Деякі заходи з формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 1000 від 07.09.2022
№ 429 від 02.05.2023
№ 551 від 02.06.2023}
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб;
Порядок викупу, будівництва житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб;
Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на викуп, будівництво житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб;
Порядок надання житла, придбаного Держмолодьжитлом за рахунок коштів гуманітарної та іншої допомоги, для тимчасового проживання постраждалих осіб.
{Пункт 1 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1000 від 07.09.2022}
2. Визнати такими, що втратили чинність:
пункти 1 і 2 постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 582 “Про затвердження Порядку формування фондів житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб і Порядку надання в тимчасове користування житлових приміщень з фондів житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб” (Офіційний вісник України, 2019 р., № 55, ст. 1915);
постанову Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2020 р. № 1311 “Про внесення змін до Порядку надання в тимчасове користування житлових приміщень з фондів житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 3, ст. 156).
3. Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури у межах повноважень здійснювати координацію діяльності з викупу (придбання) та будівництва житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.
{Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 551 від 02.06.2023}
4. Міністерству з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій у межах повноважень здійснювати загальну координацію діяльності з обліку та розподілу фондів житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.
ПОРЯДОК
формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб
1. Цей Порядок визначає умови формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.
2. Фонд житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб (далі - фонд), формується сільськими, селищними, міськими радами або уповноваженими ними органами (далі - уповноважені органи) шляхом:
будівництва (нового будівництва, реконструкції) будівель для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб відповідно до підпункту 1 пункту 93 розділу V “Прикінцеві положення” Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності”;
{Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 429 від 02.05.2023}
реконструкції наявних будинків і гуртожитків, а також переобладнання нежитлових приміщень на житлові;
передачі житла в комунальну або державну власність;
капітального ремонту об’єктів житлового фонду, зокрема об’єктів соціального призначення.
До фонду можуть бути включені тільки вільні житлові приміщення.
3. Уповноважений орган, який прийняв рішення про формування фонду, веде облік житлових приміщень такого фонду за формою, встановленою наказом Держжитлокомунгоспу від 14 травня 2004 р. № 98 “Про затвердження форм щодо житлових приміщень з фондів житла для тимчасового проживання”.
4. Житлові приміщення з фонду не підлягають приватизації, обміну та поділу, передачі їх у піднайм, використанню для вселення до них інших осіб.
5. Джерелами фінансування формування фонду можуть бути кошти державного, місцевих бюджетів, міжнародних донорів, добровільні внески фізичних і юридичних осіб, інші джерела, не заборонені законодавством.
У разі використання коштів міжнародних донорів (міжнародні технічна допомога) умови формування фонду житла, а також надання такого житла внутрішньо переміщеним особам для тимчасового проживання можуть бути визначені окремими угодами з такими міжнародними донорами та іншими документами, прирівняними до них.
6. Контроль за цільовим використанням фонду та його утриманням, технічною експлуатацією та ремонтом здійснює балансоутримувач будинку (приміщення).
7. Внутрішньо переміщеній особі та членам її сім’ї безоплатно надається житлове приміщення з фонду за місцем фактичного проживання/перебування в межах території уповноважених органів.
Потреба в житлових приміщеннях з фонду визначається в розмірі не менш як 6 кв. метрів на одну особу.
Житлові приміщення з фонду надаються з урахуванням потреби різних соціальних груп з метою забезпечення рівних прав і можливостей жінок та чоловіків.
Житлові приміщення, зазначені в абзаці четвертому пункту 2 цього Порядку, надаються з фонду внутрішньо переміщеним особам із числа працівників підприємств, переміщених (евакуйованих) із зони бойових дій, а також осіб, які належать до соціально незахищених верств населення, відповідно до переліку згідно з додатком 1.
{Пункт 7 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 429 від 02.05.2023}
8. Першочергове право на забезпечення житловим приміщенням з фонду мають багатодітні сім’ї; сім’ї з дітьми; вагітні жінки; особи, які втратили працездатність; особи пенсійного віку з числа тих, житло яких було зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок збройної агресії Російської Федерації.
9. Перебування на обліку громадян, що потребують житла для тимчасового проживання, не є підставою для відмови внутрішньо переміщеній особі в подальшому взятті такої особи на:
облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов;
облік осіб, які мають право на отримання житла (пільгових кредитів на будівництво і придбання житла) за державними житловими програмами для окремих категорій осіб, визначених законодавством;
інші види обліку для отримання житла.
10. Внутрішньо переміщеною особою для взяття на облік громадян, що потребують житла для тимчасового проживання, подається заява (за формою згідно з додатком 2 із підписами всіх повнолітніх членів сім’ї) до уповноваженого органу, у межах території якого вони перебувають на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб.
{Абзац перший пункту 10 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 429 від 02.05.2023}
Термін “сім’я” вживається у значенні, наведеному в статті 3 Сімейного кодексу України.
11. Взяття на облік громадян, що потребують житла для тимчасового проживання, може здійснюватися за заявою представників, уповноважених внутрішньо переміщеною особою, на основі письмової довіреності, завіреної в установленому законом порядку.
1) копії документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України.
У разі подання заяви уповноваженим представником внутрішньо переміщеної особи пред’являються документи, що посвідчують особу представника, та копія довіреності;
2) копія довідки внутрішньо переміщеної особи про взяття на облік в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб та копії відповідних довідок членів сім’ї (за наявності);
3) копії документів, виданих органами державної реєстрації актів цивільного стану або судом, що підтверджують родинні відносини заявника та всіх членів його сім’ї (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, посвідчення опікуна або піклувальника тощо);
4) копія реєстраційного номера облікової картки платника податків (не надається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному територіальному органу ДФС і мають відмітку в паспорті громадянина України);
5) копії документів, що підтверджують підстави пріоритетності в наданні внутрішньо переміщеним особам житлових приміщень із фонду. Факт знищення або пошкодження житла, яке призвело до неможливості його використання за призначенням, підтверджується особистою заявою заявника та членів його сім’ї.
13. У разі подання документів, що містять недостовірні відомості, внутрішньо переміщена особа несе відповідальність згідно із законом.
14. Особі, яка подала заяву про взяття на облік громадян, що потребують житла для тимчасового проживання, уповноваженим органом, що здійснює взяття на облік, видається опис документів, в якому зазначається інформація про дату подання та реєстрації заяви, реєстраційний номер заяви та перелік документів, доданих до заяви, за підписом посадової особи, яка їх прийняла.
15. Посадовою особою уповноваженого органу здійснюється реєстрація заяв внутрішньо переміщених осіб, які потребують надання житлових приміщень із фонду, за формою, встановленою наказом Держжитлокомунгоспу від 14 травня 2004 р. № 98.
16. На кожну внутрішньо переміщену особу або сім’ю, яка потребує надання житлового приміщення з фонду, заводиться облікова справа, якій присвоюється номер, за яким здійснюється її ідентифікація.
Форма ведення, інформаційне наповнення облікової справи визначається відповідним уповноваженим органом.
Облікова справа зберігається протягом усього строку перебування внутрішньо переміщеної особи на обліку громадян, що потребують житла для тимчасового проживання, та протягом трьох років після звільнення внутрішньо переміщеною особою житлового приміщення з фонду. Після закінчення зазначеного строку справи в установленому порядку знищуються.
17. Рішення про взяття внутрішньо переміщеної особи на облік громадян, що потребують житла для тимчасового проживання, або про відмову у взятті на такий облік приймається уповноваженим органом протягом одного робочого дня після подання відповідної заяви.
18. Підставами для відмови у взятті внутрішньо переміщених осіб на облік громадян, що потребують житла для тимчасового проживання, є:
неподання необхідного пакета документів, зазначених у пункті 12 цього Порядку (крім випадків, коли такі документи були знищені або пошкоджені, що підтверджується відповідною заявою громадянина);
подання документів, що містять недостовірні відомості.
Підставами для зняття внутрішньо переміщеної особи з обліку є:
заява внутрішньо переміщеної особи про зняття з обліку;
зміна особою місця проживання;
скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи за наявності підстав, передбачених частиною першою статті 12 Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб”;
неотримання протягом 30 календарних днів без поважних причин ордера на вселення в житлове приміщення або неповідомлення протягом цього самого строку про поважні причини, що не дають їй можливості отримати ордер на вселення в житлове приміщення;
подання завідомо недостовірних відомостей, що є підставою для взяття внутрішньо переміщеної особи на облік громадян, що потребують житла для тимчасового проживання.
19. У разі надходження до фонду житлових приміщень, придатних для надання в тимчасове користування внутрішньо переміщеним особам та членам їх сімей, відповідний уповноважений орган протягом трьох робочих днів з дня надходження такого житла зобов’язаний прийняти рішення про надання житла внутрішньо переміщеним особам.
Визначення осіб, яким будуть надані житлові приміщення з фонду, здійснюється уповноваженим органом за результатами нарахування балів за бальною системою оцінювання потреби в житлі для внутрішньо переміщених осіб, визначеною цим Порядком.
20. Пріоритетність надання внутрішньо переміщеним особам житлових приміщень із фонду визначається за кількістю балів, що набере внутрішньо переміщена особа/сім’я, за такою системою нарахування балів:
1) пріоритетні критерії (нараховуються на сім’ю за найвищим показником):
сім’ї з трьома і більше дітьми - 27 балів;
сім’ї з двома дітьми - 26 балів;
сім’ї з однією дитиною - 25 балів;
сім’ї, у складі яких є вагітні жінки, - 24 бали;
сім’ї, у складі яких є особи, які втратили працездатність, - 23 бали;
сім’ї, у складі яких є особи пенсійного віку, - 22 бали;
2) загальні критерії (нараховуються за наявності підстав):
сім’ї з дітьми, один із батьків яких загинув (пропав безвісти) під час збройної агресії Російської Федерації, - 3 бали на сім’ю;
сім’ї загиблих (померлих) ветеранів війни, визначені абзацом першим пункту 1 статті 10, та сім’ї загиблих (померлих) захисників і захисниць України, визначені статтею 101 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, у складі яких є внутрішньо переміщені особи, - 2 бали на сім’ю;
внутрішньо переміщені особи з числа осіб, які належать до осіб з інвалідністю внаслідок війни, визначених у пунктах 11-15 частини другої статті 7 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, та члени їх сімей - 1 бал на особу;
наявність у складі сім’ї дитини, якій надано статус постраждалої внаслідок воєнних дій та збройного конфлікту, - 2 бали на кожну дитину;
сім’ї з дітьми з інвалідністю - 3 бали на кожну дитину;
багатодітні сім’ї - 2 бали на сім’ю;
неповні сім’ї з дітьми, де мати чи батько виховують їх самостійно, - 2 бали на сім’ю;
сім’ї, у складі яких є непрацездатні особи, - 2 бали на сім’ю;
наявність у складі сім’ї осіб, які хворіють на рідкісні (орфанні) захворювання за переліком рідкісних (орфанних) захворювань, що призводять до скорочення тривалості життя хворих або їх інвалідизації, та для яких існують визнані методи лікування, затверджені наказом МОЗ від 27 жовтня 2014 р. № 778 “Про затвердження переліку рідкісних (орфанних) захворювань”, - 2 бали на сім’ю;
особи з інвалідністю I і II групи з числа внутрішньо переміщених осіб - 2 бали на особу;
сім’ї, у складі яких є особи, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорії 1 і 2), - 2 бали на сім’ю;
сім’ї, у яких середньомісячний сукупний дохід за попередні шість місяців, розрахований уповноваженим органом відповідно до Методики обчислення сукупного доходу сім’ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Мінсоцполітики, Мінекономрозвитку, Мінфіну, Держстату, Держкоммолодьспорттуризму від 15 листопада 2001 р. № 486/202/524/455/3370, менший від прожиткового мінімуму на сім’ю в розрахунку на місяць та величини регіонального показника опосередкованої вартості наймання житла, - 3 бали на сім’ю;
особи, нагороджені державними нагородами за безпосередню участь в антитерористичній операції, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації, - 1 бал за одну нагороду;
сім’ї, які мають клопотання щодо потреби в забезпеченні житлом для тимчасового проживання від підприємства, установи, організації в галузі науки, охорони здоров’я, освіти, культури та фізичної культури і спорту щодо спеціаліста з числа внутрішньо переміщених осіб, який є висококваліфікованим фахівцем у відповідній галузі, - 2 бали на сім’ю;
особи, уповноважені на виконання функцій держави або органів місцевого самоврядування з числа внутрішньо переміщених осіб, - 3 бали на особу.
Рішенням уповноваженого органу може бути затверджений перелік додаткових загальних критеріїв, загальна кількість балів за якими може становити не більше 20 балів на сім’ю.
21. У разі рівної кількості балів пріоритет на отримання житлових приміщень із фонду має особа, заява якої була зареєстрована відповідно до пункту 11 цього Порядку раніше за часом.
22. У разі зміни обставин, що були підставою для взяття на облік громадян, що потребують житла для тимчасового проживання, та/або отримання житлових приміщень із фонду внутрішньо переміщена особа зобов’язана протягом семи робочих днів повідомити про це уповноваженому органу.
23. На підставі рішення про надання внутрішньо переміщеним особам та членам їх сімей житлових приміщень із фонду уповноваженим органом видається ордер на вселення в житлове приміщення за формою згідно з додатком 3.
{Абзац перший пункту 23 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 429 від 02.05.2023}
Ордер вручається внутрішньо переміщеній особі, на ім’я якої він виданий, або уповноваженому нею представнику на основі письмової довіреності, завіреної в установленому законом порядку.
У разі коли внутрішньо переміщена особа або уповноважений нею представник не отримали протягом 30 календарних днів без поважних причин ордер або не повідомили протягом цього самого строку про поважні причини, що не дають їм можливості отримати ордер, вони позбавляються права на отримання ордера, а внутрішньо переміщена
особа - на вселення в житлове приміщення, що не позбавляє права такої внутрішньо переміщеної особи повторно звернутися для взяття на облік.
Поважними визнаються причини, які не залежать від волі внутрішньо переміщеної особи або уповноваженого нею представника.
Після вселення в житлове приміщення з фонду внутрішньо переміщена особа здає ордер балансоутримувачу будинку (приміщення).
24. Рішення про надання внутрішньо переміщеним особам та членам їх сімей житлових приміщень із фонду може бути переглянуте до або після видачі ордера в разі виявлення обставин, що не були раніше відомі та могли вплинути на таке рішення.
25. Житлові приміщення з фонду безоплатно надаються внутрішньо переміщеним особам та членам їх сімей у тимчасове користування на строк до одного року з можливістю продовження на наступний строк у разі відсутності змін у їх статусі та якщо вони не набули іншого місця проживання.
Після закінчення встановленого строку тимчасового проживання та наявності змін, що спричинили внутрішнє переміщення, або обставин, що раніше існували, або з підстав дострокового припинення права на користування житловими приміщеннями з фондів житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб внутрішньо переміщені особи зобов’язані звільнити надане житлове приміщення.
26. Користування житловими приміщеннями з фонду здійснюється на підставі договору за формою, встановленою наказом Держжитлокомунгоспу від 14 травня 2004 р. № 98 (далі - договір користування).
27. Договір користування укладається після видачі ордера на житлове приміщення з фонду між уповноваженим органом або уповноваженою ним особою та внутрішньо переміщеною особою, якій надається в тимчасове користування житлове приміщення.
28. Ордер і договір користування є підставою для вселення в житлове приміщення з фонду і користування таким житловим приміщенням на договірних умовах. Строк проживання розраховується з дати підписання договору користування.
29. У договорі користування зазначаються особи, які проживатимуть разом із внутрішньо переміщеною особою. Такі особи набувають рівних із внутрішньо переміщеною особою прав та обов’язків щодо користування житловими приміщеннями.
30. Внутрішньо переміщені особи, яким надане житлове приміщення з фонду, не мають права приватизувати, обмінювати та здійснювати поділ такого житла, використовувати для провадження підприємницької діяльності, здавати у піднайм або вселяти до нього інших осіб, не зазначених у договорі користування.
31. Внутрішньо переміщена особа та члени її сім’ї зобов’язані дотримуватися умов договору користування, а також правил користування житловими приміщеннями, утримання житлового будинку та прибудинкової території.
32. Внутрішньо переміщена особа зобов’язана своєчасно вносити плату за житлово-комунальні та інші послуги.
Перелік житлово-комунальних та інших послуг, умови їх оплати визначаються договором, укладеним між внутрішньо переміщеною особою та уповноваженим органом або уповноваженою ним особою.
Обов’язок внесення плати за житлово-комунальні та інші послуги виникає з дня підписання внутрішньо переміщеною особою та уповноваженим органом або уповноваженою ним особою договору користування. Встановлені законодавством пільги та субсидії надаються користувачам житлових приміщень на загальних підставах.
33. Уповноважений орган за 14 робочих днів до закінчення строку проживання, визначеного договором користування, попереджає внутрішньо переміщену особу про необхідність звільнення такого житла.
34. Внутрішньо переміщена особа в разі відсутності істотних змін, що спричинили внутрішнє переміщення, або обставин, що раніше існували, та якщо вона не набула іншого місця проживання не пізніше ніж за 60 календарних днів до закінчення строку договору користування подає заяву уповноваженому органу про продовження строку надання житлового приміщення з фонду.
Продовження строку проживання у житлових приміщеннях з фонду здійснюється відповідно до умов, передбачених цим Порядком.
До заяви про продовження строку надання житлового приміщення з фонду додаються документи, передбачені пунктом 12 цього Порядку.
35. Уповноважений орган зобов’язаний розглянути зазначену заяву не пізніше ніж за 50 календарних днів до закінчення строку дії договору користування та письмово повідомити заявнику про прийняте рішення.
36. У разі коли внутрішньо переміщена особа не повідомила про свій намір продовжити дію договору користування в установлені строки та порядку, вона втрачає право на продовження договору користування та зобов’язана звільнити житлове приміщення протягом трьох робочих днів після закінчення строку дії договору користування.
37. Підставами для прийняття рішення про дострокове припинення надання житлового приміщення з фонду є:
отримання в користування внутрішньо переміщеною особою або придбання нею іншого житла (житлового приміщення);
скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи;
подання завідомо недостовірних відомостей, що стали підставою для надання внутрішньо переміщеній особі житлового приміщення з фонду;
систематичне порушення внутрішньо переміщеною особою та/або членами її сім’ї правил користування житловим приміщенням з фонду;
приведення внутрішньо переміщеною особою та/або членами її сім’ї житлового приміщення з фонду в непридатний для використання стан;
порушення умов договору користування після застосування до внутрішньо переміщеної особи заходу впливу, передбаченого пунктом 38 цього Порядку;
непроживання внутрішньо переміщеною особою в житловому приміщенні безперервно більше половини строку, на який укладено договір користування;
зміна обставин непереборної сили, які унеможливлюють повернення громадянином до місця свого постійного проживання;
інші підстави, встановлені законом.
38. Порушення внутрішньо переміщеною особою умов договору користування тягне за собою:
1) письмове попередження про порушення умов договору користування;
2) розгляд питання про дострокове припинення надання житлового приміщення з фонду;
3) подання позову до суду про виселення без надання іншого житлового приміщення.
39. Примусове виселення внутрішньо переміщеної особи та членів її сім’ї із житлових приміщень фонду здійснюється лише на підставі рішення суду.
40. Внутрішньо переміщена особа, яка за договором користування не виконує обов’язки, передбачені законодавством і договором користування, несе відповідальність, передбачену законом.
Додаток 1 |
ПЕРЕЛІК
категорій соціально незахищених верств населення, які мають право на отримання житла в будівлях для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, визначених підпунктом 1 пункту 93 і пунктом 94 розділу V “Прикінцеві положення” Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності”
Соціально незахищені верстви населення із числа внутрішньо переміщених осіб, які перемістилися з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією/з тимчасово окупованих територій Автономної Республіки Крим, м. Севастополя, Донецької та Луганської областей/житло яких, що було для них єдиним місцем проживання, зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження у зв’язку з воєнними (бойовими) діями:
особи із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
особи, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років;
особи, які хворіють на рідкісні (орфанні) захворювання, визначені переліком рідкісних (орфанних) захворювань, що призводять до скорочення тривалості життя хворих або їх інвалідизації та для яких існують визнані методи лікування, затвердженим наказом МОЗ від 27 жовтня 2014 р. № 778;
сім’ї з дітьми, сім’ї опікунів, піклувальників, у яких:
- виховуються діти з інвалідністю;
- перебуває на утриманні повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю І чи II групи;
- проживає/перебуває на утриманні особа, визнана судом недієздатною;
- батьки (один із батьків) мають інвалідність;
сім’ї військовослужбовців, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, до складу яких можуть належати чоловік/дружина, діти, батьки, а також інші особи, які перебувають на їх утриманні;
сім’ї патронатних вихователів;
дитячі будинки сімейного типу.
{Додаток 1 в редакції Постанови КМ № 429 від 02.05.2023}
Додаток 2 |
ЗАЯВА
про взяття на облік громадян, що потребують надання житлового приміщення для тимчасового проживання з фонду житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб
{Додаток 2 в редакції Постанови КМ № 429 від 02.05.2023}
Додаток 3 |
ОРДЕР
на вселення в житлове приміщення з фондів житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб
{Порядок доповнено Додатком 3 згідно з Постановою КМ № 429 від 02.05.2023}
ПОРЯДОК
викупу, будівництва житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб
1. Цей Порядок визначає механізм викупу, будівництва житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб за рахунок коштів державного, місцевих бюджетів, коштів міжнародних донорів, добровільних внесків фізичних і юридичних осіб, інших джерел, не заборонених законодавством.
2. Держмолодьжитло, сільські, селищні, міські ради чи уповноважені ними органи (далі - уповноважені органи) здійснюють придбання житла у відчужувачів житла (власників житла, замовників будівництва житла, тощо) у порядку, встановленому законодавством, за умови, що вартість придбання 1 кв. метра загальної площі житла (з урахуванням всіх обов’язкових платежів, що сплачуються покупцем при придбанні житла) не перевищує граничну вартість, визначену цим Порядком.
При цьому житло, що придбавається, має бути прийняте в установленому порядку в експлуатацію, призначене та придатне для постійного проживання, мають бути виконані всі передбачені проектною документацією роботи згідно з будівельними нормами, стандартами і правилами, а також всі оздоблювальні роботи, необхідні для забезпечення постійного проживання в такому житлі.
Контроль за дотриманням вимог цього Порядку під час придбання житла, інші організаційні заходи, пов’язані з придбанням житла з метою передачі для проживання внутрішньо переміщених осіб, здійснює Держмолодьжитло та/або її відокремлені підрозділи.
3. Замовником будівництва житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб виступають уповноважені органи.
Виконання функцій замовника в частині контролю за станом будівництва, інших організаційних заходів, пов’язаних з будівництвом житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, здійснює Держмолодьжитло та/або її відокремлені підрозділи.
4. Будівництво житла для тимчасового проживання може здійснюватися за типовими проектами будівництва житла та із застосуванням сучасних технологій швидкого будівництва.
Вартість будівництва 1 кв. метра загальної площі житла (з урахуванням оздоблювальних робіт) не повинна перевищувати граничну вартість.
5. Гранична вартість - вартість 1 кв. метра загальної площі житла, що викуповується або будується, яка не може перевищувати опосередковану вартість спорудження житла за регіонами України, визначену Мінінфраструктури та збільшену для:
міст - обласних центрів, міст обласного значення з населенням понад 300 тис. осіб та населених пунктів, які розташовані в районах, прилеглих до меж міст - обласних центрів, - у 1,75 раза;
інших населених пунктів - у 1,5 раза.
{Пункт 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 551 від 02.06.2023}
6. Закупівля товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти під час будівництва (придбання) житла здійснюється в установленому законодавством порядку з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169 “Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану”.
ПОРЯДОК ТА УМОВИ
надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на викуп, будівництво житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб
{У тексті Порядку та умов слово “Мінрегіон” в усіх відмінках замінено словом “Мінінфраструктури” згідно з Постановою КМ № 551 від 02.06.2023}
1. Ці Порядок та умови застосовуються у разі викупу та/або будівництва житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб за рахунок коштів державного бюджету і визначають механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на викуп, будівництво житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб (далі - субвенція).
2. Головним розпорядником субвенції є Мінінфраструктури. Розпорядники субвенції за місцевими бюджетами визначаються рішеннями про такі бюджети відповідно до законодавства.
3. Мінінфраструктури готує та подає Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо розподілу субвенції між областями, в яких не ведуться активні бойові дії, з урахуванням кількості внутрішньо переміщених осіб у відповідному регіоні та наявності земельних ділянок для будівництва житла.
У разі необхідності з метою забезпечення ефективного використання коштів субвенції та з урахуванням пропозицій обласних держадміністрації або відповідних військово-цивільних адміністрацій до затвердженого розподілу коштів субвенції можуть готуватися зміни.
4. Субвенція спрямовується на викуп, будівництво житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.
5. Обласні держадміністрації або відповідні військові адміністрації за пропозиціями органів місцевого самоврядування у місячний строк після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 р. № 495 подають Мінінфраструктури пропозиції з відповідними обґрунтуваннями необхідності фінансування за рахунок субвенції за формою, визначеною Мінінфраструктури.
6. Умовами щодо прийняття рішення про фактичне виділення коштів субвенції місцевим бюджетам на будівництво житла є наявність пропозицій по земельним ділянкам з підведеними необхідними мережами, на яких планується будівництво. Будівництво здійснюється за проектами, погодженими Мінінфраструктури.
7. Використання коштів субвенції здійснюється відповідно до Порядку викупу, будівництва житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 р. № 495.
8. Відкриття рахунків, реєстрація, облік бюджетних зобов’язань в органах Казначейства та проведення операцій, пов’язаних із використанням субвенції, а також відображення в первинному та бухгалтерському обліку інформації про отримані (створені) оборотні і необоротні активи здійснюються в установленому законодавством порядку.
9. Казначейство перераховує субвенцію відповідно до Порядку перерахування міжбюджетних трансфертів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2010 р. № 1132 (Офіційний вісник України, 2010 р., № 96, ст. 3399; 2015 р., № 7, ст. 161), і Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженого Мінфіном;
Мінінфраструктури щомісяця до 15 числа наступного періоду інформує Мінфін про касові видатки, здійснені за рахунок субвенції, в розрізі адміністративно-територіальних одиниць, об’єктів і заходів.
10. Складення і подання фінансової та бюджетної звітності про використання субвенції, а також контроль за її цільовим та ефективним витрачанням здійснюється в установленому законодавством порядку.
ПОРЯДОК
надання житла, придбаного Держмолодьжитлом за рахунок коштів гуманітарної та іншої допомоги, для тимчасового проживання постраждалих осіб
1. Цей Порядок визначає механізм надання житла, придбаного Держмолодьжитлом за рахунок коштів гуманітарної та іншої допомоги, для тимчасового проживання осіб, житлові будинки (жилі приміщення) яких зруйновано, пошкоджено внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією Російської Федерації, або внутрішньо переміщених осіб (далі - постраждалі особи).
2. Надання житла постраждалим особам здійснюється за рішенням Держмолодьжитла на підставі договору найму.
3. Перелік постраждалих осіб, яким надається житло для тимчасового проживання, та черговість його надання визначається обласними, Київською міською державними адміністраціями (обласними, Київською міською військовими адміністраціями). Пріоритетність надання житла для тимчасового проживання постраждалих осіб визначається обласними, Київською міською держадміністраціями (обласними, Київською міською військовими адміністраціями) з урахуванням пункту 20 Порядку формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 р. № 495 “Деякі заходи з формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 39, ст. 2083).
Для включення до переліку постраждалих осіб, яким надається житло для тимчасового проживання, постраждалі особи подають до обласних, Київської міської держадміністрацій (обласних, Київської міської військових адміністрацій) документи, визначені пунктом 12 Порядку формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 р. № 495.
4. Постраждалі особи, яким надається житло для тимчасового проживання, не мають права приватизувати, обмінювати та здійснювати поділ такого житла, здавати його в піднайм або вселяти до нього інших осіб.
5. Житло надається для тимчасового проживання на строк до одного року з можливістю продовження такого строку, якщо постраждалі особи не набули у власність або користування інше житло та:
пошкоджений житловий будинок (жиле приміщення) постраждалої особи не відновлено, - у разі надання житла для тимчасового проживання особі, житловий будинок (жиле приміщення) якої пошкоджено внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією Російської Федерації;
не прийнято рішення про скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, - у разі надання житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщеній особі.
6. Надання житла для тимчасового проживання здійснюється без внесення постраждалими особами плати за користування житлом та за умови внесення/відшкодування Держмолодьжитлу такими особами у порядку, визначеному договором найму, плати за житлово-комунальні послуги, операційних витрат (податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, витрати на страхування житла тощо) за період тимчасового проживання.
7. Умови користування житлом, що надається для тимчасового проживання постраждалим особам, визначаються договором найму між такими особами та Держмолодьжитлом з урахуванням вимог пунктів 4-6 цього Порядку.
8. Положення Порядку формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, Порядку викупу, будівництва житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на викуп, будівництво житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 р. № 495, а також положення Порядку формування фондів житла для тимчасового проживання та Порядку надання і користування житловими приміщеннями з фондів житла для тимчасового проживання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 р. № 422 (Офіційний вісник України, 2004 р., № 14, ст. 970), крім особливостей, визначених пунктом 3 цього Порядку, для надання житла відповідно до цього Порядку не застосовуються.
{Постанову доповнено Порядком згідно з Постановою КМ № 1000 від 07.09.2022}