біометану до свого облікового запису в реєстрі, при цьому покупець біометану відображає відповідну інформацію у власному обліковому записі.
47. У разі продажу виробником/покупцем біометану частини обсягу біометану, на який видано гарантію походження, гарантія походження підлягає розподілу відповідним суб’єктом господарювання шляхом внесення відповідної інформації до свого облікового запису.
48. Сформована внаслідок розподілу гарантія походження біометану є самостійною гарантією походження біометану та передається покупцю/споживачу біометану на підставі договору купівлі-продажу біометану.
49. Сформована внаслідок розподілу гарантія походження біометану додатково до інформації, що передбачена пунктом 36 цього Порядку, повинна містити унікальний ідентифікаційний номер, пов’язаний з розподіленою гарантією походження біометану, та обсяг біометану, що включений до сформованої гарантії походження біометану.
50. Сума обсягів біометану, що поданий до газотранспортної/газорозподільної системи у відповідному газовому місяці, в усіх сформованих гарантіях походження біометану повинна відповідати обсягу біометану, зазначеному в розподіленій гарантії походження біометану.
51. Анулювання гарантії походження біометану, сформованої внаслідок розподілу, здійснюється окремо відповідно до вимог пунктів 40-44 цього Порядку.
52. Незалежний аудит діяльності, пов’язаної з виробництвом біометану, мають право проводити незалежні аудитори, які мають обліковий запис у реєстрі.
53. Незалежний аудитор, крім операцій, передбачених пунктом 7 цього Порядку, додатково має право розміщувати висновки за результатами проведення незалежного аудиту в реєстрі.
54. Незалежний аудитор відповідно до укладеного договору проводить незалежний аудит діяльності, пов’язаної з виробництвом біометану, об’єктів виробництва біометану щодо відповідності нормативно-правовим актам у разі:
1) прийняття рішення про створення облікового запису виробника біометану у реєстрі;
2) модернізації об’єкта виробництва біометану.
Крім того, на запит виробника/споживача біометану незалежний аудитор проводить незалежний аудит обсягу виробництва біометану, поданого до газотранспортної/газорозподільної системи за визначений період часу.
55. Оплата послуг незалежного аудитора здійснюється за окремим договором про проведення незалежного аудиту, що укладається між виробником/споживачем біометану та незалежним аудитором.
56. Висновок за результати незалежного аудиту складається для прийняття рішення про створення облікового запису виробника біометану у реєстрі, модернізації об’єкта виробництва біометану та повинен містити таку інформацію:
1) повне найменування виробника біометану/прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи - підприємця;
2) найменування об’єкта виробництва біометану, включаючи його унікальний EIC-код суб’єкта ринку природного газу;
3) місцезнаходження об’єкта виробництва біометану, його GPS-координати;
4) потужність об’єкта виробництва біометану;
5) дані про відповідність сировини, з якої вироблено біометан, вимогам статті 1 Закону України “Про альтернативні види палива”;
6) дані про відповідність біометану вимогам нормативно-правових актів;
7) дані про технологію виробництва біометану;
8) відомості про точку приєднання об’єкта виробництва біометану до газотранспортної/газорозподільної системи, включаючи унікальні EIC-коди відповідних точок комерційного обліку;
9) рік введення в експлуатацію/модернізації об’єкта виробництва біометану;
10) підтвердження спроможності об’єкта здійснювати виробництво біометану;
11) інші додаткові відомості, пов’язані з виробництвом біометану.
57. Підтвердження спроможності об’єкта виробництва біометану здійснювати виробництво біометану включає підтвердження заявленої потужності, а саме наявності технології, обладнання та сировини, необхідних для виробництва біометану, та підключення об’єкта виробництва біометану до газотранспортної/газорозподільної системи згідно з Кодексом газотранспортної системи, Кодексом газорозподільних систем, затвердженими НКРЕКП.
58. У разі відмови незалежного аудитора надати виробнику/споживачу біометану підтвердження спроможності об’єкта виробництва біометану здійснювати виробництво біометану незалежний аудитор зазначає причини такої відмови та надає відповідне обґрунтування.
Виробник/споживач біометану після усунення причин такої відмови має право повторно звернутися до незалежного аудитора щодо проведення незалежного аудиту.
59. Висновок незалежного аудитора, що складається на запит виробника/споживача біометану про проведення незалежного аудиту діяльності, пов’язаної з виробництвом біометану, поданого до газотранспортної/газорозподільної системи за визначений період часу, повинен містити таку інформацію:
1) повне найменування виробника біометану/прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи - підприємця, яка є виробником біометану;
2) найменування об’єкта виробництва біометану, включаючи його унікальний EIC-код суб’єкта ринку природного газу;
3) місцезнаходження об’єкта виробництва біометану, його GPS-координати;
4) потужність об’єкта виробництва біометану;
5) дані про обсяг біометану, поданого до газотранспортної/газорозподільної системи за визначений період часу, МВт•год;
6) дані про відповідність сировини, з якої вироблено біометан, вимогам статті 1 Закону України “Про альтернативні види палива”;
7) дані про технологію виробництва біометану;
8) дані про відповідність біометану, поданого до газотранспортної/газорозподільної системи за визначений період часу, вимогам нормативно-правових актів;
9) інші додаткові відомості, пов’язані з виробництвом біометану.
60. У разі відмови незалежного аудитора надати висновок за результатами проведення незалежного аудиту діяльності, пов’язаної з виробництвом біометану, поданого до газотранспортної/газорозподільної системи за визначений період часу, незалежний аудитор зазначає причини такої відмови та надає відповідне обґрунтування.
Виробник/споживач біометану після усунення причин такої відмови має право повторно звернутися до незалежного аудитора щодо проведення незалежного аудиту.
ЗАЯВА
про створення облікового запису в реєстрі біометану
ЗАЯВА
про зміну відомостей в реєстрі біометану
ЗАЯВА
про закриття облікового запису в реєстрі біометану
ІНФОРМАЦІЯ
щодо обсягів біометану, який подано виробником (виробниками) біометану до газотранспортної або газорозподільної системи
ЗАЯВА
про анулювання гарантії походження біометану