Про затвердження Положення про програмно-апаратний комплекс “Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту”
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 1431 від 23.12.2022
№ 177 від 16.02.2024
№ 1214 від 25.10.2024}
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про програмно-апаратний комплекс “Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту”, що додається.
2. Міністерству освіти і науки забезпечити створення комплексної системи захисту інформації з підтвердженою відповідністю в інформаційно-телекомунікаційній системі центральної бази даних програмно-апаратного комплексу “Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту”.
ПОЛОЖЕННЯ
про програмно-апаратний комплекс “Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту”
{Утексті Положення слова “сторонні інформаційні системи” в усіх відмінках і формах числа замінено словами “освітні інформаційні системи” у відповідному відмінку і числі згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
1. Це Положення визначає основні завдання, призначення та питання функціонування програмно-апаратного комплексу “Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту” (далі - автоматизований комплекс менеджменту).
2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
електронний кабінет користувача - програмний модуль автоматизованого комплексу менеджменту, що забезпечує взаємодію між користувачами автоматизованого комплексу менеджменту та центральною базою даних автоматизованого комплексу менеджменту;
електронні освітні інформаційні системи (далі - освітні інформаційні системи) - інформаційно-комунікаційні системи, що призначені для автоматизації управління закладом освіти у сферах дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної) освіти, створення, обробки інформації, обміну нею та документами в електронній формі, зокрема із центральною базою даних автоматизованого комплексу менеджменту (у разі підключення);
{Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
електронний паспорт безпеки закладу освіти - програмний модуль автоматизованого комплексу менеджменту, що забезпечує збір, обробку та збереження актуальної інформації за формою, що розробляється та затверджується МВС і МОН, про стан забезпечення умов безпечного освітнього середовища для навчання здобувачів освіти та роботи працівників закладу освіти, можливі безпекові ризики, негативні явища та фактори, що їх обумовлюють чи можуть обумовити;
{Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
користувачі автоматизованого комплексу менеджменту (далі - користувачі) - учасники освітнього процесу, суб’єкти освітньої діяльності, засновники закладів освіти, органи управління освітою та установи, визначені МОН, що належать до сфери його управління, уповноважені поліцейські, працівники ДСНС та в разі потреби представники інших органів державної влади, що використовують автоматизований комплекс менеджменту в межах прав доступу відповідних ролей користувачів;
{Абзац п’ятий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
оператор - юридична особа або фізична особа - підприємець, що є власником або розпорядником електронної освітньої інформаційної системи з правом підключення до центральної бази даних автоматизованого комплексу менеджменту на підставі договору про приєднання до центральної бази даних автоматизованого комплексу менеджменту (далі - договір) з технічним адміністратором автоматизованого комплексу менеджменту;
{Абзац шостий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
{Абзац сьомий пункту 2 виключено на підставі Постанови КМ № 1214 від 25.10.2024}
суб’єкти взаємодії - оператори та технічний адміністратор автоматизованого комплексу менеджменту;
центральна база даних автоматизованого комплексу менеджменту (далі - центральна база даних) - інформаційно-комунікаційна система, призначена для збору, обробки, накопичення або передачі даних.
{Абзац дев’ятий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про освіту”, “Про дошкільну освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, “Про позашкільну освіту”, “Про професійну (професійно-технічну) освіту”, “Про електронні комунікації”, “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах”, “Про інформацію”, “Про захист персональних даних”, “Про доступ до публічної інформації”, “Про офіційну статистику”, “Про електронні документи та електронний документообіг”, “Про електронні довірчі послуги” та інших актах законодавства.
{Абзац пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1431 від 23.12.2022, № 1214 від 25.10.2024}
Завдання та функціональні можливості автоматизованого комплексу менеджменту
3. Автоматизований комплекс менеджменту є інформаційно-аналітичною системою, призначеною для використання суб’єктами освітньої діяльності з метою ефективного управління закладом освіти у сфері дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти, зокрема для накопичення, зберігання та автоматизованого оброблення освітньої статистики для розподілу коштів освітньої субвенції (в тому числі для коледжів в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти), ведення обліку дітей дошкільного та шкільного віку (функціонування електронного сервісу зарахування, відрахування та переведення здобувачів освіти до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти), формування переліку підручників, обраних закладами освіти для їх подальшого розподілу та доставки до закладів освіти, ведення обліку закладів дошкільної освіти (функціонування електронного сервісу запису до закладу дошкільної освіти), ведення електронних класних журналів і щоденників та електронного документообігу, ведення фінансової звітності закладів освіти, ведення обліку закладів позашкільної освіти (функціонування електронного сервісу запису до закладу позашкільної освіти), підвищення кваліфікації педагогічних працівників, ведення обліку учнів, слухачів, педагогічних працівників та матеріально-технічного забезпечення закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
4. До автоматизованого комплексу менеджменту входять центральна база даних, підсистеми та програмні модулі, що забезпечують реалізацію функціональних можливостей автоматизованого комплексу менеджменту.
5. Функціональними можливостями автоматизованого комплексу менеджменту є:
1) автоматизація одержання, обробки і зберігання інформації та документів у сфері освіти;
2) використання даних, державних класифікаторів, номенклатур та довідників, затверджених в установленому законодавством порядку, для внесення та систематизації інформації у центральній базі даних;
3) надання суб’єктами освітньої діяльності статистичної інформації у сфері освіти;
4) забезпечення взаємодії центральної бази даних із освітніми інформаційними системами та державними електронними інформаційними ресурсами, зокрема з Єдиною державною електронною базою з питань освіти (далі - Єдина база освіти);
5) захист даних від несанкціонованого доступу, знищення, модифікації шляхом здійснення організаційних і технічних заходів, впровадження засобів та методів технічного захисту інформації;
51) автоматизація функціонування електронних паспортів безпеки закладів освіти;
{Пункт 5 доповнено підпунктом 51 згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
6) забезпечення достовірності та цілісності даних, зокрема персональних, шляхом застосування надійних механізмів захисту інформації та упорядкованого доступу до неї;
7) автентифікація користувачів на різних етапах одержання, обробки і зберігання інформації та документів;
8) розмежування прав користувачів та суб’єктів взаємодії на внесення, перегляд інформації в центральній базі даних, внесення змін та доповнень до такої інформації (права доступу), забезпечення контролю за дотриманням користувачами та суб’єктами взаємодії прав доступу;
9) реєстрація користувачів у центральній базі даних, зокрема з використанням засобів електронної ідентифікації, а також інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановлювати особу;
10) забезпечення користування особами з порушеннями зору та слуху;
11) здійснення пошуку та перегляду інформації;
12) збереження, автоматичне резервування та відновлення даних;
13) забезпечення підключення освітніх інформаційних систем до системи електронної взаємодії;
14) використання суб’єктами взаємодії прикладних програмних інтерфейсів, доступ до яких надає технічний адміністратор;
15) електронна взаємодія в режимі реального часу користувачів та операторів;
16) взаємодія з інтегрованою системою електронної ідентифікації;
17) надання інших функціональних можливостей для забезпечення освітнього процесу у порядку, встановленому МОН.
Для ідентифікації осіб та верифікації інформації про них, забезпечення цілісності та достовірності даних про учасників освітнього процесу автоматизований комплекс менеджменту в рамках електронної інформаційної взаємодії отримує інформацію з державних інформаційних ресурсів, зазначених у статті 741 Закону України “Про освіту”, про:
{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 177 від 16.02.2024}
актові записи про народження, смерть;
{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 177 від 16.02.2024}
реквізити документів, що посвідчують особу (серія, номер, дата видачі паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, посвідки на постійне проживання, посвідки на тимчасове проживання, назва уповноваженого суб’єкта, що видав документ, строк дії (за наявності);
{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 177 від 16.02.2024}
реєстраційний номер облікової картки платника податків;
{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 177 від 16.02.2024}
унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі;
{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 177 від 16.02.2024}
адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування);
{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 177 від 16.02.2024}
документи, що підтверджують право на пільги;
{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 177 від 16.02.2024}
документи про освіту та про місце навчання;
{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 177 від 16.02.2024}
інші дані, що в них обробляються та необхідні для забезпечення права на освіту.
{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 177 від 16.02.2024}
Забезпечення автоматизації управління закладами освіти, що забезпечують здобуття загальної середньої освіти, створення, обробка інформації, обмін нею та документами в електронній формі, зокрема щодо успішності учнів, їх збереження в центральній базі даних здійснюється із використанням засобів освітнього мобільного додатка “Мрія” (у разі його підключення до автоматизованого комплексу менеджменту).
{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
Загальні вимоги до інформації та документів у автоматизованому комплексі менеджменту
6. Документообіг у автоматизованому комплексі менеджменту здійснюється відповідно до вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг. На всі електронні документи та інформацію, що вносяться до автоматизованого комплексу менеджменту, накладається електронний підпис автора, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису відповідно до вимог Закону України “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги”.
{Пункт 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
7. Відомості та документи вносяться в автоматизований комплекс менеджменту користувачами відповідно до їх прав доступу, визначених відповідно до цього Положення, порядку обміну інформацією з Єдиною базою освіти та іншими державними електронними інформаційними ресурсами, а також прав та обов’язків користувачів залежно від ролі користувача та його функціональних можливостей.
Відомості в автоматизований комплекс менеджменту також можуть вноситися у результаті електронної взаємодії з державними електронними інформаційними ресурсами.
Відомості та документи в електронній формі закладів освіти, що забезпечують здобуття загальної середньої освіти, зокрема щодо успішності учнів, вносяться в автоматизований комплекс менеджменту із використанням засобів освітнього мобільного додатка “Мрія” (у разі його підключення до автоматизованого комплексу менеджменту).
{Пункт 7 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
8. Обмін інформацією між автоматизованим комплексом менеджменту, Єдиною базою освіти, іншими державними електронними інформаційними ресурсами здійснюється, зокрема, через відкритий програмний інтерфейс та/або систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів, усі складові частини якої мають комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю.
9. Обробка інформації в автоматизованому комплексі менеджменту здійснюється з дотриманням вимог Законів України “Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах” та “Про захист персональних даних”.
{Пункт 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
Суб’єкти автоматизованого комплексу менеджменту
10. Суб’єктами автоматизованого комплексу менеджменту є:
1) власник автоматизованого комплексу менеджменту;
11. Власником автоматизованого комплексу менеджменту та володільцем інформації, що обробляється в ньому, є держава в особі МОН.
{Абзац перший пункту 11 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
{Абзац другий пункту 11 виключено на підставі Постанови КМ № 1214 від 25.10.2024}
12. Власник автоматизованого комплексу менеджменту:
забезпечує нормативно-правове регулювання щодо функціонування автоматизованого комплексу менеджменту;
визначає порядок доступу до інформації центральної бази даних;
{Абзац третій пункту 12 в редакції Постанови КМ № 1214 від 25.10.2024}
визначає інструкцію з користування автоматизованим комплексом менеджменту;
визначає технічні вимоги до освітніх інформаційних систем;
визначає порядок обміну інформацією з Єдиною базою освіти та іншими державними електронними інформаційними ресурсами;
здійснює методичне та методологічне забезпечення функціонування автоматизованого комплексу менеджменту;
проводить моніторинг та аналіз ефективності функціонування автоматизованого комплексу менеджменту;
організовує взаємодію державних електронних інформаційних ресурсів та автоматизованого комплексу менеджменту;
надає доручення на право розпоряджатися автоматизованим комплексом менеджменту його розпоряднику.
13. Технічним адміністратором автоматизованого комплексу менеджменту є державна наукова установа “Інститут освітньої аналітики”, що належить до сфери управління МОН.
створення, модернізацію, розвиток, адміністрування та забезпечення належного функціонування автоматизованого комплексу менеджменту, впровадження комплексної системи захисту інформації з підтвердженою відповідністю;
електронну інформаційну взаємодію користувачів та суб’єктів взаємодії;
здійснення заходів щодо криптографічного та технічного захисту інформації автоматизованого комплексу менеджменту;
доступ суб’єктів взаємодії до автоматизованого комплексу менеджменту відповідно до цього Положення та інструкції з користування автоматизованим комплексом менеджменту;
збереження інформації, що обробляється в автоматизованому комплексі менеджменту;
ведення єдиних інформаційних довідників, реєстрів, класифікаторів та ідентифікаторів, що застосовуються під час функціонування автоматизованого комплексу менеджменту;
модернізацію програмного забезпечення автоматизованого комплексу менеджменту;
придбання апаратних засобів, необхідних для функціонування автоматизованого комплексу менеджменту;
підключення, зупинення або відключення доступу освітніх інформаційних систем до центральної бази даних;
ведення електронного обліку суб’єктів взаємодії, які приєднані до центральної бази даних, з фіксуванням відомостей про дату і час отримання доступу, обсягу інформації, до якої отримано доступ;
технічну та інформаційну підтримку суб’єктів взаємодії та користувачів за допомогою веб-ресурсів, телефонного інформаційного центру тощо;
захист цілісності бази даних автоматизованого комплексу менеджменту, його апаратного та програмного забезпечення, достовірності даних автоматизованого комплексу менеджменту;
захист від несанкціонованого доступу, незаконного використання, незаконного копіювання, спотворення, знищення даних автоматизованого комплексу менеджменту;
моніторинг технічного стану автоматизованого комплексу менеджменту, баз даних (довідників) та інформаційних ресурсів, підключених до нього;
навчання суб’єктів взаємодії та користувачів;
4) здійснює інші заходи, пов’язані з функціонуванням автоматизованого комплексу менеджменту;
5) визначає умови договору та форму заяви про приєднання до нього за погодженням із власником автоматизованого комплексу менеджменту.
{Пункт 14 доповнено підпунктом 5 згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
безоплатно та цілодобово користуватися автоматизованим комплексом менеджменту;
в електронному кабінеті користувача вносити відомості та завантажувати електронні файли, зберігати створені за допомогою програмних засобів автоматизованого комплексу менеджменту документи та їх чернетки, фото-, відеоматеріали та електронні документи;
отримувати інформаційну підтримку щодо користування автоматизованим комплексом менеджменту;
звертатися до власника автоматизованого комплексу менеджменту та технічного адміністратора з пропозиціями (зауваженнями) щодо функціонування автоматизованого комплексу менеджменту.
Користувачі зобов’язані дотримуватися інструкції з користування автоматизованим комплексом менеджменту.
Порядок доступу до інформації центральної бази даних автоматизованого комплексу менеджменту
{Назва розділу в редакції Постанови КМ № 1214 від 25.10.2024}
16. Доступ користувачам до інформації центральної бази даних забезпечується шляхом створення їх облікових записів технічним адміністратором або органом управління освітою через інтерфейс автоматизованого комплексу менеджменту і надання подальшого доступу користувачам до інформації відповідних закладів освіти. Процедура створення та деактивації облікових записів користувачів визначається технічним адміністратором. Вхід до електронного кабінету здійснюється за допомогою кваліфікованого електронного підпису користувача (юридичної особи).
{Пункт 16 в редакції Постанови КМ № 1214 від 25.10.2024}
17. Користувачі для організації електронного діловодства та/або автоматизації управлінських процесів можуть використовувати електронний кабінет в інтерфейсі автоматизованого комплексу менеджменту або освітньої інформаційної системи, що підключена до центральної бази даних, зокрема освітнього мобільного додатка “Мрія”.
{Пункт 17 в редакції Постанови КМ № 1214 від 25.10.2024}
18. Для встановлення відповідності освітньої інформаційної системи технічним вимогам технічний адміністратор проводить протягом 20 робочих днів з дня подання електронної заяви оператором тестування освітніх інформаційних систем відповідно до тестової програми, розробленої технічним адміністратором.
За результатами тестування технічний адміністратор оформляє висновок та надсилає його оператору протягом трьох робочих днів після завершення тестування освітньої інформаційної системи.
19. У разі встановлення невідповідності освітньої інформаційної системи технічним вимогам висновок повинен містити опис таких невідповідностей та пропозиції щодо їх усунення. Оператор має право повторно подати електронну заяву технічному адміністратору після усунення невідповідностей.
20. У разі встановлення відповідності освітньої інформаційної системи технічним вимогам оператор подає заяву про приєднання до договору для роботи в автоматизованому комплексі менеджменту.
{Пункт 20 в редакції Постанови КМ № 1214 від 25.10.2024}
21. Технічний адміністратор оприлюднює на веб-сайті автоматизованого комплексу менеджменту протягом п’яти робочих днів з дати укладення договору з оператором інформацію про підключені до центральної бази даних освітні інформаційні системи та їх функціональні можливості.
22. У разі зміни технічних вимог до освітніх інформаційних систем або подання оператором заяви про зміну функціональних можливостей для роботи в автоматизованому комплексі менеджменту така освітня інформаційна система підлягає повторному тестуванню (без зупинки підключення до центральної бази даних) відповідно до пункту 18 цього Положення. Якщо зазначені технічні вимоги або функціональні можливості потребують внесення змін до договору, відповідні зміни застосовуються з дня укладення відповідного договору.
{Абзац перший пункту 22 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1214 від 25.10.2024}
В інших випадках такі зміни застосовуються після завершення повторного тестування та встановлення відповідності освітніх інформаційних систем технічним вимогам у формі, встановленій технічним адміністратором.
23. Технічний адміністратор має право проводити додаткове тестування освітніх інформаційних систем для підтвердження їх відповідності технічним вимогам.
24. У разі передачі права власності на освітню інформаційну систему, підключену до центральної бази даних, іншому оператору новий оператор має право протягом десяти робочих днів з моменту передачі таких прав звернутися до технічного адміністратора про укладення нового договору. До електронної заяви додаються такі ж документи, які необхідні для підключення освітньої інформаційної системи. Повторне тестування освітньої інформаційної системи у такому випадку не проводиться. У разі незвернення нового оператора у встановлений строк освітня інформаційна система відключається від центральної бази даних.
25. Інформація про зміну технічних вимог до освітніх інформаційних систем оприлюднюється технічним адміністратором на веб-сайті автоматизованого комплексу менеджменту не менше ніж за один місяць до їх запровадження. Протягом зазначеного строку оператори повинні забезпечити приведення освітніх інформаційних систем у відповідність з новими технічними вимогами.
26. Для використання освітньої інформаційної системи суб’єкти освітньої діяльності та засновники закладів освіти укладають договір з оператором або особою, яка має право на підставі договору з таким оператором надавати право користування освітньою інформаційною системою.
Зупинення доступу до інформації центральної бази даних автоматизованого комплексу менеджменту
27. Оператор отримує доступ до інформації в центральній базі даних у разі приєднання до договору. Доступ до даних окремого закладу освіти в центральній базі даних надається оператору керівником закладу освіти або уповноваженою ним особою засобами автоматизованого комплексу менеджменту.
28. Доступ закладу освіти до центральної бази даних може бути зупинено органом управління освітою в разі ліквідації, зупинення діяльності закладу освіти, за ініціативою закладу освіти або в разі виявлення кіберзагроз, кіберінцидентів і кібератак, а також ризиків настання таких подій.
Доступ оператору до свого облікового запису може бути зупинено користувачем за власною ініціативою.
Доступ оператору до центральної бази даних або органу управління освітою може бути зупинено технічним адміністратором в таких випадках:
1) за запитом оператора, користувача або органу управління освітою;
2) порушення оператором вимог щодо забезпечення захисту інформації, зокрема стосовно забезпечення цілісності, доступності, конфіденційності та розмежування доступу до даних, внесених до автоматизованого комплексу менеджменту;
3) порушення оператором вимог законодавства щодо криптографічного і технічного захисту інформації;
4) відсутності в оператора права власності або права користування на освітню інформаційну систему чи на підключення освітньої інформаційної системи до центральної бази даних;
5) виявлення невідповідності освітньої інформаційної системи технічним вимогам, порушення оператором істотних умов договору;
6) припинення, зупинення підприємницької діяльності, ліквідація оператора, ліквідація органу управління освітою;
7) відсутність електронної інформаційної взаємодії між освітньою інформаційною системою, яку використовує заклад освіти, та освітнім мобільним додатком “Мрія”, що підтверджена технічним адміністратором Єдиного державного вебпорталу електронних послуг відповідно до договору про електронну інформаційну взаємодію між центральною базою даних та освітнім мобільним додатком “Мрія”.
29. Рішення про відключення оператора від центральної бази даних приймає технічний адміністратор у разі наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) подання оператором заяви про відключення освітньої інформаційної системи від центральної бази даних;
2) порушення оператором вимог щодо забезпечення захисту інформації, зокрема стосовно забезпечення цілісності, доступності, конфіденційності та розмежування доступу до даних, внесених до автоматизованого комплексу менеджменту;
3) встановлення Держспецзв’язку порушення оператором вимог законодавства щодо криптографічного і технічного захисту інформації;
4) відсутності в оператора права власності на освітню інформаційну систему;
5) припинення оператора - юридичної особи або припинення підприємницької діяльності оператора - фізичної особи - підприємця.
30. У разі зупинення доступу оператору до центральної бази даних такий доступ відновлюється технічним адміністратором після усунення виявлених порушень.
{Розділ в редакції Постанови КМ № 1214 від 25.10.2024}