Деякі питання надання грантів для переробних підприємств
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 877 від 05.08.2022
№ 1337 від 18.11.2022
№ 72 від 27.01.2023
№ 780 від 28.07.2023
№ 1190 від 10.11.2023}
Відповідно до статей 12 і 16 Закону України “Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок надання грантів на створення або розвиток переробних підприємств, що додається.
2. Внести до Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 28 “Про надання фінансової державної підтримки” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 12, ст. 489, № 34, ст. 1138, № 37, ст. 1217, № 55, ст. 1703, № 86, ст. 2768, № 97, ст. 3127; 2021 р., № 4, ст. 227, № 11, ст. 468, № 16, ст. 621, № 23, ст. 1064, № 31, ст. 1783, № 46, ст. 2850, № 58, ст. 3604, № 86, ст. 5480; 2022 р., № 34, ст. 1859, № 39, ст. 2098) - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2022 р. № 410, зміни, що додаються.
3. Міністерству цифрової трансформації забезпечити:
реалізацію технічної можливості формування та подання заяв засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг відповідно до Порядку, затвердженого цією постановою;
передачу заяв до акціонерного товариства “Державний ощадний банк України” з метою забезпечення виконання умов, встановлених Порядком, затвердженим цією постановою;
обробку та передачу персональних даних відповідно до законодавства про захист персональних даних.
4. Ця постанова набирає чинності з 1 липня 2022 року.
ПОРЯДОК
надання грантів на створення або розвиток переробних підприємств
умови, критерії, механізм надання безповоротної державної допомоги суб’єктам господарювання (далі - отримувач) у формі грантів на створення або розвиток переробних підприємств (далі - грант);
механізм використання коштів, передбачених Мінекономіки за бюджетною програмою “Надання грантів для створення або розвитку бізнесу”, та коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття для надання безповоротної державної допомоги отримувачам у формі грантів.
Метою надання грантів є сприяння зайнятості населення, створення нових робочих місць, створення нових або розвиток існуючих переробних підприємств, збільшення надходжень від сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Джерелами фінансування надання грантів отримувачам є кошти:
державного бюджету, в тому числі ті, що надходять на рахунок “Фонд відновлення та трансформації економіки” Мінекономіки, відкритий у Національному банку, на який зараховуються добровільні внески (благодійні пожертви) від фізичних та юридичних осіб приватного права та/або публічного права для забезпечення заходів з відновлення, підтримки і розвитку України у національній та іноземній валюті (далі - бюджетні кошти);
Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (далі - Фонд).
{Пункт 1 в редакції Постанов КМ № 72 від 27.01.2023, № 1190 від 10.11.2023}
2. Головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінекономіки.
Розпорядником коштів Фонду є Державний центр зайнятості.
{Пункт 2 в редакції Постанови КМ № 1190 від 10.11.2023}
3. Для цілей цього Порядку суб’єктом господарювання вважається суб’єкт мікропідприємництва, малого чи середнього підприємництва (фізична особа - підприємець або юридична особа) у значенні, наведеному в Господарському кодексі України, крім суб’єктів господарювання державного та комунального секторів економіки.
4. Розмір гранту, який надається одному отримувачу, не перевищує 8 млн. гривень.
Гранти надаються за умови співфінансування з отримувачем у співвідношенні:
для грантів, отримувачами яких є суб’єкти господарювання, які зареєстровані та провадять/планують провадити підприємницьку діяльність на територіях активних бойових дій, територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, та тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Мінреінтеграції, для яких визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації, до 80 відсотків вартості проекту - за рахунок грантів, не менше 20 відсотків - за рахунок коштів отримувача (власних або кредитних);
{Абзац третій пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 877 від 05.08.2022; в редакції Постанов КМ № 1337 від 18.11.2022, № 780 від 28.07.2023}
для всіх інших грантів, рішення про надання яких прийнято, до 50 відсотків вартості проекту - за рахунок грантів, не менше 50 відсотків - за рахунок коштів отримувача (власних або кредитних).
{Абзац четвертий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 877 від 05.08.2022; в редакції Постанови КМ № 1337 від 18.11.2022; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 780 від 28.07.2023}
Внесок за рахунок власних коштів отримувача (не кредитних) має становити не менше 20 відсотків вартості проекту.
Отримувач може отримувати один грант або для створення одного нового переробного підприємства, або для збільшення потужностей існуючого виробництва переробного підприємства.
{Абзац шостий пункту 4 в редакції Постанови КМ № 877 від 05.08.2022}
Грант надається лише одному отримувачу з урахуванням пов’язаних із ним осіб.
У випадку руйнації переробного підприємства внаслідок збройної агресії Російської Федерації держава компенсує отримувачу його власний внесок у повному обсязі, сплата якого підтверджується документально, за рахунок джерел, визначених абзацами п’ятим і шостим пункту 1 цього Порядку.
{Абзац восьмий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 72 від 27.01.2023}
Визначення шкоди та збитків, завданих внаслідок збройної агресії Російської Федерації, здійснюється відповідно до Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 326 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 26, ст. 1413).
5. Гранти надаються для створення нових виробництв переробних підприємств або збільшення потужностей існуючих виробництв переробних підприємств для покриття таких напрямів витрат, як:
придбання основних засобів виробництва (машини та обладнання), яке не підлягає відчуженню до виконання умов договору про надання гранту (крім випадків відчуження внаслідок звернення стягнення на нього уповноваженим банком відповідно до договору застави);
{Абзац другий пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 877 від 05.08.2022, № 1337 від 18.11.2022}
доставка та введення в експлуатацію основних засобів виробництва (верстатів, технологічного обладнання), включаючи програмне забезпечення.
6. Надання грантів отримувачам здійснюється Мінекономіки та Державним центром зайнятості через банки, більше 50 відсотків акцій яких належить державі (далі - уповноважені банки). Обмін інформацією та даними здійснюється відповідно до договору про взаємодію між Мінекономіки, Мінцифри, технічним адміністратором Порталу Дія, Державним центром зайнятості та уповноваженим банком (далі - договір про взаємодію).
{Пункт 6 в редакції Постанов КМ № 780 від 28.07.2023, № 1190 від 10.11.2023}
7. Для виплати отримувачам грантів за рахунок коштів бюджетної програми “Надання грантів для створення або розвитку бізнесу” Мінекономіки відкриває в Казначействі реєстраційні рахунки загального та спеціального фондів державного бюджету (далі - рахунки).
Виплата отримувачам грантів за рахунок коштів Фонду здійснюється з окремого рахунка 3554 “Рахунки державних цільових фондів”, відкритого в Казначействі для обслуговування коштів Фонду (далі - рахунок Фонду), в межах обсягу коштів, передбачених в бюджеті Фонду на поточний бюджетний період за відповідним напрямом.
{Пункт 7 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1190 від 10.11.2023}
{Пункт 7 в редакції Постанови КМ № 72 від 27.01.2023}
8. Заяву на отримання гранту (далі - заява) подають отримувачі:
громадяни України, у тому числі фізичні особи - підприємці;
{Абзац другий пункту 8 в редакції Постанови КМ № 877 від 05.08.2022}
юридичні особи, кінцевими бенефіціарними власниками яких є громадяни України;
{Абзац третій пункту 8 в редакції Постанови КМ № 877 від 05.08.2022}
які станом на дату подання заяви фактично не перебувають та не провадять свою господарську діяльність на територіях активних бойових дій, територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, та тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації;
{Абзац четвертий пункту 8 в редакції Постанов КМ № 1337 від 18.11.2022, № 780 від 28.07.2023}
які не провадять господарську діяльність на території Російської Федерації та Республіки Білорусь;
які не здійснюють виробництво та/або реалізацію зброї, алкогольних напоїв, тютюнових виробів згідно з класифікатором видів економічної діяльності;
{Пункт 8 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1337 від 18.11.2022}
які не є кредитними організаціями, страховими організаціями, інвестиційними фондами, недержавними пенсійними фондами, професійними учасниками ринку цінних паперів, ломбардами згідно з класифікатором видів економічної діяльності;
{Пункт 8 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1337 від 18.11.2022}
у яких станом на дату подання заяви керівник та/або засновник, та/або кінцевий бенефіціарний власник не є особою, яка є керівником та/або засновником, та/або кінцевим бенефіціарним власником більш як у п’яти (включно) платників податків;
{Пункт 8 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 780 від 28.07.2023}
які не віднесені до юридичних або фізичних осіб, до яких застосовуються спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідними рішеннями Ради національної безпеки і оборони України, введеними в дію указами Президента України щодо застосування персональних (спеціальних) економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону України “Про санкції”;
щодо яких не порушено справи про банкрутство та/або яких не визнано банкрутами, та/або які не перебувають на стадії ліквідації;
які не мають заборгованості перед бюджетом;
щодо яких відсутнє рішення суду, яке набрало законної сили, про притягнення до кримінальної відповідальності за корупційне правопорушення.
Отримувачем може бути фізична особа, яка має намір розпочати підприємницьку діяльність і бере на себе зобов’язання зареєструватися фізичною особою - підприємцем або створити юридичну особу у випадку отримання позитивного рішення про надання гранту.
9. Заява формується отримувачем особисто засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) після проходження ним ідентифікації та автентифікації з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, та/або інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановлювати особу заявника.
{Абзац перший пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 877 від 05.08.2022}
Отримувач може формувати заяву власними технічними засобами у відділенні уповноваженого банку.
{Пункт 9 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 877 від 05.08.2022}
Заява формується засобами Порталу Дія у довільній формі, придатній для сприйняття її змісту, відповідно до відомостей, визначених пунктами 10 і 11 цього Порядку. Формування заяви закінчується накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису або електронної системи BankID.
Заява має містити відомості, зазначені у пунктах 10 і 11 цього Порядку.
Невід’ємним додатком до заяви є бізнес-план, форма якого визначається Мінекономіки.
Заяви, подані без бізнес-плану, не розглядаються.
Кінцевий строк подання заяв визначається Мінекономіки з урахуванням наявного фінансування, про що Мінекономіки інформує уповноважений банк. Мінекономіки може встановити кілька кінцевих строків подання заяв у межах календарного року та визначити граничну суму грантів, що видаються на всі заяви, подані до одного кінцевого строку.
Уповноважений банк формує перелік поданих заяв, а також забезпечує їх зберігання в електронній базі даних протягом трьох років з дня завершення прийому заяв.
Повторне подання заяви можливе після прийняття рішення про відмову або анулювання рішення про надання гранту за попередньою заявою.
{Абзац дев’ятий пункту 9 в редакції Постанови КМ № 877 від 05.08.2022; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1337 від 18.11.2022}
10. У заяві для фізичних осіб, фізичних осіб - підприємців зазначаються такі відомості:
1) прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
2) реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному податковому органу та мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта);
3) серія та/або номер паспорта;
5) контактні дані отримувача (номер телефону, адреса електронної пошти);
6) дата реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
8) основний вид економічної діяльності;
9) задеклароване (зареєстроване) місце проживання (за наявності);
10) місцезнаходження (за наявності);
14) кількість непрацюючих членів сім’ї (середньомісячні витрати);
15) стаж роботи за останнім місцем роботи;
16) відмітка про належність отримувача та/або членів його сім’ї до політично значущих осіб;
17) відомості про юридичну особу у разі, коли отримувач та/або члени його сім’ї є засновниками юридичної особи:
найменування юридичної особи, зокрема скорочене (за наявності);
ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств і організацій України;
18) відомості про корпорацію у разі, коли отримувач та/або члени його сім’ї є засновниками юридичної особи:
найменування юридичної особи, зокрема скорочене (за наявності);
ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств і організацій України;
20) відомості про фінансові показники:
розмір загального офіційного доходу (без урахування податку на додану вартість) за річною звітністю (гривень) (за наявності) (для фізичної особи - підприємця);
місячний платіж за всіма поточними кредитами (у гривнях);
21) відомості про активи у власності;
23) щомісячна планова виручка;
24) запланована кількість новостворених робочих місць;
25) очікувана рентабельність бізнесу (у відсотках);
26) відсоток власних коштів у проекті (у гривнях);
27) загальна вартість проекту з урахуванням коштів гранту (у гривнях);
28) період окупності проекту (у роках);
29) потенційне число споживачів;
30) збитки, яких зазнали у зв’язку із веденням бойових дій;
32) запланований основний вид економічної діяльності (для фізичних осіб);
33) відомості щодо раніше отриманої допомоги (за програмами підтримки релокації під час воєнного стану, державних допомог або грантів), зокрема в рамках проектів міжнародної технічної допомоги під час воєнного стану (для фізичних осіб - підприємців);
34) відомості про відсутність податкового боргу.
{Пункт 10 доповнено підпунктом 34 згідно з Постановою КМ № 1337 від 18.11.2022}
11. У заяві для отримувачів, які мають статус юридичних осіб, зазначаються такі відомості:
1) прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) керівника;
2) контактні дані керівника (номер телефону, адреса електронної пошти);
3) найменування юридичної особи, зокрема скорочене (за наявності);
5) ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств і організацій України;
6) організаційно-правова форма;
7) місцезнаходження юридичної особи;
8) основний вид економічної діяльності;
9) відомості про засновників, а для акціонерних товариств - про засновників, які володіють не менш як 25 відсотками акцій такого товариства;
{Підпункт 9 пункту 11 в редакції Постанови КМ № 780 від 28.07.2023}
10) відомості про кінцевих бенефіціарних власників;
11) відмітка про належність керівника юридичної особи, засновників, кінцевих бенефіціарних власників до політично значущих осіб;
12) відомості про юридичну особу у разі, коли керівник, засновники, кінцеві бенефіціарні власники є засновниками інших юридичних осіб:
найменування юридичної особи, зокрема скорочене (за наявності);
ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств і організацій України;
13) відомості про корпорацію у разі, коли керівник, засновники, кінцеві бенефіціарні власники є засновниками корпорацій:
найменування юридичної особи, зокрема скорочене (за наявності);
ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств і організацій України;
14) місце провадження господарської діяльності;
15) відомості про фінансові показники:
розмір загального офіційного доходу (без урахування податку на додану вартість) за річною звітністю (гривень) (за наявності);
місячний платіж за всіма поточними кредитами (у гривнях);
сума простроченої дебіторської заборгованості (у гривнях);
сума простроченої кредиторської заборгованості (у гривнях);
наявність активів у власності засновників/кінцевих бенефіціарних власників;
наявність активів під час провадження господарської діяльності;
кількість найманих працівників;
17) щомісячна планова виручка;
18) запланована кількість найманих працівників;
19) очікувана рентабельність бізнесу (у відсотках);
20) відсоток власних коштів у проекті (у гривнях);
21) загальна вартість проекту з урахуванням коштів гранту (у гривнях);
22) період окупності залучених коштів, років;
23) збитки, яких зазнали у зв’язку із веденням бойових дій;
25) відомості щодо раніше отриманої допомоги (за програмами підтримки релокації під час воєнного стану, державних допомог або грантів), зокрема в рамках проектів міжнародної технічної допомоги під час воєнного стану;
26) відомості про відсутність податкового боргу.
{Пункт 11 доповнено підпунктом 26 згідно з Постановою КМ № 1337 від 18.11.2022}
12. Мінекономіки на підставі переліку висновків уповноваженого банку, які включають оцінку бізнес-плану, співбесіди та результати перевірки заявника згідно з абзацами шостим - тринадцятим пункту 19 цього Порядку (далі - перелік висновків), приймає рішення про:
затвердження переліку фізичних осіб, фізичних осіб - підприємців та суб’єктів господарювання, які набрали необхідну кількість балів для отримання грантів;
{Пункт 12 в редакції Постанов КМ № 1337 від 18.11.2022, № 1190 від 10.11.2023}
13. Відомості, що є необхідними для заяви, можуть бути отримані шляхом електронної інформаційної взаємодії з інформаційно-комунікаційними системами та публічними електронними реєстрами органів державної влади відповідно до умов договорів про взаємодію.
14. Під час формування заяви засобами Порталу Дія отримуються/підтверджуються відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у разі їх наявності.
{Пункт 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 780 від 28.07.2023}
15. Відповідальність за недостовірність відомостей, що містяться в заяві, несе отримувач.
16. Після формування заяви засобами Порталу Дія заява блокується для редагування та передається:
уповноваженому банку у формі переліку відомостей згідно з договором про взаємодію;
{Абзац другий пункту 16 в редакції Постанови КМ № 1190 від 10.11.2023}
Мінекономіки шляхом надання доступу (підключення робочих місць) співробітників до Порталу Дія.
Обмін інформацією здійснюється в електронній формі з дотриманням вимог Законів України “Про електронні довірчі послуги”, “Про захист персональних даних”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”.
{Пункт 16 в редакції Постанови КМ № 877 від 05.08.2022}
17. Протягом десяти робочих днів з дня кінцевого строку подання заяв уповноважений банк подає Мінекономіки перелік висновків.
У разі перевищення граничної суми фінансування грантів понад помісячні бюджетні асигнування, передбачені планом асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду бюджету та/або планом спеціального фонду бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків) на відповідний бюджетний період, та у межах наявної граничної суми грантів, затвердженої наказом Мінекономіки від 15 липня 2022 р. № 2109, Мінекономіки протягом одного робочого дня з дня отримання переліку висновків надсилає до Державного центру зайнятості перелік фізичних осіб, фізичних осіб - підприємців та суб’єктів господарювання, які набрали необхідну кількість балів для отримання грантів, щодо яких відсутній обсяг фінансування за рахунок бюджетних коштів.
Рішення про надання грантів приймається Мінекономіки та Державним центром зайнятості протягом 15 робочих днів з дня кінцевого строку подання заяв.
{Пункт 17 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 877 від 05.08.2022, № 1337 від 18.11.2022; в редакції Постанови КМ № 1190 від 10.11.2023}
18. Фінансування грантів провадиться з урахуванням бальної системи, визначеної Порядком проведення оцінювання заяв, критеріями оцінювання та необхідною кількістю балів (оцінки) для прийняття рішень щодо надання грантів на створення або розвиток переробних підприємств, затвердженим наказом Мінекономіки від 15 липня 2022 р. № 2109.
Діапазон сукупної кількості балів (оцінки) для надання грантів становить:
для отримувачів, які зареєстровані та провадять/планують провадити підприємницьку діяльність на територіях можливих бойових дій, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, або на територіях активних бойових дій, територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, та тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Мінреінтеграції, для яких визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації, - від 20 до 50 балів;
для всіх інших отримувачів - від 30 до 50 балів.
Якщо необхідну кількість балів (оцінку) набрали більше заяв, ніж визначена гранична сума грантів відповідно до пункту 9 цього Порядку, гранти отримують отримувачі, які зареєстровані та провадять/планують провадити підприємницьку діяльність на територіях можливих бойових дій, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, або на територіях активних бойових дій, територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, та тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Мінреінтеграції, для яких визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації, з урахуванням кількості отриманих балів і черговості подання заяв та отримувачі з найбільшою кількістю балів - з урахуванням черговості подання заяв.
Виплата грантів за заявами, щодо яких прийнято рішення згідно з абзацом шостим пункту 121 цього Порядку, здійснюється відповідно до абзацу другого пункту 7 цього Порядку та в межах наявного залишку коштів Фонду.
Заяви, щодо яких прийнято рішення згідно з абзацом третім пункту 121 цього Порядку, розглядаються автоматично у наступному періоді в межах встановленого кінцевого строку. Повторне оцінювання таких заяв не проводиться, для прийняття рішення про надання гранту використовується перша оцінка заяви.
{Пункт 18 в редакції Постанов КМ № 877 від 05.08.2022, № 780 від 28.07.2023, № 1190 від 10.11.2023}
19. Відбір отримувачів грантів проводиться відповідно до переліку висновків, сформованого уповноваженим банком на підставі заяв на отримання грантів.
Після формування переліку висновків уповноважений банк передає його Мінекономіки в електронній формі.
Уповноважений банк забезпечує інформування отримувачів про прийняті рішення відповідно до договору про взаємодію шляхом надсилання листа на адресу електронної пошти, зазначеної в заяві, або смс-повідомлення на номер телефону, зазначений в заяві, чи іншими засобами зв’язку.
Уповноважений банк засобами програмного забезпечення з використанням інформаційних джерел, що ним використовуються у своїй діяльності, проводить перевірку заявника згідно з абзацами шостим - тринадцятим цього пункту та оцінювання бізнес-плану отримувача і передає результати Мінекономіки у вигляді переліку висновків.
Перевірка заявника проводиться за критеріями, зазначеними у договорі про взаємодію, зокрема:
наявність судових справ, зокрема кримінальних, у яких отримувач виступає обвинуваченим або підозрюваним;
відкриті виконавчі провадження, у яких отримувач виступає боржником;
наявність справи про банкрутство;
Оцінювання бізнес-плану отримувача здійснюється за критеріями, зазначеними у договорі про взаємодію, зокрема:
У разі отримання уповноваженим банком інформації про наявність податкового боргу заявника заявник до дати проведення співбесіди має право надати банку первинні документи щодо його погашення.
Мінекономіки має право відмовити отримувачу в наданні гранту з таких підстав:
набрання менше мінімально встановленої кількості балів;
непрозорі або сумнівні очікувані результати реалізації (виконання) бізнес-плану;
невідповідність критеріям перевірки заявника згідно з абзацом сьомим цього пункту;
отримання з відкритих джерел та реєстрів додаткових фактів/інформації щодо невідповідності критеріям перевірки заявника згідно з абзацами п’ятим - тринадцятим цього пункту, зокрема фактів приховування інформації;
невідповідність наданих документів нормам законодавства;
невідповідність вимогам пункту 8 цього Порядку та/або не менш як одному критерію перевірки заявника згідно з абзацами п’ятим - тринадцятим цього пункту.
Мінекономіки засобами Порталу Дія оновлює статус розгляду заяв відповідно до прийнятих Мінекономіки та Державним центром зайнятості рішень.
{Пункт 19 в редакції Постанови КМ № 1190 від 10.11.2023}
20. Для отримання гранту отримувач укладає договір гранту у вигляді договору про приєднання за формами, встановленими Мінекономіки та Державним центром зайнятості відповідно.
У договорі гранту обов’язково зазначаються цілі використання гранту з переліку, визначеного пунктом 5 цього Порядку, умови, невиконання або неналежне виконання яких може призвести до повернення отримувачем отриманих коштів.
Обов’язковими умовами договору гранту є:
сплата протягом трьох років з дня отримання гранту податків, зборів (обов’язкових платежів), єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування до зведеного бюджету України у розмірі отриманого гранту;
створення робочих місць та працевлаштування на них осіб згідно з додатком не менш як на 36 місяців відповідно до умов цього Порядку.
Працевлаштування на робочі місця за програмою повинно бути здійснено не менш як 30 відсотків не пізніше ніж через шість місяців з дати отримання гранту та решта не пізніше ніж через 12 місяців з дати отримання гранту. Заробітна плата працівників встановлюється у розмірі не менше встановленого законодавством мінімального розміру заробітної плати на 1 січня року, в якому було отримано грант, за умови працевлаштування тривалістю на повний робочий день. Виконання зазначеної вимоги підтверджується приростом середньої кількості працівників суб’єкта господарювання в еквіваленті повної зайнятості та копією поданого до органів ДПС податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку.
Для виконання отримувачем обов’язкової умови договору щодо працевлаштування міський, районний, міськрайонний центр зайнятості, філія регіонального центру зайнятості (далі - центр зайнятості) за місцем укладення договору гранту інформує отримувача про можливість укомплектування робочих місць особами з числа зареєстрованих безробітних. Центр зайнятості та суб’єкт господарювання вживають спільних заходів для добору працівників із числа зареєстрованих безробітних.
За відсутності у центрі зайнятості зареєстрованих безробітних, які можуть бути працевлаштовані на робочі місця, створені суб’єктом господарювання, комплектування таких робочих місць здійснюється суб’єктом господарювання самостійно.
У разі звільнення працівників, працевлаштованих відповідно до абзацу п’ятого цього пункту, до закінчення 36-місячного строку з дня працевлаштування на їх робочі місця у межах зазначеного строку працевлаштовуються інші особи. Суб’єкт господарювання протягом п’яти календарних днів після звільнення працівника, працевлаштованого на умовах цього Порядку, повідомляє відповідному центру зайнятості про наявність або відсутність наміру комплектування ним робочого місця особами з числа зареєстрованих безробітних. За наявності такого наміру у роботодавця та у разі відсутності протягом п’яти днів з дня отримання такого повідомлення у центрі зайнятості зареєстрованих безробітних, які можуть бути працевлаштовані на умовах цього Порядку, комплектування таких робочих місць здійснюється суб’єктом господарювання самостійно.
Виконання даної вимоги підтверджується приростом середньої кількості працівників отримувача в еквіваленті повної зайнятості.
У разі порушення отримувачем зобов’язання щодо створення робочих місць відповідно до умов договору гранту та цього Порядку сума гранту в повному обсязі повертається протягом місяця на рахунок, з якого здійснювався перерахунок гранту.
У разі невиконання обов’язкової умови договору гранту щодо сплати протягом трьох років з дня отримання гранту податків, зборів (обов’язкових платежів), єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування до зведеного бюджету України у розмірі отриманого гранту отримувач зобов’язаний повернути різницю між сумою отриманого гранту та фактично сплаченими податками, зборами (обов’язковими платежами), єдиним внеском на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Отримувач здійснює повернення зазначеної різниці уповноваженому банку не пізніше останнього робочого дня місяця, у якому спливає трирічний строк реалізації проекту, на рахунок, з якого здійснювалося перерахування грантів.
Уповноважений банк протягом п’яти робочих днів повертає зазначені кошти на:
реєстраційний рахунок загального фонду Мінекономіки, відкритий у Казначействі, для подальшого їх перерахування до державного бюджету в установленому порядку - для коштів, наданих із загального фонду державного бюджету;
спеціальний реєстраційний рахунок Мінекономіки, відкритий в Казначействі, для подальшого їх перерахування до державного бюджету або для покриття відповідних витрат у поточному бюджетному періоді за бюджетною програмою “Надання грантів для створення або розвитку бізнесу” з урахуванням їх цільового призначення - для коштів, наданих із спеціального фонду державного бюджету;
рахунок Фонду - для коштів, наданих за рахунок коштів Фонду.
Не повернуті отримувачем кошти стягуються з нього відповідно до вимог законодавства.
У разі реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) суб’єкта господарювання, який отримав грант, усі права та обов’язки, що виникають у зв’язку з виконанням цього Порядку та договору гранту, переходять до його правонаступника.
У разі ліквідації суб’єкта господарювання, який отримав грант, повернення коштів гранту здійснюється відповідно до законодавства.
Суб’єкт господарювання зобов’язаний попередити центр зайнятості за місцем укладення договору гранту про намір здійснити реорганізацію, ліквідацію.
{Пункт 20 в редакції Постанови КМ № 1190 від 10.11.2023}
201. У разі прийняття отримувачем рішення про відмову від отримання гранту отримувач подає до уповноваженого банку письмову заяву про повернення суми гранту та розірвання договору гранту (далі - заява про відмову від отримання гранту) у формі, визначеній уповноваженим банком.
Уповноважений банк на підставі заяви про відмову від отримання гранту протягом п’яти робочих днів інформує Мінекономіки та/або Державний центр зайнятості про відмову отримувача від отримання гранту.
Уповноважений банк протягом п’яти робочих днів повертає кошти на:
рахунок заявника - для коштів, внесених отримувачем відповідно до абзацу першого пункту 21 цього Порядку;
реєстраційний рахунок загального фонду Мінекономіки, відкритий у Казначействі, для подальшого їх перерахування до державного бюджету в установленому порядку - для коштів, наданих із загального фонду державного бюджету;
спеціальний реєстраційний рахунок Мінекономіки, відкритий в Казначействі, для подальшого їх перерахування до державного бюджету або для покриття відповідних витрат у поточному бюджетному періоді за бюджетною програмою “Надання грантів для створення або розвитку бізнесу” з урахуванням їх цільового призначення - для коштів, наданих із спеціального фонду державного бюджету;
рахунок Фонду - для коштів, наданих за рахунок коштів Фонду.
Не може бути розірвано договір гранту у випадку, якщо на рахунку отримувача сума коштів менша за суму отриманого гранту.
За заявами про розірвання договору гранту, поданими отримувачами до уповноваженого банку, Мінекономіки та/або Державний центр зайнятості приймають рішення про анулювання рішення про надання гранту.
{Порядок доповнено пунктом 201 згідно з Постановою КМ № 780 від 28.07.2023; в редакції Постанови КМ № 1190 від 10.11.2023}
21. Після прийняття рішення про надання гранту отримувач відкриває у відділенні уповноваженого банку рахунок без права його використання на інші цілі, крім оплати рахунків для реалізації цілей, визначених у договорі гранту, та перераховує на рахунок кошти у сумі, визначеній абзацом третім або четвертим пункту 4 цього Порядку, протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання гранту.
{Абзац перший пункту 21 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1337 від 18.11.2022}
Органами місцевого самоврядування (територіальними громадами) або іншою заінтересованою стороною може здійснюватися часткова компенсація внеску власних коштів отримувача, визначених абзацом першим цього пункту (далі - часткова компенсація).
{Пункт 21 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 780 від 28.07.2023}
Часткова компенсація становить не більше 50 відсотків суми власного внеску отримувача, а для отримувачів гранту, які зареєстровані та провадять/планують провадити підприємницьку діяльність на територіях можливих бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, або територіях, з дати завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації яких пройшло менше одного календарного року станом на дату подачі заявки, - не більше 75 відсотків.
{Пункт 21 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 780 від 28.07.2023; в редакції Постанови КМ № 1190 від 10.11.2023}
Оплата часткової компенсації здійснюється органами місцевого самоврядування (територіальними громадами) або іншою заінтересованою стороною в межах затверджених на відповідний рік бюджетних призначень, за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством, у порядку, визначеному органами місцевого самоврядування (територіальними громадами) або заінтересованою стороною.
{Пункт 21 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 780 від 28.07.2023}
Оплата часткової компенсації може надаватися відповідно до законодавства на підставі регіональних та місцевих кредитних програм за рахунок місцевих ресурсів (місцевих бюджетів).
{Пункт 21 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 780 від 28.07.2023}
У разі невиконання обов’язкової умови, визначеної абзацом першим цього пункту, уповноважений банк інформує Мінекономіки або Державний центр зайнятості відповідно до умов договорів про взаємодію. Мінекономіки або Державний центр зайнятості на підставі інформації уповноваженого банку про невиконання умов отримання гранту приймає рішення про анулювання рішення про надання гранту отримувачу, про що уповноважений банк повідомляє отримувачу шляхом надсилання листа на адресу електронної пошти, зазначеної в заяві, або смс-повідомлення на номер телефону, зазначений в заяві, чи іншими засобами зв’язку.
{Пункт 21 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1337 від 18.11.2022; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1190 від 10.11.2023}
Повторне подання заяви можливе після прийняття рішення про анулювання рішення про надання гранту за попередньою заявою та оновлення статусу розгляду заяви на Порталі Дія.
{Пункт 21 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1337 від 18.11.2022}
У разі порушення строку, визначеного абзацом першим цього пункту, заява анулюється, про що уповноважений банк повідомляє отримувачу у триденний строк шляхом надіслання листа на адресу електронної пошти, зазначеної в заяві, або смс-повідомлення на номер телефону, зазначений в заяві, чи іншими засобами зв’язку.
{Абзац пункту 21 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1337 від 18.11.2022}
У разі невиконання обов’язкової умови договору гранту, визначеної абзацом п’ятим пункту 20 цього Порядку, договір гранту розривається, а отримувач здійснює повернення коштів у сумі отриманого гранту протягом 30 днів уповноваженому банку на рахунок, з якого здійснювалося перерахування гранту.
{Абзац пункту 21 в редакції Постанови КМ № 72 від 27.01.2023}
Уповноважений банк протягом п’яти робочих днів повертає зазначені кошти на:
{Абзац пункту 21 в редакції Постанови КМ № 72 від 27.01.2023}
реєстраційний рахунок загального фонду Мінекономіки, відкритий у Казначействі, для подальшого їх перерахування до державного бюджету в установленому порядку - для коштів, наданих із загального фонду державного бюджету;
{Абзац пункту 21 в редакції Постанов КМ № 72 від 27.01.2023, № 1190 від 10.11.2023}
спеціальний реєстраційний рахунок Мінекономіки, відкритий в Казначействі, для подальшого їх перерахування до державного бюджету або для покриття відповідних витрат у поточному бюджетному періоді за бюджетною програмою “Надання грантів для створення або розвитку бізнесу” з урахуванням їх цільового призначення - для коштів, наданих із спеціального фонду державного бюджету;
{Абзац пункту 21 в редакції Постанов КМ № 72 від 27.01.2023, № 1190 від 10.11.2023}
рахунок Фонду - для коштів, наданих за рахунок коштів Фонду.
{Пункт 21 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1190 від 10.11.2023}
Неповернуті отримувачем кошти стягуються з нього відповідно до законодавства.
{Абзац пункту 21 в редакції Постанови КМ № 72 від 27.01.2023}
22. Уповноважений банк здійснює моніторинг виконання умов договору гранту відповідно до умов, визначених у договорі про взаємодію та цьому Порядку, шляхом періодичних виїзних оглядів місця провадження господарської діяльності отримувача протягом трьох років з дня зарахування коштів гранту на рахунок отримувача або до повного виконання обов’язкових умов договору, визначених абзацами четвертим і п’ятим пункту 20 цього Порядку.
У разі встановлення факту нецільового використання гранту під час моніторингу виконання умов договору гранту, який проводиться уповноваженим банком, витрачені кошти протягом одного місяця повертаються отримувачем уповноваженому банку на рахунок, з якого здійснювалося перерахування гранту.
Уповноважений банк протягом п’яти робочих днів повертає зазначені кошти на:
реєстраційний рахунок загального фонду Мінекономіки, відкритий у Казначействі, для подальшого їх перерахування до державного бюджету в установленому порядку - для коштів, наданих із загального фонду державного бюджету;
спеціальний реєстраційний рахунок Мінекономіки, відкритий в Казначействі, для подальшого їх перерахування до державного бюджету або для покриття відповідних витрат у поточному бюджетному періоді за бюджетною програмою “Надання грантів для створення або розвитку бізнесу” з урахуванням їх цільового призначення - для коштів, наданих із спеціального фонду державного бюджету;
рахунок Фонду - для коштів, наданих за рахунок коштів Фонду.
Не повернуті отримувачем кошти стягуються з нього відповідно до законодавства.
Уповноважений банк щокварталу протягом 40 календарних днів після закінчення звітного кварталу подає Мінекономіки звіт щодо виконання отримувачами умов договору, який містить інформацію щодо кількості отримувачів, сум наданих відповідно до цього Порядку грантів, кількості найманих працівників, а також сум сплачених податків, зборів (обов’язкових платежів), єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування отримувачами, яким надано гранти.
Для реалізації умов цього Порядку інформація щодо сум сплачених податків, зборів (обов’язкових платежів), єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування отримувачами надається ДПС за запитом уповноваженого банку. Форма надання такої інформації встановлюється уповноваженим банком разом з ДПС.
Операції з перерахування та використання коштів, що надходять на рахунок Мінекономіки “Фонд відновлення та трансформації економіки”, відкритий у Національному банку, відображення таких операцій у бухгалтерському обліку про виконання державного бюджету та складення звітності про надходження і використання коштів здійснюються відповідно до Положення про особливості казначейського обслуговування коштів, отриманих головними розпорядниками коштів державного бюджету на рахунки, відкриті в Національному банку України, затвердженого Мінфіном.
{Пункт 22 в редакції Постанови КМ № 1190 від 10.11.2023}
23. У разі невикористання гранту отримувачем протягом одного року з дати його отримання або використання гранту не в повному обсязі протягом зазначеного періоду невикористані кошти протягом трьох операційних днів після завершення зазначеного строку повертаються уповноваженим банком на:
реєстраційний рахунок загального фонду Мінекономіки, відкритий у Казначействі, для подальшого їх перерахування до державного бюджету в установленому порядку - для коштів, наданих із загального фонду державного бюджету;
спеціальний реєстраційний рахунок Мінекономіки, відкритий в Казначействі, - для коштів, наданих із спеціального фонду державного бюджету.
Не повернуті отримувачем кошти стягуються з нього відповідно до законодавства.
Невикористаний залишок коштів на рахунку уповноваженого банку повертається на рахунок Мінекономіки відповідно до абзаців першого - третього цього пункту.
Залишок коштів на спеціальному реєстраційному рахунку Мінекономіки на кінець бюджетного періоду зберігається Казначейством на рахунку спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.
{Пункт 23 в редакції Постанови КМ № 72 від 27.01.2023}
24. Для оплати витрат на цілі, визначені пунктом 5 цього Порядку, отримувачем до уповноваженого банку подаються рахунок-фактура (рахунок, квитанція, накладна тощо) та договір, укладений між отримувачем і постачальником (продавцем) обладнання, сировини та матеріалів тощо.
Оплата витрат на закупівлю обладнання та матеріалів проводиться уповноваженим банком на цілі, встановлені в договорі гранту, у тому числі на придбання іноземної валюти за контрактами, розрахунки за якими здійснюються в іноземній валюті в розмірі, що не перевищує суми, яка розраховується як сума власного внеску отримувача та 50 відсотків суми гранту, на підставі документів, зазначених в абзаці першому цього пункту.
{Абзац другий пункту 24 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 877 від 05.08.2022, № 1337 від 18.11.2022}
{Абзац третій пункту 24 виключено на підставі Постанови КМ № 877 від 05.08.2022}
У разі коли предмет договору, укладеного між отримувачем та постачальником (продавцем) обладнання, потребує уточнення, але не збільшує розмір наданого гранту і не змінює технологічної складової бізнес-плану, оплата витрат на цілі, визначені пунктом 5 цього Порядку, проводиться уповноваженим банком за наявності додаткового обґрунтування отримувача, складеного у довільній формі.
{Пункт 24 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 780 від 28.07.2023}
Оплата витрат може бути проведена декільком постачальникам (продавцям) у межах розміру наданого гранту.
У разі проведення часткової оплати витрат в іноземній валюті згідно з абзацом другим цього пункту наявність укладеного договору на решту суми гранту в національній валюті є обов’язковою.
{Пункт 24 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1337 від 18.11.2022}
Джерелом покриття курсових різниць, які можуть виникати на фактичну дату оплати, є власний внесок отримувача.
{Пункт 24 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1337 від 18.11.2022}
Залишок коштів гранту, що залишився після сплати всіх платежів, передбачених бізнес-планом, може бути використаний отримувачем на придбання додаткового обладнання в разі надання банку аргументації щодо ефективності його застосування у процесі виробництва.
{Пункт 24 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1337 від 18.11.2022}
Придбання додаткового обладнання за рахунок залишку коштів гранту після сплати всіх платежів, передбачених бізнес-планом, проводиться уповноваженим банком за наявності додаткового обґрунтування отримувача, складеного в довільній формі.
{Пункт 24 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 780 від 28.07.2023}
Про купівлю додаткового обладнання уповноважений банк інформує Мінекономіки.
{Пункт 24 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 780 від 28.07.2023}
25. Надання отримувачу гранту, передбаченого цим Порядком, може здійснюватися у поєднанні з наданням державної підтримки, передбаченої Порядком надання фінансової державної підтримки суб’єктам господарювання, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 28 “Про надання фінансової державної підтримки” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 12, ст. 489).
26. Відображення у первинному та бухгалтерському обліку інформації про отримані (створені) оборотні і необоротні активи, а також відкриття рахунків, реєстрація і облік бюджетних зобов’язань в органах Казначейства та операції, пов’язані з використанням бюджетних коштів, здійснюються у порядку, встановленому законодавством.
27. Погашення бюджетної кредиторської заборгованості, зареєстрованої в органах Казначейства, та проведення операцій, пов’язаних з використанням бюджетних коштів, здійснюється в установленому порядку.
28. Мінекономіки після закінчення бюджетного періоду подає Мінфіну інформацію про стан виконання результативних показників з результатами аналізу, поясненнями, висновками щодо їх виконання у визначені законодавством строки.
29. Складення та подання фінансової і бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим та ефективним витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку.
КІЛЬКІСТЬ
працевлаштованих залежно від розміру наданого гранту
Розмір гранту, гривень | Кількість працевлаштованих, осіб |
До 1 600 000 | 5 |
1 600 001-3 200 000 | 10 |
3 200 001-4 800 000 | 15 |
4 800 001-6 400 000 | 20 |
6 400 001-8 000 000 | 25 |
{Порядок доповнено додатком згідно з Постановою КМ № 877 від 05.08.2022}
ЗМІНИ,
що вносяться до Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва
1. Пункт 81 доповнити абзацом такого змісту:
“Суб’єкт підприємництва, який отримав безповоротну державну допомогу на створення або розвиток переробних підприємств відповідно до Порядку надання грантів на створення або розвиток переробних підприємств, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2022 р. № 739 “Деякі питання надання грантів для переробних підприємств”, який відповідає критеріям, визначеним пунктом 8 цього Порядку, може отримати згідно з цим Порядком кредит в уповноваженому банку в національній валюті у сумі, встановленій підпунктом 5 пункту 12 цього Порядку, а також додатковий кредит, який може забезпечуватись заставою майна, придбаного за рахунок гранту, та поручительством. Кредит такому суб’єкту підприємства надається на інвестиційні цілі, визначені абзацами другим - шостим підпункту 1 пункту 12 цього Порядку.”.
2. Підпункт 5 пункту 12 доповнити абзацом такого змісту:
“додаткового кредиту на створення або розвиток переробних підприємств, що надається суб’єкту підприємництва, визначеному абзацом третім пункту 81 цього Порядку, який не перевищує 16 млн. гривень;”.
3. Пункт 13 після абзацу восьмого доповнити новим абзацом такого змісту:
“до рівня 0 відсотків річних - для реалізації мети надання державної підтримки, визначеної підпунктом 1 пункту 4 цього Порядку, для додаткових кредитів, виданих суб’єктам підприємництва, визначеним абзацом третім пункту 81 цього Порядку, - протягом п’яти років.”.
У зв’язку з цим абзаци дев’ятий - двадцять другий вважати відповідно абзацами десятим - двадцять третім.